Steaua Roşie, august 1966 (Anul 18, nr. 180-204)

1966-08-02 / nr. 180

4 Americanii au bombardat zona demilitarizată din Vietnam HANOI 1 (Agerpres). — Agenţia V.N.A. anunţă că la 30 iulie, avioane americane de tipul „B-52" au bombardat pentru prima dată o localitate aflată în partea de sud a zonei demilitarizare, la numai 1 km de rîul Ben Hai, linia de demarcaţie militară provizorie. In aceeaşi zi, un purtător de cuvînt al armatei americane de la Saigon a recunoscut în mod deschis această acţiune. Intr o scrisoare de protest adresată Comisiei internaţionale de supraveghere şi control în Vietnam de către Misiunea de legătură a înaltului comandament al Armatei Populare Vietnameze se spune : „Acesta este un act de agresiune extrem de primejdios, întreprins de imperialiştii americani, care încalcă statutul zonei demilitarizate şi acordurile de la Geneva din 1954 cu privire la Vietnam. Bombardarea zonei demilitarizate de către avioane „B-52" demonstrează că, în încercarea lor de a contracara înfrîngerile suferite de corpurile expediţionare din Vietnamul de sud, imperialiştii americani nu dau înapoi de la nici un act de război, nici chiar de la violarea zonei demilitarizate dintre Vietnamul de nord şi de sud, creînd prin aceasta o situaţie extrem de primejdioasă în această parte a lumii. Misiunea de legătură declară că guvernul S.U.A. şi administraţia de la Saigon vor trebui să-şi asume întreaga răspundere pentru toate consecinţele actelor întreprinse de ei în zona demilitarizată. Misiunea de legătură cere ca Statele Unite şi administraţia de la Saigon să pună capăt imediat actelor de război de acest fel, precum şi tuturor celorlalte acte de violare a statutului zonei demilitarizate", se spune în încheierea mesajului. Vietnamul de sud ACŢIUNI ALE FORŢELOR PATRIOTICE SAIGON (Agerpres). — Detaşamente ale forţelor patriotice din Vietnamul de sud au atacat simultan în noaptea de duminică spre luni tabăra militară de la Hong My, cea de la Thanh Dong şi un sat strategic din apropiere — situat în delta fluviului Mekong, la 77 km sud-vest de Saigon. Instalaţiile militare de la Hong My (provincia Bien Hoa) au fost supuse unui atac de mortiere, producând pierderi în oameni şi materiale. ★ SAIGON 7 (Agerpres). — Patrioţii sud-vietnamezi au dat un atac asupra unei unităţi a celei de-a 25-a divizii de infanterie americană, care a durat timp de două ore, provocînd pierderi unităţii americane, care ia parte la operaţiunea „Paul Revere". Agenţia de presă americană United Press International semnalează pătrunderea a 9 batalioane ale forţelor de eliberare naţională din Vietnamul de sud în regiunea din imediata apropiere a Saigonului, acţiune caracterizată ca „fără precedent". Patru dintre acestea se află ascunse în cătunele şi satele aflate la aproximativ 15—78 mile de Saigon, iar alte patru sînt ascunse, potrivit presupunerilor agenţiei, printre locuitorii aflaţi în raza ele 10 mile de la Saigon. Ultimul dintre aceste batalioane, s-ar afla chiar în oraşul Saigon răspîndit printre locuitorii oraşului, care îi sprijină pe luptătorii Frontului Naţional de Eliberare din Vietnamul de sud. S.U.A. — In localitatea Groton (Connecticut) a avut loc o manifestaţie împotriva politicii agresive a S.U.A. şi a sporirii cheltuielilor militare. In fotografie : Aspect din timpul manifestaţiei. Demonstranţii poartă pancarte pe care se poate citi: „Refuzăm să plătim taxele de război". Sir Charles Jeffries este trist. „Cînd am intrat la Colonial Office în 1917 — mărturiseşte acest vechi funcţionar superior al Ministerului Coloniilor al Angliei — nu mi-aş fi închipuit că voi trăi atît de mult îneît să ajung să scriu necrologul acestei instituţii". Credincios carierei sale, bătrînul gentleman aduce, funebru şi răscolitor, omagiile de rigoare dispărutului minister pe care-l credea, cu 50 de ani în urmă, „instituţia cea mai stabilă din lume". Filozofînd subtil, sir Charles face inimaginabila constatare a nestatorniciei lucrurilor în această lume. Profundă şi originală meditaţie, la ceasul dispariţiei unuia din cele mai vizibile simboluri ale măreţiei imperiale a Angliei, consemnată în mod oficial la miezul nopţii de duminică spre luni ! Ministerul Coloniilor, această instituţie de tristă faimă, apărea în complicatul sistem guvernamental al Angliei în 1768, investit cu administrarea unui uriaş imperiu colonial. De fapt, Colonial Office îşi concentrase atenţia în prima parte a existenţei sale asupra coloniilor din America, ceea ce explică de ce a dispărut ca entitate administrativă de sine stătătoare după DISPARIŢIA UNUI MINISTER,,, războiul de independenţă american. Abia în 1854, cînd exploatarea coloniilor începea să fie adaptată noii faze de dezvoltare a capitalismului european, Colonial Office îşi recăpăta autonomia şi se impuse treptat ca una dintre cele mai puternice instituţii guvernamentale britanice. Luni, dispariţia lui devine definitivă, sancţionată de cursul ireversibil al istoriei. In fapt, această dispariţie — ilustrativă pentru succesele mişcării de eliberare a popoarelor asuprite — nu marchează sfîrşitul deplin al imperiului colonial britanic. Opt milioane de oameni, populînd 30 de teritorii coloniale, rămîn sub dominaţia Regatului Unit, administrarea lor trecînd în seama „Departamentului teritoriilor dependente" din Ministerul Commonwealthului. Denumire mai agreabilă, par să considere anumite urechi sensibile de la Londra. Pierderea coloniilor devine o realitate irefutabilă cu care Anglia încearcă să se obişnuiască. Pentru a face pilula mai puţin amară, la Londra s-a imaginat un adjuvant dulce-acrişor, care a căpătat denumirea de colaborarea dintre naţiunile Commonwealthului. Dar, constată duminică cu amărăciune „Sunday Telegraph", în ultimă instanţă Commonwealthul nu este altceva decît un mit, o încercare de a reanima umbra unui trecut apus. N. RATE« Prezențe românești • ATENA 1. — Corespondentul Agerpres, C. Alexandroaie, tran® mite : 0 Ansamblul Teatrului de Operă și balet din București, care participă la Festivalul Atenei, a prezentat la Teatrul „Herodos • Atticus" cel de-al doilea spectacol al său. De data aceasta publicul atenian a asistat la baletul „Lacul lebedelor" de Ceaikovski. La spectacol au asistat prinţesele Irina şi Sofia, reprezentînd Curtea regală a Greciei, minis£ trul de externe Tumbas, ministrul de justiţie Stefanakis, am® basadori acreditaţi la Atena, oameni de cultură şi artă, ziarişti. Ziarele din capitala Greciei apreciază succesul obţinut de a baletul român. „Românii, scrie ziarul „MESSIMVRINI" se pot mîndri cu baletul lor clasic. Ansamblul român se mişcă în scenă cu multă uşurinţă, discipli® nă şi bun gust". La rîndul său, cunoscuta interpretă a tragediilor antice d-na Papaatanasiu a declarat : „Alexa Dumitrache Mezincescu ® şi Sergiu Ştefanschi au fost de-a dreptul magnifici. Ei combinăm în mod strălucit dansul cu graţia şi eleganţa, stilul personal , impecabil cu tehnica absolută". STEAUA ROȘIE EVENIMENTELE DIN NIGERIA LAGOS (Agerpres). — Potrivit agenţiei Reuter, unităţile militare nigeriene care sau răsculat în urmă cu cîteva zile împotriva guvernului central, deţin puternice poziţii in oraşul Ibadan, cel mai mare centru din ţară, şi la Kaduna. Taberele militare de la Kano, Baria, Enugu şi Benin, afirmă agenţia U.P.I., se află, de asemenea, sub controlul trupelor rebele, la fel ca şi aeroportul internaţional de lîngă Lagos. Patru din cele cinci batalioane ale armatei nigeriene au trecut de partea rebelilor. Agenţia France Presse relatează că între trupele rebele şi unităţi ale armatei guvernamentale au avut loc noi lupte lîngă aeroportul Ikeja. Surse nigeriene — transmite aceeaşi agenţie, reluînd ştiri recepţionate la Cotonou — afirmă că generalul Ironsi şi guvernatorul regiunii militare Ibadan ar fi fost executaţi de rebeli. Totodată, însă, din Lagos se anunţă că între reprezentanţi ai guvernului central al Nigeriei şi ai unităţilor militare rebele continuă convorbirile în vederea reglementării conflictului. Citind surse din Lagos, agenţia U.P.I. relatează că reprezentanţii unităţilor militare rebele cer organizarea de alegeri, constituirea unui guvern în care regiunii de nord — cea mai populată din ţară — să i se asigure numărul cel mai mare de portofolii, fapt care, aşa după cum menţionează în relatările lor agenţiile de presă, ar asigura preponderenţă nordului în problemele politice. Nu există nici un indiciu asupra realizării unei înţelegeri între părţi. ★ ALGER 1. — Corespondentul Agerpres, C. Benga, transmite: Rebeliunea declanşată vinerea trecută de către o fracţiune a armatei nigeriene pare să fi atins o nouă fază. Luni dimineaţa locotenent-colonelul YekubuGowon, reprezentînd grupul disident al armatei, care a declanşat rebeliunea, a făcut o declaraţie radiodifuzată în care a anunţat că a preluat puterea în Nigeria şi funcţia de comandant suprem al forţelor armate. Yakubu Gowon a confirmat că generalul Ironsi, şeful guvernului militar nigerian, a fost reţinut de unităţile rebele la Ibadan, dar a declarat că nu ştie unde se află acesta. El a menţionat că sub conducerea sa, politica de unificare a Nigeriei, prin înlăturarea federalismului tribal — preconizată de guvernul Ironsi — va fi abandonată. Pe plan internaţional însă obligaţiile asumate de guvernul anterior vor fi respectate, şi va fi continuată linia politică de pînă acum. Situaţia din ţară nu pare însă să se fi liniştit, relatează corespondentul agenţiei Reuter. In timp ce Gowon îşi ţinea discursul său la radio, lîngă aeroportul din apropierea Lagos-ului au reînceput luptele între trupele loiale guvernului Ironsi şi forţele disidente. De asemenea, în regiunile de nord şi vest ale Nigeriei, forţele disidente continuă să lupte cu unităţi ale armatei nigeriene credincioase guvernului central. Greva mecanicilor de avioane din S. U. A ceastă hotărîre a provocat supriză în Statele Unite, întrucît este pentru prima oară cînd preşedintele Johnson suferă un asemenea eşec în cursul intervenţiilor sale personale pentru a se pune capăt diferitelor conflicte de muncă. După cum relatează agenţia U.P.I., membrii sindicatului au procedat la o adevărată rebeliune împotriva conducerii lor, respingînd acordul încheiat sub supravegherea preşedintelui S.U.A. Prevederile acordului au fost respinse cu o majoritate zdrobitoare de voturi, care a atins uneori chiar 80 la sută la New York, Washington, Baltimore, Los Angeles, Boston şi în alte oraşe. Membrii sindicatului au luat această hotărîre întrucît acordul nu prevede o sporire a salariilor mecanicilor de avioane pe măsura creşterii costului vieţii în ţară. Observatorii din Washington consideră că este mai mult ca probabilă o intervenţie a Congresului pentru a se pune capăt grevei, după ce presiunile exercitate de preşedintele Johnson nu au dat rezultatele scontate. Comisia senatorială pentru problemele muncii a fost convocată pentru astăzi în scopul luării unei măsuri concrete. Membrii acestei Comisii au adoptat, de altfel, săptămîna trecută un proiect de lege care împuternicește pe președinte să suspende greva pentru o perioadă de șase luni. Prezentarea acestui proiect de lege pentru a fi aprobat de congres a fost amînată vineri, la cererea ministrului muncii, Williard Wirtz, pentru a se facilita tratativele duse la Casa Albă de preşedintele Johnson. Greva mecanicilor de avioane de la companiile „T. W. A.", „Eastern Airlines", „United Airlines", „National Airlines", și „Northwest Airlines" a fost declarată la 8 iulie în sprijinul cererilor de mărirea salariilor. Companiile afectate de această acţiune revendicativă pretind că pierderile lor zilnice se ridică la aproximativ 8 milioane dolari, deoarece ele transportau zilnic 150.000 pasageri. WASHINGTON (Agerpres). Greva celor 35.000 de mecanici de avioane de la cinci mari companii de transporturi aeriene din S.U.A. continuă ca urmare a respingerii de către membrii de rând ai sindicaatului — într-o proporţie de 3 la 1 — a acordului realizat vineri seara între preşedintele Johnson şi reprezentanţii sindicatului mecanicilor şi ai patronatului. A Conferinţa generală yemenită SANAA (Agerpres). — La Sanaa se desfăşoară lucrările Conferinţei generale Yemenite, la care participă şefii de triburi şi reprezentanţii vieţii politice din Republica Arabă Yemen. In cuvîntările rostite, participanţii la conferinţă au condamnat guvernul Arabiei Saudite pentru sprijinul moral şi material pe care îl acordă adepţilor fostului Imam, şi-au reafirmat hotărîrea de a lupta pentru apărarea cuceririlor revoluţiei şi au chemat poporul yemenit să dejoace toate uneltirile împotriva regimului republican. Staţionare nedorită... TOKIO (Agerpres). — Luni, în portul japonez Sasebo a sosit submarinul atomic american „Snack", care va staţiona aici pînă la 5 august. După cum se ştie, aceasta este cea de-a 10-a staţionare în porturile japoneze a submarinelor şi navelor americane purtătoare de rachete cu focos nuclear. Cu acest prilej, Partidul Socialist din Japonia a dat publicităţii o declaraţie în care protestează împotriva staţionării submarinului „Snack" la Sasebo şi subliniază că vizita acestuia în Japonia în ajunul celei de-a 21-a aniversări a bombardamentului atomic asupra oraşelor Hiroshima şi Nagasaki este întîmpinată cu indignare de întregul popor japonez. Declaraţii similare au fost date publicităţii şi de Partidul Comunist şi de Consiliul General al Sindicatelor din Japonia. Noi incidente rasiale în S.U.A. NEW YORK (Agerpres). In diverse oraşe din Statele Unite s-au produs duminică numeroase incidente între populaţia de culoare şi poliţie, care a operat arestări şi a intervenit brutal împotriva negrilor şi portoricanilor. La Los Angeles, în cartierul Watts, unde anul trecut şi la începutul acestui an negrii s-au ridicat în masă pentru drepturile lor civile şi pentru condiţii de viaţă omeneşti, a avut loc un nou incident, provocat de arestarea unui negru. Imediat, relatează France Presse, s-a format o adevărată mişcare împotriva albilor şi a poliţiei, la care au luat parte sute de persoane. La cererea poliţiei au sosit la faţa locului 20 de automobile cu poliţişti pentru a împiedica extinderea incidentului. In acelaşi timp la Omaha, în statul Nebraska, după ce poliţia a arestat un negru învinuit că se afla în stare de ebrietate, un numeros grup de cetăţeni de culoare au protestat, organizînd un adevărat marş prin cartierul din nordul oraşului şi cerînd eliberarea celui arestat. Poliţia s-a năpustit asupra negrilor şi folosind bastoane de cauciuc şi arme de foc a ucis un adolescent şi a rănit numeroase persoane. Au fost operate 27 de arestări, chiar în apropierea locului unde cu cîteva luni în urmă a fost ucis de rasişti negrul Edward Byrd. Pe măsură ce revolta negrilor a luat amploare, relatează agenţia U.P.I., incidentele s-au extins şi în alte părţi ale cartierului, unde s-au semnalat în foarte scurt timp, mai multe incendii şi numeroase explozii. Poliţiştii aflaţi la faţa locului au fost aprovizionaţi cu armament suplimentar, în timp ce autorităţile au apelat la gărzile naţionale. Pe de altă parte în cartierul Brooklyn, din New York, aproximativ 200 de portoricani au atacat poliţia, care arestase un cetăţean de culoare. In mai multe părţi ale cartierului au fost semnalate explozii. Sindicatele britanice critică politica economică a guvernului LONDRA (Agerpres). Un număr de 21 federaţii sindicale britanice, reprezentînd 3.250.000 de membri au aprobat rezoluţii prin care critică politica economică a guvernului laburist. Aceste texte, adoptate înaintea publicării Cărţii albe a guvernului asupra blocării salariilor şi preţurilor, vor fi supuse dezbaterilor la Congresul anual al Centralei sindicale britanice (T.U.C.), care va avea loc în septembrie, la Blackpool. Pentru a obţine majoritatea la congres opoziţia sindicală care se pronunţă împotriva măsurilor de austeritate ale guvernului Wilson, va trebui să dispună de aproximativ 4,5 milioane de voturi. Nemulţumirea crescîndă a salariaţilor cu privire la măsurile economice (în special blocarea salariilor pe timp de şase luni), hotărîtă de guvern pentru rezolvarea crizei lirei sterline, ar putea, potrivit aprecierilor din cercurile sindicale, să determine alte federaţii de a se alătura adepţilor lui Cousins şi de a pune în pericol actuala majoritate care aprobă aceste măsuri. Cei mai mulţi observatori continuă să creadă că comisia economică a T.U.C., care se va reuni marţi pentru a lua poziţie faţă de Cartea albă, va reafirma „aprobarea cu rezerve" a politicii guvernamentale pe care a dat-o deja săptămîna trecută. Miercuri confederaţia patronală se va reuni, la rîndul său, pentru a examina Cartea albă a guvernului. Potrivit agenţiei France Presse, în rîndul cercurilor patronale reacţiile faţă de măsurile britanice sunt nefavorabile. Studenţii nicaraguaieni în greva foamei MANAGUA (Agerpres). — Greva foamei, declarată de studenţii nicaraguaieni de la Universitatea din oraşul Leon, cel mai important centru cultural al ţării, a intrat în cea de-a cincea zi. Greva a fost declarată în semn de protest împotriva intenţiilor familiei fostului dictator nicaraguaian Somoza de a reveni pe scena politică a ţării, plan sprijinit de actualul regim condus de preşedintele Rene Schick. Clădirea Universităţii, unde urmează să aibă loc congresul Partidului liberal de guvernămînt pentru a aproba candidatura generalului Anastasie Somoza la preşedinţia republicii, continuă să rămînă ocupată de studenţi. Poliţia a înconjurat clădirea Universităţii şi a întrerupt curentul electric şi apa, pentru a sili pe studenţi să evacueze imobilul. Preşedintele Federaţiei Universitare din Nicaragua a declarat că ocuparea clădirii şi greva foamei va continua pînă cînd actualul preşedinte Rene Schick va renunţa la intenţia sa de sprijinire a generalului Anastasio Somoza la viitoarele alegeri prezidenţiale. Redacţia şi administraţia: Tg-Mureş, Piaţa Eroilor Sovietici nr. 2. Telefoane: 26 88. 26 89. Abonamentele se fac la oficiile poştale, factorii poştali şi difuzorii voluntari din întreprinderi şi instituţii. Tiparul: Întreprinderea Poligrafică Tg.-Mureş, Comanda nr. 481. • LONDRA. — Potrivit unor date oficiale citate de publicaţia economică franceză „Agefi", producţia de oţel a Angliei a scăzut în arrsul primelor şase luni ale anului 1966 cu 9 la sută în raport cu perioada corespunzătoare a anului precedent. — PARIS. — In Pirineii orientali vor fi instalate în curînd tablouri electronice indicatoare, destinate să semnaleze turiştilor hotelurile care au camere libere, chiar în cele mai mici staţiuni de munte. Primele indicatoare electronice vor fi instalate în regiunea Perpignan. După introducerea unei monezi, turistul va vedea aprinzîndu-se un tablou luminos cu indicarea hotelurilor care au camere libere. Pentru ținerea la zi a tablourilor, fiecare hotel posedă o cutie cu două butoane, indicînd „liber" sau „ocupat". Cutia transmite tablourilor situate în diferite locuri ordinele pe cale telefonică, prin modulare de frecvenţă. • BOGOTA. — Un detaşament de partizani din departamentul Santander (Columbia) a atacat un post de poliţie. In cursul ciocnirii un poliţist a fost ucis, iar mai mulţi au fost răniţi. Partizanii au capturat numeroase arme şi muniţii. • MOSCOVA. — Cunoscutele avioane sovietice de călători „TU-104", „IL-18“ şi „AN-10" vor fi înlocuite în anii următori cu avionul „TU-154" care poate dezvolta o viteză de 900 km pe oră şi poate lua la bord 760 de călători. In prezent se află în curs de construcţie avionul „IK-40", dotat cu trei motoare cu reacţie, destinat transporturilor interne. El va putea transporta 24 de călători la o distanţă de 600 km cu o viteză de 550—600 km pe oră. • MADRID. — Tendinţele nefavorabile semnalate în evoluţia balanţei comerciale a Spaniei au continuat să se manifeste şi în cursul primelor cinci luni ale anului 1966. Potrivit unor date oficiale citate de cotidianul economic francez „Agefr"- deficitul înregistrat de balanța'"comercială spaniolă s-a cifrat în aceste luni la suma de 65.650.235.526 pesetas. • WASHINGTON. — Fostul senator Barry Goldwater, candidatul Partidului republican la alegerile prezidenţiale din 1964, a anunţat că intenţionează să-şi prezinte din nou candidatura la alegerile pentru Senat din anul 1968. Potrivit agenţiei Reuter, Goldwater a şi început o campanie politică în acest scop în statul său natal, Arizona. • CARACAS. — Grupul tinerilor venezueleni, care au capturat în februarie 1963 nava comercială venezueleană „Anzoategui", pentru a atrage atenţia opiniei publice mondiale asupra lipsei de drepturi politice din Venezuela şi asupra represiunilor îndreptate împotriva elementelor democratice din această ţară, a fost condamnat la închisoare pe termene variind pînă la 16 ani închisoare. Unul din cei condamnaţi, Romulo Nino, a declarat că acţiunea lor nu poate fi considerată drept piraterie, ci o „acţiune patriotică îndreptată împotriva unui guvern ilegal şi anticonstituţional". • SOFIA. — Delegaţia guvernamentală a Republicii Arabe Unite, în frunte cu Mohammed Sukeir, ministrul economiei, comerţului exterior şi al planificării, a părăsit duminică Sofia, îndreptîndu-se spre patrie. Delegaţia a participat la lucrările primei sesiuni a Comitetului bulgaro-egiptean de colaborare economică şi tehnicoştiinţifică. • CIUDAD DE MEXICO. — Preţurile ziarelor mexicane a fost sporit cu 33 la sută, iar cel al săptămînalelor cu 60 la sută. Această măsură a fost luată cu toate că a scăzut simţitor în ultimele luni numărul exemplarelor vîndute. Ea reflectă dificultăţile cărora le face faţă presa mexicană ca urmare a penetraţiei în ţară a numeroase săptămînale din S.U.A. tipărite în limba spaniolă. După cum au declarat observatorii, numai trei asemenea săptămînale din S.U.A. au un tiraj mai mare decît întreaga presă cotidiană mexicană. • SANTO DOMINGO. — La Santo Domingo s-a anunțat oficial că un nou contingent de trupe nord-americane a fost retras din Republica Dominicană. Grupul, alcătuit din 500 de infanteriști marini, a plecat spre Fort Bragg (Carolina de nord). Prin aceasta, numărul militarilor nord-americani care au fost retraşi din Santo Domingo din luna iunie a. c. se ridică la 2.000. Pe teritoriul dominican continuă să fie menţinuţi 5.500 infanterişti marini din S.U.A. 40.372