Steaua Roşie, iulie 1959 (Anul 8, nr. 716-724)

1959-07-22 / nr. 722

Vagoane reparate peste plan, fără detaşare sau produse peste plan Muncitorii şi tehnicienii de la unitatea de revizie de vagoane C.F.R. Tg. Mureş, antrenaţi în întrecere socialistă, au depăşit planul lor de producţie pe luna iunie cu 2,8 la sută. Ei au reparat peste plan, fără detaşare, 47 vagoane de călători şi 247 vagoane de marfă. Au mai revizuit 262 vagoane. Pe lîngă unitatea de revizie vagoane din Tg. Mureş, mai există un post de revizie în staţia Deda, unde la fel, feroviarii lucrează cu spor. In luna iunie ei şi-au depăşit planul cu 17 la sută. Astfel întîmpină feroviarii marea sărbătoare a poporului nostru. (SZÖLLÖSI MARTIN). Economii însemnate Lucrătorii din cadrul întreprinderii regionale de transport auto din Tg. Mureş, în cinstea marii sărbători, au intensificat mişcarea inovatorilor. Printre inovaţiile aplicate recent de către muncitorii şi tehnicienii întreprinderii se numără : agregatul mobil de formare a autovehicolelor şi de încălzire a rezervorului de motorină pe timpul iernii, indirect, cu gazele arse din ţeava de eşapament; modificarea sistemului de încălzire a garajului Tg. Mureş şi altele, care aduc întreprinderii o economie anuală în valoare de 372.182 lei. La fel s-au făcut modificări la carburatoarele de benzină tip K. 80, prin care se realizează lunar o economie de peste 20.000 lei. Printre inovatorii fruntaşi se numără Szabó Géza şi Rujan Mihai, care au fost distinşi cu un premiu de 1.500 lei respectiv 1.000 lei. (HAŞMAŞAN IOSIF) Pentru terminarea la timp a recoltării păioaselor Muncitorii de la G.A.S. „1 Mai" Gomeşti, raionul Reghin, şi-au concentrat toate forţele pentru ca recoltarea păioaselor să se facă în cele mai bune condiţiuni. Ei au terminat seceratul orzului pe o suprafaţă de 50 ha pe care au şi treierat, lucrare ce s-a executat cu combina. După aceasta, imediat ei au început seceratul griului copt în pîrgă. Nu peste mult timp, muncitorii de aici vor raporta partidului terminarea completă a recoltării culturilor păioase. (REICHENBERGER LUDOVIC). Adunarea spicelor de pe tarlalele secerate Elevii de la şcolile din comuna Sîntioana, raionul Tg. Mureş, în frunte cu pionierii, au ieşit pe cîmp la adunatul spicelor de orz şi de grîu. Ei au adunat zeci de kilograme de spice, pe care valorificîndu-le prin cooperativă, vor realiza un venit, ce va fi folosit pentru renovarea băncilor din şcoală. Printre elevii fruntaşi la adunatul spicelor se numără Tróznai Piroska, Puskás Irma, Tóth Ferenc şi alţii. (SZÉKELY IULIANA). întreprinderea „ILEFOR” Tg.-Mureş Str. Bernády 13. Telefon: 2081. Execută şi livrează fără repartiţie , comerţului de stat şi cooperatist, întreprinderilor şi instituţiilor de stat. — Mobilier de magazine şi bufete expres — Mobilier şcolar (bănci, dulapuri pentru material didactic, catedre, etc). — Mobilier pentru birouri:(birouri, dulapuri, arhivă, etc.) — Dulapuri pentru protecţia muncii şi cantine LSw&mi prompt dan stoc * Bănci şcolare, mese cantină, dulapuri cu trei uşi (furniruite cu nuc), mobilier pentru case de odihnă şi staţiuni balneare, camere complete, diferite tipuri paturi solare (șezlonguri), leațuri cioplite și crăci legate în snopi. Atenţiune ? !Atenţiune! Cooperativa meşteşugărească a invalizilor „MUREŞUL" aduce la cunoştinţa publicului, că secţiile sale de reparaţii EXECUTA* — Instalaţii de apă şi lumină (Piaţa Puşkin nr. 13, telefon : 4715) — Lucrări de tapiţerie (Piaţa Eroilor Sovietici nr. 21, telefon: 3942) — Confecţionarea de mobilă nouă şi reparaţii (str. Bartók Béla nr. 3, telefon : 4715)— Reparaţii de stilouri (str. Bolyai nr. 6) — Curăţatul şi vopsitul hainelor (str. Kossuth lanos nr. 11) — Lucrări de curelărie (str. Panov nr. 1) — Reparaţii haine şi călcat (Piaţa Stalin nr. 23, telefon : 3643) . Pe lîngă deservirea punctuală și în termen scurt, la cerere ne deplasăm și la domiciliu Muncitorii de la Topitoria de in din Cristum Secuiesc, sub steagul întrecerii socialiste, îşi depăşesc zilnic prevederile planului. * In luna trecută, de exemplu, ei au depăşit planul producţiei cu 21 la sută, iar in prima jumătate a lunii iulie au obţinut de asemeni realizări importante. In întrecerea socialistă, care a luat o mare amploare, pe primul loc s-au situat muncitorii din schimbul I, din care fac parte printre alţii Gábor Gábor, Rezi Károly, Simó Demeter şi alţi. (PÉTER ILONA). Angajamentele devin fapte Muncitoarele de la uzinele textile „Doja Gheorghe“ din Sf Gheorghe, luptă cu hotărîre pentru a întîmpina marea sărbătoare a eliberării patriei noastre cu noi realizări în muncă. Astfel, muncitoarele de la secţia aţărie îşi depăşesc zilnic prevederile planului cu 5 la sută. Hegedűs Irma. Mezei F. Iulia. Molnár Ester. Nagy Éva şi altele. își depăşesc zilnic sarcinile de plan între 10—21 la sută. (ORBÁN ERZSÉBET). I Mişcarea pentru economii la UIL Sovata In cinstea celei de-a 15-a aniversări a eliberării patriei, harnicul colectiv de muncitori, tehnicieni şi ingineri de la U.I.L. Sovata a realizat însemnate economii. Prin reducerea preţului de cost în primul semestru al anului au fost realizate economii de 88.000 lei. Rezultate de seamă au fost obţinute şi în ce priveşte reducerea consumului specific, economisindu-se in primul semestru al acestui an 288 mc buşteni fag pentru gatere în valoare de peste 40.000 lei. In cursul semestrului 1/1959 însemnate economii au fost realizate şi prin valorificarea deşeurilor. Astfel, au fost vîndute 4.494 tone rămăşiţe pentru foc prin Combustibil, au fost obţinute 480.000 buc. cozi de mături rotunde, în valoare de peste 136.000 lei, 60 mc calupuri fag în valoare de peste 19.000 lei, etc. Economii de seamă au mai fost obţinute în urma micilor mecanizări ca: scoaterea vagoanelor cu cherestea de la aburit ce aduce o economie lunară de 4.960 lei, un troleu în depozitul de cherestea care aduce o economie lunară de 4.460 Iei, maşina de sortat frize de parchet, acţionată de motor electric, care aduce o economie lunară de cca. 3000 lei şi totodată s-a ridicat productivitatea muncii, s-a îmbunătăţit calitativ sortatul etc. Munca însufleţită in întrecerea socialistă ce cuprinde 97 la sută din muncitorii aflaţi direct în producţie continuă pentru obţinerea de noi şi însemnate rezultate în muncă în cinstea zilei de 23 August. Pentru îmbunătăţirea fertilităţii soţului Dornici să întîmpine ziua de 23 August cu noi succese în muncă, muncitorii din întreprinderile raionului Reghin depun eforturi tot mai sporite. După orele de lucru în pădure, la gater, sau la strung zi de zi, sute de muncitori se îndreaptă spre Petelea pentru a contribui la terminarea în cel mai scurt timp a lucrărilor de reglementare a cursului rîului Mureş, pentru îmbunătăţirea fertilităţii solului. Merită laudă muncitorii forestieri de la I.F.E.T care cu sutele, venind de la Toaca, Ibăneşti, Hodac etc., au muncit cu însufleţire săpînd sute de metri cubi de pămînt. S-au evidenţiat la această importantă lucrare, menită să ducă la sporirea producţiei agricole şi muncitorii de la I.R.U.M., „Republica“, I.G.R. şi Ilefor.» Numai în cursul lunii iulie, pe şantierul de hidroamelioraţii din Petelea au participat la muncă aproape 4.000 de muncitori, care au săpat 4.165 metri cubi de pămînt. De la începutul lucrărilor s-au săpat 8.696 mc de pămînt de către peste 6.000 de oameni. Cu toate cprele pentru strîngerea recoltei la timp şi tară pierderi In aceste zile dogoritoare de iulie, pe Valea Mureşului, pe Valea Nirajului sau a Tirnavei, peste tot observi munca încordată pentru stringerea recoltei bogate din acest an, la timp şi fără pierderi. In faţa ochilor, în locul lanurilor aurii de griu apar ca din pămînt o puzderie de clăi înşirate ca nişte soldaţi încolonaţi. Combine, secerători-legători, mii şi mii de colectivişti, întovărăşiţi şi ţărani muncitori cu gospodărie individuală, din zori de zi şi pînă seara tirziu împinzesc ogoarele mănoase „Nici un bob să nu se piardă!“, „Să intimpinăm ziua de 23 August cu treierişul terminat!“ Sub aceste lozinci, harnicii lucrători ai ogoarelor se întrec pentru a strânge la timp rodul bogat al muncii lor din acest an. LA ARIA Nr 1 DIN GORNEŞTI Ca şi în alţi ani, şi în anul acesta, ţăranii muncitori din Gorneşti, în frunte cu comuniştii, au fost cei dinţii la începerea recoltărilor. Pe hotarul comunei lor doar ici-colo mai vezi cîte o parcelă nesecerată. Orzul de toamnă cultivat pe 44 hectare a fost secerat de mult. Pînă la 15 iulie s-a secerat şi griul de pe o suprafaţă de peste 250 hectare. Pe Mezö Carol, preşedintele comitetului executiv al sfatului popular comunal de aici şi pe Reichenberger Ludovic, instructor al sfatului raional, i-am găsit la aria nr. 1, aflată la marginea satului înspre Periş. — In următoarele 2—3 zile terminăm complet cu seceratul griului, apoi îi dăm zor cu treierişul — mi-au spus ei. Treieratul orzului începuse în acea zi. Primii care au transportat orzul la arie şi l-au treierat au fost ţăranii muncitori Belean Teodor,Réthi Alexandru, Bacskor Ioan, Goja György şi Veres Ştefan. Cu toţii s-au minunat de rodul muncii lor. Producţia obţinută întrece 3.000 kg la hectar. S-a minunat şi tractoristul Pop Pavel de la S.M.T. Reghin. — Batoza cu care lucrez are norma 14.500 kg la zi. Dar această normă va fi depăşită cu mult. Recolta acestui an este bogată. La aceasta desigur am contribuit şi noi, tractoriştii. Pe tarlalele întovărăşirii lucrate cu tractoarele, grîul a crescut cu omul, cu spicele de o şchioapă. Nu lipseşte de la această arie nici paza. Pompierul voluntar Vajia Iuliu şi paznicul Balint ■“Francisc erau la posturile lor. Bunul poporului trebuie apărat ca ochii din cap. NICI UN BOB SA NU SE PIARDA Secerişul este în toi şi la Dumbrăvioara. Aici, cu toţii, ţăranii muncitori din sat fac parte din întovărăşirea agricolă. Tocmai de aceea cu toţii sînt hotărîţi să lupte pentru recolte cît mai bogate. Nu se lasă mai prejos nici copiii. Odată cu începerea secerişului, pionierii şi şcolarii din comună au lansat lozincile „Nici un bob să nu se piardă !“, „Toţi la strânsul recoltei“. In acest sens cei 207 pionieri şi şcolari de la şcolile elementare din comună s-au organizat în 4 echipe, pentru adunarea spicelor. Aici, la Dumbrăvioara funcţionează şi o şcoală profesională agricolă. Echipele de pionieri şi şcolari sunt conduse la strânsul spicelor de cei mai buni elevi ai şcolii profesionale. Echipa I-a de pildă, este condusă de Nagy Judith, a doua de Szabó Elisabeta, a treia de Simon Agneta, iar a patra de Bakó Augustin. In perioada recoltărilor s-a intensificat şi munca cu cartea, la care de asemeni pionierii îşi aduc contribuţia. O echipă compusă din 10 pionieri, printre care amintim pe Ciula Mărioara, Vajda Elena, Simon Maria, Böjthe Elena, şi alţii, vizitează pe ţăranii muncitori acasă sau la cîmp, discută cu ei despre cărţile ce vor să citească, şi în permanenţă împart cărţile solicitate de fiecare. Munca cu cartea se desfăşoară şi la arte. Aici, bibliotecara Éltető Elena, împarte cărţi la ţăranii muncitori veniţi la arie şi-i informează din ziare asupra evenimentelor externe şi hiberne. MUNCA POLITICA — CHEZĂŞIA SUCCESELOR Sesiunea sfatului popular comunal din Chiheru de Jos, ce a avut loc la 12 iulie, a dezbătut temeinic problema campaniei de recoltări şi treieriş, aprobînd şi un plan de măsuri în acest sens. In cadrul unei adunări populare s-a adus la cunoştinţa ţăranilor muncitori importanţa strângerii la timp a recoltei bogate din acest an. In această privinţă au fost organizate şi grupe de într-ajutorare. Zilnic cei 60 de agitatori, bine instruiţi, desfăşoară muncă politică în rândul ţăranilor muncitori, mobilizîndu-i la executarea secerişului, arăturilor de vară, însămînţărilor în mirişte şi a altor lucrări agricole actuale. De altfel, munca politică de masă desfăşurată în permanenţă de organizaţia de bază s-a dovedit a îi chezăşia succeselor în toate acţiunile. Bunăoară, ţăranii muncitori din Beica de Jos au contractat anul acesta cu peste 23.000 kg grîu mai mult decît anul trecut, iar la porumb cu aproape 38.000 kg mai mult. S-au contractat cantităţi mari de cereale şi în celelalte sate aparţinătoare comunei. Desigur, aşa cum le stă bine, membrii de partid şi deputaţii au fost primii la contractări, constituind exemple de urmat pentru ceilalţi ţărani muncitori. Deputatul Danciu Gavril din Nadăşa de pildă, a contractat 200 kg grîu. Cantităţi mari de cereale au contractat numeroşi ţărani muncitori ca Menyhárt Andrei, Mariş Nicolae, Mera Ioan, de la nr. 26 din Habic şi alţii. Şi la începerea secerişului comuniştii s-au situat în frunte. Ilieş Adalbert din Beica de Jos de pildă, a fost printre cei dintîi la începerea secerişului. Pentru terminarea treierişului la timp au fost fixate 5 anii la care zilele acestea batozele vor intra în lucru. Hotărârea ţăranilor muncitori de aici este ca pînă la 23 August să termine treierişul şi să se achite cu cinste de obligaţiunile contractuale, predând statului cereale de cea mai bună calitate.