Steaua Roşie, iulie 1963 (Anul 12, nr. 153-178)

1963-07-02 / nr. 153

2. Campionatul regional de fotbal [fotbal | Voinţa Tîrnăveni — jLemnarul Tg.-mureş z-v u-u. In ultimul lor meci pe teren propriu din actuala ediţie a campionatului regional de fotbal, cooperatorii din Tîrnăveni au obţinuto preţioasă victorie cu scorul de 2—0 în faţa Lemnarului din Tg. -Mureş, acumulînd astfel numărul de puncte necesare care să-i scutească de emoţiile retrogradării. Intilnirea se caracterizează printr-oluptă epuizantă de-a lungul celor 90 minute de joc, ambele echipe forţind în primul rînd rezultatul. Gazdele atacă dezlănţuit şi în min. 2 deschid scorul prin Fediuc, care, bine inspirat, preia balonul din propria jumătate de teren, trece de mai mulţi adversari şi înscrie spectaculos. După cîteva acţiuni irosite de o parte şi alta, gazdele reuşesc să majoreze scorul la 2—0 în min. 17, cînd Fediuc pune pe picior greşit întreaga apărare a mureşenilor şi pasează in faţa porţii lui Dobai, căruia îi revine numai sarcina de a trimite balonul în gol. Deşi în continuare s-a insistat mult pe o parte şi alta, nici una din echipe nu a reuşit să mai înscrie. Bun a fost arbitrajul brigăzii din Reghin, format din Bartha Jóska II la centru, Simon Ernest și Farkas Gyula la tușe. IOAN HASASIU corespondent voluntar Rapid Tg.-Mureş — Mureşul Topliţa 4-0 (1-0) Desfăşurată duminică dimineaţa pe terenul fabricii de zahăr partida a cerut jucătorilor un plus de efort ţinînd seama de căldura insuportabilă la care s-a jucat. Nivelul tehnic al jocului a fost corespunzător, ambele echipe practice, un joc în viteză, cu multe faze spectaculoase la ambele porţi. Rapidiştii cu un plus de voinţă şi de tehnicitate au reuşit să străpungă nu mai puţin de 4 ori apărarea oaspe. Mureşenii au prestat un joc dinamic cedînd pasul de abia în ultimele 15 minute. In cadrul penultimei etape a campionatului regional de fotbal au fost înregistrate următoarele rezultate: Ciocanul Tg. Mureş — Energia Fîntînele 3—2; Voinţa Tg. Mureş — Chimica Tîrnăveni 0—0; Rapid Odorhei — StrăduniInceputul face impresia că scorul va lua proporţii în favoarea Rapidului, dar după golul înscris de Asztalos (min. 9) situaţia de pe teren se echilibrează, ambele echipe dominînd alternativ. In ultimele minute ale reprizei secunde Rapidul îşi revine puternic şi majorează scorul de 3 ori prin: Anderson care reia o centrare a lui Csavar (min. 78) şi Csavar (min. 85 şi 86). BUCUR TIBERIU corespondent voluntar la Cristur 0—1; Mureşul Luduş — Oţelul Tg. Mureş 0—0; Avîntul Reghin — A.S.M. Odorhei 1—0; Metalul Vlăhiţa — Gloria Tg.-Mureş 0—1. In clasament pe primele locuri se situează echipele: 1. Rapid Tg. Mureş 42 puncte; 2. Chimica Tîrnăveni 40 puncte. Clasamentul campionatului regional de fotbal 1. Rapid Tg. Mureş 29 19 4 6 70:40 42 2. Chimica Tîrnăveni 29 17 6 6 67:28 40 3. Voinţa Tg. Mureş 29 13 8 8 46:34 34 4. Lemnarul Tg. Mureş 29 11 12 6 49:39 34 5. A.S.M. Odorhei 29 13 7 9 45:33 33 6. Avîntul Reghin 29 14 4 11 55:44 32 7. Străduinţa Cristur 29 10 10 9 55:51 30 8. Ciocanul Tg. Mureş 29 10 8 11 50:45 28 9. Energia Fîntînele 29 11 6 12 47:53 28 10. Gloria Tg. Mureş 29 10 8 11 33:39 28 11. Voinţa Tîrnăveni 29 10 5 14 47:52 25 12. Oţelul Tg. Mureş 29 10 5 14 43:48 25 13. Mureşul Topliţa 29 9 5 15 38:67 23 14. Mureşul Luduş 29 7 7 15 31:51 21 15. Metalul Vlăhița 29 10 1 18 32:56 21 16. Rapid Odorhei 29 8 4 17 25:53 20 Ciclism Concursul regional cu biculete de turism Duminică la Sovata s-a desfăşurat faza regională (finală) a concursului republican cu biciclete de turism. O comportare meritorie a avut-o echipa reprezentativă a raionului Tîrnăveni, care a cîştigat locul I la proba pe echipe şi locul I în clasamentul individual la categoria juniori prin Ilie Nicuşan. De asemenea, sportivul Francisc Balázs (Griviţa roşie Tîrnăveni) s-a clasat pe locul II la categoria seniori, fiind întrecut doar la sprint de primul clasat Emil Marian (Reghin). La categoria fete, Zita Sándor din Tg. Mureş a reuşit să se claseze pe locul I. Pentru a se întrece in acest concurs cicliştii s-au deplasat la Sovata din sediile de raioane pe biciclete. Astfel, cei din raionul Tîrnăveni au parcurs distanţa de 80 km la ducere şi 80 km la reîntoarcere, şi cu toate acestea au avut o comportare bună. Raioanele Odorhei şi Gheorghieni care sunt mai apropiate de Sovata nu au avut concurenţi la acest concurs, ceea ce denotă o lipsă de interes pentru concursurile cu caracter de masă ale sportului cu pedale. Cu prilejul fazei regionale a concursului, cicliştii din Tg. Mureș au făcut o demonstrație de contratimp pe echipe. Otelul Tg.-Mureş campioană regionalăVOLE I La Miercurea-Ciuc s-au desfășurat întrecerile fazei regionale a campionatului de calificare la volei la care au participat 8 echipe masculine, repartizate în două serii. După terminarea meciurilor din serii, clasamentele acestora au fost următoarele: SERIA I: 1. Mureşul Miercurea due I; 2. Sticla Tîrnăveni; 3. Flacăra Vărgata (raionul Tg. Mureş); 4. Metalul Vlăhiţa. SERIA A II-A: 1. Oţelul Tg. Mureş; 2. Banca Tg. Mureş; 3. Mureşul Luduş; 4. Mureşul Miercurea due II. Cel mai frumos meci din seri a fost cel dintre Oţelul Tg. Mureş şi Banca Tg. Mureş terminat cu rezultatul de 3—2 in favoarea oţelarilor. In finală au fost obţinute următoarele rezultate: Pentru locurile 1—2: Oţelul Tg. Mureş — Mureşul Miercurea Ciuc I 3-1. Pentru locurile 3—4: Banca Tg. Mureş — Sticla Tîrnăveni 3—1. Pentru locurile 5—6: Mureşul Luduş — Flacăra Vărgata 3—0. Pentru locurile 7—8: Metalul Vlăhiţa— Mureşul Miercurea Ciuc II 3—0. La 7 iulie începe faza interregională a competiţiei. IOAN PAUŞ corespondent voluntar r N. R. T. A. Tîrgu-Mureş la str. Bernady nr. 1, x I angajează prin concurs: 8 or 3 ingineri mecanici auto sau de specialitate înrudită. x X Concursul se va ţine în ziua de 25 iulie 1963. Y X Informaţii se pot obţine la telefon nr. 29-07. 9 DIRECŢIUNEA 9 S x booooooooooonoooooooooooooocooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo TENIS Comportare meritorie în prima etapă Tinerii tenismani din Tg. Mureş au avut ca primul adversar echipa Progresul din Bucureşti, care anul trecut a cîştigat campionatul republican. Meciul a fost cîştigat la scorul de 7—6 de Progresul, însă rezultatul obţinut de C.S.S. Harghita în faţa unei formaţii redutabile, este totuşi demn de lăudat. Jucătorii Balogh, Fodor şi Precup au terminat învingători în toate jocurile de tineret şi juniori, ceea ce confirmă buna pregătire a lor, victoriile fiind mai valoroase dacă socotim şi poziţia în clasamentele individuale ale învinşilor, aceştia fiind înaintea lor. Meciurile s-au desfăşurat la un bun nivel tehnic, prilejuind o luptă pasionantă. Victorii de prestigiu au obţinut Balogh şi Fodor asupra talentatului Dan Tereanu şi Precup la Alex. Burcea. Săptămîna aceasta tenismanii Harghitei întîlnesc puternicele formaţii ale cluburilor Steaua şi Ştiinţa Bucureşti. * ♦ ♦ Fodor A. de la C.S.S. Harghita in plină acţiune. ♦ ♦ * A. Băcesoi — Gramatica limbii engleze Benkő O. — Aşa a fost la Yokohama G. Ciprian — Omul cu mîrţoaga M. S. Druşkin — Richard Wagner V. Drăguţ — Luchian H. Dona — Un principiu de bază al politicii externe a R.P.R. L. Gherasim — Ce este reumatismul? (Medicina pentru toţi) I. Ianovski — Călăreţii De la rectoratul Institutului pedagogic Rectoratul Institutului pedagogic din Tg. Mureş aduce la cunoştinţa celor interesaţi că, cursul de pregătire în vederea concursului de admitere pentru cursurile de zi şi fără frecvenţă se vor desfăşura după cum urmează: — 5 iulie—4 august pentru facultăţile de fizică-chimie şi matematică; — 5 august—1 septembrie pentru facultăţile de filologie şi muzică; înscrierile se fac prin decanare pînă în preziua cursului (4 iulie, respectiv 4 august). Concursul de admitere se va începe la data de 18 septembrie pentru cursul de zi și 27 august pentru cursul fără frecvență. STEAUA ROȘIE PE SCURT FOTBAL. In cadrul campionatului categoriei A la fotbal s-au înregistrat următoarele rezultate: Rapid — U.T.A. 3—4; Petrolul — Steaua 4—0; Crişana — Ştiinţa Cluj 4—0; Progresul — Farul 0—3; Steagul roşu — Dinamo Bucureşti 3—0; Ştiinţa Timişoara — C.S.M.S. 4—1; Minerul — Dinamo Bacău 0—1. In clasament conduc echipele: 1. Dinamo Bucureşti cu 36 puncte, 2. Steaua cu 31 puncte, 3. Ştiinţa Cluj 28 puncte. Pe ultimul loc se află Minerul cu 14 puncte. GIMNASTICĂ. La Constanţa a avut loc dubla întîlnire de gimnastică între echipele de tineret feminin şi masculin ale R.P. Române şi R.P. Ungare. Victoriile au fost împărţite, la băieţi cîştigînd gimnaştii romîni, iar la fete gimnastele maghiare. ★ TENIS DE MASĂ. Duminică în sala clubului A.S. Voinţa din Tîrnăveni a avut loc o întîlnire amicală masculină de tenis de masă între echipele Voinţa Tîrnăveni — Rapid Tg. Mureş, în care victoria a revenit oaspeţilor cu rezultatul de 9—0. Punctele tîrgumureşenilor au fost realizate de Farago (3), Koffol (3), Darvas (3). HALTERE. Halterofilul sovietic luri Vlasov a stabilit un nou record mondial la stilul împins la categoria grea, realizînd rezultatul de 190,5 kg. Vechiul record îi aparţinea cu 188,5 kg. ★ POLO. — Duminică dimineaţa la bazinul de înot „1 Mai“ din Tg. Mureş, în cadrul campionatului republican al juniorilor, s-au întîlnit echipele de polo pe apă Mureşul Tg. Mureş—Voinţa Cluj în care victoria a revenit oaspeţilor cu rezultatul de 5—2 (1 —0, 2—0, 2—2, 0—0) după un joc mai activ al cooperatorilor. Au marcat: Erős (2), Donogar (2), şi Rusu pentru Voinţa Cluj şi Csutak şi Ősz pentru Mureşul Tg. Mureş. A arbitrat bine Carol Rettegi (Tg. Mureş). Sîmbătă şi duminică in regiune -r-i—r-r*r + tt+t": '■ S""î '• ! Sîmbătă seara. Afişul apărut cu cîteva zile înainte la intrarea in club a atras la sftrşit de săptămînă o mulţime de topuiţeni şi,mai ales, pe muncitorii forestieri. După căderea înserării în primele rînduri de scaune din sala clubului s-au aşezat evidenţiaţii în producţie cu familiile lor. Această seară era dedicată lor. Apoi, in rîndurile din mijloc numeroşi oameni ai muncii din oraşul Topliţa, în cele din urmă erau prezenţi artiştii amatori ai clubului împreună cu directorul acestei unităţi culturale, Dionisie Szarvas. Veniseră în această seară la club să urmărească măiestria artiştilor amatori (echipe de dans, solişti vocali, recitatori) ai Casei de cultură a sindicatelor din Tg. Mureş şi ai Uzinelor de fier din Vlăhiţa. Pentru artiştii amatori din Topliţa era un bun prilej de a face aprecieri, dar şi de a învăţa din experienţa şi activitatea altor formaţii. Programul festiv dat în cinstea evidenţiaţilor în producţie a început cu poezia „Partidul" de Mihai Beniuc recitată de amatorul Alexandru Ciulea, muncitor la Fabrica „23 August" din Tg. Mureş, care pe urmă a înveselit spectatorii prin interpretarea citorva evitence populare. Cele două formaţii de dans — a Casei de cultură a sindicatelor din Tg. Mureş şi a Uzinei Vlăhiţa — ambele clasificate pentru faza regională a celui de-al VII-lea concurs pe ţară, au interpretat cîteva dansuri populare româneşti şi maghiare care au stirnit multe aplauze. De multă simpatie şi apreciere din partea spectatorilor s-au bucurat şi soliştii vocali Gábor Madarász, Elena Niţu, Judit Mátyás şi Mariana Molnár. Duminică dimineaţa, în faţa clubului muncitoresc din Topliţa, animaţia era mult mai intensă,decit în seara precedentă. Formaţiile de amatori ale clubului erau gata de plecare spre una din gurile de exploatare a întreprinderii. Sute de cadre didactice de la şcolile de 8 ani şi medii din raion au luat loc in sala clubului participind la sărbătoarea închinată zilei lor. Cu acest prilej formaţiile artistice de amatori din Tg.-Mureş şi de la Vlăhiţa au frecventat programul culturalartistic ce fusese dedicat sîmbătă seara evidenţiaţilor in producţie. Duminică dupăamiază, aceleaşi formaţii au oferit clipe plăcute şi recreaţiiTV-i—;—r'r'H”;—h-T-r-i—i--r- —i—î-t-t--? i ve muncitorilor de la C.I.L. ■ Gălăuţaş şi sectorul forestier Hodoşa. _ . Tot sîmbătă seara şi dumi- '. nică, la Lunca Bradului, Răsti- , • liţa. Şi în comuna Dedrad, au fost organizate manifestări cul- tural-artistice în cinstea evi- denţiaţilor în producţie şi colectiviştilor fruntaşi. In aceste locuri şi-au dat concursul formaţiile de amatori ale clubului T.R.C.L. şi He for Tg. Mureş. Cu prilejul schimbului de experienţă ce a avut loc in comuna Cucerdea, raionul Tîrnăveni, intre cîteva gospodării colective, formaţiile artistice de amatori ale clubului „1 Mai" din Tîrnăveni şi din alte întreprinderi ale oraşului şi ale unor cămine culturale, au prezentat programe variate şi interesante. In toate raioanele din regiunea noastră duminică, s-a sărbătorit Ziua învăţătorului. Numeroase cadre didactice au primit insigna de învăţător şi profesor fruntaş, au fost premiaţi. Aşadar, la sfirşitul săptăminii trecute, pe valea Mureşului şi a Tîrnavei, şi în alte localităţi din regiune, oamenii muncii şi-au petrecut timpul liber cu folos. CONSTANTIN CROITORU Sfîrşit de stagiune la Filarmonică Stagiunea muzicală a Filarmonicii de stat din Jf. Mureş s-a încheiat în seara zilei de 26 iunie 1963 cu concertul simfonic condus de dirijorul Székely Endre, avînd ca solist pe violonistul Ştefan Ruha. Programul a cuprins lucrări bine alese, care au scos în evidenţă în mod pregnant calităţile interpretative ale executanţilor. Concertul în Re major pentru vioară şi orchestră de Paganini în interpretarea lui Ruha capătă prospeţime, iar virtuozitatea o strălucire deosebită, datorită tehnicii solistului. Cu cele două piese în „bis", Capriciu de Paganini şi Capriciu de Sarasare s-a înregistrat măiestria de virtuoz a lui Ruha. Dacă la aceste calităţi mai adăugăm modestia şi sinceritatea cu care se prezintă artistul în faţa publicului, este justificată cald o simpatie de care se bucură Ruha in mijlocul nostru, mai ales că în această stagiune a fost oaspetele Filarmonicii de cinci ori, în care timp, pe lîngă concertele prezentate la Tg. Mureş s-a deplasat cp,,orchestra., şi în alte localităţi ,din, regiune. , Prin cele două lucrări executate — Rapsodia I de George Enescu şi Simfonia a V-a „Din Lumea Nouă" de Dvorak — orchestra sub conducerea maestrului Székely a trecut cu succes examenul acestui sfîrşit de stagiune. Activitatea cultural-artistică a Filarmonicii de stat din Tg. Mureş s-a concretizat în această stagiune printr-un număr de 108 spectacole în oraş, în întreprinderi şi raioane, la care au participat 34.000 de spectatori, cifre ce depăşesc datele din anii precedenţi. Programele au fost mai judicios întocmite, prezentîndu-ni-se concerte în care s-a urmărit unitatea stilului, cuprinzînd lucrări ale unor compozitori din diferite şcoli naţionale. De asemenea s-au mai organizat spectacole-concert de operă şi balet şi concerte populare. Pe lîngă dirijorul permanent al Filarmonicii, Székely Endre, o contribuţie valoroasă a adus şi dirijorul Szalmán Lóránt de la Ansamblul de cîntece şi dansuri. Dintre oaspeţii care au lăsat impresii frumoase şi au avut producţie valoroasă cităm: dirijorii Emil Simon — Cluj; Iosif Conta — Bucureşti; Sile Eva; o impresie de neuitat a lăsat-o pianistul polonez Zmudzinsky, care, pe lîngă concertul dat, a avut amabilitatea să prezinte şi un recital-lecţie studenţilor de la facultatea de muzică a Institutului pedagogic din localitate. Dintre formaţiile artistice care au avut o contribuţie importantă la reuşita stagiunii cităm: Ansamblul de cîntece şi dansuri din Tg. Mureş; Corul Filarmonicii din Bucureşti cu soliştii: Emilia Petrescu, Martha Kessler, Ion Piso şi Marius Rintzler, un colectiv de solişti ai Teatrului de Operă şi Balet din Bucureşti. Deşi stagiunea s-a încheiat, Filarmonica îşi continuă activitatea într-un turneu prin centrele raionale şi staţiunile balneoclimaterice din regiune cu o formaţie de muzică de estradă avînd ca solişti pe soprana Nancy Bello şi tenorul Cearez Ramon Lopez din Cuba şi pe baritonul român Vasile Micu care vor interpreta muzică din ţara noastră, Cuba, Africa, Cehoslovacia şi Ungaria, adăugind cu aceasta încă o notă bună la calificativul întregii activităţi din timpul stagiunii. C. BĂRCEANU —o— Nr. 26.666 MS Numărul de mai sus în scurt timp s-a întipărit în minţile tuturor colectiviştilor din Sălcud, raionul Luduş. Este cunoscut şi de copii. Acest număr îl poartă camionul gospodăriei colective. La întocmirea planului de producţie pe acest an, colectiviştii au propus cumpărarea unui autocamion. Realizînd anul acesta importante venituri băneşti, a fost posibil să se cumpere un autocamion încă în primul semestru al anului. Astfel, o dată cu cumpărarea autocamionului a crescut averea obştească a gospodăriei, şi totodată s-au creat noi posibilităţi pentru realizarea cu succes a sarcinilor în privinţa transporturilor din gospodărie. IOAN PODARU vorfa crinteţit voluntar Ladislau Tamási, unul din cei 254 absolvenţi ai Şcolii profesionale „Encel Mauriciu" din Tg.-Mureş, rezolvă cu pricepere sarcinile de producţie. MARŢI 2 IULIE TG. MUREŞ N. Bălcescu: filmul Căpitanul Fracasse. Progresul: filmul Cabotinul. Steagul roşu: filmul Pe urmele bandei. Tineretului: filmele Festival Chaplin. Alibiul nu ajunge. Muncitoresc: filmul Crimă fără pedeapsă. Doja Gh.: filmul Omul cu două feţe. Parcul „Lázár Ödön" filmul Duelul n-a avut loc. Casa de cultură a sindicatelor: filmul Agrafa albă. GHEORGHIENI 7 Noiembrie: filmul Moara diavolului LUDUȘ 30 Decembrie: filmul Marile speranţe MIERCURI 3 IULIE BUCUREŞTI (Spicuiri) Programul I: 5,20 — Emisiunea pentru sate: Insămînţarea plantelor furajere în mirişte; 8,30 — Din folclorul muzical al popoarelor; 9,30 — Arii, duete şi scene din operete; 10,00 — Teatru la microfon: „Familia Hamilton" de Mona Brand; 12,00 — Melodii populare romîneşti şi ale minorităţilor naţionale; 13,10 — Muzică uşoară; 14,00 — Concert de prînz; 15,00 — Solişti şi orchestre de muzică populară din diferite oraşe ale ţării; 16,15 — Vorbeşte Moscova; 17,10 — Muzică populară; 18,00 — Muzică uşoară romînească; 19,00 —■ Jurnal de întrecere; 19,15 — Program muzical pentru fruntaşi în producţie; 20,40 — Muzică uşoară; 21,15 — Jurnalul satelor; 21,35 — Jocuri de pe Valea Mureşului. Programul II: 10,10 — Melodii populare din Muntenia; 11,30 — Melodii de estradă; 12,05 — Pagini din operete; 13,40 — Formaţia de muzică uşoară condusă de Gelu Solomonescu; 14,10 — Lucrări inspirate din trecutul de luptă al poporului nostru; 15,30 — Melodii populare din ţări socialiste; 16,30 — Muzică uşoară; 19,00 — Melodii de neuitat — muzică uşoară;20,15 — Şcoala şi viaţa; 21,15 — Cîntece din folclorul nou; 21,40 — Interpreţi de muzică uşoară; 22,20 — Muzică din operete contemporane. * TG. MUREŞ. 5—5,30 în limba romînă: Din muzica popoarelor — Note, reportaje. 5,30—Din limba maghiară: Muzică distractivă — Gata pentru recoltat — Muzică populară — Recomandările Consiliului agricol regional. 14,30—15 în limba maghiară: Ştiri — Muzică de operă şi balet — Din carnetul reporterului. 17—17,30 în limba romînă: Ştiri — Muzică uşoară — O serbare în cinstea fruntaşilor în producţie. 17,30—18,30 în limba maghiară: Mozaic industrial — Muzică populară — La spectacole, la repetiţii — Muzică uşoară. MIERCUREA CIUC Doja Gh.: filmul Pămîntul îngerilor ODORHEI Muncitoresc: filmul Meşter la toate REGHIN Victoria: filmul Soţul soţiei sale TÎRNĂVENI 23 August: filmul Transportul TOPLIŢA Muncitoresc: filmul Cartierul viselor In sala de conferinţe de la etajul II a Casei de cultură a sindicatelor va avea loc, marţi 2 iulie, la orele 19, o informare politică intitulată „Noutăţi de pe glob". Prezintă: Weltner Fridric, jurist. Timpul probabil: Vreme călduroasă şi uşor instabilă, vor cădea averse de ploaie însoţite de descărcări electrice. Temperatura în scădere uşoară: minimele vor fi cuprinse între 14—20 grade, iar maximele între 28—34 grade. Vînt slab din vest şi nord-vest