Steaua Roşie, august 1954 (Anul 3, nr. 198-205)

1954-08-04 / nr. 198

4 argust 1954. STEAUA ROȘIE viaţa DEPARTID Birocraţia şi sectarismul trebuiesc înlăturate din munca de partid De la apariţia hotărîrilor Plenarei din august 1953 a CC al PMR, conducerea fabricii de conserve din Mureşeni, sprijinită de organizaţia de bază, a luat o seamă de măsuri tehnico-organizatorice în vederea bunei aprovizionări a întreprinderii cu materii prime, a lărgirii sortimentelor şi a folosirii rezervelor interne ale întreprinderii. Astfel, au fost organizate în diferite regiuni ale ţării 13 centre de colectare a fructelor şi legumelor, se fabrică noi sortimente de produse, cum sunt: conserve de carne, dulceţuri de gutui, de coarne, etc. Prin folosirea rezervelor interne se prepară mari cantităţi de oţet şi altele. Numai în primul semestru al anului curent muncitorii acestei fabrici au dat peste plan 111 tone dulceaţă de fructe, 10 tone siropuri, 600 hectolitri oţet, 240.000 bucăţi cutii de diferite conserve, etc. Fără îndoială, la obţinerea acestor rezultate a contribuit în bună măsură şi munca comuniştilor din această întreprindere. Cu toate acestea însă, în activitatea organizaţiei de bază se manifestă o serie de neajunsuri, care trebuiesc grabnic lichidate. Lipsită de controlul şi sprijinul eficace al Comitetului orăşenesc de partid, organizaţia de bază nu reuşeşte să pătrundă în adîncul problemelor care frămîntă întreprinderea. Deşi organizaţia de bază a analizat în repetate rînduri activitatea diferitelor secţii, în urma analizelor făcute ea nu a adus nici o hotărîre care să constituie un sprijin pentru conducerea întreprinderii sau pentru comuniştii care lucrează în secţiile respective. Forţa organizaţiilor de partid constă în legăturile lor cu masele de oameni ai muncii. In această organizaţie de bază însă puţin se poate vorbi despre acest lucru. Birocratismul şi sectarismul ce se manifestă în munca organizaţiei de bază, gîtuiesc aproape în întregime munca cu oamenii. Planul de muncă al organizaţiei de bază, care de altfel este destul de bine întocmit, constituie doar o simplă formalitate. Membrii de partid nefiind controlaţi şi ajutaţi, nu-şi duc la îndeplinire sarcinile. Mihai Mózes, secretarul organizaţiei de bază, rupt de ceilalţi membri din biroul organizaţiei, desfăşoară o activitate sectară. Aşa se explică faptul că Petru Şipoş şi Iuliana Farkas, membri în birou, nu cunosc sarcinile ce stau în faţa organizaţiei de bază în legătură cu munca politică şi cu problemele de producţie. In cinstea zilei de 23 August muncitorii fabricii şi-au luat o serie de angajamente frumoase. Insă organizaţia de bază neglijează cu totul urmărirea felu-,lui în care ele sunt îndeplinite, comuniştii nu desfăşoară o largă muncă politică de masă în vederea extinderii experienţei înaintate a fruntaşilor în producţie. In această întreprindere graficele de producţie nefiind conduse la zi, nu oglindesc felul în care se desfăşoară procesul de fabricaţie. Datorită faptului că organizaţia de bază nu îndrumă activitatea organiţiei sindicale, muncitorii nu cunosc sarcinile de plan ce le revin. Intîrzierile la muncă şi timpii morţi cauzaţi de plimbările pe care le fac muncitorii dintr-o secţie în alta, se ţin lanţ. Birocratismul care se manifestă în activitatea organizaţiei de bază îşi are originea în însăşi „metodele“ de control şi îndrumare ale Comitetului orăşenesc de partid. Iată de pildă una din metodele greşite ale Comitetului orăşenesc de partid în ce priveşte munca cu această organizaţie de bază. In ziua de 23 iulie, biroul Comitetului orăşenesc de partid a trimis un activist care îl anunţă pe Mihai Mozes, că în aceeaşi zi trebuie să se prezinte în faţa biroului Comitetului orăşenesc cu un raport cu privire la felul în care se ocupă organizaţia de bază de aplicarea în viaţă a hotărîrilor Plenarei CC al PMR din august 1953. Ne întrebăm, ce concluzii a putut trage biroul Comitetului orăşenesc de partid din acel raport, scurt şi superficial, pregătit într-o oră sau două? Cu un asemenea „ajutor“ este limpede că organizaţia de bază nu-şi poate îmbunătăţi munca.Pentru înlăturarea lipsurilor şi pentru a asigura îndeplinirea angajamentelor luate în cinstea zilei de 23 August, organizaţia de bază trebuie să-şi schimbe necondiţionat metodele sale de muncă. Biroului organizaţiei de bază îi revine sarcina de a lichida cu munca sectară şi birocratică, introducînd principiul conducerii colective. Comitetul orăşenesc de partid are datoria de a lupta pentru înlăturarea birocraţiei din munca de partid şi pentru sprijinirea organizațiilor de bază în vederea îndeplinirii sarcinilor ce le revin. Pentru îmbunătăţirea organizării transportului de legume şi zarzavaturi O importantă sarcină care stă în faţa cooperaţiei de aprovizionare şi desfacere, a OCL „Aprozar“ şi a altor unităţi care au încheiat contracte cu producătorii, este aceea de a face totul pentru aprovizionarea cit mai bună a oamenilor muncii cu legume şi zarzavaturi. Trăgînd învăţăminte din lipsurile anilor trecuţi, conducerea Uniunii regionale a cooperaţiei de aprovizionare şi desfacere din Regiunea Autonomă Maghiară se ocupă direct de organizarea şi repartizarea mijloacelor de transport, pentru a se evita lipsurile care se manife-* stau în trecut când „Gastranscoopul“ n-a fost în stare să facă faţă sarcinilor de transport. Abundenţa de legume, fructe şi zarzavaturi pe pieţe, în centrele muncitoreşti şi la staţiunile balneo-climaterice creşte neîncetat. Paralel cu aceasta, preţul lor scade pe zi ce trece. Numai în intervalul de la 1 — 25 iulie cooperaţia de aprovizionare şi desfacere din Regiunea Autonomă Maghiară a livrat oamenilor muncii peste 1078 tone de legume şi zarzavaturi, iar OCL „Aprozar“ a livrat pentru centrele muncitoreşti şi staţiunile balneo-climaterice din raioanele Gheorgheni, Topliţa, Miercurea-Ciuc şi Sf.Gheorghe peste 175.000 kg. zarzavaturi şi legume. Calitatea legumelor şi zarzavaturilor puse în vînzare, s-a îmbunătăţit cu 100% în comparaţie cu anii trecuţi. Cu toate rezultatele obţinute de cooperaţia de aprovizionare şi desfacere şi de OCL „Aprozar“ pe tărîmul aprovizionării oamenilor muncii cu legume, fructe şi zarzavaturi, ele încă nu satisfac cerinţele mereu crescînde ale celor ce muncesc. Se pune mai ales problema dacă cu mijlocele de transport existente, ele vor putea face faţă sarcinilor, acum cînd ţăranii muncitori chiar care n-au contractat, valorifică cantităţi însemnate de produse agricole, ne mai vorbind de gospodăriile agricole colective, gospodăriile agricole de stat, etc, care desfac zilnic cantităţi însemnate. Pentru evitarea unor surprize în legătură cu îndeplinirea sarcinilor de transport şi pentru a nu permite ca măcar o legumă să se altereze, trebuiesc luate măsuri din timp. In buna organizare a transportului o serie de greutăţi provoacă şi cooperativele „Ciocanul“, „Munca colectivă“, etc. care nu execută din timp reparațiile autocamioanelor „Aprozar“-ului. Pe de altă parte autocamioanele „Aprozar“-ului nu se utilizează la maximum. In curtea depozitului se pot încărca sau descărca simultan numai două camioane, celelalte fiind nevoite să aştepte în stradă pînă le vine rîndul, ceea ce provoacă mulţi timpi morţi. Deşi problema ar putea fi uşor rezolvată prin demontarea gardului ce desparte „Aprozar"-ul de fostul sediu al Trustului 8 construcţii, creindu-se posibilitatea circularii camioanelor în sens unic, nu s-a făcut nimic în această privinţă din cauză că sfatul popular orăşenesc Tg.-Mureş, cel regional şi comitetul orăşenesc de partid au făcut doar promisiuni, dar în realitate n-au contribuit la rezolvarea acestei situaţii. „Aprozar“-ul mai întîmpină o serie de greutăţi şi din partea CFR Tg.-Mureş. Produsele acestuia nu sunt primite la mesagerie motivându-se că capacitatea de încărcare a vagoanelor este mică. La coletărie, magazionerii nu primesc de multe ori produsele perisabile la orice oră din zi sau din noapte, irnvocînd motivul că n-au primit instrucţiuni în acest sens din partea şefilor de staţie. Casierii, la rîndul lor spun că predarea produselor în timpul nopţii e o „inovaţie“ dea „Aprozar“-ului şi că ei, n-au instrucţiuni cu privire la această problemă. Vagoanele necesare se pun la dispoziţia „Aprozar“-ului mai mult noaptea, cînd acesta nu poate asigura muncitori pentru încărcare. „Aprozar“-ul este pus astfel în situaţia de a plăti alocaţii. Conducerea CFR-ului trebuie să ia măsuri urgente pentru curmarea acestor stări de lucruri cu totul nesănătoase şi să imprime o linie clară pe care s-o urmeze personalul CFR. „Agevacoop“-ul Tg.-Mureş trebuie să pună capăt practicii de a trimite produse stricate unor unităţi, cum a fost de pildă cazul de la Miercurea- Ciuc, unde a sosit un vagon de varză stricată. In goană după realizarea planului cantitativ, unele gospodării agricole de stat predau produse de proastă calitate. Astfel, GAS „1 Mai“ din Tg.Mureş a predat nu de mult „Aprozarului 15 tone dovlecei, care nu sînt buni decît numai pentru furaje. Ar fi bine dacă tovarăşii de la GAS „1 Mai“ »s-ar gîndi şi la realizarea planului calitativ. Asigurarea aprovizionării oamenilor muncii cu legume şi zarzavaturi trebuie să stea în centrul atenţiei organizaţiilor de partid, a comitetelor executive ale sfaturilor populare, a cooperaţiei şi „Aprozar“-ului care au datoria de a face tot ceea ce le stă în putinţă pentru a asigura fără nici o rezervă transportul legumelor , fructelor şi zarzavaturilor în cele mai bune condiţiuni. 3 Membrii comitetului executiv al sfatului popular al comunei Ilăjerie sînt mîndri de faptul că, în acţiunea de organizare a alegerilor delegatelor de femei, au reuşit să ocupe primul loc de raionul Reghin. La acest succes a contribuit atît buna organizare a muncii, cit şi interesul pe care l-a manifestat faă de această acţiune Iosif Kristály, preşedintele comitetului executiv. După alegerea comisiei de femei alcătuită din 9 membre, Iosif Kristály a dat un ajutor real la întocmirea planuui de muncă, care prevede sarcini concrete fiecărei membre din comisie. De asemenea, comitetul executiv a dat un sprijin efectiv comisiei de femei şi delegatelor de grupă în regizarea sarcinilor prevăzute în clanul de muncă. Acesta printre altele, prevede întreţinerea culorilor la porumb şi cartofi şi srăşitul lor după necesitate, de 3 sau chiar de mai multe ori. In această muncă s-a evidenţiat :pr. Margareta Dunca. In plaiul de muncă s-a prevăzut repararea mobilierului deteriorat al şcolii. In acest scop femeile au organizat o reprezentaţie culturală, iar din venitul de 1.000 lei realizat s-a făcut reparaţia mobilierului, confecţionîndu-se şi trei bănci noi. Pentru înfrumuseţarea comunei, în cinstea zilei de 23 August delegatele de grupă antrenate în muncă de către comisia de femei, au amenajat un parc în centrul comunei. Comisia de femei a sprijinit activitatea sfatului popular şi în acţiunea de lămurire a ţăranilor muncitori în ce priveşte achitarea obligaţiilor lor faţă de stat. In această muncă cele mai bune rezultate au fost obţinute de către Ida Csinádi, responsabila comisiei de femei, Elisabeta Tordai şi altele. O însemnată contribuţie dau comisia şi delegatele de femei în munca de valorificare a produselor prin cooperativă. Astfel, aici s-au valorificat 2.500 kg. nuci verzi, 600 kg. vişine şi alte produse. Femeile din Glăjerie sunt antrenate şi în munca culturală. Ele iau parte activă la organizarea pieselor de teatru, în echipele de dansuri, cor, etc. Rezultatele pe care femeile din această comună le obţin ar putea fi mult mai frumoase dacă nu ar exista dezinteresul cu care organizaţia de bază şi în special membrii biroului acesteia tratează munca în rîndurile femeilor. Cea mai mare parte de vină o poartă Francisc Darabont, secretarul organizaţiei de bază, care îşi permite să nu respecte directivele primite din partea Comitetului raional de partid cu privire la antrenarea femeilor în munca politică. Comitetul executiv al sfatului popular al comunei Glăjerie aşteaptă un ajutor eficace din partea organizaţiei de bază. De aceea, aceasta va trebui să lichideze cu nepăsarea faţă de munca politică cu femeile. Membrii sfatului popular raional şi activiştii acestuia au datoria de a lichida cu metodele birocratice de a controla şi îndruma munca sfaturilor populare comunale în legătură cu activitatea femeilor din fuga maşinii, ci să dea îndrumări practice. F. TRUŢA instructoare a secţiei muncii de partid în rîndul femeilor. Femeile din Glojerie sprijină acţiunile sfatului nonular Primul la predarea cotelor către stat Ţăranii muncitori din comuna Cristur (raionul Odorhei) au început treieratul păioaselor. Printre primii care au terminat treieratul orzului se află ţăranul muncitor Pál Lőrinc. El a obţinut chitanţa nr. 1 din această comună. FRANCISC FARKAS, corespondent Barăci noi pentru muncitorii din pădure Muncitorii şi temnicieni de la IFET Odorhei lucrează cu un elan sporit în vederea realizării angajamentelor luate în cinstea zilei de 23 August. Pînă în prezent ei au produs din deşeuri mari cantităţi de bunuri de larg consum ca furci şi greble din lemn, cozi de mături, cozi pentru topor, ciocan şi lopeţi, roţi pentru care, etc. în valoare de peste 99.000 lei. Paralel cu aceasta s-au construit aici 5 barăci pentru muncitorii din pădure, amenajate cu linjeria necesară. CAROL SIMON corespondent Aplică cu succes metoda Babchin Unii şoferi de la garajul întreprinderii regionale de transport auto aplică cu succes metoda şoferului satămiist sovietic Grigorii Babchin. Aplicînd această metodă, şoferul Iosif Koré a reuşit să parcurgă pînă la 30 iulie cu camionul „Csepel“ nr. 5180/25369 o distanţă de 100.000 km. fără nici o reparaţie, realizînd în acelaşi timp la piese de schimb şi combustibil o economie în valoare de 38.500 lei. Cu autocamionul nr. 5155/ 25105 şoferul Albert Molnár a parcurs pînă în prezent peste 70.000 km. fără nici o reparaţie, economisind piese de schimb şi combustibil în valoare de peste 30.000 lei. Şoferul Eugen Kántor de pe autobusul IKARUS care circulă pe ruta Borsec—Topliţa, în ultimele două luni şi-a depăşit planul de NI dllopUl lC/ll IId jU Id. Ld IClj şoferii Adalbert Sora, Ştefan Meszesi şi alţii au realizat în aceeaşi perioadă dite 2—212 norme. Frumoase realizări obţine şi colectivul de vulcanizatori din cadrul acestui garaj, care în frunte cu Alexandru Covrig, secretarul organizaţiei de bază, în cinstea zilei de 23 August a reuşit să vulcanizeze din materiale economisite 30 cauciucuri pentru autocamioane. Paralel cu aceasta, muncitorii acestui colectiv au vulcanizat peste plan 110 buc. cauciucuri, precum şi 296 buc. camere. De asemenea ei au mai confecţionat 1700 buc. diferite garnituri de cauciuc pentru radiatoare, conducte de apă etc. față de 100 de garnituri, care iși luaseră angajamentul să execute pînă la 23 August.