Steaua Roşie, decembrie 1954 (Anul 3, nr. 232-242)

1954-12-01 / nr. 232

PROLETARI DIN TOATE ŢĂRILE, UNIŢI-VA! ORGAN AL COMITETULUI REGIONAL DE PARTID ŞI AL SFATULUI POPULAR AL REGIUNII AUTONOME MAGHIARE______________ 1 Anul III. Nr. 232 _______1 Miercuri, 1 decembrie 1954 | 4 pagini 20 bani Terminarea construcţiilor pentru agricultură sarcină de seamă a sfaturilor populare Inducerea cu succes a luptei pentru dezvoltarea agriculturii, una dintre condiţiile cele mai importante o constituie executarea la timp şi în cele mai bune condiţiuni a construcţiilor planificate. Aplicarea în viaţă a sarcinilor izvorîte din proiectul Directivelor Congresului al II-lea al partidului, cu privire la dezvoltarea agriculturii în următorii 2—3 ani, necesită o bună organizare şi desfăşurare a procesului de producţie în agricultură. Aceasta depinde în foarte mare măsură de asigurarea cu grajduri, saivane, ateliere, magazii, etc., a unităţilor agricole socialiste şi a ţăranilor muncitori cu gospodării individuale. Fără aceste clădiri este de neînchipuit buna păstrare a tractoarelor şi maşinilor agricole, depozitarea cerealelor în bune condiţiuni, îngrijirea anima- lelor şi sporirea continuă a nute mărului lor. ^ De la Plenara C.C. al P.M.R. din august 1953 şi pînă în prezent, în regiunea noastră s-au obţinut unele rezultate în executarea de construcţii pentru agricultură. Gospodăriile agricole de stat au fost înzestrate cu un număr însemnat de construcţii. In cursul acestui an S.M.T.urile din Sf.Gheorghe, Odorhei şi Tg.-Mureş au primit în folosinţă noi ateliere, remize, etc. S.M.T. Tg.-Mureş de pildă, a fost dotat cu un atelier mecanic, o remiză pentru tractoare, locuinţe, cantină, avînd fiecare instalaţiile necesare de gaz-metan şi curent electric. Numeroase construcţii au fost terminate şi în gospodăriile agricole colective. Cu toate succesele obţinute pe tărîmul construcţiilor, faţă de volumul lucrărilor ce trebuia executat, rezultatele sînt departe de a fi satisfăcătoare. Cele mai mari lipsuri se constată la executarea construcțiilor din cadrul gospodăriilor agricole colective. O mare răspundere pentru nerealizarea acestor construcții o poartă comitetele executive ale sfaturilor populare raionale şi comunale care nu acordă tot sprijinul necesar pentru procurarea materialul şi transportarea lui la destinaţie. Nici conducerile gospodăriilor agricole colective nu se interesează îndeajuns de mersul lucrărilor, aşteptînd ca totul să se facă de la sine. In multe gospodării s-ar fi putut confecţiona cărămizi de mină, însă acest lucru nu s-a făcut decît în foarte mică măsură. Să luăm de pildă raionul Sîngeorgiu de Pădure, unde planul de construcţii pentru gospodăriile agricole colective a fost executat abia în proporţie de 40 la sută. Deşi majoritatea materialului de construcţie s-ar fi putut procura pe plan local, din lipsa de preocupare a sfatului popular raional şi a celor comunale acest lucru s-a tărăgănat. Nici chiar materialele sosite în gări n-au fost transportate la timp. Aşa de pildă, la gara din Bălăuşeri zac şi acum cîteva vagoane de pietriş aparţinînd gospodăriei agricole colective din Agrişteu. Nelivrarea la timp a materialului lemnos de către Ocolul silvic Sovata, sau a celor 20.000 buc. ţigle de către U.R.C.A D. Sîngeorgiu de Pădure sînt dovezi ale superficialităţii cu care aceste instituţii tratează această problemă, fără ca cineva să le tragă la răspundere. Intrucît timpul este foarte scurt deoarece îngheţul a început să-şi facă apariţia, se cere ca în primul rînd comitetele raionale de partid să analizeze situaţia construcţiilor din raionul respectiv şi să îndrume comitetele executive ale sfaturilor populare raionale în luarea măsurilor necesare terminării cît mai urgente a construcţiilor începute. Cormtetele executive ale sfaturilor populare raionale trebuie să ia imediat legătura cu întreprinderile şi instituţiile care mai au de livrat material de construcţie şi în special material lemnos şi ţigle în vederea terminării construcţiilor începute. Acolo unde cu toate măsurile luate, din motive bine întemeiate, nu se poate asigura ţigla, clădirile care încă n-au acoperiş nu trebuiesc stipuse distrugerii, din cauza ploilor, ci în limita posibilităţilor locale ele trebuie acoperite în mod provizoriu. In acest scop se cere ca tehnicienii constructori ai sfaturilor populare raionale să stea mai mult pe teren acolo unde situaţia cere, pentru a putea da îndrumările necesare şi a rezolva pe loc anumite chestiuni urgente în privinţa construcţiilor. Greutăţile care au dus la nerealizarea volumului de construcţii pot fi înlăturate. Pentru aceasta se cere însă sfatului popular regional, celor raionale şi comunale şi fiecărui om al muncii să considere problema terminării construcţiilor începute drept o datorie patriotică, sarcină de a cărei îndeplinire depinde în bună măsură ridicarea nivelului de trai al celor ce muncesc. Comuniştii şi deputaţii sfaturilor populare trebuie să se situieze în fruntea acţiunii pentru terminarea lucrărilor ce mai trebuiesc executate, să dea exemplu de spirit de răspundere în îndeplinirea sarcinilor ce li se încredinţează. Oameni ai muncii de pe întinsul Regiunii Autonome Maghiare! Depuneţi toate eforturile pentru a termina cît mai repede construcţiile începute, pentru a vă putea adăposti animalele pe timpul iernii, pentru depozitarea recoltei anului acesta, pentru a putea începe la primă-, vară în bune condiţiuni bătălia I pentru recolte mai bogate. IN NUMĂRUL DE AZI: — Sfaturi agrotehnice: Să îngrijim semănăturile în timpul iernii (pag. 2-a). — Educînd noile cadre de artiști dramatici: Convorbire cu directorul Institutului de arie dramatica (pag. 2-a). — Din experienţa unui mulgător fruntaş (pag. 2-a). — Răspunsuri la întrebările cititorilor în legătură cu dezbaterea proiectului ^(-I'lihilui modificat al P . R. (pag. 3-a). — La Moscova au început lucrările conferinței europene (pag. 4-a). Produse alimentare peste pian Colectivul Organizaţiei comerciale locale „Alimentara“ din Regiunea Autonomă Maghiară, care deţine pentru a doua oară drapelul roşu de producţie de întreprindere fruntaşă pe ţară pentru realizările obţi- I mite, continuă lupta pentru o cît mai bună aprovizionare a oamenilor muncii. Cu toate că faţă de anul 1953, în anul curent planul valoric de aprovizionare al acestei întreprinderi este cu 7 milioane lei mai mare, printr-o muncă însufleţită colectivul întreprinderii a reuşit să realizeze acest plan, pînă în prezent, în proporţie de 109,8 la sută. Gospodăriile anexe ale O.C.L. „Alimentara“ sunt în continuă dezvoltare. De pildă, numărul porcilor din crescătoria întreprinderii s-a mărit anul acesta cu 200. Numai din producţia proprie O.C.L. „Alimentara“ a reuşit astfel să pună la dispoziţia oamenilor muncii peste 44 tone de produse cărnoase. Secţia de prelucrare a cărnii a acestei întreprinderi a dat în cursul anului 1954 cu 50 de tone produse mai mult decît în 1953. In acelaşi timp, numărul stupilor de albine, proprietatea întreprinderii, a fost ridicat cu 26. In cursul acestui an s-a înfiinţat o crescătorie cuprinzînd 300 de oi. Pentru asigurarea bunei desfăşurări a transporturilor mărfurilor, numărul cailor a fost mărit cu 17. Secţia anexă de conservare a produs în cursul anului 1954 cu 9 tone mai multe conserve de fructe decît în anul 1953. Pe lingă aceasta, mai este în curs conservarea a 60 tone de fructe. Anul acesta cantitatea murăturilor produse a depăşit de asemenea cea din anul trecut, cu 15 tone. De la începutul anului, colectivul O.C.L. „Alimentara“ a pus la dispoziţia oamenilor muncii cu 98 tone zahăr raţionalizat, 86 tone ulei raţionalizat, 57 tone ulei din cota liberă, 118 tone marmeladă, 34 tone arpacaş, 22 tone unt, 6 tone brînzeturi, 16 tone slănină, 45 tone făină albă, 113 tone făină de mălai şi cu 27 tone săpun mai mult decît în anul 1953. Extinderea reţelei de gaz-metan Foloasele gazului metan, acest minunat dar al naturii,sînt simţite tot mai mult, atît de oamenii muncii din oraşul Tg.Mureş, cît şi de tot mai mulţi ţărani muncitori din comunele şi satele regiunii. Numai în cursul acestui an reţeaua de gaz-metan a fost extinsă în comuna Ungheni (raionul Tg.-Mureş) cu 7.203 metri In această comună s-au construit o casă de reglare principală şi două case de reglare secundare a gazului metan. Marea majoritate a locuitorilor din Lîngjieni își vor petrece iarna aceasta în case încălzite cu gazmetan, acest combustibil ieftin şi curat. In satul Moreşti reţeaua de gaz-metan a fost extinsă pe o lungime de 2.900 metri. Aici, peste 100 de locuitori şi-au introdus în acest an gazul-metan în case. In satul Sîntandrei, (raionul Tg.-Mureş), reţeaua conductelor de gaz-metan a fost extinsă pe o lungime de 3.600 metri. Un număr de 210 case de locuit din acest sat au fost racordate în ultimul timp la reţeaua principală. Reţeaua de gaz-metan a mai fost extinsă în acest an şi în localităţile Sîngeorgiu de Pădure, Viforoasa, Sînvăsii, Sîngeorgiu de Mureş, etc. In comparaţie cu anul 1950 consumul de gaz-metan în mediul rural a crescut în Regiunea Autonomă Maghiară cu 307 la sută. In viitorul apropiat o serie de alte comune şi sate se vor bucura de binefacerile gazului-metan. Colectivul întreprinderii „Electrogaz“ a elaborat proiectele pentru introducerea gazului metan și în Cristești, Nazna, Sîncrai, Pănet, Sîntana și altele. 33 întreprinderi industriale din Regiunea Autonomă Maghiară lucrează în contul anului 1955 Muncitori, tehnicienii şi inginerii de diferite naţionalităţi din întreprinderile industriale din Regiunea Autonomă Maghiară lucrează cot la cot pentru realizarea planului anual de producţie. Prin aplicarea pe o scară tot mai largă a metodelor sovietice precum şi prin intensificarea întrecerii socialiste 33 întreprinderi industriale din regiunea noastră şi-au realizat cu cinste planul de producţie pe întreg anul. In fruntea luptei pentru îndeplinirea înainte de termen a planului de producţie se situează muncitorii cooperativei de producţie meşteşugărească „23 August din Miercurea-Ciuc, Atelierele principale de reparaţii auto din Tg.-Mureş, fabricile de unt din Tg.-Mureş şi din Cristur, fabrica de produse finite din piele „Petőfi Sándor“ din Tg.-Mureş şi altele. Paralel cu lupta pentru îndeplinirea planului de producţie se desfăşoară şi lupta pentru reducerea preţului de cost. Colectivul Fabricii de conserve din Mureşeni, faţă de trimestrul III a redus preţul de cost al producţiei globale pe octombrie cu 32,6 la sută. Muncitorii fabricii „Petőfi Sándor“ au redus prețul de cost cu 18 la sută. Şi-au îndeplinit cu cinste obligaţiile către stat Ţăranii muncitori cu gospodărie individuală din comuna Ungheni, raionul Tg.-Mureş, pînă la 25 noiembrie au executat însămînţările de toamnă pe o suprafaţă de peste 500 ha. Ei au mai executat arăturile adînci pentru însămînţări de primăvară pe o suprafaţă de 414 ha. şi au desţelenit 10 ha. păşune cu o slabă productivitate. Paralel cu executarea lucrărilor agricole de toamnă ţăranii muncitori din această comună şi-au predat obligaţiile către stat. Pînă la 25 noiembrie ei au predat cotele de grîu, orz, ovăz, porumb, cartofi, şi alte produse în proporţie de 100 la sută. Ţăranii muncitori cu gospodărie individuală Ştefan Samu, Ioan Boronea, Gheorghe Botoş Nuţiu şi alţii au fost printre primii care şi-au predat în întregime cotele cuvenite statului. Din realizările Trustului alimentaţiei publice locale Ca o dovadă a preocupării continue faţă de aprovizionarea cît mai bună a oamenilor muncii, în perioada de la 1 ianuarie- 30 octombrie anul curent, Trustul alimentaţiei publice locale a achiziţionat şi a desfăcut peste plan 12.639 kg. carne de porc, 95.766 buc. ouă, 6.149 litri lapte şi smîntînă, 2.406 kg. brînzeturi, etc. Pe lingă aceste cantităţi, prin înfiinţarea unei secţii de conservare au fost achiziţionate 7.000 kg. fructe de pădure şi - au produs 1630 litri siropuri. Cu sprijinul organelor tutelare s-a pus în acest an la dispoziţia întreprinderii o maşină pentru prepararea fondantului, o maşină de îngheţată, o maşină de bătut frişcă, două curăţitoare automate de cartofi, 4 compresoare de bere, 3 frigidiere mari, 6 vitrine frigidiere, un camion sovietic G.A.Z. marca Molotov, şi o tricicletă cu motor. Pentru lărgirea reţelei unităţilor de desfacere şi de deservire în cursul acestui an s-a terminat construcţia unui restaurant nou la Tuşnad-băi. La Miercurea-Ciuc s-a construit un laborator de cofetărie şi de preparare a alimentelor reci. Tot aici localurile cofetăriei şi a unui bufet au fost renovate. La Reghin s-a construit un laborator pentru preparatele reci, s-a amenajat un local cu grădină şi au fost reparate localurile a patru bufeturi. In staţiunile de odihnă Borsec şi Sovata au fost renovate şi înzestrate cu cele necesare două restaurante, trei bufeturi, două cofetării şi două laboratoare de cofetărie. La Căpeni s-au completat instalaţiile bufetului. La Sîngeorgiu de Pădure s-au completat instalaţiile restaurantului care deserveşte termocentrala. La Tg.-Mureş s-a construit un laborator nou de cofetărie şi preparate reci. Tot aici a fost amenajat un garaj cu o capacitate de 5 maşini, s-a construit un laborator de conservare, etc. In prezent suntîn curs lucrările de reparaţii la restaurantele „Tîrnava“ şi „Mureşul“, lucrări pentru care s-a prevăzut o investiție de 1.050.000 lei.