Steaua Roşie, ianuarie 1956 (Anul 5, nr. 353-360)

1956-01-03 / nr. 353

4TM STEAUA ROȘIE 3 ianuarie 1956 Statutul Partidului Muncitoresc Român (Urmare din pag. 3 a) VI. Organizaţiile orăşeneşti şi raionale (săteşti şi orăşeneşti) ale partidului 48. Organul superior al organizaţiei de partid orăşeneşti sau raionale este conferinţa de partid orăşenească sau raională. Conferinţa ordinară orăşenească sau raională se convoacă de comitetul orăşenesc sau raional odată la un an. Conferinţa extraordinară a organizaţiei de partid orăşeneşti sau raionale se poate convoca de comitetul orăşenesc sau raional, de organele superioare ale partidului sau la cererea unei treimi din numărul total al membrilor organizaţiei de partid orăşeneşti sau raionale respective. Convocarea conferinţei orăşeneşti sau raionale şi ordinea de zi vor fi anunţate cu cel puţin 10 zile înainte de data ţinerii conferinţei. Conferinţele extraordinare se convoacă în termen de 20 zile. Normele de reprezentare la conferinţa orăşenească sau raională se stabilesc de comitetul orăşenesc sau raional. 49. Conferinţa orăşenească sau raională are următoarele atribuţii: a) ascultă şi aprobă darea de seamă a comitetului orăşenesc sau raional, a comisiei de revizie şi a altor organe şi instituţii orăşeneşti sau raionale ale partidului; b) dezbate problemele muncii de partid, problemele activităţii sfaturilor populare şi ale activităţii economice, sindicale, din cuprinsul oraşului sau raionului ; c) alege comitetul orăşenesc sau raional, comisia de revizie orăşenească sau raională şi delegaţi la conferinţa regională de partid. 50. Plenara comitetului orăşenesc sau raional se convoacă cel puţin odată la două luni. 51. Comitetul orăşenesc sau raional organizează organul său executiv — biroul — compus din 7—9 persoane, inclusiv secretarii. Membrii biroului comitetului orășenesc sau raional se confirmă de comitetul regional. Primul secretar al comitetului orăşenesc sau raional se confirmă și de C.C. al partidului. Secretarii comitetului orășenesc sau raional trebuie să aibă un stagiu de partid de cel puţin 3 ani. Biroul comitetului orăşenesc sau raional este obligat să raporteze la plenarele comitetului orăşenesc sau raional al partidului asupra activităţii depuse. 52. Comitetul orăşenesc sau raional organizează şi confirmă organizaţiile de bază ale partidului în întreprinderi, gospodării agricole de stat, S.M.T.-uri, gospodării agricole colective, instituţii şi sate, conduce activitatea lor şi ţine evidenţa membrilor şi candidaţilor de partid din cuprinsul oraşului sau raionului; asigură îndeplinirea fermă a directivelor partidului, desfăşurarea criticii şi autocriticii, educarea membrilor şi candidaţilor de partid în spiritul atitudinii intransigente faţă de lipsuri; organizează studiul marxism-leninismului de către membrii şi candidaţii de partid şi conduce munca de educare comunistă a oamenilor muncii ; numeşte redacţia ziarului raional sau orăşenesc de partid, care lucrează sub conducerea şi controlul său, şi confirmă redacţiile ziarelor din marile întreprinderi şi instituţii; repartizează în cuprinsul oraşului sau raionului forţele şi mijloacele partidului şi administrează fondurile băneşti ale organizaţiei de partid orăşeneşti sau raionale. Comitetul orăşenesc sau raional îndrumă activitatea organelor puterii de stat şi a organizaţiilor obşteşti orăşeneşti sau raionale prin grupele de partid din aceste organe şi organizaţii. 53. Comitetul orăşenesc sau raional informează sistematic comitetul regional al partidului şi îl prezintă, în termenele stabilite de C.C. al P.M.R., dări de seamă asupra activităţii sale. Comitetul orăşenesc sau raional informează periodic organizaţiile de partid din oraş sau raion asupra activităţii sale. 54. In oraşele mari se creează, cu aprobarea Comitetului Central al P.M.R., organizaţii de partid raion.-tcr-'-ordonate comitetului de partid orăşenesc respectiv. VII. Organizaţiile de bază ale partidului 55. Organizaţiile de bază sunt temelia partidului. Organizaţiile de bază ale partidului se constituie in întreprinderi, staţiuni de maşini şi tractoare, gospodării agricole de stat, gospodării agricole colective, în unităţile Forţelor Armate ale R.P.R., la sate, în instituţii, şcoli, universităţi şi în alte unităţi unde sunt cel puţin 3 membri de partid. Acolo unde sunt mai puţin de 3 membri de partid şi există candidaţi se creează o grupă de membri şi candidaţi de partid. Acolo unde există mai puţin de 3 membri de partid şi mai puţin de 3 uterini ştî se creează o grupă mixtă de partid şi U.T.M. Grupele de membri şi candidaţi de partid şi grupele mixte de partid şi U.T.M. sunt conduse de organizatori de partid numiţi de comitetul orăşenesc, raional sau de secţia politică. Organul superior al organizaţiei de bază a partidului este adunarea generală, care se convoacă cel puţin odată pe lună. 56. In interiorul organizaţiilor de bază cu peste 100 de membri şi candidaţi de partid se pot crea organizaţii de partid pe secţii, ateliere, sectoare, direcţii, facultăţi etc., cu aprobarea dată pentru fiecare caz în parte de comitetul orăşenesc, raional sau de secţia politică. In interiorul organizaţiilor de partid pe atelier, pe schimb etc., precum şi în interiorul organizaţiilor de bază care numără mai puţin de 100 de membri şi candidaţi de partid pot fi create grupe de partid pe echipe, brigăzi, agregate etc., care sunt conduse de un organizator de partid ales. 57. In întreprinderea sau instituţia unde numărul membrilor şi al candidaţilor de partid este mai mare de 300 se poate constitui un comitet pentru conducerea organizaţiei de partid unice pe întreaga întreprindere sau instituţie. In acest caz, organizaţiilor de partid pe secţii, ateliere etc. li se acordă drepturi de organizaţii de bază. Constituirea comitetelor de partid se face cu aprobarea C.C. al partidului pentru fiecare caz în parte. 58. Organizaţia de bază a partidului alege anual, în adunare generală, organul său executiv — biroul — care conduce întreaga muncă curentă a organizaţiei de bază. Biroul organizaţiei de bază se compune din cel mult 9 persoane. In organizaţiile de bază care numără mai puţin de 10 membri de partid se alege un secretar al organizaţiei de bază şi un locţiitor al său. Pentru a creşte şi educa mai repede pe membrii de partid în spiritul conducerii colective se acordă organizaţiilor de partid pe atelier, care au între 10—100 de membri de partid, dreptul de a alege un birou compus din 3—5 persoane, iar acelor care au peste 100 de membri de partid — un birou compus din 5—7 persoane. Organizaţiile de bază conduse de comitete de partid aleg comitetul în adunări generale sau conferinţe. Comitetul se compune din cel mult 13 membri şi 4 supleanţi. Biroul organizaţiei de bază sau comitetul de partid aleg cite un secretar care trebuie să aibă un stagiu de partid de ce puţin un an pentru birou şi cel puţin doi ani pentru comitet. Birourile şi comitetele organizaţiilor de bază se confirmă de comitetul raional sau orăşenesc al partidului. In organizaţiile de bază care au pînă la 100 de membri de partid, munca de partid se duce de regulă de către activişti care lucrează în producţie. 59. Biroul sau comitetul organizaţiei de bază prezintă cu regularitate dări de seamă asupra activităţii sale în faţa adunării generale a organizaţiei de bază. In adunările generale de partid, biroul raportează organizaţiei asupra îndeplinirii hotărîrilor adunării generale precedente. 60. Organizaţiile de bază ale partidului leagă masele de muncitori, ţărani muncitori şi intelectuali cu organele conducătoare ale partidului. Sarcinile organizaţiei de bază sunt: a) desfăşoară munca de agitaţie şi organizatorică în mase pentru înfăptuirea chemărilor şi hotărîrilor partidului, asigură conducerea presei din întreprindere sau instituţie (ziare de uzină, gazete de perete etc.) ; b) duce munca politică pentru atragerea de noi membri în partid şi se ocupă de educarea lor comunistă ; c) organizează învăţămîntul de partid al membrilor şi candidaţilor de partid şi controlează munca acestora pentru însuşirea principiilor de bază ale marxism-leninismului ; d) ţine evidenţa tuturor membrilor şi candidaţilor de partid din organizaţie şi le repartizează sarcini concrete, prin îndeplinirea cărora se asigură rolul de conducător politic al organizaţiei de partid in locul în care activează şi conducerea permanentă a organizaţiilor obşteşti şi sociale ale oamenilor muncii; e) mobilizează masele din întreprinderi, staţiuni de maşini şi tractoare, gospodării agricole de stat, gospodării agricole colective şi întovărăşiri pentru îndeplinirea planului de producţie, întărirea disciplinei în muncă şi dezvoltarea întrecerii socialiste; mobilizează ţărănimea cu gospodărie mică şi mijlocie la lupta pentru creşterea producţiei agricole şi duce în rîndurile ţăranilor muncitori munca de convingere pentru unirea lor, pe baza liberului consimţămînt, în întovărăşiri şi gospodării agricole colective ; f) se îngrijeşte zi de zi de ridicarea nivelului de trai material şi cultural al celor ce muncesc, luptă împotriva delăsării şi lipsei de spirit gospodăresc în administrarea întreprinderilor, staţiunilor de maşini şi tractoare, gospodăriilor agricole de stat şi gospodăriilor agricole colective, împotriva oricăror manifestări de birocratism ; g) educă membrii şi candidaţii de partid, precum şi pe ceilalţi oameni ai muncii în spiritul vigilenţei revoluţionare, al respectării stricte a secretului de partid şi de stat, în spiritul luptei necruţătoare împotriva oricăror manifestări ale ideologiei burgheze, împotriva încercărilor duşmanului de clasă de a zădărnici construirea socialismului, împotriva sabotorilor, diversioniştilor şi spionilor; h) desfăşoară critica şi autocritica şi educă membrii şi candidaţii de partid în spiritul atitudinii neînduplecate faţă de lipsuri; 5) se îngrijeşte de educarea tineretului în spiritul ideologiei comuniste şi al moralei proletare, în spiritul internaţionalismului proletar şi al dragostei faţă de patrie şi popor, se îngrijeşte de ridicarea calificării profesionale a tineretului; j) acordă sprijin comitetului raional, orăşenesc, secţiei politice în toată munca lor practică, participă activ la întreaga viaţă politică, economică şi culturală a ţării. 61. In vederea ridicării rolului organizaţiilor de bază ale partidului din întreprinderile de producţie şi comerţ, inclusiv staţiunile de maşini şi tractoare, gospodării agricole de stat, gospodării agricole colective, şi în vederea ridicării răspunderii lor pentru starea muncii în aceste unităţi, se acordă acestor organizaţii dreptul de control asupra activităţii administraţiei. Organizaţiile de partid din ministere şi instituţii centrale, care din cauza condiţiilor specifice de muncă ale instituţiilor de stat nu pot îndeplini funcţii de control, sunt obligate să constate şi să semnaleze lipsurile din munca ministerului, a instituţiei şi funcţionarilor acestora, înaintînd observaţiile şi propunerile lor Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român şi conducătorului ministerului sau instituţiei respective. Toţi membrii de partid lucrători ai aparatului central ai unui minister sau ai unei instituţii fac parte dintr-o organizaţie de partid unică pe întregul minister sau pe întreaga instituţie. Secretarii organizaţiilor de bază din ministere şi alte instituţii centrale se confirmă de Comitetul Central al partidului. 62. Partidul desfăşoară activitatea sa în rîndurile tineretului din R.P.R. prin Uniunea Tineretului Muncitor. U.T.M. este organizaţia unică revoluţionară a tineretului muncitor de la oraşe şi sate. Uniunea Tineretului Muncitor duce munca sub conducerea Partidului Muncitoresc Romín. Comitetul Central al Uniunii Tineretului Muncitor — organul de conducere al Uniunii Tineretului Muncitor — este subordonat Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Romín, comitetul regional al U.T.M. — comitetului regional al partidului etc. Organizaţiile de partid sunt obligate să asigure conducerea permanentă, îndrumarea continuă, sprijinul şi controlul sistematic al organizaţiilor U.T.M. 63. Membrii U.T.M.-ului care devin membri sau candidaţi de partid ies din U.T.M. odată cu intrarea lor în partid, daca nu ocupă posturi de conducere în organizaţiile U.T.M. 64. U.T.M.-ul ajută partidul în educarea comunistă a tineretului, în mobilizarea lui la lupta întregului popor muncitor pentru întărirea regimului democrat-popular şi construirea socialismului. U.T.M.-ul este principala rezervă a partidului. Organizaţiile U.T.M. trebuie să militeze activ pentru traducerea în fapt a directivelor partidului în toate domeniile construcţiei socialiste, mai ales acolo unde nu există organizaţii de bază ale partidului. 65. Organizaţiile U.T.M. au dreptul de a dezbate larg si de a pune in faţa organizaţiilor de partid respective toate problemele muncii întreprinderii, staţiunii de maşini şi tractoare, gospodăriei agricole de stat, gospodăriei agricole colective, instituţiei etc. în vederea lichidării lipsurilor din activitatea acestor unităţi şi a acordării ajutorului pentru îmbunătăţirea activităţii lor, pentru organizarea întrecerii socialiste şi a campaniilor de masă. VIII. Partidul şi Uniunea Tineretului Muncitor IX. Organizaţiile de partid din Forţele Armate ale R. P. R. 66. Conducerea muncii de partid în Forţele Armate ale R.P.R. se înfăptuieşte prin Direcţia Superioară Politică a Armatei, care lucrează cu drepturi de secţie a C.C. al P.M.R. Organizaţiile de partid din Forţele Armate ale R.P.R. activează pe baza regulamentelor aprobate de C.C. al partidului. 67. Şefii direcţiilor politice ale regiunilor militare şi ale comandamentelor de armă trebuie să aibă un stagiu de partid de cel puţin 5 ani, iar şefii secţiilor politice ale diviziilor şi brigăzilor — de cel puţin 3 ani. 68. Organele politice din Forţele Armate sunt obligate să ţină o legătură strinsă cu organele locale de partid prin participarea permanentă a conducătorilor lor la activitatea comitetelor de partid. Şefii organelor politice sunt obligaţi să prezinte sistematic comitetelor locale ale partidului rapoarte asupra nun-pu •■•nilice în unitățile Forțelor Armate. X. Grupele de partid din organele puterii de stat şi organizaţiile de masă 69. In scopul înfăptuirii rolului conducător al partidului, a asigurării conducerii de către partid a organizaţiilor de masă şi a organelor alese ale puterii d stat — la toate congresele, consfătuirile şi în organele alele ale puterii de stat, ale organizaţiilor sindicale, cooperatiste şi ale celorlalte organizaţii de masă unde sunt cel puţin 3 membri de partid, se organizează grupe de partid. Sarcina acestor grupe de partid este de a asigura creşterea influenţei partidului şi promovarea politicii sale în rîndurile celor fără partid, de a întări disciplina de partid şi de stat, de a lupta împotriva birocratismului, de a antrena masele la lupta pentru realizarea sarcinilor trasate de partid, de a controla executarea de către aceste organizaţii a hotărîrilor partidului și guvernului. Pentru activitatea curentă grupa alege un secretar. •t~. 70. Grupele de partid se subordonează organelor de partid corespunzătoare : Comitetului Central al partidului, comitetului regional, comitetului orășenesc sau raional. In întreaga lor activitate, grupele de partid sunt obligate să se călăuzească după hotăririle organelor conducătoare de partid şi să le aplice cu strictețe. Ele raportează organelor conducătoare de partid asupra activităţii lor. XI. Mijloacele băneşti ale partidului 71. Mijloacele băneşti ale partidului provin din cotizaţiile membrilor şi candidaţilor de partid, din veniturile întreprinderilor partidului şi din alte încasări. 72. Cotizaţiile lunare pentru membrii şi candidaţii de partid se stabilesc în felul următor: Cei cu un venit lunar 73. Cei care sint primiţi in ihourile candidaţilor de partid plătesc o cotizaţie de intrare de 2% din venitul lor lunar. pînă la 500 lei plătesc 0,50% de la 501 la 1000 lei 0,75% „ „ 1001 „ 2000 „ 1% „ „ 2001 „ 3000 „ ,. 2% „ „ 3000 „ în sus „ 3%