Steaua Roşie, mai 1959 (Anul 8, nr. 699-707)

1959-05-03 / nr. 699

Sub semnul înfrăţirii în muncă şi al solidarităţii internaţionale Cuvîntarea tovarăşului Băţaga Ioan, secretar al Comitetului regional de partid (Urmare din pag. l-a) Pe drept cuvînt, oamenii munci din lumea întreagă pot fi mîndri de victoriile istorice ale Uniunii Sovietice, care au confirmat în mod definitiv că lupta clasei muncitoare poate transforma în realitate visul cel mai măreţ al omenirii — comunismul. Strins legate între ele prin puternice relaţii de prietenie şi ajutor reciproc, păşesc ţările socialiste într-un front unit, pe drumul bunăstării şi fericirii. Insă pe partea cealaltă a lumii, în ţările capitaliste, în colonii, se înrăutăţeşte din ce în ce mai mult situaţia clasei muncitoare, crizele economice, scăderea producţiei industriale, şomajul, cursa înarmărilor, creşterea mizeriei, marchează că sistemul capitalist şi-a trăit traiul. Societatea bazată pe exploatarea capitalistă se zguduie din temelii şi este zdruncinată de puternicele mişcări greviste, de mişcarea de eliberare naţională a popoarelor din ţările coloniale şi dependente. Tovarăşi! In acest an, ziua de 1 Mai o sărbătoreşte întreaga omenire sub semnul luptei pentru pace, al destinderii încordării internaţionale. Popoarele se pronunţă pentru pace. Ele nu mai vor bombe, moarte şi distrugeri. Tocmai de aceea popoarele lumii privesc cu încredere spre Răsărit, spre marea Uniune Sovietică, care luptă împotriva războiului, pentru viaţă, pentru pacea omenirii, pentru liniştea căminelor noastre. De aceea au primit cu atita satisfacţie oamenii cinstiţi din întreaga lume aprecierea făcută de tovarăşul N. S. Hruşciov la cea de-a IX-a conferinţă a muncitorilor pe întreaga Germanie de la Leipzig: „Noi considerăm că în prezent războiul nu este inevitabil şi aceasta nu pentru că imperialiştii s-ar fi făcut mai înţelepţi sau mai buni la suflet, ci pentru că au devenit mai slabi, pentru că în prezent lagărul păcii a devenit mai puternic decît oricînd.“ Tovarăşi! In acest an, sub conducerea înţeleaptă a Partidului Muncitoresc Român, poporul nostru muncitor sărbătoreşte cu noi şi noi victorii Ziua solidarităţii internaţionale a oamenilor muncii. In acordurile maiestuoase ale „Marşului partizanilor“ începe demonstraţia oamenilor muncii din Tg. Mureş. Spre tribună se îndreaptă în pas cadenţat gărzile muncitoreşti. Acordurile fanfarei sînt preluate de miile de glasuri ale participanţilor la demonstraţie. „Infruntînd furtuni Spargem munţi în pumni Lupta noastră nu s-a sfîrşit. Pîn-la unul o să piară Duşmanii poporului.. Din pasul sigur, din încleştarea braţelor pe arme, din privirea dîrză a celor care alcătuiesc gărzile muncitoreşti, citeşti, hotărîrea clasei noastre muncitoare de a-şi apăra munca paşnică pusă în slujba construirii vieţii noastre socialiste. Din piepturile miilor de demonstranţi răsună puternic lozincile „Vom munci, şi vom lupta, pacea o vom apăra!“, „Trăiască şi înflorească scumpa noastră patrie, Republica Populară Romînă!“ Dar iată că acordurilor pline ale „Marşului partizanilor“ le ia locul un cîntec vesel pionieresc. Prin faţa tribunei se revarsă însăşi primăvara. Defilează viitorul de aur al patriei ■— copii cu cravate roşii — pionieri.: Semn al recunoştinţelor In fabrici şi pe ogoare, în şcoli şi instituţiile culturale, harnicul nostru popor muncitor înfăptuieşte realizări mari, demne de secolul socialismului. Azi, în decurs de 63 zile industria noastră produce atît oţel, cît a produs într-un an întreg în 1938, iar în decurs de 42 zile produce atîtea maşini, şi în timp de 60 de zile atîta energie electrică, cît au produs cu 21 ani în urmă fabricile capitaliştilor în decurs de un an. Revoluţia de însemnătate istorică îmbogăţeşte, înfrumuseţează viaţa socială, economică a satelor noastre. Se schimbă modul de trai al ţărănimii muncitoare, se schimbă aspectul satului. Peste 2.200.000 de ţărani muncitori au păşit cu încredere pe drumul indicat de partid, pe drumul agriculturii socialiste, ceea ce reprezintă un procentaj de peste 61% din totalul ţărănimii muncitoare. Datorită rezultatelor obţinute în industrie, agricultură şi în celelalte ramuri ale economiei naţionale, se îmbunătăţesc condiţiile de trai ale celor ce muncesc. In anul trecut au fost date în folosinţa oamenilor muncii peste 13.500 apartamente noi, iar în anul curent pentru construcţii de locuinţe este prevăzută o sumă de 1 miliard lei. Poporul nostru ştie, că rezultatele obţinute sunt legate indisolubil de rezultatele tuturor ţărilor socialiste, de relaţiile reciproce tovărăşeşti de prietenie şi într-ajutorare, care s-au statornicit între noi. Sărbătorim cu însufleţire ziua de 1 Mai, pătrunşi de măreţia perspectivei ce ni s-a deschis în construirea socialismului. Cuvintele tovarăşului Gh. Gheorghiu-Dej rostite în faţa activului din Bucureşti au fost primite cu o puternică însufleţire: „Prin înfăptuirea prevederilor planului de dezvoltare a economiei noastre naţionale pe perioada 1960—1965, poporul nostru va termina în linii mari construirea socialismului şi va trece într-o nouă etapă, aceea a desăvîrşirii construcţiei socialiste.“ Cei ce muncesc sînt hotărîţi să lupte cu perseverenţă, cu abnegaţie, pentru atingerea acestui obiectiv însufleţitor. Tovarăşi! Intîi Mai 1959 găseşte oraşele şi satele de pe meleagurile regiunii noastre în plin avintaj pentru partidul nostru drag care le asigură o viaţă fericită, lipsită de griji, ei poartă încununat de ghirlande de flori chipul scump al tovarăşului Gheorghe Gheorghiu-Dej. In rînduri compacte trec apoi prin faţa tribunei coloanele de muncii creatoare. Muncitorii din întreprinderile noastre luptă cu succes pentru realizarea sarcinilor trasate de Plenara din noiembrie a C.C. al Partidului Muncitoresc Român. In întrecerile organizate în cinstea zilei de 1 Mai întreprinderile noastre. Atelierele de reparaţii auto nr. 2, I.F.E.T. Sovata, I.F.I.L. Reghin etc. au obţinut rezultate bune. O mare parte a ţărănimii muncitoare din regiunea noastră, urmînd calea arătată de partid, a păşit pe baza liberului consimţământ pe făgaşul muncii comune, al agriculturii socialiste, pe drumul belşugului. Trei raioane din regiunea noastră sunt de acum cooperativizate, iar altele sunt în pragul cooperativizării complete. Astăzi 61,3% din numărul familiilor ţărăneşti şi 43,5% din suprafeţele cooperativizabile ale regiunii noastre aparţin sectorului socialist. Sectorul socialist din regiunea noastră — inclusiv sectorul de stat — reprezintă 03%, din suprafaţa agricolă a regiunii. Poporul nostru muncitor, strins unit în jurul partidului şi guvernului, sărbătoreşte cel de-al 15-lea Intîi Mai liber in patria noastră dragă, constructoare a socialismului, Republica Populară Romînă. Alianţa dintre clasa muncitoare şi ţărănimea muncitoare, temelia şi principiul suprem al puterii populare, este mai puternică ca oricînd. Prietenia şi unitatea frăţească dintre poporul român şi minorităţile naţionale se cimentează continuu. Poporul nostru muncitor, sub conducerea Partidului Muncitoresc Român, înaintează cu încredere şi fermitate pe drumul socialismului. Trăiască 1 Mai, Ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc, ziua frăţiei muncitorilor din toate ţările! Trăiască bastionul invincibil al păcii şi securităţii popoarelor, puternicul lagăr socialist, în frunte cu Uniunea Sovietică! Trăiască pacea, prietenia şi colaborarea între popoare! Trăiască Comitetul Central al Partidului Muncitoresc Român, în frunte cu tovarăşul Gheorghe Gheorghiu-Dej! demonstranţi ale oamenilor muncii din întreprinderile fruntaşe din Tg.-Mureş. Iată-i păşind în frunte pe muncitorii fabricii de zahăr „Bernăth Andrei“. Trei muncitori alcătuiesc garda ce poartă faldurile drapelului roşu de întreprindere fruntaşă pe ţară, drapel meritat cu prisosinţă. La sfîrşitul campaniei de prelucrare a sfeclei din recolta anului trecut, acest harnic colectiv de muncitori a raportat partidului că a produs peste plan aproape 2 milioane kg de zahăr. Iar ca răspuns la chemarea celor 8 întreprinderi din Capitală, ei s-au angajat ca în viitoarea campanie de prelucrare a sfeclei să realizeze economii de aproape un milion de lei. In cinstea zilei de 1 Mai colectivul acestei întreprinderi fruntaşe a terminat înainte de termen lucrările de remont la trei cazane de aburi şi 22 maşini centrifuge, împreună cu turbinele care le acţionează. Dar iată că prin faţa tribunei îşi unduieşte mătasea purpurie un alt drapel de întreprindere fruntaşă pe ţară. El este purtat cu mîndrie de muncitorii fabricii de cărămizi şi ţigle „Mureşeni“. In cinstea zilei pe care o sărbătoresc cu inimile pline de voioşie, cărămidarii de la Mureşeni au produs peste plan 1.689.000 de cărămizi şi 665.000 de ţigle, din care se pot construi aproape 70 de locuinţe muncitoreşti confortabile şi se pot acoperi 330 de locuinţe, succes realizat odată cu reducerea preţului de cost in primul trimestru al anului cu peste 40.000 lei. Din miile de piepturi ale demonstranţilor răsună într-un cor neobişnuit versurile de foc din cintarea „Steagul partidului“. ...„Trec rînduri, rînduri muncitori Cu steagu-n vînt desfăşurat , steagul marilor victorii de partid înălţat“... Iată-i acum trecind în coloane strînse pe muncitorii Atelierelor de reparaţii auto. Două săgeţi de foc înscrise pe un grafic ce-l poartă în fruntea coloanei se opun prin cifrele pe care le indică: creşterea cu 8 la sută a producţiei globale pe primele 4 luni ale anului şi reducerea în aceeaşi perioadă cu aproape 8 la sută a preţului de cost. Sunt cifre care indică repararea, peste prevederile planului, a 51 de autovehicule şi realizarea unor economii mai bine de 160.000 lei. In uralele şi aclamaţiile mulţimii trec apoi prin faţa tribunei, în coloane largi, muncitorii armatei ceferiste. Lucrători vrednici, ei raportează partidului că şi-au îndeplinit cu prisosinţă angajamentele pe care şi le-au luat în cinstea marii sărbători a proletariatului. Realizînd economii de peste 1.000 tone de combustibil convenţional, ei au reuşit totodată să transporte în bune condiţiuni şi la timp produsele destinate întreprinderilor din ţară. Mereu alte şi alte colective ale întreprinderilor din oraş defilează prin faţa tribunei. Ei poartă în braţe portretele conducătorilor dragi ai partidului nostru, chipurile marilor dascăli ai proletariatului — Marx, Engels, Lenin. Flamura purpurie a sutelor şi miilor de drapele se unduie ca o mare de foc deasupra paradei demonstranţilor. De pe buzele lor răzbat pînă departe chemări la munca paşnică, la solidaritate cu toate popoarele iubitoare de pace, din lume, întreaga demonstraţie a oamenilor muncii din Tg.-Mureş se desfăşoară sub semnul prieteniei de nezdruncinat cu popoarele marii Uniuni Sovietice şi ale tuturor ţărilor lagărului socialist. De-a lungul nesfîrşitelor coloane de demonstranţi echipele de dansatori în costume naţionale romîneşti, şi secuieşti simbolizează prietenia frăţească dintre poporul român şi naţionalităţile conlocuitoare, în lupta comună pentru construirea socialismului in patria noastră. Ore în şir peste 30.000 de oameni ai muncii, elevi şi studenţi, cadre didactice, oameni ai ştiinţei şi culturii, artişti, sportivi, funcţionari şi cooperatori din oraşul Tg.-Mureş, femei cu drapele ca azurul seninului, încrustate cu albul porumbel al păcii, au demonstrat prin faţa tribunei, manifestîndu-şi hotărirea de a lupta neobosiţi pentru înfăptuirea măreţelor sarcini ale operei de construire a socialismului în scumpa noastră patrie, Republica Populară Roroînă. Incepe demonstraţia oamenilor munci! Defilează gărzile, muncitoretfi* Aspect de la demonstrația sportivilor.