Steaua Roşie, martie 1955 (Anul 4, nr. 259-267)

1955-03-02 / nr. 259

4 UN NOU LAMINOR Maşinile complexe de alezat şi rindelat şi maşinile portative de găurit lucrează la o piesă fundamentală uriaşă, de aproape nouăzeci de tone... In cadrul uzinei „Uralrasztvod“ se fabrică utilaj pentru un nou dispozitiv de laminare continuă la rece a tablei albe. Iată ce povestește B. G. Pavlov, constructor principal al uzinei, laureat al Premiului Stalin: — Laminorul acesta compus din cinci care e cel mai mare din Uniunea Sovietică. El va fi instalat în noua secție a Combinatului metalurgic din Magnitogorsk. Laminorul are mii de piese complexe, unele de cîteva grame, altele de cîteva zeci de tone. Greutatea totală a întregului utilaj trece de 9.000 de tone.. . Laminorul va lucra cu o viteză foarte mare: tabla vă ieşi din laminor cu viteza unui tren accelerat. Din tabla subţire produsă de laminor într-un an, se pot face vreo două miliarde de cutii de conserve. Operaţia laminării va fi controlată de micrometrele electronice. Dacă se schimbă grosimea tablei/ o rază , trimisă de micrometru pe foaia laminată reglementează automat dispozitivul de presiune a cajei cilindrilor de laminor. Au şi fost trimise la Magnitogorsk, două caje ale noului laminor. Fiecare e înaltă cît o casă cu trei etaje. . Pentru transportul unei singure caje, a fost nevoie de douăzecişi două de vagoane. COMBINATUL DIN ASTRAHAN Lingă oraşul Astrahan, se desprinde din Volga brațul Bolda. Malurile Bordei sînt foarte populate; pretutindeni vezi așezări muncitorești, grădini, livezi. Chiar pe marginea apei, se înalță clădirile frumos colorate ale combinatului de conserve de peşte „A. I. Mikoian“. Combinatul din Astrahan a fost construit în perioada primului plan cincinal. El este una din cele mai mari şi mai bine utilate întreprinderi de prelucrare a peştelui din lume. Are cinci uzine şi şase întreprinderi auxiliare. Aici se produc nu numai milioane de cutii de conserve gustoaseşi hrănitoare, bine cunoscute în Uniunea Sovietică şi peste hotare, ci şi grăsimi industriale pentru săpun, lacuri, ţesături impermeabile, ulei de in fiert, făină de nutreţ pentru animale şi pentru îngrăşăminte minerale, clei, ş.a SE LĂRGEŞTE PRODUCŢIA DE PRODUSE CERAMICE In legătură cu lărgirea construcţiilor de la oraşe şi sate, în U.R.S.S. se construiesc noi fabrici de produse ceramice. La Stalingrad se construieşte o fabrică care va produce blocuri ceramice, plăci de faianţă pentru fătuit şi ceramică arhitecturală. Noi întreprinderi de produse ceramice se construiesc de asemenea la Sverdlovsk, Kuibîşev şi în numeroase regiuni din Siberia. Anul acesta, şantierele de construcţie vor primi peste 3.000.000.000 m.p. de plăci pentru făţuit, adică de 15 ori mai nîmilt decit în 1950.In afară de aceasta, vor fi produse 5.500.000 m.p. de plăci de parchet, 1.000.000 m. p. de plăci şi blocuri pentru faţade, mari cantităţi de faianţă pentru construcţii şi tuburi ceramice. Noi aşezări în valea Samejor Valea Samgor se întinde pe zeci de kilometri intre rturile Kura şi lori din Caucaz. Cu toate acestea, timp de veacuri ea a suferit din cauza lipsei de apă şi a secetei, devenind cu timpul un semipustiu nelocuit. In ultimii ani, aici au fost construite două canale magistrale de irigaţie: canalul superior, care îşi ia apele din riul de munte lori şi le varsă In lacul de acumulare de la Tbilisi, şi canalul inferior care aduce această apă pentru irigarea cîmpiilor colhoznice din această vale. Canalul superior, lung de 49 km., este căptuşit cu beton. De-a lungul hăi s-au construit trei centrale hidroelectrice. Datorită acestor lucrări, valea Samgor se transformă într-un ținut înfloritor. Colhozurile au primit în plus 6.000 ha. de păminturi irigate. In primăvara aceasta, colhozurile vor primi încă 6.000 ha. de pâminturi. Nu departe de șoseaua care duce spre Rabotin a apărut de curînd din nou mare sat — Pobeda. Din piața centrală a satului pornesc 11 străzi drepte, cu case frumoase, construite din cărămidă avind fiecare cîte o verandă. Din regiunile muntoase, unde suprafeţele de pămînt fertil sînt reduse s-au mutat în acest sat 450 gospodării. Au şi fost date în folosinţă 480 noi case de locuit Noii locatari s-au instalat aici încă la primăvara anului trecut, iar alţii din toamna trecută. In prezent se construiesc 20 de noi locuinţe. In acest sat s-au deschis: o şcoală medie, un centru medical, un magazin. In următorii doi ani se vor construi noi clădiri pentru încă o şcoală, un club, un cinematograf şi o cooperativă. Colhozul din satul Pobeda se organizează într-un ritm rapid. Anul trecut noii locatari au strîns prima recoltă îmbelșugată de cereale, de pepeni și leguminoase. Colhozurile din această vale sînt ajutate de S.M.T.-ul din Samgor, care în toamna anului trecut a trimis combinele necesare pentru strîngerea recoltei. In prezent, tractoarele lucrează pămîntul pentru plantarea viţei de vie. In valea Samgor se construiesc şi alte aşezări. Nu departe de oraşul Rustavi sînt în curs de construcţie alte 400 noi case de locuit Statul acordă celor care vin să se stabilească aici un mare ajutor. Fiecare familie primeşte cîte un lot de pămînt şi credite pe termen lung în condiţii avantajoase. Armata populară chineză a eliberat insula Nancişan FRONTUL CIJETZIAN (Agerpres). China Nouă . Unităţi ale armatei populare chineze de eliberare din provincia Cijetzian au eliberat insula Nancişan, ultima poziţie întărită a trupelor trădătorului Cian Kao şi din largul coastei Cijetzian. Anterior, unităţi ale armatei populare chineze au eliberat insulele Pehlunşan, Pehoişan şi Taisan, la nord-vest, nord-est şi sud-vest de insula Nancişan, încercuind astfel din trei direcţii forţele gomindaniste. Aviaţia armatei populare chineze de eliberare a început apoi să atace trupele ciankaişiste încercuite pe insula Nancisan. Ciankaisiştii au fost atunci nevoiţi să părăsească în derută insula Nancisan. înainte de a fugi, bandiţii gomindanişti au jefuit populaţia insulei şi au săvîrşit distrugeri sălbatice. Ei au dus în Taiwan, sub ameninţarea baionetelor, peste 2.000 de locuitori de pe insulă. Nanfoisan, principala insulă din arhipelagul cu acelaşi nume, este situată la aproximativ 280 km. nord de Taiwan şi are o suprafaţă de 8 km.p. Ea este înconjurată de numeroase insuliţe. Eliberarea acestui grup de insule a creat condiții mai favorabile pentru eliberarea Taiwanului și a aitor insule din preajma litoralului provinciei Futzian. STEAUA ROȘIE 2 martie 1955 Propunerile concrete prezentate de reprezentantul U.R.S.S. în subcomitetul Comisiei O.N.U. pentru dezarmare LONDRA (Agerpres). La 25 februarie s-a întrunit la Londra, la Lancaster House, subcomitetul Comisiei O.N.U. pentru dezarmare. A avut loc prima şedinţă după cea de a 9-a sesiune a Adunării Generale. Lucrările subcomitetului sunt secrete. Reprezentanţii presei au acces în sala de şedinţe. In cercurile bine informate din Londra se subliniază că la şedinţa din 25 februarie, A.A. Groniîko a prezentat propuneri concrete. Se arată că aceste propuneri se bazează pe declaraţia guvernului sovietic din 18 februarie 1955, în care, după cum se ştie, Uniunea Sovietică a propus tuturor ţărilor să-şi asume obligaţia, ca un prim pas către reducerea armamentelor şi forţelor armate, de a nu spori armamentele şi forţele lor armate în raport cu nivelul din 1 ianuarie 1955, precum și de a nu spori alocările în scopuri militare în raport cu nivelul alocărilor în aceste scopuri din 1955. Uniunea Sovietică a propus de asemenea tuturor statelor care dispun de arme atomice și cu hidrogen să distrugă în întregime stocurile existente de aceste arme, folosind materialele atomice , exclusiv în scopuri paşnice. Totodată, Uniunea Sovietică a propus instituirea unui control internaţional asupra îndeplinirii acestor hotărîri. Propunerile sovietice cuprinse în declaraţia guvernului sovietic din 18 februarie au găsit un cald răsunet în rîndul tuturor popoarelor iubitoare de pace, deoarece adoptarea lor ar reprezenta un important pas pe calea micşorării încordării internaţionale, a întăririi păcii şi a uşurării poverii cursei înarmărilor. Subcomitetul îşi va relua lucrările la 1 martie. Critici vehemente aduse acordului cu privire la Saar in Bundestagul de la Bonn Presiunile lui Adenauer asupra deputaţilor BERLIN (Agerpres). — A.D.N. La 25 februarie, Bundestagul a trecut la discutarea acordului cu privire la Saar semnat la Paris. A luat cuvîntul K. Mommer, expertul partidului social-democrat in problema Saarului. Mormer a subliniat ca acordul cu privire la Saar reprezintă plata pentru consimţămîntul Franţei la înarmarea Germaniei occidentale. In aplauzele deputaţilor social-democraţi, precum şi ale multor deputaţi din partidul liber-democrat, Mommer a cerut ca acordul cu privire la Saar să fie respins. O reacţie furtunoasă a stîrnit în Bundestag discursul deputatului Becker, din partea partidului liber-democrat, care a declarat că statutul Saarului, semnat de Adenauer la Paris, înseamnă despărţirea regiunii Saar de Germania. Becker a arătat că nu numai partidul lui protestează împotriva dezlipirii Saarului de Germania, ei ,şi uniunea creştin-democrată s-a pronunţat împotriva acestuiaxpus Becker; căruuulţi deputaţi din partea uniunii creştindemocrate ar vota împotriva statutului Saarului şi că unii dintre ei o vor face". Deputatul Walz, din partea uniunii creştin-democrate, s-a pronunţat împotriva acordului cu privire la Saar. Declaraţia acestui reprezentant al partidului lui Adenauer a provocat o vădită nelinişte in rîndurile deputaţilor uniunii creştin-democrate. împotriva acordului cu privire la Saar s-a pronunţat de asemenea deputatul Feller din partea „blocului german”, care a declarat că „majoritatea fracţiunii „blocului german” respinge acordul cu privire la Saar”. Pentru adoptarea acordului cu privire la Saar s-au pronunţat Merkatz, preşedintele fracţiunii „partidului german“, care in şedinţa din 24 februarie a făcut o declaraţie militarista, şi deputaţii Hollwig şi Friedensburg (uniunea creştin-democrată.) A luat apoi cuvintul Adenauer. Bătînd cu pumnul in masă, cancelarul de la Bonn s-a dedat la puternice atacuri la adresa acelora care s-au pronunţat împotriva acordului cu privire la Saar. Fără a fi căzut de acord asupra problemei Saarului, Bundestagul a trecut la discutarea problemelor legate de aşa-zisa „securitate”. BERLIN (Agerpres). — La 26 februarie Bundestagul a trecut la discutarea chestiunilor financiare, economice și bugetare legate de acordurile de la Paris. Căutind să grăbească trecerea acordurilor de la Paris prin Bundestag, guvernul Adenauer a cerut ca duminică la amiază să înceapă cea de a treia citire a acordurilor, indiferent de numărul deputaţilor înscrişi la cuvint. PE SCURT Consiliul municipal din Coventry a adresat o invitaţie Sovietului orăşenesc Stalingrad ca să trimită o delegaţie în Marea Britanie. Comitetul executiv al Sovietului orăşenesc a hotărit să accepte invitaţia şi să trimită o delegaţie compusă din 6 persoane la mijlocul lunii martie 1955. • La 23 februarie, doi aviatori danbaisişti — Liu ,Jo-lun şi Sum Bao-lun — zburînd din Taiwan pe bordul unui avion şcoală au aterizat în China continentală unde s-au predat autorităţilor populare. De la 27 februarie la 9 martie va avea loc la Leipzig Tîrgul internaţional de primăvară pe 1935. După cum a declarat Schmidt-Wittmack, vicepreşedinte al Camerei de Comerţ Exterior a R. D. Germane, firmele vest-germane vor ocupa în cadrul acestui tîrg o suprafaţă de două ori mai mare decit anul trecut La Leipzig au sosit numeroşi reprezentanţi ai organizaţiilor şi firmelor comerciale şi industriale din diferite ţări. • La 24 februarie într-o şedinţă specială a grupului parlamentar laburist, a fost adoptată hotărîrea ca cei şase deputaţi care au votat în Camera Comunelor împotriva acordurilor de la Paris să fie reprimiţi în fracţiunea parlamentară laburistă. Agenţia arată că după părerea comentatorilor politici, această hotărîre reprezintă o mare victorie a adversarilor laburişti ai înarmării Germaniei occidentale. Secretarul general al Ligii ţărilor arabe a comunicat că în legătură cu semnarea acordului turco-irakian va fi convocată de urgenţă o sesiune a organelor de conducere ale Ligii ţărilor arabe. • Anglia continuă să fie bîntuită de un puternic viscol. Din cauza Inzăpezirilor, multe localităţi au fost izolate; circulaţia pe şosele a fost întreruptă. In Scoția sunt geruri fără precedent în ultimii 60 de ani. Denunţătorul de profesie, creaţie supremă a „moralei“ americane de după război La începutul lunii februarie, în Statele Unite s-a petrecut un fapt care a dat un vileag întregul sistem odios de minciună. ..calomnie şi sperjur pe care se bazează pretinsa „justiţie“ americană. Harvey Matusov, informator şi denunţător de profesie în slujba F.B.I.-ului (poliţia secretă americană), fost adjunct al senatorului McCarthy, a dat publicităţii o declaraţie în care retractează depoziţiile făcute de el, in calitate de martor principal al acuzării, în numeroase procese şi în special în cele înscenate fruntaşilor comunişti din S.U.A. „Mărturiile mele, declară Matusov, au fost în întregime plăsmuite pentru a da juriului şi tribunalului impresia falsă că Partidul Comunist din S.U.A. preconizează răsturnarea guvernului prin violenţă... De multe ori, chiar procurorii guvernului m-au ajutat să formulez declaraţiile pe care le atribuiam apoi acuzaţilor, declaraţii fabricate in întregime special pentru proces”. Revelaţiile senzaţionale ale lui Matusov au exploadat ca o bombă. Cazul său este considerat de opinia publică cu atît mai scandalos cu cît nu este izolat şi autodemascarea lui constituind în acelaşi timp demascarea unei întregi conceptedespre morală şi justiţie şi a unui întreg sistem organizat cu grijă de cercurile guvernante pentru întreţinerea isteriei anticomuniste. In urma revelaţiilor lui Matusow, pînă şi presa care de obicei susţine interesele cercurilor guvernante a fost silită să condamne procedeele murdare pe care le utilizează justiţia americană. „Matusow — scrie cunoscutul ziarist burghez american Steward Alsop într-un articol intitulat „Minciuna legală“ — a explicat cum s-a specializat in mărturii false și cum guvernul american a făcut ca aceasta să devină o meserie profitabilă pe spinarea contribuabilului american... Minciuna legală a unor informatori oficiali ca Matusov, a fost tolerată in Statele Unite de puterea executivă, legislativă şi judecătorească. Ea a cauzat prejudicii ireparabile unor cetăţeni americani, dar a cauzat prejudicii şi mai ireparabile ansamblului vieţii politice americane“. Dar tocmai de această informare justă a opiniei publice se tem guvernanţii americani. Şi pentru a o împedica să afle adevărul, o conferinţă de presă în care Matusov urma să facă noi destăinuiri a fost anulată, iar alta a fost întreruptă de agenţii F.R.I.-ului chiar în timpul transmiterii ei la posturile de televiziune. Pentru a se acoperi dezvăluirea acestor stări de lucruri, cunoscutul scriitor american Albert Kahn, care s-a angajat să editeze confesiunile lui Matusov sub titlul „Mărturie falsă“, a fost somat să predea manuscrisul autorităţilor. Refuzind să predea manuscrisul, el a fost dat în judecată şi condamnat la 6 luni închisoare. Aceste metode de intimidare sînt însă pe cit de ridicule pe atît de odioase. Ele nu fac decît să demaşte şi mai mult pretinsa „justiţie“ americană, utilizată astăzi pentru a „înăbuşi libertăţile cetăţenilor Statelor Unite. Retractarea de către Matusow a depoziţiilor sale anterioare ca fiind false, ridică problema revizuirii proceselor în care el a figurat ca martor al acuzării. „Este esenţial, în interesul unui principiu elementar de dreptate, scrie ziarul „New York Times“ ca efectul mărturiilor false ale lui Matusow să fie anulate în fiecare caz în care el a fost implicat”. Şi se pare că acum, cînd opinia publică este în sfîrşit informată, va fi dificil ca guvernul să refuze revizuirea tuturor proceselor în urma cărora atiţia americani cinstiţi au fost condamnaţi la ani grei de închisoare pe baza mărturiilor false ale unor oameni de teapa lui Matusov. In occident, oamenii cinstiţi consideră că dacă Washingtonul va refuza revizuirea, scandalul în jurul pseudo-justiţiei americane va fi cu atît mai mare. Nimeni nu poate uita că datorită unor „colegi“ ai lui Matusov, denunţători de profesie ca şi el, autorităţile americane au înscenat numeroase procese, iar guvernul S.U.A. a trimis la moarte pe Ethel şi Julius Rosenberg. ' ~ ...— * Tiparul: ÎNTREPRINDEREA POLIGRAFICA, Tg.-Mureş. Redacţia şi administraţia: Tg.-Mureş, Str. Gheorghe Doja Nr. 9, Telefon Redacţia: 2588,2493, . .Tipografia: 2643. Taxa postala plătită in numerar conf. aprobării Dir. Gen. P.T.T Nr. 172,850.