Steaua Roşie, februarie 1965 (Anul 17, nr. 26-49)

1965-02-02 / nr. 26

4 De peste hotare Cipru : O declaraţie a preşedintelui Makarios NICOSIA 1 (Agerpres). — Agenţia naţională de presă cipriotă a publicat o declaraţie a preşedintelui Makarios în care acesta s-a referit la problema alegerilor generale, care urmează să aibă loc în curînd în Cipru. Potrivit declaraţiilor sale, termenul pentru care a fost aleasă actuala administraţie a Ciprului va expira în cursul lunii august a acestui an, fapt care va necesita organizarea unor noi alegeri generale. Dar, a subliniat el, aceste alegeri nu vor putea avea loc sub prevederile actualului sistem electoral cipriot potrivit căruia ciprioţii greci şi turci îşi aleg, în mod separat, propriii lor reprezentanţi. Subliniind că actuala administraţie cipriotă, care a fost aleasă pe timp de cinci ani, nu va putea să-şi prelungească mandatul după luna august a acestui an, Makarios a preconizat organizarea viitoarelor alegeri potrivit unui sistem unificat pe baza „rolului comun" al celor două comunităţi. „Poporul cipriot a declarat Makarios, trebuie să fie chemat la vot ca o singură comunitate şi nu în mod separat ca greci şi turci". El s-a referit apoi la prevederile acordurilor de la Zürich şi Londra, potrivit cărora patru cincimi din populaţia Ciprului aleg un preşedinte grec şi o cincime — formată din ciprioţii turci — aleg un vicepreşedinte turc, subliniind că aceste acorduri trebuie înlăturate. Trebuie să fie elaborată o nouă lege electorală pentru a se organiza alegeri unificate, a încheiat Makarias. -o® o- Franţa. După sciziunea în Partidul S. F. I. O. PARIS (Agerpres). Agenţia France Presse consemnează, ca un fapt politic important, înaintea alegerilor municipale care vor avea loc în două scrutine, la 14 şi 21 martie, sciziunea intervenită duminică în cadrul Partidului socialist (S.F.I.O.). Contrar consemnelor date de Federaţia S.F.I.O. din departamentul Bouches-du-Rhone, mai mulţi militanţi socialişti — S.F.I.O. — conduşi de Daniel Matalon, vicepreşedinte al Consiliului general, au hotărît să se alieze cu comuniştii şi să formeze liste ale „Uniunii forţelor democratice" care se vor opune acelora constituite de liderul socialist, Gaston Defferre, şi compus din socialişti şi elemente de dreapta. Acest lucru, scrie France Presse, riscă, fără îndoială, să pună în pericol locul de primar al Marsiliei, pe care-l ocupă în prezent Defferre. Matalon a subliniat că la precedentele alegeri municipale din 1959, comuniştii, împreună cu socialiştii, au obţinut la Marsilia 68 la sută din voturi. Acest conflict, subliniază France Presse, va depăşi probabil cadrul local şi va avea implicaţii pe planul întregului partid. Intr-o cuvîntare ţinută la Perigueu, secretarul general al P.C. Francez, Waldeck Rochet, a arătat că „acordul realizat la Marsilia între comunişti şi socialişti este opus alianţei pe care Defferre a hotărît s-o realizeze cu dreapta". Bilanţ al realizărilor în sectorul cu autogestiune al industriei algeriene ALGER. 1. — Corespondentul Agerpres, C. Benga, transmite: Bachir Boumaza, ministru al industriei şi energiei al Republicii Algeriene Democratice şi Populare, a convocat o consfătuire cu preşedinţii comitetelor de autogestiune şi cadrele principale din întreprinderile industriei de stat din departamentul Alger. In faţa celor peste 300 de participanţi la consfătuire, ministrul algerian a făcut un bilanţ al realizărilor obţinute în sectorul cu autogestiune al industriei. „Anul 1964, a arătat Boumaza, poate fi considerat anul demarajului economic al Algeriei. In 1965 perspectivele politice şi economice deschise de realizările de pînă acum se vor afla sub semnul consolidării cuceririlor poporului nostru, al organizării şi raţionalizării industriei noastre, al îmbunătățirii metodelor de muncă". OLANDA. — Aspect de la o recentă demonstraţie care a avut loc la Amsterdam, capitala Olandei, la care au participat 10.000 de cetăţeni ca protest împotriva F.N.M. (Forţei nucleare multilaterale). Ce urmează după stabilirea preţului unic la cereale? Prima întîlnire a miniştrilor agriculturii ai ţărilor Pieţei comune care a avut loc după realizarea înţelegerii privitoare la preţul unic la cereale, a alcătuit un dosar al problemelor care urmează a fi reglementate înainte ca Piaţa comună agricolă să devină o realitate. Se ştie că preţul unic la cereale urmează să intre în vigoare la mijlocul anului 1967. Este vorba în primul rînd de finanţarea viitoarei „integrări agricole" începînd cu acoperirea compensaţiei promise Germaniei occidentale şi Italiei în schimbul acceptării unui preţ comun la cereale inferior celui existent pe piaţa internă. Lipsa unui răspuns limpede la această problemă, confirmă menţinerea echivocului asupra orientării de ansamblu a viitoarei Pieţe comune agricole. Relevînd că unicul rezultat al întîlnirii miniştrilor agriculturii a fost... amînarea discutării problemelor pentru 22 februarie, ziarul „Le Monde" scrie: „Primele convorbiri din acest an ale reprezentanţilor celor şase, nu au dus la adoptarea vreunei hotărîri concrete asupra calendarului, potrivit căruia vor fi abordate problemele ulterioare". Intr-adevăr, la orizont se conturează noi ciocniri legate de aplicarea reglementărilor privitoare la carnea de vită, produsele lactate şi orezul. S-a anunţat, de pildă, că Franţa intenţionează să ceară aplicarea unui preţ unic la produsele lactate pînă la 30 iunie 1965, ceea ce deschide perspectiva unor înfruntări similare celor care au precedat stabilirea preţului unic la cereale. Este adevărat că produsele lactate au o pondere mai mică decit cerealele în ansamblul schimbului de produse agricole între cele şase ţări vest-europene, dar aceasta nu înseamnă că ciocnirea se anunţă mai puţin dură. Totodată s-au ivit dificultăţi în calea unificării preţului la zahăr, R.F.G. şi Italia respingînd cererea Franţei, Olandei şi Belgiei ca Piaţa comună a zahărului să intre în vigoare în 1967. Aşadar, incertitudinea care continuă să planeze asupra viitoarei Pieţe comune agricole are implicaţii pe două planuri: cel al relaţiilor intercomunitare între cei şase şi cel al Rundei Kennedy. In privinţa primului aspect trebuie amintit că R.F. Germană a consimţit la anumite sacrificii materiale, atunci cînd a fost fixat preţul comun la cereale cu intenţia de a obţine concesii pe alte tărîmuri şi în această ordine de idei se înscrie planul vest-german de „relansare politică" evocat de cancelarul Erhard cu prilejul întîlnirii sale la Rambouillet cu preşedintele de Gaulle. In momentul de faţă se pune întrebarea dacă Franţa este dispusă să cedeze în faţa punctului de vedere vest-german, aşa cum a procedat Germania occidentală, atunci cînd a acceptat preţul unic la cereale. Observatorii politici aşteaptă în această privinţă punctul de vedere pe care îl va expune preşedintele de Gaulle în conferinţa sa de presă de la 4 februarie. Pe planul Rundei Kennedy, care discută în momentul de faţă diferitele liste de excepţii la produsele industriale, este prematur de făcut o apreciere asupra evoluţiei tratativelor în vederea reducerii tarifelor vamale la schimbul de produse agricole. Oscilaţiile delegaţiei americane care iniţial anunţase că fără scăderea tarifelor vamale la schimbul de produse agricole nu vor avea loc nici un fel de tratative în cadrul Rundei Kennedy, pentru ca apoi să consimtă la discutarea problemelor legate de tariful vamal exclusiv la produsele industriale, indică posibilitatea schimbării poziţiei de la o zi la alta. Fapt este că S.U.A. şi-au manifestat dorinţa ca produsele agricole să fie incluse în Runda Kennedy, astfel încît o bună parte a surplusului de produse agricole din S.U.A. să-şi găsească debuşeu în Europa occidentală şi pentru atingerea acestui scop este pus în mişcare întregul sistem de promisiuni şi presiuni. Pe de altă parte, delegaţia franceză nu a renunţat la punctul ei de vedere că pentru includerea produselor agricole în Runda Kennedy este nevoie ca Piaţa comună să aibă un punct de vedere unic, aşa cum are, de pildă, în privinţa listei excepţiilor la produsele industriale. Dar pînă la stabilirea unui punct de vedere unic asupra schimbului de produse agricole în cadrul Rundei Kennedy mai este încă drum lung, dacă se ţine seama că — în pofida fixării preţului unic la cereale — constituirea Pieţei comune agricole mai are de înfruntat numeroase dificultăţi. Z. FLOREA -O® 6 Acţiuni în favoarea păcii şi dezarmării BONN 1 (Agerpres). — După cum relatează agenţia D.P.A., Martin Niemoller, fostul şef al bisericii din landul Hessen, a luat cuvîntul la Gelsenkirchen la deschiderea „Campaniei adversarilor armei atomice şi pentru dezarmare", la care au participat 3.000 de persoane. El a criticat măsurile de apărare pasivă din R.F.G., cerînd ca „în locul cheltuielilor de miliarde pentru apărarea pasivă să se ducă o politică activă de pace". In cadrul unei conferinţe de presă, ţinută înainte de manifestaţie, s-a anunţat că anul acesta, la demonstraţiile ce vor fi organizate in cursul primăverii, vor lua parte şi adversari ai armei atomice din ţările scandinave. De asemenea, sînt prevăzute manifestaţii comune în Franţa, Elveţia şi Germania federală. La demonstraţia din regiunea Ruhr şi-au anunţat participarea luptători pentru pace din Olanda, Anglia, Franța și Belgia. -000 Ziarul „Die Tat“ despre şomajul din Italia ZÜRICH (Agerpres). Ziarul „Die Tat" transmite o corespondenţă din Roma în care se spune: „Şomajul în creştere a alarmat acum şi Parlamentul italian. Circa 70 de interpelări, prezentate de peste o sută de deputaţi ai tuturor partidelor, se află pe biroul preşedintelui camerei, cerînd luarea de măsuri urgente. Din datele citate de diferiţi deputaţi reiese că piaţa braţelor de muncă se găseşte într-o situaţie din ce în ce mai serioasă. In total 600.000 de muncitori sunt afectaţi de reducerea timpului de muncă şi de concedieri. Deosebit de gravă este situaţia în industria textilă, în construcţii şi industria mecanică. Numai la uzinele Fiat din Torino 160.000 muncitori metalurgişti au un program redus de lucru, iar în provincia Bologna 40 la sută din muncitorii metalurgişti sînt afectaţi de aceste măsuri. In provincia Milano volumul salariilor muncitorilor a scăzut cu 40 miliarde lire. In construcţii se înregistrează 150.000 şomeri, dintre care 25.000 numai la Roma şi împrejurimi". STEAUA ROȘIE „Le Monde“ despre creşterea tensiunii în Mozambic PARIS 1 (Agerpres). Ziarul „Le Monde" publică o corespondenţă din Lourence Marques, capitala Mozambicului, în care se relatează că autorităţile colonialiste portugheze au procedat la noi arestări atît printre africani cît şi europeni. Arestările şi nesiguranţa, care creşte în provinciile din nord şi în capitală, contribuie la intensificarea considerabilă a tensiunii în această colonie portugheză. In decembrie, aminteşte corespondentul, operaţiuni de „curăţire" au fost efectuate de forţele armate în „oraşul de bambus" — cartierul de cocioabe din Lourenco Marques, locuit de negri. Aceste operaţiuni au făcut sute de victime. Arestările s-au făcut, în special, printre intelectualii negri. Mai mulţi pictori, scriitori au fost întemniţaţi. Ziaristul Craveirînka a murit în închisoare în urma torturilor la care a fost supus de poliţie. Albii, cunoscuţi pentru ostilitatea lor faţă de politica colonialistă, n-au scăpat nici ei de represiuni. Arhitectul Miranda Guedes şi proprietarul ziarului „Tribuna", Joao Ries, au fost arestaţi la Lourenco Marques. -oo- Problema prescripţiilor crimelor de război mult discutată în R.F.G. BONN (Agerpres). — Problema prescripţiei crimelor de război este mult discutată în R.F. Germană. In timp ce ministrul justiţiei al R.F.G., E. Bucher, s-a declarat împotriva oricărei modificări a legislaţiei, care ar duce la amînarea prescripţiei, procurorul general din Hassen, dr. Fritz Bauer, a arătat într-un interviu acordat ziarului „Rundschau and Sonntag" că este pentru această modificare. El a subliniat că este convins că adjunctul führerului, Martin Bormann, se află în prezent în America de Sud. In orice caz, a spus el, acesta nu a murit la Berlin în 1945, aşa cum pretind unii martori. Nu vreau să dezvălui detalii, însă presupunerile relative la existenţa lui Bormann sînt suficient de bine fondate, a declarat dr. Bauer, precizînd că America de Sud este locul de predilecţie al foştilor nazişti. Bauer a dezvăluit că în Paraguay trăiesc cei mai mulţi nazişti,şi că nimeni nu acţionează împotriva lor. El este de părere că este necesară o prelungire cu 10 ani a termenului de prescriere pentru a termina procesele naziste, cel puţin în tribunalele de primă instanță. A fost creat un subcomitet pentru Congo — al Comisiei O. U. A. NAIROBI (Agerpres). — Comisia „ad hoc" pentru Congo a Organizaţiei Unităţii Africane, recent întrunită în capitala Kenyei, a hotărît crearea unui subcomitet format din reprezentanţii Nigeriei, Ghanei şi Guineei. Membrii acestui subcomitet vor face vizite la Leopoldville, Brazzaville şi Bujumbura pentru a studia diferitele aspecte ale problemei congoleze. Comisia O.U.A. pentru Congo a hotărît, de asemenea, să se întîlnească la 21 februarie la Nairobi cu reprezentanţi ai guvernului de la Leopoldville, precum şi cu lideri ai forţelor revoluţionare congoleze pentru a discuta probleme legate de reconcilierea naţională. © DJAKARTA. — Agenţia Antara a anunţat luni că în apropiere de localitatea Bandung, insula Jawa, s-a petrecut un accident de tren. Douăsprezece persoane şi-au pierdut viaţa, iar alte 39 persoane au fost rănite. © DELHI. — La Delhi şi-a desfăşurat lucrările cea de-a 19-a adunare plenară a Federaţiei Mondiale a Asociaţiilor pentru Naţiunile Unite. La lucrările adunării au luat parte delegaţii din aproximativ 40 de ţări. Delegaţii au discutat problemele păcii, dezarmării, comerţului mondial şi colaborării economice. • SAN JUAN. — Juan Bosch, lider al Partidului revoluţionar dominican, şi Antonio Rosario, lider al Partidului revoluţionar socialcreştin, au semnat un acord de colaborare în scopul „creării unui guvern constituţional" în Republica Dominicană. (Juan Bosch a fost răsturnat din funcţia de preşedinte al statului în septembrie 1963, printr-o lovitură de stat militară). In acest scop, va fi creat un comitet care va elabora detaliile şi condiţiile colaborării dintre cele două partide. • OTTAWA. — Cu prilejul împlinirii a 25 de ani de la înfiinţarea ziarului „Canadian Tribune", organul C.C. al Partidului Comunist Canadian, au loc adunări, precum și o campanie de strîngere de mijloace financiare pentru fondul gazetei. Campania a fost deschisă printr-o cuvîntare rostită în orașul Calgary de președintele Partidului Comunist Canadian, Tim Buck. • NEW YORK. — Inspectorii vamali de pe aeroportul Kennedy din New York au arestat un cetăţean francez, însoţitor de bord al unui avion al companiei „Air France", asupra căruia a fost găsită o cantitate de peste 3 kg heroină, în valoare de aproximativ un milion de dolari. El transporta stupefiantele într-o valiză cu fund dublu. Acesta este al doilea caz descoperit în ultimele trei săptămîni de transport de heroină din Franța în S.U.A. , LIMA. — Duminică s-a produs un atentat împotriva sediului misiunii militare a Statelor Unite din Lima. Au fost aruncate încărcături explozive asupra intrării şi ferestrelor imobilului care găzduieşte această misiune. Autorii atentatului au reuşit să dispară. © DAMASC. — Tribunalul militar excepţional instituit la Damasc şi-a reluat dezbaterile în noaptea de 30—31 ianuarie în procesul intentat unui al doilea grup de acuzaţi, printre care figurează şi colonelul în retragere, Hicham el Azem. Potrivit agenţiei France Presse, noul grup — judecat de tribunal — este acuzat de conspiraţie împotriva statului. Colonelul Azem a mărturisit în cursul interogatoriului că „el a fost pus la curent cu complotul antistatal", • LONDRA. — Anthony Greenwood, ministrul pentru colonii al Angliei, a plecat la 31 ianuarie într-o călătorie de 17 zile în Antile şi Guyana Britanică. Agenţia France Presse transmite că el va studia „un nou proiect privind crearea unei federaţii în regiunea pe care o vizitează". • KUALA LUMPUR. — Guvernul Federaţiei Malayeze a instituit, duminică, severe restricţii de circulaţie de-a lungul celei mai mari părţi a litoralului apusean şi în unele sectoare de pe coasta răsăriteană. Măsura interzice orice navigaţie în apele teritoriale în cursul nopţii. © ADDIS ABEBA. — Delegaţia comitetului de eliberare al Organizaţiei Unităţii Africane (O.U.A.), însărcinată să ancheteze situaţia refugiaţilor proveniţi din Somalia franceză, a plecat de la Addis Abeba la Dar es Salaam. După cum s-a mai anunţat, delegaţia O.U.A. a făcut o vizită de 15 zile în diferite regiuni din Somalia şi Etiopia, situate la frontiera cu Somalia franceză, unde se găsesc refugiaţi din colonia franceză. Delegaţia va prezenta un raport la viitoarea sesiune a comitetului de eliberare al O.U.A., programată pentru 21 februarie. • FORT LAMY, CHAD. — In apropiere de terenul de aviaţie din Fort Lamy a fost descoperit un sanctuar datînd din epoca Sao — secolul 10—16, cuprinzînd circa o sută de statuete şi măşti de ceramică excelent conservate. Este pentru prima oară că se descoperă un asemenea ansamblu de obiecte de artă din epoca Sao. Este vorba de piese de o calitate excepţională, grupate şi privind toate în aceeaşi direcţie. • CARACAS. — Participanţii la plenara conducătorilor sindicatelor îndrumate de partidul Uniunea republicană democratică s-au pronunţat pentru legalizarea Partidului Comunist din Venezuela şi a partidului Mişcarea revoluţionară de stînga, declarînd că activitatea celor două partide corespunde tuturor cerinţelor prevăzute de legile ţării. Conducătorii sindicali participanţi la plenară s-au pronunţat, de asemenea, pentru eliberarea deţinuţilor politici, întărirea unităţii mişcării sindicale, amplificarea luptei pentru majorarea salariilor şi împotriva creşterii costului vieţii. Lovitura de stat în Laos a eşuat VIENTIANE (Agerpres). Agenţiile de presă au transmis la 1 februarie ştirea declanşării unei lovituri de stat în Laos, iniţiată de un grup de tineri ofiţeri. Prima acţiune a fost ocuparea postului de radio din Vientiane, după care un lider al grupului rebel, colonelul Bunbeut Sykosy, a anunţat că acest grup „intenţionează să efectueze unele schimbări în înaltul comandament al armatei", fără a da însă amănunte care să stabilească adevărata lor intenţie. Acelaşi post de radio a comunicat şi o listă care cuprindea numele unor ofiţeri superiori care puteau fi socotiţi iniţiatorii loviturii de stat de duminică seara. Agenţia Reuter transmitea în dimineaţa de 1 februarie că generalul Kuprasith Abhay, şef adjunct al statului major al armatei laoţiene, a anunţat că armata „va reprima rebeliunea tinerilor ofiţeri din capitală". Ultimele ştiri transmise în aceeaşi dimineaţă relatau că lovitura de stat a eşuat fără să se dea amănunte privind desfăşurarea evenimentelor. In după-amiaza zilei de 1 februarie au parvenit însă noi ştiri din Vientiane, care confirmau pe deplin eşuarea acţiunii tinerilor ofiţeri. Agenţia France Presse transmitea că în capitala Laosului au început negocieri care au durat două ore şi la care au participat şefi ai armatei, acelaşi colonel Sykosy din partea grupului rebel, precum şi în calitate de mediator primul ministru Suvanna Fuma. In urma acestei întrevederi , colonelul Sykosy, conducătorul de fapt al acestei acţiuni, a acceptat să-şi retragă trupele şi să le replieze într-un loc fixat de comun acord. Primul ministru Suvanna Fuma a arătat, într-un mesaj transmis într-o emisiune destinată străinătăţii a postului de radio Vientiane, că „guvernul regal controlează întreaga situaţie şi cartierul general al armatei deţine întreaga autoritate asupra unităţilor". ODO--------------------- ----------- Organizaţie teroristă fascistă descoperită în Italia ROMA (Agerpres). — In Italia a fost descoperită o organizaţie teroristă fascistă — „cămăşile verzi". Aceştia au provocat explozia care a avut loc la sediul din Roma al Partidului democratcreştin, în noaptea de 15 spre 16 noiembrie 1964. Unul din organizatorii acestei acţiuni este S. R. Fassio, nepotul unui cunoscut armator italian. Cu ocazia cercetărilor făcute, s-a descoperit că toţi membrii acestei organizaţii fac parte din partidul Mişcarea socială italiană (M.S.I), partid neofascist, reprezentat în parlament. M.S.I. organizează mitinguri publice, editează ziare şi dispune de detaşamente de şoc ale „cămăşilor verzi". Ziarul „II Giorno" scrie că „scopul acestora este de a se răzbuna pe adversarii lor politici prin exterminare fizică". S-a aflat că grupări ale „cămăşilor verzi" există la Genova, Milano, Torino şi Roma. Detaşamentele din Roma sînt conduse de un oarecare Alberto Rossi, pe care poliţia nu l-a putut încă aresta. ~0(7)0- Despre relaţiile ango-vest-germane LONDRA (Agerpres). — Harold Wilson, primul ministru a! Marii Britanii, şi Ludwig Erhard, cancelarul R.F.G., au căzut de acord, în timpul convorbirii pe care au avut-o sîmbătă, să se întîlnească la Bonn, în martie, pentru a trece în revistă problemele N.A.T.O. şi cele ale relaţiilor anglo-vest-germane. Se ştie că primul ministru britanic urma să facă, în ultima decadă a lunii ianuarie, o vizită oficială la Bonn. Această proiectată vizită a precipitat întîlnirea de Gaulle-Erhard, care a determinat o răcire a relaţiilor anglo-vest-germane. In situaţia creată, înrăutăţirea stării sănătăţii lui Churchill i-a oferit primului ministru britanic un motiv potrivit pentru a-şi amîna vizita la Bonn. Nu există indicii că stabilirea unei noi date pentru această vizită semnifică o îmbunătăţire, neaşteptată a relaţiilor dintre cele două ţări. Redacţia şi administraţia: Tg.-Mureş, Piaţa Eroilor Sovietici nr. 2. Telefoane 26-88, 26-89. Abonamentele se fac la oficiile poştale, factorii poştali şi difuzorii voluntari din întreprinderi şi instituţii. Tiparul: întreprinderea poligrafică Tg.-Mureş. Comanda: 1069, ------po------ Azi încep lucrările Consiliului ministerial al ţărilor Pieţei comune BRUXELLES (Agerpres). Astăzi, marţi, vor începe la Bruxelles lucrările primei sesiuni din acest an a Consiliului ministerial al ţărilor Pieţei comune. După cum transmite agenţia France Presse, Franţa a înaintat partenerilor săi din C.E.E. un proiect de program ce urmează a fi discutat la această sesiune şi care prevede o accelerare a unificării vamale între „cei şase", cu condiţia ca „Europa agricolă să fie înfăptuită spre mijlocul anului 1967". Potrivit agenţiei, în ce priveşte realizarea uniunii vamale, proiectul francez care abandonează, în parte, rezervele formulate de către Paris înaintea acordurilor agricole din decembrie anul trecut, nu coincide cu propunerile prezentate de către Comisia C.E.E. şi de către R.F.G. FINLANDA. — In oraşul Tampere, vor avea loc în curînd campionatele mondiale de hochei pe gheaţă. Lucrările de construire a noului patinoar acoperit se apropie de sfîrşit. Sala va fi amenajaţi pentru 10.000 de persoane. In fotografie: Muncitori efectuînd lucrările de finisaj pe şantierul de construire a noului patinoar acoperit de la Tampere. 40.372