Steaua Roşie, septembrie 1962 (Anul 11, nr. 207-232)

1962-09-01 / nr. 207

Ne găsim în faţa unei noi şi importante campanii agricole, însămînţărilor de toamnă. De felul cum şi cînd se va executa această lucrare va depinde în mare măsură recolta anului viitor. De aceea, puţinele zile care au mai rămas pînă la începerea însămînţărilor trebuie folosite din plin şi cu pricepere pentru o cît mai temeinică pregătire. Bineînţeles, pentru ca însămînţările să poată fi bine pregătite, să înceapă la timp şi să se desfăşoare în bune condiţiuni, este necesar să mobilizăm toate forţele în vederea terminării grabnice a treierişului, arăturilor de vară, a recoltării furajelor şi a celorlalte lucrări de sezon. In privinţa treierişului şi arăturilor însă mai este încă mult de făcut în numeroase gospodării agricole colective din regiunea noastră. La unele, ca de pildă, la Dumbrăvioara, raionul Tg. Mureş, mai există încă numeroase clăi de grîu pe cîmp. N-a fost încă transportată întreaga recoltă de grîu de pe cîmp nici în unele gospodării colective din raionul Reghin. La gospodăria colectivă din Vidrasău, raionul Luduş, pe suprafeţe întinse de pe care s-a redotat cu combinele, paiele încă n-au fost adunate. Netransportarea la timp a clăilor de pe cîmp sau neadunarea paielor contribuie la întîrzierea atît a treierişului cît şi a araturilor de vară. Cade în sarcina organelor şi organizaţiilor de partid, a consiliilor agricole, precum şi a consiliilor de conducere ale gospodăriilor agricole colective de a lua toate măsurile şi de a mobiliza toate forţele pentru ca peste tot, în cel mai scurt timp să se termine treierişul şi arăturile. Totodată, în centrul preocupărilor consiliilor de conducere ale gospodăriilor agricole colective trebuie să stea pregătirea temeinică a însămînţărilor de toamnă. Nimic de zis, în multe locuri, concomitent cu recoltatul şi treierişul au început şi pregătirile pentru însămînţări, trecîndu-se la condiţionarea seminţelor necesare. Insă, pînă în prezent s-a făcut foarte puţin în această direcţie. In unele gospodării colective condiţionatul seminţelor încă n-a început. La G.A.C. Căpuş, raionul Luduş, bunăoară, in toamna acestui an, urmează să se însămînţeze 326 de hectare cu grîu din soiul Odvoş, 241,88 hectare cu grîu din soiul Harrach şi 16 hectare cu grîu din soiul Bezostaia. Pentru însămînţarea acestor suprafeţe s-au rezervat 58.680 kg de grîu din soiul Odvoş, 19.360 kg din soiul Harrach şi 3.840 kg din soiul Bezostaia. Din fiecare soi s-au trimis probe la laborator pentru încercarea puterii de germinaţie. In schimb condiţionarea n-a început încă. Astăzi lucrătorii din numeroase gospodării de stat şi colectiviştii din multe sate vorbesc cu îndreptăţită mîndrie despre recoltele de grîu obţinute pe unele suprafeţe. După cum se ştie, gospodăria agricolăde stat din Reghin a obţinut anul acesta pe 10 hectare cîte 5.000 kg grîu la hectar. 4.000 kg şi chiar peste 4.000 kg de grîu la hectar s-au obţinut pe unele parcele şi la gospodăriile agricole de stat din Jidvei, Sîncrai etc. Gospodăriile colective din Cooc, Miheş şi altele, de asemenea, au realizat anul acesta pe suprafeţe mai mari sau mai mici între 2.500—3.500 kg de grîu la hectar. In schimb, producţiile medii obţinute sunt mult mai mici. Aceasta înseamnă că în cadrul aceleiaşi unităţi, în aceleaşi condiţii de (Continuare în pag. a 3-a) PROLETAR DIN TOATE ȚĂRILE, UNITI-VA ORGAN AL COMITETULUI REGIONAL DE PARTID ȘI AL SFATULUI POPULAR AL REGIUNII MUREȘ-AUTONOMĂ MAGHIARA* *■***' Anul IX. Nr. 207 (1.392) Sîmbătă, 1 septembrie 1962 4 pagini 20 bani Farurile străpung întunericul Peste întinsele tarlale de pe malul stîng al Tîrnavei se lăsase de mult întunericul. Altădată, la aceste ore tîrzii, liniștea adîncă ce domnea pe cîmp era tulburată doar •'le» ^»întcv-'ul al LTreierilior. la Iratul unui cîine la o stînă sau da ..prirpul cîntat al cocoşilor. Acum însă parcă şi strunele greierilor au amuţit. Atenţia nu-ţi este atrasă nici de lătratul cîinilor ce păzesc oile care itîrlesc ogoarele şi nici de avizul cocoşilor despre sosirea miezului nopţii- Parcă întreg pămîntul se cutremură sub roţile vînjoase ale U.T.O.S.-urilor. Ca nişte reflectoare puternice, farurile tractoarelor străpung întunericul, luminînd în faţa plugurilor pămîntul dornic de rod tot mai bogat. Aici sînt vrednicii mecanizatori, din brigada a 6-a de tractoare de la SM.T. Tîrnăveni. Cei treisprezece tractorişti care formează această brigadă tin neapărat ca în campania de vară şi de toamnă să ocupe primul loc în întrecerea pentru mai multi hantri si de calitate mai bună şi nu locul doi ca în campania de primăvară. De aceea, cu ajutorul farurilor înlătură întunericul, făcînd din noapte zi. ^ Iată-1 de pildă pe tractoristul Vodă Gheorghe. Cît e ziua de mare el face zeci și sute de kilometri cu rutierul, efectuând tot felul de transporturi. Dar nici noaptea nu are somn. De cum începe să se întunece el înlocuiește remorca cu plugurile, executînd pînă în zori de zi arătură de vară. Astfel, în campania de vară a realizat cu 80 la sută mai mulţi hantri decit avea planificat. A stabili cine sunt fruntaşi în brigadă nu este lucru uşor. Totuşi Horineţ Carol, şeful brigăzii, făcînd clasificarea a acordat primul loc lui Nistor Iosif, apoi lui Jurdean Petru şi Miklós Alexandru. Numai cuvinte de Laudă se aduc şi tractoriştilor Bordi Marton, Bulat Andrei şi celorlalţi care din zori şi nină în zori sînt cu miinile pe volum, grăbind ritmul arăturilor de vară. Bineînţeles sînt zile cînd majoritatea tractoriştilor nu lucrează nimic. Aşa s-a întîmplat la gospodăria colectivă din Velţ. De asemenea, La Adămuş şi chiar aici la Dîmbău. Nu din vina lor, ci din lipsa de preocupare a conducerilor gospodăriilor colective pentru a asigura de lucru pentru tractoare. Aici, la Dîmbău, de pildă, unde în noaptea de 28/29 august 5 tractoare au arat 10 hectare, mai sînt încă circa 20 de hectare pe care nici în prezent nu se pot executa arăturile. Nu de alta, dar paiele de grîu rămase în urma combinelor cu cîteva săptămîni în urmă se găsesc și astăzi pe terenul respectiv. Cine poartă răspundere.) "Pentru această neglijenţă? — Noi, nu — spun colectiviştii — deoarece am predat paiele aşa cum sunt fabricii de cărămizi, pentru ambalatul ţiglei. Conducerea fabricii, de asemenea se sustrage de la răspundere, motivând ba că nu a avut oameni să le adune, ba că nu are unde să depoziteze paiele. Credem că vinovaţii vor fi descoperiţi de consiliul agricol raional. Nu de alta, dar prin neadunarea paielor au îmtîrziat şi totodată s-au îngreunat arăturile de vară. Dar, cu toate greutăţile întîmpinate ici-colo, tractoriştii nu se dau bătuţi. La lumina farurilor, brăzdînd în lung și în lat tarlalele, ei pun temelie solidă recoltei viitoare. P. PASCU TÎRNĂVENI. Un nou bloc cu 48 de apartamente va fi dat în curînd în folosință. 540 tone nutreţ însilozat La gospodăria agricolă colectivă din Avrămeşti, raionul Odorhei, muncile agricole de vară se desfăşoară cu tot mahmure elan. Treieratul griului s-a terminat atît la Avrămeşti cît şi la Cecheşti şi Andreeni şi urmează ca în curînd să se termine şi la Goagiu. Concomitent cu treieratul și arăturile de vară se desfășoară o activitate intensă pentru asigurarea bazei furajere. Consiliul de conducere al gospodăriei colective și-a întocmit un plan special de măsuri în legătură cu această problemă, pentru recoltatul la timp al fînețelor naturale, al finurilor cultivate şi însilozarea unor cantităţi cît mai mari de nutreţ. Folosind cu pricepere resursele existente, pînă în prezent colectiviştii de aici au asigurat pentru animale 540 de tone nutreţ însilozat. Insilozările continuă. Zilele trecute, sub îndrumarea comitetului comunal de partid, s-a format un colectiv care se ocupă în mod direct de problema folosirii tuturor resurselor vegetale în vederea asigurării unor cantităţi cît mai mari de furaje. In această privință, eeporturile sînt îndreptate spre însilozări. S-a hotărît ca pe lîngă porumbul cultivat pentru siloz să se însilozeze și cocenii de porumb, pălăriile de la floarea-soarelui, frunzele și capetele de la sfecla de zahăr, borceagul, mazărea și toate resursele vegetale ce se găsesc în gospodărie. ARON SZŐCS corespondent voluntar ««-------------------------—•. -•» . De aici pleacă spre întreprinderile forestiere locomotivele pentru cale îngustă reparate. Recent, I.R.U.M. Reghin a obţinut şi alte succese însemnate. Colectivul său vrednic şi priceput a fabricat maşini moderne şi de mare productivitate, pentru complexele de industrializare a lemnului. In clișeu: Aspect exterior al I.R.U.M.ului Reghin Jurnal de întrecere PRODUCŢIE DE VIRF Animaţi de dorinţa de a da patriei cît mai multe produse de o calitate superioară, muncitorii, inginerii şi tehnicienii secţiei policlorură de vinil, din cadrul Combinatului chimic „Karl Marx“ din Tîrnăveni se preocupă cu mult simţ de răspundere de soluţionarea multiplelor sarcini de producţie ce le revin, încă de la începutul anului au acordat o atenţie sporită îmbunătăţirii tehnologiei de fabricaţie pe anumite faze. Astfel, comuniştii Iosif Bota, Aurel Buda şi Ioan Süte au realizat modificarea unui gazometru şi a unui compresor pentru separarea clorurii de vinil provenită din degazarea autoclavelor. Prin aceasta, producţia a fost mult sporită.. Merită subliniat de asemenea că specialiiştii secţiei în frunte cu inginerul Mitrică Leucă au reuşit să stabilească o reţetă optimă de polimerizare care duce la mărirea capacităţii de producţie a atomizorului. Aplicînd aceste măsuri, în cursul lunii iulie s-a obţinut o producţie de vîrf la fabricarea policlorurii de vinil, realizîndu-se cu 3 tone mai mult ca în luna iunie şi cu 18 tone peste realizările lunii ianuarie a. c. I. HASASIU corespondent voluntar LINIE TRAINICA Micul colectiv al Districtului 8 C.F.I. Reghin obţine zi de zi noi succese în întrecerea socialistă. Astfel, echipa condusă de comunistul Francisc Belteki s-a situat în fruntea întrecerii, obţinînd calificativele „bun" şi „foarte bun" la liniile reparate pînă în prezent. Celelalte echipe s-au alăturat chemării lansate de această echipă de a obţine la liniile reparate numai calificativul „foarte bun". Comuniştii au fost aceia care au răspuns primii acestei chemări. AL. BACIU corespondent voluntar 3.000 TONE SUPRATONAJ Mişcarea de remorcare a cît mai multe trenuri cu tonaj sporit a prins rădăcinii adinei şi în sînul colectivului remizei de locomotive C.F.R. Luduş. Numai în cursul lunii iulie, harnicii mecanici şi fochişti de aici au remorcat cu locomotivele lor peste 3.000 tone supratonaj, pentru care ar fi fost necesare încă 10 locomotive. Recordul de tonaj sporit transportat i-a revenit recent mecanicului Emil Hagău cu fochistul Aurel Novăcean, care au reușit să transporte cu 225 tone peste sarcina planificată. SI A4 ION HADA corespondent, voluntar O nouă staţie de extragere a uleiului din mentă De curînd a intrat în funcţiune la Covasna, o nouă staţie de extragere şi distilare a uleiului din mentă. Acest produs este folosit în industria chimico-farmaceutică. Noua staţie are o capacitate de distilare de 35.000 de kg de ulei în 24 de ore.. Ea este dotată cu instalații moderne. □nan Ioan Rusu este unul dintre muncitorii fruntaşi de la secţia maşini de tricotat a întreprinderii „Encel Mauriciu“ din Tg. Mureş. Planul de producţie şi-l depăşeşte în medie cu 30 la sută, şi dă produse de calitate superioară. Spre magaziile statului De la aria gospodăriei agricole colective din Paingeni, raionul Tg. Mureş, din primele zile după începerea treierişului, cantităţi tot mai mari de grîu şi-au luat drumul spre magaziile statului. Anul acesta, din surplusul de grîu, gospodăria agricolă colectivă de aici valorifică pe bază de contract 30.000 kg. Pînă în prezent s-au livrat 22.000 kg de grîu de bună calitate. ALEXE I. RADU şi T. TĂNĂSESCU corespondenţi voluntari -erro- FOTBAL. — Duminică 2 septembrie se dă startul în campionatul categoriei „B“ la fotbal pe anul 1962—1963. In primul meci, echipa C.S.C. Mureşul Tg. Mureş joacă pe teren propriu cu formaţia Industria Sîrmei Cîmpia Turzii pe stadionul „23 August“ cu începere de la orele 17. ★ In cadrul celei de-a II-a etape a campionatului regional de fotbal, oraşul Tg. Mureş găzduieşte trei meciuri care se vor desfăşura pe terenul fabricii de zahăr după următorul program: Azi, 1 septembrie, de la orele 17: Voinţa Tg. Mureş—Oţelul Tg. Mureş; duminică 2 septembrie de la orele 9: Rapid Tg. Mureş—Lemnarul Tg. Mureş; la orele 11: Ciocanul Tg. Mureş — Mureşul Topliţa. In regiune, duminică 2 septembrie vor avea loc următoarele meciuri: Energia Fîntînele — Voinţa Tîrnăveni; Avîntul Reghin — Metalul Vlăhiţa; Mureşul Luduş — Gloria Tg. Mureş; Rapid Odorhei — U.M.T.E. Odorhei; Chimica Tîrnăveni — Străduinţa Gristur. ★ Tot duminică, 2 septembrie se dă startul şi în campionatul interraional de fotbal în cele trei serii. Prima etapă programează următoarele meciuri: Seria I: Avîntul Sovata — Progresul Sîngeorgiu de Pădure; Sticla Tîrnăveni — Hercules Tîrnăveni; Flamura roşie Ghindari — Tirnava Jidvei; Voinţa Sărmaş — Unirea Bahnea; Victoria Iernut — Nirajul Miercurea Niraj; Steagul roşu Căpuş — Avîntul Sînpaul. Seria a II-a: Stăruinţa Tg. Mureş — I.G.L. Tg. Mureş; Viitorul Apalina — Bradul Răstoliţa; I.L.M.C. Tg. Mureş — Valea Mureşului Gorneşti; Cărămida Suseni — Ştiinţa Tg. Mureş; Cablul Tg. Mureş — Progresul Reghin. Seria a III-a: Rapid Mugeni — Progresul Gheorghieni; Rapid Ciceu— Minerul Miercurea Ciuc; Minerul Bălan — Mureşul Remetea; Bradul Zetea — Complexul Gălăuţaş; Flamura roşie Gheorghieni — Voinţa Sîncrăieni; Partizanul roşu Gheorghieni — Bradul Hodoşa. ★ BASCHET. — Duminică, 2 septembrie în parcul sportiv Voinţa cu începere de la orele 11, în cadrul fazei interregionale a campionatului de calificare la baschet se vor întîlni formaţiile feminine Harghita Tg. Mureş — Şcoala sportivă de elevi Satu-Mare. CICLISM. — Azi, de la orele 16 şi duminică 2 septembrie, de la orele 9, în centrul oraşului Tg. Mureş, va avea loc etapa a V-a a „Cupei celor 6 regiuni“ la ciclism cu care prilej se vor întrece sportivii din regiunile: Bucureşti, Ploieşti, Braşov, Cluj, Galaţi şi R.M.A.M. Faza I a concursului va avea loc azi la orele 16 contra cronometru pe distanţa de 20 km pe şoseaua Ungheni—Iernut. Faza a II-a a concursului va avea loc duminică pe şoseaua Ungheni—Luduş pe distanţa de 60 km. Startul festiv va avea loc în Piaţa Trandafirilor la orele 8,30 cu plecarea în bloc. Seara la orele 20,30 va avea loc în Piaţa Trandafirilor un concurs ciclist în circuit în nocturnă. Pentru primii 5 clasaţi Direcţia regională C.E.C. oferă premii în obligaţiuni C.E.C. * Clubul sportiv orăşenesc Mureşul în colaborare cu Casa de cultură a sindicatelor organizează astă seară de la orele 20 la ştrandul „1 Mai“ un program sportiv urmat de dans. In program meci de polo, concurs de înot, gimnastică la aparate etc. IOAN PAUȘ Cronică economică Calitatea materialelor de construcţii mai poate fi îmbunătăţită întreprinderile producătoare de materiale de construcţii şi finisaj din raionul Tîrnăveni, desfăşurînd larg întrecerea socialistă, au obţinut de la o perioadă la alta succese de seamă în îndeplinirea sarcinilor de plan, îndrumaţi de organizaţiile de bază P.M.R., muncitorii, tehnicienii şi inginerii şi-au îndeplinit şi depăşit angajamentele luate în întrecere ; au acumulat o bogată experienţă pe frontul luptei pentru creşterea producţiei şi productivităţii muncii ; în urma măsurilor luate, nivelul calitativ al materialelor de construcţii şi finisaj s-a îmbunătăţit substanţial. Fabrica de geamuri şi I.I.S. ,,Hercules“ ocupă în întrecerea pe ramuri locuri fruntaşe pe ţară. Ca rezultat firesc al unei munci neobosite de traducere în viaţă a Directivelor C.C. al P.M.R. cu privire la criteriile principale ale întrecerii socialiste, calitatea plăcilor de faianţă s-a îmbunătăţit simţitor. Dacă în tot cursul anului trecut media de clasa I a plăcilor de faianţă a fost de 55 la sută, pe 7 luni trecute din acest an,procentul de plăci clasa I a ajuns la aproape 60 la sută. Modernizarea fluxului tehnologic, încărcarea sub o formă nouă a plăcilor pe vagoneţi etc., vor asigura în viitor o calitate mult mai superioarăplăcilor în faza de ardere. In urma unui studiu temeinic de laborator şi a unor experimentări practice s-a ajuns ca gradul de alb al glazurei rezultate din caolinul autohton să-i depăşească calitativ pe cei din import. Un colectiv de tehnicieni conduşi de Albu Ioan a găsit în sfîrşit modalitatea lărgirii gamei de culori a plăcilor de faianţă. O dată cu aceasta s-au pregătit şi condiţiile pentru o nouă linie tehnologică de fabricare industrială a plăcilor colorate de faianţă. O temeinică preocupare în ce priveşte ridicarea calitativă a materialelor de construcţii a manifestat în permanenţă şi organizaţia de partid din cadrul Fabricii de cărămizi şi ţigle „Hercules“, 9 din cele 13 măsuri tehnico-organizatorice au fost de acum aplicate în producţie. Exprimată în cifre eficacitatea măsurilor aplicate pe 7 luni ele reprezintă faţă de anul de bază, o depăşire a producţiei globale cu 243.000 lei, depăşire care exprimă diferenţa de preţ dintre ţiglele de calitate inferioară şi cele de clasa I. Sporirea procentului de calitate cu 4 la sută faţă de realizările anului trecut se datoreşte înainte de toate organizaţiei de bază care a perseverat în aplicarea propriilor sale hotărîri. Ce hotărîri a luat organizaţia de bază de la I.I.S. „Hercules“ ? De comun acord cu conducerea întreprinderii s-a dispus ca pe întreaga linie tehnologică, în locurile cheie să fie repartizaţi membri şi candidaţi de partid care au o înaltă calificare profesională şi experienţă îndelungată în producţie. Comunistul Szász Iosif II a controlat îndeaproape şi cu competenţă cum anume se execută amestecul argilei, determinînd prin intervenţiile sale respectarea întocmai a reţetelor dinainte şi judicios întocmite. Acelaşi lucru s-a făcut şi după fixarea parametrilor de uscare a produselor ceramice. Acestea au făcut ca în acest an întreprinderea să nu primească nici o reclamaţie privind calitatea produselor ceramice. Considerăm că atît la secţia faianţă-gresie din cadrul combinatului chimic „Karl Marx“ cît şi la fabrica de cărămizi şi ţigle „Hercules“, mai sunt totuşi cîteva lipsuri care o dată lichidate vor duce la îmbunătăţirea calităţii produselor de faianţă şi a materialelor de construcţii. Iată pe scurt despre ce este vorba. Dacă se ţine cont de faptul că la Tîrnăveni se fabrică plăci de faianţă nu de ieri de alaltăieri, se ajunge la concluzia că procentul de calitatea I care deşi a crescut binişor faţă de realizările anului trecut, nu este totuşi satisfăcător. Organizaţia de bază, comuniştii de la această secţie, sunt datori să facă mai mult în ce priveşte calitatea. Aceasta se impune cu atît mai mult cu cît secţia dispune de cadre bine pregătite profesional şi de o tehnologie de fabricaţie modernă. Asigurarea unei mai ,bune aprovizionări cu acid boric pentru glazură, caolin de Harghita pentru plăcile de faianţă şi pavaj, argilă de Medgidia etc., va contribui direct şi nemijlocit la îmbunătăţirea calitativă a produselor de faianţă-gresie. Lipsa unui stoc de rezervă a acestor materiale pe cel puţin, o lună cauzează omogenizarea compoziţiei atît la argilă cît şi la glazură. Din această cauză se întîmplă destul de frecvent că se înregistrează diferenţe de nuanţe de la o şarjă la alta, contracţie diferită la plăcile de faianţă. Astfel de probleme e indicat ca organizaţia de bază să le discute şi să le analizeze cu toată seriozitatea. E doar în interesul producţiei, a calităţii. Deşi la fabrica de cărămizi şi ţigle „Hercules“ procentul de calitate a crescut continuu, mai sunt totuşi rezerve de creştere a calităţii. Iată cîteva din aceste rezerve: respectarea parametrilor fixaţi la macerarea argilei în carieră; respectarea umidităţii la presare; introducerea la uscare conform graficului; manipularea corectă și atentă a produselor umede; un control mai organizat din partea laboratorului etc. Valorificarea acestor rezerve se va putea face numai atunci cînd organizaţia de bază va exercita un control şi mai hotărît asupra conducerii administrative a fabricii. Dacă la secţia faianţă gresie şi la fabrica de cărămizi şi ţigle „Hercules“ s-au obţinut succese pe linia ridicării calitative a produselor de finisaj şi a materialelor de construcţii, nu acelaşi lucru se poate spune despre fabrica de cărămizi şi ţigle „1 Mai“ Dîmbău, din cadrul I.R.I.L.-ului Tîrnăveni. Cu toate că materia primă, argila, de care dispune fabrica „1 Mai“ e mult superioară calitativ celei de la cariera de la „Hercules“, produsele fabricate la Dîm- GH. TOCACIU (Continuare în pag. a 3-a) și finisaj