Steaua Roşie, iulie 1959 (Anul 8, nr. 716-724)

1959-07-01 / nr. 716

Culturi duble Se poate însămînţa sfecla de zahăr şi după orzul de toamnă Faptul că orzul de toamnă e prima cereală păioasă care se recoltează în luna iunie, a atras atenţia agronomilor — a bunilor gospodari — şi mulţi au căutat să se folosească de acest avantaj, însămînţîndu-i în majoritatea cazurilor cu porumb furajer. Agronomii nu s-au mulţumit numai cu acest lucru. Ei au căutat să obţină producţii duble de la alte plante mai valoroase, cum ar fi de exemplu sfecla de zahăr. Anul trecut, în mod experimental, specialiştii de la fabrica de zahăr „Bernáth Andrei“ din Tirgu Mureş, după ce orzul de toamnă a fost recoltat şi terenul pregătit, la gospodăria agricolă colectivă din Curteni, au semănat sfeclă de zahăr. Toate lucrările de îngrijire au fost efectuate ca şi la cultura obişnuită. Rezultatul a fost că s-au obţinut 17.000 kg rădăcini sfeclă de zahăr la hectar. Intrucît în anul acesta condiţiile climaterice sînt favorabile, sfeclei de zahăr, conform Plenarei C.C. al P.M.R. din noiembrie anul trecut, i se acordă o mare atenţie. Specialiştii de la fabrica de zahăr au hotărît, ca tot după orzul de toamnă să se însămînţeze sfecla de zahăr, de data aceasta, nu pe un hectar, ci pe 10 ha. Colectiviştii din Sîntana vor însăimînţa de asemenea 2 ha, cei din Goreni raionul Reghin, Acăţari, Nazna, Nicoleşti-Ciba, Foi etc., fiecare deocamdată un hectar cu sfeclă de zahăr. Cum se lucrează? După cum s-a arătat mai sus orzul de toamnă se recoltează, apoi terenul se ară, la o adîncime de 15—20 cm, se pregăteşte deci ca şi pentru cultura obişnuită. Semănatul se deosebeşte doar prin aceea că de data aceasta, fabrica de zahăr asigură cultivatorilor săminţă farovizată. După semănat, toate lucrările de întreţinere se fac ca şi la cultura obişnuită. In anumite faze de vegetaţie sfeclei de zahăr se administrează sub formă de îngrăşămînt chimic, azotat de amoniu şi superfosfat. Sfecla semănată şi lucrată în astfel de condiţiuni ajunge la maturitate prin luna noiembrie, asigurind o producţie medie la hectar de 20.000 kg. Dacă facem o mică socoteală vom constata că e deosebit de rentabil să se cultive sfecla de zahăr după orzul de toamnă. Să vedem clar ce ne spun cifrele. De pe un hectar cultivat cu orz de toamnă, dacă terenul e lucrat bine se pot obţine între 3.000—4.000 kg boabe la hectar. De pe aceeaşi suprafaţă, dacă e cultivată şi cu sfeclă de zahăr şi se obţin 20.000 kg la hectar, gospodăria agricolă respectivă fie ea din Curteni, Goreni, Sîntana sau oricare alta, primeşte de la fabrica de zahăr 6.000 lei, 8.000 kg borhot, 200 kg zahăr, iar în plus, pentru consumul animalelor rămine un nutreţ deosebit de valoros (frunzele şi capetele de napi), care însilozat în amestec, cu alte furaje, dă un furaj excelent. R. CIMPEANU La Curteni se lucrează cu spor La gospodăria agricolă colectivă din Curteni s-a început recoltatul orzului cu combina. 3 oameni deservesc combina înlocuind munca a 15 oameni. Pe suprafaţa de pe care se recoltează orzul, în mare parte se ară şi se însămînţează pe 3 ha sfeclă de zahăr, pe 1 ha cartofi etc. Paiele rămase în urma combinei sunt transportate în aceeaşi zi şi în amestec cu alte furaje verzi sunt însilozate. Au fost însilozate deja peste 150 tone din acest amestec. Pe lîngă lucrările de recoltare a păioaselor, în aceste zile colectiviştii stropesc via, recoltează borceagul, execută lucrări de întreţinere a culturilor în grădina de legume, adună mazărea, într-un timp scurt ee au livrat fabricii de conserve din Mureşeni peste 2 vagoane de mazăre. Munca în gospodărie e astfel organizată încît pînă la 7 august se va termina în întregime recoltatul cerealelor păioase, iar pînă la 16 august şi treieratul. In cinstea celei de-a 15-a aniversări a eliberării patriei noastre, colectiviştii se vor achita în întregime şi de obligaţiile faţă de stat — provenite din contractarea cerealelor păioase. Recoltarea orzului se face cu combina. Însilozarea paielor rămase după combină, cu alte furaje. Pentru buna desfăşurare a lucrărilor agricole de vară Recomandările Ministerului Agriculturii şi Silviculturii Au început recoltările de vară. In următoarele zile aceste lucrări se vor desfăşura din plin pe întreg cuprinsul ţării. In acest an, recolta la cereale păioase este în general bună, iar în unele regiuni chiar foarte bună. In desfăşurarea lucrărilor de strîngere fără pierderi a recoltei, ca şi a celorlalte lucrări de vară trebuie să se ţină seama de condiţiile specifice ale acestui an. In regiunile sudice, din cauza secetei prelungite în primăvară, griul are paiul scurt, neuniform dezvoltat, iar spicele etajate. In regiunile din vestul ţării şi din Transilvania, unde au fost ploi abundente, griul este bine dezvoltat, iar în unele locuri căzut. In perioada recoltării, după prognoză, vremea va fi favorabilă ploilor în întreaga ţară, ceea ce impune ca recoltarea să se facă cu multă grijă, pentru evitarea pierderilor. Intr-o perioadă foarte scurtă de timp, cînd este o mare aglomerare de lucrări agricole, trebuie să se recolteze cerealele păioase de pe o suprafaţă de peste 3.740.000 Ha, să se transporte la aici şi să se treiere recolta, să se facă însămînţări de plante furajere în mirişti şi să se execute arături de vară. Pentru executarea în termeni optimi a recoltărilor şi a celorlalte lucrări agricole de vară sunt asigurate condiţii mult mai bune decit in anii trecuţi. Sectorul socialist-cooperatist al agriculturii, care deţine cea mai mare parte din suprafeţele cultivate cu cereale, şi-a îmbogăţit experienţa în organizarea lucrărilor şi folosirea tehnicii înaintate. Agricultura dispune de o bază tehnico-materială mult mai puternică decît în vara trecută. Se vor folosi 30.700 de tractoare, 10.650 combine, 10.615 secerători-legători, 15.278 de batoze, precum și alte utilaje agricole moderne, care asigură mecanizarea unui volum sporit de lucrări agricole. îndrumarea lucrărilor agricole este asigurată de un număr mai mare de cadre calificate. Folosind cit mai bine toate aceste condiţii, asigurînd mobilizarea tuturor lucrătorilor din gospodăriile agricole de stat, staţiunile de maşini şi tractoare şi a harnicei noastre ţărănimi muncitoare, strîngerea recoltei se va putea face într-o perioadă scurtă de timp, executîndu-se la vreme şi celelalte lucrări agricole. Pentru buna desfăşurare a muncilor de recoltare şi a celorlalte lucrări agricole de vară Ministerul Agriculturii şi Silviculturii obligă gospodăriile de stat, staţiunile de maşini şi tractoare şi recomandă unităţilor agricole cooperatiste să întocmească planuri operative de lucru cu sarcini concrete pe secţii, brigăzi şi oameni, astfel ca să se folosească fiecare zi bună de lucru şi întreaga capacitate a tractoarelor, combinelor, secerătorilor, a celorlalte maşini şi utilaje agricole şi a mijloacelor de transport, precum şi a tuturor atelajelor. Conducerile gospodăriilor agricole de stat sunt obligate să asigure funcţionarea pe toată durata campaniei a întregului parc de maşini agricole şi mijloace de transport, să ia măsuri pentru ca toate acestea să fie deplasate la locul de muncă cu cel puţin 3 zile înainte de începerea recoltărilor; să verifice felul cum au fost instruiţi combinerii, mînuitorii de secerători-legători, pentru ca pe aceste maşini să lucreze muncitorii cei mai bine pregătiţi. Gospodăriile agricole de stat să fie aprovizionate în permanenţă cu carburanţi şi lubrefianţi, cu materialele şi piesele de schimb necesare şi să asigure schimbul II la tractoarele care au instalaţii de lumină pentru lucrul de noapte. O deosebită atenţie trebuie să se dea brigăzilor de mecanizare complectă, neadmitîndu-se nici o descompletare a acestor brigăzi pînă la recoltarea parcelelor destinate lor după care vor putea lucra organizat și pe alte parcele. In fiecare gospodărie agricolă de stat secerișul griului să înceapă imediat ce lanurile au dat în pîrgă şi să se termine în cel mult 8 zile. Transportul recoltei să se facă direct din lan sau de pe arii la bazele de recepţie, asigurîndu-se in acelaşi timp căratul paielor şi executarea însămînţărilor în mirişti pe întreaga suprafaţă planificată, precum şi executarea arăturilor adînci de vară. Pentru ca fiecare gospodărie de stat să-şi asigure seminţe de cea mai bună calitate pentru însămînţările de toamnă şi cele din anul viitor, precum şi pentru constituirea fondului de schimb, sâ se organizeze recunoaşterea culturilor în lanț în primul rînd la gospodăriile raionale — iar recolta să fie strînsâ şi depozitată separat In timpul recoltării păioaselor şi al treierişului, gospodăriile agricole de stat, îndeosebi cele nou create, să se ajute pe bază de reciprocitate cu staţiunile de maşini şi tractoare apropiate, pentru ca fiecare gospodărie să execute lucrările la timp şi în cele mai bune condiţii. Staţiunile de maşini şi tractoare sunt obligate ca pe lîngă asigurarea funcţionării parcului de maşini agricole, aprovizionării cu carburanţi, lubrefianţi, materiale şi piese de schimb, folosirii celor mai bune cadre de combined, baiozari etc. să organizeze în așa fel lucrările agricole de vară încît secerișul să înceapă îndată ce păioasele au dat în pîrgă și să-l termine în cel mult 8 zile. De asemenea S.M.T.-urile să organizeze din vreme ariile de treier, acordînd o deosebită atenţie celor electrificate şi iluminate pentru continuarea treierişului şi în timpul nopţii Garniturile de treier şi utilajul necesar condiţionării recoltei să fie scoase pe arci cu 5 zile înainte de începerea treierişului, iar pe arci să se ia măsuri de securitate a muncii, de prevenire a incendiilor şi paza recoltei. Staţiunile de maşini şi tractoare sunt obligate să pornească treierişul în cel mult 5 zile de la începerea recoltării. Ministerul Agriculturii şi Silviculturii recomandă unităţilor cooperatiste să folosească, alături de mijloacele S.M.T., toate atelajele şi forţele proprii pentru strîngerea la vreme şi fără pierderi a recoltei, să transporte concomitent cu secerişul snopii pe aici şi să-i aşeze în stoguri bine clădite şi vîrfuite. Se recomandă unităţilor agricole cooperatiste să-şi asigure din lanurile recunoscute sămînţa necesară însămînţărilor de toamnă şi celor din primăvara anului viitor, iar întovărăşirilor agricole — să execute în comun lucrările. Pentru scurtarea la maximum a timpului de strîngere a recoltei şi executarea la vreme a celorlalte lucrări, se recomandă să se folosească toate formele de într-ajutorare între unităţile agricole cooperatiste, precum şi între ţăranii cu gospodării individuale. Ţăranii cu gospodării individuale să fie permanent îndrumaţi să strîngă la vreme şi fără pierderi recolta şi să execute toate celelalte lucrări agricole de vară în cele mai bune condiţii. Se recomandă organizarea în aşa fel a convoaielor care transportă la bazele de recepţie producţia gospodăriilor de stat şi cea cuvenită statului din contractări, achiziţii, drumuri, plata muncilor S.M.T. încît recepţionarea şi înmagazinarea să se facă în acelaşi timp cu treierişul. Săse acorde tot sprijinul unităţilor cooperatiste şi producătorilor contractanţi care predau şi transportă direct de la aici produsele contractate, ca şi pentru livrarea celorlalte produse datorate statului. Ploile din ultima vreme au favorizat buna dezvoltare a culturilor prăşitoare, ceea ce face să se întrevadă o recoltă bogată. Este necesar însă să se ia toate măsurile, mai ales în unităţile agricole socialist-cooperatiste, pentru efectuarea în condiţii optime a lucrărilor de îngrijire a acestor culturi In vara aceasta sînt condiţii favorabile pentru însămînţarea unor suprafeţe cît mai mari cu culturi duble pentru furaje şi în mod deosebit pentru siloz. Se recomandă să se însămînţeze cu precădere secară furajeră pentru păşunat în toamnă şi amestec de porumb, floarea-soarelui şi mazăre pentru masă verde şi însilozare. Tot în scopul îmbunătăţirii bazei furajere să nu se neglijeze recoltarea, uscarea şi depozitarea finului, evitîndu-se degradarea lui din cauza ploilor. Paralel cu secerişul şi treierişul, să se execute arăturile de vară pe toate suprafeţele prevăzute şi să se asigure de pe acum şi celelalte condiţii pentru o recoltă sporită în anul viitor. In condiţiile din acest an este necesar ca arăturile de vară să se execute la o adîncime mai mare decît cea obişnuită în anii precedenţi. Toată grija trebuie acordată şi celorlalte lucrări ca : treierişul mazării, recoltarea legumelor, lucrărilor din vii — în special stropirilor — a celor din livezi, de combatere a dăunătorilor, de însilozare etc. Oamenii muncii din agricultură să considere o înaltă îndatorire patriotică executarea la vreme a lucrărilor agricole de vară, strîngerea fără pierderi a recoltei și asigurarea fondului central al statului de produse agricole și să desfășoare larg întrecerea în întîmpinarea zilei de 23 August, pentru ca alături de întregul nostru popor muncitor să întîmpine această mare sărbătoare cu noi succese în munca pentru producţii agricole sporite, pentru noi realizări în dezvoltarea continuă a economiei noastre naţionale. (Agerpres) La G.A.C. „Griviţa Roşie“6 din Ideciu de Jos Sfecla de zahăr a ajuns deja de mărimea sticlei de bere.