Steaua Roşie, decembrie 1957 (Anul 6, nr. 552-560)

1957-12-04 / nr. 552

Cu prilejul aniversării a 21 de ani In fiecare an la 5 decembrie în Uniunea Sovietică se serbează ca o mare sărbătoare a întregului popor Ziua Constituţiei primului stat socialist din lume al muncitorilor şi ţăranilor. Adoptată cu 21 de ani în urmă, la 5 decembrie 1936, noua Constituţie a U.R.S.S. a consfinţit prin lege cuceririle poporului sovietic pe calea construirii unei vieţi noi, socialiste. Ziua Constituţiei U.R.S.S. se sărbătoreşte anul acesta în condiţiile unui uriaş avînt patriotic al oamenilor sovietici, prilejuit de aniversarea a 40 de ani de la Marea Revoluţie Socialistă din Octombrie. Revoluţia din Octombrie a vestit începutul acelor măreţe schimbări sociale care au fost consfinţite în Constituţia U.R.S.S. şi de care se mîndreşte pe bună dreptate poporul sovietic. Ea a adus maselor principala libertate — eliberarea de exploatare, ceea ce constituie raza tuturor drepturilor şi libertăţilor democratice. După cum se arată în Constituţia Sovietică, baza economică a U.R.S.S. o formează sistemul economic socialist şi proprietatea socialistă asupra uneltelor şi mijloacelor de producţie. Aceasta înseamnă că muncitorii şi ţăranii, cele mai largi mase sînt stăpînii pămîntului lor, ai subsolului, ai fabricilor şi uzinelor, minelor, căi- tri ferate, centralelor electrice şi altor mijloace de producţie. In U.R.S.S., se spune mai departe în Constituţia Sovietică, toată puterea aparţine oamenilor muncii de la oraşe şi sate reprezentaţi de Sovietele de deputaţi ai oamenilor muncii, care formează baza politică a statului socialist. Aceasta înseamnă că în U.R.S.S. oamenii muncii conduc ei înşişi statul, rezolvă ei înşişi toate problemele. Stăpin cu puteri depline al vieţii sale, al ţării sale, poporul sovietic nu-şi precupeţeşte forţele şi munca în lupta pentru întărirea continuă a puterii statului socialist. In prezent, Uniunea Sovietică este un stat industrial înaintat al lumii şi ea poartă sus steagul progresului social şi tehnico-ştiinţific. Volumul global al producţiei industriale a U.R.S.S. va depăşi în 1957 de 33 de ori nivelul din 1913. Numai hidrocentrala de la Kuibîşev care nu de mult a fost pusă în funcţiune înainte de termen cu întreaga ei putere, va produce de peste 5 ori mai multă energie electrică decit se producea în întreaga Rusie prerevoluţionară, în anul 1913. Industria şi ştiinţa sovietică, omul sovietic au creat racheta balistică intercontinentală, au lansat primii sateliţi artificiali ai pămîntului, care au ridicat la mare înălţime deasupra planetei noastre gloria ţării Constituţiei socialismului victorios. In prezent în Uniunea Sovietică se elaborează un plan de perspectivă a dezvoltării economiei naţionale, care prevede un nou şi puternic avînt al tuturor ramurilor economiei, ceea ce va permite ca încă în anii cei mai apropiaţi să se ridice considerabil nivelul de trai al poporului. In decurs de peste două decenii Constituţia Sovietică şi-a dovedit şi dovedeşte în mod statornic marea ei forţă vitală prin faptul că nu numai proclamă, ci şi asigură în mod real drepturile şi libertăţile democratice ale cetăţenilor. Drepturile cetăţenilor la muncă, învăţătură, odihnă, asigurarea materială la bătrîneţe, precum şi alte drepturi şi libertăţi consfinţite prin Constituţie sînt întărite prin garanţii materiale sigure, ceea ce creează oamenilor sovietici condiţii pentru o viaţă fericită, pentru o muncă creatoare şi o intensă activitate socială. De mult au dispărut pentru totdeauna în Uniunea Sovietică şomajul, sărăcia şi mizeria la sate. Cresc an de an salariul real al muncitorilor şi funcţionarilor ca şi veniturile ţăranilor. Asupra fiecărei familii sovietice s-a resfrînt influenţa binefăcătoare a unor asemenea măsuri ca majorarea salariilor muncitorilor şi funcţionarilor cu salarii mici, sporirea pensiilor, reducerea orelor de lucru în ajunul zilelor de odihnă şi a sărbătorilor şi multe altele. Ţara Sovietică a intrat în cel de-al cincilea deceniu el existenţei sale în deplină înflorire a forţelor sale vitale şi a energiei sale creatoare. Popoarele U.R.S.S. aprobă în unanimitate politica internă şi externă a statului lor socialist, care are drept scop întărirea puterii economice a ţării, ridicarea neîncetată a bunăstării oamenilor muncii, consolidarea păcii în lumea întreagă. Poporul sovietic păşeşte cu încredere înainte spre victoria comunismului. Constituţia Sovietică reprezintă o puternică forţă de atracţie pentru milioane de oameni din lume. Ea îi însufleţeşte la lupta nobilă pentru pace, democraţie şi progres social. Uzinele siderurgice ale viitorului Specialiştii sovietici lucrează la crearea unor uzine metalurgice automate, unde procesul de producţie va fi continuu , incepînd cu încărcarea furnalelor şi terminind cu obţinerea laminatelor finite. La institutul central de cercetări siderurgice soluţionarea acestei probleme este urmărită mai ales în două direcţii. Un grup de oameni de ştiinţă, sub conducerea lui Ivan Bardin, urmăreşte stabilirea unei legături nemijlocite între elaborarea oţelului şi procesul din furnale. întregul ciclu siderurgic se concentrează la furnal, intr-o parte a furnalului încărcarea, amestecul de şarjă şi ridicarea zgurei, iar în cealaltă, obţinerea lingourilor de oţel. O altă orientare o constituie procesul continuu de elaborare a oţelului, al cărui produs iniţial este fonta. După părerea oamenilor de ştiinţă fonta lichidă care intră într-un agregat cu funcţiune continuă se va transforma în oţel. Pentru eliminarea excesului de carbon din fontă se intenţionează să se folosească pe scară largă oxigenul. Pentru eliminarea adausurilor dăunătoare se poate, de pildă, lăsa să treacă jetul de fontă prin zgură topită, sau să se introducă în metalul lichid substanţele trebuitoare, în stare pulverulentă. In prezent se şi elaborează soluţii concrete pentru unele elemente ale tehnologiei procesului siderurgic continuu. Astfel, in anul viitor la una din uzinele siderurgice din U.R.S.S. se va face încercarea industrială a unui melanjor în care vor fi eliminate din fontă siliciul, precum şi adausurile dăunătoare. Cercetările savanţilor siderurgişti sovietici pe linia folosirii oxigenului în metalurgie, a turnării continue a oţelului şi altele, duc treptat la soluţionarea problemei procesului siderurgic continuu. Un agregat unical La uzina „Elektrosila“ din Leningrad a fost construit un agregat unical care transformă curentul alternativ în curent continuu. El este destinat laminorului degresor pentru brame, instalat la combinatul siderurgic din Magnitogorsk. Agregatul se compune din patru mașini — un motor sincron și trei generatoare cu o putere totală de 12,5 At.W. La aceeași uzină a fost construit de asemenea un mare motor electric pentru bluming, avînd o putere de 12.000 C.P. Vedere generală a ciclotronului din U.R.S.S. Vedere generală a ciclotronului din U.R.S.S. Iri clișeuSe fac ultimele verificări la ientilele electromagnetice și pompele de difuzie ale ciclotronului. Scînteia prelucrează diamantul In industrie funcţionează numeroase maşini care prelucrează prin electroeroziune metalele foarte dure, care nu pot fi aşchiate cu scule obişnuite. Totuşi, aceste maşini nu sînt adaptate decît pentru executarea unor anumite operaţii. Recent într-un laborator al Academiei de Ştiinţe a U.R.S.S. a fost realizată o maşină universală de prelucrare prin electroeroziune. Aceasta fiind înzestrată cu electrozi subţiri, care formează o perie, în piesă se obţin simultan numeroase găuri. Astfel se poate confecţiona uşor o plasă metalică de filtrat cu găuri minuscule, avînd un diametru de cîţiva microni. Cu alte scule nu pot fi date găuri atît de mici. Maşina poate executa caneluri în ţevi cu pereţi foarte subţiri. La maşinile obişnuite acest lucru este imposibil, deoarece s-ar sparge ţevile. La noua maşină de prelucrare prin electroeroziune se pot prelucra nu numai conductori, ci şi unele dielectrice care devin conductoare în anumite condiţii. Astfel în cazul diamantului este suficient să-i încălzim pentru ca el să devină conductor. Aceasta permite tăierea lui şi chiar executarea de găuri. Pînă în prezent diamantul putea fi prelucrat numai cu ultrasunete. Valeri Borisov: RUSIEI Prin vîlvătăi de foc înverşunat, Sub urlet de-nvrăjbiri universale. Prin fum de ne-mblînzite uragane, Pluteşte al tău chip neîntinat; Rubinul roşu al cununii tale, trece-n azur prin norii strînşi, coloane. Rusie-n ceasul greu a! lui Babîl, Tu, numai tu, atunci te-ai ridicat Şi-ai stăvilit mongolice puhoaie; De al lui Ghinghis-han, cumplit căldi, Cu jertfă grea, Europa n-a salvat Grumazul tău ce nu se încovoaie ? Din adîncimi altădată ruşinoase, Din bezna de-njosiri fără sfîrşit, Nu te-ai ţîşnit cu flăcări arzătoare, şi cu priviri, ca de oţel, tăioase. Spre culmile puterii-ai izbutit. In a lui Petru zile-nnoitoare ? Şi cînd în lume se făcu dreptate, Tu iar, prin ţevi de tunuri respirind. In pieptul tău sorbit-ai foc şi fum, Şi-n frunte, ai condus spre libertate: De-asupra beznei facla înălţînd, Popoarelor ai luminat nou drum. Ce forţă mare-n tine-a izvorit I Cine cutează să se-mpotrivească ? Pare cel ce tu-l vei ajuta I Noi numai să-mplinim ce-ai hotărît, Şi glasul nostru-n veci să premărească Prin zeci de veacuri, măreţia ta. In romîneşte de DEMOSTENE BOTEZ Noi perspective deschise de ştiința sovietică Savanţii sovietici au elaborat planuri ingenioase cu privire la lansarea de rachete cosmice. In viitorul apropiat vom asista la Înfăptuirea acestor planuri, al cărei prim pas a constituit lansarea celor doi sateliţi artificiali. Ib clişeu: Așa va arăta racheta cosmică în momentul apropierii ei de lună. cm" Aici locuiesc cercetătorii atomului Dubna este unul din cele mai tinere oraşe din Uniunea Sovietică. Are virsta numai de un an şi jumătate. Dar cu toată tinereţea sa el este cunoscut in întreaga lume. Aici îşi desfăşoară activitatea Institutul unificat de cercetări nucleare, ai cărui membri cu drepturi egale sunt oameni de ştiinţă din Albania, Bulgaria, Cehoslovacia, China, R.P.D. Coreeană, R.D. Germană, Mongolia, Polonia, Rominia, Ungaria, Uniunea Sovietică şi R. D. Vietnam. Institutul studiază probleme legate de folosirea energiei atomice in scopuri paşnice. La Dubna funcţionează cel mai mare sincrofazotron din lume. Oraşul Dubna este situat pe malul pitoresc al Volgăi. Case frumoase cu unu şi două etaje se inaltă de-a lungul străzilor drepte, asfaltate. Oraşul este scăldat în verdeaţă. De-a lungul bulevardelor au fost plantaţi brazi, arţari, tei şi mii de tufişuri. In timpul liber locuitorii tânărului oraş se odihnesc în frumosul parc orăşenesc sau fac sport pe stadion. Aici au fost constuite o Casă a culturii, cu o mare sală de spectacole bine utilată, un nod de radioficare şi un centru de retransmitere a emisiunilor de televiziune. Un an şi jumătate nu înseamnă mult, dar in acest timp aici s-au făcut multe pentru a se asigura condiţii de muncă rodnică şi de odihnă oamenilor muncii din Dubna — oraşul cercetătorilor atomului. .