Steaua Roşie, mai 1965 (Anul 17, nr. 103-127)

1965-05-03 / nr. 103

Proletaridin toate ţările, uniţi-vă ! ORGAN AL COMITETULUI REGIONAL DE PARTID MUREŞ-AUTONOMĂ MAGHIARĂ ŞI AL SFATULUI POPULAR REGIONAL Anul XVII. Nr. 103. (2.218) Luni, 3 mai 1965 4 pagini, 25 bani O puternică manifestare a dragostei faţă de partid şi guvern SĂRBĂTORIREA ZILEI DE 1 MAI Mitingul şi demonstraţia din Capitală 1 Mai 1965. In această zi de sărbătoare, ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc, aproape 250.000 de bucureşteni şi-au dat întîlnire în Piaţa Aviatorilor — tradiţionalul loc al demonstraţiilor bucureştene. Piaţa Aviatorilor este împodobită sărbătoreşte. Steagurile fîlfîie în vîntul de primăvară, iar marele platou al pieţei pare o grădină de flori multicolore. Deasupra tribunei centrale se află un mare glob pămîntesc, înconjurat de o panglică purpurie pe care sînt înscrise cuvintele: „Proletari din toate ţările, uniţi-vă!", iar deasupra se desfăşoară un mare steag roşu, pe fondul căruia este înscrisă data festivă „1 Mai". Dedesubt, urarea „Trăiască 1 Mai, ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc, ziua frăţiei muncitorilor de pretutindeni!". In faţa tribunei centrale, de cealaltă parte a pieţei, se înalţă un medalion cu portretele genialilor dascăli ai proletariatului mondial — Marx, Engels, Lenin. Sub medalion se poate citi chemarea: „Trăiască unitatea ţărilor socialiste, a mişcării comuniste şi muncitoreşti internaţionale". Deasupra tribunelor se află două mari steme, a statului şi partidului nostru, însoţite de urările: „Trăiască şi înflorească scumpa noastră patrie, Republica Populară Română!". Slavă Partidului Muncitoresc Român, conducătorul încercat al poporului, inspiratorul şi organizatorul tuturor victoriilor noastre!". Străjuite, de asemenea, de steaguri roşii şi tricolore, se pot citi urările: „Trăiască poporul român, constructor al socialismului!", „Să întîmpinăm cel de-al IV-lea Congres al Partidului Muncitoresc Român cu noi succese în opera de construcţie a socialismului!". Ora 9. Miile de oameni ai muncii aflaţi în piaţă, precum şi invitaţii salută cu aplauze îndelungi şi urate apariţia la tribuna oficială a tovarăşilor Nicolae Ceauşescu, Chivu Stoica, Ion Gheorghe Maurer, Gheorghe Apostol, Alexandru Bîrlădeanu, Emil Bodnăraş, Petre Borilă, Alexandru Drăghici, Alexandru Moghioroş, Dumitru Coliu, Leonte Răutu, Leontin Sălăjan, Ştefan Voitec, Mihai Daea, Paul Niculescu- Mizil, Ilie Verdeţ, Petre Blajovici, Gheorghe Gaston-Marin, Gheorghe Ridoi, Gogu Rădulescu — conducătorii partidului şi statului nostru. In tribună iau loc, de asemenea, membri ai Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român, ai Consiliului de Stat şi ai guvernului. Sunt prezenţi în celelalte tribune conducători ai organizaţiilor de masă şi ai instituţiilor centrale de stat, reprezentanţi ai întreprinderilor şi instituţiilor bucureştene, numeroşi fruntaşi în întrecerea socialistă, academicieni şi alţi oameni de ştiinţă şi cultură, generali şi ofiţeri superiori, ziarişti. In tribuna corpului diplomatic se află şefii misiunilor diplomatice acreditaţi în R.P. Română şi alţi membri ai corpului diplomatic. Se află prezenţi, de asemenea, numeroşi oaspeţi de peste hotare, invitaţi ai poporului nostru la sărbătorirea zilei internaţionale a oamenilor muncii. Fanfara militară aflată în piaţă intonează Imnul de Stat al Republicii Populare Române. Mitingul este deschis de tovarăşul Florian Dănălache, membru al C.C. al P.M.R., prim-secretar al Comitetului orăşenesc Bucureşti al P.M.R. la cuvîntul tovarăşul Alexandru Drăghici, membru al Biroului Politic al C.C. al P.M.R., vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri al R. P. Române. Cuvîntarea este subliniată de urale şi ovaţii puternice. (Continuare în pag . 2 a) Cuvîntarea tovarăşului Alexandru Drăghici Dragi tovarăşi şi prieteni, Stimaţi oaspeţi de peste hotare, Sărbătorim astăzi, împreună cu oamenii muncii de pretutindeni Ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc, ziua de luptă a clasei muncitoare internaţionale pentru interesele ei vitale, pentru pace şi socialism, pentru viitorul luminos , al întregii omeniri. De douăzeci de ani oamenii muncii din România, cinstesc în condiţii de libertate ziua de 1 Mai, sărbătoare scumpă a poporului muncitor. Cu prilejul acestei măreţe sărbători, Comitetul Central al Partidului Muncitoresc Român, Consiliul de Stat şi guvernul Republicii Populare Române adresează clasei, muncitoare, ţărănimii, intelectualităţii, tuturor cetăţenilor patriei un călduros salut şi felicitări pentru succesele obţinute în dezvoltarea economiei şi culturii, în opera de construire a socialismului şi înflorire a patriei noastre scumpe. Salutăm din inimă pe oaspeţii de peste hotare care iau parte împreună cu noi la marea sărbătoare a solidarităţii şi frăţiei muncitorilor din toate ţările! A devenit o minunată tradiţie a oamenilor muncii din ţara noastră să cinstească măreaţa zi de 1 Mai cu realizări însemnate în toate domeniile de activitate, însufleţiţi de un fierbinte patriotism şi de o înaltă conştiinţă socialistă, pătrunşi de un optimism profund, oamenii muncii pun inepuizabila lor energie şi capacitate creatoare în slujba înfăptuirii politicii partidului de dezvoltare economică şi culturală a patriei, în interesul bunăstării şi fericirii poporului. Muncitorii, inginerii, tehnicienii, desfăşurînd larg întrecerea socialis- t tă în cinstea zilei de 1 Mai, au în-deplinit în proporţie de 101,6 la sută planul de stat pe primul tri-mestru al anului 1965, ultimul an al şesenatului. Producţia industrială obţinută în primele 3 luni ale acestui an depăşeşte cu peste 14 la sută producţia din aceeaşi perioadă a anului trecut. Importante sporuri de producţie s-au realizat în industria siderurgică, chimică, energetică, a construcţiilor de maşini, în industria bunurilor de larg consum. Ţărănimea cooperatistă, lucrătorii din gospodăriile de stat şi staţiunile de maşini şi tractoare muncesc pe ogoare cu hărnicie pentru a asigura recolte bogate, pentru a spori producţia vegetală şi animală în interesul ridicării bunăstării lor şi a întregului popor. Oamenii de ştiinţă şi cultură aduc o contribuţie preţioasă la dezvoltarea în ritm rapid a economiei naţionale, introducerea tehnicii moderne în producţie, la îmbogăţirea vieţii spirituale şi a tezaurului cultural al poporului român. înfăţişarea nouă a patriei noastre, bilanţul bogat al tuturor înfăptuirilor de pînă acum sunt rodul muncii poporului nostru sub conducerea partidului. Masele largi populare urmează cu nemărginită încredere, dragoste şi devotament Partidul Muncitoresc Român, Comitetul său Central. Măreţele succese repurtate pe drumul socialismului îşi au izvorul în politica înţeleaptă a partidului. Mergînd înainte pe drumul arătat de partid, oamenii muncii de la oraşe şi sate vor obţine noi şi strălucite victorii. Tovarăşi şi prieteni, In întreaga lume, uriaşe forţe sociale luptă împotriva imperialismului, pentru apărarea păcii, pentru dreptul popoarelor de a-şi hotărî destinele lor, pentru democraţie şi libertate. In primele rinduri ale acestei lupte se află ţările socialiste. Existenţa sistemului mondial socialist, succesele poporului sovietic în construirea comunismului, realizările celorlalte ţări socialiste în construirea socialismului exercită o puternică înrîurire asupra întregii evoluţii istorice a umanităţii, constituie un factor de seamă al luptei pentru pace şi progres social. In prezent, este necesară mai mult ca oricînd unitatea ţărilor socialiste, a partidelor comuniste şi muncitoreşti — chezăşia principală a triumfului cauzei socialismului în întreaga lume. Profund credincios principiilor marxist-feniniste ale internaţionalismului proletar, partidul nostru militează perseverent pentru întărirea continuă a prieteniei şi alianţei frăţeşti cu toate ţările socialiste, pentru unitatea şi coeziunea mişcării comuniste şi muncitoreşti internaţionale. Adresăm popoarelor prietene ale ţărilor socialiste — Albania, Bulgaria, Cehoslovacia, China, Republica Populară Democrată Coreeană, Cuba, Republica Democrată Germană, Iugoslavia, Mongolia, Polonia, Ungaria, Uniunea Sovietică şi Republica Democrată Vietnam — un fierbinte salut frăţesc, sincere urări de noi succese în construirea socialismului şi comunismului! Transmitem un salut călduros de solidaritate frăţească clasei muncitoare, tuturor forţelor progresiste din ţările capitaliste care, în frunte cu partidele comuniste şi muncitoreşti, luptă împotriva exploatării, împotriva dominaţiei monopolurilor, pentru interesele lor vitale, pentru socialism. Exprimăm întreaga noastră simpatie, solidaritatea şi sprijinul nostru popoarelor Asiei, Africii, Americii Latine, care luptă cu avînt pentru lichidarea definitivă a colonialismului, pentru apărarea şi consolidarea independenţei naţionale, pentru dezvoltarea economică şi socială! Alături de întreaga omenire iubitoare de pace, poporul român condamnă cu fermitate agresiunea imperialismului american împotriva poporului vietnamez, văzînd în aceasta un real pericol pentru pacea lumii. Ne exprimăm solidaritatea cu lupta dreaptă a poporului vietnamez pentru deplina eliberare și reunificare a patriei sale, cerem retragerea trupelor americane din Vietnam şi respectarea dreptului poporului vietnamez la libertate şi independenţă. Republica Populară Română promovează consecvent pe plan mondial relaţii bazate pe respectarea independenţei şi suveranităţii, egalităţii în drepturi şi avantajului reciproc, neamestecului în afacerile interne. Ţara noastră duce o politică externă de consolidare a păcii, de luptă activă împotriva acţiunilor agresive ale cercurilor imperialiste, de coexistenţă paşnică între ţări cu sisteme social-politice diferite. (Continuare în pag. a 2-a) THNâSCI WRtlPill NHClîO$E$€ R0H&N IN F8UMTE CU CCHlTfTot $&U ClMTRAt Tribuna centrală din Tg.-Mureș In timpul demonstrației. Oamenii muncii din Tirgu-Mureş au sărbătorit cu entuziasm ziua de 1 Mai 1 Mai — Ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc. Dimineaţa acestei zile de primăvară a găsit oraşul Tg.-Mureş, ca şi toate oraşele şi satele din regiune, din întreaga ţară, îmbrăcat în straie de sărbătoare. Spre Piaţa Trandafirilor din Tg.Mureş, tradiţionalul loc unde se desfăşoară marile demonstraţii, împodobită în mod festiv, s-au revărsat, în primele ore ale dimineţii, şuvoaie de oameni. In scurt timp, piaţa a devenit un adevărat ocean multicolor. S-au adunat aici peste 50.000 de oameni ai muncii din Tg.- Mureş şi din comunele aparţinătoare. A fost o generoasă revărsare de oameni, de energie, de lumină şi culori, întru totul potrivită TOVARĂŞI! Alături de toate popoarele de pe întinsul globului, poporul român sărbătoreşte astăzi Ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc, a luptei unite a clasei muncitoare de pretutindeni, pentru pace, democraţie şi socialism. Oamenii muncii au întîmpinat ziua de 1 Mai într-o atmosferă de nestăvilit entuziasm şi puternic avînt creator, determinate de realizările trainice obţinute în toate domeniile de activitate, sub conducerea înţeleaptă a Partidului Muncitoresc Român. Eroica noastră clasă muncitoare, clasa conducătoare a societăţii, ţărănimea, aliata ei de nădejde, intelectualitatea, oamenii muncii de toate naţionalităţile, strîns uniţi sub steagul partidului, nu-şi precupeţesc forţele spre a asigura ridicarea scumpei noastre patrii — Republica Populară Română, pe noi culmi ale progresului economic şi social. Marile obiective stabilite de Congresul al lll-lea al partidului au devenit o realitate vie. Intre anii 1960—1964, potenţialul industrial al ţării s-a dublat, realizîndu-se un ritm mediu anual de creştere de 14,8 la sută faţă de 13 la sută cît a fost stabilit în planul sesenat. Ca urmare a măsurilor luate de partid şi guvern, a muncii însufleţite depuse de ţărănimea cooperatistă, de lucrătorii din gospodăriile agricole de stat şi staţiuni de maşini şi tractoare, în perioada 1960— 1964, producţia agricolă medie a ţării a fost cu 12 la sută mai mare decît media celor cinci ani anteriori. succeselor fără precedent obţinute de oamenii muncii în opera de desăvîrşire a construcţiei socialiste în patria noastră. Colectivele întreprinderilor din oraş poartă grafice, panouri, drapele şi lozinci. Oamenii muncii au venit la demonstraţia de 1 Mai pentru a raporta succesele obţinute, sub conducerea partidului, în înfăptuirea Directivelor Congresului al lll-lea al P.M.R., au venit cu hotărîrea de a obţine noi şi noi victorii în traducerea în viaţă a sarcinilor trasate de partid. In toată piaţa răsună lozincile: „Cu partidul nostru-n frunte, vom avea victorii multe", „Să muncim cu mult succes, pentru al patrulea Congres", scandate din mii de piepturi. Dezvoltarea rapidă şi echilibrată a tuturor ramurilor economiei naţionale a determinat creşterea continuă a nivelului de trai material şi cultural al oamenilor muncii. TOVARĂŞI! Alături de întregul nostru popor, oamenii muncii din regiunea Mureş-Autonomă Maghiară, români, maghiari, germani şi de alte naţionalităţi, uniţi într-o frăţie de nezdruncinat, au întîmpinat ziua de 1 Mai cu noi şi importante succese. In primul trimestru al acestui an, planul de producţie pe ansamblul industriei regiunii a fost îndeplinit în proporţie de 103 la sută la producţia globală şi de 102 la sută la producţia marfă. Productivitatea muncii a crescut cu 21 la sută în comparaţie cu trimestrul I al anului 1964, realizîndu-se produse de înaltă calitate. La preţul de cost l-au obţinut economii peste plan în valoare de peste 5 milioane şi jumătate lei. Pentru aceste rezultate remarcabile, comitetul regional de partid transmite tuturor muncitorilor, inginerilor şi tehnicienilor din uzinele, fabricile şi de pe şantierele de construcţii ale regiunii noastre, calde felicitări şi le urează să obţină noi succese în îndeplinirea exemplară a sarcinilor de plan, în ridicarea nivelului de trai material şi cultural al celor ce muncesc. Lucrătorii din agricultură au întîmpinat ziua de 1 Mai muncind cu entuziasm pentru terminarea însămînţărilor în timpul optim şi în cele mai bune condiţii agrotehnice. E ora 9. In tribuna centrală, deasupra căreia se află un mare glob pămîntesc, pe care este înscris „1 Mai", simbolizînd frăţia oamenilor muncii de pretutindeni, iau loc membrii comitetului regional de partid, ai comitetului executiv al sfatului popular regional, conducători de întreprinderi şi instituţii, muncitori fruntaşi, activişti de partid şi de stat, militari. Mitingul consacrat zilei de 1 Mai este deschis de tovarăşul NICOLAE VEREŞ, prim-secretar al Comitetului orăşenesc de partid Tg.-Mureş. Despre însemnătatea zilei de 1 Mai au vorbit tovarăşii IOAN COZMA şi LADISLAU BRANIŞ, secretari ai comitetului regional de partid. (Continuare în pag. a 2-a) Pentru rezultatele obţinute de harnica ţărănime muncitoare în întărirea economico-organizatorică a unităţilor agricole socialiste, în sporirea producţiei agricole, comitetul regional de partid felicită din toată inima pe toţi cooperatorii, mecanizatorii, inginerii şi tehnicienii din regiunea noastră, dorindu-le succese şi mai mari în activitatea de viitor. Felicităm cu multă căldură pe oamenii de cultură, artă şi ştiinţă pentru contribuţia preţioasă adusă la avîntul ştiinţei şi culturii. Succesele obţinute îrn construirea socialismului se datoresc faptului că poporul nostru are în fruntea sa o călăuză sigură şi înţeleaptă .• Partidul Muncitoresc Român, strîns unit în jurul Comitetului său Central. TOVARĂŞI! Corespunzător Intereselor fundamentale ale poporului român, Republica Populară Română înfăptuieşte o politică externă de prietenie şi alianţă frăţească cu ţările socialiste, de sprijinire a dreptului popoarelor de a dispune libere de soarta lor. Ţara noastră aduce o contribuţie activă la consolidarea păcii, promovează o politică de dezvoltare a colaborării internaţionale şi de lărgire a relaţiilor cu toate ţările, pe baza principiilor coexistenţei paşnice a statelor cu orînduiri social-politice diferite. Exprimîndu-şi năzuinţa sa fierbinte de pace, poporul român, alături de glasul tuturor forţelor iubitoare (Continuare în pag . 2-a) Cuvîntarea tovarăşului Ioan Cozma, secretar al Comitetului regional al P.M.R.