Steaua Roşie, august 1965 (Anul 17, nr. 181-205)

1965-08-01 / nr. 181

t VECTIM nr. 1 In aceste zile, în agricultură se cer efectuate lucrări de o importanţă deosebită. Trebuie strinsă fără pierderi recolta de grîu, cosite şi depozitate nutreţurile, trebuie făcute arături de vară, însămînţări în mirişte etc. In raionul Reghin există însemnate suprafeţe cu paioase de recoltat Trecînd prin cîteva unităţi agricole din raion, ne-am putut da seama de felul cum se munceşte în această direcţie. In frunte, gospodăria agricolă de stat In vederea bunului mers al lucrărilor de întreţinere a culturilor şi recoltat, organizaţiile de partid din unităţile agricole au fost îndrumate să-şi întocmească planuri de măsuri cu sarcini concrete, în care să prevadă tot ceea ce se întreprinde pe tărîm politic, organizatoric, tehnic etc. G.A.S. Reghin a cultivat cu orz 530 de ha, cu grîu 200 ha iar cu porumb 1 000 ha. Atît comitetul de partid pe gospodărie cît şi cele cinci organizaţii de bază şi-au întocmit planuri de măsuri cu sarcini concrete, pe care le-au dezbătut în adunări deschise de partid. Obiectivele cuprinse în aceste planuri sunt privite cu toată seriozitatea. S-a asigurat apariţia cu regularitate la gazeta de perete a unor articole de popularizare a fruntaşilor, difuzarea zilnică a presei pînă la locul de muncă, s-a prevăzut ritmul zilnic de seceriş, sarcini precise pe om, pe tractor şi pe combină. Pe parcurs, organizaţiile de bază au analizat desfăşurarea lucrărilor, stabilind ceea ce trebuie făcut de urgenţă pentru ca combinele să nu se oprească nici o clipă. Membrii de partid Alexandru Szilágyi, Iordan Bărdăşan, Ştefan Balint (tractorişti) şi alţii constituie exemplu demn de urmat pentru toţi ceilalţi lucrători ai gospodăriei. . Preocuparea îşi dă din plin rezultatele, întreaga suprafaţă de porumb a fost prăşită de 3 ori la timpul optim şi în condiţii de calitate corespunzătoare. Orzul a fost secerat în cinci zile iar grîul, care s-a copt mai tîrziu, de asemenea, este recoltat în întregime. Gospodăria a obţinut chitanţa nr. 1 pe raion pentru cerealele predate statului din recolta acestui an. Toate forţele la recoltat Organizaţiile de partid din cooperativele agricole din Corneşti, Breaza, Voivodeni şi altele au ţinut şedinţe de lucru cu consiliile cooperativelor la care au luat parte brigadierii şi alţi cooperatori fruntaşi. De comun acord s-au stabilit obiective precise pentru întrece VIAŢA DE PARTID rea socialistă organizată la întreţinerea culturilor şi recoltări. Printre altele, s-au alcătuit echipe de agitatori, care au primit sarcina să mobilizeze cooperatorii la efectuarea la timp a lucrărilor. Pe parcurs, organizaţiile de bază au analizat mersul lucrărilor, luînd noi măsuri de impulsionare a lucrărilor. Ca urmare, în aceste cooperative lucrările sunt într-un stadiu mult mai avansat decît în altele. S-au prăşit în momentul potrivit suprafeţele cultivate cu sfeclă de zahăr, cartofi şi porumb. S-a terminat în cîteva zile seceratul orzului şi se lucrează de zor la recoltatul griului. Paralel cu aceste lucrări, s-a cosit fînul, s-au însilozat însemnate cantităţi de furaje — la Gorneşti 800 tone, la Breaza 250 tone, mari cantităţi de trifoi au fost uscate şi depozitate în sire. Şi în aceste cooperative în primele rînduri sunt comuniştii. Din 4 combine numai una funcţionează Numeroase măsuri au stabilit şi au luat în vederea bunului mers al lucrărilor agricole de vară şi organizaţia de bază şi consiliul cooperativei agricole din oraşul Reghin. Ele şi-au dovedit eficacitatea. S.M.T. Reghin, însă, le-a provocat greutăţi. Din cele 4 combine trimise de acesta, numai una funcţionează, celelalte avînd defecţiuni. Noroc că aici grîul se coace pe parcele şi inginerul cooperativei este mereu pe cîmp, stabilind ce lucrări să se efectueze, unde şi cînd să se secere. Cooperatorii s-au grăbit cu cositul trifoiului, uscarea şi înmagazinarea lui, terminînd aceste lucrări pe întreaga suprafaţă. Au terminat de secerat şi orzul de pe cele 50 de ha. Intre timp se mai efectuează o praşilă pe unele suprafeţe cu sfeclă. La analiza muncii pe brigăzi, care s-a ţinut în zilele acestea, a reieşit că greutăţi s-au semnalat doar la brigada din Reghin. Pe loc s-a şi hotărît să se acorde acestei brigăzi ajutor concret, mai ales în ce priveşte mobilizarea membrilor la muncă. Timpul nu aşteaptă Cooperativa agricolă din Hodoşa a rămas în urmă cu executarea unor lucrări agricole. Aceasta s-a putut întîmpla datorită faptului că nu s-a ţinut seama de importanţa fiecărei lucrări, de timpul în care trebuie efectuate. Organizaţia de partid nu s-a ocupat în suficientă măsură de pregătirea la timp a lucrărilor, de mobilizarea tuturor forţelor de care dispune cooperativa la efectuarea acestora. S-a desfăşurat o corespunzătoare muncă politică şi organizatorică. Datorită acestui fapt, aici mai sînt culturi care încă n-au fost prăşite pe întreaga suprafaţă. Cooperatorilor nu li s-a explicat că asemenea atitudine faţă de muncă nu poate avea decît repercusiuni asupra recoltelor, valorii zilei-muncă şi, implicit, a veniturilor lor. Există un proverb înţelept: „timpul nu aşteaptă", care este valabil în special în agricultură. In raionul Reghin există toate condiţiile ca recolta să ajungă în hambare la timpul potrivit. Organizaţiile de partid sînt datoare să desfăşoare o susţinută muncă politică în vederea mobilizării tuturor forţelor la efectuarea recoltărilor şi paralel şi a celorlalte lucrări în curs. O. FECHETE De la Ministerul Invăţămîntului 1. In legătură cu concursul de admitere în Invăţămîntul superior pentru anul universitar 1965—1966 Ministerul Invăţămîntului reaminteşte candidaţilor că pentru cursurile de zi şi serale, concursul va începe în ziua de 2 septembrie 1965, la toate facultăţile, înscrierea candidaţilor se va face la secretariatele facultăţilor între 1 şi 31 august inclusiv. Candidaţii reuşiţi la examenul de maturitate în sesiunea august 1965 se vor putea înscrie la concursul de admitere şi în ziua de 1 septembrie. La invăţămîntul superior fără frecvenţă, concursul va începe în ziua de 26 august 1965; înscrierea candidaţilor se va face între 1 şi 22 august inclusiv. Condiţiile de admitere, probele de concurs, programele disciplinelor şi flota facultăţilor la care se organizează concursurile de admitere sînt publicate în broşura „Admiterea în învăţămîntul superior" ediţia 1965. Lămuriri suplimentare se pot obţine de la secretariatele facultăţilor. 2. In legătură cu concursul de admitere în invăţămîntul profesional şi tehnic — sesiunea de toamnă — Ministerul Invăţămîntului comunică următoarele: — Pentru completarea locurilor din anul I al şcolilor profesionale şi şcolilor tehnice de 4 ani (care primesc absolvenţi ai şcolii generale obligatorii) concursul de admitere se ţine între 1—10 septembrie 1965. — Pentru şcolile tehnice de maiştri concursul de admitere se ţine între 1—10 septembrie. — Pentru şcolile tehnice de personal tehnic (care primesc absolvenţi ai şcolii medii de cultură generală) concursul de admitere se ţine între 24—30 septembrie. înscrierile se fac la şcolile respective pînă în preziua concursului de admitere. Bilanţ şi perspective la sărbătoarea marinarilor Pe toate meridianele, în împărăţia apelot, echipajele navelor româneneşti au înălţat duminică dimineaţa •*— 1 august — tricolorul pe cele mai înalte catarge. Radiogramele de salut au străbătut mii de kilometri în zeci de sensuri. Prima duminică a lunii august, intrată în tradiţia poporului nostru sub semnul de sărbătoare a marinarilor, a coincis anul acesta cu aniversarea a 75 de ani de la înfiinţarea navigaţiei noastre fluviale şi cu 70 de ani de la crearea celei maritime. Prilej de reflecţie asupra anevoiosului drum parcurs de transportul maritim de la înfiinţare pînă la înflorirea de azi. Acum două decenii, transportul maritim şi fluvial românesc nu satisfăcea nici pe departe interesele economiei naţionale. Parcul de nave, necorespunzător din punct de vedere tehnic şi redus ca număr, ajunsese în 1945, după pagubele războiului, să fie format doar din două nave maritime Din acestea, una de pasageri. De abia cînd treburile ţării au intrat pe făgaşul ales de popor, transportul pe apă a început să devină ceea ce este azi. S-a creat mai întîi industria românească de construcţii navale. Navele proiectate şi construite pe şantierele de la Galaţi, Turnu-Severin şi Olteniţa, după concepţia specialiştilor noştri, au rezistat de fiecare dată la încercările lui Neptun. Compararea a ceea ce au dat şantierele noastre cu regimul trecut e tardivă, pentru că astăzi capacitatea flotei maritime de transport este de 6 ori mai mare decît în 1959, iar volumul mărfurilor transportate cu flota proprie — de 7 ori. Numai anii şesenatului au dat flotei maritime cîteva zeci de cabotiere, cargouri şi tancuri petroliere de capacităţi între 1.100 şi 19.000 tone. A luat fiinţă flota de pescuit oceanic, dotată cu traulere, considerate a fi printre cele mai moderne din lume. Flota fluvială a fost dotată cu noi remorchere, ceamuri şi şlepuri, tancuri petroliere, nave de pasageri pentru transporturi internaţionale şi de agrement etc. Navele româneşti brăzdează cele mai îndepărtate ape ale oceanelor, mărilor şi fluviilor. In aceste zile tancul petrolier „Prahova" se află în apele Atlanticului în drum spre Hamburg, cargoul „Bucureşti" îşi va ridica în curînd ancora din portul indian Wizagapatan, „Dobrogea" a trecut strîmtoarea Malacca etc. O dată cu mărirea flotei, porturile au suferit şi ele numeroase transformări. S-au construit noi diguri şi cheiuri, platforme şi drumuri de acces, spaţii de depozitare acoperite. Sute de macarale fixe şi plutitoare de mare capacitate, autostivuitoare, tractoare, remorci înlocuiesc munca grea de altă dată a docherilor. Timpul de staţionare a navelor pentru operaţiunile de încărcare şi descărcare a fost redus în medie cu 25 la sută faţă de acum 6 ani, iar volumul traficului portuar s-a dublat. Lumina importantelor documente aprobate de cel de-al IX-lea Congres al partidului se va reflecta din plin și asupra acestui domeniu de activitate. Capacitatea flotei maritime va crește cu 420.000 tone, prin înzestrarea, cu nave mineraliere, tancuri petroliere, cargouri, traulere etc. Aceasta va duce la creşterea eficienţei economice a transporturilor, mai ales pe distanţele mari. In 1970 circa o treime din volumul total de mărfuri, import-export, se va transporta cu flota noastră, volumul transporturilor va fi de 3,2 ori mai mare. Se va introduce metoda de navigaţie prin împingere, superioară celei prin remorcare. Pentru deservirea populaţiei şi dezvoltarea turismului se vor construi noi nave cu performanţe şi cu un grad sporit de confort. O atenţie deosebită se va acorda sporirii capacităţii de trafic a porturilor maritime şi fluviale. Astfel, în urma lucrărilor de extindere, capacitatea portului Constanţa va fi de trei ori mai mare decît în prezent. Pentru netemuţii noştri marinari, prima duminică a lunii august din acest an înseamnă, înainte de toate, un fericit prilej de a mulţumi prin munca avîntată partidului pentru satisfacţiile pe care le oferă acest bilanţ şi pentru perspectiva anilor care vor veni cu roade mari în întreaga ţară. GH. AGIU redactor la Agerpres Vedere din Petroşeni STEAUA ROȘIE Timpul probabil. Vremea devine treptat instabilă, favorabilă precipitaţiilor locale. Temperatura la început în scădere, apoi în creştere, noaptea va fi cuprinsă între 8—14 grade, iar ziua între 15—25 grade. Vînt slab din nord-est. A întreprinderea de Montaje centrale electrice BUCUREŞTI Calea Dorobanţilor nr. 105, raionul 30 Decembrie ANGAJEAZĂ pe şantierul de montaj Craiova şi alte şantiere din ţară. — Sudori autogeni neautorizaţi experimentaţi — categoriile 5—8 şi sudori autogeni autorizaţi. Sudorii vor fi şcolarizaţi pentru autorizarea la sudura unor oţeluri aliate speciale. Pe timpul şcolarizării se asigură cazarea şi salarizarea conform instrucţiunilor în vigoare. Pe şantier se asigură cazarea, salarizarea şi sporul de şantier, în condiţii legale. Solicitanţii se vor prezenta la sediul întreprinderii, la șantierul de montaj al termocentralelor Luduș-Iernut sau Fîntînele. DUMINICĂ, 1 AUGUST Tg.-Mureş — Arta: filmul Winnetou. Progresul: filmul Nuntă cu peripeţii. Steagul roşu: filmul De doi bani violete. Tineretului: filmul Veselie la Acapulco. Muncitoresc: filmul Doi în stepă. Flacăra: filmul Cartouche. Casa de cultură a sindicatelor: filmul Divorţ italian. LUNI, 2 AUGUST Tg.-Mureş — Arta: filmul: Romulus şi Remus. Progresul: filmul Pensiunea Balanka. Steagul roşu: filmul Bine aţi venit! Tineretului: filmul Zidul înalt. Muncitoresc: filmul Şeful. Flacăra: filmul Aventura de la miezul nopţii. Casa de cultură a sindicatelor: filmul Divorț italian. In sala de conferinţe de la etajul II a Casei de cultură a sindicatelor, duminică, la orele 9 şi 11, va avea loc pentru pionieri şi şcolari o dimineaţă de basme. DUMINICĂ, 1 AUGUST 8,50 — Gimnastică; 9,00 — Reţeta gospodinei; 9,30 — Emisiune pentru copii şi tineretul şcolar; 11.00 — Emisiune pentru sate; 15,00 — Intîlnirea de atletism S.U.A.-U.R.S.S.; 19,00 — Jurna lul televiziunii; 19,20 — Recital Ludovic Spiess; 20,00 — Filmul „Bonjour, Paris!" 21,00 — Teatru în studio: „Trăiască tinerii căsătoriţi" de Aldo Nicolai; 21,50 — Muzică uşoară cu Jancsy Körössy; 22,15 — Telesport, buletin meteorologic. I LUNI, 2 AUGUST BUCUREŞTI (Spicuiri) Programul I: 5,15 — Jurnalul satelor: Recoltarea strugurilor de masă; 8,04 — Cîntece şi jocuri; 9,00 — Muzică uşoară; 12,03 — Melodii lansate pe ecran; 13,00 — Concert de prînz; 14,10 — Muzică uşoară; 16,30 — Vreau să ştiu; 17,00 — Program muzical cerut de ascultători; 18,05 — Parada melodiilor; 18,50 — Selecţiuni din opereta „Contele de Luxemburg" de Lehár; 19,15 — La microfon: Satira şi umorul; 20,00 — Radiogazeta de seară; 20,55 — Muzică populară; 21,30 — Muzică uşoară. Programul II: 8,30 — Muzică uşoară; 10,31 — Dansuri de estradă; 11,40 — Muzică populară din Maramureş; 14,00 — Selecţiuni din opereta „Lysistrata* de Gherase Dendrino; 14,35 — Muzică populară; 15,30 — Melodii de ieri şi de azi; 16,30 — Solişti şi formaţii artistice de amatori; 19,05 — Melodii populare; 20,00 — Muzică uşoară; 22,00 — Melodii încîntătoare. TG.-MUREŞ. 5,00—5,30 în limba română: „Concertul nostru". 5,30—6,00 în limba maghiară: Corespondenţe, muzică. 14,30—15,00 în limba maghiară: Pe teme industriale — Muzică distractivă. 17,00— 17,30 în limba română: Jurnal de luni — Muzică uşoară. 17,30— 18.30 în limba maghiară. Din săptămînă-n săptămînă — Cîntă orchestra de muzică populară condusă de Muszka A. — Sport. întreprinderea de utilaje pentru industria uşoară Tîrgu-Mureş angajează DIRIGINTE DE ŞANTIER, inginer sau tehnician constructor cu experienţă. Cei interesaţi pot primi informaţii de la serviciul personal-învăţămînt a! întreprinderii, Tg.-Mureş, str. Gheorghe Doja nr. 64, telefon 2691. PUBLICITATE primeşte înscrieri pentru concursul de admitere la cursurile de zi, în anul şcolar 1965—1966, la următoarele facultăţi: 1. FACULTATEA DE AGRICULTURA, ai cărei absolvenţi obţin diploma de inginer agronom; 2. FACULTATEA DE MEDICINĂ VETERINARĂ, ai cărei absolvenţi obţin diploma de medici veterinari. Concursul de admitere începe la 2 septembrie a. c. şi constă din următoarele probe: Facultatea de agricultură: — botanică — scris şi oral — chimie — scris — matematică (algebră, trigonometrie şi geometrie plană) — scris Facultatea de medicină veterinară — zoologie — scris şi oral ■— anatomia şi fiziologia omului — scris — chimie organică — scris Condiţiile de admitere şi programele disciplinelor de concurs sînt indicate în broşura „Admiterea în învăţămîntul superior" ediţia 1965. înscrierile la concurs se fac între 10—31 august, iar pentru candidaţii reuşiţi la examenul de maturitate în sesiunea august 1965, şi în ziua de 1 septembrie a. c. Candidaţilor la concursul de admitere li se asigură cazarea şi masa — contra cost — în căminele şi cantinele institutului. In sprijinul candidaţilor, institutul organizează consultaţii, între 25 şi 31 august. Informaţii suplimentare cu privire la concursul de admitere se primesc de la secretariatele facultăţilor, str. Mănăştur nr. 3, telefon 1-24-10; 1-24-11; 1-24-12. GRUPUL de pliere coirtpi nr.1 SIBIU ANGAJEAZĂ IMEDIAT: — muncitori necalificaţi — zidari Informaţii suplimentare la sediul Grupuluidin Sibiu, str. Morilor nr. 51, telefon 27.16. str. Republicii nr. 12 telefon 217 livrează fără repartiție pe bază de comenzi ferme, plăci fibrobeton tip II Satisfacerea comenzilor în ordinea primirii lor. Puteţi cumpăra şi cu plata în rate confecţii bărbăteşti, de damă şi pentru copii. In magazinele de specialitate ale COOPERATIVELOR DE CONSUM găsiţi un bogat sortiment de costume de damă, sacouri şi costume bărbăteşti, precum şi pardesiuri de calitate superioară, executate după ultima modă.