Steaua Roşie, martie 1960 (Anul 9, nr. 786-794)

1960-03-02 / nr. 786

sectant AGRICOL SOCIALIST In raionul Ciuc, alte sate complet cooperaţivizate In raionul Ciuc, atît gospodăriile agricole colective cit şi întovărăşirile au obţinut şi obţin an de an rezultate mult mai bune decit ţăranii cu gospodărie individuală. întovărăşirile din acest raion de exemplu, au fiecare fond de bază, dispunînd pe regiune de fondul de bază cel mai mare. Cunoscînd rezultatele bune ale colectiviştilor şi ale intovărăşiţilor, ţăranii muncitori cu gospodărie individuală înaintează zilnic cereri pentru a fi primiţi în gospodăriile colective sau întovărăşiri. Duminica trecută, la Sînmărtin a fost inaugurată întovărăşirea „6 Martie“ în care s-au înscris 398 familii, (tot satul) cu o suprafaţă de 657 ha. La Delniţa, sat aparţinător de comuna Păuleni, zilele trecute au fost discutate şi aprobate cererile a 135 familii care au devenit membre ale întovărăşirii. Cu aceasta şi Delniţa a trecut in rîndul satelor cu agricultura complet cooperativizată. Cereri pentru formarea de noi întovărăşiri sau pentru a intra în cele existente sunt şi în multe alte sate de pe cuprinsul raionului Ciuc. PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNIȚI-VA! ORGAN al COMITETULUI REGIONAL de partid si al sfatului popular AL REGIUNII AUTONOME MAGHIARE________. Anul IX. Nr. 786. Miercuri, 2 martie 1960. 6 pagini — 20 bani în întîmpinarea conferinţei regionale P. M. R. Scalanft» «§« on«»«»» Dornici de a cinsti comferinţa regională P.M.R. cu noi realizări în producţie, muncitorii, tehnicienii şi inginerii de la întreprinderea de reparaţii auto nr. 2 din Tg. Mureş au organizat in aceste zile un schimb de onoare. In ziua schimbului de onoare muncitorii au depăşit cu mult realizările obţinute în zilele anterioare. Brigada condusă de Tóth Gábor, de la montarea motoarelor auto, de exemplu a depăşit în ziua schimbului prevederile planului cu 20 la sută, respectiv cu 14 la sută realizările obţinute în zilele anterioare. Frumoase realizări a obţinut şi brigada condusă de Székely Márton, care a depăşit planul de producţie cu 19 la sută. Bucur Nicolae, Vass Francisc de la alezare şi şlefuirea blocurilor de motoare prestînd o muncă colectivă au depăşit sarcina planului cu 16 la sută. In rîndurile fruntaşilor în producţie s-au situat şi Tavaszi Gábor şi Kovács Zsolt, electricienii. Şi încă ceva. Muncitorii de aici, în frunte cu comuniştii în cinstea conferinţei regionale P.M.R. au mai adunat şi expediat centrelor siderurgice, 33.498 kg fier vechi, depăşindu-şi angajamentele luate cu 13.498 kg. oo Cabluri peste plan, în lungime egală cu distanţa Tg.Mureş - Bucureşti In frunte cu comuniştii, muncitorii, Varga Albert, Covrig Alexamdru, Borza Maria, Katona Erzsébet, Cicur Rozalia şi alţii de la întreprinderea industrială locală „Lázár Ödön“ din Tg. Mureş, Intîmpină conferinţa regională P.M.R. cu frumoase realizări în muncă. Prin extinderea pe scară tot mai largă a întrecerii socialiste şi prin folosirea mai raţională a mijloacelor de producţie, muncitorii, tehnicienii şi inginerii de aici au reuşit să realizeze sarcinile planului pe luna februarie cu 3 zile înainte de termen. Incepînd cu ziua de 26 februarie, ei lucrează în contul lunii martie. Muncitorii de la secţia de cabluri, de exemplu, au dat In luna februarie, peste plan diferite cabluri în lungime egală cu distanţa Tg. Mureş— Bucureşti. La secţia de ţesut covoare persane, la secţia de produse plastice şi la atelierul central de lăcătuşerie, muncitorii au contribuit din plin la depăşirea planului lunar cu peste 339.000 lei, realizînd un beneficiu peste plan, în valoare de 24.000 lei. întovărăşirii din Neagra construiesc saiva. Ţăranii muncitori din satul Neagra, aparţinînd de comuna Lunca-Bradului, raionul Topliţa, sunt cu toţii uniţi în întovărăşirea zootehnică „Ciobănaşul“. Urmînd exemplul altor întovărăşiri fruntaşe, intovărăşiţii de aici, luptă umăr la umăr pentru dezvoltarea şi întărirea întovărăşirii lor. Astfel, încă din primele zile ale lunii februarie, 50 bărbaţi au pornit spre pădure cu topoare şi fierăstraie, pentru a fasona materialul lemnos necesar construirii unui saivan. Ei sunt hotărîţi ca în anul acesta să construiască saivanul pentru îngrijirea oilor în comun. Intovărăşiţii din Neagra atit fasonatul lemnului cit şi construcţiile le efectuează prin muncă voluntară. Ei sunt hotărîţi să construiască un saivan bun şi să-i coste cit mai ieftin. Tocmai de aceea pune fiecare umărul. Grupul social al muncitorilor Combinatului forestier „Bernath Andrei“, din Vatra Dornei In satul Lăureni, încă de la începutul iernii au fost organizate diferite cercuri de studii prin care sătenii îşi îmbogăţesc cunoştinţele şi îşi ridică nivelul cultural. O activitate intensă se desfăşoară în cadrul cercului agrozootehnic, fiind înscrişi un număr de 45 membri, care frecventează regulat. Dintre cei mai activi s-a remarcat tov. Simion Aurel, care în calitate de preşedinte al întovărăşirii dă un bun exemplu şi celorlalţi membri ai întovărăşirii. La fel de sirguincioşi la însuşirea materialului şi dezbaterea diferitelor probleme s-au dovedit pină în prezent şi tov. Simon Ioan, Zences Ioan, Oltean Benedict, Botan Ioan, György László, Vámos Aurel, Oprea Augustin şi alţii. ★ Ca urmare a celor învăţate la diferite cercuri, precum şi datorită muncii politice desfăşurate de agitatori, membrii întovărăşirii din satul Lăureni au contractat cu statul 6.000 kg grîu, 6 000 kg porumb, 1000 kg orz, 2000 kg floarea soarelui. In satul Veţa, aparţinător comunei Moşani, in ultimul timp activitatea diferitelor cecuri s-a intensificat mult. Sătenii folosesc din plin timpul liber pentru însuşirea de cunoştinţe noi legate de agricultura sau de cultura generală. Faptul este cu atit mai îmbucurător, cu cit răci femeile nu se lasă mai prejos. Aşa de exemplu, cercul politic al femeilor a luat un mare avînt. Tovarăşele Mare Olivia, Beres Amica, Nicu Agneta, Oprea Aurelia, Oltean Leontina, Simon Rozalia, Szabó Maria, Căliman Maria şi Nicu Anica se, numără printre frurdaşele cercului, totodată fiind şi bune agitatoare în munca politică de masă. ★ In clubul S.M.T. din Miercurea Niraj se desfăşoară o activitate educativă intensă. In fiecare luni după amiază între orele 16—19 are loc învăţământul de partid. Marţi, între orele 16—19 se ţine învăţămînt profesional de specialitate cu tractoriştii, cu brigadierii, pontatorii şi cu agronomii. In cadrul acestui cerc se ţine cite o oră de cunoaştere a maşinilor, cite o oră de educaţie politică şi ideologică şi cite o oră de cultura plantelor. Acest program se repetă şi în zilele de miercuri, joi şi vineri după masă. „ O activitate rodnică desfăşoară în cadrul clubului şi bibliotecara Molnár Ana. Din cele 531 de volume citate in prezent biblioteca, 274 sunt cărţi de literatură beletristică, 132 profesionale, etc. Cele mai multe cărţi au fost citite de tov. Gáli Carol, strungar, Sitescu Dumitru electrician, Koszta Francisc, Kacsó Ştefan, Nagy Árpád, Lackó István, Fodor Francisc tractorişti, Péterfi Ladislau tehnician, Péter Alexandru inginer şi alţii. Cîteva cuvinte şi despre cei mici. Şcolarii din satul Veţa se străduiesc şi ei din răsputeri să-şi însuşească cunoştinţele predate la lecţii de către tov. învăţătoare Pop Aurelia. Ei vin la şcoală cu temele scrise şi lecţiile bine învăţate Aceasta dovedeşte că şi părinţii au înţeles rolul lor la educaţia copiilor şi se interesează îndeaproape de felul cum îşi pregătesc temele şi lecţiile, iar grija lor faţă de copii nu întîrzie să-şi arate roadele. In prezent pionierii de la şcoala elementară din satul Veţa se pregătesc să îndeplinească condiţiile pentru obţinerea distincţiilor pioniereşti. ★ Colectivul de muncă al S.M.T.ului din Miercurea Niraj este gata pentru începerea muncilor agricole de primăvară. La 31 ianuarie 1960 s-a terminat repararea maşinilor agricole necesare campaniei de primăvară. De la 1 februarie s-a trecut la repararea maşinilor pentru campania de vară. Pină la 17 februarie s-au reparat 9 batoze şi 12 maşini pentru însilozat. In muncile de reparare s-au evidenţiat Handra Gábor, Nagy Victor, Béres Ioan, Palkó Gheorghe, muncitori de specialitate, precum şi Pastor Petru, inginer mecanic. Muncitorii de la S.M.T. cu ocazia prelucrării planului de producţie, s-au angajat ca în 1960, să realizeze economii în valoare de 76.000 lei din care muncitorii de la ateliere 33.500 lei. Tractoriştii şi-au luat angajamentul să depăşească planul anual cu 330 hantri. FABIAN LAJOS * I  ' O o Știri de pe meleagurile Nirajului In sprijinul întreprinderilor din ţară întreprinderea Tehnometal din Capitală colaborează cu, numeroase alte întreprinderi din ţară şi Capitală, va produce piese de schimb pentru industria textilă, aparate de laborator, matriţe, etc. Anul acesta întreprinderea a primit maşini moderne de mare randament. In luna ianuarie ea a predat, înainte de termen, o bună parte din comenzile beneficiarilor. In foto: muncitorii Popa Mircea şi Teodorovici Ion montează capacele secţiunilor unui cazan necesar uzinelor chimice române din Bucureşti. O o Din frumuseţile portului popular Costume naţionale din comuna Dorna andreni, regiunea Suceava. In foto : Marioara Candrea din Dorna Cindreni se pregăteşte să se ducă la căminul cultural. Prietena sa, Veronica Pentelescu, o ajută la împodobit. CITIŢI IN NUMĂRUL DE AZI: I — Toate gospodăriile agricole de stat — la nivelul celor fruntaşe (pag. 2-a).  — Cronică economică. Ceea ce s-a făcut şi ceea ce se mai poate face (pag. 4-a). I — Aplică iniţiativa lui N. Militaru (pag. 4-a). — Munca cultural-educativă de masă in atenţia sfatului popular comunal (pag. 5-a).