Steaua Roşie, decembrie 1967 (Anul 18, nr. 283-309)

1967-12-01 / nr. 283

PAGINA 4 STEAUA ROȘIE O.N.U. Intervenţia reprezentantului român în Comitetul pentru problemele economice si financiare NEW YORK 30. — Trimisul special Agerpres, R. Căprescu, transmite: Comitetul pentru problemele economice şi financiare al Adunării Generate a O.N.U. examinează raportul Consiliului pentru comerţ şi dezvoltare. După expunerea introductivă făcută de R. Prebish, secretarul general al U.N.C.T.A.D. (Conferinţa Naţiunilor Unite pentru comerţ şi dezvoltare), şi prezentarea „Cartei de la Alger“ de către A. Bouteflika, ministrul afacerilor externe al Algeriei, şi I. Stanovnik, membru al Vecei Executive Federale a R.S.F. Iugoslavia, la dezbaterile care au urmat şi-au prezentat punctul de vedere numeroşi delegaţi. Complexitatea şi gravitatea problemelor din domeniul comerţului internaţional, a subliniat în cuvîntul său reprezentantul României, COSTIN MURGESCU, explică de ce privirile tuturor se îndreaptă spre cea de-a doua sesiune U.N.C.T.A.D., care va avea loc la Delhi. Suntem de acord că a sosit de mult momentul să trecem de la faza discuţiilor la faza unor acţiuni practice. Soluţii eficace sunt posibile. Delegaţia română consideră că pentru a le găsi trebuie analizate atent toate aspectele şi implicaţiile diferitelor propuneri, pentru a se ajunge la soluţii acceptate de toate părţile interesate. Vorbitorul şi-a exprimat satisfacţia de a vedea inclusă în „Carta de la Alger“ propunerea formulată de România cu mai mulţi ani in urmă privind livrarea de utilaj pe credit, rambursabil în produse obţinute de ţara beneficiară a creditului respectiv. Delegaţia română, a spus în continuare C. MURGESCU, consideră că măsurile concrete care vor fi adoptate la Delhi în diferite domenii şi probleme trebuiesc armonizate într-o strategie de ansamblu a dezvoltării, de natură să le dea o perspectivă clară şi să le asigure convergenţe. Altfel, dispersate, ele ar risca să-şi piardă din eficienţă, oricît de raţionale ar fi fiecare în parte. O strategie a dezvoltării, a continuat vorbitorul, implică însă recunoaşterea şi adoptarea de către comunitatea internaţională a unor norme de bază de care să se călăuzească statele în relaţiile lor economice. România militează cu consecvenţă pentru adoptarea unor asemenea norme care să aibă la bază principiile respectului reciproc, independenţei şi suveranităţii naţionale, egalităţii în drepturi şi neamestecului în treburile interne, avantajului reciproc. In ultima parte a intervenţiei, reprezentantul României a criticat faptul că printre statele invitate să participe la o conferinţă ce îşi propune să promoveze relaţiile comerciale pe plan mondial nu figurează R.P. Chineză, R.D. Germană şi alte state socialiste. In Comitetul pentru teritoriile sub tutelă NEW YORK 30 (Agerpres). — In Comitetul pentru teritoriile sub tutelă si neautonome al Adunării Generale a O.N.U., delegatul britanic Evan Luard a dat citire comunicatului publicat la Geneva în legătură cu acordul intervenit intre Marea Britanie şi Frontul Naţional de Eliberare din Yemenul de sud privind independenţa Adenului. Reprezentanţii mai multor ţări au salutat apoi apariţia noului stat independent pe harta lumii, Republica Populară a Yemenului de sud. Totodată, reprezentanţii Siriei, Irakului şi Republicii Arabe Unite au cerut Marii Britanii ca insulele Ferim, Kuria Muria, Kamaran și celelalte insule din largul coastei noului stat să fie incluse în termenii acordului semnat la Geneva. Delegatul britanic, Evan Luard, a declarat că viitorul acestor insule constituie deocamdată subiectul unor negocieri. Aniversarea eliberării R. P. Albania TIRANA 30 (Agerpres). — Comitetul Central al Partidului Muncii din Albania, Prezidiul Adunării Populare şi Consiliul de Miniştri al R.P. Albania au oferit o recepţie cu ocazia celei de-a 23-a aniversări a eliberării patriei de sub jugul fascist. La recepţie au luat parte Enver Hodja, prim-secretar al C.C. al Partidului Muncii din Albania, conducători de partid şi de stat, membri ai guvernului, reprezentanţi ai organizaţiilor obşteşti, ofiţeri ai Armatei populare, oameni de ştiinţă, de cultură, ziarişti. Au fost de faţă reprezentanți ai corpului diplomatic acreditați la Tirana. □ In localitatea Roztez din R.S. Cehoslovacă s-au deschis lucrările şedinţei Prezidiului Organizaţiei Internaţionale a Ziariştilor. La lucrări participă şi Nestor Ignat, preşedintele Uniunii Ziariştilor din Republica Socialistă România. □ La sediul Organizaţiei Naţiunilor Unite s-a anunţat că Consiliul de Securitate va fi convocat la 15 sau 16 decembrie pentru a lua în discuţie problema prelungirii cu încă şase luni a mandatului forţelor O.N.U. din Cipru. □ Colonelul Francisco Caamano, fostul şef al guvernului constituţionalist dominican din anul 1965, a dispărut de la 23 octombrie. El era ataşat militar la ambasada dominicană la Londra. Potrivit agenţiei France Presse, care citează surse din apropierea cercurilor Partidului republican dominican din Paris, Caamano ar fi plecat ilegal în Republica Dominicană pentru a organiza lupta de rezistenţă împotriva actualului regim. □ Costul vieţii în Franţa a sporit de la începutul acestui an cu 2,5 la sută. Această majorare a afectat mai ales transporturile, produsele alimentare, medicamentele şi confecţiile. □ Comitetul Naţiunilor Unite pentru Africa de sud-vest a dat publicităţii un apel în care cere guvernului Republicii Sud-Africane să respecte statutul internaţional al acestui teritoriu şi să elibereze pe cele 37 de persoane acuzate de „nerespectarea legilor" de către un tribunal din Pretoria. □ Algeria a recunoscut noul stat independent — Republica Populară a Yemenului de sud — relatează agenţia algeriană de presă, citind o declaraţie oficială a unui reprezentant al Ministerului Afacerilor Externe. □ Institutul Gallup a dat publicităţii rezultatele unui sondaj în problema vietnameză efectuat în 12 ţări ale lumii din care reiese că în 8 state (Franţa, Finlanda, Suedia, Brazilia, India, Uruguay, Argentina, R.F. a Germaniei) o majoritate covîrşitoare a opiniei publice se pronunţă pentru o retragere imediată şi totală a forţelor americane din Vietnamul de sud. _ □ Institutul Central de Statistică al Italiei a dat publicităţii un raport în care se arată că numărul şomerilor se ridica în această ţară la sfîrşitul lunii octombrie la 670.000, iar al celor parţiali la 180.000. Autorităţile mexicane din oraşul Tijuana au anunţat că un tînăr american s-a sinucis, în semn de protest împotriva politicii S.U.A. în Vietnam. Poliţia a identificat cadavrul ca fiind al lui James Thornton, în vîrstă de 24 de ani. Printre documentele lui se afla un ordin militar, care menţiona că Thornton trebuia să plece la 6 decembrie în Vietnamul de sud. □ Guvernul Republicii Arabe Unite a recunoscut oficial Republica Populară a Yemenului de sud, ca stat independent, relatează agenţia M.E.N. □ Primul ministru al Olandei, Piet de Jong, a făcut o declaraţie în Parlament în care a anunţat că ambasadoul Olandei la Atena a fost însărcinat să informeze guvernul grec că Olanda este dispusă să acorde azil politic deţinuţilor politici greci. El a relevat, totodată, că au avut loc discuţii pe marginea acestei probleme cu reprezentanţii Crucii Roşii Internaţionale. . □ Intr-un comunicat dat publicităţii de către Partidul african al independenţei din Guineea portugheză şi insulele Capului Verde se arată că trupele portugheze au pierdut în lupta cu forţele patriotice şase vehicule militare, o navă fluvială şi un elicopter. Forţele patriotice, precizează comunicatul, au capturat o importantă cantitate de muniţii şi echipament de telecomunicaţii aparţinînd armatei portugheze. □ Potrivit unui comunicat, publicat la Washington, Fondul Monetar Internaţional a acordat Marii Britanii un împrumut în valoare de 1.400.000.000 dolari. □ Guvernul militar al Sierrei Leone a dat publicităţii o carte albă privind constituirea unui comitet de civili care va face recomandări în vederea revenirii la cîrma ţării a unui guvern civil. După cum se ştie, Consiliul naţional al reformei, condus de locotenent colonelul A. Juxon-Smith a Preluat controlul în această țară în luna martie a. c. Vietnamul de sud:  Puternic atac al forţelor patriotice . Instabilitatea politică a grupului militar de la Saigon SAIGON 30 (Agerpres). — Agenţia Associated Press anunţă că, numai în ultima săptămînă, în urma luptelor din Vietnamul de sud au fost ucişi 212 militari americani, alţi 1.242 au fost răniţi, iar 66 dispăruţi. Agenţiile de presă anunţă că miercuri şi joi au continuat luptele între patrioţii sud-vietnamezi şi trupele americano-saigoneze. Un puternic atac a fost lansat de forţele patriotice în apropierea localităţilor Bu Dop şi Bo Duc, situate la aproximativ 140 de kilometri nord de Saigon. Un alt atac al forţelor patriotice s-a desfăşurat în apropiere de Dak To, într-o regiune de junglă a platourilor înalte. Referindu-se la situaţia din regiunile controlate de forţele patriotice, agenţia France Presse arată că „moralul populaţiei a atins un grad deosebit de ridicat şi niciodată încrederea în victorie nu a fost atît de mare". Ştiri sosite din Saigon arată că demisia generalului Nguyen Ngoc Loan, şeful poliţiei saigoneze, a fost respinsă. Hotărirea a fost luată deoarece cercurile guvernamentale saigoneze se tem că demisia lui Loan ar putea antrena demisia în lanţ a multor altor miniştri din guvernul de la Saigon. Consiliul de Miniştri urmează să participe la o reuniune în vederea rezolvării problemelor „unităţii guvernului", fapt ce demonstrează, o dată în plus, instabilitatea politică a grupului militar condus de Thieu și Ky. Declaraţiile preşedintelui Mobutu KINSHASA 30 (Agerpres). — Mercenarii vor rămîne în Ruanda pînă cînd ţările din care provin vor compensa daunele materiale şi morale provocate Congoului (Kinshasa), a declarat preşedintele Joseph Mobutu. Declaraţia se referă la cei 123 de mercenari albi, care după lichidarea rebeliunii de la Bukavu s-au retras sub loviturile armatei naţionale congoleze la 5 noiembrie în Ruanda, unde se află cantonaţi şi în prezent. Timp de trei luni, mercenarii au jefuit oraşe congoleze şi populaţia, îndeosebi oraşul Bukavu, unde au instituit o adevărată teroare. Sesiunea Comitetului special al O.U.A. pentru examinarea problemei mercenarilor străini desfăşurată la Kinshasa a precizat că răspunderea pentru daunele materiale, politice şi morale provocate de acţiunile mercenarilor în Congo revine ţărilor din care au fost recrutaţi mercenarii. KINSHASA 30 (Agerpres). — Oraşul Bukavu, aflat o perioadă de timp sub controlul mercenarilor şi jandarmilor katanghezi, este în întregime distrus. Mii de oameni au rămas fără adăpost şi hrană — a declarat preşedintele Joseph Mobutu într-o cuvîntare radiodifuzată. Şeful statului congolez a chemat statele africane să acorde ajutor locuitorilor oraşului Bukavu şi naţiunii congoleze. Mobutu a chemat, de asemenea, toate ţările să renunţe la recrutarea de mercenari, arătînd că această problemă nu se referă numai la Congo, ci la întreaga Africă. Redacţia şi administraţia: Tg.-Mureş, Piaţa Eroilor Sovietici 1 Te,e'°aM: Ä I din întreprinderi şi instituţii. iSÄ’ÄÄ ST * “~ şedinţa Comitetului celor 18 state pentru dezarmare GENEVA 30. — Corespondentul Agerpres, H. Liman, transmite: Şedinţa de joi a Comitetului celor 18 state pentru dezarmare a fost prezidată de şeful delegaţiei române, Nicolae Ecobescu, şi a avut un caracter neoficial. Cei doi copreşedinţi ai Comitetului, W. Foster (S.U.A.) şi A. Roşcin (U.R.S.S.), au informat Comitetul că studiază actualmente şi redactează proiectul de raport interimar asupra stadiului conferinţei, ţinînd seama de absenţa articolului trei al proiectului de tratat de neproliferare, ca şi de faptul că o serie de delegaţii au propus amendamente. Proiectul de raport interimar va fi distribuit membrilor Comitetului în zilele următoare, urmînd a fi luat în discuţie în Isia şi celelalte forţe progresiste şedinţa oficială de marţi ale ţării vor depune eforturi pen Conferinţa de presă a lui Kostas Koliannis LONDRA 30 (Agerpres). Kostas Koliannis, prim-secretar al C.C. al Partidului Comunist din Grecia, a declarat la o conferinţă de presă care a avut loc la Londra, că lupta împotriva regimului de dictatură din Grecia ia o amploare tot mai mare, unind cele mai diverse forţe politice ale ţării, de la comunişti pînă la partidele de dreapta. In vederea înlăturării dictaturii din ţară, a subliniat el, este necesară unirea tuturor forţelor progresiste ale naţiunii, iar partidele politice trebuie să se ridice deasupra intereselor înguste de partid. In prezent, a spus el, se face vîlvă în jurul revizuirii constituţiei ţării, dar această „constituţie", dacă va fi introdusă vreodată, nu va fi decit o unealtă pentru a înlătura „legal" toate forţele progresiste din viaţa politică a ţării. „Partidul Comunist din Grecia ca Grecia să revină la democraţie pe cale paşnică, a declarat primul secretar al C.C. al P.C. din Grecia. Dar dacă guvernul de dictatură militară va recurge şi pe viitor la forţă pentru a înăbuşi mişcarea pentru libertate şi democraţie, atunci forţei îi vom opune forţă". Referindu-se la rolul P.C. din Grecia în viaţa politică a ţării, Kohannis a subliniat că, în ciuda persecuţiilor, comuniştii din Grecia se află în primele rînduri ale luptătorilor pentru libertate şi democraţie. La conferinţa de presă s-a anunţat că renumitul compozitor Mikis Theodorakis, luptător pentru libertatea Greciei, se află în prezent într-o închisoare din Atena şi este supus torturilor, iar eroul naţional grec Manolis Glezos este deţinut într-un lagăr de concentrare de pe insula Leros. Italia: încheierea marşului pentru pace şi de protest împotriva agresiunii americane în Vietnam ROMA 30. — Corespondentul Agerpres, Giorgio Pastore, transmite: In Piaţa Republicii din Roma a avut loc miercuri seara mitingul care a marcat încheierea marşului pentru pace şi de protest împotriva agresiunii americane in Vietnam. In faţa celor cîteva zeci de mii de persoane au luat cuvîntul scriitorii Danilo Doici şi Carlo Levi, pictorul Ernesto Trecani, prof. univ. Paolo Sylos Labini şi alţi oameni de cultură, aflaţi printre organizatorii marşului. In încheiere s-a citit un apel adresat poporului italian pentru continuarea acţiunilor de solidaritate cu lupta de eliberare a poporului vietnamez, pentru a determina oficialităţile americane să respecte dreptul poporului vietnamez la independenţă, libertate şi pace. In apel se cere guvernului italian să intervină pe lingă Statele Unite în vederea încetării imediate şi necondiţionate a bombardamentelor asupra R.D. Vietnam, ca o condiţie pentru soluţionarea politică a conflictului pe baza acordurilor de la Geneva. Convorbiri franco- japoneze TOKIO 30. — Corespondentul Agerpres, Florea Ţuiu, transmite: Ministrul de externe al Franţei, Maurice Couve de Murville, a avut joi primele convorbiri cu oficialităţile japoneze, în cadrul consultărilor anuale la nivel ministerial între cele două ţări. Premierul japonez, Eisaku Sato, a primit joi la reşedinţa sa oficială pe Maurice Couve de Murville, abordînd în cursul convorbirilor probleme referitoare la situaţia din Orientul Apropiat, situaţia politică şi economică din Europa şi alte probleme interesînd cele două ţări. Ministrul de externe francez urmează să se întîlnească cu Takeo Miki, ministrul afacerilor externe al Japoniei. Pericolul unui conflict în Cipru a fost înlăturat NICOSIA 30 (Agerpres). — Agenţia France Presse consideră că din numeroase declaraţii făcute miercuri, în special la Atena şi Nicosia, de către oamenii de stat care depun eforturi pentru rezolvarea paşnică a crizei cipriote, s-au conturat cu claritate o serie de concluzii. Se subliniază în primul rînd faptul că, graţie eforturilor diplomatice depuse în ultimele zile, conflictul dintre Grecia şi Turcia pare să fie înlăturat. Un acord de principiu este aproape în întregime realizat între cele două ţări asupra problemelor care le privesc în mod direct cum ar fi, de pildă, retragerea din Cipru a corpurilor armate expediţionare. Totuşi, acest acord nu a atins încă stadiul în care ar putea fi încheiat. Cyrus Vance, trimisul special al preşedintelui Johnson, a avut miercuri întrlniri cu preşedintele Makarios şi Kutchuk, liderul comunităţii turce din insulă. A fost discutată în special problema retragerii contingentelor grec şi turc staţionate în insulă în virtutea acordurilor de la Londra, din 1960. De asemenea, întrevederile diplomatice au reliefat necesitatea măririi efectivului „căştilor albastre“ ale Naţiunilor Unite, aflate în insulă, şi sporirea rolului acestora. NICOSIA 30 (Agerpres). — Intr-o declaraţie făcută presei, preşedintele Makarios a exprimat părerea că criza cipriotă va fi înlăturată şi că nici o debarcare de trupe turceşti nu va avea loc pe insulă. Surse informate citate de agenţia U.P.I. arată că în prezent preşedintele Makarios insistă asupra retragerii tuturor trupelor greceşti şi turceşti staţionate în insulă, trupe al căror efectiv se cifrează la aproximativ 10.000 de militari greci și 1.000 turci. Se știe că o parte dintre acestea se află în Cipru în conformitate cu tratatele de la Zürich din 1960. ATENA 30 (Agerpres). — „Misiunea mea s-a terminat" , a declarat secretarul general al N.A.T.O., Manlio Brosio, care a părăsit joi Atena, plecînd spre Bruxelles. Precizînd că guvernele Turciei şi Greciei au ajuns la o înţelegere substanţială în legătură cu problema cipriotă, Brosio, relatează agenţia France Presse, a menţionat că „pericolul unui conflict a fost îndepărtat". El a menţionat, totodată, că nu poate preciza cînd va fi încheiat acordul final, întrucit acesta „priveşte şi alte ţări şi Naţiunile Unite". Situaţia din Bengalul de vest CALCUTTA 30 (Agerpres). — Lucrările Adunării legislative a statului Bengalul de vest, întrunită pentru a acorda vot de investitură noului guvern format de premierul Gosh, au fost amînate sine-die, anunţă agenţia France Presse. Deputaţii opoziţiei au cerut demisia lui Gosh şi a guvernatorului statului Bengalul de vest. Preşedintele adunării, B. K. Bannerjee, a declarat că destituirea guvernului forţelor de stingă de către guvernatorul statului şi numirea noului prim-ministru Gosh reprezintă „un act neconstituţional". Potrivit agenţiei Reuter, în momenul în care noul prim-ministru Gosh şi-a făcut apariţia în incinta Adunării legislative au avut loc incidente între membrii parlamentului. După cum se ştie, la începutul săptămînii trecute, guvernul statului Bengalul de vest a fost demis, invocîndu-se „instabilitatea politică" existentă în sînul coaliţiei guvernamentale. Fostul guvern era alcătuit din reprezentanţi ai partidelor de stingă. Un rol important în realizarea frontului de stînga şi în formarea acestui guvern l-au avut comuniştii, care au ocupat un mare număr de locuri în parlamentul local. Destituirea guvernului frontului de stînga a fost urmată la Calcutta şi în alte localităţi din Bengalul de vest de mari demonstraţii. In ultimele 24 de ore, în oraşul Calcutta au avut loc noi manifestaţii. Intre poliţie şi demonstranţi au avut loc ciocniri. S-au semnalat răniţi. Poliţia a făcut uz de gaze lacrimogene pentru a împrăştia pe manifestanţi. Aproximativ 100 de persoane au fost arestate in cursul acestor incidente. Willy Brandt se pronunţă pentru negocieri in vederea aderării Marii Britanii la Piaţa comună DÜSSELDORF 30 (Agerpres). După cum relatează agenţia France Presse, într-o declaraţie făcută joi la Düsseldorf, ministrul de externe al R.F. a Germaniei, Willy Brandt, s-a pronunţat pentru deschiderea negocierilor cu Londra în vederea aderării Marii Britanii la Piaţa comună. „Sîntem convinşi că dorinţa de a trece peste prăpastia dintre C.E.E. şi A.E.L.S. ca şi ideea unificării economice a Europei (occidentale) prin extinderea Comunităţii europene vor triumfa", a declarat Willy Brandt. El a menţionat în continuare că „cei şase", în convorbirile de la Bruxelles, ar trebui să ajungă la o concluzie finală în această problemă. In acelaşi timp, ministrul vest-german a considerat că încă nu poate fi stabilit precis intervalul de timp în care Anglia ar fi în măsură să îndeplinească dispoziţiile tratatului de la Roma, precum şi hotărîrile luate de „cei şase" pînă în prezent. Subliniind că la Bonn nu s-a considerat niciodată şi nu se consideră că procesul de aderare a Angliei, Irlandei, Danemarcei şi Norvegiei la C.E.E. ar fi de scurtă durată, Willy Brandt a adăugat că „am apreciat totdeauna ca fiind greşită atitudinea de a întîrzia sau de a bloca deschiderea negocierilor de aderare". In încheiere, vorbitorul şi-a exprimat părerea că problema lărgirii Pieţei comune va rămîne la ordinea zilei în Europa occidentală. 40.372 R.P.D. COREEANA: Presa de 3.000 tone de la Uzina strucţii mecanice din Ryongseung. decon