Steaua Roşie, august 1957 (Anul 6, nr. 518-525)

1957-08-03 / nr. 518

Pentru studierea bogăţiilor subsolului Luminoscopul permite geologilor efectuarea în mod rapid în cursul expediţiilor de analize calitative asupra mineralelor uranifere. Savanţii sovietici recurg în mare măsură la folosirea electronografiei în studierea structurii mineralelor. In foto: un electronograf. O hidrocentrală din prefabricate din beton armat monolit O interesantă inovaţie în practica mondială a construcţiei de hidrocentrale o constituie proiectul elaborat de nişte ingineri sovietici de a se folosi prefabricate din beton armat monolit la construirea de baraje. Acest proiect urmează să fie pus în aplicare la una din cele mai mari hidrocentrale din regiunea Balticei — hidrocentrala de la Kaunas în curs de construcţie pe Niemen. Barajul lung de 1,5 km al hidrocentralei de la Kaunas va fi construit după noi metode industriale. După excavarea pămîntului, în groapa de fundaţie a hidrocentralei vor începe să funcţioneze macaralele. Acestea vor înlocui pe fierarii-betonişti, sudori şi dulgheri de cofraj care execută lucrări necesitând un mare volum de muncă. Armăturile şi cofrajele obişnuite vor fi înlocuite prin elemente de armătură şi cofraj din beton armat cu armătura din fiare subţiri. Fiecare din acestea are aspectul unui schelet de dimensiuni mari, cîntărind cîteva tone. Spre deosebire de lucrările de armătură, instalarea scheletelor nu necesită mai mult de cîteva minute. Deşi cavitatea interioară a acestora se umple cu beton de calitate inferioară rezistenţa zidăriei depăşeşte cu mult norma obişnuită. Mai mult încă, coeficientul de siguranţă este atît de mare încît permite să se micşoreze considerabil dimensiunile diferitelor elemente ale barajului şi să se reducă volumul lucrărilor de betonare, cu 15—20 la sută. Creşterea bunăstării şi a nivelului cultural al poporului sovietic In U.R.S.S. creşte Intr-un ritm exceptional de rapid cuantumul venitului naţional pe cap de locuitor. Potrivit calculelor, venitul naţional pe cap de locuitor a crescut in 1956 in U.R.S.S. de 13 ori in comparaţie cu 1913. In aceeaşi perioadă venitul naţional in Statele Unite ale America a sporit în medie pe cap de locuitor cu mai puţin de două ori, iar in Anglia şi Franţa — numai de 1,6 ori. In anii 1913—1956 salariul real al muncitorilor, ţinindu-se seamă de reducerea zilei de lucru, a sporit aproape de cinci ori, iar veniturile reale ale ţăranilor muncitori — de peste 6 ori. ★ Veniturile oamenilor muncii din U.R.S.S. nu se limitează numai la salariul muncitorilor şi la veniturile în bani şi in natură ale ţăranilor. Oamenii sovietici beneficiază in fiecare an de înlesniri şi plăţi din fondurile asigurărilor sociale — ajutoare, pensii, învăţămint gratuit, burse, asistenţă medicală gratuită etc. In anul 1956 suma plăţilor şi înlesnirilor de care au beneficiat oamenii muncii a însumat 169 miliarde ruble. In 1957 cheltuielile statului in aceste scopuri vor spori pină la 192 miliarde de ruble. ★ Fondul de locuinţe din oraşe a sporit in ţara sovietică de la 180.000. 000 mp, cit reprezenta suprafaţa totală de locuit în 1913, la 668.000.000 mp in 1956 sau 3,7 cm. Aceasta cu toate că in timpul Marelui Război pentru Apărarea Patriei, cotropitorii germano-fascişti au pricinuit imense pagube fondului de locuinţe. ★ Se îmbunătăţeşte neîncetat asistenţa medicală acordată populaţiei. Dacă in 1913 la fiecare 10.000 de locutori revenea un singur medic, in 1957 la fiecare 10.000 de locuitori există 17 medici. In timp ce în perioada dinainte de revoluţie (1913) la fiecare 10.000 de oameni existau numai 13 paturi de spital, în prezent există 70 de paturi, ceea ce înseamnă că numărul paturilor de spital a sporit în această perioadă de peste cinci ori. ★ In U.R.S.S. sunt cuprinse în toate formele de învăţămînt 50.000. 000 de persoane. Aceasta înseamnă că fiecare al patrulea cetăţean din Uniunea Sovietică învaţă. A fost înfăptuit învăţămîntul general de 7 ani şi s-a început înfăptuirea învăţămîntului general mediu la oraşe şi în localităţile rurale. Mari succese au fost realizate in dezvoltarea ştiinţei sovietice. Numărul lucrătorilor ştiinţifici ocupaţi în instituţiile ştiinţifice, în irstituţiile de învăţămînt superior şi în întreprinderi este de 240.000 de persoane în timp ce în Rusia dinainte de revoluţie existau numai ceva mai mult de 10.000 de lucrători științifici. ★ Medicaţie solară Acest medicament nu este o mixtură, un praf sau o alifie; el nu se vinde în nici o farmacie, ci se prepară din raze solare. Iată cum se procedează: pe un cadru de aluminiu se fixează aproximativ 300 de oglinzi de dimensiuni mici şi fiecare din ele este întoarsă în aşa fel încît spotul luminos să nimerească într-unul şi acelaşi punct la o distanţă de aproximativ trei metri. Se obţine o pată albă orbitoare provenită de la 300 spoturi luminoase. O hîrtie aşezată în focarul acestui reflector original se aprinde după 3—4 secunde. Dacă însă vom legăna uşor întregul cadru, sporul va circula în sus şi în jos fără să provoace pagube. Aceasta este medicaţia solară. Ra■---------------------------------------------------, Cele concentrate ale soarelui exercită o acţiune deosebit de binefăcătoare asupra organismului omenesc. Pentru ca gripa, anghina, catarele căilor respiratorii superioare şi alte boli provocate de răceli să dispară fără urme, este adeseori suficientă o iradiere de numai zece minute. Cîteva şedinţe de cite 8—10—45 minute vindecă persoanele suferinde de radiculită, sciatică, nevralgie intercostală. Tratamentul solar exercită o acţiune favorabilă asupra întregului organism, îmbunătăţeşte activitatea lui vitală. Medicii care dispun de un reflector solar tratează cu succes şi unele boli pentru care pînă acum nu s-a găsit un tratament radical ca, de pildă, tusea convulsivă sau mastitele la mamele care alăptează și care nu pot fi tratate decît pe cale chirurgicală. In majoritatea cazurilor se constată o mare stabilitate a tratamentului solar. Cu alte cuvinte efectul realizat cu ajutorul reflectorului nu este vremelnic — bolnavul își reface sănatatea pe timp îndelungat. *— Staţiunea de maşini şi tractoare din regiunea Krasnodar U.R.S.S. foloseşte un nou tip de secerătoare autopropulsată pentru recoltarea şi presarea concomitentă a lucernei. In foto: Munca pe pămînturile colhozului „Puţi Mda“ din raionul Uspensk. Combinerul N. Sîrcin la lucru. Tablouri luminoase Deasupra tribunei din nord şi celeidin sud ale stadionului „V. I. Lenin“ din Lujniki s-au instalat două uriaşe tablouri-panouri, cîntărind cite 36 de tone. Fiecare din ele adăposteşte mii de relee şi lămpi electrice, cu ajutorul cărora vor putea fi înregistrate în mod automat, repede şi cu precizie, rezultatele întrecerilor şi vor putea fi indicate numele sportivilor. Unele dintre noile aparate vor fi de un mare ajutor arbitrilor. Astfel un cronometru indică sutimile de secundă, un ceasornic automat măsoară timpul „curat“, un cronometru cu aparat de filmat stabileşte rezultatele la sosirea alergătorilor etc. O instalaţie unicală pentru studierea jerbelor de raze cosmice Pe colinele Lenin din Moscova a fost pusă în funcţiune cea mai mare instalaţie din lume pentru captarea şi studierea jerbelor de raze cosmice. Cele 5.000 de contoare ale acestei instalaţii unicale înregistrează neîntrerupt pătrunderea în atmosfera terestră a particulelor de foarte mari energii — mesageri din spații cosmice. Prima mină hidraulică din Asia Centrală In partea de nord a zăcămîntului carbonifer de la Taş-Kumîr se construieşte o nouă mină mare Exploatarea straturilor carbonifere groase se va face prin procedeul hidraulic. Pentru aceasta există aici excelente condiţii naturale: în apropierea întreprinderii în curs de construcţie curg două rîuri de munte — Narîn şi Karasuk. Prima mină hidraulică din Asia Centrală va asigura extracţia a 2.500 tone de cărbune. Ea este înzestrată cu 10 hidromonitoare, o conductă de noroi cu pompe pentru aspirarea cărbunelui. Se înfiinţează o fabrică de concentrare. Aici vor lucra de două ori mai puţini mineri decît într-o mină obişnuită. Potrivit calculelor specialiştilor, preţul de cost al fiecărei tone de cărbune va fi de trei ori mai redus. In afară de aceasta se va scoate la suprafaţă numai combustibil de calitate superioară. Mina de la Taş-Kumîr va fi dată în exploatare la sfîrșitul celui de al șaselea cincinal. Un nou aparat pentru radiografierea inimii Patru ingineri sovietici au realizat o instalaţie Roentgen pentru examinarea inimii şi a vaselor sanguine. Instalaţia a fost predată industriei pentru producţia de serie. Noul aparat se distinge printr-o construcţie simplă şi poate fi instalat in orice spital. Cu ajutorul lui se pot face trei fotografii mari (24x 30 cm) pe secundă, cu durata expunerii de 0,05-1 secundă şi cu orice pauze intre ele, stabilite de medic. Fotografiile obţinute sunt foarte clare şi redau in mărime naturală organul examinat. Aparatul poate intra in mod automat în funcţiune în momentul cind medicul, care cercetează inima şi vasele sanguine, injectează în organismul bolnavului substanţa de contrast necesară. sovietic Interpretare subiectivă — desen de V. Statsinski Temă împrumutată — desen de Al. Bitny Asociaţie de idei cu totul dezagreabilă — desen de M. Bitny