Steaua Roşie, iunie 1963 (Anul 12, nr. 127-152)

1963-06-01 / nr. 127

PROLETARI DIN TOATE ŢĂRILE, UNIŢI-VA ! ORDAN AL COMITETULUI REGIONAL DE PARTID MUREȘ-AUTONOMĂ MAGHIARĂ ŞI AL SFATULUI POPULAR REGIONAL Anul XII, Nr. 127 (1.623) | Sîmbătă, 1 Iunie 1963 | pagini 20 bani Conservarea buştenilor şi cherestelei Sintemn în plin sezon de prelucrare a fagului. Din parchetele de exploatare continuă să sosească spre fabrici cantităţi sporite de buşteni care sînt prelucraţi în cherestea, încă de la începutul anului, la fabricile de cherestea din Hodoşa, Topliţa, Gheorghieni, Sîncrăieni şi la C.I.L. Reghin au fost luate o serie de măsuri tehnico-organizatorice care au ca scop tocmai conservarea şi păstrarea cherestelei în sezonul cald. Aplicarea lor a dus la menţinerea calităţii cherestelei în clase superioare şi la evitarea declasărilor, a crăpăturilor şi mucegăirii. Ca un rezultat al preocupărilor colectivelor de la sortarea, stivuirea şi manipularea cherestelei, indicele de calitate s-a menţinut pînă acum în fabricile D.R.E.F. la 71,3 la sută. Au fost întreprinse în această direcţie acţiuni demne de amintit cum este acoperirea stivelor cu panouri şi şoproane de tip uşor. (Hodoşa, C.I.L. Reghin şi Gheorghieni). Avînd în vedere că, calitatea cherestelei de fag depinde în primul rînd de calitatea buştenilor care sosesc de la pădure, considerăm că acum la începutul sezonului călduros, conducerile întreprinderilor au de aplicat mai multe măsuri de protejare a buștenilor. In primul rînd se impune din partea sectoarelor de exploatare a lemnului și a conducerilor depozitelor să acorde toată grija îndeosebi lemnului de calitate superioară (derulaj, rezonanţă, lemn pentru construcţii, pentru traverse şi pentru gater). Este bine ca buştenii care sosesc în depozite să fie protejaţi la capete cu pastă de bitum şi să fie stivuiţi în locuri ferite de călduri mari, întrucît fagul are tendinţe de sufocare, ceea ce poate duce la declasarea lor. In fabricile de la Sovata, Hodoşa şi C.I.L. Reghin să se acorde prioritate debitării buştenilor din clase superioare. Această iniţitivă duce la creşterea procentului de cherestea de calitate superioară, deci la sporirea beneficiilor întreprinderilor. Conducerea fabricii din Hodoşa este bine să se îngrijească din timp de buna funcţionare a utilajului de stropit şi să-l folosească ori de cite ori este nevoie. In perioada următoare, datorită creşterii continue a stocurilor de cherestea fag şi in vederea evitării sufocării, crăpării şi mucegăirii ei este recomandabil ca sectoarele de industrializare să urmărească şi să aplice în practică indicaţiile D.R.E.F. In toate depozitele să se creeze spaţii corespunzătoare pentru stivuirea şi manipularea cherestelei de fag după aburire şi sortare, înainte de aburire şi stivuire, cheresteaua să se perie, metodă prin care se înlătură resturile de coajă şi astfel se creează condiţii optime de păstrare. Sortarea la rampa verde să se facă în cel mult 24 de ore de la prelucrare, concomitent cu evacuarea cherestelei neaburite din hala gatere. înainte de stivuire, recomandăm muncitorilor să aplice la toate loturile pelicula de protecţie din acetat de polivinil. Pînă la sosirea soluţiei, conducerile sectoarelor de industrializare au datoria să îndrume muncitorii din depozite pentru a aplica pe capetele cherestelei plăcuţele ondulate. Experienţa anilor precedenţi demonstrează că prin baterea plăcuţelor în capul cherestelei s-au evitat în mare măsură crăpările. Este recomandabil ca între rîndurile de stive să se lase spaţii corespunzătoare de aerisire care asigură buna circulaţie a aerului şi căldurii, ducînd astfel la uscarea naturală a stocurilor de cherestea şi la înlăturarea mucegăirii şi ondulării. Pe tot timpul stivuirii, sortatorii şi colectivele din depozite au datoria să acopere cheresteaua cu panouri din lamele şi carton asfaltat şi să controleze periodic stivele clădite.. Atunci cînd în ele descoperă piese cu mucegai, cu defecte de crăpare sau curbare să reclădească stivele pentru a menţine continuu calitatea cherestelei. Aceste iniţiative şi recomandări vor contribui la buna conservare a buştenilor şi cherestelei, la obţinerea unui material lemnos cu calităţi superioare şi bine uscat, care se poate livra fără recondiţionări şi vor spori astfel beneficiile şi economiile întreprinderilor forestiere. r—-----------------------------|—□□□□□□ ------------- Grijă deosebită asigurării seminţelor Ieri, 31 mai, a avut loc la Tg.Mureş şedinţa secţiei cereale şi plante tehnice din cadrul Consiliului agricol regional. Participanţii la şedinţă au dezbătut problemele legate de asigurarea seminţelor necesare însămînţărilor din toamna acestui an şi din primăvara anului 1964. Cu acest prilej s-a făcut instructajul privind lucrările de recunoaştere, îngrijirea loturilor semincere, combaterea dăunătorilor, purificarea etc. Un accent deosebit s-a pus pe asigurarea seminţelor de grîu, porumb, cartofi, trifoi, sparcetă etc. Astfel de şedinţe vor avea loc şi la raioane, între 1 şi 10 iunie, la care vor participa inginerii din gospodăriile colective şi din gospodăriile de stat. Toată atenţia lucrărilor de întreţinere a culturilor Ploile căzute în ultima perioadă au favorizat mult dezvoltarea plantelor. Au favorizat totodată şi dezvoltarea buruienilor. In multe locuri, datorită amînării prăşitului, buruienile au năpădit plantele de porumb, sfeclă de zahăr, floarea-soarelui etc. Orice zi întîrziere în executarea prăşitului poate aduce mari pagube de recolte. De aceea, în toate gospodăriile colective trebuie mobilizate forţele în vederea intensificării prăşitului. După cum reiese din situaţia deţinută de Consiliul agricol regional, pînă în seara zilei de 30 mai, gospodăriile agricole colective au efectuat prima praşilă pe 28.653 hectare cultivate cu porumb. Pe primul loc se situează raionul Luduş, unde prima praşilă s-a efectuat pe 18.348 hectare, adică pe 73,4 la sută din suprafaţa cultivată cu porumb. La sfecla de zahăr, de asemenea, în acest raion prima praşilă s-a efectuat pe 98,2 la sută din suprafaţa cultivată. Concomitent cu praşila întîi se lucrează în ritm tot mai accelerat şi la praşila a doua. Pînă în seara zilei de 30 mai, gospodăriile colective din raionul Luduş au efectuat praşila a doua la sfecla de zahăr pe 4.356 hectare, iar la porumb pe 1.940 hectare. Folosind din plin mijloacele mecanizate, gospodăriile agricole de stat din regiune constituie exemple vii în faţa colectiviştilor în privinţa executării la timp şi în bune condiţii a muncilor de întreţinere a culturilor. Ele au executat prima praşilă pe 97,2 la sută din suprafaţa cultivată cu porumb pentru boabe. Praşila a doua, a fost efectuată pe 11,4 la sută din suprafaţa cultivată cu această plantă. In unele raioane, rezultatele obţinute la muncile de întreţinere a culturilor sînt mult sub posibilităţi. După cum am arătat mai sus, în raionul Luduş prima praşilă la porumb s-a efectuat pe 73,4 la sută din suprafaţă. Acelaşi procentaj putea fi realizat şi în raioanele Tîrnăveni, Reghin, Tg. Mureş şi Odorhei. Spunem acest lucru deoarece semănatul porumbului s-a executat în aceeaşi perioadă atît în raionul Luduş cit şi în celelalte raioane. Neglijînd însă începerea din timp a prăşitului, gospodăriile colective din raioanele Tîrnăveni, Reghin, Tg. Mureş, Odorhei precum şi cele din raza oraşului Tg. Mureş au rămas în urmă cu executarea acestei lucrări la porumb. In raionul Odorhei, de pildă, prima praşilă la porumb s-a efectuat abia pe 27,9 la sută din suprafaţa cultivată cu această plantă, în raionul Reghin pe 44,6 la sută, în raionul Tg. Mureş pe 48,1 la sută, în raionul Tîrnăveni pe 49,4, iar în raza oraşului Tg. Mureş pe 39 la sută. Situaţie asemănătoare există şi în raionul Topliţa. Executarea prăşitului la timp, atît la porumb cît şi la sfecla de zahăr, cartofi, floarea-soarelui etc., constituie în această perioadă cea mai importantă sarcină ce stă în faţa colectiviştilor. Avînd în vedere suprafeţele mari cultivate cu plante prăşitoare, din timp, numeroase gospodării colective au încheiat contracte cu S.M.T. pentru prăşitul mecanic. Din păcate, în unele locuri s-a făcut prea puţin în privinţa respectării contractelor încheiate. Consiliile de conducere ale gospodăriilor colective sînt datoare să ia toate măsurile pentru folosirea din plin a maşinilor pentru prăşirea mecanică a unor suprafeţe cît mai mari de porumb, sfeclă de zahăr şi cartofi. Prin aceasta gospodăriile colective au posibilitatea să execute prăşitul într-un timp scurt şi în bune condiţii, asigurînd totodată executarea exemplară şi a celorlalte lucrări din această perioadă. Şedinţa Comitetului de cultură şi artă cu activul cultural regional Ieri 31 mai, la Comitetul executiv al Sfatului popular regional a avut loc şedinţa Comitetului de cultură şi artă cu activul cultural regional. La şedinţă au participat membrii Comitetului de cultură şi artă, ai Comisiei regionale pentru răspîndirea cunoştinţelor cultural-ştiinţifice, vicepreşedinţi ai comitetelor executive ale sfaturilor populare raionale, preşedinţii şi secretarii comitetelor de cultură şi artă raionale, ai comisiilor pentru răspîndirea cunoştinţelor cultural-ştiinţifice, directorii caselor raionale de cultură şi alţi lucrători din domeniul culturii şi artei. Au participat de asemenea Dumitru Boriga, preşedintele Comitetului aşezămintelor culturale din C.S.A.C., Ioan Bochiş, şeful secţiei de propagandă şi agitaţie a Comitetului regional de partid, Andrei Antalfy, vicepreşedinte al Comitetului executiv al Sfatului popular regional. Tovarăşul Andrei Antalfy a prezentat o informare asupra şedinţei plenare a Comitetului de Stat pentru Cultură şi Artă, care a avut loc între 24— 26 aprilie 1963 la Bucureşti, după care tovarăşul Vasile Buda, secretar al Comitetului de cultură şi artă regional, a prezentat proiectul planului de măsuri al Comitetului de cultură şi artă pentru îmbunătăţirea muncii cultural-educative de masă în condiţiile satului colectivizat, plan menit să ducă la traducerea în viaţă a prevederilor hotărîrii Plenarei Comitetului de Stat pentru Cultură şi Artă. Pe marginea informării şi a proiectului de plan au luat cuvîntul numeroşi participanţi la şedinţă, care au adus îmbunătăţiri proiectului de plan şi au făcut propuneri pentru traducerea în viaţă a sarcinilor şi obiectivelor cuprinse în planul de măsuri. In încheierea şedinţei, tov. Dumitru Borigă a dat indicaţii pentru îmbunătăţirea conţinutului planului de măsuri şi a muncii cultural-educative de masă. Grădina de legume a gospodăriei colective din Găneşti, raionul Tîrnăveni, ocupă o suprafaţă de peste 21 ha. In fotografie: Colectiviştii la întreţinerea culturilor. Un plăcut loc de recreere In parcul din faţa Casei raionale de cultură din Odorhei s-au terminat recent lucrările de amenajare. Salariaţii Sfatului popular orăşenesc au lucrat, cu hărnicie la terminarea noului parc. O deosebită contribuţie a avut-o colectivul întreprinderii „Gábor Aron" care a executat împrejmuirea cu un gărduleţ din metal, iar muncitorii întreprinderii comunale au construit o frumoasă cabană pentru bărci. De asemenea grădinarii oraşului au plantat în rondurile parcului 8.000 fire de flori La această acţiune au contribuit prin muncă patriotică toate colectivele întreprinderilor din orașul Odorhei. In numărul de azi: — Inginerul gospodăriei (pag. a 2-a). — Micii îndemînatici (pag. a 3-a). — Viaţa culturală (pag. a 3-a) — Kenya pe drumul independenţei (pag. a 4-a). BOX. — Azi, în parcul sportiv Voinţa, cu începere de la orele 19,30 va avea loc întîlnirea de box dintre echipele Mureşul Tg. Mureş—Constructorul Timişoara, din cadrul primei etape a returului campionatului republican pe echipe. ★ POLO. — In cadrul returului campionatului republican de polo pe apă, duminică, la bazinul de înot „1 Mai“ din Tg. Mureş, cu începere de la orele 10 se vor întrece echipele Mureşul Tg. Mureş—Industria Lînei Timişoara. ★ POPICE. — In cadrul primului tur al fazei interregionale a campionatului republican de popice pe echipe, duminică, pe arena Asociaţiei sportive Voinţa din Tg. Mureş, cu începere de la orele 8, se vor întîlni formaţiile masculine Voinţa Tg. Mureş—Industria Locală Baia Mare. ★ ATLETISM. Azi de la orele 15,30 şi duminică de la orele 9, pe stadionul „23 August“ din Tg. Mureş se vor desfăşura întrecerile fazei regionale a campionatului şcolar de atletism la care participă circa 200 de concurenţi. ★ FOTBAL. — In cadrul celei de a XXVI-a etape a campionatului regional de fotbal, la Tg. Mureş vor avea loc următoarele meciuri: pe terenul Fabricii de zahăr : Sîmbătă, de la orele 16: Oţelul Tg. Mureş—Metalul Vlăhiţa; de la orele 17,45: Voinţa Tg. Mureş—Rapid Odorhei; duminică, de la orele 9,30: Ciocanul Tg. Mureş—Rapid Tg. Mureş. In regiune se vor desfăşura următoarele întîlniri: Energia Fîntînele—Lemnarul Tg. Mureş; A.S.M. Odorhei—Gloria Tg. Mureş; Mureşul Topliţa— Voinţa Tîrnăveni; Străduinţa Cristur—Avîntul Reghin; Chimica Tîrnăveni—Mureşul Luduş. ★ In cadrul campionatului interraional de fotbal (seria a II-a), la Tg. Mureş vor avea loc duminică următoarele meciuri: pe terenul Fabricii de zahăr, orele 11: Cablul Tg. Mureş— Cărămida Suseni; stadionul „23 August“, orele 17: Ştiinţa Tg. Mureş—Apemin Borsec. ★ HANDBAL. — Cu prilejul Zilei internaţionale a copilului, duminică, pe terenul sportiv Voinţa din Tg. Mureş, cu începere de la orele 11, vor avea loc întrecerile finale ale „Cupei pionierilor“ la handbal în 7, cu care prilej se vor întîlni echipele Şcolii medii „Unirea“ şi Şcolii de 8 ani nr. 6 (la fete), iar la băieţi se vor întrece formaţiile şcolilor de 8 ani nr. 2 şi nr. 9. ★ Duminică 2 iunie, cu prilejul sărbătoririi Zilei internaţionale a copilului, în Piaţa Trandafirilor din Tg. Mureş, de la orele 10 vor avea loc concursuri de biciclete, triciclete şi trotinete pentru copii, iar pe stadionul „23 August“, parcul sportiv Voinţa, la Grădina de gimnastică şi în alte locuri vor avea loc diferite concursuri sportive rezervate copiilor. ★ Tot duminică în comunele Acăţari, Berghia, Ghindari şi Călugăreni din raionul Tg. Mureş, vor avea loc duminici sportive cu participarea colectiviştilor din comunele din jur. Ziua internaţională a copilului Se apropie vara. Parcurile, grădinile sînt pline de flori. Pomii dalbi odinioară abia şi-au scuturat petalele lăsînd să se întrevadă rodul bogat din vară şi toamnă. Aşa sînt şi copiii. Unii — boboci fragezi abia născuţi, alţii — flori cu petalele deschise spre lumină, în timp ce alţii, fructe încă necoapte, încep să se pîrguiască sub razele calde ale soarelui învăţăturii. Pentru poporul nostru, care păşeşte cu încredere în viitorul său luminos, pe drumul desăvîrşirii construirii socialismului, 1 Iunie. Ziua internaţională a copilului, are o mare însemnătate. Cu inimile pline de bucurie, cei mai în vîrstă, părinţii, sărbătoresc Ziua copilului mulţumiţi că visurile lor de odinioară au devenit realităţi pentru generaţia ,de astăzi. Orinduirea socialistă priveşte copia ca pe viitorul ei. Grija pentru tinăra generaţie a devenit o lege principală a vieţii noastre, o preocupare părintească a partidului şi statului nostru. Niciodată în trecut şcolarii nu s-au putut bucura ca în anii noştri, de frumuseţea timpului de odihnă, de minunatele vacanţe petrecute la munte sau pe litoral. In aceste zile, pe copii ii aşteaptă parcurile şi grădinile, ştrandurile şi taberele de curte şi, mulţi, foarte mulţi vor porni în excursii pentru a-şi cunoaşte patria dragă, mereu mai înfloritoare. Sărbătorind Ziua internaţională a copilului, oamenii muncii din patria noastră muncesc cu elan pentru a obţine noi şi noi succese în producţie, în scopul creşterii bunăstării materiale a lor şi a copiilor lor şi sînt hotărîţi ca prin munca ce o desfăşoară zi de zi să apere pacea, care va asigura o viaţă din ce în ce mai luminoasă copiilor noştri ,şi celor din lumea întreagă. (Foto: C. SZÁSZ). Acţiuni cultural-educative pentru cei mici In cinstea zilei de 1 iunie, Ziua internaţională a copilului, Comitetul raional U.T.M. în colaborare cu secţia de învăţămînt şi cultură, comitetul raional de femei şi U.C.F.S. din Reghin organizează în această săptamînă o serie de acţiuni cultural-educative pentru cei mici. Cu acest prilej la Casa pionierilor s-a organizat o expoziţie pe tema: „Mulţumim din inimă partidului, pentru copilăria noastră fericită“. In şcoli se prezintă elevilor diafilme despre viaţa fericită a copiilor din patria noastră. Unităţile reţelei comerciale de stat din oraş au fost bogat aprovizionate cu articole pentru copii. Vitrinele sînt reamenajate şi decorate, la magazinul „Universal“ s-a deschis o expoziţie pentru desfacerea jucăriilor şi articolelor de îmbrăcăminte pentru copii. Aceasta este zilnic vizitată de părinţi care pregătesc surprize pentru cei mici. In cadrul grădiniţei s-a pregătit pentru această zi un frumos program artistic. Ziua de 1 Iunie va fi cu adevărat o zi de bucurie pentru copii. Incepind cu orele 10 dimineaţa, pe stadionul „Avîntul“ din localitate se desfăşoară întreceri sportive. Copiii îşi vor disputa întîietatea la fuga în sac, lansarea zmeului, la trotinete etc. După-amiază va avea loc o demonstraţie de aeromodele, prezentată de micii tehnicieni ai Casei pionierilor din oraş. Seara copiii se vor aduna în jurul focului de tabără, unde vor prezenta un program artistic ce va fi urmat de carnaval. VASILE MAN activist U.T.M. ]□□---------- Noi discuri „Electrecord“ Casa de discuri Electrecord a editat zilele acestea cîteva discuri noi. Printre acestea se află discul cu înregistrarea unui recital de canţonete italiene, interpretate de artistul poporului Nicolae Herlea. Un alt disc conţine suta „Visul unei nopţi de vară" de Mendelssohn- Bartholdy, în interpretarea orchestrei simfonice a Filarmonicii din Varşovia, sub bagheta dirijorului Witold Rowicki. Se mai află, de asemenea, în magazinele de specialitate, un disc de muzică populară ardelenească în interpretarea orchestrelor de muzică populară ale filarmonicilor de stat din Oradea şi Cluj, dirijate de Albert Ardelean, Iosif Horvath şi Ilie Tetrade, precum şi trei discuri cu recitaluri de muzică populară romînească şi lăutărească interpretate de Maria Lătăreţu, Tita Bărbulescu şi C. Eftimiu. (Agerpres) Prin grija partidului şi a guvernului, an de an se îmbunătăţesc condiţiile de cazare şi şcolarizare a elevilor din şcolile tehnice şi profesionale. In fotografie: Noua clădire a internatului şi a cantinei Şcolii comerciale din Tg.Mureş,