Steaua Roşie, mai 1966 (Anul 18, nr. 102-126)

1966-05-03 / nr. 102

Anul XVIII. Nr. 102 (2.527) Proletari din toate ţările, uniţi-vă ! Organ al Comitetului regional de partid Mureş-Autonomă Maghiară şi al Sfatului popular regional Marţi, 3 mai 1966 4 pagini 25 bani 1 Mai 1966, Ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc, în lupta pentru libertate, pentru pace, democraţie şi socialism. Desfăşurată în acest an în preajma celei de-a 45-a aniversări a Partidului Comunist Român, marea sărbătoare a oamenilor muncii a prilejuit o nouă şi vibrantă afirmare a dragostei poporului faţă de partid, a încrederii nestrămutate în politica sa înţeleaptă. In întîmpinarea marii sărbători şi-au unit energiile lor creatoare obţinînd remarcabile succese constructorii hidrocentralelor de pe Argeş şi de la Porţile de Fier, ai marelui combinat siderurgic de la Galaţi, cei care arcuiesc peste munţi magistralele electrice sau scot din inima munţilor comori de minerale, muncitorii uzinelor cu vechi tradiţii de luptă şi cei ai întreprinderilor create în ultimii ani, lucrătorii ogoarelor, oamenii de ştiinţă şi artă, toţi acei care cu braţele şi mintea înfăptuiesc hotărîrile Congresului al IX-lea al Partidului Comunist Român, dăruind patriei noi avuţii materiale şi spirituale. Demonstraţiile care au avut loc în această zi în Capitală şi în toate marile oraşe ale ţării au exprimat cu intensitate şi strălucire gîndurile şi sentimentele patriotice şi internaţionaliste ale oamenilor muncii. La Bucureşti, 250.000 de cetăţeni şi-au dat întîlnire în Piaţa Aviatorilor, tradiţionalul loc de desfăşurare a marilor sărbători populare. Ei au regăsit aici atmosfera de zile mari, subliniată parcă mai pregnant de lumina aurie a acestui anotimp, cind se va pătrunde în muguri şi frunze trezind la viaţă natura. O primăvară pe care o trăieşte şi patria noastră. O primăvară a istoriei sale cînd toate forţele creatoare ale poporului cunosc o înflorire fără precedent, pornite într un nestăvilit elansă ALEXANDRU BRAD ADRIAN IONESCU MIRCEA IONESCU — redactori ai Agerpres — (Continuare in pag. a 3-a) Dragi tovarăşi. Dragi oaspeţi de peste hotare, Poporul român sărbătoreşte astăzi, împreună cu oamenii muncii din întreaga lume, Ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc, ziua frăţiei în lupta pentru libertate şi viaţă mai bună, pentru pace, democraţie şi socialism. Cu prilejul zilei de 1 Mai, Comitetul Central al Partidului Comunist Român, Consiliul de Stat şi Guvernul Republicii Socialiste România adresează muncitorilor, ţăranilor, intelectualilor, tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naţionalitate, un fierbinte salut, felicitări pentru realizările de seamă obţinute în dezvoltarea economiei şi culturii, urări de noi succese în activitatea neobosită pentru înflorirea patriei socialiste! Exprimînd sentimentele întregului popor român, adresăm un salut frăţesc oaspeţilor noştri, tuturor delegaţilor de peste hotare, care participă împreună cu noi la această sărbătoare. Sărbătorim 1 Mai în condiţiile cînd întregul nostru popor înfăptuieşte cu hotărîre şi elau programul elaborat de cel de-al IX-lea Congres al Partidului Comunist Român. Anul care a trecut de la acest Congres de însemnătate istorică a fost bogat în evenimente. Marile izbînzi ale poporului, profundele transformărirevoluţionare care au schimbat din temelii înfăţişarea patriei şi-au găsit consacrarea în Constituţia Republicii Socialiste România. Planul de şase ani a fost încheiat cu succes. Cu deosebită satisfacţie relevăm rezultatele bune cu care poporul nostru a început înfăptuirea prevederilor noului cincinal. Planul producţiei industriale pe primele 3 luni ale anului în curs a fost îndeplinit în proporţie de 102,2 la sută. Producţia globală industrială realizată , în acest trimestru este de aproape două ori şi jumătate mai mare decît întreaga producţie a anului 1938. Se înfăptuiesc cu succes sarcinile stabilite de partid privind îmbunătăţirea conducerii şi planificării agriculturii, dezvoltarea înzestrării ei tehnico-materiale, sporirea producţiei agricole, ridicarea nivelului de viaţă şi cultură în satele noastre. Lucrările de primăvară se desfăşoară în condiţiuni bune, însămînţările fiind terminate în majoritatea regiunilor ţării. Oamenii de ştiinţă, artă şi cultură, întreaga intelectualitate participă activ la opera de construcţie socialistă, consacră talentul şi energia lor creatoare dezvoltării economiei şi culturii, înfloririi patriei. Succesele obţinute în timpul scurt care a trecut de la Congresul partidului ne întăresc convingerea că poporul nostru, strîns unit în jurul încercatei sale călăuze — Partidul Comunist Român — va da viaţă obiectivelor însufleţitoare stabilite de Congres, spre binele şi prosperitatea naţiunii noastre socialiste. Tovarăşi, Epoca noastră se caracterizează prin mari schimbări sociale, prin întărirea forţelor mondiale ale socialismului, intensificarea luptei popoarelor împotriva imperialismului, pentru suveranitate şi independenţă, prin amploarea crescîndă a acţiunilor clasei muncitoare, a mişcării de eliberare naţională, a mişcărilor democratice, pentru pace şi progres social. Sub steagul atotbiruitor al marxism-leninismului, popoarele ţărilor socialiste dobîndesc victorii însemnate în făurirea noii orînduiri, sporind astfel forţa economică, socială, politică şi militară a sistemului socialist mondial, înrîurirea pe care acesta o exercită asupra dezvoltării istorice. Corespunzător intereselor fundamentale ale poporului român, ale cauzei socialismului şi păcii, ţaranoastră pune în centrul politicii sale externe alianţa frăţească cu statele socialiste, dezvoltă multilateral legăturile de prietenie şi colaborare cu toate ţările sistemului mondial socialist. Cu prilejul zilei de 1 Mai, transmitem popoarelor din Uniunea Sovietică, China, Bulgaria, Iugoslavia, Ungaria, Cehoslovacia, Polonia, Republica Democrată Germană, Albania, Republica Democrată Vietnam, Republica Populară Democrată Coreeană, Mongolia, Cuba un cald salut tovărăşesc, sincere urări de noi succese în opera de construire a socialismului şi comunismului! România socialistă militează activ pentru promovarea în relaţiile internaţionale a principiilor suveranităţii şi independenţei naţionale, egalităţii în drepturi, neamestecului în treburile interne, avantajului reciproc, pentru respectarea strictă a dreptului sfînt al fiecărui popor de a-şi hotărî singur soarta, de a-şi afirma fiinţa naţională, de a-şi alege nestingherit calea dezvoltării politice şi economice. Consecvent acestor principii, poporul nostru îşi manifestă deplina adeziune la cauza dreaptă a poporului vietnamez, sprijină lupta sa eroică pentru libertate şi independenţă. Condamnînd agresiunea Statelor Unite în Vietnam, România se pronunţă pentru încetarea bombardamentelor împotriva R.D. Vietnam, pentru retragerea tuturor trupelor străine din Vietnamul de sud şi aplicarea acordurilor de la Geneva, pentru recunoaşterea Frontului de Eliberare naţională ca (Continuare în pag. a 3 a) 1 1 Mai 1966. Oraşul Tg.-Mureş, mereu mai întinerit, a îmbrăcat vestminte de sărbătoare. Peste tot, în această dimineaţă însorită, flutură în adierea vîntului drapele purpurii şi tricolore. Lozinci cu litere uriaşe cinstesc ziua de 1 Mai, sărbătoarea primăverii, slăvesc Partidul Comunist Român, Comitetul său Central. Haina nouă a oraşului parcă s-a îngemănat cu decorul multicolor al anotimpului. Din primele ore ale, dimineţii, coloane nesfîrşite de oameni se îndreaptă spre marea piaţă a Trandafirilor, locul tradiţional al demonstraţiilor la marile sărbători. Cei 1.600 de muncitori, tehnicieni, maiştri, ingineri şi funcţionari de la Iprofil „23 August", colectivul de muncă de la Electro-Mureş, cel al Complexului C.F.R., precum şi oamenii muncii de la celelalte întreprinderi tîrgumureşene aduc cu ei panouri şi grafice, pe care au înscris succesele dobîndite în întrecerea socialistă în întîmpinarea celei de-a 45-a aniversări a creării Partidului Comunist Român, sărbătoare de care ne desparte doar o săptămînă. Eora 9. Piaţa Trandafirilor pare un ocean multicolor, în care s-au revărsat fluviile de oameni ai muncii pentru a sărbători ziua de 1 Mai. Ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc, ziua frăţiei muncitorilor de pretutindeni. S-au adunat aici peste 50.000 de oameni ai muncii din întreprinderile şi instituţiile din oraş, lucrători ai ogoarelor din satele din jur, studenţi, elevi, gospodine. Din mii de piepturi se scandează lozinci slăvind Partidul Comunist Român, Republica Socialistă România. In mijlocul coloanei de la întreprinderea orăşenească de industrie locală s-a încins o horă. In fiecare coloană e multă voie bună, entuziasm. In faţa tribunei, situată în Piaţa Eroilor Sovietici, se află peste 2.300 de oameni cu steaguri. Pe piepturile lor strălucesc insigne de fruntaşi ai întrecerii socialiste. Sunt muncitori din întreprinderile tîrgumureşene, luptătorii din linia întîi pentru mai mult, mai bun şi mai ieftin. Fanfara intonează Imnul de stat al Republicii Socialiste România. Mitingul oamenilor muncii din Tg.-Mureş este deschis de tovarăşul MIHAI CHEORCHE, preşedintele Consiliului regional al sindicatelor. Despre semnificaţia zilei de 1 Mai au vorbit tovarăşii VASILE RUS, prim-secretar al Comitetului orăşenesc de partid Tg.-Mureş, şi IOSIF ANDERKO, secretar al Comitetului regional de partid. Vorbitorii au arătat că: „Muncitorii, inginerii şi tehnicienii, desfăşurînd larg întrecerea socialistă în primele 3 luni ale a. c. au îndeplinit în proporţie de 102 la sută planul producţiei globale şi marfă pe ansamblul industriei regiunii. Au fost date produse peste plan la producţia globală în valoare de aproape 40 milioane lei. Ţărănimea cooperatistă, lucrătorii din C.A.S. şi S.M.T., specialiştii din agricultură muncesc pe ogoare cu hărnicie pentru a spori producţia agricolă vegetală şi animală, pentru ridicarea bunăstării lor şi a întregului popor", începe demonstraţia oamenilor muncii. Timp de aproape două ore, prin faţa tribunei s-au perindat coloane compacte de oameni, oade(Continuare în pag. a 3 a) Tribuna centrală in timpul demonstraţiei de 1 Mai din Tg.-Mureş. ... Tinereţe, graţie, voioşie. Prin faţa tribunei trec coloanele Şcoli sportive de elevi. Dragoste de patrie, ataşament faţă de partid AU CUVÍNTUL DEMONSTRANŢII