Steaua Roşie, iunie 1968 (Anul 19, nr. 129-154)

1968-06-01 / nr. 129

PAGINA 2 STEAUA ROȘIE IN PREAJMA ÎNCHIDERII ANULUI DE ÎNVAŢAMlNT DE PARTID Ştiind că reuşita oricărei activităţi politico-ideologice este determinată de conţinutul, de valoarea ideilor pe care le promovează, de actualitatea lor pentru viaţa economică şi social-politică, organizaţiile de partid din oraşul Reghin dau o atenţie deosebită învăţămîntului de partid, legării lui de practica construcţiei socialiste. La şcoala uzinală de la Complexul de industrializare a lemnului, de exemplu, tema „Planificarea economiei naţionale” a fost dezbătută în strînsă legătură cu sarcinile de plan ale întreprinderii pe anul 1968. Aici s-a subliniat că pentru industria forestieră se prevede gospodărirea mai raţională a lemnului, că una din sarcinile de seamă ale întreprinderii, a tuturor salariaţilor este reducerea continuă a consumurilor specifice de materii prime şi valorificarea deşeurilor de fabricaţie. Expuneri şi lecţii de mare actualitate, care au oglindit preocupările unităţii respective, s-au ţinut şi la şcoala uzinală de la I.R.U.M. de către lectorul inginer Herţa Vasile. In cercurile de studiere a problemelor industriale de la C.I.L. instrumente muzicale, ambarcaţiuni, de la I.P.M.S., I.G.R., Ilefor, cooperativa „Progresul”, la dezbaterea temei „îmbunătăţirea conducerii industriei, rolul şi sarcinile întreprinderii industriale”, cu ajutorul propagandiştilor şi a lectorilor, cursanţii au înţeles necesitatea obiectivă a măsurilor luate de Conferinţa Naţională a partidului privind conducerea industriei şi CONSTANTIN DANESCU secretar al Comitetului orăşenesc de partid Reghin au arătat că, măsurile adoptate au fost impuse de stadiul actual de dezvoltare a forţelor de producţie, de cerinţele actualei revoluţii ştiinţifico-tehnice şi necesitatea aplicării rapide şi pe scară largă a cuceririlor ştiinţei şi tehnicii în producţia materială, de necesitatea perfecţionării continue a relaţiilor de producţie socialiste. Documentele Conferinţei Naţionale şi ale plenarelor C.C. al P.C.R. care au avut loc ulterior, au stat şi în centrul problematicii celorlalte forme de învăţămînt. Aşa de exemplu, în cercurile de studiere a Statutului P.C.R. de la I.R.U.M., C.I.L., Ilefor, s-a pus accent pe dezbaterea creşterii rolului conducător al partidului în actuala etapă de dezvoltare a ţării, pe perfecţionarea formelor de organizare şi conducere a vieţii sociale, pe democraţia internă de partid, pe conducerea colectivă ca principiu suprem al muncii de partid şi de stat, subliniindu-se marea răspundere ce revine organizaţiilor de partid, tuturor comuniştilor în traducerea în viaţă a hotărîrilor de partid şi de stat. In învăţământul ideologic al cadrelor didactice, problematica studiului a fost strîns legată de activitatea specifică a acestora. In cercurile lor de studiu s-au prezentat şi dezbătut o serie de probleme ideologice actuale, bogate informaţii de ordin ştiinţific, relevîndu-se modul în care acestea pot fi folosite în îmbunătăţirea conţinutului procesului instructiveducativ. Dar legarea învăţământului de problemele de stringentă actualitate din diferitele sectoare de activitate nu s-a realizat întotdeauna şi în toate cercurile şi cursurile de partid, unii propagandişti neglijînd această latură a propagandei. Aşa de exemplu, în unele cercuri de studiere a Statutului P.C.R. tema „Educaţia comunistă a membrilor de partid” a fost dezbătută abstract, fără să fie aduse în discuţia cursanţilor probleme legate de comportarea unor membri de partid din organizaţiile respective, felul în care se duc la îndeplinire sarcinile de partid etc. Chiar şi la unele cercuri cu tematică specială, dezbaterile au fost uneori abstracte, teoretizate. Este ilustrativă în acest sens dezbaterea pe bază de referat a temei „Etica medicală socialistă”. Referatul, cu conţinut ştiinţific corespunzător, dar fără ca să atace aspecte concrete din etica medicală, din activitatea medicilor din cercul respectiv, nu a reuşit să determine o dezbatere combativă, vie, nu a pus cursanţii să ia poziţie faţă de unele lipsuri încă existente. Ca urmare a faptului că în cercurile şi cursurile de partid, paralel cu dezbaterea problemelor economice concrete, s-au dezbătut şi probleme de etică, de conduită, învăţămîntul de partid a contribuit într-o măsură însemnată la întărirea disciplinei de partid şi în muncă, la folosirea mai raţională a timpului de lucru. Comparativ cu trimestrul I al anului trecut, în primul trimestru al acestui an, de exemplu, numărul absenţelor nemotivate a scăzut de la 9.080 la 3.608. In acelaşi timp a crescut numărul cursanţilor şi al celorlalţi oameni ai muncii care s-au antrenat în mişcarea de inovaţii şi raţionalizări, în acţiunile patriotice organizate pentru înfrumuseţarea oraşului. Majoritatea covârşitoare a organizaţiilor de partid au privit cu seriozitate şi pregătirile pentru includerea anului de învăţămînt. Pentru a veni în sprijinul lor, al lectorilor şi propagandiştilor, comitetul orăşenesc de partid a organizat pregătirea acestora cu cele mai noi documente de partid, cu sarcinile care stau în faţa organizaţiilor de partid în perioada actuală. De remarcat că în ajunul discuţiilor recapitulative în toate cercurile şi cursurile de partid s-au ţinut consultaţii individuale şi colective, s-au dat răspunsuri la întrebările puse de cursanţi şi s-a desfăşurat o vie activitate de către propagandişti în pregătirea cursanţilor care în cursul anului au participat mai puţin activ la dezbaterea problemelor puse în discuţie. Consultaţiile s-au ţinut din problemele principale studiate în cursul anului şi din noile documente de partid. Au fost ascultate cu atenţie consultaţiile ţinute de membrii biroului şi ai comitetului orăşenesc de partid despre „Creşterea rolului Partidului Comunist Român în etapa actuală de dezvoltare a ţării, normele democratice ale vieţii de partid”, „însemnătatea Conferinţei Naţionale a partidului şi a măsurilor ulterioare luate de conducerea partidului pentru accelerarea progresului material şi spiritual al societăţii noastre socialiste”, „Importanţa hotărîrii Plenarei C.C. al P.C.R. cu privire la reabilitarea unor activişti de partid”, „Probleme actuale ale activităţii internaţionale a Partidului Comunist Român” etc. In toate cercurile şi cursurile de partid obişnuite se ţin două discuţii recapitulative. In cercurile de tip superior şi în cele cu tematică specială, în locul discuţiilor recapitulative cursanţii dezbat aprofundat documentele Plenarei C.C. al P.C.R. din 22—25 aprilie 1968. Pînă în prezent aproape în toate cercurile şi cursurile a avut loc prima discuţie recapitulativă. La majoritatea covîrşitoare a cercurilor discuţiile au fost orientate spre dezbaterea problemelor noi care au intervenit ca urmare a evoluţiei vieţii social-economice, spre evidenţierea problemelor asupra cărora partidul insistă cu deosebire în momentul de faţă. In cercurile unde s-au dezbătut documentele Plenarei C.C. al P.C.R. din aprilie 1968 (cadre didactice, medici etc.), cursanţii participanţi la discuţii au relevat semnificaţia şi importanţa deosebită a problemelor dezbătute pentru dezvoltarea multilaterală a societăţii noastre socialiste, a democratismului propriu orînduirii noastre, pentru afirmarea neştirbită a personalităţii umane, au dat o înaltă apreciere politicii externe a partidului, eforturilor neobosite pentru întărirea unităţii mişcării comuniste şi muncitoreşti internaţionale. Pentru ca dezbaterea problemelor ce vor fi puse în discuţie la al doilea seminar recapitulativ să se desfăşoare la un nivel şi mai bun, propagandiştii şi lectorii au fost îndrumaţi să folosească timpul dintre cele două discuţii în vederea sprijinirii tuturor cursanţilor pentru a se pregăti mai temeinic şi a participa mai activ la discuţii. încheind anul de învăţămînt de partid, biroul Comitetului orăşenesc de partid se preocupă încă de pe acum de perfecţionarea muncii de propagandă în timpul verii prin conferinţe, de explicarea în continuare, în adunări generale de partid şi ale oamenilor muncii a politicii interne şi externe a partidului, a noilor documente de partid şi de stat, concomitent cu pregătirea anului viitor de învăţămînt. Organizaţiile de partid din oraş, sub conducerea comitetului orăşenesc de partid vor desfăşura o muncă sistematică pentru îmbogăţirea în continuare a cunoştinţelor politice, ideologice şi de cultură generală a tuturor membrilor de partid, pentru mobilizarea lor, a tuturor oamenilor muncii la înfăptuirea sarcinilor trasate de partid, pentru sporirea eforturilor la opera de înflorire a patriei noastre socialiste. Programul manifestărilor sportive TENIS DE MASA. — Şi înhaţă de la ora 17 şi duminică de la ora 9, în sala de sport a Liceului Bolyai din Tg.-Mureş va avea loc o dublă întilnire internaţională de tenis de masă între echipele de juniori şi junioare T.S.C. Berlin — Comerţul Tg.-Mureş. HANDBAL. — In cadrul ultimei etape a campionatului diviziei A la handbal, duminică de la ora 10, pe terenul din parcul sportiv „23 August“ din Tg.-Mureş se vor intilni echipele feminine Mureşul Tg.Mureş — Progresul Bucureşti. Echipele divizionare B masculine susţin duminică meciuri in deplasare. Astfel în seria I A.S.A. Tg.-Mureş va juca cu Voinţa Bucureşti, iar în seria a II-a Medicina Tg.-Mureş va intilni Ştiinţa Lovrin. Formaţia feminină Voinţa Sighişoara joacă pe teren propriu cu Constructorul Baia Mare. ★ VOLEI. — In cadrul fazei interjudeţene a campionatului republican al juniorilor, sîmbătă de la ora 16 şi duminică de la ora 10, pe terenul Şcolii sportive din strada Eminescu din Tg.-Mureş se vor intilni echipele de fete Şcoala sportivă Tg.-Mureş — Viitorul Bistriţa, în meciuri tur-retur. Echipa de băieţi a Şcolii sportive Tg.-Mureş va juca în deplasare cu Viitorul Bistriţa. FOTBAL. — Duminică 2 iu-nie se desfăşoară ultima etapă ■ a campionatului diviziei C. In seria Nord cele trei echipe din judeţul nostru susţin jocuri in deplasare. Astfel, Chimica Tîrnăveni va intilni formaţia Unirea Dej, Medicina Tg.-Mureş pe Metalul Copşa Mică, iar Faianţa Sighişoara pe Unio Satu Mare. In cadrul ultimei etape a campionatului interjudeţean de fotbal, duminică vor avea loc următoarele întîlniri : de la ora 10 , la Tg.-Mureş pe terenul mic, Gloria Tg.-Mureş— Unirea Cristur, pe terenul Fabricii de zahăr: Lemnarul Tg.Mureş—Minerul Bălan; în celelalte localităţi : la Tîrnăveni, pe stadionul 23 August: Voinţa Tirnăveni — Oţelul Tg.Mureş; pe terenul Sticla: Unirea Tirnăveni — Mureşul Luduş; Energia Iernut — Voinţa Reghin; Avîntul Reghin— Voinţa Miercurea Niraj; ora 11 : Energia Fintinele ■— Ciocanul Tg.-Mureş; Viitorul Gheorghieni -- Minerul M. Ciuc; ora 15,30: Tractorul Sărmaş- Stăruinţa Tg.-Mureş; ora 17,30: Apemin Borsec—Lemnarul Odorhei; Flamura roşie Sinsimion—Metalul Vlăhila. I ★ CINEMA SlMBATA, 1 IUNIE TG.-MUREŞ — Arta: filmul Zoltán Kárpáthy. Progresul: filmul Apă curativă. Steagul roşu: filmul Muzicantul. Tineretului: filmul Cioconda fără suris. Muncitoresc: filmul Haine aproape noi. Flacăra: filmul Testamentul incaşului. SIGHIŞOARA. Lumina: filmul Eroii de la Telemark. LUDUȘ — Flacăra: filmul Lupoaica. SARMAȘ — Popular: filmul Crivoi tu nu ești. REGHIN — Patria: filmul Careta verde. Victoria: filmul O fată fericită. SOVATA — Doina: filmul Reîntoarcerea lui Surcouf. Sovata: filmul Scara curajului. TÎRNĂVENI — Melodia: filmul Copiii lui Don Quijotte. TEATRU In sala mare a Palatului culturii, azi, la ora 20, Teatrul muzical Braşov prezintă opereta „Silvia” de Kalman. SIMBATA, 1 IUNIE 17,30 — Pentru cei mici; 18,00 — Emisiune de limbă română; 18,30 — Pentru pionieri şi şcolari; 19,00 — Aspecte de la turneul final al Campionatului naţional de box. Transmisiune de la Stadionul Republicii; 19,30 — Telejurnalul de seară; 20,00 — „Lumea copiilor”; 20,40 — Teleenciclopedia; 21,40 — Film serial: Campionii; 22,30 — Emisiune muzical-coregrafică; 23,15 — Parada vedetelor: Rita Pavone; 22,30 —Telejurnalul de noapte. DUMINICA, 2 IUNIE BUCURESTI (Spicuiri) Programul I: 7,00 — Ora satului; 8,15 — Ilustrate muzicale; 9,00 — Radiomagazinul femeilor; 9,30 — Matineu folcloric muzical; 9,50 — Solişti şi orchestre de muzică uşoară; 11,00 — Muzică populară; 12,00 — De toate pentru toţi; 13,00 — Estrada duminicală; 14,10 — Melodii populare; 15,00 — Concurs cu public. Peisajul românesc în pictură; 15,20 — Muzică uşoară de Nicolae Kirculescu şi Nora Demetriad; 16,05 — Melodii populare;16,50 şi 18,30 — Muzică uşoară; 19,30 — Orchestra de muzică populară a Radioteleviziunii; 20,40 — Teatru. Ciclul „120 de ani de la revoluţia din 1848”. Premiera „Pro patria” de Mircea Ştefănescu. Programul II: 8,15 — Teatru radiofonic pentru copii; 10,00 — Cîntă Ion Dacian; 11,00 — Transmisiune din Cluj a concertului Orchestrei simfonice a Filarmonicii; 13,10 — Album folcloric; 13,35 — Concert de prînz; 14,30 — Unda veselă; 15,15 și 16,30 — Cîntece și jocuri populare; 17,30 — Revista literară radio; 18,18 — Melodii de George Grigoriu; 19,05 — Metronom ’68; 20,26 — Invitaţie la dans; 21,10 — Interferenţe lirice; 22,10 — Romanţe; 22,30 — Cavalcada ritmurilor. ★ TG.-MUREŞ (în limba maghiară): 8,30—9 — Emisiunea pentru întreprinderea de utilaje pentru industria uşoară din Tg.-Mureş str. Gheorghe Doja nr. 64, telefon 44-91 vinde din stoc disponibil. • LAMINATE DIFERITE • SÎRME • BENZI DE OŢEL LAMINATE LA RECE • ŢEVI • PIETRE POLIZOR • SCULE • PILE • RULMENŢI Listele detailate se pot consulta la serviciul de aprovizionare. LA SEDIUL Bazei de desfacere a produselor petroliere București din cadrul Ministerului Petrolului se va ţine, între 10—12 iunie 1968, sesiune de examene pentru instalatorii autorizaţi în gaze lichefiate (aragaz) Pentru informaţii suplimentare cei interesaţi se vor adresa la Baza de desfacere a produselor petroliere, BRAȘOV, Calea Bucureștilor nr. 4, telefon 2-32-15 (serv. tehnic). copii 9—9,30 — Emisiunea pentru pionieri și școlari. Timpul probabil. Vreme schimbătoare, cu cerul noros, vor cădea ploi slabe locale cu deosebire în cursul după-amiezelor. Temperaturile minime vor fi cuprinse între 10—15 grade, iar maximele între 20—25 grade. Vint slab cu intensificări temporare din sud-vest. La tragerea Loto din seara zilei de 31 mai a. c. au fost extrase numerele : 50, 85, 60, 41, 49, 65, 29, 31, 23, 61, 17, 24. Fond de premii : 922.838 lei. IHMU Mietalotermica TG.-MUREŞ, str. Gheorghe Doja nr. 155. 1 maistru lăcătuş-mecanic 1 maistru pentru prelucrarea metalelor prin aşchiere Concursul va avea loc în ziua de 10 iunie 1968, la sediul fabricii. Candidaţii trebuie să îndeplinească condiţiile prevăzute de H.C.M. 1.061/1959. Informații suplimentare se pot primi la biroul personal. Telefon: 45-80. Uzina chimico-metalurgică „1 MAI“ BAIA MARE livrează din stocuri disponibile următoarele materiale : — RULMENȚI DIFERIȚI; — PIESE DE SCHIMB AUTO : Pobeda, Moskvici, T.V. I.M.S., S. R.; — CURELE TRAPEZOIDALE etc. Lista specificativă se poate consulta la serviciul aprovizionare. Informații la telefon 3861, interior 180, 181. Perspective largi (Urmare din pag. 1) lor locale, comunele astfel constituite vor deveni adevărate nuclee de viaţă înfloritoare, centre dinamice ale progresului şi civilizaţiei. Fără doar şi poate, noul cadru organizatoric creat nu rezolvă de la sine multiplele probleme pe care le ridică, la nivelul fiecărei localităţi, cerinţele vieţii, ale dezvoltării economice şi social-culturale. Ele creează doar condiţiile pentru ca hărnicia, capacitatea creatoare şi iniţiativa maselor largi să se afirme cu tot mai multă tărie, pentru continua înflorire a localităţilor. In zilele următoare va avea loc constituirea comitetelor comunale de partid şi a consiliilor populare comunale. Ele au datoria de a trece cu hotărîre şi spirit de răspundere la înfăptuirea exemplară a sarcinilor complexe ce decurg din noua organizare administrativ-teritorială. Este lucru ştiut că noua organizare administrativ-teritorială determină creşterea simţitoare a atribuţiilor şi competenţelor organelor de partid şi de stat comunale. Comitetele comunale de partid vor coordona şi îndruma activitatea organizaţiilor de partid din cooperativele agricole de producţie, din unităţile de industrie locală, ale cooperaţiei meşteşugăreşti şi de consum, şcoli, unităţi sanitare, organizaţiile de partid din secţiile sau atelierele diferitelor întreprinderi republicane de pe raza comunei etc. Ele vor asigura controlul şi îndrumarea întregii activităţi economice, social-culturale şi gospodăreşti-edilitare de pe raza comunei, vor conduce activitatea de pregătire ideologică şi politică a membrilor de partid, educarea comunistă a maselor. Experienţa cîştigată de comitetele de partid create în comunele mari ale judeţului oferă exemple edificatoare privind îndrumarea concretă, nemijlocită a organizaţiilor de bază, pentru coordonarea eforturilor comuniştilor, al tuturor cetăţenilor spre obiectivele majore care stau în faţa fiecărei localităţi, privind ridicarea întregii munci a organelor de partid pe o treaptă calitativ superioară, corespunzător rolului şi sarcinilor ce le revin în etapa actuală. Sarcina principală şi de mare răspundere ce stă în faţa consiliilor populare comunale este realizarea sarcinilor economice, valorificarea la maximum a resurselor locale, dezvoltarea industriei meşteşugăreşti şi de artizanat, a prestărilor de servicii. Ele sunt chemate să-şi sporească aportul la dezvoltarea edilitargospodărească a satelor, la îmbunătăţirea condiţiilor de trai ale ţărănimii, să mobilizeze cetăţenii pentru continua înfrumuseţare şi buna gospodărire a tuturor localităţilor. Ca organe locale ale puterii de stat, consiliile populare trebuie să urmărească şi să militeze pentru realizarea sarcinilor de plan în agricultură, pentru realizarea planului de contractări şi achiziţii, gospodărirea judicioasă a fondului silvic etc. Rezolvarea cu succes a multiplelor sarcini care stau în faţa consiliilor populare comunale impune îmbunătăţirea radicală a metodelor şi stilului de muncă. Este necesar să se înlăture orice manifestare de birocratism şi formalism din munca administrativă, consiliile populare, comitetele lor executive să devină mai mobile, să acţioneze ca organe de lucru, să rezolve operativ şi cu mult spirit de răspundere solicitările oamenilor muncii. Printr-o conlucrare strînsă, eficientă, între comitetele de partid şi consiliile populare, printr-o mai bună coordonare politică şi organizatorică a tuturor activităţilor din raza comunei, se va asigura soluţionarea judicioasă, corespunzătoare a intereselor oamenilor muncii, a multiplelor probleme legate de ridicarea nivelului economic, social-cultural și edilitar al comunelor din județul nostru. GUBORGMIENI Str. Muzeului nr. 5, Telefon inferior: 13 PRODUCE ŞI LIVREAZĂ: pe bază de comandă şi repartiţie MOBILA DE BUCĂTĂRIE, tip „Ditrau”, „Bucin” şi „Sibiu" din plăci emailate şi melaminate. întreprinderea Telefon 2-33-60 strada Piteşti nr. 7 angajează pentru şantierele Tg.-Mureş, Oradea, Cluj, Orăştie, Dej, Baia Mare: • MAIŞTRI CONSTRUCTORI ŞI INSTALATORI • MUNCITORI CALIFICAŢI , • CONSTRUCTORI • INSTALATORI-MONTORI • ELECTRICIENI Se asigură cazare, cantină şi spaţiu locativ cu confort, în condiţiile reglementate. INDUSTRIA MORĂRITULUI SI PANIFICAŢIEI * * „MUREŞ" aduce la cunoştinţa consumatorilor că începînd cu data de azi, fabrică şi pune în vinzare pîinea intermediară cu cartofi la preţul de 7,20 lei bucata, de 2 kg sub formă de pîine rotundăcrestată în locul piinii de formă ovală.