Steaua Roşie, septembrie 1964 (Anul 13, nr. 206-231)

1964-09-01 / nr. 206

2 FOTBAL A.S.A. Mureşul — Chimica Tîrnăveni 3-0 (0-0) In cadrul pregătirilor pentru viitorul campionat, echipele A.S.A. Mureşul din categoria „B" şi Chimica Tîrnăveni din categoria „C" — au susţinut un joc cu caracter de verificare. Gazdele, antrenate de Tiberiu Bone şi prof. Martin Bocsárdi, au prestat un joc mediocru, dar în limitele sportivităţii. Oaspeţii au lăsat o frumoasă impresie, jucînd chiar din prima repriză la acelaşi nivel cu gazdele, iar în repriza a doua au cedat datorită superiorităţii tehnice a gazdelor. Golurile au fost înscrise de către Alecu (min. 61), Siko (min. 75) şi Ţaralungă (min. 83). A arbitrat corect şi autoritar Szecsey din Tg.-Mureş. Echipele au evoluat în următoarele formaţii: A.S.A. Mureşul Tîrgu-Mureş: Boroş — Zavoda II, (din min. 46 Bartók) Balázs, (din min. 66 Szatmári) Alecu (din min. 46 Zavoda II) Czako — Tuzson, (din min. 46 Alecu, iar din min. 66 Gheorghevici) Siko, — Bejan, (din min. 46 Gerthner) Gorán, (din min. 50 Țaralungă) Ciocan, (din min. 46 Sárdi), Miko (din min. 46 Györfi). Chimica Tîrnăveni: Horváth, (din min. 76 Suciu) Hulă, Deac, (din min. 65 Costin) Pantea, Vruşă, — Nagy, Băndărăză, — Lazăr, (din min. 46 Manea) Stoica, (din min. 46 Mitică) Ionas, Székely, (din min. 46 Suciu). ANDREI SZABÓ corespondent voluntar START ÎN CATEGORIA „A“ LA FOTBAL Duminică în 6 oraşe din ţară s-a dat startul în cea de-a 47-a ediţie a maratonului fotbalistic, campionatul categoriei „A", la care participă 14 echipe, care au pornit în lupta pentru titlu. Iată rezultatele înregistrate: Dinamo Bucureşti — Crişul Oradea 2—0; Rapid Bucureşti — C.S.M.S. Iaşi 4—1; Petrolul Ploieşti — Ştiinţa Cluj 2—2; Farul Constanţa — Dinamo Piteşti 3—1; Steagul roşu Braşov — U.T. Arad 3—0; Minerul Baia Mare — Progresul Bucureşti 3—1; Ştiinţa Craiova — Steaua 0—4. In total s-au marcat 26 de goluri, ceea ce dovedeşte eficacitatea înaintaşilor Primul gol al campionatului a fost marcat pe Stadionul „23 August" din Capitală de către Vornicu (C.S.M.S. laşi) în minutul 24 în meciul Rapid Bucureşti — C.S.M.S. laşi. Clasament: 1. Steaua; 2. Steagul roşu; 3. Dinamo Bucureşti; 4. Rapid; 5—6. Farul; Minerul; 7—8. Petrolul; Ştiinţa Cluj; 9—10. Progresul; Dinamo Piteşti; 11. C.S.M.S. Iaşi; 12. Crişul; 13. U.T.A.; 14. Ştiinţa Craiova. Fază din meciul A.S.A. „Mureşul" — Chimica Tîrnăveni. HANDBAL IN? In cadrul pregătirilor pentru viitorul campionat, echipele feminine Mureşul Tîrgu-Mureş şi Voinţa din Sighişoara, ambele din categoria „A" — au susţinut două jocuri de verificare la Tg.-Mureş. Iată rezultatele: Sîmbătă, 29 august, Mureşul—Voinţa Sighişoara 18—11 (9—5), iar duminică, 30 august, Mureşul—Voinţa 22—14 (9—6). Meciurile au fost de bună factură tehnică, fiind presărate cu multe faze spectaculoase realizate de ambele formaţii, evidenţiinduse din partea gazdelor: Rozalia Soos, Valeria Preda, Maria Incze şi Rozalia Molnár. TENIS DE MASA Faza regională a campionatului republican al juniorilor Timp de două zile, în sala de club a Casei de cultură a sindicatelor din Tg.-Mureş s-au desfăşurat întrecerile fazei regionale a campionatului republican de tenis de masă rezervat juniorilor şi junioarelor, la care au participat un număr de 52 jucători, din raioanele Tg.-Mureş, Odorhei, Tîrnăveni, Reghin şi din oraşul Tg.-Mureş. In general meciurile au fost de nivel tehnic mediocru, în schimb finalele s-au desfăşurat la un bun nivel tehnic, întrecerile fiind viu aplaudate de către numerosul public. Ca o surpriză trebuie să amintim la fete eliminarea din cursa pentru titlu a Margaretei Csizmadia (Voinţa Tîrnăveni), membră în lotul regional de tenis de masă, de către Adriana Nagy (Comerţul Tg.-Mureş). Cu prilejul întrecerilor s-au remarcat o serie de tineri printre care se numără: Iancu Sîngeorgean, Gheorghe Naftali, Gh. Grün, Marta Kalli, Eva Borsos, Ecaterina Gîrbovan (Centrul de copii Tg.-Mureş), Ladislau Belloni (Voinţa Tîrnăveni), Ana György (Voinţa Odorhei), Eva Ferenczi (Recolta Găieşti). Iată acum primii clasaţi: Simplu fete: 1. Judit Schnitzer (Constructorul Tg.-Mureş); 2. Adriana Nagy (Comerţul Tg.-Mureş); 3. Eva Ferenczi (Recolta Găieşti); 4. Margareta Csizmadia (Voinţa Tîrnăveni). Dublu fete: 1. Judith Schnitzer (Constructorul Tg.-Mureş), Adriana Nagy (Comerţul Tg.-Mureş); 3. Ana György, Aranka Lőrincz (Voinţa Odorhei); 3. Iuliana Tărăncoiu, Dorina Mircea (Progresul Reghin); 4. Ecaterina Gîrbovan (Centrul de copii Tg.-Mureş), Eva Ferenczi (Recolta Găieşti). Simplui băieţi: 1. Carol Kerekes (Comerţul Tg.-Mureş); 2. David Barna (Constructorul Tg.-Mureş); 3. Antal Pongrâcz (Constructorul Tg.Mureş); 4. Iancu Sîngeorgean (Centrul de copii Tg.-Mureş). Dublu băieţi: 1. David Barna, Antal Pongrâcz (Constructorul Tg.-. Mureş); 2. Carol Kerekes, Kálmán Nagy (Comerţul Tg.-Mureş); 3. Arcadiu Molnár, Iancu Sîngeorgean (Centrul de copii Tg.-Mureş); 4. Ioan Fehér, Carol Laszkovici (Voinţa Odorhei). Dublu mixt: 1. Judith Schnitzer, David Barna (Constructorul Tg.Mureş); 2. Adriana Nagy, Carol Kerekes (Comerţul Tg.-Mureş); 3. Eva Ferenczi (Recolta Găieşti), Kalman Nagy (Comerţul Tg.-Mureş); 4. Aranka Lőrinczi, Ioan Fehér (Voinţa Odorhei). Pentru finala care are loc la sfîrşitul acestei săptămîni la Bucureşti, s-au calificat: Carol Kerekes, David Barna şi Judith Schnitzer. După concurs au avut loc jocuri demonstrative cu participarea sportivului fruntaş Adalbert Réthi (C.S.M. Cluj). Concomitent s-a desfăşurat şi un concurs al Centrului de copii din Tg.-Mureş, IOAN PĂUȘ FOTBAL. — Meciuri amicale: Ciocanul Tg.-Mureş — Mureşul Luduş 2—2; Progresul Reghin — Rapid Tg.-Mureş 4—1. ■k În cadrul „Cupei R.P.R." la fotbal s-au înregistrat următoarele rezultate: Complexul Gălăuţaş — Lemnarul Tg.-Mureş 4—3; Energia Fîntîneîe — Ştiinţa Tg.-Mureş 3—1; Mureşul Gorneşti — Otelul Tg.-Mureş 3—6; Scînteia Crăciuneşti — Ciocanul Tg.-Mureş 1—4; Unirea Luduş — Voinţa Tg. Mureş 4—1; Progresul Sîntu — Gloria Tg.Mureş 0—3. ★ BASCHET: — In sala Floreasca din Capitală s-a desfăşurat duminică cea de-a treia întîlnire masculină de baschet între reprezentativele R. P. Romíno şi R. P. Polone în care victoria a revenit gazdelor cu scorul de 77—73. Din echipa cîştigătoare o comportare excepţională a avut Nosievit,, care a realizat 21 de puncte. ★ In cadrul fazei interregionale a campionatului de calificare la baschet, sîmbătă şi duminică, pe terenul Ştiinţa din Tg.Mureş, s-au întîlnit în meciuri tur-retur echipele feminine Lemnarul Tg.Mureş — S.S.E. Braşov. În prima zi au cîştigat la limită gazdele cu rezultatul de 30—29 (14— 18), iar în ziua adoua victoria a revenit braşovencelor cu scorul de 41— 25 (12—9). S-a calificat echipa din Brașov. ★ RUGBI. — Duminică, la Ploiești, reprezentativa de juniori a R.P. Româno a întrecut echipa Lokomotiv Sofia, campioana R. Bulgară la rugbi, cu rezultatul de 35—3. In cea de-a doua etapă a returului campionatului republican de rugbi, duminică s-au înregistrat următoarele rezultate: Gloria — Progresul 9—3; Steaua — Rulmentul Bîrlad 8—3; Ştiinţa Petroşeni — Constructorul Bucureşti 3—0; Ştiinţa Cluj — Dinamo Bucureşti 3—13; C.S.M.S. Iaşi — Griviţa roşie Bucureşti 6—11; Ancora Galaţi — Ştiinţa Timişoara 3—0. In clasament pe primele locuri se situează echipele: 1. Dinamo 2. Steaua 3. Griviţa roşie. ★ HANDBAL. — lucind în deplasare la Odorhei, echipa divizionară masculină de handbal în 7 Ştiinţa Tg.-Mureş, a pierdut cele două întîlniri cu rezultatele următoare: în primul meci: 18—12, iar în cel de-al doilea joc: 17—14. In primul meci din campionatul republican de handbal în 7, seria I, formaţia Ştiinţa Tg.-Mureş va juca la 6 septembrie cu Voinţa Sighişoara la Copşa Mică, deoarece terenul echipei din Sighişoara este suspendat. PE SCURT STEAUA ROŞIE După-amiază şi seara In fiecare zi, după-amiază şi pînă seara tîrziu, clubul ,şi biblioteca întreprinderii Forestiere din Topliţa cunosc o permanentă animaţie. Aici îşi dau întîlnire muncitori forestieri, tineri şi vîrstnici, alţi oameni ai muncii din întreprinderileşi instituţiile oraşului. Cei îndrăgostiţi de instrumentele muzicale (acordeon, vioară, clarinet etc.) îşi încearcă înclinaţiile, alţii se avîntă în iureşul dansului popular sau îşi petrec timpul în tovărăşia unei cărţi. In ultima vreme, la club şi bibliotecă s-au organizat diverse genuri de manifestări culturale. Simpozionul „Construcţii realizate în anii regimului democrat popular" a fost audiat de majoritatea salariaţilor din întreprindere. Anul acesta, în programele lunare ale celor două unităţi de cultură şi-au făcut loc tot mai mult montajele literare. Fiind organizate din timp, cuprinzînd teme importante şi atractive, montajele literare: „Te cîntîm patrie socialistă, îţi mulţumim partid iubit", „Pe drumul deschis de marele August" şi „Din trecutul de luptă al poporului nostru" au suscitat interesul muncitorilor forestieri. Primul montaj literaţ s-a ţinut şi la gurile de exploatare Stînceni, Brad şi Bîtca-Lomaş, la sectoarele de prelucrare a lemnului Răstoliţa şi Lunca-Bradului. Unele dintre aceste manifestări culturale au fost precedate sau urmate de programe artistice. Luna aceasta, colectivul bibliotecii sindicale a organizat patru recenzii de cărţi, o expoziţie de cărţi cu tema „înfloreşte ţara mea" şi o şezătoare literară „Ce am citit din proza contemporană". Pentru reuşita acestor acţiuni culturale, pe lîngă bibliotecă au fost atraşi un număr însemnat de tineri dintre cei mai activi cititori. Un îndrăgostit Despre vrednicia şefului de brigadă Petru Lukács, de la gura de exploatare Bîtca-Lomaş, mi s-a vorbit cu multă căldură la depozitul final al I. F. Topliţa. Numele şi fotografia lui figurează de multă vreme la panoul de onoare al fruntaşilor şi evidenţiaţilor în producţie din întreprindere. Pe acest om harnic l-am găsit la gura de exploatare împreună cu membrii brigăzii lui, cu alţi forestieri, audiau expunerile unei brigăzi ştiinţifice din oraşul Topliţa. După cîteva întrebări puse de forestieri, după scurte discuţii, Petru Lukács, cu emoţie în glas a început să povestească celor de faţă aspecte din viaţa pădurilor şi al stăpînilor ei — forestierii: „Sunt unul dintre mulţii forestieri care cunosc toţi masivii de pe Valea Mureşului, îmbrăcaţi cu aur verde. De aproape 30 de ani am dat piept cu falnicile păduri, am cunoscut soarta lor şi ar a trecut şi în anii luminoşi pe care îi trăim. Am trăit şi acele vremuri, cînd sub ochii mei şi a celor de o vîrstă cu mine, pădurile erau tăiate fără milă. O parte dintre munţi rămîneau pleşuvi, văduviţi decenii de-a rîndul de umbra coniferelor. Trec şi astăzi pe acele locuri jefuite altădată, dar nu le mai recunosc. Orînduirea noastră a sădit pe nemărginite suprafeţe păduri de diferite esenţe, care cresc viguros sub ochii noştri. M-am îndrăgostit de pădurile noastre şi stau cu drag şi muncesc în mijlocul lor. E cum nu se mai poate de plăcut să mînuieşti ferăstraiele electrice, să transporţi buştenii de la kilometri depărtare cu funiculare.e, să-i încarci în trenuri şi autocamioane cu troliile. Intr-un cuvînt e plăcut să lucrezi mecanizat. Cîtă uşurinţă, cită scutire de acea muncă de rob pe care o făceam în tinereţe numai cu ţapina, cu joagărul şi cu toporul. Şi cit de bine te simţi, cînd, după o zi de muncă, te odihneşti într-o cabană modernă, intr-un pat învelit cu cearşafuri albe ca zăpada; asculţi buletine de ştiri şi muzică transmise prin radio. Sîntem fericiţi în pădure. Despre iscusinţa şi priceperea cu care munceşte brigada lui Petru Lukács, stă mărturie înfăptuirea angajamentelor luate în întrecerea socialistă. Pînă în preajma marii sărbători a poporului nostru — 23 August — forestierii de la gura de exploatare Bîtca-Lomaş, au realizat peste angajamentele luate 400 mc lemn rotund răşinoase, 700 mc rotund buşteni. In brigada lui Petru Lukács mai lucrează Márton Puskás, Petru Nuţiu şi Balázs Alajos. Au aproape aceeaşi vîrstă, spre 50 de ani. Se cunosc din copilărie, împreună au muncit în multe locuri de pe Valea Mureşului, împreună s-au îndrăgostit de pădurile seculare în care se simt fericiţi, muncesc cu pasiune şi voie bună. C. CONSTANTIN Articole de porcelan printr-un tratament special Albul imaculat al zăpezii are un concurent serios în culoarea noilor articole din porţelan obţinute printr-un tratament special al caolinului. Realizarea de către industria noastră de specialitate a acestor obiecte se încadrează în acţiunea de îmbunătăţire a calităţii produselor de menaj. Pe această linie, în fabricile de sticlărie şi ceramică fină au fost obţinute în ultimul timp şi alte succese. In prezent, întreaga cantitate de sticlărie de menaj se ■produce numai din nisip înnobilat, fapt care conferă obiectelor o mare transparenţă şi reflexe cu un efect deosebit. De asemenea, a crescut producţia de sticlărie colorată, o bună parte din volumul seturilor şi serviciilor din sticlă fiind create în combinaţii de 4—16 culori. Tot în acest sector trebuie amintit faptul că în prezent întreaga sticlărie de ambalaj se realizează cu ajutorul unor maşini automate şi după reţete tehnologice moderne, ceea ce dă produselor aspect plăcut, rezistenţă, uniformitate şi greutate redusă. Aplicarea numeroaselor tehnologii noi — din care marea majoritate sînt romîneşti — în vederea îmbunătăţirii calităţii mărfurilor, a fost însoţită şi de sporirea producţiei. Faţă de anul 1959 se fabrică acum o cantitate dublă de sticlărie şi faianţă. Masive creşteri au fost înregistrate şi în sectorul porţelanului de menaj. Comparativ cu anul 1938, în ţara noastră se realizează acum de 7 ori mai multă sticlărie, faianţă şi obiecte din porţelan.Agerpres) Pe adresa »ţelăriilor Sub lozinca „Din metale vechi maşini şi utilaje noi", oamenii muncii din oraşul Tîrnăveni, din întreprinderi, gospodării de stat şi alte organizaţii economice din raion, intensifică acţiunea de colectare a fierului vechi. Astfel, colectivul I.C.M. Tîrnăveni a expediat pînă la data de 17 august, pe adresa oţelăriilor patriei, 2.271.563 kg de fier vechi, depăşind cu mult angajamentele luate în cinstea zilei de 23 August. Cele mai frumoase rezultate in această acţiune le-au obţinut şi de data aceasta chimiştii, care au colectat şi predat pînă la data de mai sus peste 1.565.000 kg de fier vechi, din care aproape 87.000 kg fontă şi însemnate cantităţi de metale neferoase. Rezultate bune în colectarea fierului vechi a obţinut şi colectivul Fabricii de geamuri, care a predat aproape 70.000 kg şi cel al Fabricii de cărămizi şi ţigle „Hercules", care a predat 30.000 kg de fier vechi. Nici gospodăriile de stat nu s-au lăsat mai prejos, G.A.S. Jidvei predînd aproape 19.000 kg şi G.A.S. Seuca 16.000 kg. De remarcat este faptul că U.R.C.C. Tîrnăveni, mobilizînd masele largi de cooperatori, a colectat şi predat I.C.M. Tîrnăveni peste 188.000 kg de fier vechi, realizînd astfel în întregime planul de colectare a fierului vechi pe acest an. SIMION BOCHIȘ corespondent voluntar ÎNTREPRINDEREA raionala DE INDUSTRIE LOCALĂ (I.R.I.L.) din Odorhei, Str. Teilor nr. 23. TELEFON 169 ANGAJEAZĂ IMEDIAT: — Maistru specialist în ceramică, la secţia ceramică din Corund. CONDIŢII DE ANGAJARE: absolvent al şcolii de maiştri şi zece ani vechime în meseria respectivă. Informaţii suplimentare se pot obţine la direcţiunea întreprinderii. Cooperativa de producţie „METALUL" din Tîrgu-Mureş Piaţa Trandafirilor nr. 20, aduce la cunoştinţă celor interesaţi, persoane particulare şi cooperative, că în cadrul acestei cooperative s-a înfiinţat un atelier de proiectare pentru construcţii şi instalaţii Cei interesaţi se vor adresa serviciului proiectări din cadrul cooperativei, la adresa de mai sus. Mil miller mureş- Irani ei se angajează muncitori mineri, ajutori mineri şi necalificaţi. Solicitanţii se vor prezenta la Exploatarea minieră Bălan, staţia C.F.R. Izvorul-Olt. Se asigură cazare, cantină şi posibilităţi de calificare. in „Biblioteca pentru toţi“ In colecţia „Biblioteca pentru toţi" a Editurii pentru literatură au apărut zilele acestea trei ample culegeri, însumînd în cele şase volume ale acestora creaţii de seamă ale literaturii noastre contemporane în domeniul nuvelisticii, dramaturgiei şi poeziei. Culegerea intitulată „Nuvela romina contemporană" prezintă în trei volume un număr de 42 nuvele, schiţe şi povestiri aparţinînd celor mai cunoscuţi scriitori contemporani. Volumul este însoţit de un tabel cronologic şi note bibliografice. „Dramturgia romină contemporană" însumează, în două volume, 12 dintre cele mai importante creaţii dramatice. Volumul „Poezia romînă contemporană" cuprinde selecţii din creaţiile a 106 poeţi, incepînd cu Tudor Arghezi şi pînă la cele mai tinere condeie. Acest volum marchează totodată apariţia numărului 250 a colecţiei „Biblioteca pentru toţi". Volumele apărute pînă acum în colecţie ating un tiraj, general de 11.348.000 exemplare. (Agerpres) Pentru satisfacerea în măsură tot mai mare a setei de cultură a oamenilor muncii, partidul şi statul nostru acordă o deosebită atenţie asigurării bazei materiale necesare desfăşurării activităţii culturale. In acest scop, an de an se construiesc noi cămine culturale, cluburi, cinematografe etc. Fotografia de mai sus infăţişează unul din frumoasele cămine culturale din regiunea noastră, construit în comuna Răstoliţa, raionul Topliţa. Cinema MARŢI, 1 SEPTEMBRIE TG.-MUREŞ — Arta: filmul Comoara din lacul de argint. Progresul: filmul întuneric în plină zi. Steagul roşu: filmul Singurătatea alergătorului de cursă lungă, Tineretului: filmele Fără teamă şi reproş şi Ultimul tren din Gun-Hill. Muncitoresc: filmul Viaţa sportivă. Flacăra: filmul Hoţul din San Marengo. Casa de cultură, a sindicatelor: filmul Slujnica. Cheorghieni — Mioriţa: filmul Aventurile unui tînăr. Luduş — Flacăra: filmul Kaloian. Miercurea Ciuc — Harghita: filmul Cei trei muşchetari, seriile I—II. Odorhei — Muncitoresc: filmul Unde-i generalul? — Reghin — Patria: filmul Hoţul din San Marengo; Victoria: filmul Ţarcul. Tîrnăveni — Melodia: filmul Nu se poate fără dragoste. Topliţa — Muncitoresc: filmul Moartea se numeşte Engelchen. RADIO MIERCURI, 2 SEPTEMBRIE BUCUREŞTI (Spicuiri) Programul I: 5,06 — Emisiunea pentru sate: îndrumări pentru legumicultori; 8,06 — Melodii populare; 9,00 — Muzică din operete; 10,03 — Teatru la microfon: „Titanic-vals" de T. Mușatescu; 12,30 — Muzică populară; 14,30 — Roza vînturilor; 15,00 — Melodii populare din diferite regiuni ale ţării; 16,30 — Muzică uşoară de Eugen Teger; 18,30 — Program muzical pentru fruntaşi şi evidenţiaţi în întrecerea socialistă; 19,00 — Muzică de dans; 19,35 — Melodii populare; 20,15 — Jurnalul satelor; 21,15 — La microfon: Satira şi umorul; 22,15 —■ Muzică de dans. Programul II: 9,03 — Cîntece din folclorul nou şi jocuri populare; 9,30 — „In excursie", muzică uşoară; 10,30 — De toate pentru toţi; 11,30 — Din folclorul muzical al popoarelor; 12,00 — Muzică uşoară; 12,30 — Arii şi duete din operete; 13,40 — Muzică uşoară interpretată de Mara Jandi şi George Bunea; 14,30 — Melodii populare olteneşti; 15,30 — Scene din operete; 16,30 — Melodii populare; 18,00 — Muzică uşoară românească; 19,10 — Aspecte de la Expoziţia realizărilor economiei naţionale a R.P.R.; 19,30 — Ciclul „Să cunoaştem creaţia enesciană"; 20,15 — Şcoala şi viaţa; 20,35 — Cîntece şi jocuri populare; 21,10 — Muzică de dans. * TG.-MUREŞ. 5—5,30 în limba romînă. Corespondenţe, muzică. 5,30 —6 în limba maghiară. Recomandările Consiliului agricol regional — Muzică executată de fanfară — Pentru creşterea şeptelului — Muzică distractivă. 14,30—15 în limba maghiară. Program interpretat de artişti amatori — Cîntă orchestra de muzică populară condusă de Muszka Sándor — Ne scriu corespondenţii. 17—17,30 în limba romînă: Ştiri — Muzică de dans — Pe teme actuale — Muzică — Din activitatea forestierilor. 17,30—18,30 în limba maghiară: Ştiri — Prelucrări de folclor — Cronică industrială — Muzică de cameră — Brigada ştiinţifică. Cum va fi vremea? Timpul probabil. Vremea continuă să se menţină frumoasă şi călduroasă, cu înnorări reduse în special în cursul după-amiezii. Temperatura staționară, noaptea va fi cuprinsă între 10—18 grade, iar ziua între 22—30 grade, sîntălala, .