Steaua Roşie, noiembrie 1954 (Anul 3, nr. 224-231)

1954-11-03 / nr. 224

4 PHENIAN (Agerpres) — TASS transmite: Luînd cuvîntul la 28 octombrie în cadrul sesiunii Adunării Populare Supreme a R.P.D. Coreene, Nam Ir, ministrul Afacerilor Externe al R.P.D. Coreene, a prezentat un raport despre activitatea delegaţiei guvernamentale a R.P.D. Coreene la conferinţa de la Geneva şi despre reglementarea paşnică a problemei coreene. El a declarat că armistiţiul din Coreea a adus un aport considerabil la cauza slăbirii încordării în Extremul Orient şi în lumea întreagă, deschizînd calea spre soluţionarea paşnică a problemei coreene. Arătînd că tratativele dintre cele două părţi interesate în problema convocării unei conferinţe politice au fost întrerupte din cauza politicii S.U.A., Namar a menţionat că delegaţia R.P.D. Coreene la conferinţa de la Geneva a respectat cu strictele principiul reglementării problemei coreene, precum şi principiul potrivit căruia coreenii înşişi trebuie să fie aceia care să unifice Coreea pe cale paşnică şi pe baze democrate. Această poziţie justă a delegaţiei R P. D. Coreene s-a bucurat de sprijinul unanim al Uniunii Sovietice, Republicii Populare Chineze şi a tuturor tarilor interesate în menţinerea păcii. Amintind conţinutul propunerilor delegaţiei R.P.D. Coreene la conferinţa de la Geneva, Nam Ir a spus: „Prezentîndu-şi propunerile, delegaţia noastră a pornit de la principiul că unificarea Coreei pe baze democrate trebuie să ţină seama de interesele naţionale ale poporului coreean şi de specificul situaţiei existente în Coreea de nord şi de sud. Propunerile noastre, menite să deschidă o cale clară şi largă spre reglementarea paşnică a problemei coreene, prevăd crearea unor condiţii care exclud orice amestec străin în acţiunea de unificare a patriei noastre, care este o chestiune internă a poporului coreean Propunerile sunt menite să asigure totodată unificarea paşnică a Coreei într-un stat finit, independent, democrat. Propunerile noastre corespund pe deplin intereselor vitale ale po-Raportul prezentat de Namur la sesiunea Adunării Populare Supreme a RP.D. Coreene porului coreean, sarcinii de întărire a păcii generale. De aceea, propunerile prezentate de delegaţia noastră la conferinţa de la Geneva au fost aprobate cu căldură de poporul coreean şi au fost sprijinite de toate popoarele iubitoare de pace, inclusiv de popoarele din ţările asiatice“Namer a menţionat câ după conferinţa de la Geneva circa listumanistă desfăşoară, din ordinul american, pregătiri militare active, acţionînd făţiş împotriva unificării paşnice a Coreei. Aşanumitul tratat coreeano-american, „cu privire la apărarea mutuală“, încheiat în vederea ocupării Coreei de sud de către trupele americane, dovedeşte că SUA încearcă ca şi în trecut să folosească Coreea de sud ca un cap de pod militar în Extremul Orient.Unificarea paşnică definitivă a Coreei,a declarat Nam Ir, este scopul principal al programului guvernului republicii noastre, o cauză de importanţă vitală a tuturor coreenilor. Aceasta nu este numai dorinţa fierbinte a poporului coreean, ci şi dorința întregii omeniri progresiste, deoarece unificarea paşnică a Coreei nu numai că va înlătura această stare nenorocită pentru poporul coreean, ci va duce la lichidarea focarului unui nou război în Asia, la slăbirea considerabilă a încordării internaţionale. Salutăm orice tratative care au drept scop dezvoltarea relaţiilor de prietenie între populaţia Coreei de nord şi de sud. Vrem ca reprezentanţii partidelor politice, organizaţiilor obşteşti, diferitelor pături ale populaţiei, ai Adunării Populare Supreme a P.D. Coreene şi Adunării Naţionale a Coreei de sud să ia loc în jurul aceleiaşi mese. Stabilirea unui contact între populaţia din nord şi sud a devenit în prezent imperios necesară. Stabilirea şi lărgirea legăturilor dintre populaţia din nord şi sud a devenit o necesitate care decurge din situaţia internă a ţării şi din interesele vitale ale poporului coreean însuşi. A venit timpul ca populaţia Coreei de nord şi de sud să stabilească relaţii de prietenie. In continuare, Nam Ir, mentioned necesitatea creării în primul rînd a unor condiţii pentru libertatea circulaţiei şi corespondenţei dintre locuitorii din partea de nord şi de sud a ţării, pentru libertatea relaţiilor economice şi culturale, a declarat: „Noi trebuie să fim profund conştienţi de faptul că toate succesele dobîndite în partea de nord a republicii sunt un bun nu numai al populaţiei din Coreea de nord, ci şi al populaţiei din întreaga Coree. Dacă vom putea împărţi cu populaţia din sudul ţării roadele create de munca populaţiei din nord, aceasta, cred, va fi pentru noi o mare bucurie. Uşile caselor noastre de odihnă, ale sanatoriilor, spitalelor şi dispensarelor sunt totdeauna deschise pentru oamenii muncii din sudul ţării, iar şcolile, institutele vor acorda oricînd locuri tinerilor şi tinerelor din partea de sud a ţării. Teatrele şi cluburile noastre vor oferi oricînd scenele lor pentru spectacole date de oameni ai artei din Coreea de sud- Oamenii noştri ai artei vor prezenta cu multă bucurie populaţiei din Coreea de sud realizările muncii lor creatoare. Sportivii din nordul ţării sînt totdeauna gata să se întîlnească cu sportivii din Coreea de sud la competiţii amicale.Lucrătorii din comerţul de stat şi cooperatist, comercianţii din Coreea de nord doresc să ducă tratative cu cercurile de afaceri şi comerciale din Coreea de sud. Este mai presus de orice îndoială că astfel de relaţii economice şi culturale între nord şi sud vor constitui un important aport la cauza unificării paşnice a ţării“. In încheiere, Nam Ir a spus: „Guvernul R.P.D. Coreene va depune şi pe viitor toate eforturile în vederea realizării unificării paşnice a Coreei, în vederea atenuării încordării internaţionale, întăririi colaborării internaţionale. Cauza dreaptă va fi sprijinită în unanimitate de popoarele iubitoare de pace din lumea întreagă- Ea va învinge negreşit“. Unificarea paşnică a Coreei este scopul principal al programului guvernului R. P. D. Coreene După cum se ştie, în luna mai a. c. Curtea Supremă a S.U.A a fost nevoită după tergiversări de mai mulţi ani, să recunoască — doar să recunoască — că copiii negrilor au dreptul să înveţe în şcoli la un loc cu copiii albilor. Presa americană a preamărit în fel şi chip această hotărîre, căutînd s-o prezinte drept o „lovitură nimicitoare dată discriminării rasiale", drept o „victorie istorică a cauzei democraţiei". In prezent, cu prilejul noului an şcolar în S.U.A., este cazul să ne punem întrebarea: a adus oare hotărîrea Curţii Supreme schimbări radicale în situaţia elevilor negri, le-a fost oare permis acestora accesul în şcolile care în trecut erau destinate exclusiv copiilor albilor? Să vedem ce scriu în această privinţă acele organe ale presei americane, care la timpul său au încercat să stîrnească mare zarvă în jurul hotărîrii Curţii Supreme. Revista reacţionară din sud „Time“ care apare la Chicago,a publicat de curind cîteva ştiri ale corespondenţilor săi, care au cercetat situaţia în statele din sudul S.U.A. Iată citeva din aceste ştiri: STATUL DELAWARE. ,Cu excepţia unei singure regiuni, în cele două comitate din sud nu s-a făcut încă nimic pentru lichidarea segregaţiei. Şcolile din comitatele din nord elaborează planurile trecerii treptate spre învăţămîntul mixt“. STATUL MARYLAND: „Comitatele statului n-au făcut absolut nimic pentru desfiinţarea segregaţiei". VIRGINIA DE VEST: Regiunile in care populaţia de culoare neagră este puţin numeroasă, plănuiesc să înceapă în toamna acestui an învăţămîntul mixt, în timp ce regiunile cu un număr considerabil de negri, nu iau încă nici un fel de măsuri“. STATUL TENNESSEE: „In orice caz, în semestrul actual în toate şcolile statului învăţămîntul separat se menţine neatins“. STATUL MISSOURI: „Autorităţile statului au predat această problemă spre rezolvare comitetelor şcolare. Foarte puţine dintre acestea şi-au început activitatea ... “. Prin toate aceste ştiri, cîteodată foarte prudente, străbate ca un fir roşu ideea că introducerea învăţămîntu- lui mixt în şcoli, de fapt nu a început încă. Cu alte cuvinte segregaţia rasială din şcoli a fost lichidată numai pe hîrtie. Aceasta nu este de loc surprinzător. Fapt este că hotărîrea Curţii Supreme, adoptată sub presiunea opiniei publice, are un caracter pur declarativ. După cum se ştie, Curtea nici n-a emis o ordonanţă oficială care să declare executorie această hotărire. Totuşi, chiar în această hotărîre reacţionarii din sud au văzut un atentat la libertatea lor de a se purta cu milioanele de negri după bunul lor plac. Pînă şi presa burgheză din S.U.A. este silită să recunoască acest fapt. Revista „United States News and World Report“, de pildă, a publicat de curind un raport oficial al autorităţilor din statul Florida cu privire la segregaţia din şcoli. In raport se recunoaşte că numeroşi lideri politici din acest stat „obiectează in mod categoric împotriva hotărîrii Curţii Supreme şi sunt ferm decişi să se opună cu energie oricăror încercări de a desfiinţa segregaţia“. Revista „Time“ scrie şi mai făţiş: „In statele din sud există tendinţa generală de a încălca, ignora sau eluda hotărîrea Curţii Supreme. Totuşi, rasiştii din statele din sud nu se mărginesc nicidecum la declaraţii verbale împotriva hotărîrii amintite. Căutînd prin orice mijloace să menţină rasismul în toate manifestările acestuia, reacţionarii din sud organizează atacuri banditeşti asupra puţinelor şcoli care „au îndrăznit“ să introducă învăţămîntul mixt. După cum a anunţat recent ziarul „New York Post“, la Baltimore un grup de rasişti persecută sistematic pe negrii care învaţă acum împreună cu albii. In ultimul timp, in statele din sud şi-a intensificat activitatea organizaţia teroristă-fascistă — Ku-klux-klan. „Cel puţin în patru state din sud, recunoaşte ziarul „New York Journal American“, s-a stîrnit un nou val de ku-klux-klanism, care caută să cîştige teren de pe urma segregaţiei rasiale în sud. „Intr-o serie de oraşe, kuklux-klaniştii au organizat aşa-numita „ardere a crucii", un ritual tradiţional al Ku-klux-klanului care premerge pogromurilor împotriva negrilor. Este demn de subliniat că autorităţile statului nu numai că nu iau nici un fel de măsură pentru frinarea fanaticilor rasişti care şi-au dat frant liber, ci într-o serie de cazuri de fapt ii încurajează. Corespondentul agenţiei United Press scria recent că procurorul statului Florida, Erwin, a comunicat Curţii Supreme din S.U.A. că orice încercare de a sili pe negri şi albi de a frecventa aceleaşi şcoli va duce la o dîrză împotrivire fizică. Astfel, faimoasa hotărîre a Curţii Supreme cu privire la desfiinţarea segregaţiei în şcoli, care afectează doar un domeniu foarte restrîns al discriminării rasiale a negrilor, a provocat împotrivirea dîrză a rasiştilor americani. Noul val de teroare care s-a stîrnit în sudul S.U.A. împotriva negrilor, dovedește odată mai mult că rasismul pătrunde în toate sectoarele sistemului social din S.U.A. (S.I.R.) NOTE ŞI COMENTARII EXTERNE Samavolnicia rasială în S. U. A. de N. Glagolev STEAUA ROȘIE 3 noiembrie 1954. împotriva reînvierii militarismului german, pentru securitate colectivă în Europa Apelul adresat deputaţilor francezi de Biroul Consiliului Naţional al Păcii din Franţa PARIS (Agerpres). — Biroul Consiliului Naţional al Păcii din Franţa a hotărît să organizeze un referendum popular pentru a lămuri care este atitudinea poporului faţă de problemele actuale de importanţă vitală. In mesajul publicat cu acest prilej, Biroul Consiliului Naţional al Păcii din Franţa, cheamă pe toţi cetăţenii să semneze următorul apel adresat deputaţilor parlamentului: „Către aleşii naţiunii. Dacă acordurile pregătite la Londra şi semnate la 24 octombrie 1954 la Paris vor fi ratificate de către parlament, ele vor legifera reînvierea Wehrmachtului. Ele acordă Germaniei lui Adenauer dreptul de a avea o armată cu un efectiv de 500.000 oameni, înarmată cu 8.000 tancuri, 1.500 avioane, 180 vase de război. Ele deschid capitalului magnaţilor din Ruhr accesul în Africa. Ele refac puternicul potenţial militaro-industrial care în ultimii 70 de ani a aruncat de trei ori Europa în viitoarea războiului şi a mizeriei. Aceste hotărîri sînt opuse noilor posibilităţi de a obţine dezarmarea. Ele pregătesc o nouă cursă a înarmărilor. Noi, cetăţenii Franţei, protestăm cu hotărîre pe lingă aleşii naţiunii împotriva înarmării Germaniei. Noi spunem deputaţilor: Nu ratificaţi acordurile de la Londra şi Paris. Cereţi guvernului să consimtă neîntîrziat la ducerea de tratative intre cele patru puteri in scopul reglementării paşnice a problemei germane.“ Declaraţia deputatului vest-german Seftridt- Wittmack cu privire la acordurile nulitate de la Pans BERLIN (Agerpres). — La 29 octombrie, agenţia A.D.N. a transmis declaraţia făcută de Schmidt-Wittmack, deputat în Bundestagul vest-german, care a trecut în Republica Democrată Germană, în legătură cu acordurile militare de la Paris privitoare la înarmarea Germaniei occidentale. In această declaraţie se spune printre altele: Acordurile de la Londra şi Paris ilustrează cu o claritate înspăimîntătoare politica puterilor occidentale îndreptată spre crearea unei alianţe foarte resstrînse şi pur militare şi spre înarmarea Republicii Federale, fără a ţine seama de interesele ei naţionale. Acest lucru va avea drept rezultat agravarea încordării politice internaţionale şi continuarea scindării Germaniei şi a Europei. Vorbind despre nemulţumirea provocată în Germania occidentală de politica lui Adenauer, Schmidt-Wittmack a declarat: opoziţia se intensifică în toate partidele şi păturile populaţiei. Hotărîrile organizaţiilor de tineret, sindicale şi catolice, arată că tineretul german nu intenţionează să urmeze calea trasată de Adenauer. Şi ui că în sînul Uniunii creştin-democrate există forţe care de mult îşi exprimă temeri serioase faţă de politica şi metodele de a acţiona ale cancelarului. Problema germană în ansamblu, se spune in continuare în declaraţie, poate fi rezolvată numai pe calea tratativelor. Altă cale nu există. In sfîrşit, se spune în ■ încheierea declaraţiei, a sosit timpul de a lua atitudine împotriva cancelarului. Acum a sosit timpul să se înceapă promovarea unei politici care să servească interesele germanilor. Acum, după eşecul comunităţii defensive europene, cînd toate problemele trebuie discutate din nou, Bundestagul se află în faţa rezolvării unei probleme importante: să sancţioneze scindarea Germaniei pentru mai multe decenii şi crearea a două lagăre militare opuse unul altuia, sau să pună capăt acestei situații. De data aceasta sunt chemați să hotărească în primul rînd germanii. PE SCURT La 28 octombrie s-a deschis la Tel- Aviv Congresul de unificare al Par- tidului socialist de stînga și al Par-t ridului Comunist din Israel. La Con» gres au luat cuvîntul fruntași ai am» belor partide. La Congres a rostit att cuvînt de salut Mikunis, secretar ge-' neral al partidului comunist. • La 25 octombrie, ora şase dimi'» neaţa, în numeroase regiuni din R. P. Ungară s-a observat un glob luminos. Astronomii unguri declara că este vorba de un meteor care, îrt contact cu atmosfera terestră, s-ar fî încălzit la incandescenţă. La 26 octombrie, la direcţia observatorului s-a primit o declaraţie din partea învăţă»torului János Biro, care a reuşit sa fotografieze globul de foc. Pe o fotografie se distinge un cap strălucitor, precum şi o coadă de importanţă nedefinită. , • Postul de radio Cairo a difuzat la 29 octombrie comunicatul guvernului egiptean care anunţă dizolvarea organizafiai „Frăţia musulmana". In comunicat se arată că această organizaţie este implicată în recentul atentat care a avut loc împotriva primului ministru egiptean Gamal Abdel Nasser. • Numărul morţilor şi al celor dispăruți în catastrofa inundațiilor carea avut loc în noaptea de 25 octombrie la Salerno (în Italia) se ridică la peste 500. Tiparul: ÎNTREPRINDEREA POLIGRAFICA, Tg.-Mureş. Redacţia şi administraţia: Tg.-Mureş, Str. Gheorghe Doja Nr. 9, Telefon Redacţia: 2688, 2498 Tipografia: 2643. Taxa poştală plătită in numerar conf. aprobării Dir. Gen. PTT Nr. 179.850,