Steaua Roşie, ianuarie 1955 (Anul 4, nr. 243-250)

1955-01-05 / nr. 243

Anul IV. Nr. 243 PROLETARI DIN TOATE TARILE, UNITI VA 4 pag- 20 bani Miercuri, 5 ianuarie 1955 Toată atenţia revizuirii şi reparării maşinilor şi uneltelor agricole Hotărirea C.C. al P.M.R. şi a Consiliului de Miniştri al RPR cu privire la desfiinţarea sistemului de aprovizionare pe bază de cartele şi raţii pune în faţa tuturor oamenilor muncii sarcina de a asigura un nou avînt al producţiei industriale şi agricole în vederea dezvoltării economiei naţionale şi satisfacerii tot mai largi a cerinţelor de consum ale populaţiei. Referindu-se la sarcinile ce stau în faţa oamenilor muncii din domeniul agriculturii, Hotărirea precizează că: .O deosebită atenţie trebuie dată reparării maşinilor agricole şi tractoarelor, pentru a asigura funcţionarea lor cu maxima capacitate şi fără întrerupere, reparării mijloacelor de producţie de care dispun ţăranii muncitori in vederea folosirii lor cu randament maxim...". Repararea inventarului agricol este faza pregătitoare a marii bătălii ce se va da în tot cursul anului pentru asigurarea pîinii poporului. In Regiunea Autonomă Maghiară au fost luate deja unele măsuri pentru revizuirea și repararea utilajului agricol. Pe alocuri se constată rezultate pozitive. La S.M.T. Tg.-Secuiesc de pildă, conducerea staţiunii împreună cu organizaţia de bază P.M.R. au analizat sarcinile care le stau în faţă în perioada de reparaţii, precum şi condiţiile de muncă pe care le au mecanizatorii în această perioadă. Astfel s-a trecut la amenajarea atelierelor de reparaţii, la lărgirea lor. Pentru a uşura munca de reparare s-a instalat un pod rulant care înlocuieşte munca a 10—15 oameni. De asemeni, s-a confecţionat un dispozitiv pentru deblocarea acelor de reglare a debitului injectorului şi reglementarea unghiului de injecţie la înjectoarele pentru motoarele Diesel. Astfel, împreună cu celelalte măsuri organizatorice, la SALT, Tg.-Secuiesc s-au asigurat condiţiile de muncă pentru realizarea ritmică a planului de reparaţii. Realizări însemnate în ce priveşte repararea inventarului agricol au fost obţinute şi la S.M.T Reghin. Aici s-a terminat repararea a 8 semănători IA R 511, 5 tractoare, a plugurilor, grapelor stelate şi a altor maşini agricole. Asemenea rezultate au fost obţinute şi la alte S.M.T.-uri şi gospodării agricole de stat, în sectorul micii producţii, prin comitetele executive ale sfaturilor populare au fost luate de asemenea măsuri organizatorice pentru repararea mijloacelor de producţie. Astfel, în comuna Feliceni (raionul Odorbei) comitetul executiv al sfatului popular comunal a organizat 5 centre de reparaţii (în fiecare sat aparţinător câte unul). Repararea inventarului s-a desfăşurat după un plan de muncă întocmit pe grupe de cetăţeni, defalcat pe zile. Mobilizarea cetăţenilor la repararea uneltelor s-a făcut prin agitatorii organizaţiei de pază. Fiecare deputat, în circumscripţia în care a fost ales, răspunde de buna desfăşurare a muncilor de reparaţie. Cu o asemenea organizare a muncii, în ultimele zile ale lunii decembrie 1954 repararea inventarului agricol s-a terminat în întragrme. Cu toate că s-au obţinut rezultate în repararea inventarului agricol, mai sunt încă multe de făcut. Sunt încă multe comune şi sate şi chiar gospodării agricole colective, în care repararea inventarului agricol se desfăşoară neorganizat, bineînţeles cu foarte mare încetineală, ca de pildă la Dumbrava, Vătava, Subcetate şi alte comune din raionul Topliţa, Dumbrăvioara (raionul Tg.-Mureş), şi altele. La S.M.T. Miercurea- Niraj, conducerea staţiunii n-a creat condiţiile optime de muncă mecanizatorilor, care sunt nevoiţi să lucreze în ateliere neîncălzite, etc. Intensificarea ritmului reparaţiilor maşinilor şi uneltelor agricole este o sarcină de seamă a comitetelor executive ale sfaturilor populare. Organizarea centrelor de reparaţii, planificarea zilnică pe gospodării şi centre de reparaţii şi asigurarea materialului necesar funcţionării fierăriilor, iată unele din sarcinile care trebuie să fie mereu în fața comitetelor executive ale sfaturilor populare. Aceste sarcini pot fi îndeplinite cu succes numai în cazul dacă comitetele executive se bazeaza pe sprijinul larg şi activitatea rodnică a deputaţilor. Deputaţii trebuie să fie aceia care, în circumscripţiile în care au fost aleşi, să urmărească desfăşurarea muncii de reparaţie, să mobilizeze cetăţenii pentru terminarea grabnică a reparaţiilor. Sarcini de seamă revin în această perioadă organizaţiilor de partid. Ele sunt chemate să-şi intensifice munca politică pentru a lămuri oamenilor muncii din agricultură importanţa pregătirii temeinice a inventarului agricol, în scopul asigurării bunei desfăşurări a muncilor agricole. Întrecerea socialistă şi patriotică trebuie să cuprindă masa largă a lucrătorilor de pe ogoare. Organizaţiile de bază din S.M.T. şi G.A.C. au datoria să mobilizeze lucrătorii agricoli pentru intensificarea întrecerii socialiste între punctele de reparaţii, asigurind un ritm sporit lucrărilor. Comisiile raionale şi comunale de urmărire şi analizare a întrecerii trebuiesc trezite din nou la viaţă. Intre obiectivele întrecerii, locul principal revine reparării inventarului agricol şi desfăşurării învăţămîntului agricol. Comitetele raionale de partid şi comitetele executive ale sfaturilor populare sunt datoare să ia măsuri pentru asigurarea bunei desfăşurări a reparaţiilor. Ele trebuie să urmărească ca prin cooperativele de aprovizionare şi desfacere centrele de reparaţii să fie aprovizionate în continuu cu cărbuni şi alte materiale necesare reparaţiilor. Trebuiesc mobilizate toate forţele pentru a da un nou şi puternic avint lucrărilor de reparare a maşinilor şi uneltelor agricole, pentru ca să putem intra deplin pregătiţi in marea bătălie pentru plinea poporului.! la numărul de azi . — Asociaţiile simple de producţie — mijloc de sporire a producţiei agricole. (pag. 2-a) — VIAŢA DE PARTID: La S.M.T. Tg.-Mureş munca politică trebuie îmbunătăţită, (pag. 3-a). — Din lucrările celui de al ll-lea Congres Unional al scriitorilor sovietici. (pag. 3-a). — Împotriva voinței poporului francez, (pag. 4-a). Răspunsurile lui G. M. Malenkov, preşedintele Consiliului de Miniştri al U. R. S. S., la întrebările d-lui Charles Edward Shutt MOSCOVA 1. (Agerpres). Agenţia TASS transmite răspunsurile date de preşedintele Consiliului de Miniştri al U.R.S.S., G. M. Malenkov, la întrebările puse de dl. Charles Edward Shutt. Charles Edward Shutt, conducătorul biroului din Washington al societăţii de televiziune şi jurnale de actualităţi „Telenews“, s-a adresat lui G.M. Malenkov cu cererea de a răspunde la unele întrebări. Iată întrebările d-lui Charles Edward Shutt şi răspunsurile lui G. M. Malenkov. ÎNTREBARE: Cum poate fi menţinută cel mai bine pacea între cele două ţări ale noastre? RĂSPUNS: Menţinerea păcii între U.R.S.S. şi S.U.A. cere în primul rînd ca ambele părţi să dorească sincer pacea şi să năzuiască spre ea, ca ele să pornească în relaţiile lor de la posibilitatea şi necesitatea coexistenţei paşnice între ele şi ţinînd seama de interesele legitime reciproce. In ceea ce o priveşte, Uniunea Sovietică, călăuzindu-se după principiile menţionate, este gata să facă şi pe viitor tot ce depinde de ea pentru a asigura relaţii paşnice, trainice şi constante între U.R.S.S. şi S.U.A., pentru a reglementa divergenţele existente, avîndu-se în vedere că aceeaşi dorinţă să fie manifestată şi de Statele Unite ale Americii. ÎNTREBARE: Care este după părerea dvs. cauza principală a încordării dintre Uniunea Sovietică şi Statele Unite? RĂSPUNS: Cauza principală a incordării în relaţiile dintre U.R.S.S. şi S.U.A. o constituie linia urmată de anumite cercuri americane de a reface armata revanşardă vest-germană, cursa marmarilor şi (..'cafea uie, reţete' ot baze militare americane in jurul Uniunii Sovietice şi al altor state iubitoare de pace, fapte ce nu pot fi considerate altfel decit ca pregătiri în vederea unui nou război. Este îndeobşte cunoscut că în prezent, din vina puterilor occidentale care au încheiat acordurile de la Londra şi Paris, se intensifică ameninţarea împotriva păcii şi creşte primejdia de război. Pentru a înlătura încordarea în relaţiile dintre U.R.S.S. şi S.U.A., pentru a crea o bază trainică in vederea dezvoltării cu succes a colaborării paşnice dintre ţările noastre, este necesar să se pună capăt liniei de refacere a militarismului german care a adus omenirii dezastre nenumărate, să se înceteze cursa înarmărilor şi să se pună capăt politicii de încercuire cu baze militare a statelor iubitoare de pace. ÎNTREBARE: Aţi saluta dvs. tratative diplomatice cu privire la reglementarea divergenţelor existente în Extremul Orient? RĂSPUNS: Da, ducerea de tratative între statele interesate cu privire la reglementarea unei serii de probleme ale Extremului Orient trebuie salutată. Experienţa conferinţei de la Geneva, la care a participat, împreună cu alte state. Republica Populară Chineză, arată că asemenea tratative dau rezultate fructuoase. ÎNTREBARE: Care este punctul dvs. de vedere in problema controlului internaţional asupra armei atomice şi consideraţi oare că poate fi elaborat un plan cu sorţi de reuşită acceptabil pentru toate părţile interesate? RĂSPUNS: Poziţia Uniunii Sovietice în problema armei atomice este bine cunoscută. U.R.S.S. se pronunţă pentru interzicerea necondiţionată a armei atomice, pentru înlăturarea ei completă din armamentul statelor şi pentru stabilirea unui strict control internaţional asupra îndeplinirii unui acord corespunzător. Celelalte state trebuie să fie nu mai puţin interesate decit Uniunea Sovietică in interzicerea armei atomice şi în înlăturarea ameninţării unui război atomic. ÎNTREBARE: Aţi saluta dvs. tratative diplomatice care să ducă la o conferinţă între şefii guvernelor Franţei, Marii Britanii, Uniunii Sovietice şi Statelor Unite? RĂSPUNS: In această privinţă trebuie spus în primul rînd că din partea S.U.A., Angliei şi Franţei se face în ultimul timp totul pentru a se exclude posibilitatea unei soluţionări pozitive a chestiunii unei conferinţe a şefilor guvernelor celor patru puteri. După cum se ştie, cele trei puteri occidentale caută să rezolve în mod separat problemele internaţionale cele mai importante şi în primul rind problemele privind Germania. Oare nu este limpede că nu poate fi dusă o asemenea politică şi totodată cultivate în rindurile popoarelor iluzii cu privire la o conferinţa a celor lu puter In consecinţă, chestiunea constă in aceea ca o conferinţă a şefilor guvernelor Franţei, Marii Britanii, U.R.S.S. şi S.U.A. să nu fie pusă in fata faptului împlinit a unor sau a altor hotărîri separate asupra problemelor care trebuie să fie examinate la o conferinţă a celor patru puteri. ÎNTREBARE: Aveţi ceva de transmis poporului american? RĂSPUNS: Transmit poporului american un salut cordial şi cele mai bune urări de Anul Nou. Există toate temeiurile ca prietenia între popoarele Statelor Unite ale Antericii şi Uniunea Sovietică să se dezvolte şi să se întărească, îmi exprim credinţa că poporul american va aduce contribuţia sa demnă la marea şi nobila cauză a întăririi păcii intre popoare. Toate popoarele trebuie să fie în prezent deosebit de vigilente faţă de uneltirile de tot felul ale cercurilor agresive. Nu există în prezent o sarcină mai importantă decit unirea eforturilor popoarelor din toate ţările în interesul asigurării păcii şi securităţii internaţionale. Răspunsurile tovarăşului Gh. Gheorghiu-Dej, preşedintele Consiliului de Miniştri al R. P. R., la întrebările puse de agenţia iugoslavă „Iugopress“ Agenţia iugoslava „Iugopress din Belgrad s-a adresat cu ocazia Anului Nou tovarăşului Gheorghe Gheorghiu-Dej, preşedintele Consiliului de Miniştri al Republicii Populare Romine, solicitîndu-i să răspundă la cîteva întrebări privind situaţia internaţională. Redăm mai jos întrebările agenţiei şi răspunsurile date de tovarăşul Gheorghe Gheorghiu-Dej. INTREBARE: Cum apreciaţi actuala situaţie internaţională? RĂSPUNS: Paşii făcuţi in anul care s-a scurs pe calea destinderii in relaţiile internaţionale, datorită eforturilor perseverente ale statelor iubitoare de pace şi îndeosebi stingerea focarului de război din Indochina, la puţin timp după stingerea celui din Coreea, au neliniştit cercurile agresive din ţările occidentale, şi îndeosebi din S.U.A., care văd în destinderea internaţională o piedică în calea planurilor lor agresive şi a profiturilor uriaşe ale magnaţilor armamentului. Aceste cercuri depun toate eforturile pentru a agrava situaţia internaţională în scopul unor noi aventuri războinice în Europa şi în Asia. Ele trec la restabilirea militarismului german, care a cotropit nu odată prin forţa armelor popoarele europene. Aceasta creează in Europa o gravă ameninţare pentru cauza păcii. Popoarele europene se ridică însă cu tot mai multă hotărire împotriva refacerii sub orice formă a militarismului german revanşard, fiind conştiente că acesta reprezintă o mare primejdie pentru ele şi pentru pacea lumii, la o amploare tot mai mare lupta poporului francez, a poporului italian şi a poporului german însuşi împotriva remilitarizării Germaniei occidentale şi a includerii ei în blocuri militare agresive. Poporul român este neclintit în voinţa sa de a se împotrivi, alături de toate popoarele iubitoare de pace, politicii de refacere a militarismului german. Poporul român, ca și celelalte popoare europene, este profund interesat în re(Continuare in pag. 2-a.)