Steaua Roşie, ianuarie 1968 (Anul 19, nr. 1-25)

1968-01-03 / nr. 1

ssky Premiere in uzine „AZOMUREŞ”, începutul anului 1968 a marcat primele succese la Combinatul de îngrăşăminte aztotoase din Tîrgu-Mureş. La secţia azotat de amoniu, unde au fost prezenţi în prima noapte a Anului Nou maistrul de tură Gheorghe Mora, operatorul principal de la tabloul de comandă Alexandru Boc, totul s-a desfăşurat în condiţii normale. La această secţie s-au consemnat şi primele depăşiri de plan din producţia de azotat a anului 1958. C.T.E. IERNUT. După 365 de zile împlinite pe contorul totalizator al Termocentralei din Iernut s-a înscris cifra de 5,7 miliarde kWh. Ea reprezintă energia electrică livrată sistemului energetic naţional în cursul anului trecut. Bucuria de a asista la „naşterea” primilor kilowaţi din acest an au avut-o de data aceasta maistrul de tură Gheorghe Teodorescu şi inginerul de serviciu pe termocentrală Viorel Mardaru, care după spusele interlocutorului care ne-a furnizat aceste date, a urat o dată cu primele rotiri ale blocurilor şi mai multă lumină ţării întregi. COMBINATUL CHIMIC TÎRNAVENI. Maistrul Octavian Chinciuşan, şeful de echipă Mircea Moţoiu, întregul schimb şi-au urat la mulţi ani, într-un splendid foc de artificii pe platforma cuptorului nr. 4 de carbid. Şi au ciocnit în această memorabilă noapte, în deplină concordanţă cu toate regulile de protecţia muncii, nici mai mult nici mai puţin de ... 45 de blocuri. Un record care dorim să fie de bun augur în tot cursul anului 1968. COMPLEXUL C.F.R. TÎRGUMUREŞ. La 32 de minute după miezul nopţii au plecat în cursă cu trenul de persoane 4011, mecanicul de locomotivă Teodor Olaru şi fochistul Kocsis Iosif I. La ora zero mecanicul Ioan Tekeres şi fochistul Istrate Chirpat urcau pe valea Mureşului cu trenul de persoane 4016, iar echipajul Vasile Horga şi Torfin Ulican au avut plăcerea ca în premiera acestui an să fie „pionierii” Complexului C.F.R. Tîrgu-Mureş, adăugind la marfarul 4092 un supratonaj de peste 1.000 de tone. • Au sărbătorit trecerea memorabilă de la anul vechi la cel nou, la locurile lor de muncă, şi lucrătorii fabricilor de zahăr din Tîrgu-Mureş şi Luduş, metalurgiştii de la Uzinele de fier Vlăhiţa, energeticienii de la Fîntînele, dispecerii de la întreprinderea regională de electricitate Mureşul, iar în zorii zilei de 1 ianuarie au plecat în cursă conducătorii auto de la Direcţia regională de transporturi ca şi cei de la întreprinderea comunală din Tîrgu-Mureş. Pentru toţi aceia care în seara Anului Nou şi în ceasurile ce i-au urmat, colegii lor de muncă au cîntat cu veselia specifică evenimentului: Pentru voi închin paharul, fraţilor de muncă ... IOAN AEDEA, MAISTRU DE SCHIMB LA SECŢIA DE OXIGEN A COMBINATULUI DE ÎNGRĂŞĂMINTE AZOTOASE DIN TG.-MUREŞ, PARTAŞ AL REALIZĂRILOR ULTIMULUI SCHIMB AL ANULUI 1967. LA MULŢI ANI, TINEREŢE! (Urmare din pag. inerea altora şi mai însemnate. Această bucurie şi hotărîre le e sporită acum celor de faţă prin participarea la petrecerea tineretului a conducătorilor organelor regionale de partid şi de stat. Dar iată că au sosit urătorii cu „Pluguşorul“ pentru a dori tuturora mai mult belşug şi o viaţă mai bogată în fericire. „Moş Gerilă“ găseşte în răvaşele pe care le-a adus, pentru fiecare, o vorbă de duh şi un îndemn în îndreptarea unora. Apoi iar muzică şi dans. Culoarele Palatului culturii, sala de oglinzi, sălile Filarmonicii au devenit adevărate torente ale bucuriei şi exuberanţei tinereşti. In pauză jocuri distractive, întreceri în a „pescui“ diferite obiecte, „tăierea pachetului“. Momentele vesele, susţinute de actorii Teatrului de stat, sporesc veselia. Se anunţă apoi „marea tragere" a Carnavalului. Cîştigarea purceluşului (adus şi el de faţă), a uriaşelor torturi, atrag mulţi participanţi. Cine va fi norocosul? Iată, e extras biletul cu nr. 77. Deţinătoarea lui, tînăra Elena Farcaş, muncitoare la Fabrica de cărămizi Mureşeni. E îmbujorată şi ezită pentru moment să se apropie. Apoi îşi ia în primire dolofanul .. . Voia bună, petrecerea continuă pînă spre ceasurile dimineţii. Tineri români şi maghiari, muncitori, intelectuali, lucrători ai cooperativelor meşteşugăreşti, elevi, petrec împreună, leagă prietenii trainice, îşi mărturisesc îndrăzneţe gînduri de viitor. Gînduri cărora în noul an, prin strădaniile lor, le vor dărui viaţă, pentru ca această tinereţe a vîrstei, înmănunchiată în buchetul tinereţii întregii ţări, să rodească în cît mai frumoase realizări. s Is IIs Is Is IsIs îisI Veselie în staţiuni Mulţi din oamenii muncii sosiţi la odihnă şi tratament în staţiunea Sovata şi-au petrecut seara de revelion împreună cu localnicii la restaurantul „Ciuperca”. Tot aici au petrecut clipe de veselie şi turiştii. Mai multe familii din oraşul Tg.-Mureş au dorit ca revelionul să şi-l petreacă în frumosul decor montan al Sovatei O dată cu clinchetul paharelor umplute cu vin, veselia şi voia bună au continuat pînă în zorii zilei. La Sovata şi-au petrecut revelionul şi cîţiva din tinerii sportivi. Printre aceştia se numără juniorii lotului republican de atletism. Ei au ridicat paharul în cinstea succeselor lor viitoare, în afirmarea lor ca sportivi de performanţă. Frumosul peisaj al staţiunii Tuşnad, la fel ca şi în anii precedenţi, a atras în localurile sale „avalanşe” de turişti. Circa 600 de persoane au petrecut seara de revelion la Tuşnad. Turişti sosiţi din Bucureşti şi din diferitele regiuni ale ţării, împreună cu cei veniţi la odihnă, au umplut restaurantul „Oltul” şi localurile cantinelor. Vinul, muzica şi meniurile bine asortate au făcut ca oaspeţii să petreacă ultimele ore ale anului ce a trecut şi primele din 1968, în dans şi voie bună. Aceleaşi clipe de desfătare le-au trăit şi o parte dintre salariaţii Uniunii regionale a cooperativelor de consum, care şi-au petrecut revelionul la frumoasa cabană „Bucin” din munţii Gurghiului. In staţiuni şi cabane noul an a fost primit cu bucurie şi optimism, creînd o bună dispoziţie tuturor. A. DAN ţi la roasedie la Iată şi citeva imagini care atestă că noaptea de revelion a fost petrecută în mod cît se poate de plăcut şi în braseriile tîrgumureşene. Fotografia de mai jos reprezintă un aspect de la o nuntă. Lăcătuşul Fr. György de la întreprinderea de utilaje pentru industria şi-a celebrat căsătoria la I Universităţii. Urăm multă fericire tine- PPflglp rei perechi în uşoara '■ braseria 1968 şi, bineînţeles şi pentru anii următori. Fotografiile de KgraSpi la dreapta reprellllio zintă grupuri de liffli cetăţeni străini sărbăto-care au rit revelionul departe de patria lor, dar în atmosfera caldă a ospitalităţii româneşti, la braseria hotelului „Transilvania”. sn s* s . ✓\ -Trageţi brazda măi cu plugul Să mărim mai mult belşugul Jocul, cîntecul şi voia bună — semnele bucuriei fără seamăn In care a fost sărbătorită această noapte de răspîntie dintr-un an plin de roade şi altul în care aceste roade vor fi înmulţite — s-au făcut simţite din plin şi in satele regiunii noastre. Cooperatorii de pe văile Mureşului, Tirnavelor, Oltului şi Lutului, cei din Cîmpia luduşeană sau cei din părţile Ciucului au petrecut revelionul împreună pe grupe de familii şi brigăzi sau la căminele culturale. In afară de bucatele gustoase şi vinul original „de la butuc“ au fost prezente orchestrele, tarafele de lăutari şi tradiţionalul Pluguşor cu urări şi toasturi. Iată un fragment dintr-o urare transmisă de corespondenţii noştri din părţile Luduşului: ... Trageţi brazda măi cu plugul Să mărim mai mult belşugul C-astă toamnă am arat Ţarini mari în lung şi-n lat Şi le-am şi fertilizat, Să semănăm in acest an La Papiu şi Tăureni La Sărmaş şi la Cerghid Doar porumb dublu hibrid Să-l muncim tot împreună Ca să scoatem roadă bună Tot ştiuleţi cu boabe mari Cum ştiu bunii gospodari, Şi să aducem în hambar Peste cinci mii la hectar ... Minutele de după miezul nopţii au sporit entuziasmul general. Printre cei care în aceste minute au ridicat paharul pentru viaţa fericită şi îmbelşugată pe care o trăiesc cooperatorii, au fost Gheorghe Duma, preşedintele C.A.P. din Şăulia. Felicitind pe cooperatorii care au petrecut în comun revelionul, el a trecut în revistă frumoasele realizări cu care cooperativa a încheiat anul 1967. • Cine n-a auzit de cooperatorii multimilionari din Rîciu, Luduş, Voivodeni, Bând şi din alte unităţi fruntaşe? Experienţa şi succesele lor au fost cîntate în textele brigăzilor de agitaţie şi n-au fost omise nici din Pluguşorul cu care tineretul s-a prezentat în noaptea aceasta în faţa mesenilor. Brigadierii fruntaşi Liviu Tripon şi Francisc Szabó din C.A.P. Luduş, care au petrecut revelionul în familie împreună cu alţi cooperatori, au ţinut să închine pentru roadele prezente şi pentru cele viitoare, pentru depăşirea de peste două ori a veniturilor planificate anul trecut din grădina de legume. Cooperatorul fruntaş Dumitru Tămaş din Rând, pentru vrednicia lui a fost ales de curînd în funcţia de brigadier. Membrii brigăzii printre care Simion Codarcea, Teodor Bordean, Dumitru Fabian şi alţii, venind să-l felicite au ţinut să facă revelionul împreună. S-au ridicat pahare şi pentru tinerii cooperatori fruntaşi Alexandru Radu, Aranka Darabos, Piroska Sz. şi alţii, care au fost prezenţi la frumoasa petrecere a tineretului ce s-a organizat la Voivodeni în seara de revelion. T. GABOR încrezători în noi succese la învăţătură Peste 600 de studenţi şi cadre didactice au participat la revelionul organizat de Consiliul uniunii asociaţiilor studenţilor din centrul universitar Tg.-Mureş, în colaborare cu conducerile institutelor şi comitetele organizaţiilor U.T.C. Cantina studenţească, îmbrăcată în haine de sărbătoare, şi-a primit aşa cum se cuvine invitaţii. Anul 1968 a fost întîmpinat cu tradiţionalele pluguşoare studenţeşti, cu cîntece interpretate de cei mai talentaţi dintre ei, cu dans şi voie bună. Studenţii Maria Popa, Păi Kikeli, Vasile Tiţirigă, Radu Antal, Androne Vişan, Călugăru Ioan şi alţii, sunt bine dispuşi, dar în acelaşi timp gindurile lor se îndreaptă spre marea răspundere pe care şi-o vor asuma în noul an în calitate de absolvenţi şi apoi ca medici sau profesori în cariera pe care şi-au ales-o. Pregătirea pe care au dovedit-o şi elanul de care dispun, le dă dreptul să fie optimişti. Printre participanţi se numără şi studenţii anilor I pe care îi aşteaptă în curînd prima sesiune de examene, care va constitui, de fapt, „botezul” intrării lor în marea familie a studenţilor. Inchinînd pentru succesele viitoare în facultate noii studenţi, printre care Mihaela Petrinca, Maria Dinu, Liliana Dobrescu, Gheorghe Bădău şi alţii, se arată încrezători în bunele rezultate pe care le vor obţine. In mijlocul studenţilor se află şi peste 100 de cadre didactice care au ţinut să întîmpine noul an alături de cei pe care ii ajută zi de zi să dobîndească cunoştinţe tot mai temeinice în profesia aleasă. Printre ei conf. dr. Pop D. Popa Ioan, conf. dr. Liviu Popoviciu, conf. Timotei Enăchescu şi alţii, care în calde cuvinte le-au urat studenţilor mult spor la învăţătură în noul an. Anul 1968 a fost întîmpinat de către studenţi cu încredere şi bucurie, cu gînduri şi aspiraţii, cu angajamentele obţinerii unor noi succese la studiu şi nu pregătirea pentru munca ce îi aşteaptă, pentru viaţă. IOAN NICOLAESCU asist. univ. EXISTA ȘI UN „PLUGUŞOR AL MEDICINEI". ...ŞI IATA ŞI PURCELUŞUL ADUCĂTOR DE NOROC PENTRU ANUL ’68, IN POSESIA FERICIŢILOR CÎŞTIGATORI. (FOTÓ: ALEXANDRU SZAKÁCS) ■STEAUA ROSIF PAGINA 3 JleveUlm1968 Ultima zi a anului 1967. Pe străzile oraşului Tg.-Mureş, ca pretutindeni, ca în toate oraşele şi satele, întîlnim oameni grăbiţi. Unul mută povara curcanului dintr-o mină în alta, altul, la fel de grăbit, cu coşul plin de sticle cu vin şi şampanie, îşi mută răbdarea de pe un picior pe altul în aşteptarea autobuzului. In magazinele alimentare stocul de mărfuri se completează mereu. Lucrătorii lor nu cunosc răgaz. Sunt foarte mult solicitaţi. Aşa-i la cumpăna dintre ani. Fiecare cetăţean se aprovizionează din belşug cu alimente şi cu băuturi, fiecare vrea ca noul an să-i găsească masa încărcată cu bucate. Orele trec pe nesimţite. Bătrânul ’67, îndeplinindu-şi misiunea, se pregăteşte să predea ştafeta. In Aleea Carpaţi, în noul cartier Tudor Vladimirescu, în strada Bălcescu, în 7 Noiembrie, Mihai Viteazul, în tot oraşul locuinţele sunt puternic luminate. De la I.R.E.M. aflăm că în această noapte se înregistrează cel mai mare consum de curent electric. Da. E noaptea de revelion, e cumpăna dintre ani. Se păstrează din străbuni obiceiul ca în această noapte, acasă în familie sau la localurile publice, în mijlocul cunoscuţilor, prietenilor sau colegilor de muncă, ciocnind pahare cu băuturi alese, oamenii să-şi întoarcă gindurile la anul care s-a scurs, socotindu-i roadele şi să cinstească pentru cel care vine. Este un obicei bun, dătător de puteri şi de speranţe. „Mulţi ani trăiască...“ Rezervîndu-şi din timp locurile, 260 de cetăţeni din Tg.Mureş au petrecut noaptea de revelion la restaurantul „Mureşul”. Unii în grupuri mai mari, alţii în grupuri mai mici. Mesele sunt încărcate de bucate. Rachiul de brad, vinul roşu sunt prezente peste tot. Oamenii, din mai multe generaţii, unii cu tîmplele încărunţite de povara anilor, alţii tineri, cărora încă nu le-a mijit mustaţa, cîntă şi se veselesc. Intrăm la bucătărie. Şi la acest revelion, ca la cele din anii trecuţi, îl întîlnim aici pe bucătarul şef, maestru în arta culinară, Martin Székely. Ii solicităm un scurt interviu. — Cite revelioane aţi petrecut în bucătărie, pregătind mîncăruri alese pentru această noapte? — Acesta este al 37-lea. — Cu ce vă prezentați de data aceasta? — Meniul este foarte bogat. Am pregătit pateuri cu brînză de oaie, păstrăvi cu sos tartar, căprioară cu sos vînătoresc, sarmale cu costiţe afumate, curcan la tavă, sufleuri surpriză.Deoarece de acum sufleurile surpriză nu mai constituie o surpriză, ne permitem să „divulgăm” secretul. Este un fel de tort de îngheţată caldă, îmbrăcat cu spumă de ou. E pregătit după o reţetă proprie a maestrului bucătar. — Cite reţete aţi pregătit în anul 1967? — Peste 100. Toate cu specific local. — Ce satisfacţii v-a adus anul 1967? — Foarte multe. Am fost distins cu „Ordinul Muncii”, clasa a vi-a. Băiatul meu a terminat Institutul pedagogic şi a primit catedră la Ceuaşul de Cîmpie. E acum profesor de chimie-fizică. — Ce vă doriţi pentru anul 1968? — Numai sănătate. ... E ora 23 şi 55 de minute. Peste puţin timp acele ceasornicului se vor suprapune în dreptul orei 12. La restaurantul „Harghita”, înţesat de lume, s-a făcut linişte. Cele 140 de persoane venite să-şi petreacă aici revelionul ascultă cu atenţie cuvîntul tovarăşului Nicolae Ceauşescu, rostit cu prilejul Anului Nou. Pe fiecare masă, paharele sînt pline. Şi iată că 1968 îşi face apariţia, spunîndu-ne „bine v-am găsit”. Luminile se sting şi iarăşi se aprind. Ciocnind pahare, oamenii se sărută, se felicită, urîndu-şi „La mulţi ani!”, sănătate şi fericire în viaţă. In aceste clipe peste tot, minute în şir răsună, intonat din mii şi mii de piepturi, tradiţionalul „Mulţi ani trăiască, mulţi ani trăiască, la mulţi ani!”. La braseria „Universităţii” urările nu contenesc. Prin faţa lăcătuşului Francisc György şi a vînzătoarei de la O.C.L., Maria Trif, s-au perindat circa 100 de persoane. Pentru ei revelionul nu înseamnă numai păşirea intr-un nou an, ci un pas important făcut în viaţă. Ei păşesc în 1968 în doi. Acum se căsătoresc. Căsătoria lor a fost abia în oraşul Tg.-Mureş în anul 1967. Aşa că, la miezul nopţii Dumitru Mandra, care a crescut pe Maria Trif, rudele de la Miheş, Răzoare, Bistriţa, Band, Acăţari, Tîrnăveni, colegii de muncă ai mirilor, urîndu-le „La mulţi ani”, le-au urat totodată multă fericire, familie trainică şi mulţi ... copii. Două contingente In clădirea de pe strada Lupeni nr. 26 camerele sunt puternic luminate. Ca şi în fiecare noapte. Medicii Octavian Ungureanu şi Iosif Trombitaş, alături de numeroase alte cadre medico-sanitare, aşteaptă. Nu numai noul an, ci şi un nou pui de om. „Grăbit” Francisc Boa nu a aşteptat anul 1968. El i-a luat-o înainte, anunţindu-şi prezenţa, în limba pe care numai el o ştie, cu puţin înainte ca 1967 să-şi i-a rămas bun. A fost cel de-al 4.570-lea născut în anul 1967 la maternitatea din Tg.-Mureş. Ana Vinka, în vîrstă de 27 de ani, ţărancă cooperatoare din Sîntioana, a venit la maternitate în anul 1967. Singură. Merge însă acasă însoţită de Géza. A venit „barza” cu puţin în urma noului an, mai precis la ora 0,15. După el au venit alţi tineri cetăţeni ai patriei. In prima zi a anului 1968 au fost aici 15 naşteri. Ce îşi doresc ei pentru acest an? Lapte, dar fără biberon. Altceva n-am putut afla, deoarece sunt încă scumpi la vorbă. Noi totuşi le urăm mulţi ani şi fericire în viaţă, iar părinţilor, multă sănătate pentru a-şi putea creşte copiii şi a le asigura viitorul pe care-l doresc. P. POPŞOR Destoinicul bucătar-şef de la restaurantul „Mureşul“, Martin Székely, maestru în arta culinară, autor inegalabil al atîtor şi atîtor bucate mult apreciate de gurmanzi şi negurmanzi. (Fotó: Z. HARAGOS)