Steaua Roşie, octombrie 1967 (Anul 18, nr. 231-256)

1967-10-01 / nr. 231

Luna este compusă din aceleaşi substanţe ca şi Pămîntul WASHINGTON 30 (Agerpres). Informaţiile ştiinţifice furnizate de sonda lunară „Surveyor-5“ arată cu claritate că solul lunar este alcătuit in mare parte din bazalt, unul din mineralele cele mai răspîndite pe suprafaţa Pămintului, a declarat dr. Donald Gault, de la centrul de cercetări spaţiale A.M.E.S. din California, in cadrul unei conferinţe de presă. Bazaltul descoperit pe platforma Mării Serenităţii, unde a aselenizat sonda, a declarat el, provine din lava vulcanică cu care este acoperită această regiune. După ce a subliniat importanţa acestor rezultate, vorbitorul a adăugat că I este interesant şi semnificativ de menţionat faptul că Luna, cu atit mai mult regiunea analizată, este compusă din aceleaşi substanţe ca şi Pămintul şi aproximativ in aceleaşi proporţii. Analiza efectuată de „Surveyors’’ a relevat prezenţa a 58 la sută oxigen şi 18 la sută siliciu în fragmentele de rocă lunară, iar specialiştii de la N.A.S.A. au subliniat că aceste elemente se află in proporţii asemănătoare şi in componenţa minereurilor Pământului. Prezenţa bazaltului pe Lună, a subliniat Gault, „permite debarcarea unei cabine spaţiale cu oameni la bord”. Potrivit declaraţiilor sale, cabina spaţială americană proiectată în acest scop „este perfect adecvată”, iar compoziţia solului lunar în regiunea ecuatorială, unde vor trebui să aselenizeze primii cosmonauţi americani în 1969 sau 1970, „nu implică nici o modificare a cabinei”. „Surveyor 5” a fost lansată de la Cape Kennedy la 8 septembrie şi a aselenizat din 60 de ore mai tîrziu. Indicaţiile furnizate de oamenii de ştiinţă au putut fi obţinute datorită existenței pe bordul sondei lunare a unui laborator de analize chimice, care a utilizat proprietățile particulelor „Alfa”. II 199 I N TARI SI EVENIMENTE împărăţia iadului verde Zilele trecute, locuitorii capitalei haitiene — Port au Prince — au fost martorii unui eveniment puţin obişnuit. Numeroase automobile cu mărci americane purtau într-un cortegiu de carnaval efigia preşedintelui Duvalier. Papa Doc, cum i se mai spune preşedintelui, trona pe plăci negre şi roşii, iar în mijloc pe fiecare maşină era scris cu litere de-o şchioapă: „Care vrea să-l distrugă pe Duvalier — vrea distrugerea ţării!". Se aniversau 10 ani de cînd ţara este condusă ca pe propriile sale domenii de Francois Duvalier, sau după titulatura care năzuieşte dictatorul — Francois I, împăratul haitienilor. Ştirile sosite în ultima vreme din această republică, confirmă tot mai mult faptul că regimul condus de omul „cu părul alb, cu figură de boss sud-american şi căruia ochelarii cu ramă neagră îi dau un aer vag de gangster la pensie", trece printr-o serioasă criză. Părăsit şi abandonat de cei mai apropiaţi colaboratori ai săi, chiar şi de soţia şi fiica sa, Papa Doc caută cu disperare să se menţină la putere. „Eu sînt voi, iar voi sînteţi eu" stă scris, pentru a aminti omniprezenţa dictatorului, pe panouri puternic iluminate, aidoma reclamelor de pastă de dinţi din oraşele americane. Vizitatorul capitalei haitiene încearcă o stranie senzaţie de gol. O dată cu căderea nopţii, străzile Port au France-ului se golesc şi nimeni nu se mai aventurează în întunericul, unde l-ar putea nimeri un glonţ rătăcit. Nu se zăreşte lumină nici la palatul prezidenţial. In clădirea de un alb imaculat, ce se profilează pe fundalul de un verde intens al munţilor haitieni, Papa Doc s-a izolat de lume, nu însă înainte de a face „ordine" în imediata sa apropiere. Dar pentru că nici această măsură nu i-a asigurat liniștea (ginerele său aflat în exil era șeful gărzii de palat), preşedintele Duvalier a început să reducă personalul gărzii, cunoscută sub numele de „tontons macoutes" (denumirea spiritelor rele din basmele haitiene). Efectivul lor a ajuns de la 3.000 de oameni la 1.500. A fost înfiinţată în schimb o aşa numită „brigadă teritorială", adică un nou serviciu de represiune, ai căror oameni sunt instruiţi de mercenari europeni. „Haiti, scria recent ziarul „Los Angeles Times", nu este o naţiune, o ţară în sensul obişnuit al cuvântului. Este greu de definit ce este. Ea prezintă aspecte ale unei societăţi sclavagiste, ale unei închisori, al modului de organizare a bandelor de gangsteri". In concluzie, Haiti este o fioroasă dictatură, şi principalul ei sprijinitor este acea faimoasă poliţie secretă, care înghite aproape un sfert din bugetul ţării. Turiştii sau ziariştii care poposesc mai mult în „lumea de coşmar a lui Duvalier" au prilejul să facă cunoştinţă cu tot ceea ce nu arată reclama oficială — respectiv cu mizeria, ignoranţa, nedreptatea socială. Cu un buget de 150 milioane franci, nici cut al unei mari întreprinderi americane, dictatorul a transformat Haiti în cea mai săracă ţară din America Latină: 89 la sută din populaţie este analfabetă, 300 de medici la o populaţie de 5 milioane de locuitori. Pentru a ne face o imagine a situaţiei, este suficient să arătăm că în Ghana există mai mulţi medici haitieni decât în Haiti. Venitul anual pe cap de locuitor este în medie de 325 franci (aproximativ 25 de dolari). Papa Doc şi „garda" sa au jefuit, au torturat, au ucis, au distrus pe scară încă necunoscută în America Latină. Rezultatul: 200.000 de haitieni au părăsit ţara, la care se mai adaugă alţi 2.000 care au fost executaţi în închisorile din ţară. „Zeităţile” care, după cum lăsau să se înţeleagă intimii preşedintelui, l-au ajutat pe acesta să vină la putere, încep să-i joace acum feste. O serie de uragane distrugătoare, la care s-a adăugat scăderea preţurilor la cafea şi zahăr, au redus considerabil veniturile în devize ale ţării. Pentru a se redresa după calamităţile naturale, lui Duvalier i-a fost acordat (se ştie bine de cine!) un ajutor. Dar ca un făcut, primirea banilor a coincis cu căsătoria lui Nicole Duvalier. „împăratul" a mai făcut un „sacrificiu” și i-a cheltuit pentru „nunta fetii" („Vision”). O cumplită neliniște l-a cuprins pe președintele Duvalier, cînd din întîmplare, rulînd scala aparatului de radio, a prins un puternic post din New York, care transmitea în limba populaţiei creole (limba vorbită de 90 la sută din populaţia ţării) argumentînd necesitatea „schimbării actualului regim haitian". Fostul medic de ţară şi etnolog amator a devenit stînjenitor pentru politica Washingtonului. Casa Albă preferă „democraţiile reprezentative" latino-americane. Deşi este un fapt de notorietate publică că S.U.A. au fost acelea care l-au adus ca preşedinte pe Duvalier, dictatorul haitian, în momentele de furie decretează arderea în ritualurile cultului „voodo" a o serie de publicaţii străine, ce amintesc de dolarii americani care l-au făcut preşedinte. Se pare că steaua norocoasă (citiţi dolarii americani) începe să se stingă, şi acela care a intrat în istoria statului Haiti, sub numele de Papa Doc, să fie cel de-al 35-lea, dintr-un număr de 39 de preşedinţi, cau încheiat mandate nu-şi vatul. ILEANA CHIRTU „Guvernul canadian a recomandat încetarea bombardamentelor americane asupra Vietnamului de nord“ OTTAWA 30 (Agerpres). Ministrul de externe canadian, Paul Martin, a declarat vineri In Camera Comunelor că „guvernul canadian a recomandat călduros încetarea bombardamentelor americane asupra Vietnamului de nord”. întrebat dacă consideră această recomandare ca un apel adresat Statelor Unite de a înceta bombardamentele asupra R.D. Vietnam fără alte condiţii, el a răspuns: „Da, fără nici un echivoc. Noi apreciem, a declarat in continuare Paul Martin, că in circumstanţele actuale încetarea bombardamentelor trebuie să fie considerată drept cheia soluţiei sau punctul de plecare pe calea unei soluţionări a situaţiei regretabile din Vietnam”. (9) III PAGINA 4 STEAUA ROȘIE Aspect obișnuit in junglele din Vietnamul de sud , luptătorii Frontului Național de Eliberare au doborît încă un avion american pirat. Apărătorii Haifongului dau riposta cuvenită agresorilor HANOI 30 (Ager- ultimele săptămini Pham Gia Tua a pres). — avioane ale S.U.A. relevat că apărătorii La Hanoi a avut au bombardat şi mi- Haifongului au cauloc o conferinţă de traliat toate cele trei zai pierderi grele apresă organizată de cartiere ale oraşului,gresorilor, doborînd Comisia de anchetă împrejurimile aces- deasupra oraşului a R.D. Vietnam pen tuia, instituţii sâni- 143 de avioane. Nntru cercetarea crime- tare, şcoli, pagode, mai între 31 august lor de război comise clădiri publice. Au şi 21 septembrie de imperialiştii ame fost lansate proiecti- 1967, a declarat el, ricani, în cadrul căle şi rachete asupra apărătorii oraşului reia * fost denunţa unor străzi dens au doborît 26 de ată intensificarea hii populate. Incepînd vioane, au avariat ultimul timp a rai cu luna mai 1967, a altele şi au capturat durilor aeriene îm viaţia S.U.A. a ata- numeroşi piloţi îmepotriva unor regiuni cat sistematic Intre-ricani. Datorită apăale R. D. Vietnam, prinderi şi portul ţării antiaeriene ,printre care oraşul Haifong, aducînd ficace, a spus el, şi portul Haifong, prejudicii chiar şi pierderile umane şi Vicepreşedintele unor nave sub pavi- materiale au fost re- Comitetului admilion străin. In aceas- duse la minimum, nistrativ al oraşului* perioadă au fost iar activitatea şi inalansate bombe cu bi- , . . , le care au atins o nata in oraș revin la vă sovietică, una chi normal după fiecare neză și una italiană, raid american. Haifong, Pharh Gia Tua, a citat numeroase exemple din care rezultă că în NEW YORK 30. — Trimisul special Agerpres, Romulus Căplescu, transmite : In şedinţa plenară de vineri după-amiază a Adunării Generale a O.N.U. au luat cuvântul reprezentanţii Salvadorului, Sierrei Leone şi Boliviei. In cuvântul lor, ei au pus accentul pe problema relaţiilor dintre ţările în curs de dezvoltare şi ţările industrializate. Ministrul afacerilor externe al Salvadorului, Martinez Moreno, a subliniat că „pentru prima oară lucrările acestei Adunări sunt conduse de reprezentantul unei ţări din Europa răsăriteană“, exprimîndu-şi, totodată, satisfacţia pentru faptul că „această înaltă cinste revine unui exponent al politicii României“. El a declarat că decalajul dintre ţările dezvoltate şi statele mici în curs de dezvoltare se răsfrînge negativ asupra acestora din urmă, care fac faţă unor greutăţi social-economice tot mai mari. El a subliniat în mod deosebit pierderile pe care le suportă aceste ţări exportatoare de materii prime, intre care şi Salvadorul, în comerţul cu ţările industrializate. Leslie Leigh, vicepreşedinte al Consiliului naţional al reformei, conducătorul delegaţiei Sierrei Leone, a declarat : „Alegerea reprezentantului unei ţări socialiste ca preşedinte al Adunării constituie o expresie a principiului coexistenţei paşnice şi o recunoaştere a meritelor politicii externe a României, care de-a lungul întregii ei prezenţe la Naţiunile Unite şi-a adus o contribuţie însemnată la promovarea păcii şi progresului“. Vorbitorul s-a referit apoi la necesitatea lichidării dominaţiei coloniale şi a condamnării politicii rasiste. Guvernul meu, a spus el, consideră că populaţiei din teritoriile africane aflate sub dominaţie portugheză trebuie să i se dea şansa de a-şi exercita liber dreptul la autodeterminare şi independenţă. Leigh a condamnat, de asemenea, politica de apartheid a Republicii Sud- Africane şi regimul rasist instaurat in Rhodesia de sud. Ministrul de externe al Boliviei, Walter Guevara Arze, şi-a exprimat, de asemenea, neliniştea faţă de creşterea decalajului dintre ţările industrializate şi cele in curs de dezvoltare. Ponderea ţărilor în curs de dezvoltare în comerţul mondial, a spus el, se reduce de a C.I.D. reu, iar sărăcia în aceste ţări se accentuează. După cuvântarea reprezentantului Boliviei, şedinţa Adunării generale s-a ridicat, următoarea fiind stabilită pentru luni dimineaţa, când vor continua dezbaterile generale. Succese ale patrioţilor angolezi KINSHASA 30 (Agerpres). — Reprezentanţa din Kinshasa a Mişcării Populare pentru Eliberarea Angolei (M.P.L.A.) a dat publicităţii un comunicat asupra succeselor obţinute în ultimele 10 zile de detaşamentele M.P.L.A. împotriva trupelor colonialiste portugheze din Angola. Patrioţii angolezi, se arată în comunicat, au atacat o coloană militară portugheză, scoţînd din luptă 12 soldaţi. In timpul a două ambuscade organizate de detaşamentele M.P.L.A., 34 de soldaţi au fost ucişi şi răniţi. Potrivit comunicatului, la 23 septembrie detaşamentele M.P.L.A. au atacat un post întărit al trupelor portugheze situat la ISO kilometri nordest de Luanda. In timpul luptelor, 22 de soldaţi portughezi au fost ucişi şi numeroşi alţii răniţi. In sprijinul trupelor portugheze au fost trimise avioane care au bombardat locurile unde se presupune că se află bazele de atac ale detașamentelor M.P.L.A. Dejun oferit în cinstea preşedintelui Adunării Generale de ministrul de externe francez NEW YORK 30. — Trimisul special Agerpres, R. Căplescu, transmite: Preşedintele celei de-a XXII-a sesiuni a Adunării Generale a O.N.U., Corneliu Mănescu, a participat sîmbătă la un dejun oferit în cinstea sa de Maurice Couve de Murville, ministrul afacerilor externe al Franţei. Au mai luat parte Mircea Manţa, adjunct al ministrului afacerilor externe, conducătorul delegaţiei române la actuala sesiune. Gheorghe Diaconescu, reprezentantul permanent al României la O.N.U., şi Maria Groza, vicepreşedintă a Marii Adunări Naţionale a Republicii Socialiste România — membri ai delegaţiei. Au fost de faţă Armand Berard, reprezentant permanent al Franţei la O.N.U., membri ai delegaţiei franceze şi alte persoane oficiale. Dejunul s-a desfăşurat într-o atmosferă caldă și cordială. FRANJA: Regia Renault îşi lărgeşte exportul PARIS 30. — Corespondentul Agerpres, Georges Dascal, transmite: Pierre Dreyfus, directorul general al Regiei naţionale de automobile Renault a arătat în cadrul unei conferinţe de presă că Regia Renault a exportat in primele nouă luni ale anului 1967 276.000 de vehicule, faţă de 252.000 în anul precedent. Nivelul record al producţiei din 1966 va fi uşor depăşit anul acesta, producţia fiind de aproape 800.000 de automobile. Intr-un interviu acordat ziarului „L’Humanite”, in legătură cu exporturile de utilaje şi piese auto în ţările Europei răsăritene, Dreyfus a declarat că anul trecut au fost încheiate o serie de acorduri cu Uniunea Sovietică, România, Bulgaria şi Ungaria. „In România, a subliniat directorul general al Regiei naţionale Renault, realizarea ansamblului industrial, unde vor fi fabricate 50.000 autovehicule pe an, progresează în Răspunsul cancelarului Kiesinger la scrisoarea lui Willi Stoph BONN 30 (Agerpres). — Purtătorul de cuvînt al guvernului vest-german a comunicat că răspunsul cancelarului Kurt Georg Kiesinger la scrisoarea ce i-a fost adresată la 18 septembrie de preşedintele Consiliului de Miniştri al R.D. Germane, Willi Stoph, a fost remis guvernului Republicii Democrate Germane. Răsmod normal”, pânsul reafirmă poziţia guvernului vest-german în problema germană şi cu privire la căile preconizate de R.F.G. pentru soluţionarea acesteia. In scrisoare se arată că guvernul federal este dispus să angajeze convorbiri cu guvernul R.D. Germane în legătură cu această problemă şi că secretarul de stat al cancelariatului, Werner Knieper, „este gata să participe la asemenea convorbiri oricînd, la Bonn sau la Berlin”. După cum anunţă agenţia A.D.N., scrisoarea nu se referă la propunerile făcute de W. Stoph în scrisoarea sa din 18 septembrie în legătură cu normalizarea relaţiilor între cele două state germane, încheierea unui acord privind stabilirea de relaţii normale între cele două state germane, a unui acord privind nefolosirea violenţei în relaţiile dintre ele, recunoaşterea graniţelor existente şi a statuquo-ului. — A XVIII-A ANIVERSARE — A PROCLAMĂRII REPUBLICII POPULARE CHINEZE Poporul chinez sărbătorește astăzi cea de-a XVlll-a aniversare a proclamării Republicii Populare Chineze. In cei 18 ani care au trecut de la eliberare, poporul chinez, devenit stăpin pe propriile destine, s-a angajat cu entuziasm, sub conducerea partidului său comunist, in opera de construire a socialismului. Perseverind pe această cale, el a obţinut an de an importante rezultate in dezvoltarea economică a ţării. In anii de după eliberare, valoarea globală a producţiei industriale a ţării a crescut de peste 10 ori, s-a făurit in linii mari un sistem industrial modern de sine stătător şi cu ramuri relativ complete. La sate, comunele populare s-au întărit şi dezvoltat, s-au obţinut mari realizări in domeniile social-cultural, ştiinţific şi tehnic. In preajma celei de-a XVlll-a aniversări a proclamării R. P. Chineze, s-au obţinut noi succese în domeniul industriei. Astfel, combinatul metalurgic-siderurgic Şutu din capitală şi-a realizat înainte de termen sarcinile pe cel de-al treilea trimestru al anului in curs la fontă, oţeluri speciale, cocs, ţevi şi alte produse. Noile măsuri de raţionalizare a procesului de producţie introduse in cadrul combinatului au avut ca rezultat economisirea a peste 22.000 tone cărbune in perioada ianuarie—august. La complexul siderurgic din Ansan, de unde pleacă spre toate regiunile ţării trenuri încărcate cu produse din oţel, s-au realizat îmbunătăţiri calitative şi creşteri cantitative la producţia de lingouri de oţel şi fontă. Hidrocentrala de pe fluviul Hsinan, din provincia Cetzian, proiectată de specialişti chinezi şi construită cu utilaj produs in ţară, şi-a îndeplinit sarcinile de plan pe 1967 cu 4 luni înainte de termen. Mina de cărbuni din provincia Honan a realizat o sporire cu 30,49 la sută a producţiei faţă de perioada corespunzătoare a anului trecut. Toate unităţile din complexul minier Hsinsin din provincia Hebei şi-au depăşit sarcinile lunare, iar producţia realizată de ele pe perioada ianuarie—august a fost cu 6 la sută mai mare decit cea prevăzută în plan O depăşire cu 8 la sută a planului s-a înregistrat la mina Hsinhua din provincia Sensi. Multe uzine importante din Sanhai şi-au îndeplinit sarcinile de plan trasate pînă in prezent, depăşind chiar volumul producţiei obţinute in aceeaşi perioadă a anului trecut. Valoarea totală a producţiei industriale din provincia Sandun in perioada ianuarie— august indică o creştere cu 12,81 la sută faţă de perioada corespunzătoare a anului trecut. Pe poarta fabricii producătoare de camioane Changchun ies noile camioane de 5 tone „Eliberarea“ produse de harnicii muncitori. TELEGRAME ■ TELEGRAME o TELEGRAME La Varşovia au luat sfîrşit lucrările Plenarei a 9-a a C.C. al P.M.U.P. La închiderea discuţiilor la raport au luat cuvîntul Wladyslaw Gomulka, prim-secretar al C.C. al P.M.U.P. Comitetul Central al P.M.U.P. a adoptat o hotărîre care stabileşte sarcinile în domeniul dezvoltării continue a agriculturii. Preşedintele R.S.F. Iugoslavia, Iosip Broz Tito, a primit vineri pe cosmonautul sovietic Pavel Popovici, aflat la Belgrad cu prilejul Congresului internaţional de astronautică. Cu acest prilej, Pavel Popovici a înmînat preşedintelui I. B. Tito prima hartă completă a Lunii, ca dar al cosmonauţilor sovietici. Scriitorul spaniol Fernando Arrabal care a compărut în faţa unui tribunal din Madrid sub acuzaţia de a fi adus injurii la adresa statului şi bisericii, a fost achitat. El a fost arestat la 22 iulie a. c. şi apoi a fost eliberat provizoriu pînă la judecarea procesului care i-a fost intentat. Regele Hussein al Iordaniei a sosit sîmbătă într-o vizită oficială la Cairo, unde a început convorbiri cu preşedintele Gama Abdel Nasser asupra unor probleme de interes comun. I I I I 19 fi fi Vineri au luat sfîrşit la Belgrad lucrările Congresului Federaţiei internaţionale de astronautică la care au participat peste 1.000 de specialişti din circa 30 de ţări. Congresul l-a reales pe L. Napolitano (Italia) în funcţia de preşedinte al Federaţiei, iar ca vicepreşedinţi au fost aleşi — acad. Leonid Sedov (U.R.S.S.), prof. Tatomir Angelkovici (Iugoslavia), acad. Elie Carafoli (România) şi Herman Kolle (R.F. a Germaniei). Următorul congres se va ţine la New York, în luna octombrie 1968. In cadrul Universităţii Eötvös Lorand din Budapesta, prof. Raoul Şorban de la Institutul de arte plastice din Bucureşti a ţinut o conferinţă cu tema „Caracterul naţional şi universalitatea artei lui Constantin Brâncuşi". A urmat un film care a prezentat opera marelui sculptor-Preşedintele Joseph Mobutu a avut vineri o întrevedere cuJean Wilhelm, membru al Comitetului permanent al Crucii Roşii Internaţionale care a sosit în Congo (Kinshasa) pentru a examina cu oficialităţile de la Kinshasa problemele referitoare la evacuarea mercenarilor de pe teritoriul congolez. Şantierele navale „Ulianik" din Pola (Iugoslavia) au lansat vineri la apă cargoul „Sjoholt“ cu un deplasament de 20.500 tone, construit pentru compania „Iverans Redek" din Oslo. Aceasta este cea de-a treia navă construită de șantierele amintite pentru flota comercială norvegiană. Duminică, 1 octombrie, va avea loc în Franţa prima emisiune televizată în culori pentru public. La ora 14:15, Georges Gorse, ministrul informaţiilor, şi Jacques Bernard Dupont, directorul general al O.R.T.F. (Organizaţia radio-televiziunii franceze), vor prezenta oficial primele emisiuni în culori, realizate după procedeul francez „Secam-3", adoptat de numeroase țări europene. III Redacţia şi administraţia: Tg.-Mureş, Piaţa Eroilor Sovietici nr. 2. Telefoane: 26-88, 26-89. Abonamentele se fac la oficiile poştale, factorii poştali şi difuzorii voluntari din întreprinderi şi instituţii. Tiparul: întreprinderea Poligrafică Tg. Mureş. Comanda nr. 693. 40.372