Steaua Roşie, iunie 1961 (Anul 10, nr. 129-154)

1961-06-10 / nr. 137

La un colocviu al cadrelor didactice ştiinţei, în însuşirea învăţăturii iilarxist-leniniste este deosebit de necesară: înarmarea şcolarilor cu concepţia ştiinţifică despre natură şi societate presupune ca mai întîi pedagogul însuşi să-şi însuşească această concepţie, să judece faptele şi fenomenele în lumina legilor materialismului dialectic şi istoric. Studierea problemelor marxismleninismului şi ale politicii P.M.R. de către cadrele didactice a contribuit la îmbunătăţirea întregii activităţi din şcoli. Şi cadrele didactice de pe Valea Gurghiului au fost încadrate în învăţămînt, participînd cu regularitate la cursurile ideologice anul III, cu centrul la Ibăneşti. Comitetul raional de partid Reghin, împreună cu secţia de învăţămînt şi cultură a raionului, s-a preocupat îndeaproape de buna desfăşurare a cursurilor. La centrul Ibăneşti au funcţionat 2 seminarii, cuprinzînd un număr de 67 cursanţi. La colocviul de sfîrşit de an, învăţătorii şi profesorii de aici s-au prezentat bine pregătiţi, dovadă că cursanţii au fost înarmaţi cu cunoştinţe ideologice, dînd răspunsuri clare, precise, dînd dovadă de bună pregătire în timpul anului. S-au evidenţiat învăţătoarea Farcaş Natalia, prof. Petcu Gavril, educatoarea Todoran Maria şi alţii. MEZEI ŞTEFAN corespondent voluntar Congresul al III-lea al P.M.R. subliniază importanţa pe care o are activitatea ideologică în rîndul maselor. Pentru, cei chemaţi să educe tînăra generaţie în spiritul moralei comuniste, să o conducă în pătrunderea tainelor Ultimul număr al revistei „Flacăra“! A apărut revista „Flacăra" , nr. 23 din cuprinsul căreia vă , recomandăm următoarele ma-teriale: Sezon la Marea Neagră! * Ne aşteaptă litoralul — * Beton, sticlă şi lumini — ] 200.000 de oaspeţi în acest se- zon ** Hoteluri şi restaurante noi. Bătălia împotriva cance* j rului — Un larg front de luptă ] fen Transplantarea de măduvă, I terapeutica viitorului? — Se j poate spori rezistenţa naturală ] a organismului la cancer? «*-, j Calea cea mai eficace: preve- ] nirea. Două noi filme sovietice:t început de veac j •- Cer senin i Aţi fost la noul circ? ] t— „Flacăra“ prezintă în foto- reportaj noua construcţie a Circului de Stat. ; e s Laosul fără mistere i— un amplu documentar ilustrat. j Accidentele pot fi preve- j nite, o interesantă rubrică de noutăţi ştiinţifice şi tehnice, i H-i Moda pentru dimineața de vară. i- Sport H- Umor — Sfaturi \ « Imagini din toată lumea — Cuvinte încrucișate dm Curiozități. Ar fi bine dacă ... ... în sfîrşit, după 4 ani de aşteptare, conducerea întreprinderilor raionale mixte din Tîrnăveni ar lua măsuri pentru tencuirea blocurilor de locuinţe nr. II şi nr. 5 de pe strada Nicolae Bălcescu din Tîrnăveni şi pentru plantarea pomilor în jurul blocului nr. 11. ... conducerea sectorului I.F. Hodoşa ,ar lua măsuri în vederea asigurării cantităţilor necesare de lumină electrică pentru locuinţele muncitoreşti. ...întreprinderea regională cinematografică din Tg. Mureş ar restitui motorul căminului cultural din Jidvei, ca să se poată proiecta filme pentru populaţia din localitate, şi din satele Căpîlna de Jos şi Feisa. . (In baza scrisorilor primite de la corespondenţii voluntari loan H., Savu B. şi loan P.) Cetăţeni! Adresaţi-vă cu încredere cooperativei de producţie meşteşugărească „cizmo”ur din Luduş, care execută tit condiţiunii avantajoase şi de bună calitate : — Încălţăminte la comandă — îmbrăcăminte la comandă — reparaţii ceasornicărie — fotografii de orice gen, precum şi fotografii pentru buletine. Ne deplasăm și în comunele din raion. STEAUA ROȘIE La Fabrica de conserve „Mureșeni" a sosit primul camion cu mazărea din anul acesta, care este folosită la proba mașinei transportabile de treierat mazăre. PIESE SI ACCESORII PENTRU AUTOVEHICULE Măsurile tehnico-organizatorice pentru prelucrarea îngrijită a metalului la I.I.R. „Republica“ Reghin prind viaţă. A fost pus la punct procedeul tropicalizării pompelor pentru umflarea anvelopelor. Uzinelor de tractoare din Braşov s-au livrat primele loturi de pompe, care au fost mult apreciate. In luna mai întreprinderea „Republica“ Reghin a dat peste plan 145 bucăţi pompe auto, 146 bucăţi siringi pentru spălarea autovehiculelor, 299 bucăţi prese vulcanizare, 200 bucăţi suporturi volante pentru maşinile de cusut, 337 bucăţi pedale pentru maşini de cusut şi alte 6.871 piese. Faţă de angajamentul anual de a realiza producţia globală peste plan în valoare de 750.000 lei, ei au realizat o producţie globală în valoare de 681.000 lei. Un aport însemnat la îndeplinirea cu succes a angajamentelor au adus-o brigăzile muncitorilor: Şuteu Francisc de la pompe siringi şi prese, a lui Horváth Zoltán de la ştanţe, brigada lui Gabor Ştefan de la nichelat, a lui Toth Anna şi Veler Ioan de la reparaţii şi altele. Se înfrumuseţează oraşul Tg. Mureş. Parcurile oraşului sunt împodobite zi de zi cu zeci de mii de flori. In fotografie: Se plantează flori in grupurile ce înconjoară fintîna din Piaţa Stalin. însemnate economii Angajîndu-se să realizeze în acest an economii în valoare de 135.000 lei, colectivul de muncitori de la secţia de întreţinere C.F.R. Tg. Mureş a avut în vedere toate posibilităţile existente. Zilele trecute, în cadrul unei şedinţe de analiză s-a scos în evidenţă faptul că pînă în prezent s-au realizat 67.200 lei economii şi că pînă la sfîrşitul anului, angajamentele luate pe întreg anul vor fi realizate şi depăşite. TEKEBES IOSIF corespondent voluntar Anunţ O. C. I. ALIMENTARA din Tîrgu Mureş angajează GESTIONARI pentru magazinele alimentare şi de legume în localităţile : Tg. Mureş, Reghin, Topliţa, Sovata, Borsec. Ofertele se primesc pînă la 20 iunie 1960, pe adresa: Tg. Mureş str. Kinizsi Pál nr. 10, telefon: 3701. O comisie de femei fruntaşă Comisia de femei din circumscripţia nr. 83 din Tg. Mureş desfăşoară o activitate fructuoasă atît în acţiunile de folos obştesc, cît şi în ridicarea nivelului politic şi cultural al gospodinelor. Astfel, mobilizate fiind de tov. Illés Katalin şi Ioana Voicu, responsabila, respectiv secretara comisiei, femeile au participat cu însufleţire la acţiunile sanitare ca: vaccinarea copiilor, distribuirea medicamentelor profilactice, precum şi la acţiunea de curăţenie şi de colectare a fierului vechi. Membrele comisiei patronează Căminul de bătrîni din oraş. In fiecare lună ele organizează un frumos program cultural, cu concursul elevilor Şcolilor elementare nr 2 şi 3, precum şi al copiilor de la grădiniţa nr. 1. Recent, femeile au cusut prin muncă patriotică 8 rochii pentru bătrînele din cămin. Pentru viitorul apropiat, membrele comisiei au propus organizarea unei excursii cu autocare pentru bătrîni, în incinta oraşului, pentru a le arăta noile construcţii şi dezvoltarea oraşului. La cursul de Crucea roşie, organizat recent, participă cu regularitate 22 membre ale comisiei. De asemenea, femeile din circumscripţie participă la conferinţele medicale care se ţin la căminul cultural „7 Noiembrie“. Printre fruntaşele comisiei de femei se numără Szilágyi Erzsébet, Bárdi Anna, Németh Aranka şi altele. RIES ALBERT corespondent voluntar Datorită căldurii, vara organismul este expus unui efort suplimentar în ceea ce priveşte prelucrarea alimentelor. La sugari, în special, apar în această perioadă perturbaţii stomacale, care se manifestă în eliminarea frecventă de materii fecale de consistenţă apoasă, (diaree), prin dispetesii, stare bolnăvicioasă caracterizată prin digestie grea şi dureroasă, însoţită de distrofie şi toxicoză. Pentru a evita complicaţiile mai grave, în cazul cînd aceste manifestăriau o durată mai mare, este bine să cunoaştem cauzele care le provoacă, cît şi mijloacele de prevenire şi de combatere a lor. Cauzele dispepsiilor pot fi multiple; ele pot fi de natură alimentară, infecţioase şi constituţionale; de asemenea ele pot fi provocate de factori de mediu şi de îngrijire. Greşeli de alimentaţie de ordin cantitativ sunt: supraalimentaţia şi subalimentaţia, iar cele de ordin calitativ produc tulburări digestive datorită unui dezechilibru între principalele substanţe alimentare: lipsă de vitamine, alimente greu digestibile. Constituţia copilului, joacă de asemenea un rol însemnat deoarece sugacii pînă la 3 luni, cei imaturi (copii născuţi înainte de termen) sunt expuşi îmbolnăvirii mai cu uşurinţă. Mediul influenţează şi el apariţia tulburărilor digestive, întrucît sugarii sunt foarte sensibili la diferitele modificări ale mediului SFATUL MEDICULUI extern, mai ales dacă ele se produc brusc. Diareele de vară sunt explicate în bună parte prin scăderea secreţiilor digestive, prin supraîncălzirea sugarului, prin mărirea pierderilor de apă şi prin tulburări ale sistemului nervos vegetativ. Cel mai important mijloc de prevenire a acestor tulburări este menţinerea alimentaţiei naturale, adică a alimentaţiei cu lapte de mamă. Trebuie acordată o grijă deosebită confecţionării îmbrăcămintei copilului, care pe timpul verii trebuie să fie mai subţire şicît mai lejeră. Se recomandă ca pe timpul verii, copiii să fie cît mai puţin înfăşaţi şi cît mai mult expuşi la soare. Să se acorde o deosebită atenţie îngrijirii pielii şi a cavităţilor naturale ale copilului (nas, gură, anus) prin spălare şi dezinfectare zilnică. Este necesar ca locuinţa să fie întreţinută în condiţii igienice co- respunzătoare, să fie cît mai bine aerisită şi cit mai bine luminată. De asemenea, părinţii trebuie să înţeleagă faptul că nu este sănătos să sărute sugarii, deoarece astfel se transmit numeroşi microbi care pot provoca diferite boli. In cazul cînd nama nu are suficient lapte pentru alimentarea copilului, la sfatul medicului trebuie introdusă alimentaţia mixtă, în care, pe lîngă laptele de mamă se foloseşte şi un preparat dietetic de lapte foarte uşor digestibil (Eledon, lapte acidulat, lapte calcic). La introducerea alimentaţiei mixte trebuie să se acorde o deosebită atenţie sterilizării biberoanelor şi tetinelor, şi manipulării acestora. Se va căuta, chiar şi în cazul cînt mama are puţin lapte, să nu se înţarce copilul brusc, iar trece- rea la alimentaţia mixtă sau chiar la cea artificială să se facă cu foarte multă prudenţă. In toate cazurile este o obligaţie a părinţilor de a prezenta sugarul bolnav medicului, care este singurul competent să-i stabilească tratamentul. DR. BRUNER HARY ■ Jooo Despre o boală frecventă vara la sugari Creşte numărul de animale în gospodăriile colective din raionul Tîrnăveni In lupta pentru dezvoltarea gospodăriilor colective, colectiviştii din raionul Tîrnăveni, cu îndrumarea organizaţiilor de partid, acordă o atenţie deosebită dezvoltării creşterii animalelor. Primind în această direcţie un preţios sprijin din partea statului, prin credite pe termen lung şi fără dobîndă, ei sînt hotărîţi să ridice creşterea animalelor la nivelul unei ramuri principale de producţie. La începutul acestui an, gospodăriile agricole colective din acest raion deţineau în proprietate obştească, la suta de hectare teren agricol, 21,5 bovine, din care 10,9 vaci. In planurile de producţie pe acest an, ele au prevăzut să sporească simţitor numărul de animale şi în special la vaci şi juninci. Astfel, pe lîngă creşterea din prăsilă proprie, s-a prevăzut cumpărarea a 1.330 vaci şi juninci, precum şi a 1.240 de viţele. Unul din obiectivele principale în întrecerea socialistă este realizarea şi depăşirea Cifrelor de plan în privinţa creşterii, animalelor. Luptînd pentru realizarea angajamentelor luate, gospodăriile colective din raionul Tîrnăveni au cumpărat pînă în prezent 866 vaci şi juninci, din care 841 din credite acordate de stat, precum şi 610 vitele. Gospodăria agricola colectivă din Băgaciu, de pildă, din cele 55 vaci prevăzute a se cumpăra în acest an, a cumpărat deja 46. Această gospodărie a cumpărat de asemenea şi 20 de viţele. Gospodăria colectivă din Găneşti a cumpărat 34 vaci şi juninci, faţă de 24 cit avea prevăzut în plan. Duminica trecută s-a organizat un schimb de experienţă la brigada zootehnică de la Cetatea de Baltă, aparţinînd de G.A.S. Jidvei. La acest schimb de experienţă, care a avut scopul generalizării metodelor de muncă folosite aici pentru creşterea producţiei de lapte, au participat preşedinţi şi brigadieri zootehnici din cîteva gospodării colective din jur. Asemenea schimburi de experienţă se recomandă a se organiza cît mai des. Pe lingă aceasta, este necesar ca specialiştii secţiei agricole să fie în permanenţă în mijlocul colectiviştilor, urmărind cum se face furajarea şi cum se execută mulsul, îndrumînd colectiviştii din acest sector important de a spori continuu producţia de lapte și carne. Din realizările reţelei comerciale din Topliţa Şi în raionul Topliţa comerţul alimentar a cunoscut o dezvoltare vertiginoasă în ultimii ani. In prezent, reţeaua cuprinde 14 unităţi alimentare generale, 3 magazine pentru carne, 4 de pline, 1 pentru lapte şi 5 unităţi legumefructe. Cele 27 unităţi existente satisfac în mare parte cerinţele consumatorilor şi asigură aprovizionarea cetăţenilor din Topliţa, Borsec şi Gălăuţaş în bune condiţiuni. Volumul desfacerilor creşte pe zi ce trece,datorită abundenţei aprovizionării unităţilor. Astfel, perimele 5 luni planul a fost realizat în proporţie de 104,71 la sută, desfâcîndu-se în plus produse în valoare de 505.000 lei. Faţă de aceeaşi perioadă a anului 1960, S-a înregistrat o creştere a circulaţiei mărfurilor cu 2.802 mii lei. In ultima perioadă, magazinele au fost înzestrate cu agregate frigorifice noi. La Topliţa au fost aduse 7 asemenea instalaţii, la Borsec 5, iar la Gălăuţaş un dulap frigorific, care însă nici pînă în prezent nu este legat de reţeaua electrică. In ultimele patru luni, datorită eforturilor depuse şi a bunei gospodăriri, centrul Topliţa a înregistrat im beneficiu de 11.127 lei. In vederea îmbunătăţirii în continuare a deservirii consumatorilor a fost reamenajat magazinul nr. 200 din Topliţa (delicatese). Acest magazin a fost înzestrat cu mobilier modern, vitrină frigorifică, etc. La Borsec s-a amenajat magazinul 173 pentru desfacerea cărnii. De asemenea s-a reamenajat un magazin legumicol. De remarcat este faptul că s-a amenajat un depozit corespunzător, cu linie de garaj, pentru produsele legumicole, care a fost dat în folosință la începutul lunii mai. Acesta contribuie la reducerea simţitoare a cheltuielilor de transport şi în acelaşi timp asigură condiţii optime păstrării mărfurilor. Trebuie să menţionăm însă şi cîteva deficienţe. La Topliţa amplasarea magazinelor legume-fructe nu este tocmai corespunzătoare, toate unităţile fiind situate în centrul oraşului, la mică distanţă una de alta, iar în cartierele mărginaşe ale oraşului, în preajma întreprinderii forestiere, în cartierul Ilefor şi în cartierul Vaila, nu există unităţi legumicole. O situaţie oarecum similară se constată şi la Borsec. Aici magazinul „Aprozar“, a fost transformat în bufet T.A.P.L. (deşi staţiunea este asigurată cu bufete), iar sfatul popular a desemnat pentru magazinul „Aprozar“ un alt local, situat într-un loc necorespunzător, şi fără vad comercial. Cu încetarea sezonului, la Borsec se deschide un magazin de mezeluri-brînzeturi, prevăzut cu dozgtoj de. J^pte, .vitrină-frigorifică și casă de marcat. Totodată se v^, deschide .„și o baracă de j legume-fructe în sat. MOLDOVAN LAUREN fill corespondent voluntar ——— SIMBATA, 10 IUNIE TG. MUREŞ „N. Bălcescu“: Războiul vesel. „Progresul“: A lung drumul pină acasă. „Steagul Roşu“: In pragul furtunii. „Tineretului“: Război şi pace serial. „Muncitoresc“: N-am ucis. „Dózsa Gh.“: Abuz de încredere. In parcul „Lázár Ödön“: Nu aştepta luna mars GHEORGHIENI „7 Noiembrie“: Generaţia salvată LUDUŞ „30 Decembrie": Poznaşu MIERCUREA CIUC „Dózsa Gh.“: Cintecul mării ODORHEI „Muncitoresc": Setea REGHIN „Victoria“: Cintec de leagăn TÎRNĂVENI „23 August“: Scrisoare neexpediată TOPLIŢA „Muncitoresc": Povestea tinerilor căsătoriți Teatrul secuiesc de stat din Tg. Mureș (orele 20). Rădăcinile sunt adinei. DUMINICA 11 IUNIE BUCUREŞTI (Spicuiri) Programul I: 6,00 — Muzică populară romînească; 8,30 — „Cîntecul secerătorilor“ şi „Secera pe deal“, tablouri simfonice de Sabin Drăgoi; 11,00 — Cîntă Orchestra de muzică populară a uzinei „Semănătoarea“ din Bucureşti; 11,30 — Vorbeşte Moscova; 12,25 — Concert de muzică din operete; 13,10 — De toate pentru toţi; 14,30 — Noi înregistrări de muzică populară romînească; 17,15 — Muzică populară sovietică; 20,00 — Teatru la microfon: premiera „Carnavalul“ comedie de I. Sopov; 21,28 — Melodii populare romîneşti. Programul II: 7,35 — Imnuri închinate patriei; 9,00 — Muzică populară romînească şi a minorităţilor naţionale; 10,50 — Concertul orchestrei simfonice a Filarmonicii de stat „George Enescu“; 13,15 — Din cele mai cunoscute melodii populare romîneşti; 14,50 — Muzică populară romînească; 16,30 — Cîntă orchestra de muzică populară a iRadioteleviziunii; 17,00 — Concertul corului de copii şi orchestrei de studio a Radioteleviziunii; 19,30 — Program pentru iubitorii de romanţe; 20,05 şi 21,30 — Muzică de dans. TG. MUREŞ. 9,30—10 in limba maghiară . Emisiune pentru copiii mici; 10—10,30 în limba maghiară: Emisiune pentru pionieri şi şcolari, LUNI 12 IUNIE BUCUREŞTI (Spicuiri) Programul I: 5,10 — Emisiunea pentru sate: Despre lucrările de îngrijire a culturilor; 5,40 — Melodii populare romîneşti; 9,50 — Cîntece pioniereşti; 11,20 — Muzică populară romînească; 13,05 — Muzică populară din Ardeal; 14,00 — Muzică de Paul Constantinescu pentru filmul „Delta Dunării“; 15,10 — Orchestra de muzică populară romînească; 15,30 — Muzică din operete; 18,00 — Muzică ușoară romînească; 18,30 — Program muzical pentru fruntaşi în producţie; 19,00 — Almanah ştiinţific; 20,50 — Tribuna Radio. O nouă etapă a luptei popoarelor din America Latină; 21,32 — Din comoara folclorului nostru. Programul II: 12,10 — Muzică populara romînească şi a minorităţilor naţionale; 14,30 — Melodii populare romîneşti; 16,30 — Vorbeşte Moscova; 17,00 — Poemul simfonic „Didona“ de Alfred Alessandrescu; 17,35 — Muzică populară romînească; 18,05 — Muzică din operete; 19,40 şi 21,15 — Jocuri populare romîneşti. TG. MUREŞ. 5—5,30 in limba romînă. Mozaic radiofonic. 5,30— 6 în limba maghiară: Creşterea animalelor la Tuşnadul Nou — Cîntă orchestra populară condusă de Muszka Sándor. Voce Truţa Margit — Notă. 14,30—15 în, limba maghiară: Buletin de ştiri — Cîntece — Ghid cultural. 17—17,30 în limba romînă: Jurnalul nostru — Din poşta zilei — Agenda cultural-artistică — Din sala de concerte — Sport — Muzică. 17,30— 18,30 în limba maghiară. Buletin, de știri — Muzică pentru fruntașii de la mina din Căpeni — Jurnal sportiv. 3 încheierea anului de învăţămînt de partid (Urmare din pag. l-a) un sprijin însemnat trebuie să dea propagandiştii de partid. De asemenea trebuie acordată o atenţie deosebită asigurării bunei desfăşurări a învăţămîntului activiştilor de partid, de stat şi din economie. După încheierea seminariilor recapitulative, comitetele raionale de partid şi organizaţiile de bază, vor analiza desfăşurarea învăţămîntului de partid, conţinutul şi eficacitatea acestuia, precum şi măsurile privind organizarea noului an şcolar. Se va acorda o atenţie deosebită selecţionării şi confirmării propagandiştilor. Trebuie să asigurăm fiecărui cerc sau curs de partid propagandişti bine pregătiţi, care să încetăţenească în cercuri un studiu aprofundat, creator, convorbiri cu un bogat conţinut de idei, legate de viaţă şi de sarcinile concrete ale organizaţiilor de partid. Să fie respectate indicaţiile Comitetului Central al P.M.R. referitoare la scutirea propagandiştilor de alte sarcini (în afară de funcţia aleasă). La organizarea cercurilor şi cursurilor trebuie să se ţină seama de preferinţele cursanţilor .privind formele de învăţămînt în care vor să studieze şi de nivelul de cunoştinţe a cursanţilor. Trebuie acordată o atenţie deosebită studierii problemelor economice. Sarcinile economice, politice şi ideologice ce stau în faţa partidului în această etapă pun în evidenţă însemnătatea deosebită pe care o are ridicarea nivelului ideologic şi politic al membrilor şi candidaţilor de partid, precum şi al oamenilor muncii fără de par- tid, înarmaţi cu cea mai înaintată teorie, marxism-leninismul, cu cunoaşterea legilor de dezvoltare a societăţii, şi a politicii partidului, ei pot participa cu mai mare pricepere şi elan la măreaţa opera de desăvîrşire a construcţiei socialiste în patria noastră.