Steaua Roşie, septembrie 1967 (Anul 18, nr. 205-230)

1967-09-13 / nr. 215

PAGINA 4 STEAUA ROȘIE Cuba: ALEGERILE DE DELEGAŢI ÎN ORGANELE PUTERII LOCALE Cuba trăieşte în această lună un moment important al vieţii sale noi: alegerea, pentru prima oară, de delegaţi ai muncitorilor, ţăranilor şi intelectualilor în organele locale ale puterii de stat. Pină la 16 septembrie vor fi aleşi in întreaga ţară 18.000 de delegaţi (cite unul la 100 de oameni ai muncii, în centrele de producţie şi cîte trei de fiecare comitet zonal de apărare a revoluţiei). De cîteva zile în întreprinderi, instituţii, gospodării agricole de stat, în organizaţiile comitetelor de apărare a revoluţiei şi ale Asociaţiei naţionale a micilor agricultori au loc adunări însufleţite în care sunt aleşi cei mai destoinici muncitori, ţărani, activişti pe tărâm social şi obştesc. Adunările de alegeri au fost precedate de o amplă campanie de lămurire a rolului şi sarcinilor ce revin delegaţilor în organele puterii locale, de popularizare a celor mai bune rezultate obţinute de unele administraţii orăşeneşti şi comunale. In cuvântări ale conducătorilor de partid şi de stat, în presă şi la radioteleviziune s-a subliniat că sarcinile construirii socialismului, asigurării unor condiţii mai bune de trai materiale, sociale şi culturale pentru populaţie, formării unei conştiinţe înaintate, impun o participare mai directă a maselor la conducerea treburilor administrative şi obşteşti. Intr-un editorial consacrat acestui eveniment, ziarul „Granma“, organul oficial al C.C. al Partidului Comunist din Cuba, scrie că organele puterii locale, alcătuite din mii de delegaţi, vor avea un rol fundamental în soluţionarea multor probleme administrative, sociale şi politice, vor deveni o adevărată şcoală de formare şi educare comunistă a maselor. „Poporul nostru — scrie ziarul — înţelege că soluţionarea multor probleme de cea mai mare importanţă depinde în mare măsură de simţul critic şi de exigenţa maselor faţă de organele şi persoanele însărcinate să le rezolve“. Tocmai aceste exigenţe fac ca adunările pentru alegerile de delegaţi în organele puterii locale să fie dominate de un profund spirit de analiză, de dezbatere constructivă a sarcinilor ce revin administraţiei comunale şi orăşeneşti. In adunările ce s-au desfăşurat pînă acum — relatate pe larg de presa centrală cubaneză — participanţii au cerut delegaţilor să mobilizeze cît mai mulţi cetăţeni la acţiunea de îngrijire şi înfrumuseţare a oraşelor, să vegheze la buna folosire a fondurilor alocate administraţiei locale, să manifeste intransigenţă faţă de lipsuri şi deficienţe. Din prezenţa masivă a oamenilor muncii la adunările de alegeri, din angajamentele celor aleşi de a ridica pe o treaptă superioară activitatea şi eficacitatea organelor puterii locale se desprinde un puternic sentiment de responsabilitate colectivă de întărire a legăturii indisolubile între popor şi puterea revoluţionară. VICTOR STAMATE corespondentul Agerpres la Havana începerea convorbirilor dintre delegaţiile C.C. al şi a P.C. din Olanda HAGA 12 (Agerpres). Marţi, la sediul din Amsterdam al C.C. al P.C. din Olanda, au început convorbirile între delegaţia C.C. al P.C.R., condusă de tovarăşul Manea Mănescu, membru supleant al Comitetului Executiv, secretar al C.C. al P.C.R. şi o delegaţie a Partidului Comunist din Olanda, condusă de Paul de Groot, preşedintele C.C. al Partidului. Din delegaţia P.C.R. fac parte tovarăşii Gheorghe Roşu, membru al C.C. al P.C.R., şef de secţie la C.C. al P.C.R., şi Alexandru Ionescu, adjunct de şef de secţie la C.C. al P.C.R. Din delegaţia P.C. din Olanda fac parte tovarăşii Henk Hoekstra, Joop Wolf, Marcus Bakker şi Wessel Hartog, membri ai Biroului Politic al C.C. al P.C. din Olanda. In cadrul convorbirilor, care s-au desfăşurat într-o atmosferă caldă, tovărăşească, a avut loc un schimb de informaţii privind activitatea celor două partide, precum şi o serie de probleme de interes comun. In cursul zilei de luni, delegaţia P.C.R., însoţită de W. V. H. Schip, membru al C.C. al P.C. din Olanda, membru al Consiliului Municipal Amsterdam, a vizitat cartiere de locuinţe, edificii culturale şi porturile Amsterdam şi Rotterdam. P.C.R. NEW mondială tutunului oamenilor NEW YORK 12 (Agerpres). — La New York s-au deschis lucrările conferinţei mondiale privind pericolul pe care îl prezintă consumul de tutun pentru sănătatea oamenilor, la care participă 485 de medici, savanţi şi personalităţi guvernamentale din 35 de ţări. Luînd cuvîntul în cadrul conferinţei, senatorul Robert Kennedy a criticat industria ţigărilor din S.U.A., arătînd că „ea se joacă cu vieţile umane pentru cîştiguri financiare“. Kennedy a anunţat că va prezenta Senatului trei proiecte de lege, două vizînd interdicţia publicităţii făcute pentru ţigări la televiziune, iar cea de-a treia instituirea de taxe In funcţie de numărul miligramelor de gudron şi de nicotină pe care le conţin diferitele sorturi de ţigări. In intervenţia sa, dr. Cuyler Hammond, de la Societatea americană de luptă împotriva cancerului, a prezentat o serie de cifre privind efectele dăunătoare ale fumatului asupra vieţii oamenilor. El a citat un studiu efectuat de societatea americană de luptă împotriva cancerului asupra a 447.196 voluntari, fumători şi nefumători, din care au rezultat următoarele concluzii privind raportul dintre numărul de ţigări fumate zilnic şi durata vieţii. In prezent, un bărbat în vîrstă de 25 de ani va trăi in medie 73,6 ani dacă nu fumează, faţă de 69 ani pentru cel care fumează 9 ţigări pe zi, şi 65,3 ani pentru cel care fumează 40 de ţigări sau mai multe zilnic. Potrivit aceleiaşi statistici, peste 19 la sută din nefumători, avînd în prezent vîrsta de 25 de ani, vor ajunge la vîrsta de 85 de ani. Conferinţa asupra pericolului pentru sănătatea Veşti din Turcia ANKARA 12 (Agerpres). — In cel de-al doilea plan pe cinci ani de dezvoltare a economiei Turciei (1968—1972) se prevede sporirea exportului cu 41 la sută, de la 510 milioane dolari în 1967 la 720 milioane dolari in anul 1972. Peste 50 la sută din creșterea exportului se va asigura din livrările industriei prelucrătoare, iar exportul producţiei agricole va creşte în expresie valorică cu 90 milioane dolari. Ponderea producţiei industriei prelucrătoare incluzînd fructele şi legumele conservate, confecţiile şi ţesăturile, chimicalele, oţelul, materialele lemnoase, maşinile şi utilajele va creşte în exportul Turciei, potrivit planului, de la 17,8 la sută în 1967 la 27 la sută în 1972, în timp ce ponderea agriculturii va scădea respectiv de la 77 la sută la 67 la sută. ANKARA 12 (Agerpres). — Pentru a putea ţine pas cu procesul de industrializare, economiştii turci studiază în prezent lărgirea bazei energetice a ţării. Ei au în vedere folosirea tuturor posibilităţilor pentru a pune în valoare sursele energetice locale în primul rînd construirea de hidrocentrale, sporirea producţiei de cărbune şi folosirea marilor zăcăminte de lignit. Pentru a asigura aprovizionarea în cantităţi necesare cu petrol pentru rafinăriile de la Izmir şi Mersin au fost iniţiate tratative cu guvernul iranian în vederea construirii unei conducte de petrol în lungime 2.000 km. ANKARA 12 (Agerpres). — In localitatea turcă Eregli de pe coasta Mării Negre a fost construită în decurs de 42 de luni o importantă uzină metalurgică. Prima parte a acestei uzine a intrat în funcţiune in martie 1965. Uzina are un capital de 600 milioane lire turceşti, dintre care aproape jumătate este deţinut de stat. In primul raport anual al uzinei se arată că au fost vîndute produse de oţel şi fier în valoare de 468,2 milioane lire turceşti şi produse secundare de 20,8 milioane lire. ★ de „Surveyor-5" şi-a început experienţele PASADENA 12 (A- ştiinţă afimnă că e- entei vor fi cunoscugerpres). — Instalanergia radiaţiei, rete peste citeva zile, fia de analiză chimi- flectată de suprafaţa La centrul spaţial că, aflată la bordul lunară variază în de- din Pasadena s-a asondei lunare „Surpendentă de elemen- nuntat, pe de altă regor-5“ a fost pusă tele întîlnite, ceea parte, că va trebui să în funcţiune prin co- ce face să se aştepte fie repetată experimenrea pe solul cu indicaţii asupra corn . , nei a conteinerului poziţiei chimice a spensamen,ta sa deconținînd surse ra- Zului Lunei. Primele termine dacă solul dioactive. Oamenii de rezultate ale expert- lunar conține fier. TT GRAVE INUNDAŢII ÎN MEXIC CIUDAD DE MEXICO 12 (Agerpres). Peste 50.000 hectare de pămînt sunt acoperite de ape şi aproximativ 45.000 de persoane sinistrate ca urmare a gravelor inundaţii ce au avut loc in statele mexicane Nayarit şi Guanajuato. Autorităţile au ordonat să fie trimise ajutoare sinistraţilor. In nord-estul Mexicului, oraşul Nezahualcoyot este de asemenea, inundat, aproape 100.000 de persoane fiind obligate să-şi părăsească locuinţele. Noi incidente în zona Canalului de Suez TEL AVIV 12 (Agerpres). Noi incidente au avut loc marţi în zona Canalului de Suez, a declarat un purtător de cuvânt militar izraelian. Potrivit declaraţiei sale, trupele egiptene au deschis foc de artilerie asupra poziţiilor izraeliene de la El Kantara. Trupele izraeliene au ripostat. Observatorii O.N.U. din regiunea Canalului de Suez au intervenit pentru a obţine încetarea focului. CAIRO 12 (Agerpres). — Un purtător de cuvînt egiptean a anunţat că artileria antiaeriană a R.A.U. a zădărnicit marţi dimineaţa o „tentativă a aviaţiei izraeliene de a viola spaţiul aerian egiptean“ în regiunea El Kantara. De asemenea, artileria egipteană a ripostat tunurilor izraeliene care au tras asupra poziţiilor egiptene din regiunea El Kantara. Afirmaţiile procurorului Garrison NEW YORK 12 (Agerpres). Procurorul districtual din New Orleans, Jim Garrison, a reafirmat în cadrul unui interviu că preşedintele Kennedy a fost asasinat de către foşti membri ai Agenţiei Centrale de Investigaţii (C.I.A.) şi ai unor organizaţii extremiste din S.U.A. El a subliniat că C.I.A. cunoaşte numele conspiratorilor, dar încearcă să ascundă adevărul pentru a nu deveni astfel complice la acest asasinat. Jack Ruby, a arătat Garrison, îl cunoştea pe Oswald şi l-a ucis pentru a-l împiedica să dezvăluie vreun nume. Procurorul Garrison a subliniat totuşi că nu există nici o probă care să dovedească că personalităţi oficiale ale C.I.A. ar fi implicate în acest complot, dar, o dată atentatul comis, C.I.A. care cunoştea numele asasinilor a făcut totul pentru a ascunde faptele şi a deforma adevărul. GRECIA. — Cu prilejul Tîrgului de la Salonic, care s-a deschis la 31 august a. c. Țara noastră este prezentă cu un pavilion unde au expus firmele româneşti Maşinexport, Chimimport Petrolexport, Autotractor şi Tehnoimport. Vizitatori cercetînd produsele industriale româneşti. Comunicat turcoiordanian ISTAMBUL 12 (Agerpres). — In urma vizitei oficiale în Turcia a regelui Hussein al Iordaniei, a fost dat publicităţii un comunicat turco-iordanian în care se arată „că este necesar ca forţele izraeliene să se retragă din teritoriile arabe ocupate după 5 iunie 1967 şi ca rezoluţiile Organizaţiei Naţiunilor Unite, cu privire la Ierusalim, să fie aplicate în întregime“. Referindu-se la relaţiile bilaterale, comunicatul subliniază că cei doi şefi de state au căzut de acord să sporească cooperarea economică prin măsuri care să înlesnească schimburile comerciale între cele două țări. Luptele din Vietnamul de sud SAIGON 12 (Agerpres). Forţele patriotice sud-vietnameze au atacat luni seara cu obuze şi mortiere poziţiile deţinute de unităţile americane şi guvernamentale in apropierea oraşului Hue. După cum menţionează corespondentul agenţiei France Presse, ei au reuşit, chiar să pătrundă in interiorul dispozitivului american de apărare. In cursul nopţii, ciocniri puternice au avut loc in provincia Quang Tin, numeroşi militari americani fiind scoşi din luptă. Lupte sporadice au mai fost semnalate şi în provincia Binh Dinh, unde patrioții au doborât un elicopter americani. S.E.A.T.O. îl cu uşile închise BANGKOK 12 (Agerpres). — Marţi s-a deschis la Bangkok cea de-a 27-a conferinţă a pactului S.E.A.T.O. Sunt prezenţi consilieri militari doar din şase ţări din cele şapte membre ale tratatului. Dezbaterile se desfăşoară cu uşile închise, dar din surse informate s-a aflat că timp de două zile vor fi examinate probleme privind situaţia din regiunea Asiei de sud-est, precum şi activitatea şi eficacitatea S.E.A.T.O. Sunt prezenţi ofiţeri superiori ai S.U.A., Angliei, Australiei, Noii Zeelande, Tailandei şi Filipinelor. Franţa, care, de asemenea, este membră a S.E.A.T.O., nu este reprezentată la reuniune, iar Pakistanul, care de asemenea, a anunţat că nu va participa la lucrări, a trimis numai un observator. R. P. POLONA. Aspect din timpul construcției noului pod peste râul Dunajec în apropiere de Tylmanowa. Vizita preşedintelui de Gaulle în Polonia Cuvîntârile rostite la sesiunea Seimului VARŞOVIA (Agerpres). — După ce a evocat tradiţionalele legături de veacuri între popoarele francez şi polon, preşedintele de Gaulle, în cuvîntarea rostită în cadrul sesiunii Seimului R.P. Polone, a relevat satisfacţia faţă de succesele obţinute în locuirea rănilor războiului, în construcţia Poloniei noi, subliniind că există toate condiţiile necesare pentru stabilirea unor relaţii de colaborare crescîndă între Franţa şi Polonia. Ambele ţări, a spus el, sunt foarte interesate în dezvoltarea legăturilor economice, culturale şi umane. Vorbitorul a declarat că vede Polonia „în posesia unui teritoriu compact cu graniţe foarte juste şi bine determinate, cu care, de altfel, Franţa a fost întotdeauna de acord, începînd cu anul 1944. O văd mai convinsă ca oricînd de personalitatea sa naţională... „Adevărata securitate a fiecărui stat de pe continentul nostru — a spus vorbitorul — nu trebuie să fie rezultatul existenţei a două blocuri cu forţe armate gata de luptă aflate faţă în faţă, a unor pacte opuse. Dimpotrivă, fie ca între noi, de la Oceanul Atlantic şi pînă la Ural să se instaureze o politică şi practică deliberată de destindere, înţelegere şi cooperare. Atunci ar exista toate posibilităţile pentru ca în condiţiile şi în atmosfera nouă, astfel create, popoarele Europei să poată aborda în comun şi reglementa ele însele problemele ce le privesc, printre care principala este soarta poporului german’1. Generalul de Gaulle a declarat că după cel de-al doilea război mondial, după prăbuşirea Reichului, ţara sa se străduieşte să aibă cu vecina sa de dincolo de din relaţii sincere de reconciliere. In continuare, el a subliniat că Franţa năzuieşte să întărească contacte cordiale şi constructive în toate domeniile cu ţările Europei de Est şi Centrale, tot aşa cum o face cu statele occidentale. El şi-a exprimat speranţa că în felul acesta, în interesul securităţii comune în Europa, se va crea treptat o ordine la care vor participa şi pe care o vor garanta solidar ţările continentului. Referindu-se la situaţia din Vietnam, de Gaulle a vorbit despre necesitatea încetării bombardamentelor şi luptelor terestre, şi apoi a lichidării cauzelor, respectiv a intervenţiei străine, precum şi a groaznicelor distrugeri pricinuite în această zonă. In cuvîntarea sa de răspuns, după ce s-a referit la unele aspecte ale istoriei relaţiilor polono-franceze, Wladyslaw Gomulka, primsecretar al C.C. al P.M.U.P., a vorbit despre personalitatea preşedintelui Franţei şi a relevat că primirea călduroasă care i s-a făcut în Polonia constituie o dovadă a viabilităţii prieteniei polono-franceze. Vorbitorul a arătat că după cel de-al doilea război mondial „Polonia a renăscut în graniţe noi juste din punct de vedere istoric, şi care corespund securităţii întregii Europe. Sîntem fericiţi, a spus el, că Franţa a fost primul din statele occidentale care a recunoscut aceste frontiere ca fiind definitive şi intangibile"1. ■ In continuare, vorbitorul a arătat că în prezent există în lume focare de încordare determinate de dorinţa unor state de a-şi extinde hegemonia asupra altor ţări, şi în această ordine de idei a declarat că Franţa şi Polonia sunt de acord că este necesar să înceteze imediat intervenţia străină în treburile interne ale Asiei de sudest, asigurîndu-se poporului vietnamez dreptul la existenţă de sine stătătoare. „Polonia populară, a spus vorbitorul, se pronunţă pentru lichidarea barierelor atificiale care separă ţările Europei de Est de cele din Vest. Noi, a spus el, ne pronunţăm pentru ca divizarea periculoasă a Europei în blocuri militar-politice opuse unul altuia să fie înlocuită prin colaborare care să deschidă calea securităţii colective“. Pacea şi securitatea trainică în Europa pot fi construite numai pe fundamentul integrităţii teritoriale şi suveranităţii tuturor statelor europene, inclusiv al recunoaşterii existenţei a două state germane egale în drepturi. Arătînd că Polonia are relaţii trainice cu vecinul său de vest — R.D. Germană — şi că ea este gata să stabilească, de asemenea, relaţii normale cu cel de-al doilea stat german — Republica Federală a Germaniei — vorbitorul a subliniat necesitatea ca politica acesteia să pornească de la principii noi, realiste. W. Gomulka a vorbit apoi despre necesitatea întăririi colaborării polono-franceze în toate domeniile și în primul rind despre utilitatea lărgirii cooperării economice, tehnico-științifice, în diferite sectoare ale industriei. TELEGRAME ■ TELEGRAME ■ TELEGRAME ■ TELEGRAME La Berlin s-a deschis mărfi Sesiunea ştiinţifică consacrată aniversării a 100 de ani de la apariţia operei lui Karl Marx „Capitalul“, organizată de Comitetul Central al Partidului Socialist Unit din Germania. Din ţara noastră la sesiune participă tovarăşii Ştefan Voicu, prof. dr. Walter Roman, membri ai C.C. al P.C.R., dr. conf. univ. Aurel Negucioiu şi dr. conf. Gh. Apostol. In şedinţa inaugurală, Walter Ulbricht, prim-secretar al C.C. al P.S.U.G., a prezentat un referat în care a subliniat însemnătatea actuală a lucrării lui Karl Marx şi a analizat aspecte ale construcţiei socialiste în R.D.G. ★ La Hanovra, în cadrul unei intilniri, a fost înfiinţat un „Comitet de pregătire1“ pentru legalizarea Partidului Comunist din Germania. Din comitet fac parte lideri sindicali, muncitori, funcţionari şi intelectuali. Herta Duerrbeck, fostă deputată din partea P.C.G. în landul Saxoniei superioare, a declarat la şedinţa de constituire a acestui comitet că legalizarea Partidului Comunist din Germania este „în interesul destinderii, păcii, în interesul respectării constituţiei şi democraţiei“. In oraşul Manchester (Anglia) s-a prezentat recent expoziţia de fotografii „Mişcarea artistică de amatori din România", donată de Institutul român pentru relaţii culturale cu străinătatea. Organizată sub auspiciile Asociaţiei de Prietenie Anglia — România, expoziţia, care în afară de fotografii a cuprins obiecte de artă populară românească, s-a bucurat de un frumos succes, fiind vizionată de un numeros public. ★ Peste 45.000 de profesori au boicotat luni deschiderea anului de Invăţămînt In S.U.A. în cadrul unei greve declarate în sprijinul cererilor de sporire a salariilor. Ca urmare a acestei acţiuni, care a afectat in primul rind oraşele New York şi Detroit, peste un milion de copii au rămas la casele lor. Ziarele daneze anunţă că Copenhaga a fost creată mişcare de rezistenţă a patrioţilor greci împotriva actualului regim militar din Grecii Noul grup, numit „Mişcare antidictatorială a marinarilo greci uniţi“ — a declarat Manolis Pytharoulis, fost Ude sindicat — va organiza grev şi demonstraţii pentru boicotarea vaselor greceşti care ancorează in porturile daneze ale altor ţări. Mahmud Riad, ministrul afacerilor externe al Republicii Arab Unite, care a făcut o vizită oficială în U.R.S.S. la invitaţia guvernului sovietic, a părăsit mare Moscova plecînd spre patrie. ■k Agenția Reuter, citind prost irakiană, relatează că preşedintele Irakului, Abdel Rahman Aref şi-a amînat vizita pe care urma să o facă luna aceasta în Algeria, în cadrul turneului întreprins într-o serie de ţări arabe. ★ ★ Luni seara, asupra regiunii Belgradului s-a abătut o furtună violentă însoţită de ploi torenţiale cu grindină şi descărcări electrice. In numai 35 de minute, cît a durat furtuna, au căzut 84 litri de apă pe mp. Se consideră că un asemenea fenomen natural n-a mai avut loc de 70 de ani. Autorităţile municipale au luat măsuri urgente pentru refacerea străzilor, evacuarea apei, refacerea legăturilor telefonice şi restabilirea circuitelor electrice. Compozitorul român Gheorghe Costinescu, care participă la seminarul „Educaţia muzicală in ţările orientale“, ce se desfăşoară la Teheran, a prezentat în faţa participanţilor o amplă expunere în care s-a referit pe larg la problemele şi perspectivele învăţămîntului muzical din ţara noastră, punct de întretăiere a artei occidentale cu arta orientală. Expunerea, in care arta componistică a lui George Enescu a ocupat un loc important, a fost urmărită cu interes. • Redacţia şi administraţia: Tg.-Mureş, Piaţa Eroilor Sovietici nr. 2. Telefoane: 26-88, 26-89. Abonamentele se fac la oficiile poştale, factorii poştali şi difuzorii voluntari din întreprinderi şi institute. Tiparul: întreprinderea Poligrafică Tg.-Mureş, Comanda nr. 658. *40.372