Steaua Roşie, septembrie 1963 (Anul 12, nr. 205-229)

1963-09-01 / nr. 205

2 Educaţia comunistă a tineretului în discuţia plenarei comitetului raional U.T.M. La Reghin, a avut loc recent plenara Comitetului raional U.T.M. la care au participat ca invitaţi şi secretarii comitetelor comunale U.T.M. In discuţia plenarei a fost pusă educaţia comunistă a tineretului din raionul Reghin şi felul în care aceasta contribuie la formarea trăsăturilor omului nou al societăţii socialiste. Atît din raportul prezentat de tovarăşul Iacob Teodor, secretar al Comitetului raional U.T.M., cît şi din discuţiile purtate a reieşit că sub conducerea organizaţiilor de partid, organizaţiile U.T.M. din raionul Reghin au obţinut rezultate bune în munca de educare comunistă a tineretului, rezultate ilustrate de participarea mai activă a tineretului din industrie la lupta pentru îndeplinirea planului de stat pe 1963, de creşterea numărului tinerilor care lucrează în G.A.C. Tineri muncitori ca Maian Traian de la I.R.U.M., Emil Pescăruş de la C.I.L., Petru Suciu de la Republica, precum şi tineri colectivişti ca Ştefan Varga şi Viorel Banc din Aluniş, Gavril Borda şi Vasile Ilieş din Beica, Vasile Miron din Crăieşti şi alţii au fost evidenţiaţi la plenară pentru frumoasele rezultate obţinute în producţie şi pentru comportarea lor examplară. Plenara a scos în evidenţă şi faptul că tineretul a participat activ şi la acţiunile patriotice întreprinse în acest an în raion. Numai în acest an s-a trimis spre oţelăriile patriei peste 800 tone fier vechi adunat de tinerii din organizaţiile U.T.M. din raion. Membrii din majoritatea organizaţiilor U.T.M. au participat la lucrări de înfrumuseţare a satelor, la ajutorarea sectoarelor zootehnice, din G.A.C. prin curăţirea păşunilor pe 7.500 de ha. Pentru participare activă şi în masă la muncile patriotice desfăşurate în acest an au fost evidenţiate organizaţiile U.T.M. de la I.R.U.M., Republica, Progresul, din Băla, Batoş, Aluniş, Sînmihaiul de Pădure şi altele. Peste 4.500 de tineri care au participat activ la munca patriotică au devenit purtători ai insignei de „Brigadier al muncii patriotice“. In învăţămîntul politic U.T.M. organizat în raion au fost cuprinşi peste 10.000 de tineri. In afară de învăţămîntul organizat în cercuri şi cursuri, tinerii au audiat conferinţe cum sunt: „Patriotismul socialist", „Tînărul înaintat al zilelor noastre“, „Sarcinile organizaţiilor U.T.M. din G.A.C.“ In acest an organizaţiile U.T.M. au acordat o atenţie mai mare or ganizării excursiilor. Astfel, peste 1.500 de tineri au participat la excursiile organizate în regiune şi în ţară. Deşi s-au obţinut rezultate pozitive, cu care organizaţiile U.T.M. din raionul Reghin se pot mîndri, plenara a găsit că în munca de educaţie,organizaţiile U.T.M. mai au şi unele lipsuri care trebuie înlăturate. Mai sunt unii tineri de exemplu, care nu folosesc la maximum timpul de lucru şi sunt indisciplinaţi la locul de muncă, fapt care influenţează îndeplinirea planului de producţie. Aceşti tineri nu sunt peste tot şi întotdeauna ajutaţi în adunările generale U.T.M., sau criticaţi la postul utemist de control. In multe organizaţii U.T.M. sunt puţini tieri abonaţi la presa pentru tineret, iar comitetele organizaţiilor U.T.M. nu se preocupă de controlul şi îndrumarea citirii presei. La cercurile agrozootehnice au participat un număr mic de tineri, iar cercurile tinerilor naturalişti, mijloc eficient de răspîndire a cunoştinţelor ştiinţifice, au fost organizate în foarte puţine localităţi. S-a arătat, de asemenea, că activitatea sportivă nu peste tot a cuprins întreaga masă de tineri, şi în special fetele. Nu peste tot există o colaborare strînsă între organizaţiile U.T.M. şi celelalte organizaţii de masă pentru organizarea în mod plăcut şi educativ a timpului liber, îndeplinirea sarcinilor care au fost trasate la încheierea lucrărilor plenarei de către tovarăşul Vasile Căldare, prim-secretar al Comitetului raional de partid, şi de către tov. Adalbert Balaj, secretar al Comitetului regional U.T.M., va duce la îmbunătăţirea muncii educative în rîndul tineretului din raionul Reghin. EMIL HUSAR activist al Comitetului raional U.T.M. Reghin * * Direcţiunea Centrului şcolar agricol IERNUT Raionul Luduş anunţă că pe lingă anul I, se primeşte la examen de concurs pentru admitere şi absolvenţi ai şcolilor profesionale horticole din regiunea noastră, la Şcoala tehnică horticolă anul III. Candidaţii se primesc pînă la vîrsta de 26 ani, cu condiţia ca o dată cu cererea de înscriere şi actele prevăzute pentru anul I să depună la secretariatul şcolii pînă la data de 5 septembrie a. c. şi diplomă de absolvire a şcolii profesionale şi o recomandare de la G.A.C. prin care acesta se obligă că va încheia contract de întreţinere cu şcoala în caz de reuşită la concursul de admitere. Informaţii detailate se pot obţine zilnic de la secretariatul şcolii — telefon nr. 7. 00000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000 1 1 Uzina de prototipuri 1 P reparații de utilaj chimic f 1 din Fagaras: 1 Angajează de urgență: — cazangii —• lăcătuși-cazangii — sudori electrici — macaragii pod rulant — mecanici auto — vopsitor auto — tinichigii auto I— tehnicieni metalurgişti — tehnicieni constructori — inginer mecanic utilaje — inginer constructor. § Informaţii detailate se pot obţine la serviciul personal g 5 formarea cadrelor, telefon 819. 8 o o g o oooooooooooooooooooooooooooooooooooooooocooooooooooooooooooooooooooooo La 29 septembrie 1963 tragere specială SPORTEXPRES se atribuie 18 autoturisme, 51 motociclete, scutere etc. Valoarea totală a premiilor în obiecte şi bani: 45.000.000 lei. Biletele se găsesc de vînzare la agenţiile Loto-Pronosport, cooperative de consum, O.C.L., Of. şi agenţii P.T.T.R., factori poştali şi vînzători volanţi N. I. s. „Bernath Andrei“ Fabrica de zahăr Tg.-Mureş angajează •— ingineri electromecanici — ingineri mecanici — ingineri chimişti sau ingineri din industria alimentară în funcţia de ingineri dispecer — maistru energetic — mecanici şi fochişti locomotivă (pensionari cu 50 la sută cumul pe perioada de fabricaţie) — şefi centru — cantaragii (pensionari cu 50 la sută cumul) cu examen de cîntăritor public pe perioada de recepţia sfeclei de zahăr. Cererile se înaintează la sediul fabricii: Tg.-Mureş, str. Toldi Miklós nr. 2, Telefon 2201—2202. STEAUA ROȘIE INTR-UN SECTOR AL UZINEI DE RULMENŢI DIN BRAŞOV ~~ $d extindem cultura secarei — şi a borceagului pentru masă verde Creşterea efectivelor de animale în gospodăriile agricole de stat şi gospodăriile agricole colective, sarcină trasată de Directivele celui deal III lea Congres al P.M.R., impune şi asigurarea unei bogate baze furajere. Pe lingă fîneţele naturale, fînurile cultivate, porumbul siloz care asigură pentru perioada de stabulaţie o hrană de calitate animalelor, experienţa a arătat că in perioda de trecere de la stabulaţie la păşune (în luna mai), in multe unităţi agricole se constată lipsa unor nutreţuri verzi. Or, secara, orzul şi borceagul care se seamănă în aceste zile, sunt bune de recoltat tocmai în acea perioadă, constituind un furaj excelent pentru animale. In acelaşi timp se creează posibilitatea ca pe aceeaşi suprafaţă să fie semănat porumbul siloz, care de asemenea dă o producţie de 20—25 tone la hectar, ba şi mai mult. In cele ce urmează redăm părerile unor lucrători din G.A.C. în legătură cu introducerea in cultură şi extinderea secarei furajere precum şi a borceagului. De la 15 la 35 de hectare Dacă in anul trecut la gospodăria colectivă din Sintana de Mureş, secara furajeră ca şi borceagul erau cultivate doar pe 15 hectare, anul acesta noi extindem aceste culturi pînă la 35 de hectare. Aceasta înseamnă că pe cap de vacă revin în medie cîte 14 ari. Pentru anul care vine, ne propunem să extindem aceste culturi pe o suprafaţă de peste 50 de hectare. Acordînd importanţa cuvenită acestor culturi, brigăzile conduse de Ştefan Baki şi Gheorghe Pop au şi trecut la semănatul borceagului, lucrare pe care au şi efectuat-o pe o suprafaţă de peste 5 hectare. Proporţia amestecului este de 40 la sută măzăriche şi 60 la sută secară. Insămînţînd aceste culturi în primele zile ale lunii septembrie, prin luna noiembrie noi putem să le păşunăm cu animalele. Extindem cultura borceagului şi pentru faptul că primăvara ei ne furnizează un nutreţ de calitate, iar după el, însămînţînd porumb siloz în cultură dublă de asemenea obţinem în medie cîte 20 tone în plus faţă de producţia iniţială de 15—20 tone de borceag masă verde la hectar. lată de ce acordăm o atenţie deosebită cultivării acestor valoroase plante de nutreț. ing. KOCSIS BÉLA G.A.C. Síntana de Mureş Furaje de calitate şi pentru luna mai Şi la gospodăria agricolă colectivă din Dedrad, raionul Reghin, cultura borceagului, precum şi a secarei pentru masă verde în cultură pură capătă o extindere tot mai mare. Dacă în urmă cu cîţiva ani aceste culturi ocupau cîteva hectare, în toamna aceasta suprafaţa destinată acestora va spori la peste 25 de hectare. Pentru anul viitor am prevăzut să dublăm surpafaţa cultivată cu borceag. Intrucît această cultură se însămînţează timpuriu, noi am pregătit deja terenul, urmînd ca în următoarele zile să trecem la semănat. Executăm aceste lucrări cu grijă, deoarece în luna mai, cînd nu dispunem de alte surse de furaje verzi, timpurii, masa verde recoltată ne va furniza un nutreţ de calitate, revenind pe vacă furajată cîte o tonă. Ca şi la alte unităţi agricole, şi noi, după recoltarea acestei culturi pregătim terenul şi-l însămînţăm cu porumb siloz, din care de asemenea obţinem mari cantităţi de nutreţ de bună calitate. ing. IOAN KODOLÂNYI G.A.C. Dedrad, raionul Reghin Furaje multe producţii mari fă ce porumbul siloz va fi recoltat şi tractoriştii vor pregăti terenul, vom însămînţa şi celelalte 25 hectare. Insămînţînd de timpuriu aceste plante de nutreţ, la primăvară, prin luna mai, le recoltăm şi obţinem în medie cîte 20.000 kg masă verde la hectar. De pe aceeaşi suprafaţă, în acelaşi an mai obţinem o cantitate de 25—30.000 kg de porumb siloz la hectar. Asigurînd o bogată bază furajeră, noi contribuim la sporirea productivităţii animalelor. Anul acesta, de la un efectiv de 260 de vaci, obţinem cu 400 litri lapte mai mult pe vacă furajată decit în anul trecut, iaţă de ce considerăm că extinderea acestor culturi furajere este foarte eficientă şi recomandăm şi altor unităţi agricole să procedeze la fel. IOSIF GEREB preşedintele G.A.C. Sîmpaul, raionul Luduş Gospodăria agricolă colectivă din Sîmpaul, raionul Luduş, deşi are un pronunţat caracter cerealier, n-a neglijat nici dezvoltarea sectorului zootehnic. La sfîrşitul anuluiîn curs noi vom deţine în proprietate obştească 750 de bovine, din care 280 vaci, precum şi alte specii de animale. Deşi cultivăm suprafeţe întinse cu nutreţuri şi însilozăm peste 3.000 tone de diferite furaje, totuşi de obicei primăvara, în luna mai, înainte ca animalele să iasă la păşune, nu mai dispuneam de furaje suficiente. Tocmai de aceea, îndrumaţi de organizaţia de partid, noi am hotărît să extindem cultura secarei furajere, a borceagului. In toamna aceasta, spre exemplu, vom însămînţa cu aceste plante de nutreţ peste 45 hectare, cu 10 ha mai mult decit în anul trecut. Avînd terenul pregătit, noi am şi semănat peste 20 hectare cu borceag. Pe măsu Campionatul mondial de şah pentru juniori BELGRAD (Agerpres). — Turneul final al campionatului mondial de şah pentru juniori ,se apropie de sfîrşit. Liderul clasamentului continuă să fie şahistul român Florin Gheorghiu, care în runda 7-a l-a învins cu piesele negre, în 45 de mutări, pe iugoslavul Kurajica. Au mai cîştigat, tot cu piesele negre, Adamski la Vesterinen, Tan la Bojkovici şi Zweig la Lee. S-a întrerupt pentru a doua oară partida Janata—Zaharov. Clasamentul înaintea ultimelor două runde: 1. Florin Gjieorghiu (R.P.R.) 6 puncte, 2. Janata (R.S,CJ 4,5 I0 puncte, 3. Adamski (R.P.R.) 4 puncte, 4. Zaharov (U.R.S.S) 3,5 (1) puncte 5—6. Tan (Singapore), Zweig (Norvegia) 3,5 puncte, 7. Kurajica (Iugoslavia) 3 puncte 8—9. Bojkovici (Iugoslavia), Lee (Anglia) 2,5 puncte, 10. Vesterinen (Finlanda) 1 ftunct. □COC Pentru fondul centralizat îndrumaţi de organizaţia de bază, membrii gospodăriei agricole colective din Cucerdea, raionul Tîrnăveni, şi-au organizat în aşa fel munca, incit cerealele contractate, destinate fondului centralizat al statului, le-au transportat de la arie direct la baza de recepţie. Intr-un timp scurt, ei au transportat 19 vagoane de grîu contractat, 12 vagoane pentru muncile S.M.T. precum şi uiumul. TEONE VASILE coresp. voluntar DUMINICA, 1 SEPTEMBRIE TG.-MUREŞ N. Bălcescu: filmul Tu eşti minunată! Progresul: filmul Concertul mult visat. Steagul roşu: filmul Camelia. Tineretului: filmele Baronul de Münchhausen. Toată lumea e nevinovată. Muncitoresc: filmul Cîinele sălbatic Dingo. Doja Gh.: filmul Comedianţii. Parcul „Lázár Ödön": filmul Contele de Monte Cristo. Casa de cultură a sindicatelor: filmul Nouă zile dintr-un an. LUNI, 2 SEPTEMBRIE TG.-MUREŞ N. Bălcescu: filmul Elena din Troia. Progresul: filmul Oameni de afaceri. Steagul roşu: filmul Viaţă fără chitară. Tineretului: filmele Misterul celor doi domni „N". Cer senin. Muncitoresc: filmul Vals pentru un milion. Doja Gh.: filmul Doi sub cer. Parcul „Lázár Ödön": filmul Elena din Troia. Casa de cultură a sindicatelor: filmul Nouă zile dintr-un an. CHEORGHIENI 7 Noiembrie: filmul Chermeză LUDUŞ 30 Decembrie: filmul Omul cu obiectivul MIERCUREA CIUC Doja Gh.: filmul Concertul mult visat ODORHEI Muncitoresc: filmul Moara diavolului REGHIN Victoria: filmul Turneul veseliei TIRNAVENI 23 August: filmul Cumpără-ţi un balon IOPLIŢA Muncitoresc: filmul Laşul ALTE MANIFESTĂRI Azi, la orele 11, în sala cinematografului „Tineretului" va avea loc deschiderea festivă a „Săptămînii Crucii roşii". Cuvîntul de deschidere va fi rostit de dr. Vilhelem András, preşedintele Comitetului orăşenesc al Crucii roşii, şi va fi urmat de un simpozion cu titlul: „Bolile transmisibile de eradicat". După simpozion urmează filmul „Cer senin". -eaao □COL Şi-au cumpărat un autocamion Acum patru-cinci ani, gospodăria din Sînpaul, raionul Luduş, şi-a cumpărat un autocamion. Acesta le-a fost de mare sprijin colectiviştilor ladiversele transporturi. După unificarea celor trei gospodării de pe raza comunei, s-a simţit nevoia încă unui autocamion. Acum cîteva zile colectiviștii și-au cumpărat"'încă un camion. IOAN PATAKI coresp. voluntar —□□— LUNI, 2 SEPTEMBRIE BUCUREŞTI (Spicuiri) Programul I: 5,20 — Emisiunea pentru sate. Pregătiri în vederea plantărilor de toamnă, în livezi; 5,07 — Piese pentru acordeon; 8,06 — Melodii populare; 9,00 — Tinereţea ne e dragă; 10,00 — Potpuriuri şi uverturi; 11,30 — Muzică uşoară; 12,00 — Muzică populară romînească şi a minorităţilor naţionale; 14,00 — Concert de prînz; 15,00 — Călătorie muzicală; 15,30 — Melodii populare din Banat; 16,15 — Vorbeşte Moscova!; 16,45 — Muzică uşoară de Gelu Solomonescu; 17,50 — Din muzica popoarelor; 19,40 — Recital David Ohanezian; 19,00 — Revista economică radio; 19,20 — Muzică populară; 20,15 — Cîntă basul Alexei Krivcenia; 20,40 — Concert de muzică uşoară romînească; 21,25 — Muzică din operete şi comedii muzicale. Programul II: 10,30 — Muzică populară; 11,00 — Recital Gaby Grubea; 12,30 — Cîntece şi jocuri populare; 14,35 — Buchet de melodii; 16,10 — Cîntece populare; 18,30 — Jocuri populare; 18,45 — Cîntece de compozitori din R. D. Vietnam; 20,20 — „Interpretul săptămînii" Pablo Casals; 21,15 — Cîntă orchestra de muzică populară „Brîuleţul" a Casei de cultură Cîmpulung-Muscel. 22,22 — Concert de noapte. TG.-MUREŞ. — 5—5,30 în limba romînă: Caleidoscop — Muzică. 5,30—6 în limba maghiară: Importanţa economică a organizării teritoriului — Se pregătesc pentru însămînţarea ce toamnă — Cîntece şi jocuri populare — Biblioteca muncitorilor forestieri. 14.30—15 în limba maghiară: Ştiri — Mujică distractivă — Ghid cultural. 17— 17.30 — în limba romînă: Ştiri — Cîntece populare — Sport. 17.30— 18.30 în limba maghiara: Jurnal sonor — Cîntece şi ceardaşuri — Sport — Melodii de dans. 19,00 — Jurnalul televiziunii; 19,15 — Pentru micii fotografi: „Zîmbiţi vă rogi"; 19,35 — Artişti amatori în studio; 20,10 — Filmul documentar: Apa vie; 20,25 — Poemele culorii; 20,45 — Pagini din opere iubite — 21,30 — Telesport. In încheiere: Buletin de ştiri, buletin meteorologic.