Steaua Roşie, iulie 1966 (Anul 18, nr. 153-179)

1966-07-01 / nr. 153

Lucrările Sesiunii Marii Adunări Naţionale Joi au continuat lucrările celei de-a V-a sesiuni a Marii Adunări Naţionale a Republicii Socialiste România. La lucrări participă tovarăşii Nicolae Ceauşescu, Chivu Stoica, Ion Gheorghe Maurer, Gheorghe Apostol, Alexandru Bîrlădeanu, Emil Bodnaraş, Alexandru Drăghici, Paul Niculescu-Mizil, Ilie Verdeţ, Maxim Berghianu, Petre Borilă, Constantin Drăgan, Gheorghe Rădulescu, Leonte Răutu, Leontin Sălăjan, membri supleanţi ai Comitetului Executiv şi secretari ai C C. al PCR„ vicepreşedinţi ai Consiliului de Miniştri. Sunt prezenţi vicepreşedinţii, secretarul şi membrii Consiliului de Stat. In tribune se află şefi ai misiunilor diplomatice acreditaţi la Bucureşti, numeroşi invitaţi, ziarişti români şi străini. Şedinţa a fost deschisă de tovarăşul Ştefan Voitec, preşedintele Marii Adunări Naţionale. In continuarea discuţiei generale la punctul doi al ordinei de zi — Proiectul de lege pentru adoptarea planului de stat de dezvoltare a economiei naţionale pe anii 1966—1970 — au luat cuvîntul tovarăşii: Contantin Drăgan, Gheorghe Roşu, Neculai Agachi, Remus Răduleţ, Clement Rusu, Nicolae Doggendorf, Dumitru Ţambric, Emil Drăgănescu, Ioan Bordaş, Vasile Vîlcu, Ion Nasta, Zaharia Stancu, Teodor Haş, Iosif Uglar. Deputatul acad. Horia Hulubei a cerut cuvîntul pentru a adresa o întrebare preşedintelui Consiliului de Miniştri în legătură cu bombardarea de către aviaţia S.U.A. a suburbiilor Hanoiului şi a oraşului Haiphong din Republica Democrată Vietnam. „Aţi aflat, ca şi mine, din presa noastră — a spus el — că aviaţia americană, conform ordinului guvernului S.U.A., a bombardat în mod sălbatic suburbiile Hanoiului, capitala Republicii Democrate Vietnam, şi Haiphongul, cel mai mare port al ţării. Destul reprezintă o nouă crimă gravă contra poporului vietnamez. El ne-a umplut de indignare pe noi, deputaţii Marii Adunări Naţionale, şi, desigur, pe toţi cetăţenii ţării noastre. El reprezintă un pericol major la pacea lumii. De aceea adresez tovarăşului preşedinte al Consiliului de Miniştri întrebarea: ce atitudine înţelege să ia guvernul ţării noastre în legătură cu această gravă extindere a războiului în Vietnamul de nord prin noua decizie a guvernului Statelor Unite ale Americii?". Tovarăşul Ion Cheorghe Maurer a declarat că va da răspuns la întrebare în şedinţa de după-amiază. La reluarea lucrărilor sesiunii Marii Adunări Naţionale, preşedintele Consiliului de Miniştri, Ion Cheorghe Maurer a răspuns întrebării deputatului Horia Hulubei. Poziţia guvernului român în legătură cu bombardarea de către aviaţia americană a oraşelor Hanoi şi Haiphong a fost primită de deputaţi şi invitaţi cu aplauze puternice, îndelungi şi a fost aprobată prin vot, în unanimitate, de Marea Adunare Naţională. A continuat apoi discuţia generală la punctul doi al ordinei de zi. Au luat cuvîntul tovarăşii: Nicolae Petre, Bucur Şchiopu, Veronica Ardeleanu, Mihail Levente, Nicolae Bădescu, Cristofor Simionescu, Voinea Marinescu, Alexandru Sencovici, Mihai Suder, Maxim Berghianu. Dezbaterea la acest punct de pe ordinea de zi s-a încheiat. Marea Adunare Naţională a votat în unanimitate, prin vot secret, LEGEA PENTRU ADOPTAREA PLANULUI DE STAT DE DEZVOLTARE A ECONOMIEI NAȚIONALE PE ANII 1966—1970, după ce proiectul a fost discutat pe articole. Anunţarea rezultatului votului, prin care Marea Adunare Naţională dă putere de lege planului cincinal — etapă nouă de progres şi prosperitate în viaţa poporului român, în înflorirea României socialiste — este primită într-o atmosferă de puternică însufleţire, întreaga asistenţă, în picioare, aplaudă îndelung. Lucrările sesiunii continuă. (Agerpres) Răspunsul tovarăşului Ion Gheorghe Maurer cu privire la poziţia guvernului român faţă de bombardarea de către aviaţia americană a oraşelor Hanoi şi Haiphong Tovarăşi deputaţi, Răspunzînd întrebării tovarăşului deputat Horia Hulubei, declar în numele guvernului Republicii Socialiste România următoarele: Atacurile aviaţiei americane asupra suburbiilor oraşului Hanoi, capitala Republicii Democrate Vietnam, şi asupra oraşului Haiphong, cele mai importante centre populare din Vietnamul de nord, care au provocat victime omeneşti şi pierderi materiale, reprezintă o nouă fază a războiului în Vietnam, accentuarea politicii de încălcare flagrantă a celor mai elementare norme ale dreptului internaţional, constituind în acelaşi timp o gravă ameninţare pentru pacea lumii. Nereuşind să înfrîngă lupta dîrză a poporului vietnamez, Statele Unite ale Americii au recurs, în mod deliberat, la aceste noi acte de război, care pun în adevărata lor lumină declaraţiile de aşa-zise intenţii paşnice ale forurilor conducătoare americane, arată ce credit se poate acorda acestor declaraţii. Extinderea agresiunii împotriva Republicii Democrate Vietnam a stîrnit mînia legitimă a poporului român, ca şi a opiniei publice din întreaga lume, aduce autorilor ei izolare tot mai mare, dezaprobarea şi condamnarea generală. Credem că forţele cărora le este scumpă cauza păcii vor acţiona cu hotărîre pentru a determina încetarea agresiunii Statelor Unite ale Americii în Vietnam. Guvernul Republicii Socialiste România, exprimînd sentimentele poporului român, condamnă cu toată fermitatea noile acţiuni agresive împotriva R.D. Vietnam, şi atrage în acelaşi timp, în mod hotărît, atenţia guvernului Statelor Unite ale Americii asupra grelei răspunderi pe care şi-o asumă prin continuarea şi intensificarea acestui război. Susţinînd pe deplin poziţia guvernului Republicii Democrate Vietnam şi a Frontului Naţional de Eliberare din Vietnamul de sud, guvernul Republicii Socialiste România cere să se pună capăt imediat şi necondiţionat bombardamentelor împotriva R.D. Vietnam, să înceteze războiul de agresiune în Vietnam. Este necesar să fie retrase toate forţele militare americane şi celelalte trupe străine intervenţioniste din Vietnamul de sud. Să se respecte dreptul sacru al poporului vietnamez de a-şi hotărî singur soarta, fără nici un amestec din afară, să fie aplicate acordurile de la Geneva cu privire la Vietnam! In numele poporului român, al guvernului Republicii Socialiste România, doresc să adresez nenorubi" vietnamez, de la această înaltă tribună, mesajul cald de solidaritate frăţească şi să exprim admiraţia noastră faţă de curajul şi bărbăţia cu care el ripostează agresorilor. Sîntem hotărîţi să acordăm în continuare poporului vietnamez întregul sprijin material şi moral-politic în lupta sa eroică pentru apărarea independenţei şi suveranităţii naţionale, a integrităţii patriei sale. Ne exprimăm, tovarăşi deputaţi, încrederea noastră nestrămutată în triumful cauzei drepte a poporului vietnamez, al cauzei păcii şi libertăţii popoarelor. pQo Un grup de deputaţi din regiunile Mureş Autonomă Maghiară, Cluj şi Hunedoara într-o pauză a sesiunii. oQo Popoarele întregii lumi condamnă cu indignare noua fărădelege a imperialiștilor americani Proletari din toate ţările, uniţi-vă ! Organ al Comitetului regional de partid Mureş-Autonomă Maghiară şi al Sfatului popular regional Anul XVIII. Nr. 153 (2.578)1 Vineri, 1 iulie 1966, 4 pagini 25 de bani Să înceteze agresiunea Statelor Unite ale Americii în Vietnam milogul oamenilor muncii din Capitală Bombardarea sălbatică de către aviaţia S.U.A. a împrejurimilor Hanoiului şi a oraşului Haiphong — o nouă crimă a imperialismului american îndreptată împotriva poporului vietnamez şi a păcii în lume — a stîrnit un puternic val de mînie şi indignare în rîndurile cetăţenilor din patria noastră. Joi după-amiază, la scurt timp după terminarea lucrului, mii de bucureşteni s-au adunat în Piaţa Universităţii unde a avut loc un miting organizat de Liga Română de prietenie cu popoarele din Asia şi Africa, întreaga piaţă şi străzile din jur erau pline de oameni care au venit să-şi alăture glasul de protest şi să condamne atacarea tîlhărească a Hanoiului, capitala unei ţări socialiste paşnice. Mitingul a fost deschis de prof. univ. Stanciu Stoian, secretar general al Ligii de prietenie cu popoarele din Asia și Africa. Subliniind gravitatea fărădelegilor comise împotriva poporului vietnamez, vorbitorul a arătat că noul pas făcut de imperialismul american în escaladarea războiului din Vietnam nu poate lăsa indiferent, pe nimeni, , căci pacea lumii însăşi este greu ameninţată prin asemenea acţiuni barbare. In cadrul mitingului a luat cu,,vîntul prof. univ. Tudor Popescu Exprimînd înalta preţuire pe care poporul român o acordă vitejiei, dîrzeniei şi spiritului de sacrificiu , cu care poporul vietnamez luptă împotriva agresorilor, vorbitorul a cerut, în numele locuitorilor Bucureştiului, al întregului nostru popor, să se pună neîntîrziat capăt războiului de agresiune din Vietnam, să fie retrase toate trupele Statelor Unite şi ale acoliţilor lor din Vietnam. Cercurile guvernante din Statele Unite ale Americii trebuie să dea ascultare opiniei publice mondiale, glasurilor lucide din rîndul poporului american și să înceteze războiul împotriva poporului vietnamez. In cuvîntul său, Tudor Moise, muncitor la Uzinele „23 August", a subliniat că autorii acestui nou şi monstruos act de agresiune s-au demascat încă o dată în faţa opiniei publice mondiale ca exponenţi şi promotori ai unor practici piratereşti care sfidează cele mai elementare norme ale relaţiilor dintre state. In numele muncitorilor, tehnicienilor şi inginerilor de la Uzinele „23 August" condamn cu hotărîre noua fărădelege a imperialiştilor americani care creează noi pericole pentru pace în Asia de sud-est şi din întreaga lume. In acelaşi timp, ne exprimăm solidaritatea noastră internaţionalistă cu lupta dreaptă a încercatului popor vietnamez, întregul nostru sprijin. Cerem să înceteze agresiunea Statelor Unite ale Americii în Vietnam, atacurile aeriene împotriva Republicii Democrate Vietnam; să fie retrase trupele intervenţioniste şi bazele militare străine din Vietnamul de sud, să i se respecte poporului vietnamez dreptul sfînt de a-şi hotărî singur soarta, fără amestec din afară, conform cu interesele sale legitime, cu voinţa sa suverană. Studenta Angela Busuioc, de la Universitatea din Bucureşti, a spus: In aceste clipe, gîndul mi se îndreaptă cu dragoste şi solidaritate către eroicul tineret din Nordul şi Sudul Vietnamului, care alături de întregul popor luptă cu abnegaţie şi cu succes, cu o impresionantă dăruire de sine pentru apărarea demnităţii şi onoarei patriei lor, pentru libertatea de a munci şi construi ţara lor aşa cum au visat-o, aşa cum muncim noi astăzi sub conducerea partidului în Republica Socialistă România. Vrem să-i asigurăm de la această tribună încă o dată că sîntem hotărîţi să ne aducem pînă la capăt contribuţia la sprijinirea cauzei drepte a poporului vietnamez, a luptei sale împotriva agresiunii imperialiste americane pentru alungarea ocupanţilor de pe pămîntul vietnamez. Acad. Zaharia Stancu, preşedintele Uniunii Scriitorilor, a arătat, în cuvîntul său, că bombardarea inumană de către aviaţia S.U.A. a populaţiei paşnice din împrejurimile Hanoiului şi a oraşului Haiphong demonstrează un cinism rar întîlnit, dezminte falsa motivare a cercurilor guvernante americane că trupele americane ar ataca în R. D. Vietnam doar obiective militare. „Tîlhăreasca atacare a celor două oraşe — a spus vorbitorul — are printre victimele ei femei, bătrîni, copii. Această nouă şi teribilă fărădelege umple inimile de tulburare şi mînie. Cuvintele cele mai aspre sună prea blînd pentru a condamna asemenea crime odioase". In numele tuturor scriitorilor din ţara noastră, acad. Zaharia Stancu a condamnat războiul agresiv dus de S.U.A. în Vietnam şi a exprimat deplina solidaritate cu eroicul popor vietnamez, care îşi apără patria şi luptă pentru eliberarea pămîntului strămoşesc.. In încheierea mitingului conf. universitar Alexandru Bolintineanu de la Institutul de cercetări juridice al Academiei, a dat citire unei moţiuni de protest împotriva noilor acte agresive ale Statelor Unite ale Americii în Vietnam în care se spune printre altele: Noi cetăţenii Capitalei Republicii Socialiste România condamnăm cu indignare noile acte de război prin care imperialiştii americani extind agresiunea lor barbară împotriva poporului vietnamez, cerem cu toată hotărîrea să înceteze imediat şi necondiţionat bombardamentele împotriva Republicii Democrate Vietnam — stat independent şi suveran, să se pună capăt războiului de agresiune al Statelor Unite ale Americii în Vietnam, să fie retrase toate forţele militare intervenţioniste ale Statelor Unite ale Americii şi ale acoliţilor lor. Sprijinim întru totul dreptul sacru şi inalienabil al poporului vietnamez de a-şi hotărî singur destinele. Poporul vietnamez trebuie lăsat să-şi soluţioneze problemele în mod suveran fără amestec din afară. La propunerea de a se înmîna textul moţiunii reprezentanţilor Ambasadei S.U.A. la Bucureşti, miile de cetăţeni s-au îndreptat spre sediul ambasadei, manifestîndu-şi în continuare revolta şi protestul faţă de noile acte agresive ale imperialiştilor americani. In faţa clădirii, repetatele încercări ale cetăţenilor de a lua legătura cu membrii ambasadei au rămas fără răspuns. Acest gest de sfidare a sporit indignarea mulţimii care şi-a exprimat şi aici încă o dată mînia faţă de lanţul de crime săvîrşite de imperialismul din S.U.A. împotriva libertăţii şi suveranităţii popoarelor. ÎN AVANS FAȚĂ DE GRAFIC Constructorii si montorii de pe şantierul de extindere a Centralei termoelectrice Luduş-Iernut execută un însemnat volum de lucrări în vederea dării în exploatare a încă două mari turbogeneratoare care vor ridica puterea actuală instalată a centralei de la 500 la 800 de megawaţi. Aplicînd metode avansate de muncă, ca: turnarea betoanelor la construcţiile voluminoase cu ajutorul cofrajelor glisante şi preasamblarea la sol în panouri mari a utilajelor şi instalaţiilor, principalele obiective de pe şantier se află într-un stadiu avansat de execuţie. Astfel, în marea hală care va adăposti cazanul celui de-al doilea grup de 200 de megawaţi, lucrările de închidere sunt în avans faţă de grafic cu 15 zile, iar turnul de răcire hiperbolic nr. 3 a ajuns la cota 42. Avansul înregistrat de constructori este de 7 zile La capacitatea prevăzută în proiect Muncitorii, inginerii şi tehnicienii Combinatului de îngrăşăminte azotoase din Tg.-Mureş raportează obţinerea unui important succes. După intrarea în funcţiune la 22 iunie a. c. a fabricii de amoniac şi în cadrul acesteia a primei linii, la data de 30 iunie s-a atins capacitatea de producţie prevăzută în proiect. Capacitatea de producţie prevăzută în proiect a mai fost atinsă la fabricile de oxigen, acid azotic. Colectivul Combinatului de îngrăşăminte azotoase e hotărît ca în cel mai scurt timp să pună în funcţiune şi cea de-a doua linie a fabricii de amoniac, contribuind astfel la realizarea și chiar depășirea sarcinilor de plan. COMUNICAT COMUN cu privire la vizita de stat In Republica Socialistă România a Excelenţei Sale generalul Ne Win, preşedintele Consiliului Revoluţionar al Uniunii Birmane La invitaţia preşedintelui Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, Chivu Stoica, Excelenţa Sşi generalul Ne Win, preşedintele Consiliului Revoluţionar al Uniunii Birmane, a făcut o vizită de stat în România între 24—27 iunie 1966. Excelenţa Sa generalul Ne Win a fost însoţit în vizita sa de doamna Ne Win, de comandorul Thaung Tin, ministrul minelor, colonelul Maung Shwe, ministrul industriei şi muncii, colonelul Than Sein, ministrul transporturilor şi comunicaţiilor, Daw Khin May Aye, şi alte oficialităţi ale Uniunii Birmane. In timpul şederii în Republica Socialistă România, preşedintele Consiliului Revoluţionar al Uniunii Birmane, generalul Ne Win, şi suita sa au luat cunoştinţă de dezvoltarea industrială a României şi de aspectele istorice şi culturale din viaţa poporului român. Preşedintele Consiliului Revoluţionar şi persoanele care îl însoţesc au vizitat oraşul Bucureşti, obiective economice şi centre industriale din regiunile Ploieşti şi Bacău, fiind întîmpinaţi pretutindeni cu multă căldură şi ospitalitate, expresie a sentimentelor de sinceră prietenie şi respect reciproc dintre cele două popoare. La 25 iunie, secretarul general al Comitetului Central al Partidului Comunist Român, Nicolae Ceauşescu, împreună cu preşedintele Consiliului de Stat, Chivu Stoica, preşedintele Consiliului de Miniştri, Ion Gheorghe Maurer, şi prim-vicepreşedintele Consiliului de Miniştri, Alexandru Bîrlădeanu, a avut o întrevedere cu preşedintele Consiliului Revoluţionar, generalul Ne Win. La întrevedere au fost de faţă Ilie Murgulescu, vicepreşedinte al Consiliului de Stat, Corneliu Mănescu, ministrul afacerilor externe, Andrei Păcuraru, membru al C.C. al P.C.R., Eduard Mezincescu, adjunct al ministrului afacerilor externe, şi Gheorghe Popescu, ambasadorul Republicii Socialiste România la Rangoon. Din partea birmană au fost prezenţi comandorul Thaung Tin, ministrul minelor, colonelul Maung Shwe, ministrul industriei şi muncii, colonelul Than Sein, ministrul transporturilor şi comunicaţiilor, şi colonelul Ko Ko, secretarul Consiliului Revoluţionar. In cursul vizitei, preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, Chivu Stoica, a avut convorbiri cu preşedintele Consiliului Revoluţionar al Uniunii Birmane, generalul Ne Win, la care au participat din partea română: Alexandru Bîrlădeanu, prim-vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri, Ilie Murgulescu, vicepreşedinte al Consiliului de Stat, Grigore Geamănu, secretarul Consiliului de Stat, Corneliu Mănescu, ministrul afacerilor externe, Gheorghe Cioară, ministrul comerțului exterior, Eduard Mezincescu, adjunct al ministrului afa* cerilor externe, Gheorghe Popes*cu, ambasadorul Republicii Socialiste România în Uniunea Birmană, iar din partea birmană: comandorul Thaung Tin, ministrul minelor, colonelul .Maung Shwe, ministrul industriei și muncii, colos (Continuare în pag. a 3-a" Consfătuirea pe ţară a lucrătorilor din fabricile de zahar Ieri, au început la Tg.-Mureş lucrările unei consfătuiri pe ţară cu tema „Aprovizionarea cu apă industrială a fabricilor de zahăr şi epurarea apelor reziduale" la care participă reprezentanţi din toate fabricile de zahăr precum şi cadre de conducere şi specialişti din Ministerul Industriei Alimentare şi Comitetul de Stat al Apelor. Au fost prezentate mai multe referate care au scos în evidenţă preocupările lucrătorilor din acest sector industrial în sporirea în continuare a debitului de apă, corespunzător capacităţii de prelucrare a sfeclei de zahăr din recolta acestui an, precum şi măsurile care se iau pentru a feri de infectare cu ape reziduale cursurile rîurilor din care sunt alimentate fabricile de zahăr. In acest scop, participanţii la lucrările consfătuirii, participă astăzi şi la un schimb de experienţă la fabricile de zahăr din Tg.-Mureş şi Luduş.