Steaua Roşie, mai 1960 (Anul 9, nr. 804-811)

1960-05-04 / nr. 804

Marea demonstraţie de 1 Mai a oamenilor muncii Insufletibil miting , ora 9, începe mitingul. In tribuna oficială se găsesc tovarăşii CSUPOR LAJOS, membru al C.C. al P.M.R., prim-secretar al Comitetului regional de partid, KOVÁCS GYÖRGY, scriitor, membru al C.C. al P.M.R., SZÖVÉRFI ZOLTÁN, BATAGA ION, SZÁSZ MIHÁLY, MOLNÁR JÁNOS, secretari ai comitetului regional de partid, VARGANCSIK ISTVÁN, prim-secretar al comitetului orăşenesc de partid Tg. Mureş, CSAVAR BÉLA, preşedintele Consiliului sindical regional şi alţi membri ai comitetelor regional şi orăşenesc de partid, membri ai comitetului executiv al sfatului popular regional, conducători ai organizaţiilor de masă, directori şi secretari de organizaţii de bază din întreprinderi şi instituţii, muncitori fruntaşi, intelectuali. Mitingul este deschis de tov. VARGANCSIK ISTVAN, prim-secretar al Comitetului orăşenesc de partid Tg. Mureş. Cuvîntările festive au fost rostite de tov. BAŢAGA ION, secretar al comitetului regional de partid, în limba română şi CSAVAR BÉLA, preşedintele consiliului sindical regional, în limba maghiară. Lu aplauze furtunoase cei prezenţi au aprobat textul unei telegrame adresate Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român, tovarăşului, Gheorghe Gheorghiu-Dej. Deschizătorii demonstraţiei Se pare că au avut dreptate cei care au ieşit „în talie“. Soarele a tofrînt norii, timpul e frumos. După însufleţitul miting, începe demonstraţia oamenilor muncii. Imensul fluviu se pune în mişcare... Gărzile muncitoreşti, care deschid demonstraţia, culeg ropote de aplauze pentru ţinuta impecabilă in care au defilat în faţa tribunei. Aplauzele, ovaţiile, exprimă în acelaşi timp dragostea maselor muncitoare faţă de glorioasele gărzi înfiinţate de partid, scut de nădejde al măreţelor cuceriri ale poporului nostru. LA TG. MUREŞ ...In ritmul cadenţat al tobelor şi sunetul trompetelor se apropie de tribună coloana pionierilor. E greu să descrii tabloul demonstraţiei lor. Unele detaşamente sunt îmbrăcate în costume naţionale româneşti şi secuieşti, altele în costume pioniereşti. Mîini voioase agită batiste roşii, galbene, albastre. Din sute de guri răsună în limbile romînă şi maghiară cuvintele iubite : ... P.M.R.! P.M.R.T Éljem a Párt! . . Éljen a Párt! .. Asupra tribunei oficiale se revarsă o ploaie de flori, pornite din mîini pionierești. Spre noi succese în întîmpinarea Congresului partidului ... Urmează demonstrația colectivelor întreprinderilor tîrgumureșene. Mii de muncitori, tehnicieni, ingineri, funcţionari din uzinele, fabricile şi de pe şantierele de construcţii ale oraşului nostru raportează cu mîndrie succesele obţinute în întrecerea socialistă în cinstea celui de-al IlI-lea Congres al partidului, manifestînd totodată hotărîrea lor de a realiza, în întîmpinarea acestui măreţ eveniment, noi succese importante. Astfel, din angajamentul în cinstea Congresului partidului, al tuturor întreprinderilor şi instituţiilor din Tg. Mureş care la capitolul reducerea preţului de cost însumează (pînă la sfîrşitul anului) 19.257.000 lei, s-au realizat pînă la Iratii Mai 6.803.000 lei, iar din angajamentul de a obţine pînă la sfîrşitul anului beneficii peste plan în valoare de 18.385.000 lei s-au realizat pînă în ziua sărbătorii solidarităţii internaţionale a oamenilor muncii, 5.270.000 lei. Şirul de întreprinderi este deschis de colectivul fabricii de zahăr „Bernăth Andrei“, care în semestrul al II-lea 1959 s-a clasat pe locul 2 în întrecerea socialistă a fabricilor de zahăr din ţară. In campania de producţie 1959—1960, fabrica tîrgumureşană a dat patriei cu 560 de vagoane zahăr mai mult decit avea planificat, producînd o cantitate de zahăr cit în 7 ani, în perioada regimului burghezo-moşieresc. Prin ridicarea productivităţii muncii şi reducerea preţului de cost, beneficiul întreprnderii a depăşit cu 4.135.000 Iei suma planificată. Urmează colectivul fabricii de cărămizi din Mureşeni, fabrică clasată şi ea pe locul doi pe ramură. Muncitorii, tehnicienii şi inginerii acestei întreprinderi, raportează şi ei despre realizările demne cu care întâmpină Congresul partidului. Un accent deosebit pun acum muncitorii fabricii pe îmbunătăţirea calităţii producţiei, pe reducerea deşeurilor, a preţului de cost. Cu puternice aplauze este întîmpinată coloana întreprinderii de reparaţii auto nr. 2, care a primit pentru a 4-a oară Steagul de întreprindere fruntaşă pe ţară in ramura respectivă. Pornind de la rezultatele din anul trecut, muncitorii acestei întreprinderi s-au angajat, în cinstea Congresului partidului, să realizeze economii în valoare de 500.000 lei, şi beneficii peste plan în valoare de 550.000 lei. Coloanele de muncitori, tehnicieni, ingineri, funcţionari ai întreprinderilor tîrgumureşane continuă. Care alegorice prezintă realizări ale colectivelor respective, muncitorii poartă steaguri roşii şi tricolore, portretele marilor dascăli ai clasei muncitoare, ale conducătorilor partidului nostru,ale P.C.U.S. şi altor partide frăţeşti, pancarte pe care sînt înscrise realizări. Multe colective din întreprinderi trec în faţa tribunei, cîntîred cîntece revoluţionare. Altele sînt însoţite de echipele lor de dans, formate din tineri şi tinere în costume naţionale româneşti şi secuieşti care trec în faţa tribunei în paşi de horă sau ciardaş. Din mii de piepturi răsună lozinci închinate Partidului Muncitoresc Român şi Comitetului său Central, în frunte cu tov. Gheorghe Gheorghiu-Dej, Uniunii Sovietice, conducătoarea lagărului monolit al ţărilor socialiste, unităţii oamenilor muncii din lumea întreagă în lupta pentru pace şi progres. Oamenii muncii romîni, maghiari şi de alte naţionalităţi care luptă umăr la umăr, sub conducerea partidului, pentru făurirea socialismului în scumpa noastră patrie, Republica Populară Romînă, prezintă cu mîndrie realizările lor. Spaţiul nu ne permite să scriem despre toate colectivele care au participat la măreaţa demonstraţie, deşi toate ar merita să se scrie despre succesele ce le-au obţinut în muncă, despre ţinuta şi însufleţirea cu care au sărbătorit ziua de Intîi Mai. Vom aminti totuşi încă cîteva din cele mai importante. Fabrica de mobilă „23 August“. Un car alegoric ne prezintă o frumoasă garnitură de mobilă produsă de această întreprindere. Citim pe grafice : planul pe trimestrul I realizat în proporţie de 108,7 la sută; din angajamentul de a da peste plan pînă la sfîrşitul anului 800 garnituri de mobilă, s-a realizat pînă la 1 Mai 654 de garnituri; s-au făcut economii la preţul de cost de 280.000 lei, din angajamentul anual de 675.000 lei, iar din angajamentul anual de a obţine beneficii peste plan de 1.956.000 lei, s-au realizat 851.000 lei. Trec ceferiştii. Ei raportează mii de tone combustibil convenţional economisit, remorcarea a zeci de garnituri cu supratonaj. Apoi, constructorii de la T.R.C.L. şi întreprinderea nr. 2 hotărîţi să dea în folosinţă înainte de termen construcţii de calitate bună, la un preţ de cost redus. In continuare, colectivele de la „Ludovic Minszki“, „Secera şi Ciocanul“, „Encsel Mauriciu“ şi ale altor fabrici. Toate raportează cu mîndrie despre succesele cu care întîmpină Congresul partidului. Trec oamenii muncii din agricultură Au venit să demonstreze de Intîi Mai la reşedinţa regiunii noastre şi numeroşi oameni ai muncii din agricultură, reprezentanţi ai lucrătorilor din gospodăriile de stat, l ţăranilor colectivişti şi întovărăşiţi din apropierea oraşului Tg. Mureş. Ei raportează că în cinstea zilei de 1 Mai au încheiat campania însămînţărilor de primăvară. Cu puternice aplauze au fost primiţi lucrătorii gospodăriei agricole de stat din Sîcxgeorgiu de Mureş care pînă la 1 Mai şi-au depăşit planul cu 18 hectolitri lapte, 23 tone carne, 12.000 ouă, colectiviştii din Curteni care au realizat anul trecut o producţie de 35.208 kg sfeclă de zahăr la hectar, cei din Sîntana de Mureş care au un fond de bază de aproape 460.000 lei la suta de hectare, precum şi cei dipi Nazna, Ciba, Ernei şi din toate celelalte unităţi prezente la demonstraţie. Lucrătorii din gospodăriile de stat, ţăranii colectivişti şi întovărăşiţi au manifestat hotărîrea lor de a lupta pentru înfăptuirea sarcinilor trasate de plenara C.C. al P.M.R. din decembrie 1959, de a întîmpină Congresul partidului cu noi realizări importante în această direcţie. Numeroase pancarte purtate de colectivişti şi întovărăşiţi arătau că în centrul atenţiei gospodăriilor colective şi întovărăşirilor agricole stă în perioada actuală alături de ridicarea producţiei cerealiere, a celei de sfeclă de zahăr, floarea soarelui, legume şi zarzavaturi, sporirea efectivului de animale, a productivităţii acestuia, extinderea culturii de porumb pentru siloz, un furaj minunat şi ieftin. Oamenii muncii din agricultură au scandat cu însufleţire lozinci pentru partid, pentru întărirea alianţei dintre clasa muncitoare şi ţărănimea muncitoare. Mulţi au trecut prin faţa tribunei pe biciclete frumos împodobite cu roşu şi cu culorile drapelului naţional al R.P.R. Alţii au defilat pe motociclete. Au impresionat frumoasele costume naţionale româneşti şi secuieşti în care erau îmbrăcaţi mulţi dintre bărbaţii şi femeile participanţi la demonstraţie. Pentru pace trainica în lume „Pace“, „Béke“, iată cuvintele ce iau răsunat de pe buzele zecilor de mii de tîrgumureşeni la demonstraţia de Intîi Mai, a pionierilor şi profesorilor, a muncitorilor şi gospodinelor, a medicilor şi studenţilor, a tehnicienilor şi artiştilor, a tuturor participanţilor la demonstraţie. O coloană de femei — gospodine au ieşit la demonstraţie, alături de steaguri roşii şi tricolore, cu steaguri albastre ale mişcării mondiale pentru pace. Erau soţiile, mamele, surorile, bunicile noastre. Carul alegoric al uneia din întreprinderi simboliza unitatea oamenilor cinstiţi de toate limbile şi de toate culorile de pe întreg globul, în lupta pentru destinderea internaţională, lichidarea războiului rece, instaurarea unei păcî trainice în lume. „U.R.S.S.“, „U.R.S.S.“, scandau tîrgumureşenii la demonstraţia de Intîi Mai, exprimîndu-şi dragostea şi admiraţia faţă de uriaşele realizări ale Ţării constructorilor comunismului şi întreaga adeziune la acţiunile eineobosite pentru întărirea păcii. Pe pancartele ce le purtau coloanele, se putea citi cererea către marile puteri de a accepta propunerile făcute de Uniunea Sovietică pentru dezarmare generală şi totală, interzicerea experienţelor cu armele termonucleare şi încheierea tratatului de pace cu Germania. Glasul oamenilor muncii din Tg. Mureş este o parte a glasului întregului nostru popor, care se alătură puternicului cor de sute de milioane de oameni din întreaga lume, cerind conferinţei la nivel înalt al celor patru mari puteri ce va începe la Paris la 16 mai, găsirea de soluţii de rezolvare a problemelor internaţionale aflate la ordinea zilei, căci există condiţii pentru aceasta". Propunerile Uniunii Sovietice şi a altor ţări socialiste formează o bază solidă pentru rezolvarea celor mai actuale probleme. . . . Despre încă cîteva coloane Nu putem încheia reportajul nostru fără a aminti şi de alte coloane, a căror ţinută a impresionat adînc. Frumos s-au prezentat lucrătorii din comerţ, elevii şcolilor medii, profesionale şi tehnice, membrii cooperativelor meşteşugăreşti, lucrătorii instituţiilor tîrgumureşene. Studenţii institutelor de învăţămînt superior şi corpul didactic al acestor institute au trecut cu multă însufleţire prin faţa tribunei scamdînd lozinci pentru partidul şi guvernul nostru care acordă cea mai mare atenţie ca fiii oamenilor muncii români şi din recidul minorităţilor naţionale să dispună de cele mai bune condiţii de învăţătură şi educaţie. Lucrătorii instituţiilor de artă din Tg. Mureş — Teatrul secuiesc de stat, Ansamblul de cîntece şi davisuri, Filarmonica, pictorii, sculptorii, au raportat noi şi frumoase realizări în activitatea lor creatoare. Cu puternice Aplauze au fost întîmpinaţi micii artişti din formaţia de pionieri ai Ansamblului de cîntece şi dansuri care, cu cîteva săptămîni în urmă, au obţinut un frumos succes în cadrul vizitei ce au întreprins-o în Capitala patriei noastre, Bucureşti. Forţă, curaj, elan, îndemânare — iată ce a oglindit demonstraţia sportivilor. Au trecut prin faţa tribunei sute şi sute de tineri şi tinere, în felurite costume sportive. Au impresionat în mod deosebit piramidele şi exerciţiile de gimnastică la aparate executate din mersul camioanelor sau motocicletelor în care se găseau sportivii. Demonstraţia a fost încheiată de o lungă coloană de motociclişti. In sunetele imnului oamenilor muncii de pretutindeni — Internaţionala — demonstraţia a luat sfîrşit. Miile de oameni nu au plecat însă acasă. Băieţi şi fete s-au pripis de mîini într-o veselă horă* urmată de un ciardaş, de o sîrbă .. * Carul alegoric al Centrului şcolar profesional „S.M.T.-ul şi-a realizat cu succes planul“. La sfîrşitul demonstraţiei în faţa tribunei s-au încins înfocate jocuri populare rălpineşti şi secuieşti