Steaua Roşie, mai 1955 (Anul 4, nr. 278-285)

1955-05-07 / nr. 279

Anu! IV. Nr 279 PROLETARI DIN TOATE TARILE, UNITI-VA Sîmbătă, 7 mai 1955 4 pagini 20 bani Sa terminam grabnic însămînţările de primăvara înfăptuirea reduceri de preţuri a unor mărfuri alimentare şi industriale este rodul eforturilor depuse de oamenii muncii de la oraşe şi sate pentru dezvoltarea continuă a industriei grele, pentru sporirea producţiei industriale şi agricole. In scopul realizării de noi succese pe calea înfloririi patriei noastre şi a făuririi bunei stări a poporului, partidul cheamă pe toţi oamenii muncii să-şi încordeze eforturile în lupta pentru oprirea pe mai departe a producţiei industriale şi agricole. Hotarîrea din 22 aprilie a Consiliului de Miniştri al RPR prevede că „Creşterea producţiei industriale, obţinerea de recolte bogate, dezvoltarea circulaţiei mărfurilor şi a schimbului între oraş şi sat vor asigura un nou avânt in dezvoltarea economiei naţionale şi satisfacerea tot mai largă a nevoilor de consum ale populaţiei". Pentru lucrătorii de pe ogoare, sarcina cea mai însemnată în contribuţia ce trebuie s-o aducă la dezvoltarea economiei naţionale este de a lupta cu eforturi înzecite pentru obţinerea unei producţii globale de 10 milioane tone grîu şi porumb, de a realiza producţii sporite la toate culturile. In marea majoritate a comunelor şi satelor din Regiunea Autonomă Maghiară, ţăranii muncitori, lucrătorii din GAS şi SMT au pornit la muncă cu un deosebit elan pentru recuperarea timpului pierdut din cauza ploilor şi a primăverii tîrzii. Colectiviştii din Lemnia (raionul Tg.-Secuiesc) şi-au organizat munca in aşa fel, încît toate forţele lor, capabile de muncă, au participat la desfăşurarea muncilor agricole de primăvară- Pe ogoarele lor lucrau atît tractoarele SMT-ului cît şi atelajele gospodăriei. Ca rod al eforturilor comune ale tractoriştilor şi colectiviştilor, la gospodăria colectivă din Lemnia însămînţările de primăvară au fost terminate în întregime pînă la data de 2 mai. Acest succes a fost posibil datorită bunei organizări a muncii şi activităţii rodnice a organizaţiei de bază (secretar* Mihai Barbolz). Membrii organizaţiei de bază au fost permanent în frunte. Echipele conduse de comuniştii Mihai Sántha şi Ludovic Bálint şi-au depăşit cu regularitate sarcinile cu cîte 50—60 la sută. Frumoase rezultate în desfăşurarea muncilor agricole au fost obţinute şi de colectiviştii din Cuieşd, (raionul Tg.-Mureş), care pînă la 1 mai au terminat însămînţările din etapa 1 şi a II-a. In mai multe comune şi sate din raionul Tg.-Mureş însămînţările sînt avansate. Pînă la 5 mai, în acest raion s-a însămînţat 94,3% din suprafaţa destinată culturilor de primăvară. Ritmul sporit in care se desfăşoară muncile agricole în acest raion se datoreşte în bună parte justei îndrumări a muncilor agricole, eforturilor depuse de tractorişti şi ţăranii muncitori. Un rol principal au în această luptă organizaţiile de partid şi sfaturile populare, care îşi îndeplinesc rolul de conducători şi mobilizatori ai maselor. Ajutorul reciproc dintre ţăranii muncitori din Sinvăşii sau Ceuaş, etc. este rodul activităţii organizaţiilor de bază şi a sfaturilor populare din aceste comune. Lucrările de primăvară sînt avansate şi în alte raioane. în raioanele Odorhei şi Tg.-Secuiesc se lucrează cu avînt, bine organizat. Pînă la 5 mai însămînţările de primăvară s-au executat în aceste raioane în proporţie de 92,8 respectiv 94,3%. Dacă in majoritatea raioanelor ritmul însămînțărilor de primăvară este satisfăcător, în raionul Gheorgheni muncile agricole de primăvară sînt mult rămase în urmă. Această rămînere în urmă are rădăcini adinei. Timpul ploios n-a fost folosit pentru pregătirea muncilor agricole de primăvară, în comuna Ciumani de exemplu, la începerea însămînţărilor, selecţionarea seminţelor încă nu era executată decît abia în proporţie de 70—80 la sută. Transportul gunoiului de asemeni se face acum, în zilele bune de lucru la cîmp. In ziua de 28 aprilie de pildă, abia 25 la sută din atelaje lucrau la cîmp. Vreo 70 atelaje transportau gunoi, iar aproape 70 ţărani muncitori erau la centrul de selecţionare a seminţelor, in timp ce ogoarele zvintate aşteptau sămînţa. Asemenea exemple de proastă organizare a muncii sînt în multe comune din acest raion. Nu este deci de mirare dacă raionul Gheorgheni este codaş pe regiune, cu o realizare de numai 71,2 la sută din planul însămînţărilor de primăvară. Comitetul de partid al raionului Gheorgheni şi comitetul executiv al sfatului popular raional trebuie să ia măsuri grabnice pentru mobilizarea tuturor atelajelor la muncile agricole, pentru terminarea grabnică a însăminţărilor de primăvară. Pentru nici un moment nu trebuie uitat că duşmanul de clasă nu doarme. Chiaburii, duşmani înrăiţi ai poporului muncitor, caută ca prin sabotarea muncilor agricole de primăvară să lovească în interesele celor ce muncesc, să pună beţe în mersul nostru înainte. Astfel, în comuna Cobăteşti (raionul Odorhei) în timp ce unii ţărani muncitori ca Ludovic Deák, Nicolaie Molnár, Ludovic Birtalan şi alţii au terminat însămînţările de primăvară încă în ultimele zile ale lunii aprilie, chiaburii Marton Osváth, L. Nagy şi alţii încă nici n-au început însămînţările. Asemenea cazuri sunt multe. Sarcina comitetelor executive ale sfaturilor populare este de a urmării şi de a obliga pe chiaburi ca ei să-şi execute la timp şi în condiţii agrotehnice toate lucrările agricole. Organizaţiile de bază trebuie să se ocupe in permanenţă de ridicarea nivelului vigilenţei revoluţionare a ţăranilor muncitori pentru zădărnicirea şi demascarea oricărei acţiuni de sabotare din partea duşmanului de clasă. Comitetele raionale de partid și comitetele executive ale sfaturilor populare raionale răspund de buna desfășurare a muncilor agricole de primăvară. De aceea, ele sînt obligate să ia măsuri pentru folosirea din plin a fiecărui ceas bun de lucru. Tractoarele trebuie să lucreze din plin zi și noapte. Fiecare atelaj să fie folosit la maximum. Trebuiesc depuse toate eforturile pentru terminarea în cîteva zile a muncilor agricole de primăvară. IN NUMĂRUL DE AZI : “ Ziua radiofoniei (pag. 2-a) — ..Ogorul sterp", — sistem dăunător de lucrare a pămîntului (pag. 2-a) — Zece ani de la victoria asupra Germaniei hitleriste (pag. 3-a) — Pe drumul vieţii noi (pag 4-a) SPRE NOI SUCCESE IN ÎNTRECEREA SOCIALISTA O zi deosebitei Intîia zi de mai oamenii muncii au sărbătorit-o în chip diferit. Cei mai mulţi, îmbrăcaţi în straie de sărbătoare, au defilat prin faţa tribunelor, manifestindu-şi dragostea şi încrederea în partid — farul ce ne călăuzeşte pe drumul fericirii şi bunei stări — solidaritatea cu oamenii muncii de pretutindeni în lupta pentru pace, pentru prietenie. Alţii, prezenţi la datorie, au sărbătorit măreaţa zi prin muncă. Printre aceştia sunt şi tinerii Vasile Puşcaş, mecanic şi Iosif Nagy IV, fochist, amîndoi de la Depoul de locomotive din Tg.-Mureş. In ziua aceea, ei au venit la depou mai devreme ca de obicei. Locomotiva trebuia pregătită cu grijă pentru drumul ce aveau să-l facă in ziua sârbă, torii oamenilor muncii... Impegatul a dat semnalul de plecare. Un suerat prelung și trenul, purtind spre alte colţuri de ţară încărcătura preţioasă, materie primă pentru industria noastră socialistă, mărfuri pentru oamenii muncii de la oraşe şi de pe ogoare, s-a urnit din loc. Amurgul se aşternea treptat peste defileurile prin care trenul, condus de cei doi tineri, şerpuia cu iuţeală spre staţia de destinaţie. Pentru mecanicul Vasile Puşcaş însă, întunericul nopţii nu-i de nepătrunsCu privirea aţintită vizarea îndepărtată el veghează la bunul mers al trenului. La capătul drumului, pe foaia de parcurs a locomotivei au fost facute câtteva însemnări. Alte însemnări au fost făcute la întoarcere, la Tg.-Mureş. Pe scurt, ele constau in următoarele: Pe tot drumul, trenul a circulat regulat, ajungind la destinaţii la orele indicate în parcurs. In acest drum au fost economisite 1.500 kg. combustibil. .. Aşa au sărbătorit cei doi conducători de locomotivă ziua solidarităţii internaţionale a oamenilor muncii. Din materiale economisite întrecerea în cinstea zilei de 1 Mai a fost ciştigată de sectorul turnătorie. La demonstraţia de 1 Mai, cei ce purtau drapelul roşu al întreprinderii „Ludovic Minschi" au fost muncitorii de la turnătorie. Dar nu-i atît de greu să cîştigi drapelul pe cît de greu e să-l menţii, cînd alte sectoare cu care eşti în întrecere rivnesc la el. Turnătorii s-au pregătit însă din timp pentru noua etapă a întrecerii. De multă vreme, camioane încărcate cu deşeuri de metal nu mai ieşeau pe poarta fabricii spre întreprinderea de colectare a metalului. Turnătorii au hotărît ca de aici înainte să folosească aceste deşeuri drept materie primă. Aşa au colectat ei pină la începutul lunii mai 16.000 kg. deşeuri de metal. Din acest material recuperat prin returnare, turnătorii au lucrat 4 zile din mai. In primele zile ale întrecerii de după 1 Mai, turnătoria şi-a realizat planul zilnic in proporţie de 150 la sută. Turnătorii Francisc Babos, Ioan Orza, Iosif Iordai şi Francisc Jorzsa, au fost şi de data aceasta animatorii întrecerii pentru mai mult metal dat patriei. întrecerea continuă In timpul pauzei pentru dejun, întrunul din atelierele secţiei de împletituri a Întreprinderii de industrie locală „Lázár Ödön“ din Tg.-Mureş, o muncitoare, înconjurată de tovarăşele ei, citea articolul de fond din „Scinteia“. „Pentru ridicarea continuă a nivelului de trai al poporului". „ ... Partidul cheamă pe toţi oamenii muncii la eforturi noi şi neobosite pentru un puternic avint al producţiei ... aceasta este calea ridicării nivelului de trai..." — răsuna glasul agitatoarei. Chemării partidului, muncitoarele din această secţie ii răspund prin noi succese în lupta pentru mai multe produse de larg consum în trecerea socialistă ce se desfăşoară cu acelaşi elan, a dat rezultate frumoase şi în primele zile ale lunii mai. Muncitoarele Elisabeta Timar, Eva Savu, Ilona Bartók, Ana Kulcsár şi altele au realizat depăşiri de norme între 30— 50 la sută, depăşindu-şi propriile angajamente , luate în cinstea zilei de 1 Mai. Prin hărnicia lor ele fac ca pe porţile întreprinderii să iasă, îndreptîndu-se spre cele mai îndepărtate colţuri ale ţării, tot mai multe bunuri de larg consum: şireturi, şnururi, confecţii pentru copii, plăpumi, franjuri pentru perdele, covoare ţesute in motive populare din deşeuri de mătase şi alte produse. A găsit soluţia Pe Ungă piesele de schimb pentru industria textilă, in atelierul de prelucrare al întreprinderii „Ludovic Minschi" din Tg-Mureş, se lucrează şi menghine de banc. De o vreme încoace, strungarii, rabolorii, lăcătuşii, care lucrau la piesele menghinei, se pungeau că treaba merge prea încet. La auzul acestora, maistrul strungar Leon Liteczki n-a rămas nepăsător. Multă vreme şi-a frămîntat el mintea să găsească o soluţie pentru a uşura şi grăbi în acelaşi timp munca de confecţionare a menghinei. Frâmîntarea lui n-a rămas fără rod. Documentaţia sovietică l-a ajutat să găsească soluţia bună: o inovaţie, o maşină de frezat specială. Ideea a fost urmată de nopţi de strădanie pentru alcătuirea schiţelor noii maşini. Intr-o zi, trecind pe lingă mormanul de piese de maşini aruncate ca ne mai fiind bune de ceva, ochii i-au fost atraşi de o piesă ruginită, care, cinciva a fost şasiul vreunei maşini. Ruginatura aceea i-a folosit mai tîrziu drept suport pentru noua maşină. In cinstea zilei de 1 Mai maşina a fost terminată. încercările la care a fost supusă au dat rezultatele dorite. Prin folosirea ei la confecţionarea menghinelor productivitatea muncii a crescut cu 500 la sută. Acum, noua maşină-freză verticală cu cuţite mobile , manipulată de un singur om, înlocuieşte munca mai multor maşini şi deci şi a mai multor oameni. Odată cu primele zile ale lunii mai maşina a intrat in funcţiune Aceasta e încă o realizare în lupta pentru sporirea producţiei şi productivităţii muncii. Au terminat însămînţările însufleţiţi de dorinţa de a termina primii pe raion însămînţările, membrii gospodăriei agricole colective „Steagul roşu" din Lemnia (raionul Tg.Secuiesc), au muncit cu multă rîvnă şi astfel în ziua de 2 mai ora 18 au raportat cu bucurie Comitetului raional de partid că au terminat în întregime însămînţările de primăvară. In întrecerea socialistă organizată în cadrul gospodăriei, s-au evidenţiat echipele conduse de comuniştii Mihai Sántha şi Ludovic Bálint care au realizat norma zilnică cu 150—160 la sută. SITUAŢIA ÎNSĂMÎNŢĂRILOR Conform datelor statistice deţinute de Direcţa agricolă regională, pînă la 5 mai pe întreaga regiune s-au realizat 86,3 la sută din planul însămînțărilor de primăvară. Fruntaşe sînt raioanele Tg.-Mureş, Odorhei şi Tg.Secuiesc. Pînă la 3 mai raionul Tg.Mtureş era cu mult înaintea celorlalte raioane. La 5 mai însă realizările obţinute de raioanele Odorhei şi Tg.Secuiesc sunt foarte apropiate (Tg.Mureş 94,3, Tg.Secuiesc 94,3 şi Odorhei 92,8 la sută). Trebuie intensificat ritmul insămînţărilor in raioanele Reghin, Topliţa, Ciuc şi in special în raionul Gheorgheni, unde pînă la 5 mai s-au realizat numai 71,2 la sută din planul Insăminţărilor, ceea ce este puţin faţă de posibilităţile existente.