Steaua Roşie, iunie 1954 (Anul 3, nr. 180-188)

1954-06-02 / nr. 180

2 iunie 1954 Preşedintele Consiliului de Miniştri, al Republicii Populare Romine Prim secretar al Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român, GH. APOSTOL (Urmare drin pag. 2-a) Executarea lucrărilor de pregătire a însămînţărilor Pentru a nu se repeta lipsurile din In acest scop, obligă conducerile anii trecuţi, cind in unele regiuni şi unităţi agricole lucrările de pregătire a însămînţărilor n-au fost făcute conform regulilor agrotehnice, sau aceste reguli au fost aplicate şablon, ceea ce a determinat executarea însămînţărilor în condiţiuni grele şi necorespunzătoare, din punct de vedere calitativ, Ministerul Agriculturii şi Silviculturii, comitetele executive ale sfaturilor populare şi organizaţiile de partid sunt obligate să ia toate măsurile pentru: 1. Executarea dezmiriştitului imediat, sau în cel mult trei zile după recoltat pe întreaga suprafaţă de păioase şi leguminoase din gospodăriile agricole ale statului, din gospodăriile agricole colective şi întovărăşirile agricole. Inginerii şi tehnicienii vor duce o susţinută muncă de lămurire a tuturor ţăranilor muncitori asupra foloaselor dezmiriştitului, convingîndu-i că este in interesul lor să execute această lucrare, care duce la obţinerea de mari sporuri de recoltă. 2. Executarea arăturilor, după dezmiriştit, se va face ţinînd seama de culturile care vor fi însămînţate. Pentru culturile de toamnă, terenurile vor fi arate la 18—20 cm. adincime, in cel mult 2—3 săptămini de la dezmiriștit, și vor fi grăpate odată cu arătura sau imediat după aceasta; pentru culturile de primăvară se va executa arătura adincă de 20—25 cm , de asemenea în cel mult 2—3 săptăndni. , 3. Pe, terenurile comunelor unde condiţiunile naturale nu permit executarea dezmiristitului sau unde dezmiristitul a intirziat, se vor face arături conform recomandărilor Ministerului Agriculturii și Silviculturii. 4. Arăturile adinei de toamnă pe terenurile ocupate cu culturi ce se recoltează tirziu se vor executa imediat ■upă recoltare. Tulpinile de porumb, floarea soarelii, bumbacele, trebuie să fie tăiate și cărate cit mai repede pentru a nu stînjeni sau Intirzia executarea arăturilor. Consiliul die Miniștri al R.P.R. și comitetul Central al P.M.R. atrag în mod deosebit atenţia asupra importanţei şi necesităţii executării la timp adezministriului şi a arăturilor adînci de toamnă — lucrări de bază pentru sporirea producţiei la hectar. Sarcinile altor ministere, economice şi 1. Ministerul Industriei Metalurgice şi Construcţiilor de Maşini va asigura producerea şi livrarea de maşini şi unelte agricole, materiale şi piese de schimb necesare reparării şi funcţionării fără întrerupere a întregului utilaj folosit la întreţinerea culturilor, recoltare, treerat şi colectări, conform planului de stat. Va asigura fabricarea până la 20 iunie a. c. a 5.000 grupuri de piese necesare pentru transformarea plugurilor şi rariţelor în prăşitoare. 2. Ministerul Industriei Işoare va produce şi livra piesele de schimb şi materialele necesare reparării şi funcţionării maşinilor agricole, asigurind aprovizionarea cu curele, cureluşe, prelate, saci, conform planului de stat. 3. Ministerul Industriei Lemnului,lirtiei și Celulozei va asigura livrarea materialului lemnos pentru repararea batozelor de calitate corespunzătoare, la timp si în cantităţile specificate in planul de stat. 4. Ministerul Industriei Petroluluiva aproviziona toate unităţile agricole cu carburanţi şi lubrefianţi direct şi prin depozitele proprii, astfel ca, acestea să aibă la începutul campaniei depozitele pline, iar în timpul campaniei un stoc permanent de consum pentru cel puțin 15 zile de lucru. Autocamioanele deplasate de la celelalte ministere pentru campania agricolă se vor aproviziona de la depozitele Ministerului Industriei Petrolului din regiunile unde vor lucra. 5. Ministerul Industriei Cărbunelui va asigura conform planului cărbunii de forjă necesari reparaţiilor şi întreţinerii uneltelor şi maşinilor agricole care vor lucra în această campanie, gospodăriilor agricole ale statului şi recomandă gospodăriilor agricole colective, întovărăşirilor agricole şi ţăranilor muncitori cu gospodării individuale să execute dezmiristirul şi arăturile adinci de toamnă pe toată suprafaţa, cu excepţia terenurilor în pantă, expuse spălării ploilor de toamnă. 5. Odată cu arăturile adînci de toamnă se va face şi îngrăşarea debază, luindu-se măsuri pentru folosirea în întregime a gunoiului de grajd şi a îngrășămintelor minerale. 6. Ministerul Agriculturiişi Silviculturii şi comitetele executive ale sfaturilor populare regionale şi raionale vor lua măsuri şi vor controla ca gospodăriile agricole ale statului să-şi asigure din producţia anului 1954 seminţe selecţionate de calitatea I-a pentru însămînţări. De asemenea, vor sfătui şi vor ajuta pe colectivişti, întovărăşiţi şi ţăranii muncitori cu gospodării individuale să-şi asigure din producţia proprie seminţe de bună calitate. 7. Pentru asigurarea executării arăturilor şi a însămînţărilor se va face pînă la 25 iunie a. c. calculul capacităţii de lucru a tractoarelor şi semănătoarelor şi restructurarea acestora in cadrul regiunii şi între regiuni. Toate semănătoarele cu tracţiune, animală şi mecanică din sectorul socialist şi ale particularilor vor fi verificate şi reparate pînă la 10 august a.c. Pentru a se folosi la maximum capacitatea de lucru a semănătorilor se va face plan de lucru pe fiecare semănătoare. Inginerii şi tehnicienii agronomi vor arăta ţăranilor muncitori avantajele executării arăturilor adinei cu tractoarele si aie însămînţărilor cu semănătoarea. 5. M.T.-urile trebuie să dea un sprijin mai mare ţărănimii muncitoare în executareaarăturilor adinei şi a semănatului. Ministerul Agriculturii și Silviculturii va elabora un plan concret de măsuri tehnico-organizatorice, care să asigure realizarea recoltatului şi a însăminţărilor din toamna anului 1955 şi arăturilor adinei pentru însăminţările din primăvara anului 1955, in bune condiţiuni agrotehnice, instituţii, întreprinderi cooperatiste Pentru nevoile gospodăriilor agricole ale statului va livra, pînă la 30 iunie, 50 la sută din cota planificată pe trimestrul III. 6. Ministerul Energiei Electrice și Industriei Electrotehnice va asigura, pînă la 15 iunie a.c., utilajele și materialele necesare electrificării ariilor în cantitățile prevăzute în planul de stat 7. Ministerul Industriei Chimice va livra la termenele stabilite insectofungicidele și îngrășămintele minerale, conform planului de stat. 8. Centrocoop-ul va lua măsuri să aprovizioneze unităţile sale exterioare cu: insecto-fungicide, sulfură de carbon, var şi, sulfat de cupru, piese necesare pentru transformarea plugurilor şi rariţelor în prăşitori, precum şi alte materiale după planul stabilit de Ministerul Agriculturii şi Silviculturii; va aproviziona gospodăriile agricole colective, întovărăşirile agricole şi gospodăriile individuale cu unelte, materiale şi piese de schimb necesare reparării şi funcţionării tractoarelor şi maşinilor agricole folosite la întreţinerea culturilor, la recoltat şi treerat. C. Ministerul Transporturilor Navale şi Aeriene va livra pînă la 10 iunie a. c. cantităţile planificate de piese de schimb pentru autocamioanele Ministerului Agriculturii şi Silviculturii şi C.S.C.P.A. ce vor fi folosite în campanie. La cererea unităţilor Ministerului Agriculturii și Silviculturii și a C.S.C.P.A., va pune la dispoziție autocamioanele necesare pentru transportul urgent de piese de schimb, combustibil, lubrefianți și chimicale, în 24 ore. 10. Ministerul Căilor Ferate va asigura acordarea de vagoane, în 48 ore de la cerere, pentru transportul de tractoare, batoze, combustibil, lubrefianţi, ulilaje, piese şi alte materiale necesare pentru campania agricolă de vară. Pe baza planurilor operative lunare va asigura transportul produselor agricole colectate, punînd la dispoziţie vagoanele necesare în zilele programate. In perioada 15 iunie—1 noiembrie 1954 se admite schimbarea staţiei de încărcare pe aceeaşi secţie de circulaţie pentru produsele agricole colectate prevăzute în planurile operative lunare de transport, fără penalităţi. In aceeaşi perioadă se admite schimbarea produsului planificat cu un alt produs care se încarcă în aceeași categorie de vagoane. In vederea micșorării rulajului vagoanelor, Ministerul Cailor Ferate și C.S.C.P.A. vor lua măsuri de sporire a martratizării prin încărcări concentrate, asigurînd mijloacele necesare de încărcare, descărcare, în termenul tarifar. Pînă la 10 iunie 1954 se vor lua măsuri de verificare şi montare a parascînteilor, stropitoarelor din camerele de futil şi cenuşarelor de la locomotivele în circulaţie, spre a se evita incendierea lanurilor şi magaziilor. Pînă la 30 iunie 1954 se vor revizui şi repara liniile de garaj, a căror întreţinere intră în sarcina C.F.R., precum şi cîntarele şi podurile bascule din staţiile cu încărcări şi descărcări de cereale. Ministerul Căilor Ferate şi Ministerul Transporturilor Navale şi Aeriene vor lua măsurica până la30 iunie 1954 vagoanele, autocamioanele şi hambarele şlepurilor destinate pentru transportul de cereale să fie etanşate şi prevăzute cu şablonul „bun pentru cereale 1954“. De asemenea, pînă la aceeaşi dată vor lua măsuri ca mugările şi porturile ce le aparţin să fie reparate drumurile de acces la magazii, rampe şi silozuri, pentru a se asigura accesul vehiculelor ce transportă cereale la locul de inmagazinare. 11. Almisterele și organizațiile economice de stat și cooperatiste vor pune la dispoziția Ministerului Agriculturii şi Silviculturii muncitori, ateliere mobile şi camioane in vederea deservirii tractoarelor şi maşinilor agricole folosite la recoltat şi treetat. Prin grija ministerelor respective, întreprinderile industriale care patronează gospodării agricole de stat şi staţiuni de maşini şi tractoare au obligaţia de a sprijini sectorul mecanic al acestor unităţi. Acţiunea de sprijin se va desfăşura pe baza unui plan de colaborare stabilit între gospodării agricole de stat, S.M.T.-uri și întreprinderile industriale. 12. Ministerele, comitetele executive ale sfaturilor populare, instituțiile și întreprinderile care poseda spațiu propriu pentru depozitarea cerealelor vor lua măsuri pentru terminarea reparării, curățirii și dezinfectării lor pînă la 15 iunie 1954. 13. Ministerul Sănătății împreună cu Crucea Roșie a R.P.R. va organiza posturi de prim ajutor la aici. Pentru îndeplinirea la timp şi în bune condiţiuni a sarcinilor prevăzute în această Hotărîre: 1. Comitetele de partid regionale şi raionale vor îndruma şi ajuta sfaturile populare în buna pregătire a sesiunilor ce vor avea loc şi în elaborarea măsurilor organizatorice practice pentru realizarea tuturor sarcinilor ce le revin cu privire la muncile agricole. 2. Comitetele de partid regionale şi raionale trebuie să asigure o îmbunătăţire continuă a muncii politice la sate, mobilizînd toate organizaţiile de partid şi de masă, pe toţi membrii de partid, deputaţii sfaturilor populare, membri ai organizaţiilor de masă şi organele agricole ale sfaturilor populare pentru asigurarea executării la timp a lucrărilor de îngrijire a culturilor, recoltat,dezmiriştit, treetat, colectat, arat și semănat, pentru participarea întregii țărănimi muncitoare la lupta în vederea sporirii producției agricole la hectar. 3. Organele regionale și raionale de partid vor îndruma organizațiile de baza din gospodăriile agricole ale statului, S.M.T.-uri, gospodării agricole colective şi întovărăşiri agricole, să mobilizeze pe toţi muncitorii, tehnicienii, colectiviştii, întovărăşiţii şi ţăranii muncitori individuali pentru terminarea la timp a reparaţiilor utilajului necesar muncilor agricole şi extinderea mecanizării lucrărilor de îngrijire a culturilor, recoltat, dezmiriştit, arat şi semănat. 4. Organizaţiile de partid şi sindicate vor organiza întrecerea socialistă pe unităţi, brigăzi, echipe şi oameni. Membrii de partid şi utemiştii au datoria să fie în fruntea întrecerii. O sarcină a organizaţiilor de partid şi sindicale este de a antrena un număr cât mai mare de femei în întrecere. a) In sectorul individual se va organiza întrecerea patriotică între comune, sate, sectoare şi pe gospodării. b) întrecerea trebuie să aibă ca obiectiv lucrările principale din fiecare perioadă a muncilor agricole (de ex.: în perioada de îngrijire a culturilor să se acorde atenţia principală executării la timp a praşilelor şi plivitului). c) Organizaţiile de partid trebuie să lupte împotriva organizării formale şi birocratice a întrecerii, să folosească experienţa pozitivă dobândita, să ajute la organizarea practică a întrecerii şi să urmărească fără întrerupere îndeplinirea angajamentelor. d) Se va face o largă popularizare prin gazete de stradă, panouri de onoare, cămine culturale şi presa locală a rezultatelor obţinute în întrecere cit şi a fruntaşilor întrecerii în producţia agricolă. 5. Organizaţiile de partid din comune şi sate vor organiza o largă muncă politică de masă, folosind pe toţi agitatorii membri şi fremembri de partid, deputaţii sfaturilor populare comunale, utemişti, delegatele de femei, fruntaşii recoltelor bogate şi intelectualii satelor, pentru a duce muncă de lămurire pe sectoare şi grupe de case în rîndurile ţărănimii muncitoare in vederea executării lucrărilor de îngrijire a culturilor, recoltării la timp şi pregătirii terenului pentru însămînţări. În perioada de pregătire a stringerii recoltei organizaţiile de partid au datoria să mobilizeze membrii de partid şi pe cei fără de partid pentru a sprijini sfaturile populare în organizarea ariilor, în alegerea oamenilor corespunzători pentru pază, a delegaţilor de convoaie şi in organizarea transporturilor cerealelor la bazele de recepţionare. Pentru buna desfăşurare a treptatului şi a predării cotelor, organizaţiile de partid au datoria de a asigura la aici o permanentă muncă de lămurire şi convingere a ţăranilor muncitori, folosind pe scară largă citirea ziarelor şi a broşurilor, convorbiri ale agitatorilor, echipe artistice. In această muncă se vor folosi şi extinde experienţele bune din anul trecut. 6. Comitetele regionale şi raionale de partid au datoria ca odată cu urmărirea muncilor de îngrijirea culturilor, recoltat, treetat şi colectări să acorde o deosebită atenţie lucrărilorr care au un rol hotărîtor în obţinerea recoltelor trogate în anul următor. In acest scop, organizaţiile de partid trebuie să ducă o largă muncă de lămurire a ţărănimii muncitoare asupra importanţei şi necesităţii dezmiriştitului, arăturilor pentru insăminţările de toamnă, a arăturilor adinei, folosirii semănătorilor la semănat şi asupra avantajelor lucrării pămîntului pe suprafeţe mari, cu mijloace mecanizate; ele trebuie să sprijine pe inginerii şi tehnicienii agronomi în munca de îndrumare agrotehnică a ţărănimii muncitoare. 7. Birourile comitetelor regionale, raionale şi ale organizaţiilor de partid săteşti vor analiza periodic desfăşurarea muncilor agricole luînd hotărîri pentru îndreptarea lipsurilor. 8. Sarcini deosebite revin comitetelor regionale, orăşeneşti şi raionale de partid în îndrumarea şi conducerea organizaţiilor de partid din întreprinderile producătore de maşini, unelte agricole, piese de schimb, din întreprinderile care execută reparaţii pentru unităţi socialiste din agricultură. Ele trebuie să mobilizeze pe muncitori şi tehnicieni în executarea la timp a sarcinilor de plan şi să exercite controlul asupra realizării planului de către întreprinderile respective. a) Organele de partid vor trebui să controleze permanent întreprinderile industriale care acordă sprijin tehnico-organizatoric S.M.T.-urilor şi G.A.S. -urilor şi să le îndrume ca prin ajutorul lor să se asigure repararea la timp şi buna funcţionare a tractoarelor şi maşinilor agricole. 9. Presa centrală şi locală va populariza metodele agrotehnice avansate, experienţa în muncă şi rezultatele bune obţinute de fruntaşii în producţie din ţara noastră, mobilizind oamenii muncii de la oraşe şi sate în lupta pentru o recoltă bogată. Presa centrală şi locală trebuie să critice cu ascuţime rămînerile în urmă şi măsurile şi practicile birocratice care pun piedici bunei desfăşurări a muncilor agricole. 10. Ministerul Culturii, Ministerul Agriculturii şi Silviculturii, Societatea pentru Răspindirea Ştiinţei şi Culturii vor organiza în cadrul căminelor culturale din comune şi sate, în staţiunile de maşini şi tractoare, gospodării agricole de stat, gospodării agricole colective şi întovărăşiri agricole, conferinţe şi convorbiri, lămurind ţărănimea muncitoare asupra importanţei executării lucrărilor agricole la timp şi in bune condiţiuni. Se vor organiza emisiuni speciale la radio şi rularea la comune şi sate a filmelor cu subiecte despre introducerea metodelor avansate în practica agricolă. Se va desfăşura o largă propaganda agricolă vizuală şi scrisă prin editarea de foi volante, planşe, afişe, broşuri, popularizind măsurile agrotehnice şi metodele înaintate de muncă din agricultura sovietică şi din experienţa fruntaşilor din ţara noastră în obţinerea de recolte bogate. Consiliul de Miniştri al R.P.R ş C.C. al P.M.R. cheamă pe toţi ţăranii muncitori cu gospodării individuale, pe membrii gospodăriilor colective şi al întovărăşirilor agricole, tractoriştii, tehnicienii şi inginerii din S.M.T., de la centrele mecanice din gospodăriile agricole ale statului şi pe toţi tehnicienii şi oamenii de ştiinţă din agricultură, în frunte cu membrii de partid, să muncească cu toată râna şi capacitatea lor pentru a obţine o recoltă bogată la toate culturile şi a realiza planul de colectări, in scopul dezvoltării economiei naţionale şi al ridicării continue a nivelului de trai material şi cultural al oamenilor muncii de la oraşe şi sate. HOTĂRÎREA Consiliului de Miniştri al R. P. R. şi a C. C. al P. M. R. cu privire la executarea lucrărilor de îngrijire a culturilor, recoltat, dezmiriştit, treerat, însămînţări şi arături adînci de toamnă, precum şi cu privire la realizarea planului de colectare pe 1954 Organizarea muncii politice de masă GH. GHEORGHIU& DL] STEAUA ROȘIE