Steaua Roşie, august 1967 (Anul 18, nr. 180-204)

1967-08-01 / nr. 180

TEAUARQ Marți, 1 august 1967 Proletari din toate țările, mîrî-văl 4 pagini 25 bani Anul XIX. Nr. 180 (2.914) Mari rezerve de timp productiv Cu fiecare an cooperaţia meşteşugărească îşi lărgeşte sfera de activitate privind valorificarea rezervelor de materii prime existente în regiune. Dat fiind faptul că regiunea dispune de importante resurse forestiere, multe din cooperativele meşteşugăreşti prelucrează lemnul în elegante garnituri de mobilier destinate fondului pieţii, diferite tipuri de rechizite şcolare, jucării, nenumărate obiecte de artizanat şi altele. A fost mult lărgită în cooperaţia meşteşugărească reţeaua de servicii cu deservire pentru populaţie. Numărul acestora a crescut simţitor atît în oraşul Tg.-Mureş cit şi in centrele raionale. Prin munca de îndrumare şi control efectuată de către consiliile de conducere ale fiecărei cooperative meşteşugăreşti, s-a urmărit în permanenţă o organizare cit mai bună a muncii în secţiile de producţie pentru realizarea la timp a principalilor indicatori de plan şi o deservire cît mai bună a publicului. De fapt, rezultatele obţinute pe cele şase luni ale anului curent reflectă intr-o mare măsură activitatea desfăşurată de fiecare cooperativă meşteşugărească. Pentru a scoate în evidenţă cîteva din succesele obţinute pînă în prezent cît şi lipsurile ce mai există in folosirea timpului de lucru, am solicitat părerea tovarăşului Liviu Bota, vicepreşedinte la Uniunea regională a cooperaţiei meşteşugăreşti. — Deşi în acest an în cooperaţia meşteşugărească au fost introduse în fabricaţie peste 100 de noi produse, sîntem mereu preocupaţi pentru a lărgi gama sortimentelor şi de a realiza numai produse cu însuşiri calitative ridicate. Pe perioada celor şase luni planul producţiei marfă pe total regiune a fost depăşit cu 5.900.000 lei. De asemenea, sarcina de plan pentru export a fost realizată în proporţie de 103 la sută. Nu în aceeaşi măsură ne pot muţumi realizările în domeniul deservirii populaţiei, unde sarcinile de plan au fost îndeplinite doar în proporţie de 89 la sută. De asemenea volumul livrărilor către comerţul socialist este mai mic cu 900.000 lei faţă de prevederi. Nerealizarea sarcinilor de plan la unii indicatori se datoreşte în principal atît slabei aprovizionări cu materii prime şi materiale cît şi nerespectării disciplinei de către unii cooperatori. In aproape toate unităţile cooperaţiei meşteşugăreşti numărul învoirilor şi absenţelor nemotivate e încă mare. Intr-adevăr, absenţele nemotivate şi învoirile constituie o problemă importantă. La cooperativa „Arta mobila“ datorită ,,bunăvoinţei“ şefilor de unităţi, numărul absenţelor nemotivate şi învoirilor a crescut faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Pierderile de 105 om-zile înregistrate pe primul semestru al anului au diminuat volumul producţiei cu circa 33.000 lei. Consiliul de conducere al cooperativei ne-a asigurat că s au luat măsuri de a se reduce abaterile de la disciplină însă, pînă în prezent acest lucru nu se ob- AUREL DAN (Continuare In pag. a 3-a) O dată cu Festivalul trecerii în revistă a celor mai bune formaţii artistice de amatori, întrecerea din cadrul celui de-al Vlll-lea concurs pe teritoriul regiunii noastre a luat sfîrşit. Prin aceasta, formaţiile clasate pe primul loc vor intra în competiţia celor mai bune echipe din ţară, ducînd mai departe mesajul artei populare de pe văile Mureşului, Tîrnavelor sau Oltului, a frăţiei dintre poporul român şi naţionalităţile conlocuitoare. Timp de mai multe luni, începînd cu etapa intercomunală şi interîntreprinderi şi terminînd cu această măreaţă sărbătoare a cintecului şi jocului de la Palatul culturii şi Platoul Corneşti din Tg.-Mureş, pe scenele diferitelor cămine culturale, cluburi sau case raionale de cultură s-au perindat sute şi mii de soli ai milenarei arte populare de pe aceste meleaguri. Din aceste confruntări, viaţa artistică a regiunii a avut de ciştigat, dobindind mai multă vitalitate şi poate un spor de frumuseţe. Cu această ocazie am avut prilejul să revedem o serie de solişti vocali şi instrumentişti, coruri, echipe de dans, orchestre de muzică populară şi uşoară, care s-au remarcat şi la fazele anterioare, prezentîndu-se, multe dintre ele, şi de data aceasta la un nivel artistic ridicat, ceea ce dovedeşte preocuparea continuă a acestora pentru autoperfecţionare, pentru ridicarea măiestriei interpretative. Merită evidenţieri în acest sens echipa de dansuri din Ruşii- Munţi, raionul Topliţa, care în numărul ei coregrafic ne-a adus crîmpeie din obiceiurile mai vechi şi mai noi privitoare la strinsul recoltei, cea din Filea, din,acelaşi raion, ansamblul folcloric din Ocna de Jos şi Corund, raionul Odorhei, care a prezentat un program bogat în tradiţii, echipa de dansuri din Căpîlna etc. Dintre soliştii de muzică populară care au încîntat publicul prin vocea şi talentul lor putem aminti pe Carolina Pop, Venczel Ana, Vera Manta, Maria Moldovan sau clarinetistul Petru Prodan, despre care am avut ocazia să mai scriem şi care şi de această dată au întrunit aprecierile cele mai calde ale publicului. Pentru toţi şi pentru cei pe care nu ne îngăduie spaţiul să-i enumerăm, calde şi sincere felicitări ! Totodată ne exprimăm convingerea că toţi mesagerii cintecului şi jocului din regiunea noastră cărora li s-a încredinţat nobila misiune de a ne prezenta la faza finală pe ţară vor şti să muncească şi de acum înainte cu aceeaşi însufleţire pentru a face cinste mişcării artistice de amatori. ION CIURDARU " Festivalul regional al celui de-al 111-lea concurs Instantaneu din întrecere Echipa de dansuri din comuna Ruşii Munţi, raionul Topliţa, prezentînd numărul coregrafic „Sărbătoarea recoltei". Echipele participante la Festival, defilînd înainte de începerea concursului pe străzile oraşului Tg.-Mureş. • SPORT în numărul de azi: • UN NOU CONCURS DE ADMITERE IN ÎNVĂŢĂMINTUL SUPERIOR • DOLEANŢE A DOI COPII ŞI ALE UNEI MAME • O MINUNATA ZI DE ODIHNA La ordinea zilei ARĂTURILE DE VARĂ Deşi secerişul cerealelor păioase s-a realizat în proporţie de aproape 70 la sută, arăturile de vară, care trebuiau efectuate concomitent sunt mult rămase în urmă. La nivelul regiunii lucrarea s-a efectuat doar în proporţie de 13,5 la sută. Acum cînd în raioanele din partea de jos a regiunii, secerişul se apropie de sfîrşit, se impune luarea celor mai eficiente măsuri în vederea grăbirii arăturilor de vară — lucrări de mare importanţă în creşterea producţiei agricole. Iată ce au dovedit cercetările de la Staţiunea experimentală Turda în privinţa rolului şi modului de execuţie a arăturilor de vară. O arătură de vară, executată la timp şi de bună calitate, poate mări cantitatea de nitraţi din sol de 2—6 ori (în funcţie de tipul de sol). Astfel, pe un sol brun roşcat de pădure, cantitatea de nitraţi acumulată pînă la semănat (prin executarea arăturilor de vară) a fost de 142 kg la ha. In terenul arat numai înainte de însămînţare, cantitatea de nitraţi a fost de 5 ori mai mică. Griul de toamnă însămînţat în arătură de vară, a dat un spor de producţie de 600 kg la ha,faţă de varianta în care arătura s-a efectuat numai înainte de semănat. Pe de altă parte, arăturile de vară contribuie la o mai bună înmagazinare şi păstrare a apei în sol, la combaterea buruienilor şi dăunătorilor, asigurînd totodată condiţiile necesare încorporării îngrăşămintelor organice şi minerale. Primele arături se vor executa pe terenurile ce urmează a fi însămînţate cu grîu. Este deosebit de important ca arăturile de vară să fie executate în timpul cel mai scurt, pentru a evita pierderile de apă prin evaporaţie. In aceste condiţii brazda se revarsă după plug, terenul se mărunţeşte şi se aşează mai bine. Pentru aceasta este absolut necesar ca arăturile de vară să se execute întotdeauna cu plugul în agregat cu grapa stelată. In situaţia cînd după recoltarea culturilor timpurii solul este prea uscat şi nu se pot executa arături de bună calitate, se va efectua imediat după recoltare lucrarea cu polidiscul care permite să se păstreze mai bine apa în sol, prelungind epoca optimă de efectuare a arăturilor, urmînd ca arătura să se execute cît mai timpuriu, îndată ce condiţiile permit. Adîncimea arăturii este condiţionată de compoziţia mecanică şi gradul de tasare a solului, de grosimea orizontului cu humus şi Ing. VICTOR TATARU directorul Staţiunii experimentale agricole Turda Ischiţi • (Continuare în pag. a 3-a) Aspiraţii de legitime spre un destindere între Alături de toţi oamenii muncii din patria noastră şi noi, militarii Forţelor Armate ale Republicii Socialiste România — scut de nădejde al apărării cuceririlor revoluţionare ale poporului român — am urmărit cu profundă satisfacţie şi mare interes dezbaterile sesiunii Marii Adunări Naţionale cu privire la politica externă a partidului şi guvernului nostru. Analiza marxistă, ştiinţifică a situaţiei internaţionale făcută de secretarul general al C.C. al P.C.R. tovarăşul Nicolae Ceauşescu, se înscrie pe linia politicii generale stabilite de cel de-al IX-lea Congres al P.C.R., avînd ca unic izvor întreaga activitate a partidului nostru, reflectarea pe planul relaţiilor internaţionale a muncii eroice şi paşnice pentru desăvîrşirea construcţiei socialismului şi înflorirea României. Rezultatele de mare prestigiu dobîndite de ţara noastră const climat popoare tuie expresia forţei politice a Partidului Comunist Român, reafirmarea dorinţei de pace şi colaborare internaţională, reflectă încă o dată adinca responsabilitate cu care partidul şi statul nostru abordează problemele păcii şi colaborării internaţionale. Maior CRISTEA IOAN (Continuare în pag. a 3 a) Concurs pentru proiectarea unor prototipuri de produse noi zării de noi produse — prototipuri — de nivel estetic, tehnic şi economic superior, competitive pe plan internaţional şi pentru îmbunătăţirea celor existente. Concursul îşi propune să depisteze, să stimuleze şi să susţină iniţiativele şi căutările individuale sau colective în acest domeniu. Tematica concursului îmbrăţişează o gamă largă de produse, de la aparate de radio, aspiratoare de praf, radiatoare, piese de mobilier, pînă la articole mărunte de uz casnic, pentru sport-turism, de papetărie etc. La concurs poate lua parte orice creator, numărul propunerilor de prototipuri trimise de fiecare participant fiind nelimitat. Lucrările vor fi predate pînă la 30 octombrie 1967. Ele vor fi selecţionate de o comisie, după care cele mai valoroase vor fi prezentate într-o expoziţie publică. Autorilor celor mai reuşite modele li se vor acorda premii şi menţiuni speciale, tuturor creatorilor de prototipuri preluate pentru realizarea în serie urmînd să li se achite drepturile conform tarifelor în vigoare. (Agerpres) Ministerul Comerţului Interior — Direcţia generală a comerţului pentru produse metalo-chimice, mobilă şi materiale de construcţii — în colaborare cu Uniunea Artiştilor Plastici, organizează un concurs în vederea reali- Fabrică de acid nicotinic CRAIOVA. In incinta Combinatului chimic de la Craiova a început construcţia fabricii de acid nicotinic. Noua unitate este prevăzută a intra în funcţiune la sfîrşitul anului viitor cu o capacitate anuală de 120 tone. Fabrica va folosi ca materie primă produse ale actualelor unităţi ale combinatului, printre care amoniacul, acidul azotic şi paraacetaldehida. Acidul nicotinic va fi folosit în sectorul zootehnic pentru îngrăşarea animalelor şi în industria farmaceutică. (Agerpres) Elevi la muncă patriotică In prezent în regiune există şase tabere de muncă patriotică compuse din 180 de elevi. Ele funcţionează pe lîngă sectoarele de exploatare forestieră din cadrul U.-urilor unde au ca activitate curăţirea parchetelor de resturi de exploatare. Activitatea acestora este bogată. De exemplu, elevii din tabăra de la Sîndominic au curăţat, în numai 15 zile, 51 ha de pădure. In tabere se desfăşoară şi un proces educativ-instructiv al elevilor. Se fac concursuri de recitări, de solişti vocali şi instrumentişti, de muzică populară şi uşoară, diferite concursuri sportive etc. ÎN EDITURA POLITICA A APARUT: „Capitalul" lui Marx Şi contemporaneitatea 288 p. 8,75 lei Lucrare omagială, editată cu ocazia împlinirii a 100 de ani de la apariţia primului volum al genialei opere a lui Karl Marx, cuprinde nouă studii originale, elaborate de profesori universitari, cercetători științifici in economie și în filozofie. Excursii prin O.N.T. Oficiul naţional de turism, filiala Tg.-Mureş organizează, în ziua de 6 august o excursie la Sovata cu care ocazie se va vizita staţiunea şi cele mai pitoreşti locuri din împrejurimi. Plecarea se va face la ora 7, iar sosirea la ora 22. Transportul se va face cu autocarele. Costul excursiei de persoană este de 25 lei. Intre 6—14 august Ori.V. filiala Tg.-Mureș organizează o frumoasă excursie pe litoral, la Mamaia. Se asigură masă, cazare şi transport, precum şi un bogat program turistic. Costul excursiei de persoană este de 460 de lei. ★ Pentru iubitorii de drumeţii, filiala Tg.-Mureş a O.N.T. organizează o interesantă excursie pe ruta Tg.-Mureş, Sovata, Lacul Roşu, Bicaz între 19 şi 20 august. Se asigură cazare de o noapte, transport cu autocarele şi program turistic. Se asigură masa. Costul excursiei de persoană este de 130 lei. ★ Aprobare unanimă, adeziune deplictă faţă, de politicai externă 4a partidului şi guvernului Mare responsabilitate pentru destinele păcii Unanimitatea ce a caracterizat dezbaterile reprezentanţilor poporului la sesiunea Marii Adunări Naţionale a fost o nouă confirmare a sudurii depline de voinţă şi acţiune dintre partid, guvern şi popor. La baza dorinţei entuziaste a poporului român pentru progres, a prestigiului României pe arena internaţională, stă acordul deplin cu politica justă a partidului nostru, devenită politica tuturor cetăţenilor patriei. Militînd consecvent pe arena internaţională pentru consolidarea principiului destinderii, pentru apărarea păcii şi securităţii popoarelor, politica externă a partidului nostru, cinstită şi dreaptă, îşi are rădăcinile adînc înfipte în străvechile tradiţii ale poporului român. In urmă cu 2 milenii Herodot caracteriza locuitorii acestei ţări ca „cei mai cinstiţi, mai viteji şi mai drepţi din Triburile Tracilor“. Glasul cumpătat şi drept al politicii externe a partidului are largi ecouri în opinia publică mondială. Politica externă a partidului şi guvernului nostru este o politică justă, constantă şi de perspectivă; ea imprimă în mod consecvent pe arena internaţională relaţii corespunzătoare aspiraţiilor legitime ale popoarelor. Ea se impune prin sinceritatea cu care este promovată, prin înalta ei principialitate, prin spiritul de responsabilitate pentru cauza celor ce muncesc, pentru progres social, pentru soarta omenirii. Am citit cu viu interes, cu deplină satisfacţie, expunerea tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretar general al C.C. al P.C.R. Consiliul de Ajutor Economic Reciproc bazat pe respectarea principiilor fundamentale ale relaţiilor dintre statele socialiste, la statornicirea cărora partidul şi guvernul nostru şi-au adus aportul lor deplin, oferă largi posibilităţi de cooperare economică ing. ŞTEFAN SOMEŞAN şeful serviciului planificare din Consiliul agricol regional (Continuare in pag. a 3-a) Prestigiu şi stimă Evenimentul deosebit, conţinutul principal al recentei sesiuni a marii Adunări Naţionale a constituit-o neîndoielnic prezentarea amplă a politicii externe a partidului şi guvernului, prin magistrala expunere făcută de secretarul general al Comitetului Central al P.C.R., tovarăşul Nicolae Ceauşescu. Această expunere ne oferă o sinteză a politicii riguros ştiinţifice, verificate în practică a partidului şi guvernului, prin care ţara noastră şi-a dobîndit un prestigiu şi o stimă din ce în ce mai mare în faţa opiniei publice mondiale. Această politică, aplicată de partidul nostru în slujba construcţiei interne a ţării şi a relaţiilor externe se caracterizează printr-o neabătută principialitate marxist-leninistă, un profund simţ al realităţii, prin consecvenţă şi prospeţime dinamică a dezvoltării, precum am simţit cu toţii şi precum au subliniat şi cei care au luat cuvîntul la sesiune. In viaţa ţării noastre, problemele internaţionale ocupă un loc important. In condiţiile proceselor multilaterale şi complicate ale vieţii internaţionale, o condiţie a succesului construcţiei socialiste este înţelegerea clară a schimbărilor petrecute în lume, a fenomenelor noi şi a legilor obiective ale dezvoltării sociale. In această privinţă, partidul nostru ne oferă din nou o analiză temeinică, înţeleaptă, principii de o înaltă moralitate, care exprimă interesele fundamentale ale păcii, pro-Prof. univ. dr. SZÉKELY KAROLY secretar ştiinţific al Bazei de cercetări din Tg.-Mureş a Academiei Republicii Socialiste România (Continuare in pag. a 3-a)