Steaua Roşie, noiembrie 1958 (Anul 7, nr. 647-655)

1958-11-01 / nr. 647

ANUL VII Hr. 647 I’SCRETARI DIN TOATE ȚĂRILE. UM.ip-1M84 Sîmbătă, 1 noiembrie 1358 PA^NI — 20 BAKI CREŞTE SECTORUL AGRICOL COOPERATIST Cu toţii în întovărăşire Poloniţa e un mic sat, locuit de oameni harnici, în raionul Odorhei. Şi aici oamenii s-au trezit la o viaţă nouă. Comuniştii din sat au păşit zile de-a rîndul pragul a zeci şi zeci de ţărani muncitori, vorbindu-le, în cuvinte simple dar convingătoare despre viitorul satului lor, despre perspectivele măreţe ce stau în faţa ţăranilor muncitori, pentru continua ridicare a nivelului lor de trai. — Păşiţi cu încredere în unităţile socialiste. Numai agricultura socialistă este în stare să ducă pe ţăranul muncitor la bunăstare şi belşug. Despre toate acestea au vorbit mult, foarte mult agitatorii. Au venit aici, la Poloniţa, aproape în fiecare zi şi activişti ai comitetului raional de partid şi cei ai sfatului popular raional. Fără să cunoască oboseală, ei au sprijinit forţele locate, au îndrumat şi educed ţărănimea muncitoare. Cuvîntul partidului a fost ascultat şi urmat zi cu zi de tot mai mulţi ţărani muncitori. Ei şi-au dat seama că uniău şi forţele şi cultivind laolaltă pămintul vor putea să scoată din acel pămint atît cit poate el da. Şi iată că prin munca depusă de Lakatos Lajos, secretarul organizaţiei de bază, de deputaţii Benedek Lajos şi Sima Gáspár, de învăţătorul Bokor Domokos fii de numeroşi ţărani muncitori, s-a reuşit ca în satul Poleniţa, să se pună bazele unei intovă- răşiri agricole. Agitatorii de aici au desfăşurat o muncă rodnică, arătînd importanţa intrării in intovărăşre cu tot pămintul. — Pentru ce să ne rupem gospodăria în două — a spus Bartalis Domokos. — Să nu putem lucra ca lumea nici intr-o parte nici în alta? De ce să nu intrăm in întovărăşire cu tot pămintul cină ştim că aceasta reprezintă viitorul. N-are nici un rost să ne înscriem numai cu o parte din pămint în întovărăşire. Mai bine acum, la început cu toţi, ca tot pămintul să facem o unitate puternică să ne meargă vestea, şi ţăranii muncitor din Poloniţa aşa au făcut. Duminică, în sala căminului, cultural din sat s-a adunat tot satul pentru a sărbători inau- j gurarea întovărăşirii agricole I „Orbán Balázs“. — In întovărăşirea noastră s-au înscris 121 familii cu 473,82 ha, se spune în darea de seamă a comitetului de ini-), ţiativă. Ea cuprinde toate fa- miliile din sat, cu toată supra- fața de pămint. Odată cu înfiinţarea intovă-grăşirii agricole din Poloniţa, pe harta raionului Odorhei a apărut încă un sat complete cooperativizat. Entuzism şi rezultate fabrica a 204 garnituri de mobilă. • Arta mijloc de manifestare a muncitorilor Bucuria şi elanul muncitorilor de la fabrica „Simo Géza“ din Tg. Mureş, manifestată în cinstea celei de a 41-a aniversări a Marii Revoluţii Socialiste din Octombrie, este demonstrată prin cele 204 garnituri de mobilă date peste plan pînă la 27 octombrie. Dragostea şi bucuria faţă de marea sărbătoare, 7 Noiembrie, este manifestată şi prin frumoasa expoziţie de picturi, sculpturi, gravuri, în lemn etc., creaţii ale muncitorilor de aici organizată în hala clădirii birourilor centrale. Exponatele cu compoziţia „Simp Geza în ilegalitate de vorbă cu tinerii“, „Gardist în post“, „Brigada de tineri“, portrete de muncitoare etc., vorbesc de trecutul de luptă din ilegalitate, de munca însufleţită a noii generaţii etc. Jh noul- 4 La Începutul anului 1957, pe terenul fostei rafinării de petrol din apropierea gării principale a oraşului Tg. Mureş a început construirea unui nou cartier de locuinţe. De atunci, au fost complet terminate 7 blocuri, din care 3 blocuri cu cite 18 apartamente, 3 blocuri cu cite 28 apartamente şi un bloc cu 33 apartamente. In cinstea zilei de 7 Noiembrie, vor mai fi date in folosinţă 2 blocuri, unul cu 33 apartamente şi un alt bloc cu 3 localuri spaţioase de prăvălie şi 12 apartamente. In acelaşi timp se lucrează intens la terminarea altor 3 blocuri, cu un total de 77 de apartamente. Pe acelaşi şantier s-a început construirea blocului nr. 13, care va conţine 33 apartamente. Trustul regional de construcţii locale a mai terminat recent intr-un alt cartier din nordul oraşului construirea unui hotel muncitoresc cu 3 etaje, cu o capacitate de 300 persoane, pus la dispoziţia salariaţilor trustului. S-au mai dat în folosinţa 2 blocuri cu câte 18 apartamente pentru muncitorii fabricii de mobilă „Simo Géza“, în apropierea fabricii, unul în 1957 şi altul în anul curent. In strada 7 Noiembrie s-a început construcţia a 3 blocuri noi, iar în cartierul Mureșenior e peterminate un nou bloc cu 16 apartamente. Noi sate complet cooperativizate Zi de zi, mase tot mai largi de ţărani muncitori din regiunea noastră păşesc pe drumul agriculturii socialiste. În raionul Odorhei, de pildă, cooperativizarea agriculturii a devenit o mişcare de masă. La 26 octombrie ţăranii muncitori din patru sate din raion au raportat partidului termina- rea cooperativizării satelor lor. In întovărăşirile ce au luat fiinţă in această zi la Poloniţa şi Cireşeni au intrat toţi ţăranii muncitori. In urma consfătuirii de la Constanţa, unităţile agricole socialiste din raionul Odorhei s-au întărit şi dezvoltat, devenind centre de atracţie pentru ţărănimea muncitoare. Organizaţiile de partid au intensificat munca politică in rîndul ţăran lor muncitori arătîndu-le drumul pentru o viaţă tot mai bune. Altfel mase tot mai largi de ţărani muncitori se alătură întovărăşiţilor şi colectiviştilor. In întovărăşirea din Bădeni înfiinţată cu 17 membri, în ziua de 26 octombrie au fost primiţi ultimii ţărani muncitori. Această întovărăşire numără acum 197 familii cu 624 ha pămint, din ea făcînd parte tot satul. La Comăneşti de asemeni, in cele două întovărășiri au intrat toți fără ii muncitori terminîndu-se cooperativizarea satului. Două conferinţe medicale interesante Modernul amfiteatru al noii Clinici ginecologice din Tg. Mureş a găzduit joi 30 octombrie o manifestare demnă de referat în cadrul Lunii prieteniei romîno-sovietice. In organizarea filialelor Societăţii ştiinţelor medicale şi a Institutului de studii Romîno-sovietice a avut loc aici o şedinţă festivă la care au participat reprezentanţi de frunte ai vieţii medicale din acest important centru medical ce este astăzi oraşul Tg. Mureş. însemnătatea festivităţii a fost subliniată şi prin faptul că ea a fost deschisă de academicianul profesor dr. Miskolczy Dezső. Prima din cele două conferinţe deosebit de interesante prezentate cu acest prilej auditoriului recunoscător a fost susţinută de Ana Aslan, director al Institutului de geriatrie din Capitală, sub titlul „Lupta pentru prelungirea vieţii în U.R.S.S. şi la noi in ţară“. Apoi, eminentul chirurg dr. Kessler Pál din R. P. Ungară, candidat in ştiinţe, a expus conferinţa întitulată: „Principiile moderne ale determinării rezistenţei la traumatismul operator şi ale tratamentului insuficienţei cardio-respiratorii postoperatorie“. Conferenţiarii au fost ovaţionaţi cu căldură. In vizită la prietenii aia Kazan Cu prilejul sărbătoririlor din cadrul Lunii prieteniei romînosovietice, pe lingă zecile de manifestări artistice sau cu caracter ştiinţific, unde oamenii muncii din regiunea noastră au manifestat pentru prietenia veşnică cu poporul sovietic — în această perioadă mai au loc şi numeroase schimburi de delegaţii romîno-sovietice. Intorcind vizita oamenilor muncii din oraşul Kazan, care a vizitat oraşul Tg. Mureş cu prilejul sărbătorii naţionale a poporului nostru, ziua de 23 August a. c. — astăzi, o delegaţie de reprezentanţi ai oraşului nostru va pleca în oraşul Kazan din Republica Socialistă Sovietică Autonomă Tatară. Reprezentanţii oraşului nostru vor lua parte cu acest prilej la manifestarea oamenilor muncii din oraşul Kazan, prilejuită de aniversarea a 41 de ani de la Marea Victorie Socialistă din Octombrie. Cu prilejul acestei vizite, reprezentanţii oraşului Tg. Mureş vor mai vizita o seamă de întreprinderi şi instituţii, se vor intîlni cu oamenii muncii din oraşul Kazan, prilej minunat pentru a adunei şi mai mult prietenia dintre oamenii muncii din regiunea noastră şi cei din Republica Tatară. Din delegaţie fac parte reprezentanţi ai organelor orăşeneşti de partid şi de stat, muncitori, scriitori, activişti culturali etc. înainte de plecare, scriitorul Hajdú Győző — membru al delegaţei — a făcut următoarea declaraţie unui reprezentant al ziarului nostru: „O dorinţă veche mi se împlineşte cu această călătorie. De ani de zile mă pregătesc să plec în Uniunea Sovietică, să văd ţara lui Lenin, să mă întîlnesc cu popoarele care sub steagul eroicului partid bolşevic au răsturnat pentru prima oară in istoria omenirii exploatarea şi au construit socialismul.“ Cu toate forţele pentru terminarea grabnică a însămînţârilor de toamnă Pînă la 30 octombrie, în regiunea noastră, planul însămînţărilor de toamnă a fost realizat în proporţie de 95,9 la sută, iar al arăturilor pentru însămînţări in proporţie de 98,9 la sută. In raionul Gheorghieni, planul însăminţărilor a fost realizat în proporţie de 104,4 la sută, iar în raionul Ciuc în proporţie de 101,6 la sută. In celelalte raioane situaţia se prezintă după cum urmează: Cristur 94,3 la sută, Odorhei 89,9 la sută, Reghin 94,1 la sută, Sîngeorgiu de Pădure 98,2 la sută, Sf. Gheorghe 95,0 la sută, Tg. Mureş 95,8 la sută, Tg. Secuiesc 97,9 la sută, Topliţa 100 la sută. Peste tot, planul însămînţărilor de toamnă trebuie grabnic realizat. Există toate condiţiile pentru ca ţărănimea muncitoare din regiunea noastră să întîmpine cea de a 41-a aniversare a Marii Revoluţii Socialiste din Octombrie cu însămînţările terminate. Odată cu acestea trebuie intensificate, în special, arăturile ■ Minei de toamnă şi Insilozarea furajelor. Pînă la 30 octombrie pe regiune planul arăturilor adînci a fost realizat abia în proporţie de 50,4 la sută, iar al însilozării prin proporție de 40,3 la sută. Din frumuseţile patriei CHEILE TOLASSU (Foto: P. Romeo) ------— Adunare festiviiă Tg. Mureş Miercuri, 29 octombrie, in sala mare a Palatului culturii din Tg. Mureş, a avut loc adunarea festivă cu prilejul celei de a 40-a aniversări a Comsomolului. Cu această ocazie Daroczi Ferenc secretar al Comitetului regional U.T.M. al Regiunii Autonome Maghiare a vorbit despre gloriosul trecut al Comsomolului leninist in cei 40 ani de existenţă, despre faptele de eroism ale comsomoliştilor în lupta pentru consolidam primului stat socialist din lume şi războiul pentru apărarea patriei. Din partea comitetului regional U.T.M. si in numele tinerilor din regiune a fost adresată o telegramă Comitetului Central al Comsomolului leninist din Moscova. .