Steaua Roşie, mai 1959 (Anul 8, nr. 699-707)

1959-05-03 / nr. 699

Să îndeplinim cu simț de răspundere sarcinile de partid Pentru un comunist, nu există obstacole atunci cînd are de îndeplinit o sarcină de partid. îndeplinirea sarcinii de partid primite, mai mare sau mai mică, strădania de a o îndeplini cît mai bine și la timp, constituie criteriul verificării practice a legăturilor comunistului cu partidul, dragostea lui faţă de partid. In anii grei ai luptei ilegale, îndeplinirea sarcinii de partid, ducea la riscarea de multe ori a însăşi vieţii. Şi totuşi, comuniştii s-au achitat de sarcini chiar dacă unii dintre ei, în luptă cu duşmanul, au căzut eroic la datorie pentru libertatea poporului atunci oprimat, pentru eliberarea clasei muncitoare. In anii de după eliberare, condiţiile de primire şi de îndeplinire a sarcinii de partid s-au schimbat. Dar îndeplinirea sarcinii de partid a rămas şi rămîne unul din criteriile de bază ale legăturii membrului de partid sau a candidatului cu partidul său. însăşi candidatura de partid constituie o perioadă de verificare practică a felului cum candidatul îşi duce la îndeplinire sarcinile de partid. Faptul că tov. Căruţ Nicolae de la Atelierele I.R.A. nr. 2 Tg. Mureş, munceşte bine în producţie şi conduce bine cursul de Istoria P.M.R. ajutînd cursanţii să cunoască munca şi lupta eroică a partidului nostru şi să tragă învăţămintele necesare pentru activitatea lor practică, înseamnă că se achită conştiincios de sarcinile de partid încredinţate lui. Acelaşi lucru se poate spune şi despre tov. Tîrnăveanu Petru de la fabrica „Simo Géza“ Tg. Mureş, Bakó Ioan şi Csibi Ştefan din Borsec ş.a., de asemenea propagandişti la cercurile de studiere a Istoriei P.M.R. Prin felul cum tov. Tîrnăveanu se pregăteşte de pildă, cum cursanţii studiază şi discută problemele, cercul de studiere a Istoriei P.M.R. de la „Simo Géza“, a devenit cel mai bun pe oraşul Tg. Mureş, al cărui exemplu merită urmat. Dacă tovarăşii Maier Vasile şi Moşorică Gheorghe, primul director şi secundul director-adjunct la staţiunea C.C.S. Borsec şi Biro Ştefan director la staţiunea Ministerului Sănătăţii Sovata au luat măsurile cele mai bune pentru deschiderea sezonului, dacă se străduiesc să asigure oamenilor muncii cele mai optime condiţii pentru o odihnă bună şi plăcută, înseamnă de asemenea că ei se străduie să se achite cu cinste de sarcinile de partid încredinţate lor. Există însă şi altfel de cazuri, cînd unii tovarăşi, subapreciind însemnătatea îndeplinirii sarcinii de partid, o tratează cu indiferenţă, cu alte cuvinte, nu depun eforturi susţinute pentru a se achita de sarcina primită. VIAŢA DE PARTID Medicul Konrădi Martin de la Borsec a cerut primirea sa în rindurile candidaţilor de partid conştient de drepturile şi îndatoririle candidatului şi apoi ale membrului de partid, angajîndu-se să lupte pentru îndeplinirea tuturor sarcinilor de partid care-i vor fi trasate. De bună seamă, el a fost primit candidat de partid pe baza meritelor cîştigate în activitatea sa, atunci, cînd organizaţia de partid care l-a primit a considerat că tovarăşul Konrădi îndeplineşte toate condiţiile cerute de Statutul partidului unui candidat şi apoi membru de partid. După cum spuneam mai sus, perioada candidaturii însemnează şi o verificare practică a candidatului asupra felului cum se achită de sarcinile de partid. Tocmai de aceea, organizaţia de bază din care tov. Konrădi face parte, ţinînd cont de faptul că are pregătirea politică necesară, i-a încredinţat sarcina de propagandist la Istoria P.M.R. în cadrul staţiunii Ministerului Sănătăţii din Borsec. E o sarcină de răspundere foarte importantă, fiind vorba de educarea cursanţilor, de a le arăta lupta partidului nostru în slujba poporului muncitor, pildele de eroism şi sacrificiu de care comuniştii au dat dovadă în toate timpurile şi prin aceasta, de a contribui efectiv la ridicarea conştiinţei lor politice. Dacă la începutul anului de învăţămînt de partid tov. Konrădi a făcut faţă sarcinii încredinţate, în ultimul timp s-a delăsat, neglijează cursul, nu-şi face conspecte atunci cînd predă, citeşte direct din broşură ceea ce ar putea face foarte bine şi cursanţii, nu explică evenimentele şi nu ţine seminariile în mod regulat. Datorită acestor neglijenţe, cursul pe care-l conduce se găseşte doar la jumătatea programului. N-ar strica dacă tov. Konrădi ar lua exemplu de la tov. Bako Ioan, Siklodi Ştefan, mineri, de la Csibi Ştefan, cioplitor de piatră, care după orele de muncă în mină şi la cariera de piatră, se pregătesc bine şi se prezintă la învăţămîntul de partid achitîndu-se de sarcina de partid încredinţată lor, aceea de propagandişti. E drept că în cazul de faţă are şi organizaţia de bază partea ei de vină. Trebuia să se seziseze de acest lucru mai din timp şi să dea tov. Konrădi ajutorul de care are nevoie în îndeplinirea sarcinii de partid, să-l ajute în a înţelege această necesitate şi a-l pregăti pentru primirea în rîndurile membrilor de partid. Mai mare sau mai mică, sarcina de partid prezintă aceeaşi importanţă şi îndeplinirea ei conştientă, liber consimţită, este deopotrivă de obligatorie pentru toţi membrii şi candidaţii de partid. îndeplinirea sau neîndeplinirea ei este unul din criteriile de bază prin care se verifică legăturile membrului şi candidatului de partid cu partidul său. I. SIMA " Iniţiative în munca culturală de masă BIBLIOTECI MODEL La vreme, s-a mai scris în coloanele ziarului nostru, că biblioteca raională din Reghin se numără printre bibliotecile fruntaşe din regiunea noastră. De aceasta ne putem da seama şi mai uşor dacă consultăm dările de seamă privitoare la întrecerea organizată intre bibliotecile din ţară, pe regiune, aproape în fiecare trimestru, biblioteca raională din Reghin s-a clasat pe locul I. Ţinînd cont de aceasta, biblioteca regională, cu sprijinul comitetului raional de partid şi al secţiei de învăţămînt şi cultură, a iniţiat ca în acest raion fruntaş în munca cu cartea să se organizeze pentru prima oară în regiunea noastră, biblioteci model. Pentru început s-a căzut de acord ca aceste biblioteci model să se organizeze în comunele Petelea şi Gorneşti, bibliotecile săteşti din aceste comune fiind fruntaşe pe raion în munca de atragere a unui număr cît mai mare de cititori. Numai pe primul trimestru al acestui an, biblioteca sătească din Petelea are 500 de cititori care au citit peste 8.000 volume de cărţi beletristice, politice şi agrozootehnice. Prin organizarea unor astfel de biblioteci model în raionul Reghin, se urmăreşte să se sprijine traducerea în viaţă a sarcinilor plenarei C.C. al P.M.R din 26—28 noiembrie 1958, bibliotecilor model în special cit şi bibliotecilor săteşti, revenindu-Ie sarcina de a contribui prin carte la întărirea economico-organizatorică a gospodăriilor agricole colective şi întovărăşirilor existente, la ridicarea productivităţii muncii în agricultură, la ridicarea nivelului politic şi cultural al ţăranilor muncitori. Pentru ca această iniţiativă să dea roade cîţiva activişti culturali de la raion împreună cu reprezentanţi ai organelor locale de partid şi de stat cu activişti culturali din comunele amintite, vreme de mai multe zile au studiat toate posibilităţile concrete pentru ca biblioteca model să dea rezultatele scontate. Atît pentru biblioteca sătească din Petelea cît şi pentru biblioteca sătească din Gorneşti s-a întocmit un plan de acţiune începînd din luna aprilie şi pînă la sfîrşitul anului. In această perioadă, biblioteca model din comuna Gorneşti (bibliotecar tov. Mezö Andrei), pentru transformarea socialistă a agriculturii şi întărirea economico-organizatorică a întovărăşirii existente, va populariza prin bibliografii adecvate, adresate nominal, cărţile cu caracter educativ având ca subiect aspecte din viaţa ţăranilor colectivişti şi întovărăşiţi .In special, în această direcţie, se vor folosi bibliografiile cu tema: „Ieri ţărani săraci, azi colectivişti bogaţi“ sau „Pe drumul belşugului“, cuprinzînd pagini de literatură despre viaţa nouă a ţărănimii noastre muncitoare ce a păşit pe drumul agriculturii socialiste. Tot la această bibliotecă model, pentru ca munca cu cartea să contribuie in mod concret la îndeplinirea şi depăşirea planurilor de producţie, s-a întocmit un plan de lectură pentru următorii tovarăşi: Szász Elisabeta — tehnician agricol; Adorjáni Ludovic — preşedintele întovărăşirii. La fel, şi pentru cultivatorii de sfeclă de zahăr Suciu M. (123), Veress S. (187), Berekméri N. (171), Vaida M. (169) etc. ;şi pentru cultivatorii de viţă de vie Szabó M. (405), Kulcsár M. (191), Kulcsár A. (194), Bálint M. (367), Boţog M. (132) etc. cît şi pentru crescătorii de vite Vajda A. (465), Berekméri A. (178), Vajda B. Bálint (474), Fekete I. (124), Rusu Mihai (126) etc. Biblioteca model stabilind o strînsă legătură cu gospodăria agricolă de stat s— a întocmit planul de lectură urmărindu-se rentabilitatea unităţii economice, pentru brigadierii agricoli de cîmp, zootehnişti şi pomicoli. Dintre acţiunile bibliotecii model din Petelea (bibliotecar tov. Gliga Valeria), pomenim că în această perioadă aici se vor organiza 8 întilniri cu colectiviştii fruntaşi care vor vorbi despre munca lor şi vor arăta cum i-au ajutat anumite cărţi să obţină recolte sporite. Cu ocazia întîlnirilor, tehnicianul agricol va prezenta cărţi care aduc exemple concrete despre munca colectiviştilor, ca de pildă: „Cum am obţinut recolte bogate la grîu şi porumb“, „Din experienţa noastră în creşterea animalelor“, „Cultura sfeclei de zahăr şi avantajele ei“, „Cultura floriisoarelui“ şi altele. La fel, brigadierii gospodăriei vor fi antrenaţi de a organiza citiri în colectiv privitoare la aceste teme, citiri organizate pe brigăzi în timpul liber la muncile agricole de pe cîmp. Această valoroasă iniţiativă să prindă Intr-adevăr viaţă este necesar ca toţi cei ce au iniţiat-o să urmărească şi rezultatele ce se vor obţine pentru ca astfel de biblioteci model să ia naştere în cît mai multe comune din regiunea noastră. a au cerut majorarea normei Brigada de tineret de la secţia dogărie I.F.I.L. Reghin, compusă din utemiştii Trifu Gheorghe, Györfi Adalbert, Urzică Maria, Menyhárt Ioan, Lackó I Pavel şi Cota Mihai, în cinstea marii sărbători a proletariatului, ziua de 1 Mai, au cerut prin angajament, ridicarea normei cu 15 la sută la faza de lucru. Pentru a-şi putea realiza angajamentul luat, brigada a cerut sprijinul conducerii întreprinderii şi al organizaţiei U.T.M. Beneficii in valoare de 1.300.600 lei In consfătuiri de producţie, muncitorii şi-au luat numeroase angajamente de depăşire a planului, de reducere a preţului de cost. Pentru ca procesul de producţie să fie accelerat s-a pus în funcţiune o nouă uscătorie mecanică şi un atelier de lucru. In producţie au fost aplicate un număr de 10 inovaţii şi raţionalizări, ca de exemplu, un circular paralel de tăiat scîndurile, care permite creşterea productivităţii muncii cu 100 la sută la această fază. Buna organizare a producţiei şi atenţia acordată reducerii costurilor, au contribuit la obţinerea de rezultate frumoase şi anume: Planul producţiei globale a fost realizat la data de 27 martie în proporţie de 100,3 la sută. Pentru asigurarea realizării planului, cooperativa a contractat cu fabrica „Radio Popular“ Bucureşti, executarea de cutii radio peste pian, astfel ca, faţă de 15.000 cutii de radio planificate a realizat peste 27.000 bucăţi. De la 4.500—5.000 cutii radio executate în medie lunar în anul trecut, producţia lunară în acest an a crescut la peste 9.000 bucăţi. In anul trecut media beneficiului realizat de cooperativă pe un trimestru a fost de 756.000 lei. Ţinînd cont de sarcinile mărite pe anul 1959, cooperativei i s-a planificat realizarea în trimestrul I a. c. a unui beneficiu de 1.009.000 lei. Faţă de acest beneficiu cooperativa a realizat 1.300.000 lei, adică cu 30 la sută mai mult decit prevedea planul. Reducînd consumul specific la materii şi materiale s-a reuşit ca preţul de cost să fie redus în primele două luni ale acestui an cu 47.000 lei faţă de sarcina de plan de 37.000 lei. Bunele rezultate obţinute în producţie au contribuit la creşterea cîştigului mediu al mun-* citorilor cu 4 la sută. FURNEAI IOAN Plenara din noiembrie 1958 a avut un larg răsunet şi în cadrul cooperativei „Lemn Mobila“ din Tg. Mureş. In baza planului pe trimestrul 1/1959, cooperativei i-a revenit sarcina de a mări producţia globală cu 18 la sută faţă de anul trecut şi în acelaşi timp de a realiza un beneficiu mai mare cu circa 30 la sută, prin reducerea preţului de cost şi creşterea productivităţii muncii. Din realizările tipografilor La secţia de maşini plane, unde consumul materialelor este normat, mişcarea de economii a luat un impuls deosebit, realizîndu-se frumoase economii la hîrtie. La secţia ziar, calitatea tiparului a fost îmbunătăţită. Pentru acest an au fost fixate următoarele obiective: Productivitatea muncii să fie ridicată cu 1 la sută faţă de cea din 1958, preţul de cost să scadă cu 0,38 la sută faţă de anul trecut, rebuturile să fie reduse cu 2 la sută faţă de 1958, să se realizeze un venit de 10.000 lei prin valorificarea deşeurilor, secţiile culegere manuală (zeţăria) să obţină o depăşire de 12 la sută a prevederilor, iar secţiile legătorie şi tipar dite 10 la sută. In scopul realizării acestor sarcini au fost luate de către conducerea întreprinderii o serie de măsuri tehnico-organizatorice care să permită obţinerea unor însemnate economii. Astfel, în vederea asigurării apariţiei la timp a revistelor şi a altor lucrări care se execută aici, la secţia legătorie a fost pusă în funcţie o a doua maşină de fălţuit. La secţia de tipar-plan se lucrează la înlocuirea unei maşini de tip vechi cu una de tip nou, modernă, cu role şi de format mai mare care va da un randament considerabil prin îmbunătăţirea calităţii lucrărilor cît şi mărirea cantităţii lucrărilor pe unitate/oră, care se vor executa pe această maşină-plană. De asemeni, tot la această secţie vor fi instalate două maşini verticale (tighel) moderne.’ Ca măsuri tehnico-sanitare a fost instalat un ventilator la secţia stereotipie, iar la secţia rotativă va fi introdus un sistem de ventilaţie pentru îndepărtarea prafului produs de cerneala de tipar în timpul funcţionării maşinii. PAUL IOAN corespondent. Filarmonica de Stat aduce la cunoştinţa publicului, că de la 6 mai, concertele vor începe la ora 20.30 fix. După începerea spectacolului accesul în sală va fi admis numai în pauză. Direcţiunea MAGAZINELE DE SPECIALITATE DIN ÎNTREAGA IARNA Al Mi.jmTyrr.ss. ~ ~~