Steaua Roşie, august 1960 (Anul 9, nr. 831-839)

1960-08-03 / nr. 831

PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNIȚI-V3!reaua roşie ORGAN AL COMITETULUI REGIONAL DE PARTID SI AL SFATULUI POPULAR AL REGIUNII AUTONOME MAGHIARE V Anul IX. Nr. 831, Miercuri, 3 august 1960. 6 pagini 20 bani CililUNICAT In ziua de 1 august 1960 a avut loc şedinţa plenară a C.C. al P.M.R. La primul punct al ordinei de zi plenara a ascultat o informare prezentată de tovarăşul A.I. Moghioroş cu privire la mersul lucrărilor agricole şi a stabilit măsuri în vederea pregătirii campaniei agricole de toamnă. La al 2-lea punct al ordinei de zi a plenarei, tovarăşul Gh. Gheorghiu-Dej a prezentat o dare de seamă cu privire la Consfătuirea reprezentanţilor partidelor comuniste şi muncitoreşti din ţările socialiste, care a avut loc la Bucureşti în timpul Congresului al III- lea al P.M.R. Plenara a adoptat în unanimitate o rezoluţie prin care aprobă activitatea delegaţiei P.M.R. şi Comunicatul adoptat la Consfătuire. REZOLUŢIE . Plenara C.C. al P.M.R., ascultînd darea de seamă a tovarăşului Gheorghe Gheorghiu-Dej cu privire la Consfătuirea de la Bucureşti a reprezentanţilor partidelor comuniste şi muncitoreşti din ţările socialiste, aprobă în unanimitate activitatea delegaţiei Partidului Muncitoresc Român, precum şi Comunicatul Consfătuirii, care a constituit o nouă manifestare a unităţii partidelor comuniste şi muncitoreşti, a coeziunii lagărului socialist. Plenara împărtăşeşte în totul aprecierea Comunicatului că desfăşurarea evenimentelor internaţionale a confirmat pe deplin justeţea analizei problemelor fundamentale social-politice ale timpului nostru, cuprinsă în Declaraţia adoptată de Consfătuirea de la Moscova din noiembrie 1957 şi în Manifestul Păcii. Aceste documente îşi păstrează în întregime actualitatea şi reprezintă Carta mişcării comuniste şi muncitoreşti contemporane în lupta pentru pace, democraţie şi socialism. Plenara relevă marea însemnătate teoretică şi practică a tezelor Congreselor al XX-lea şi al XXI-lea ale P.C.U.S., ale Declaraţiei de la Moscova şi ale Manifestului Păcii cu privire la posibilitatea reală a preîntîmpinării războaielor, la necesitatea promovării consecvente a politicii leniniste de coexistenţă paşnică, precum şi cu privire la formele şi căile de trecere de la capitalism la socialism. Trăsătura esenţială a vieţii internaţionale contemporane este creşterea şi întărirea continuă a forţelor socialismului şi păcii. Aşa cum s-a arătat în Declaraţia de la Moscova, conţinutul principal al epocii noastre este trecerea de la capitalism la socialism, inaugurată de Marea Revoluţie Socialistă din Octombrie, dezvoltarea mondială contemporană fiind determinată de mersul şi de rezultatele întrecerii dintre cele două sisteme sociale opuse. Datorită profundelor schimbări în raportul de forţe pe arena internaţională în favoarea socialismului şi păcii, în epoca noastră a devenit cu putinţă să se zădărnicească încercările cercurilor agresive imperialiste de a împinge omenirea în război. Politica de apărare a păcii, de coexistenţă paşnică între toate statele, dusă de Uniunea Sovietică şi de celelalte ţări ale lagărului socialist, are un uriaş ecou în întreaga lume, a întărit prestigiul sistemului mondial socialist şi al ideilor socialismului în lumea întreagă, contribuie la demascarea politicii cercurilor imperialiste agresive care caută să împiedice destinderea internaţională şi să submineze pacea între popoare, la creşterea şi activizarea forţelor care luptă pentru pace, pentru progres social, pentru independenţă naţională a popoarelor, pentru interesele vitale ale celor ce muncesc. Chezăşia succesului în lupta împotriva imperialismului, pentru pace şi socialism constă în fidelitatea de nestrămutat faţă de marxism-leninism şi în capacitatea de a aplica în mod creator această măreaţă învăţătură în condiţiile dezvoltării sociale contemporane, în combaterea consecventă a revizionismului, ca şi a sectarismului şi dogmatismului stîngist care duce la subaprecierea forţelor păcii şi socialismului, la demobilizarea şi dezorientarea lor, la aprecierea greşită a sarcinilor ce stau în faţa partidelor comuniste şi muncitoreşti, în continua întărire a unităţii şi coeziunii indestructibile a mişcării comuniste şi muncitoreşti mondiale, a unităţii frăţeşti a ţărilor lagărului socialist. Partidul Muncitoresc Român, mobilizînd întregul popor muncitor la lupta pentru realizarea sarcinilor trasate de Congresul al IlI-lea în vederea desăvîrşirii construcţiei socialiste, va milita mai departe cu toate forţele, în strânsă unire cu marea Uniune Sovietică, cu celelalte ţări socialiste şi cu partidele frăţeşti din lumea întreagă, pentru a ţine trează vigilenţa popoarelor faţă de uneltirile cercurilor imperialiste agresive, pentru promovarea principiilor coexistenței paşnice, pentru triumful nobilei cauze a păcii şi socialismului. Oamenii muncii răspund grijii partidului prin noi realizări în producţie Vom răspunde prin fapte grijii partidului Hotărîrea C.C. al P.M.R. şi a Consiliului de Miniştri al R.P.R. cu privire la ridicarea nivelului tehnic al producţiei, marchează o cotitură importantă pe drumul dezvoltării în ritm susţinut a industriei în patria noastră. Progresul tehnic în toate ramurile economiei naţionale se înfăptuieşte pe baza traducerii în viaţă a hotărîrilor partidului şi guvernului cu privire la industrializarea socialistă a ţării. In întreprinderea noastră, în anul 1958 a intrat în funcţie o nouă filatură, cu utilaj modern sosit din Comunistul Ciorbă Ilie, muncitor la fabrica de mobilă „23 August“ se numără printre fruntaşii întrecerii, datorită realizărilor sale zilnice. U.R.S.S. şi R.D.G., cu o capacitate dublă faţă de utilajul filaturii vechi. In prezent sunt în discuţie procedeele de modernizare a ţesătoriei şi a secţiei de finisaj. Inginerii, tehnicienii şi maiştrii îşi aduc contribuţia la ridicarea nivelului tehnic al întreprinderii noastre. In acest domeniu, avem realizări frumoase şi în anul curent. Astfel, proiectantul Vadász Al. a elaborat o maşină de înfăşurat muşamale care uşurează munca la această operaţie şi reduce totodată necesarul de mină de lucru. Proiectantul Székely A. a confecţionat un urzitor cu o productivitate mult superioară celor vechi. Astfel, utilajele învechite pot fi înlăturate şi se realizează în acelaşi timp însemnate economii. Un colectiv format din ing. Şerbescu Ovidiu, Barabás Ludovic, Szöcs Francisc şi Gagiu Gheorghe a propus şi realizat scurtarea procesului tehnologic în filatură, prin transformarea flyerelor medii în flyere de mare întindere, precum şi prin modificarea laminatoarelor noi în scopul măririi vitezei. Prin aceste modificări s-a creat posibilitatea eliminării din procesul tehnologic a 8 laminatoare şi 4 flyere groase, toate maşini vechi, cu randament scăzut. O dată cu aceste modificări s-a creat posibilitatea montării în spaţiul rămas liber a încă 4 maşini de filat, ceea ce duce la creşterea producţiei de fire. In urma modificărilor făcute, economiile antecalculate pe anul în curs vor fi de 300.000 lei. Colectivul cabinetului tehnic din întreprinderea noastră a depus o muncă susţinută pentru stimularea şi lărgirea mişcării de inovaţii. Roadele acestei munci nu au întîrziat să se vadă. In primul semestru'' al anului curent au fost înregistrate 56 propuneri de inovaţii, cu 14 inovaţii mai multe decit în aceeaşi perioadă a anului trecut. Dacă în semestrul întîi al anului trecut din inovaţiile acceptate au rezultat economii antecalculate în valoare de 162.398 lei, în primul semestru al acestui an economiile se ridică la 524.130 lei. La concursul de inovaţii organizat de Ministerul Industriei Bunurilor de consum între 1 iulie 1959—1 mai 1960, întreprinderea noastră a cîștigat locul I pe ramura bumbac, realizînd economii de 432 lei pe cap de salariat. Continuare în pag. 4-a)1 Portra o mai toană îndrumare a nluafiei locale Sub conducerea organelor şi organizaţiilor de partid sfaturile populare au înregistrat succese însemnate în dezvoltarea industriei locale, care a reuşit să pună în valoare nenumărate bogăţii naturale. O dată cu valorificarea acestora, industria locală şi-a mărit an de an producţia. In ultimii 10 ani producţia realizată de muncitorii, tehnicienii şi inginerii industriei locale a crescut cu 573 la sută. Cel mai înalt ritm de dezvoltare au cunoscut ramurile producătoare de materiale de construcţie, prelucrarea lemnului, extractivă şi cea chimică. La baza dezvoltării lor au stat materiile prime din regiune. O mai bună gospodărire şi valorificare a bogăţiilor locale va fi înfăptuită în anul 1960, cînd industria locală va realiza o producţie echivalentă cu treisute şaptezeci milioane lei. Aceasta înseamnă o creştere cu 80 la sută a producţiei faţă de 1955. An de an numărul muncitorilor care lucrează în industria locală a crescut, ca urmare a dezvoltării multilaterale a acesteia. Productivitatea muncii în semestrul 1/1960, faţă de aceeaşi perioadă a anului 1955 a crescut cu 4,4 la sută. Ca să ne dăm mai bine seama de importanţa economică pe care o prezintă industria locală pe plan regional e suficient să arătăm că 17 la sută din producţia industrială a regiunii îi revine industriei locale, care cuprinde 20 la sută din numărul total al muncitorilor aflaţi în producţie. Industria locală produce multe articole executate cu gust şi la un preţ de cost scăzut cum ar fi de pildă, articolele din mase plastice (coşuri, geamantane, feţe de masă etc.) fabricate la Întreprinderea „Lázár Ödön“ din Tg. Mureş, sau pahare şlefuite, bărci populare, sau mobilă, care se bucură de aprecierea cumpărătorilor nu numai din regiunea noastră, ci şi din alte regiuni. In acest an valoarea producţiei de mobilă a industriei locale va fi de pildă, de 4.300.000 lei. Alături de acest sortiment, în cadrul Ilefor-ului s-au creat secţii noi care produc peste 14 articole sportive, a căror producţie anuală însumează o valoare de peste 2 milioane lei. De o bună apreciere din partea beneficiarilor, se bucură şi ţevile de scurgere produse de întreprinderea „Republica“ din Reghin. Perfecţionarea pe mai departe a produselor fabricate de industria locală va asigura un bun renume mărcii fabricii, ceea ce trebuie să constituie o mîndrie pentru fiecare colectiv de muncă. Noua reducere de preţuri pune şi in faţa industriei locale sarcina de a confecţiona pentru nevoile pieţii sortimente mai multe, mai bune, mai ieftine. E de datoria comitetelor executive ale sfaturilor populare, foruri tutelare ale industriei locale, să vegheze cu mai multă insistenţă asupra felului cum industria locală satisface prin produsele sale cerinţele celor ce muncesc. Ca o oripare a conducerii de către partid, pe baza unor studii economice temeinice, în cadrul industriei locale se extinde introducerea tehnicii noi, mecanizarea proceselor de producţie. La Ilefor, bunăoară, prin introducerea unei maşini de turnat lac, care înlocuieşte procedeul clasic de lăcuire cu compresoare, se economisesc anual peste 40 la sută diluanţi, faţă de consumul de pînă acum. Ia scopul înlocuirii muncii manuale, la lustruirea finală a mobilei se fac încercări de mecanizare. La întreprinderea „7 Noiembrie“ din Miercurea-Ciuc se execută în prezent lucrări de modernizare a procesului de fabricaţie a colofoniului. La întreprinderea „Lázár Ödön“ din Tg. Mureş, recent s-a dat în exploatare o nouă maşină de extruziune pentru izolarea cu mase plastice a conductorilor electrici. O dată cu aceasta, se asigură posibilitatea fabricării unor noi sortimente de cabluri, de diferite dimensiuni. Prin unele mici mecanizări aplicate la fabrica de ţiglă din Tirgiu-Mureş, nu numai că se uşurează munca fizică, dar se ridică şi productivitatea muncii la faza de uscare, cu aproximativ 10 la sută. Cu toate că industria locală din regiunea noastră a cunos(Continuare în pag. 4-a) ----------------------------------------------------| Toate forţele pentru grăbirea lucrărilor agricole La Berghia Intovărăşiţii din Berghia, îndrumaţi de organizaţia de partid şi de sfatul popular comunal, au început secerişul cînd holdele au dat in pirgă. Pină în prezent ei au recoltat cca. 90 la sută din suprafaţa cultivată cu grîu. Batozele sunt instalate pe aici şi în ziua de 20 iulie s-a început treieratul orzului. Pe terenurile eliberate intovărăşiţii au început să însăminţeze în cultură dublă porumb pentru masă verde Pînă în prezent s-au însămințat peste 50 ha teren. FODOR MARIA, corespondent Nu e prea mare decalajul ? Recoltatul, treieratul şi arăturile adinei de vară sunt lucrări de mare importanţă, care trebuie executate concomitent, la timp şi în bune condiţiuni. Nici una din aceste lucrări nu se împacă cu întîrzierile. A nu efectua la timp recoltatul şi treieratul înseamnă mari pierderi din recoltă. De asemeni, făcind din timp arăturile adinei de vară, punem baze trainice recoltei din anul viitor. După cum se vede insă, la (Continuare în pag. 2-a) La G.A.C. FiUternac, cogtirinele lucrează Mi