Steaua Roşie, octombrie 1954 (Anul 3, nr. 215-223)

1954-10-02 / nr. 215

I In legătură cu tratativele dintre guvernul U. R. S. S. şi guvernul S.U.A. în problema atomică MOSCOVA 27 (Agerpres), — TASS transmite: După cum s-a comunicat in presă, guvernul sovietic, urmind ferm politica sa de pace, s-a declarat gata sa ia parte la tratative confidenţiale sau diplomatice, referitoare la propunerea preşedintelui Eisenhower din 8 decembrie 1933 privind folosirea internaţională în scopuri paşnice a energiei atomice. In răspunsul său din 21 decembrie 1953, guvernul sovietic a declarat că porneşte de la aceea că la aceste tratative va fi examinată concomitent următoarea propunere a Uniunii Sovietice: „Statele participante la Acord, fiind călăuzite de năzuinţa spre micşorarea încordării internaţionale, îşi asumă obligaţia solemnă şi necondiţionată de a nu folosi arma atomică, cu hidrogen şi alte arme de exterminare in masă. Realizarea unui acord internaţional in această problemă ar putea constitui un important pas pe calea spre complecta Înlăturare din armamentele statelor a armei atomice, cu hidrogen şi a celorlalte tipuri de arme de exterminare in masă, cu instituirea unui strict control internaţional care să asigure îndeplinirea acordului privitor la interzicerea folosirii armei atomice in scopuri de război". In tratativele care au urmat între guvernul U.R.S.S. şi guvernul S.U.A., a avut loc un schimb de documente corespunzătoare. La 22 septembrie, guvernul sovietic a propus guvernului S.U.A. să se publice toate documentele referitoare la aceste tratative, respectiv atit in presa din U.R.S.S. cit si in presa din S.U.A., pentru ca opinia publică să fie informată asupra tratativelor. Totodată se arăta că publicarea întregii corespondenţe diplomatice referitoare la tratative este cerută de faptul că în presă au apărut informaţii care au prezentat inexact poziţiile părţilor. La 23 septembrie, guvernul S. U.A. a declarat că este de acord cu această propunere a guvernului sovietic. Ministerul Afacerilor Externe al U.R.S.S. publică mai jos toate documentele pe care le-au schimbat guvernul U.R.S.S. și guvernul S.U.A. in cursul tratativelor care au avut loc în problema atomică. 4. Nota memorială înminată la 13 februarie, la Berlin, de V. M. Molotov d-lui J. F. Ouilss 1. In nota memoria!! înmînată la 19 ianuarie 1954 de către ambasadorul U.R.S.S. la Washington secretarului de stat al S.U.A., guvernul sovietic și-a exprimat părerea că în stadiul următor al tratativelor cu privire la problema atomică trebuie să fie atrase toate puterile care poartă principala răspundere pentru menţinerea păcii şi securităţii internaţionale. La 30 ianuarie a. c., în convorbirea personală cu dl Dules, V. A.. Molotov a explicat că acestea sunt cele cinci puteri şi anume: Statele Unite ale Americii, Uniunea Sovietică, Marea Britanie, Franţa şi Republica Populară Chineză. 2. In cadrul aceleaşi convorbiri, dl. Dulles şi-a exprimat părerea că la tratativele in problema atomică ar trebui să fie atrase Marea Britanie, Franţa, precum şi Canada şi Belgia; totodată, dl. Dulles a explicat că Canada şi Belgia trebuie să participe la tratative ca ţări ce dispun de resurse de materiale atomice. 3. In legătură cu aceasta, guvernul sovietic comunică că el nu obiectează împotriva participării la tratativele cu privire la problema atomică, in stadiul corespunzător, in afară de cele cinci puteri,a Canadei şi Belgiei şi, de asemenea, consideră necesară atragerea la menţionatele tratative a Cehoslovaciei, ca ţară care dispune de materiale atomice. STEAUA ROȘIE 1. Nota memorială înmînată la 11 ianuarie 1954 la Washington de secretarul de stat al S.U.A., dr. J. F. Dukes, ambasadorului U. R. S. S. în S. U. A., G. N. Zarubin 1. Statele Unite propun ca tratativele privitoare la energia atomică să fie duse iniţial pe cale diplomatică, rezervindu-se fiecărui participant dreptul de a propune ca tratativele sa fie transferate la Organizaţia Naţiunilor Unite, in conformitate cu rezoluţia acesteia privitoare la tratativele confidenţiale sub auspiciile Comisiei pentru dezarmare. 2. Se propune ca tratativele diplomatice să aibă loc la Washington sau în oricare alt loc care convine pentru întîlnire participanţilor. Se presupune că dl. Molotov şi dl. Dules vor proceda la o examinare confidenţiala la Berlin. 3. Se propune ca în stadiul iniţial tratativele în problemele de procedură să fie limitate la U.R.S.S. şi S.U.A. cu participarea altor tari, pe care acest lucru le priveşte in special, aşa cum va reieşi aceasta in lumina problemei care urmează să fie discutată. 4. S.U.A. sunt gata să examineze orice propunere pe care Uniunea Sovietică va găsi de cuviinţă s-o facă în ceea ce priveşte arma atomică, cu hidrogen şi celelalte arme de exterminare in masă. 5. S.U.A. consideră însă că primul efort trebuie întreprins pe o bază modestă, ceea ce ar putea da naştere la încrederea şi siguranţa necesare unei planificări pe scară mai largă. De aceea, Statele Unite propun să se treacă la discutarea cît mai grabnică a propunerii făcute de preşedintele Eisenhower la 8 decembrie 1953. S.U.A. sînt gata să treacă la tratative concrete confidenţiale cu privire la acest plan şi la eventuala lui traducere in viaţă. 6. S.U.A. consideră că in prezent caracterul confidenţial al acestor tratative ar servi cel mai bine obţinerii rezultatelor practice şi că aceste tratative nu trebuie să fie folosite de nici una din părţi in scopuri de propagandă. 2. Nota memorială înmînată la 19 ianuarie la Wasington de G. N. Zarubin d-lui J. F. Dulies in legătură cu nota memorială, luminată la 11 ianuarie de către secretarul de stat J. F. Dulies ambasadorului G. N. Zarubin, guvernul sovietic consideră necesar să comunice următoarele: 1. Punctul 1 al notei memoriale a S.U.A. prevede: „Statele Unite propun ca tratativele privitoare la energia atomică să fie duse iniţial pe cale diplomatică, rezervîndu-se fiecărui participant dreptul de a propune ca tratativele să fie transferate la Organizaţia Naţiunilor Unite, în conformitate cu rezoluţia acesteia privitoare la tratativele confidenţiale sub auspiciile Comisiei pentru dezarmare“. In legătură cu acest punct nu sunt observaţii. 2. Punctul 2 al notei memoriale a S.U.A. prevede: „Se propune ca tratativele diplomatice să aibă loc la Washington sau şi oricare alt loc care convine pentru întilnire participanţilor. Se presupune că dl. Molotov şi dl. Dulles vor proceda la o examinare confidenţială la Berlin“. In legătură cu punctul 2 nu sunt observaţii. 3. In punctul 3 al notei memoriale a S.U.A. se spune: „Se propune ca în stadiul iniţial tratativele în problemele de procedură să fie limitate la U.R.S.S. şi S.U A., cu participarea altor ţări, pe care acest lucru le priveşte în special, aşa cum va reieşi aceasta în lumina problemei care urmează să fie discutată“. Considerentele expuse la punctul 3 al liotei memoriale sunt acceptate, avîndu-se în vedere că într-un anumit stadiu al tratativelor se va ţine seama de necesitatea atragerii la tratative a tuturor puterilor care poartă principala răspundere pentru menţinerea păcii şi securităţii internaţionale. 4 Punctul 4 al notei memoriale a S.U.A. prevede: „S.U.A. sunt gata să examineze orice propunere pe care Uniunea Sovietică va găsi de cuviinţă s-o facă în ceea ce priveşte arma atomică, cu hidrogen şi celelalte arme de exterminare în masă". In legătură cu aceasta, este necesar să se amintească despre declaraţia guvernului sovietic din 21 decembrie 1953, in care se spunea că guvernul sovietic porneşte de la faptul că în cursul acestor tratative va fi examinată concomitent propunerea Uniunii Sovietice cu privire la acordul potrivit căruia statele participante la acord să-şi asume obligaţia necondiţionată de a nu folosi arma atomică, cu hidrogen şi alte arme de exterminare în masă. “ In punctul 5 al notei memoriale a S.U.A. se spune: „S.U.A consideră însă că primul efort trebuie întreprins pe obază modestă, ceea ce ar putea da naştere la încrederea şi siguranţa necesare unei planificări pe scară mai largă. De aceea, Statele Unite propun să se treacă la discutarea cît mai grabnică a propunerii făcute de preşedintele Eisenhower la 8 decembrie 1953. S.U.A. sunt gata să treacă la tratative concrete confidenţiale cu privire la acest plan şi la eventuala lui traducere in viaţă". Guvernul sovietic este de acord să treacă la examinarea propunerilor preşedintelui Eisenhower din 8 decembrie '853 şi, de asemenea, este -de acord să treacă la amintitele tratative în legătură cu această propunere. Totodată guvernul sovietic consideră necesar să se cadă de acord ca la discutarea acestei propuneri a S U.A. şi a propunerii U.R.S.S amintită in punctul 4 să se respecte principiul alternanţei, urmind ca o conferinţă să fie consacrată examinării propunerii S.U.A., iar cealaltă conferinţă a examinării propunerii U.R.S.S. 6. Punctul 6 al notei memoriale a S.U.A. prevede: „S.U.A consideră că în prezent caracterul confidenţial al acestor tratative ar servi cel mai bine obţinerii rezultatelor practice şi că aceste tratative nu trebuie să fie folosite de nici una din părți în scopuri de propagandă". La acest punct nu sunt observații. 3. Proiectul de Declaraţie al guvernelor S. U. A., Angliei, Franţei, Republicii Populare Chineze şi Uniunii Sovietice cu privire la renunţarea necondţionată la folosirea armei atomice, cu hidrogen şi a celorlalte tipuri de arme de exterminare în masă. Inmînat la 30 ianuarie, la Berlin, de ministrul Afacerilor Externe al U.R.S.S., V. M. Molotov, d-lui J. F. Dukes Guvernele Statelor Unite ale Americii, Angliei, Franţei, Republicii Populare Chineze şi Uniunii Republicilor Sovietice Socialiste, ferm hotărite să salveze omenirea de primejdia unui război distrugător în care s-ar folosi arma atomică, cu hidrogen şi alte tipuri de arme de exterminare în masă, străduindu-se să contribuie pe toate căile la folosirea marilor descoperiri ştiinţifice în domeniul energiei atomice numai în scopuri paşnice, pentru binele popoarelor şi ameliorarea condiţiilor lor de viaţă, considerînd că renunţarea necondiţionată a statelor la folosirea armei atomice, cu hidrogen şi a altor tipuri de arme de exterminare in masă corespunde scopurilor fundamentale ale Organizaţiei Naţiunilor Unite şi ar constitui un pas important pe calea spre înlăturarea totală din armamentele statelor a armei atomice, cu hidrogen şi a altor tipuri de arme de exterminare în masă, cu instituirea unui strict control internaţional, care să asigure îndeplinirea acordului cu privire la interzicerea folosirii energiei atomice în scopuri militare, fiind călăuzite de năzuinţa popoarelor, spre micşorarea încordării internaţionale; declară solemn că ele îşi asumă obligaţia necondiţionată de a nu folosi arma atomică, cu hidrogen şi alte tipuri de arme de exterminare in masă; a cheamă toate celelalte state să se alăture prezentei Declarații. 2 octombrie 1954 5. Scrisoarea din 18 februarie a d-lui J. F. Dukes către V. M. Molotov, înmînată la Berlin Personal Confidenţial Stimate domnule ministru, Mă refer la nota memorială a dumneavoastră, pe care mi-aţi inmînat-o la 13 februarie 1954, referitor la tratativele legate de propunerea în problema atomică. La punctul însemnat cu cifra 2, dumneavoastră arătaţi că eu „mi-am exprimat părerea că la tratativele in problema atomică ar trebui să fie atrase Marea Britanie, Franţa, precum şi Canada şi Belgia; totodată (el) a explicat că Canada şi Belgia trebuie să participe la tratative ca ţări ce dispun de resurse de materiale atomice“ Această declaraţie nu corespunde in întregime celor spuse de mine în această problemă, după cum îmi amintesc, la 30 ianuarie. Aş dori să înlătur această evidentă neînţelegere In cursul acelei convorbiri am spus ca Regatul Unit, Canada şi Franţa au obţinut, toate, succese din domeniul energiei atomice. Apoi am amintit de Belgia şi de alte ţări care sunt surse importante de materii prime. In legătură cu aceasta am arătat că dacă am transfera tratativele noastre duse pe bază bilaterală, unei conferinţe mai largi, în această etapă Statele Unite ar ridica problema ţărilor care trebuie să participe. In legătură cu problema generală a eventualei componenţe a participanţilor în viitor, aş dori din nou să vă atrag atenţia asupra considerentului general pe care l-am repetat de nenumărate ori aici, la Berlin. El constă în faptul că Statele Unite nu sunt dispuse să participe la vreo conferinţă împreună cu regimul comunist chinez pe motivul că el ar purta sau ar împărtăşi vreo răspundere specială pentru menţinerea păcii şi securităţii internaţionale. Sper că, curînd după înapoierea mea la Washington, voi putea înmîna ambasadorului Zarubin un memorandum cu privire la fondul propunerii preşedintelui. •Cu profundă stimă, John Foster Dukes 6. Scrisoarea din 18 februarie a lu V. M. Molotov către d. J. F. Dules, înmînată la Berlin Stimate domnule secretar de stat, voastră vi-l voi transmite prin am- Confirm primirea scrisorii dumnea- basadorul Uniunii Sovietice la Wavoastră din 16 februarie 1954. Intrashington, Zarubin, cît astăzi vă pregătiţi de drum. răs- Cu stimă, punsul meu la scrisoarea dumnea- V. Mololoe 7. Răspunsul lui V. M Mulotov la scrisoarea d-lui J. F. Dukes din 16 februarie, înmînat la 10 martie la Washington de G. N. Zarubin d-lui B. Smth, secretar de stat ad-interim al S. U. A. In legătură cu scrisoarea din 16 februarie . c. a secretarului de stat al S.U.A., adresata ministrului Afacerilor Externe al U.R.S.S., V. M. Molotov, am fost însărcinat de V. M. Molotov să comunic următoarele: S-a luat notă de considerentele expuse in scrisoare cu privire la faptul că nu se socoteşte oportun de a se stabili in momentul de faţă care anume ţări trebuie să fie atrase la tratative în problema atomică într-un stadiu mai îndepărtat al acestor tratative. După cum s-a mai comunicat in nota memorială, Înmînată d-lui Dulles la 19 ianuarie de către ambasadorul Zarubin, precum și in convorbirea personală a lui V. M. Molotov cu dl. Dulles la Berlin, guvernul sovietic este de acord să ducă cu guvernul S.U.A. tratative pe bază bilaterala cu privire la problema atomică. Totodată, nu sunt obiecţiuni împotriva faptului că, in caz că se va hotărî transferarea acestor tratative unei conferinţe mai largi, problema participanţilor la o asemenea conferinţă să fie examinată suplimentar. In ceea ce priveşte eventuala participare a Republicii Populare Chineze la tratativele în problema atomica într-un stadiu următor, părerea guvernului sovietic în această privinţă fost expusă în nota memorială din 13 februarie 8. Homorandunul înmînat la 19 martie la Washington de dl. J. F. Dukes lui G. N. Zarubin Guvernul Statelor Unite doreşte să prezinte punctele sale de vedere prealabile suplimentare care explică propunerile cu privire la Agenţia internaţionala pentru Energia Atomică in forma in care ele au fost expuse la 8 decembrie 1953, de către preşedintele Statelor Unite. Adunării Generale a Naţiunilor Unite: 1. ŢELURILE PROPUNERILOR S.U.A. S.U.A propun ca, sub egida Organizaţiei Naţiunilor Unite, să fie instituită o Agenţie Internaţională pentru Energia Atomică, în vederea obţinerii de livrări de materiale nucleare din partea ţărilor membre, care poseda stocuri de asemenea materiale, pentru a re folosi în următoarele scopuri: A. In vederea stimulării in lumea întreagă a cercetărilor şi perfecţionării folosirii paşnice a energiei atomice, asigurîndu-se o cantitate suficientă de materiale inginerilor şi oamenilor de ştiinţă din lumea întreaga pentru ducerea unei asemenea activităţi, şi favorizind schimbul de informaţii. B. In vederea acordării de materiale nucleare pentru nevoile agriculturii, medicinii şi altor forme de activitate paşnică, incluzându-se în ultimă instanţă producţia de energie. II. AGENŢIA INTERNAŢIONALA PENTRU ENERGIA ATOMICA A Agenţia s-ar înfiinţa în conformitate cu prevederile acordului dintre naţiunile participante şi împuternicirile ei ar decurge din aceste preve(Continuare in pag. 3-a)