Steaua Roşie, decembrie 1960 (Anul 9, nr. 866-874)

1960-12-03 / nr. 866

PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNITI-VAr teaua roşie ORGAN AL COMITETULUI REGIONAL DE PARTID SI AL SFATULUI POPULAR AL REGIUNII AUTONOME MAGHIARE Anul IX. Nr. 866. Sîmbătă, 3 decembrie 1960. 6 pagini 20 bani. Comunicat informativ cu privire la consfătuirea reprezentanţilor partidelor comuniste şi muncitoreşti In noiembrie 1960 la Moscova a avut loc o Consfătuire a reprezentanţilor partidelor comuniste şi muncitoreşti care au participat la cea de-a 43-a aniversare a Marii Revoluţii Socialiste din Octombrie. La Consfătuire au participat delegaţii din partea a 81 de partide: Partidul Muncii din Albania, Partidul Comunist din Argentina, Partidul Comunist din Australia, Partidul Comunist din Austria, Partidul Comunist din Belgia, Partidul Comunist din Birmania, Partidul Comunist din Bolivia, Partidul Comunist din Brazilia, Partidul Comunist Bulgar, Partidul Comunist din Canada, Partidul Comunist din Cehoslovacia, Partidul Comunist din Ceylon, Partidul Comunist din Chile, Partidul Comunist Chinez, Partidul Progresist al oamenilor muncii din Cipru, Partidul Comunist din Columbia, Partidul Muncii din Coreea, Partidul Avangarda Populară din Costa Rica, Partidul Popular Socialist din Cuba, Partidul Comunist din Danemarca, Partidul Socialist Popular Dominican, Partidul Comunist din Ecuador, Partidul Muncii din Elveţia, Partidul Comunist din Finlanda, Partidul Comunist Francez, Partidul Socialist Unit din Germania, Partidul Comunist din Germania, Partidul Comunist din Grecia, Partidul Comunist din Guadelupa, Partidul Muncii din Guatemala, Partidul Unităţii Poporului din Haiti, Partidul Comunist din Honduras, Partidul Comunist din India, Partidul Comunist din Indonezia, Partidul Comunist din Iordania, Partidul Comunist din Irak, Partidul Popular din Iran, Liga Muncitorească Irlandeză, Partidul Comunist din Irlanda de Nord, Partidul Comunist Italian, Partidul Comunist din Izrael, Partidul Comunist din Japonia, Partidul Comunist din Liban, Partidul Comunist din Luxemburg, Partidul Comunist din Malaia, Partidul Comunist din Marea Britanie, Partidul Comunist din Maroc, Partidul Comunist din Martinica, Partidul Comunist din Mexic, Partidul Popular Revoluționar Mongol, Partidul Comunist din Nepal, Partidul Socialist din Nicaragua, Partidul Comunist din Norvegia, Partidul Comunist din Noua Zeelandă, Partidul Comunist din Olanda, Partidul Popular din Panama, Partidul Comunist din Paraguay, Partidul Comunist din Peru, Partidul Muncitoresc Unit Polonez, Partidul Comunist din Portugalia, Partidul Comunist din Reunion, Partidul Muncitoresc Romín, Partidul Comunist din Salvador, Partidul Comunist din San Marino, Partidul Comunist din Siria, Partidul Comunist din Spania, Partidul Comunist din Sudan, Partidul Comunist din Suedia, Partidul Comunist din Tailanda, Partidul Comunist din Tunisia, Partidul Comunist din Turcia, Partidul Muncitoresc Socialist Ungar, Partidul Comunist al Uniunii Sovietice, Partidul Comunist din Uniunea Sud-Africană, Partidul Comunist din Uruguay, Partidul Comunist din Venezuela, Partidul celor ce muncesc din Vietnam, şi alte partide. Participanţii la Consfătuire au făcut schimb de experienţă şi au luat cunoştinţă de părerile şi poziţiile fiecăruia, au discutat problemele actuale ale dezvoltării internaţionale contemporane şi ale mişcării comuniste in interesul luptei comune pentru ţelurile comune — pace, democraţie, independenţă naţională, socialism — şi au adoptat în unanimitate Declaraţia partidelor comuniste şi muncitoreşti, precum şi Apelul adresat popoarelor întregii lumi. Discutarea tuturor problemelor s-a desfăşurat intr-o atmosferă de prietenie frăţească pe baza principiilor de nezdruncinat ale marxism-leninismului, ale internaţionalismului proletar. ■O O Un nou pas important pe calea cuceririi Cosmosului U. R. S. S. a lansat cea de-a treia navă-satelit . Greutatea navei : 4563 kg. § In cabina ~navei-satelit se află cîinii „Poloika44 şi ,,Muska44 * alte animale, insecte şi plante . Aparai tara funcţionează normal (Agerpres). T *xtul integral alrivire la lannare-satelit••crări de ■embrie ă s-a ’ia «■ stalat un radio emițător „Signal“ care lucrează pe frecvența de 19,995 MHz în regimul telegrafic de emisiuni cu durată variabilă. Aparatele de bord se alimentează cu energie electrică de la surse de curent chimice şi solare. Potrivit datelor preliminare, întreaga aparatură aflată pe bordul navei-satelit funcţionează normal. Staţiile radiotehnice de pe sol efecuează regulat observaţii asupra ei de-a treia nave-satelit soviet-satelit a trecut joi pe deasumătoarelor oraşe: Roma 31), Leningrad (13,36),; 15,01); Pekin (15,201; S,32); Hanoi (16,55 ; 3,10). ★ (Agerpres). e : ’la navă satelit somită mişcarea pe a pămîntului. telemetrice primite p it arată că laboratura şi presiunea la nivelul norcontinuă să funcţioneze normal. Elementele orbitei navei-satelit, precizate pe baza rezultatelor măsurătorilor, sunt următoarele : perioada de revoluţie 88,47 minute, înălţimea perigeului — 180 km, înălţimea apogeului — 249 km, înclinarea orbitei faţă de planul ecuatorului — 64 grade 58’. ma descifrării trice asupra oferiteiaxperi a fabrica de mobilă „23 Mim“ şi-a realizat planul anual Colectivul de muncitori, ingineri şi tehnicieni de la Iprofil „23 August“ din Tg. Mureş, şi-a îndeplinit planul anual deproducţie cu 32 de zile mai devreme şi a realizat economii la preţul de cost la sumă de 4.568.000 lei. Beneficiul realizat peste plan este de 5.474.000 lei. Producţia globală a fost realizată în proporţie de 100,4 la sută, iar producţia marfă în proporţie de 100,47 la sută. ' — OOOO ' Invăţămîntul agrozootehnic la nivelul sarcinilor economice Sarcina principală In domeniul producţiei agricole — trasată de Congresul al Ill-lea al Partidului Muncitoresc Român — este sporirea considerabilă a producţiei de cereale, mai ales de grîu şi porumb, deoarece de aceasta depinde dezvoltarea tuturor celorlalte ramuri ale agriculturii şi în special creşterea animalelor. „Pînă în 1965 — se spune în raportul prezentat la Congres de tovarăşul Gheorghe Gheorghiu-Dej — trebuie să ajungem ca, în condiţii climatice normale, să producem anual 14—16 milioane de tone de cereale, din care grîu 5—5,4 milioane tone, iar porumb-boabe 8—9 milioane tone“. De asemeni, în anii care urmează trebuie să ne concentrăm forţele în mod deosebit în direcţia creşterii animalelor. Pentru realizarea cu succes a măreţelor sarcini puse în faţa noastră de Congres este necesar să mobilizăm toate forţele, să ridicăm continuu nivelul de cunoştinţe agrozootehnice ale oamenilor muncii din agricultură. In această direcţie un rol deosebit îi revine învăţământului agrozootehnic de masă. Invăţămîntul agrozootehnic de masă are drept scop de a ridica nivelul cunoştinţelor profesionale ale muncitorilor din gospodăriile agricole de stat şi S.M.T.-uri, ale membrilor gospodăriilor agricole colective şi întovărăşirilor agricole, de a populariza metodele înaintate de muncă, rezultatele institutelor ştiinţifice şi ale staţiunilor experimentale, precum şi experienţa fruntaşilor şi unităţilor fruntaşe; de a combate practicile învechite şi dăunătoare, înarmînd lucrătorii din agricultură cu cunoştinţele necesare pentru sporirea continuă a producţiei vegetale şi animale. Acolo unde anul trecut învăţământul agrozootehnic a fost bine organizat, unde lectorii au reuşit să lege învăţământul de practică, rezultatele nu întîrzie să se arate. Aplicând în practică metodele agrotehnice înaintate însuşite la cercul agrozootehnic, colectiviştii din Lueriu, raionul Reghin, de exemplu, au obţinut o producţie medie de 30.000 kg sfeclă de zahăr la hectar. Colectiviştii din Cozmeni, raionul Ciuc, au obţinut, de asemenea, pe o suprafaţă de 12 ha, 3.200 kg orzoaică la hectar. Cei din Tuşnad-sat -au realizat 48 taurine, din care 20 vaci la 100 ha teren agricol. Colectiviştii din Baraolt deţin la 100 ha teren agricol 45 taurine, din care 20 vaci. In iarna anului 1959—60 în regiunea noastră au funcţionat 730 diferite cercuri agrozootehnice, cuprinzînd 32.447 cursanţi, la care au predat ca lectori 534 cadre tehnice de specialitate şi 298 cadre didactice. In unele părţi însă, învăţământul agrozootehnic s-a desfăşurat necorespunzător. In comuna Ditrău, raionul Gheorghieni, de exemplu, anul trecut a funcţionat un singur cerc cu 65 cursanţi deşi în comună există peste 8.000 de locuitori. In comunele Sărăţeni, Acăţari şi altele recrutarea cursanţilor a fost slab organizată. Lectorii nu peste tot şi-au făcut datoria. In raionul Ciuc, lecţiile predate n-au fost legate de condiţiile concrete din comunele respective. Deşi aici creşterea animalelor constituie ramura principlaă, s-au predat prea puţine lecţii cu caracter zootehnic. In noul an de învăţămînt agrozootehnic de masă care începe între 1—6 decembrie este necesar să pornim bine pregătiţi, pentru a nu se mai repeta lipsurile din anul trecut. Cu îndrumarea organelor de partid, sfaturile populare raionale şi comunale, conducerile unităţilor agricole, directorii căminelor culturale, inginerii şi tehnicienii agronomi au datoria să ia măsurile necesare pentru buna desfăşurare a învăţământului agrozootehnic. Să se ducă o intensă muncă de lămurire pentru înscrierea unui număr cît mai mare de cursanți. (Continuare în pag. 2-a) COL-VKM& iasmm&xim Se reduce preţul de cost în S. M. T. Staţiunile de maşini şi tractoare din regiunea noastră obţin succese tot mai de seamă în creşterea volumului de lucrări agricole executate cît şi în reducerea preţului de cost al lucrărilor. Astfel, pînă la 1 noiembrie a. c. ele au redus preţul de cost per hantru cu 20,72 lei faţă de plan, realizîndu-se o economie de peste 1.800.000 lei. Cele mai bune rezultate le-au înregistrat în această direcţie S.M.T.-urile din Miercurea Niraj, Tg. Mureş, Sf. Gheorghe etc. S.M.T. M. Niraj, de pildă, a redus preţul de cost cu aproape 32 lei pe hantru, S.M.T. Tg. Mureş cu peste 20 lei. Lăcătuşii Cozmeanu Ioan, Bálint Domokos şi Bálint Béla de la I.I.S. „Encsel Mauriciu“ din Tg. Mureş sunt buni specialişti in montarea pieselor pentru maşinile necesare industriei textile. Ei aduc un important aport la realizarea înainte de termen a planului pe 1960.