Steaua Roşie, septembrie 1954 (Anul 3, nr. 206-214)

1954-09-01 / nr. 206

1 septembrie 1954 STEAUA ROŞIE 3 (Urmare din pag. 2-a) care 2.000 in 1955; 5.500 maşini de semănat şi plantat, de diferite tipuri, din care 2.400 în 1955; 1.450 cositori autopropulsate şi tractate, din care 840 in 1955; 3.200 secerători-jegători, din care 1.570 in 1955; 3.600 combine pentru păioase, porumb şi altele, din care 820 în K55; 2.600 batoze pentru păioase, ierburi, porumb şi altele, din care 1.040 în 1955; 58.000 cîmpuri de grape şi diferite grape, din care 29.000 în 1955; 6.800 motoare stabile, electrice şi de schimb KD 35, din care 2.300 în 1955; 2.400 camioane şi turisme, precum şi un mare număr de : desmiriştitoare, pompe de stropit, maşini de împrăştiat îngrăşăminte minerale şi naturale, tocători de furaje, ateliere mobile, strunguri, cisterne, butoaie metalice şi altele, conform specificaţiei ce se va prezenta de Ministerul Agriculturii şi Silviculturii. 2. Să se fabrice şi să se pună la dispoziţia agriculturii în anii 1955-1956 — 180 grupuri electrogene de 25 şi 30 C.P., împreună cu tablourile de distribuţie, 340 electrogeneratoare şi cantitatea necesară de cablu electric pentru tractoare 3. Să se fabrice în anul 1955 cantitatea de 7.000 tone piese de schimb pentru tractoare şi 4 000 t. pentru maşini agricole, iar în anul 1956 pînă la 9.000 tone piese de schimb pentru tractoare şi 5.800 t. piese pentru maşini agricole, metale feroase, ţevi, scule şi metale neferoase conform specificaţiei şi în numărul cerut de Ministerul Agriculturii şi Silviculturii. Să se îmbunătăţească calitatea pieselor de schimb pentru tractoare şi maşini agricole şi să se stabilească preţuri unice de livrare. 4. Să se pună la dispoziţia agriculturii în anii 1955—1956 cantitatea totală de 500 mii tone îngrăşăminte minerale şi 25.500 tone diferite substanţe chimice pentru combaterea bolilor şi dăunătorilor la plante şi animale. 5. Să se pună la dispoziţia Ministerului Agriculturii şi Silviculturii cantităţile necesare de pînză pentru secerători-'egători, saci, curele, sfoară de manila, precum şi alte confecţii din piele şi bumbac. 6. In anii 1955 şi 1956 să se mărească capa-,citatea de depozitare a bazelor de carburanţi din sistemul Ministerului Industriei Petrolului, cu 9.300 tone. 7. Se vor aproviziona cu utilaj corespunzător pentru reparaţii S.M.T.-urile, gospodăriile de stat şi întreprinderile de reparaţii. 8. Pentru organizarea centrelor de închiriat maşini de pe lingă cooperativele de consum şi pentru înzestrarea gospodăriilor colective, a întovărăşirilor şi a gospodăriilor individuale ţărăneşti se vor asigura următoarele cantităţi de maşini cu tracţiune animală şi manuală: 85.000 pluguri, 60.000 grape cu colţi, 22.000 cultivatoare, 10.000 semănători de cereale, 2.000 tocători rădăcinoase, 3.500 cositori, 2.000 trioare, 2.000 vînturători-sortatoare, 50.000 prăsitori pentru lucrat între rînduri, 3.500 secerători simple, 60.000 vermorele, 400 autocamioane, 400 mori cu ciocane, 2.000 greble mecanice, 900 tocători siloz, 800 porzolatoare și 400 mașini de bătut porumb, precum și piesele de schimb necesare. 9. In scopul aprovizionării gospodăriilor agricole colective, întovărăşirilor agricole şi a gospodăriilor individuale ţărăneşti, se recomandă Centrocoopului să organizeze în fiecare comună şi sat mai mare desfacerea de pluguri, grape, cultivatoare, cositori, secerători simple, sortatoare, plantatoare manuale pentru porumb, vermorele, prăfuitoare şi alte maşini şi unelte, precum şi piesele de schimb pentru astfel de maşini şi unelte. 10. Pentru mărirea producţiei de îngrăşăminte minerale să se construiască şi să se dea in exploatare o uzină cu capacitate anuală de 200 mii tone îngrăşăminte minerale şi să se mărească producţia de substanţe chimice necesare agriculturii. VIII. Investiţiile şi dezvoltarea construcţiilor Asigurarea investiţiilor şi realizarea la timp şi în cele mai bune condiţiuni a construcţiilor reprezintă o condiţie dintre cele mai importante pentru dezvoltarea producţiei agricole. In acest scop: 1. Seor investi pentru dezvoltarea producţiei agricole vegetale şi animale, in anul 1955, suma de cca. 3.000 milioane lei, iar în anul 1956 suma de cca. 4.000 milioane lei. 2. Să se construiască şi să se pună în exploatare în anii 1955—1956 în staţiunile de maşini şi tractoare numărul corespunzător de ateliere, remize, magazii, locuinţe, grupuri sociale, clădiri administrative strict necesare şi altele, care să asigure buna funcţionare a Staţiunilor de Maşini şi Tractoare. In 1955 să fie date în exploatare: 24 ateliere noi şi complecte, 20 de ateliere tip S.M.T., remize pentru 2.200 tractoare, 1.000 combine şi batoze, precum şi 46 remize pentru adăpostirea diverselor utilaje agricole, 37 magazii pentru piese de schimb şi 60 depozite pentru carburanţi. Pentru asigurarea bunei cazări a muncitorilor şi tehnicienilor să fie construite şi date în exploatare 84 locuinţe colective, 588 apartamente familişti, precum şi numărul corespunzător de băi, cantine, clădiri administrative şi altele. 3.in gospodăriile agricole de stat în anii 1955—1956 să se pună în exploatare numărul corespunzător de ateliere, remize, grajduri, sere şi diverse tipuri de magazii, precum şi construcţii sociale şi administrative, din care în 1955: 36 grajduri pentru vaci, 219 grajduri pentru tineret bovin, 50 grajduri pentru cai, 70 saivane pentru oi, 570 hale de ouat. In acelaşi timp să se construiască şi să se dea in exploatare ateliere mecanice, depozite pentru carburanţi, remize pentru maşini şi tractoare, magazii, pătule, pivniţe, crame, sere, precum şi 2.750 apartamente familişti, 30 dormitoare comune, 10 grupuri sociale, împreună cu băile, cantinele şi creşele necesare, conform specificaţiilor Ministerului Agriculturii şi Silviculturii, în limita sumelor acordate la investiţii pentru construcţii. 4. Ministerul Construcţiilor şi Industriei Materialelor de Construcţii să întocmească peste planul stabilit documentaţia tehnică de proiectare şi să înceapă în trimestrul IV al anului 1954 organizarea şantierelor pentru construcţia a 20 S.M.T.-uri noi; să fie alocată suma necesară pentru începerea lucrărilor de construcţie. 5. Pînă la finele anului 1954 se vor elabora şi prezenta Consiliului de Miniştri spre aprobare proiectele tip pentru principalele construcţii agricole. In scopul asigurării la timp a construcţiilor în sectorul agricol, toate ministerele cu sarcini de executare de construcţii agricole să fie obligate să întocmească la timp documentaţia tehnică necesară şi să execute cu prioritate construcţiile pentru agricultură. 6. Ministerul Agriculturii şi Silviculturii să întărească cu cadru şi utilaj întreprinderea sa de construcţii ICAZ, iar în regiunile cu volum mare de construcţii să organizeze întreprinderi de construcţii şi montaj pe principiul gospodăriei socialiste. 7. In scopul asigurării cît mai rapide cu locuinţe a muncitorilor, inginerilor şi tehnicienilor din S.M.T., gospodării agricole de stat şi din alte întreprinderi şi institutii agricole, se va dezvolta pe scară largă construirea de apartamente personale, asigurîndu-se în următorii 2-3 ani construcţia a cel puţin 6.000 apartamente personale de locuit in S.l.T. şi a 10.000 case în gospodăriile agricole de stat. 8. Pentru realizarea la timp a construcţiilor se vor confecţiona prefabricate, ca ferestre, uşi şi altele, în cantitățile şi cu specificaţiile corespunzătoare. De asemenea, trebuie să se livreze sectorului agricol în anii 1955-1956 — 2.500 t. de articole de metal pentru construcţii, conform cu specificaţiile tehnice. Pentru reducerea preţului de cost al construcţiei să se folosească pămîntul presat şi elementele prefabricate din beton microporos şi pămînt presat pentru pereţi şi pardosele, precum şi alţi înlocuitori. 9. In vederea organizării şantierelor, executării fundaţiilor şi aprovizionării cu materiale de construcţii, să se aloce, la sfirşitul trimestrului IV al fiecărui an şi în luna ianuarie avansuri de 10—15% din materialele necesare investiţiilor anului următor. 10. Pentru prevenirea deteriorării construcţiilor şi a utilajelor agricole, Ministerul Finanţelor să acorde cu precădere şi la timp fonduri pentru executarea reparaţiilor capitale, din fondul general de amortisment. 11. Să se acorde o atenţie deosebită executării lucrărilor de construcţii în gospodăriile agricole colective. In acest scop se vor repartiza gospodăriilor agricole colective, din timp, credite şi materiale de construcţii necesare. Unităţile de construcţie, care au de executat lucrări pentru gospodăriile colective, să asigure din timp proiectele tip şi executarea construcţiilor de bună calitate. Pentru lucrări de construcţie mai simple, se recomandă gospodăriilor colective să organizeze brigăzi pentru executarea de construcţii şi să le repartizeze mijloacele de transport necesare. 12. Să se stabilească norme riguroase de amplasare a construcţiilor, astfel ca amplasarea să se facă pe teren neagricol, numai în cazuri excepţionale să se admită amplasarea construcţiilor pe terenuri cultivabile. Să se ţină seama de planurile de sistematizare şi de regulile urbanistice, astfel incit să se ocupe numai suprafeţele strict necesare. 13. Toate construcţiile care au aparţinut Ministerului Agriculturii şi Silviculturii (camere agricole, ocoale agricole şi silvice, puncte agricole şi zooveterinare, şcoli, reşedinţe de trusturi şi altele) să fie restituite Ministerului Agriculturii şi Silviculturii, la cererea acestui minister. IX. Măsurile pentru îmbunătăţirea muncii S. M. T. şi lărgirea mecanizării în producţia agricolă In scopul îmbunătăţirii radicale a activităţii Staţiunilor de Maşini şi Tractoare şi ridicării nivelului mecanizării lucrărilor agricole se recomandă ca: 1. Nivelul mecanizării lucrărilor agricole să atingă în 1956 cel puţin următoarele proporţii: dezmiriştii 25%, arături adinei de toamnă 30%, arături pentru însăminţări de toamnă 35%, prăşitul porumbului 15% din suprafaţa totală însămînţată. Să se introducă pe scară largă mecanizarea lucrărilor de semănat în cuiburi aşezate în pătrat, a porumbului, florii soarelui şi plantatul cartofului; de asemenea, să se extindă recoltatul mecanic al cerealelor şi plantelor furajere. 2. Odată cu lărgirea mecanizării lucrărilor agricole cu mijloacele S.M.T.-urilor, să se folosească într-o măsură mult mai largă maşinile cu tracţiune animală, în acest scop Centrocoopul să înzestreze in anul 1955 toate centrele de închiriat maşini existente şi să organizeze centra noi, astfel ca să cuprindă toate comunele din ţară. 3. Fiecare S.M.T. să posede atelier de reparaţie tip, numărul necesar de remize pentru păstrarea tractoarelor şi maşinilor agricole, locuinţe pentru muncitori, băi, depozit de carburanţi, clădire administrativă, cantină şi instalaţii de energie şi apă. 4. In scopul îmbunătăţirii reparaţiei tractoarelor şi maşinilor agricole in S.M.T.-uri trebuie ca: a) Pentru 100 S.M.T.-uri să se asigure una uzină de reparaţii capitale ale motoarelor, reparaţia maşinilor-unelte, motoarelor stabile, confecţionarea utilajului de reparaţie, a dispozitivelor pentru atelierele S.M.T. şi ale brigăzilor de tractoare; b) Să se profileze uzina din Medgidia pentru efectuarea de reparaţii capitale de tractoare şi maşini agricole; c) Ministerul Energiei Electrice şi Industriei Electrotehnice să organizeze reparaţia utilajului electric pentru camioane, tractoare şi combine, motoare electrice şi alt utilaj electric necesar sectorului agricol; d) Ministerul Industriei Metalurgice şi Construcţiei de Maşini şi Ministerul Energiei Electrice şi Industriei Electrotehnice să fabrice pentru S.M.T.-uri grupuri electrogene tip de 50 KW, cu tablourile de distribuţie şi aparatura respectivă. e) Comitetul de Stat al Planificării, Ministerul Finanţelor şi Ministerul Agriculturii şi Silviculturii să stabilească preţuri de vînzare unice a pieselor de schimb pentru tractoare şi maşini agricole, precum şi un preţ plafon pentru reparaţia tractoarelor, motoarelor şi altor ansamble; f) Să se ia măsuri pentru îmbunătăţirea radicală a activităţii întreprinderilor de reparaţii a parcului de maşini agricole. 5. Să se extindă activitatea S.M.T.-urilor în ce priveşte mecanizarea lucrărilor care necesită un volum mare de muncă în toate sectoarele agriculturii, să se ridice gradul de responsabilitate pentru îndeplinirea planurilor de producţie la culturile agricole şi să se ia măsuri pentru îmbunătăţirea simţitoare a folosirii parcului de maşini şi tractoare şi îmbunătăţirea organizării muncii în brigăzile de tractoare. Planurile de producţie ale S.M.T.-urilor şi brigăzilor de tractoare să se considere îndeplinite numai cu condiţia îndeplinirii planului producţiei la hectar pe cîmpurile lucrate de S.M.T. şi a îndeplinirii planului privind încasarea plăţii în natură. În scopul creării de condiţii corespunzătoare de muncă şi de viaţă pentru muncitorii brigăzilor de tractoare, se consideră necesar ca toate brigăzile din S.M.T. să aibă tabere de cîmp permanente. 6. Ministerul Agriculturii şi Silviculturii va organiza îngrijirea tehnică complexă şi reparaţia tractoarelor şi maşinilor agricole, în perioada muncilor agricole, prin ateliere mobile, cu brigăzi speciale de muncitori pentru reparaţii. 7. Ministerul Agriculturii şi Silviculturii: a) Să organizeze în toate S.M.T.-urile servicii de dispeceri, introducîndu se treptat comunicaţiile prin radiostaţiuni; b) Să stabilească perioade medii între reparaţii pentru tractoare şi maşini agricole şi să reexamineze normele de producţie şi consumul de carburanţi şi piese de schimb, să elaboreze reguli tehnico-organizatorice privind exploatarea tehnică şi efectuarea lucrărilor cu tractorul şi să asigure introducerea lor în toate S.M.T.urile în anul 1955. c) In scopul extinderii experienţei înaintate în exploatarea şi reparaţia parcului de maşini şi tractoare, să organizeze în anii 1954 - 1956 un număr de 3 S.M.T. model. 8. Sistemul actual de plată în natură pentru lucrările executate de S.M.T.-uri nu stimulează gospodăriile agricole colective, întovărăşirile agricole şi gospodăriile individuale ale ţăranilor muncitori în aplicarea mecanizării agriculturii şi în mărirea producţiei la hectar Se consideră necesar să se treacă la aplicarea unor tarife unice pe ha., diferenţiate pe zone, pe feluri de culturi şi categorii de lucrări, introducîndu-se sistemul premiat pentru stimularea obţinerii de recolte mari. 9. Să se considere drept una din cele mai importante sarcini, îmbunătăţirea în SMT -uri a condiţiilor de muncă şi de trai pentru cadrele permanente de mecanizatori, recrutarea acestor cadre dintre cei mai buni colectivişti, întovărăşiţi şi ţărani muncitori cu gospodării agricole individuale, ridicarea sistematică a calificării lor, astfel încît ele să poată folosi citmai din timp şi mai productiv tehnica. 10. Să se dea o largă dezvoltare costruirii locuinţelor personale pentru muncitori, personalul tehnico-ingineresc şi funcţionari din S.M.T-uri, sprijinindu-i cu creditele şi materialele de construcţie necesare. 11. Se va stabili pentru organele de conducere şi tehnicienii din S.M.T., directori, mecanici şefi, agronomi şefi, mecanici şi agronomi, dispeceri şi contabili şefi, un spor la salariu pe criterii de activitate neîntreruptă la S.M.T. X. Despre îmbunătăţirea activităţii gospodăriilor agricole de stat Dată fiind importanţa deosebită a întăririi economice, organizatorice, a gospodăriilor agricole de stat, se impune aplicarea următoarelor măsuri: 1. In următorii 2—3 ani să se stabilească profilul gospodăriilor agricole de stat, ţinindu-se seama de condiţiile lor economico-naturale. Toate gospodăriile agricole de stat să devină gospodării cu o dezvoltare multilaterală, avînd stabilite raporturi corespunzătoare între diferitele ramuri, de producţie, cu o cit mai complectă folosire a terenurilor şi a efectivului de animale, cu o mare productivitate a muncii şi cu o înaltă mecanizare a lucrărilor agricole; 2. Să se mărească pînă în anul 1956 suprafaţa de teren arabil în gospodăriile agricole de stat, cel puţin pînă la 700.000 ha., prin desţelenirea păşunilor şi fîneţelor puţin productive, iar suprafaţa insămînţată cu cereale şi leguminoase pentru boabe pînă la 425.000 ha., din care cea cu griu de toamnă pînă la 180.000 ha. Să se asigure mărirea producţiei medii de hectar în gospodăriile agricole de stat prii in anul 1957 la griul de toamnă 1.700 kg., la orz de toamnă 1.800 kg., la porumb 1.700 kg. Să se asigure terminarea organizării teritoriului şi întocmirii hărţilor solului în toate gospodăriile agricole de stat comasate. Este necesar ca gospodăriile agricole de stat să continue comasarea terenurilor agricole, prin efectuarea de schimburi liber consimţite cu proprietarii agricoli individuali. Odată cu organizarea ramurilor de poducţie de bază să se stimuleze pe toate căile dezvoltarea ramurilor ajutătoare ale gospodăriilor agricole de stat (arbuşti fructiferi, piscicultura etc.). Să se asigure strîngerea şi introducerea în sol a tuturor îngrăşămintelor organice existente în gospodărie. Să se organizeze în toate gospodăriile agricole de stat în aşa fel producerea de seminţe de soi raionate, incit să fie asigurată însăminţarea întregii suprafeţe de cereale şi culturi tehnice in 1956 numai cu seminţe de soi. Să se mecanizeze in 1956 aratul, grăpatul, prăşitul, dezmiriştitul şi semănatul pe întreaga suprafaţă a culturilor de cereale care poate fi lucrată cu tractoarele, recoltarea cu combinele, pînă la 90%, semănatul porumbului şi florii soarelui prin metoda în cuiburi aşezate în pătrat cel puţin 75% din întreaga suprafaţă, recoltarea sfeclei de zahăr, a inului şi a cînepei 100%; prăşitul culturilor semănate în cuiburi aşezate in pătrat 100% şi a celorlalte culturi prăşitoare 90%. 3. Să se repartizeze în 1955 gospodăriilor agricole de stat 10.000 tone îngrăşăminte minerale, iar în 1956 — 12.000 tone; de asemenea să se repartizeze 4.860 tone insectofungicide şi herbicide în anul 1955, iar in 1956 — 5.300 tone. Să se asigure realizarea în gospodăriile agricole de stat pînă în anul 1956 o producţie (Continuare in pag. 4-a) Proiectul C. C. al P. M. R. Directivele Congresului al ll-lea al Partidului cu privire la dezvoltarea agriculturii în următorii 2-3 ani