Steaua Roşie, noiembrie 1964 (Anul 13, nr. 259-283)

1964-11-01 / nr. 259

PROLETARI DIN TOATE ŢĂRILE, UNIŢI-VĂ ! ORDAN AL COMITETULUI REGIONAL DE PARTID MUREŞ-AUTONOMĂ MAGHIARĂ ŞI AL SFATULUI POPULAR REGIONAL Anul XIII. Nr. 259 (2.064) Duminică, 1 noiembrie 1964 4 pagini, 20 bani Toate forţele pentru terminarea grabnică a lucrărilor agricole de toamnă In raionul Tîrnăveni — ritm mai intens la semănat Timpul favorabil din ultima săptămînă a dat posibilitatea lucrătorilor de pe ogoare să intensifice ritmul lucrărilor agricole de toamnă. In raionul Tîrnăveni, de pildă, în 4 zile (adică de luni pînă vineri) au fost recoltate 1.520 ha cu porumb şi peste 250 ha cu sfeclă de zahăr. Tot în această perioadă griul a fost însămînţat pe 1.680 ha, realizîndu-se un ritm zilnic de 420 ha. Cu toate aceste realizări, ritmul de lucru în aceste zile frumoase, nu poate fi socotit mulţumitor. Dacă se creau posibilităţi pentru folosirea din plin numai a semănătorilor existente în S.M.T., ritmul zilnic la semănat putea fi mai mult decît dublu. lată cîteva aspecte privind desfăşurarea muncilor în acest raion. PE ULTIMELE SUPRAFEŢE Deplina colaborare între brigăzile de cîmp şi cea de tractoare, buna organizare a muncii din partea consiliului de conducere şi a inginerului agronom au făcut ca G.A.C. Bălcaciu să fie avansată cu însămînţatul griului, lucrare ce se execută pe ultimele hectare. Aici toate forţele au fost concentrate în primul rînd pentru eliberarea terenurilor care urmau a fi însămînţate cu grîu. La stabilirea acestor terenuri s-a procedat în mod judicios. După culturile care părăsesc tîrziu terenul a fost planificat a se însămînţa suprafeţe mai mici şi aceasta numai în funcţie de posibilităţile existente de a fi recoltate la timp. Aşa se face că la ora actuală întreaga suprafaţă planificată cu grîu este eliberată. Cele 6 tractoare din brigada condusă de losif Centeri lucrează din plin la eliberarea terenului. Tractoriştii de aici lucrează la semănat cu un ritm zilnic de 26—30 ha executînd în acelaşi timp lucrări de foarte bună calitate. Ca un fapt pozitiv în respectarea calităţii trebuie să amintim că aici mînuitorii de maşini sunt bine instruiţi şi lucrează pe maşini în toată perioada semănatului. Consiliul de conducere a luat măsuri pentru stimularea acestora. Dacă griul însămînţat răsare în condiţii bune, fiecare din ei este premiat cu o sumă oarecare de bani. Lucrînd în acest fel gospodăria din Bălcaciu va termina însămînţările în decurs de două zile. Terminînd eliberarea terenului unde urmează a fi însămînţat griul, gospodăria de aici va trebui să treacă cu toate forţele la recoltatul sfeclei de zahăr, lucrare care este mult rămasă în urmă. In primele zile ale săptămînii viitoare vor fi terminate însămînţările şi la G.A.C. Şona. Pentru aceasta au fost create toate condiţiile, terenul fiind aproape în întregime eliberat. In urma revizuirii planului de amplasare a culturilor, griul după porumb urmează a se însămînţa doar pe 11 ha, după sfeclă 70 ha, suprafeţe care sunt deja eliberate. Tractoriştii Solomon Costea şi Ştefan Konárth lucrează la semănat cu un ritm zilnic de 24 ha, lucru ce permite ca însămînţările să fie terminate şi aici în cel mai scurt timp. Conducerea gospodăriei însă va trebui să ia măsuri pentru eliberarea grabnică a terenului care mai e ocupat cu trifoiul de sămînţă. Pentru aceasta sînt posibilităţi, însă se pare că această lucrare a fost scăpată din vedere. Faţă de alte campanii, acum se lucrează mai bine şi la G.A.C. Tătîrlaua care a însămînţat pînă acum 240 ha din cele 340 planificate. La fel şi G.A.C. din Cerghid care se număr printre gospodăriile fruntaşe pe raion. MUNCA PUTEA FI MAI BINE ORGANIZATĂ Gospodăria colectivă din Bita a însămînţat pînă în seara zilei de 29 octombrie 213 ha cu grîu din peste 700 ha planificat. In 4 zile bune de lucru (de luni pînă vineri seara) aici au fost însămînţate cu grîu abia 20 ha, iar pregătirea terenului s-a făcut doar pe mici suprafeţe. Faţă de această situaţie se vede clar că cele 16 tractoare care deservesc gospodăria de aici au lucrat cu mult sub posibilităţi tocmai din cauză că aici munca de eliberare a terenului a fost defectuos organizată. In urma ploilor şi aici s-a trecut la revizuirea planului de amplasare a culturilor. Suprafaţa care urmează a fi însămînţată după cultura porumbului s-a redus la 140 ha. Dacă munca ar fi fost mai bine organizată această suprafaţă putea fi eliberată în 2—3 zile ţinînd cont că în gospodărie participă zilnic la lucru 400—500 braţe de muncă. Părerea noastră este că s-a greşit cînd s-a stabilit ca 120 ha cu grîu să fie însămînţate pe terenurile care au fost cultivate în acest an de către membrii colectivişti (ca loturi personale). Aceste loturi, care în majoritate au fost cultivate cu porumb trebuiau recoltate. Pentru aceasta conducerea gospodăriei a dispus ca fiecare colectivist să treacă la eliberarea acestor terenuri, repartizînd în acest scop și o parte din atelajele gospodăriei. Lucrîndu-se în mod neorganizat la eliberarea acestor loturi s-a irosit o bună parte din forţa de muncă şi de transport a gospodăriei fără a se realiza mare lucru, lată că a trecut o săptămînă bună de lucru şi cele 120 ha încă nu sînt eliberate. Era mai bine dacă gospodăria planifica a se însămînţa cu grîu o altă suprafaţă de 120 ha (din suprafeţele cultivate de gospodărie) care în mod organizat, pe brigăzi şi echipe, putea fi eliberată în decurs de 2—3 zile, sau dacă n-au existat alte posibilităţi, munca de eliberare a terenului ocupat de loturi personale trebuia făcută în mod organizat, sub supravegherea conducerii gospodăriei, de la un capăt a tarlalei, stabilindu-se termene de executare pentru fiecare colectivist.Cît priveşte însămînţatul griului în loturile personale cultivate de membri, ar fi cazul ca şi la G.A.C. Bila să se respecte indicaţia dată ca aceste loturi să fie repartizate acestora pe mai mulţi ani şi nu să se schimbe în fiecare an). La această gospodărie nu s-a însămînţat în întregime nici orzul de toamnă. Faţă de cele de mai sus, conducerea gospodăriei, sub îndrumarea organizaţiei de partid va trebui să treacă la o mai bună organizare a muncii în vederea eliberării terenului care trebuie însămînţat în cel mai scurt timp. La gospodăria din Bila vor trebui luate măsuri şi pentru recoltarea sfeclei de zahăr şi în special a porumbului, lucrare care practic nu este începută. Ar fi dăunător să se înregistreze pierderi din cauza întîrzierii recoltărilor, deoarece datorită muncii depuse la însămînţat şi întreţinerea culturilor re-colta este bună. La porumb recolta este cu cel puţin 500 kg la ha mai mare ca anul trecut, iar la sfeclă mai mult decît dublu. In acest raion sînt rămase în urmă cu însămînţările şi gospodăriile colective din Sînbenedic, Mica, Velţ şi altele. Avînd în vedere că ne aflăm la sfîrşitul epocii de însămînţare şi că însămînţările griului în raionul Tîrnăveni erau realizate pînă zilele trecute doar în proporţie de 49,6 la sută (situîndu-se printre ultimele raioane pe regiune) este necesar ca Comitetul raional de partid, Consiliul agricol raional să analizeze această stare de lucruri din unităţile rămase în urmă şi să ia cele mai eficace măsuri pentru ca semănatul griului să fie terminat în următoarele 5—6 zile. Tractoristul Vass Iosif de la S.M.T. Miercurea Niraj pregăteşte terenul pentru însămînţat la o.A.c.. Ghindari (raionul Mureş) Cu aparatul de fotografiat Din turbo-generatoarele instalate în întreprinderea centrală termică „Steaua roşie" din Fintînele pulsează zilnic spre consumatori 3—4 milioane de kilowaţi-oră energie electrică, care pune în mişcare nenumărate maşini şi aparate industriale, de uz casnic şi iluminează locuinţele a mii şi mii de familii. Tainele cazanelor, turbinelor şi a generatoarelor de curent electric le cunosc bine cei care le strunesc, le impulsionează şi le urmăresc funcţionarea zi şi noapte. Ei au hotărît ca, anul acesta, cu eforturi sporite, să „smulgă" agregatelor o producţie maximă de energie electrică, la un preţ de cost cît mai scăzut. Astfel, reducerea consumului specific de combustibil a devenit obiectivul numărul 7 al întrecerii socialiste şi 300 de muncitori, tehnicieni şi ingineri în întrecere au început căutarea de noi căi de economisire a combustibilului. Cunoştinţele profesionale, experienţa, perseverenţa şi strădania colectivului de energeticieni au condus la descoperirea de noi rezerve interne de reducere a consumurilor specifice de combustibil. In acest scop s-a acordat o atenţie deosebită: menţinerii arderii în cazane, asigurării funcţionării preîncălzitoarelor de înaltă presiune, respectării parametrilor nominali ai aburului supraîncălzit şi ai apei de alimentare, curăţirii periodice a condensatoarelor turbinelor, asigurării funcţionării perfecte a aparatelor de control şi măsurat etc. Toate acestea au dus la reducerea, în primele 9 luni din acest an, a consumurilor specifice planificate cu 2 la sută. Rezultatele cele mai bune le-au obţinut brigăzile de exploatare, care au înscris lună de lună, în graficele întrecerii socialiste succese remarcabile. Un bilanţ făcut de curînd a dus la cunoaşterea realizărilor obţinute de fiecare brigadă în parte. Brigăzile a III-a şi a IV-a reducînd, mai multe luni la rînd consumurile specifice de combustibil, au reuşit să realizeze în primele trei trimestre din acest an economii care se ridică la 236.000 de lei şi respectiv la 231.000 de lei. Hărnicia şi priceperea au situat aceste două echipe pe primele locuri în întrecerea socialistă şi ele au fost declarate evidenţiate. Reducerea consumurilor specifice de combustibil a făcut ca întreprinderea să economisească în 9 luni din acest an, la preţul de cost, suma de 714.000 de lei. In imagini redăm pe cîţiva din animatorii luptei pentru economisirea combustibilului. Echipa condusă de Alexandru Szász lucrează la reparaţii termice, executînd lucrări de calitate care influenţează consumul specific de combustibil. In fotografia din stingă — jos: Vasile Dan, Alexandru Szász şi Elemér Bakó, după ce au terminat repararea preîncălzitorului de apă de înaltă tensiune, fac ultima revizie a acestuia. Fotografia din dreapta — sus: Dumitru Cîndea în camera de comandă supraveghează menţinerea constantă a sarcinilor pe generatoare. In fotografia din dreapta — jos: Visalon Cerghizan, mecanic principal la turbina nr. 5 urmăreşte funcţionarea turbo-generatorului şi face manevrele necesare ca acesta să funcţioneze în regim cît mai economic. Din văile munţilor se scurg autocamioane şi trenuri forestiere încărcate , cu buşteni de brad şi de fag. întreaga încărcătură ajunge într-un singur loc: Sectorul de industrializare a lemnului din Lunca Bradului. Aici „aurul verde" capătă noi contururi. Lemnul din vîrf de munte devine cherestea. Despre meşterii gaterelor şi circularelor se ştiu multe. Hărnicia şi mai ales îndemînarea lor sînt adevărate scrisori de recomandaţie. Mai puţine s-au relatat însă despre echipele de la rampa de încărcare. Ele încarcă cheresteaua sosită din sector în vagoanele C.F.R. Oamenii din acest sector contribuie la buna desfăşurare a transportului şi asigură concordanţa de lucru între staţia C.F.R. din localitate şi serviciul de expediţiei al sectorului*. Ziua şi noaptea, în schimburi, 12 echipe de muncitori expediază materia lemnoasă prelucrată la Lunca Bradului. Despre una din echipele de la rampă auzisem multe lucruri interesante. Hărnicia și realizările ei au devenit cunoscute în tot sectorul. Chiar în momentul cînd am ajuns la rampa de încărcare începuse pauza. Mihai Csatlós, şeful echipei mi-a prezentat pe ortacii săi şi m-a invitat să stau în mijlocul lor. Drept scaune — buştenii. Pe rampă, la locul de muncă al echipei, discuţiile s-au înfiripat repede. Aşa am aflat că de doi ani încoace se pune un accent deosebit pe mecanizarea lucrărilor, că au fost instalate maşini menite să uşureze mult munca fizică. — Priviţi troliul mobil — intervine Gheorghe Nagy. Vedeţi cît de simplu trage el buşteanul de fag? In urmă cu doi ani, la aceeaşi lucrare participa întreaga echipă. Şi, bineînţeles, operaţiunea nu o puteam face atît de repede. Şi, dacă veni vorba de mecanizare, să continui. In apropierea troliului, vedeţi macaraua auto. Ea ne este nedespărţită. E un fel de inimă mecanică pentru munca echipei. Avem şi un elevator. El urcă singur, direct în vagoane, aşa cum îi comandăm noi, manelele de brad. Nouă ne revine doar menirea de a dirija. — Echipa noastră este formată din şase oameni — spune Gheorghe Marton. Vreau neapărat să subliniez că ne înţelegem foarte bine. Chiar minunat. Sîntem ca fraţii. Acest lucru este foarte important. Acţionăm ca un singur om. Sîntem în întrecere socialistă cu echipa lui Mihai Kántor. De doi ani ne întrecem cu ea şi tot de atîta vreme ne menţinem în frunte. Sîntem hotărîţi ca şi anul acesta să ne menţinem tot în frunte şi drapelul să rămînă tot la noi. — Avem şi economii — intră în discuţie, în timp ce-şi aprinde ţigara, Gheorghe Varga. Ştim să folosim şi să îngrijim gospodăreşte utilajele care ne uşurează atît de mult munca. In ultimul trimestru, de pildă, prin buna păstrare a utilajelor noastre, am reuşit să facem o economie de 2.600 lei la reparaţii. In mijlocul echipei fruntaşe discuţiile se împletesc şi alternează pe făgaşuri diferite. Timpul trecea pe neobservate. Pauza s-a scurs mai repede decît credeam, şi discuţia noastră a luat sfîrşit. ...Seara la căminul cultural, o formaţie artistică din Reghin prezenta un program de estradă. Printre spectatori — un grup de șase oameni. O echipă cunoscută. Era echipa de la rampă — echipa lui Mihai Csatlós. DUMITRESCU P. VASILE profesor Foto: CAROL SZĂSL Text: V. MEGHEȘ -------------------cranion-----------—— ---------------ECHIPA DE LA RAMPĂ în numărul de azi: — Inventarierea şi reevaluarea fondurilor fixe (pag. a 2-a) — Maşini noi în agricultură (pag. a 2-a) — „Steaua roşie" — magazin (pag. a 3-a) — Ziua naţională a Algeriei (pag. a 4-a) Fabrica de azotat de amoniu de la C.i.A. Tg.-Muref Cei mai tineri depunători la C.E.C. Cu prilejul Centenarului C.E.C., în oraşele şi satele patriei noastre vor avea loc o serie de manifestări cultural-artistice. Va apare o lucrare intitulată „Centenarul C.E.C. 1864— 1964" cuprinzînd peste 300 de pagini, se vor edita broşuri şi pliante de popularizare etc. De asemenea se vor înmîna librete de economii celor mai tineri cetăţeni ai patriei noastre. Astfel, cu prilejul Centenarului, Casa de Economii şi Consemnaţiuni C.E.C. acordă tuturor copiilor născuţi în ziua de 24 noiembrie 1964 cîte un libret cu o depunere inițială de 100 lei. Excelenţei sale Domnului AHMED BEN BELLA Preşedintele Republicii Algeriene Democratice şi Populare ALGER Cu ocazia sărbătorii naţionale a Republicii Algeriene Democratice şi Populare, a X-a aniversare a începerii revoluţiei algeriene, în numele Consiliului de Stat al Republicii Populare Romíne, al guvernului şi poporului român, precum şi personal, adresez Excelenţei Voastre, guvernului şi poporului algerian prieten cele mai călduroase felicitări şi sincere urări de fericire, prosperitate şi progres. Folosesc acest prilej pentru a-mi exprima convingerea că prietenia şi colaborarea dintre ţările noastre se vor întări şi dezvolta continuu în interesul ambelor popoare, al păcii şi cooperării internaţionale. Cu înaltă consideraţie GHEORGHE GHEORGHIU-DEJ PREŞEDINTELE CONSILIULUI DE STAT AL REPUBLICII POPULARE ROMÂNE