Steaua Roşie, mai 1967 (Anul 18, nr. 103-127)

1967-05-02 / nr. 103

j Proletari din toate tarile, uniți-văl cmtm B£^£^—£]iiii-££[^£^^^J^£|onaIde^partid^ffijres-Autonomă Maghiară și al Sfatului popular regional Anul XIX. Nr. 103 (2.837) Miercuri, 3 mai 1967 4 pagini 25 bani MAREA DEMONSTRAŢIE DE 1 MAI DIN CAPITALA 1 Mai — marea sărbătoare a oamenilor muncii de pretutindeni — a cunoscut şi în acest an amploarea unei demonstraţii populare de un cuceritor entuziasm pe întreg cuprinsul patriei noastre. Ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc, ziua frăţiei muncitorilor de pretutindeni a prilejuit o nouă şi vibrantă afirmare a unităţii poporului nostru în jurul partidului, a încrederii sale nestrămutate in politica sa înţeleaptă pusă în slujba celor mai inalte idealuri ale celor ce muncesc. Succesele obţinute în intîmpinarea măreţei sărbători, succese inmănunchiate în această primăvară intr-un buchet mai bogat ca oricind, insuflă poporului nostru o îndreptăţită bucurie şi încredere deplină in viitor. Dind glas sentimentelor patriotice şi internaţionaliste ale oamenilor muncii, participanţii la demonstraţiile care au avut loc in această zi in Capitală şi in celelalte oraşe mari ale ţării au manifestat pentru prietenia trainică şi frăţească cu toate popoarele ţărilor socialiste, pentru solidaritatea internaţională cu cei ce muncesc din întreaga lume, au manifestat pentru uriaşele forţe care militează în epoca contemporană pentru ţelurile nobile ale democraţiei, socialismului şi păcii. Piaţa Aviatorilor din Bucureşti, împodobită sărbătoreşte, cunoaşte o puternică însufleţire. Ora 9. Salutaţi cu aplauze îndelungi şi puternice urale, au luat loc în tribuna oficială tovarăşii Nicolae Ceauşescu, Chivu Stoica, Ion Gheorghe Maurer, Gheorghe Apostol, Alexandru Bîrlădeanu, Emil Bodnaraş, Alexandru Drăghici, Paul Niculescu-Mizil, Ilie Verdeţ, Maxim Berghianu, Constantin Drăgan, Alexandru Moghioroş, Gheorghe Rădulescu, Leonte Răutu, Vasile Vilcu, Ştefan Voitec, membrii supleanţi ai Comitetului Executiv şi secretarii Comitetului Central al Partidului Comunist Român, vicepreşedinţi ai Consiliului de Stat şi ai Consiliului de Miniştri. In tribuna oficială au luat loc, de asemenea, membri ai Comitetului Central al Partidului Comunist Român, ai Consiliului de Stat și ai guvernului. (Continuare în pag. a 2-a) Cuvîntarea tovarăşului Ilie Verdel Dragi tovarăşi, Stimaţi oaspeţi de peste hotare, Poporul român sărbătoreşte astăzi, împreună cu forţele progresiste de pretutindeni, ziua frăţiei şi solidarităţii internaţionale a oamenilor muncii în lupta pentru viaţă mai bună, libertate şi independenţă naţională, pentru socialism, democraţie şi pace. Cu prilejul acestei mari sărbători, Comitetul Central al Partidului Comunist Român, Consiliul de Stat şi Consiliul de Miniştri adresează tuturor celor ce muncesc în fabrici şi uzine, pe şantiere şi pe ogoare, în instituţiile de învăţămînt şi cultură un salut tovărăşesc şi cele mai calde felicitări pentru marile succese obţinute în toate domeniile activităţii materiale şi spirituale, în îndeplinirea programului de înflorire multilaterală a patriei noastre. Salutăm cu căldură prezenţa delegaţiilor prieteneşti de peste hotare la această tradiţională manifestare populară. — Aniversarea zilei de 1 Mai este şi în acest an întîmpinată de poporul nostru cu un bilanţ bogat de înfăptuiri. Se dezvoltă continuu industria noastră socialistă, pe baza tehnicii şi tehnologiei moderne. Sarcinile planului de stat pe anul trecut au fost realizate şi depăşite de toate ministerele şi toate regiunile ţării. Am încheiat în condiţii bune primul trimestru al anului în curs, îndeplinind prevederile de plan la producţia globală industrială cu 101,4 la sută — ceea ce reprezintă o creştere cu 14 la sută faţă de primul trimestru al anului trecut. Ridicîndu-şi măiestria şi mobilizîndu-şi energiile şi priceperea, inginerii, tehnicienii, muncitorii patriei obţin succese în creşterea productivităţii muncii, în reducerea preţului de cost, în îmbunătăţirea calităţii producţiei. Avem toate posibilităţile ca şi în acest an, muncind cu elan şi perseverenţă, să îndeplinim şi să depăşim prevederile planului în industrie, asigurînd premise solide pentru transpunerea în viaţă a tuturor obiectivelor cincinalului. Prin munca harnică a ţăranilor, a mecanizatorilor, inginerilor şi tehnicienilor, a tuturor oamenilor muncii de la sate rodesc măsurile adoptate de partid şi guvern pentru dezvoltarea multilaterală şi complexă a agriculturii. Anul trecut s-a obţinut cea mai mare recoltă de cereale din istoria ţării. Se află într-un stadiu înaintat lucrările agricole de primăvară; la principalele culturi campania de însămînţări se apropie de sfîrşit. Intelectualitatea ţării noastre adaugă noi creaţii şi realizări de valoare patrimoniului spiritual al poporului, aducînd o preţioasă contribuţie la propăşirea patriei. Pe tot cuprinsul patriei se desfăşoară o vastă activitate de construcţii de locuinţe, instituţii de cultură şi medico-sanitare, care schimbă continuu înfăţişarea oraşelor şi satelor româneşti. Pe baza rezultatelor obţinute în dezvoltarea economiei naţionale sunt puse în aplicare măsuri de ridicare a nivelului de trai al populaţiei. In acest an a intrat în vigoare noul sistem de pensionare a salariaţilor, pensionarea ţăranilor cooperatori, au fost reduse preţurile la unele produse de larg consum. Toate aceste realizări sunt rodul eforturilor şi activităţii creatoare a celor ce muncesc de la oraşe şi sate, sunt rezultatul aplicării în viaţă a politicii marxist-leniniste a Partidului Comunist Român, forţa conducătoare a societăţii noastre, iniţiatorul a tot ce este înaintat, progresist, al măreţei opere de dezvoltare şi înflorire a României socialiste! înfăptuirile de pînă acum ne dau deplina certitudine că întregul nostru popor, însufleţit de perspectivele luminoase ale viitorului, va îndeplini cu deplin succes programul măreţ de desăvârşire a construcţiei socialiste în patria noastră! Dragi tovarăşi, Cu prilejul zilei de 1 Mai, poporul nostru îşi reafirmă sentimentele sale de puternică solidaritate cu forţele sociale care, pe întregul glob, luptă împotriva imperialismului, pentru pace, democraţie şi progres social, întărirea prieteniei frăţeşti, a legăturilor multilaterale cu toate ţările socialiste constituie preocuparea centrală a politicii externe a partidului şi statului nostru. Adresăm calde felicitări şi urări de continuă prosperitate popoarelor din Albania, Bulgaria, Cehoslovacia, China, Cuba, Republica Populară Democrată Coreeană, Republica Democrată Germană, Iugoslavia, Mongolia, Polonia, Ungaria, Uniunea Sovietică, Republica Democrată Vietnam care, sub conducerea partidelor lor comuniste şi muncitoreşti, obţin importante succese în dezvoltarea economiei şi culturii, în ridicarea nivelului de trai, în construirea noii societăţi. Prin realizările lor, ţările socialiste exercită o puternică influenţă asupra proceselor fundamentale ale lumii contemporane, întăresc forţele mondiale ale progresului şi păcii. Ideile socia (Continuare in pag. 12-a) Recepţie oferita de C.C. al P.C.R. După marea demonstraţie de 1 Mai a oamenilor muncii din Capitală, Comitetul Central al Partidului Comunist Român a oferit o masă tovărăşească în parcul Palatului Snagov. Au participat tovarăşii Nicolae Ceauşescu, Chivu Stoica, Ion Gheorghe Maurer, Gheorghe Apostol, Alexandru Bîrlădeanu, Emil Bodnaraş, Alexandru Drăghici, Paul Niculescu-Mizil, Ilie Verdeţ, Maxim Berghianu, Constantin Drăgan, Alexandru Moghioroş, Gheorghe Rădulescu, Leonte Răutu, Vasile Vîlcu, Ştefan Voitec, membrii supleanţi ai Comitetului Executiv, secretarii C.C. al P.C.R., vicepreşedinţi ai Consiliului de Stat şi ai Consiliului de Miniştri. Au luat parte, de asemenea, membri ai C.C. al P.C.R., ai Consiliului de Stat şi ai guvernului, conducători ai unor instituţii centrale şi organizaţii obşteşti, activişti de partid. Au participat numeroşi membri de partid din ilegalitate, vechi militanţi ai mişcării muncitoreşti din ţara noastră. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretarul general al Comitetului Central al Partidului Comunist Român, a felicitat pe cei prezenţi cu prilejul zilei de 1 Mai — Ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc, ziua muncii şi a primăverii, care, în condiţiile socialismului, este în acelaşi timp ziua victoriei în opera de construire a societăţii noi. Oamenii muncii din Capitală şi din întreaga ţară — a spus vorbitorul — au manifestat în această zi cu voioşie şi entuziasm, exprimîndu-şi hotărîrea nestrămutată de a înfăptui neabătut politica partidului care corespunde intereselor vitale ale întregului popor — construirea societăţii socialiste în România. Partidul nostru, partid cu o bogată tradiţie revoluţionară, care a trecut în anii ilegalităţii prin multe greutăţi şi care de mai bine de 20 de ani conduce naţiunea română pe calea construirii societăţii noi, va obţine, fără îndoială, noi şi noi victorii în construirea socialismului, în sporirea bunăstării materiale şi spirituale a întregului popor. Aceasta va reprezenta în acelaşi timp o contribuţie la întărirea forţelor mondiale ale socialismului şi păcii. Sărbătorirea zilei de 1 Mai — a subliniat vorbitorul — a fost şi în acest an un prilej de puternică manifestare a solidarităţii oamenilor muncii din România cu popoarele de pretutindeni care luptă împotriva asupririi şi exploatării, pentru independenţă naţională, pentru socialism şi pace. Demonstraţia noastră de astăzi — a spus tovarăşul Nicolae Ceauşescu — a fost o demonstraţie a sentimentelor de solidaritate internaţionalistă ale poporului român, a hotărîrii sale de a lupta pentru unitatea ţărilor socialiste, a mişcării comuniste, a întregului front antiimperialist mondial. In încheiere, tovarăşul Nicolae Ceauşescu a toastat pentru Partidul Comunist Român, conducătorul încercat al poporului român, pentru poporul român — constructor al socialismului — pentru solidaritatea internaţională a tuturor celor ce muncesc din toate ţările, pentru triumful păcii şi socialismului. Secretarul general al C.C. al P.C.R. a urat apoi noi succese în muncă, sănătate şi fericire tuturor celor prezenți. Tg.-Mureș. Tribuna oficială, in timpul demonstrației Salutul Comitetului Central al P. C. R. adresat Uniunii Tineretului Comunist, întregului tineret al patriei cu prilejul sărbătoririi a 45 de ani de la crearea U. T. C. Comitetul Central al Partidului Comunist Român adresează, cu prilejul sărbătoririi a 45 de ani de la crearea Uniunii Tineretului Comunist Român, un cald salut tuturor uteciştilor, tinerilor muncitori, ţărani, intelectuali, elevi şi studenţi de pe întreg cuprinsul patriei. In cei 45 de ani de existenţă, Uniunea Tineretului Comunist a înscris în istoria revoluţionară a poporului pagini pline de măreţie şi eroism. Tineretul şi organizaţia sa revoluţionară au constituit un ajutor de nădejde al partidului în anii grei ai ilegalităţii, în marile bătălii de clasă, în lupta dusă împotriva regimului de exploatare, a dictaturii militaro-fasciste, pentru înfăptuirea insurecţiei armate, în războiul antihitlerist pentru eliberarea patriei şi înfrîngerea fascismului. Din rîndurile uteciştilor s-au ridicat luptători neînfricaţi care, înfruntînd prigoana şi teroarea, sacrificîndu-şi tinereţea şi adeseori chiar viaţa, au dat minunate pilde de abnegaţie, în slujba cauzei partidului, pentru împlinirea năzuinţelor şi aspiraţiilor poporului de eliberare naţională şi socială. Partidul dă o înaltă apreciere contribuţiei pe care tineretul patriei noastre a adus-o la înfăptuirea revoluţiei şi construcţiei socialiste. La chemarea partidului, tineretul a participat cu entuziasm la opera de industrializare a ţării, la transformarea socialistă a agriculturii, la dezvoltarea ştiinţei şi culturii, la toate marile victorii dobîndite de poporul român în anii de edificare a noii orînduiri. Trăim, dragi tineri, într-o perioadă tumultuoasă, de intensă activitate creatoare. Prin eforturile întregului nostru popor se înfăptuieşte programul multilateral de înflorire a patriei, stabilit de cel de-al IX-lea Congres al partidului, se obţin succese de seamă în dezvoltarea economiei, în sporirea avuţiei materiale şi spirituale a patriei, în ridicareacontinuă a bunăstării poporului. Aceasta deschide tineretului largi perspective de afirmare a talentelor şi capacităţii sale, de împlinire a celor mai îndrăzneţe aspiraţii şi idealuri. Este o datorie de onoare pentru fiecare tînăr — muncitor, ţăran, intelectual, indiferent de naţionalitate — să-şi consacre toate forţele, toată puterea minţii şi braţelor, întregul său elan, pentru a-şi aduce deplina contribuţie la dezvoltarea industriei, la sporirea producţiei agricole, la înflorirea culturii, ştiinţei, învăţămîntului, la îndeplinirea obiectivelor şi sarcinilor complexe ale desăvîrşirii construcţiei socialiste. Orânduirea noastră socialistă se dezvoltă pe baza ştiinţei şi tehnicii celei mai înaintate, a cerinţelor revoluţiei tehnico-ştiinţifice contemporane. Aceasta face necesar ca tînăra generaţie să-şi îmbogăţească necontenit cunoştinţele profesionale şi de cultură generală, să-şi însuşească ceea ce este nou în ştiinţă şi tehnică, pentru a putea duce cu cinste, mai departe, pe noi culmi măreţele realizări ale socialismului. Uniunii Tineretului Comunist, organizaţiilor sale, le revine sarcina să desfăşoare o neobosită activitate de mobilizare a maselor largi ale tineretului pentru a participa activ, cu pasiune şi entuziasm, la lupta întregului popor de ridicare a economiei naţionale, de înflorire a naţiunii socialiste, să educe tînăra generaţie în spiritul dragostei faţă de patrie, al preţuirii trecutului glorios de luptă al clasei muncitoare, al poporului nostru. Tinerii societăţii noastre, dezvoltîndu-şi conştiinţa revoluţionară, însuşindu-şi creator învăţătura marxist-leninistă, trebuie să devină militanţi neobosiţi pentru progresul social, pentru idealurile socialismului şi comunismului. Prin întreaga lor comportare în muncă, în societate şi în viaţa de familie, tinerii trebuie să manifeste trăsăturile omului înaintat al zilelor noastre — cinste, demnitate, perseverenţă, atitudine civilizată, înalt spirit de răspundere faţă de îndatoririle sociale. Tineretului patriei noastre îi revine înalta îndatorire de a fi un factor activ în înfăptuirea politicii externe a partidului şi statului nostru. El trebuie să-şi aducă şi în viitor contribuţia la dezvoltarea prieteniei frăţeşti cu tineretul din ţările socialiste, la întărirea solidarităţii şi unităţii de acţiune a tineretului din întreaga lume, în lupta împotriva imperialismului, a oricărei forme de colonialism, pentru apărarea dreptului sacru al fiecărui popor de a-și hotărî singur soarta, pentru triumful cauzei socialismului și păcii în lume. Comitetul Central al Partidului Comunist Român are ferma convingere că tinerii comunişti, întregul nostru tineret — din uzine, de pe ogoare, de pe şantiere, din instituţiile de învăţămînt, ştiinţă şi cultură — vor munci cu şi mai mult elan, împreună cu întregul nostru popor, pentru traducerea în viaţă a politicii partidului de desăvîrşire a construcţiei socialiste. Cu prilejul acestei glorioase aniversări a tineretului patriei noastre vă urăm, dragi tineri, noi şi însemnate succese în muncă şi viaţă, în activitatea pe care o desfăşuraţi pentru continua înflorire şi propăşire a patriei noastre — Republica Socialistă România ! Oamenii muncii regiune au sărbătorit cu însufleţire ziua de 1 Mai 1 Mai 1967. Primăvara şi-a etalat cu dărnicie fermecătorul decor nou, ţesut din minunate şi multicolore flori. Oraşul Tg.-Mureş, ca toate oraşele patriei noastre socialiste a îmbrăcat haine de sărbătoare. Peste tot, în întreprinderi şi instituţii, în cartiere, pe străzi flutură drapele purpurii şi tricolore. Oraşul a întîmpinat 1 Mai cu chipul vesel, împodobit ca pentru o sărbătoare aşteptată cu drag, dar şi cu uriaşe buchete de fapte înscrise pe graficele întrecerii socialiste, închinate înfloririi pe mai departe a patriei socialiste, a vieţii noi. In această dimineaţă senină de primăvară, o dată cu ivirea zorilor, coloane nesfîrşite de oameni au pornit spre Piaţa Trandafirilor din centrul oraşului, locul tradiţional al tîrgumureşenilor pentru demonstraţii cu prilejul marilor sărbători. Ei poartă drapele, portrete ale conducătorilor partidului şi statului, lozinci, grafice şi flori. Graficele şi panourile încărcate de cifre prezintă importantele realizări obţinute de colectivele întreprinderilor, angajamentele pe care ei sînt hotărîţi să le îndeplinească pînă la a XX-a aniversare a creării Republicii. E ora 9. Cele două artere ale Pieţii Trandafirilor, precum şi străzile alăturate sînt inundate de mulţimea demonstranţilor. S-au adunat aici circa 50.000 de oameni ai muncii din oraş, pentru a participa la mitingul şi demonstraţia de 1 Mai, întreaga piaţă răsună de lozincile scandate din mii de piepturi, slăvind Partidul Comunist Român, Republica Socialistă România. „Cu partidul nostru-n frunte noi avem victorii multe“, „Slavă ţie, slavă ţie, socialistă Românie!“, „Avangarda noastră e P.C.R.“. In tribuna oficială, situată în Piaţa Eroilor Sovietici, iau loc membri biroului şi comitetului regional de partid, conducători de întreprinderi, instituţii şi organizaţii de masă şi obşteşti, muncitori fruntaşi. Fanfara intonează Imnul de stat al Republicii Socialiste România. Apoi tovarăşul VASILE RUS, prim-secretar al In Piaţa Trandafirilor şi în străzile învecinate se aşterne din nou liniştea. Fanfara intonează un marş. Coloanele multicolore ale demonstranţilor s-au pus încet, încet în mişcare. Tradiţionala demonstraţie de 1 Mai a oamenilor muncii a fost deschisă de coloana compactă, impunătoare a fruntaşilor în întrecerea Comitetului orăşenesc de partid Tg.-Mureş deschide mitingul oamenilor muncii. Despre semnificaţia zilei de 1 Mai, Ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc, ziua frăţiei muncitorilor de pretutindeni, au vorbit tovarăşii IOAN COZMA şi ALEXANDRU SZEKERES, secretari ai Comitetului regional de partid, socialistă din întreprinderile tîrgumureşene. Deosebiţi ca vîrstă, sex, ocupaţie, aceşti oameni s-au distins prin hărnicia, priceperea şi dăruirea cu care participă, fiecare la postul său, la înfăptuirea sarcinilor cincinalului. 2.500 de fruntaşi trec prin faţa tribunelor, 2.500 de inimi care bat la unison. (Continuare în pag. a 3-a) A începe demonstrata