Steaua Roşie, ianuarie 1969 (Anul 20, nr. 1-25)

1969-01-03 / nr. 1

Anul XXI. Hr. 1 (3.356) Vineri, 3 ianuarie 1969 4 pagini, 30 bani ppi^w-TţrrrnijppimpHpHp^ ■., np'/fc. ffiMH 1111|| |H||| IfflMiliililli |i||ippi »I1 " n ]i Organ al Comitetului județean Mureș al P.C.R. și al Consiliului popular județean provizoriu CflTinterea tovarăşului mint celuiesco rostită la posturile de radio şi televiziune cu prilejul ANULUI NOU DRAGI TOVARĂŞI ŞI PRIETENI. CETĂŢENI AI REPUBLICII SOCIALISTE ROMÂNIA Vom încheia, peste citeva minute, incă un an de muncă, de rodnice eforturi creatoare, de succese şi victorii pe drumul socialismului. Acum, înainte ca orologiul să sune sfîrşitul anului, privirile ni se îndreaptă spre 1969 cu încredere şi optimism, cu hotărirea de a face să înflorească şi mai puternic scumpa noastră patrie. In cursul anului 1968 s-a amplificat şi s-a perfecţionat activitatea in sfera producţiei de bunuri materiale, au continuat, dinamic, industrializarea socialistă a ţării, modernizarea agriculturii, dezvoltarea ştiinţei, artei şi culturii, a sporit bogăţia naţională a poporului român. Ca rezultat al creşterii venitului naţional, s-a îmbunătăţit nivelul de trai material şi spiritual al populaţiei de la oraşe şi sate; statul socialist a investit noi şi importante fonduri pentru ridicarea economico-socială a judeţelor, oraşelor şi comunelor, pentru construcţia de locuinţe, pentru nevoile Social-cultu.r»le ale c oa'.ne nilor muncii. In anul 1968, din iniţiativa Comitetului Central al partidului, in ţara noastră s-a desfăşurat o intensă activitate social-politică pentru perfecţionarea relaţiilor socialiste de producţie, a întregii organizări a societăţii, pentru adîncirea democraţiei, întărirea legalităţii, promovarea fermă a principiilor de echitate şi justiţie socială. In procesul desăvîrşirii socialismului s-a cimentat şi mai puternic alianţa dintre clasa muncitoare şi ţărănime, unitatea de nezdruncinat dintre muncitori, ţărani şi intelectuali, prietenia frăţească dintre poporul român şi naţionalităţile conlocuitoare, s-a întărit coeziunea naţiunii noastre socialiste care păşeşte neabătut — sub conducerea Partidului Comunist Român — pe drumul larg al progresului şi civilizaţiei. DRAGI TOVARĂŞI, In faţa tuturor stă sarcina îndeplinirii exemplare a planului celui de-al 4-lea an al cincinalului, însufleţite de un fierbinte patriotism, de hotărirea fermă de a da viaţă politicii partidului, de a spori şi mai mult puterea economică a patriei, organizaţiile judeţene de partid, institutele de cercetare şi proiectare, colectivele de oameni ai muncii s-au angajat, în cadrul unei ample întreceri pe ţară, să depăşească prevederile planului, să realizeze înainte de termen obiectivele programului de investiţii, să sporească eficienţa activităţii economice şi contribuţia cercetării ştiinţifice la dezvoltarea patriei. Ingăduiţi-mi dragi tovarăşi şi prieteni, ca acum, în pragul Anului nou, să vă felicit din toată inima şi să vă urez tuturor — muncitori, ţărani, intelectuali, oameni ai muncii fără deosebire de naţionalitate, bărbaţi, femei, tineri şi vîrstnici, fii ai marii familii a României — succese strălucite în activitatea entuziastă consacrată înfloririi naţiunii noastre socialiste, întărind continuu orînduirea nouă, punîndu-i tot mai deplin în valoare superioritatea, uriaşele ei resurse de progres, ne îndeplinim nu numai o sacră îndatorire naţională, ci şi o înaltă obligaţie internaţională, contribuind la întărirea sistemului mondial al socialismului, la creşterea influenţei ideologiei marxist-leniniste în lume, la sporirea forţei marelui front antiimperialist. Anul care a trecut a intrat în istoria zbuciumată a umanităţii, atît prin noi succese ale forţelor păcii, cît şi prin evenimente care au întunecat orizontul vieţii internaţionale. In acest an a continuat războiul din Vietnam, au rămas deschise focare de încordare care periclitează pacea, toate acestea sporind sentimentul de teamă și neîncredere în rindul popoarelor. Am salutat încetarea bombardamentelor Statelor Unite ale Americii în Republica Democrată Vietnam, dar trebuie mers mai departe pentru a se pune definitiv capăt războiului împotriva poporului vietnamez, trebuie depuse noi eforturi pentru lichidarea conflictului din Orientul Mijlociu. In anul ce vine, interesele majore ale popoarelor impun noi şi energice eforturi pentru soluţionarea conflictelor, pentru evitarea reeultării războiului rece, pentru destindere, pentru întărirea securităţii pe continentul european şi în întreaga lume, pentru a face să triumfe în viaţa internaţională respectul dreptului fiecărui popor de a-şi hotărî singur soarta, respectul principiilor independenţei şi suveranităţii naţionale, ale egalităţii în drepturi între toate statele. Militînd activ in rindul forţelor înaintate ale contemporaneităţii , România îşi va consacra şi in viitor eforturile întăririi unităţii ţărilor socialiste, a mişcării comuniste şi muncitoreşti, creării unei lumi mai bune, mai drepte, instaurării unui climat de încredere şi înţelegere între popoare, dezvoltării colaborării între naţiuni pe terenul construcţiei paşnice, excluderii definitive a războiului din viaţa planetei noastre. Ne exprimăm convingerea că forţele progresului vor reuşi să zădărnicească planurile agresive ale reacţiunii, ale imperialismului, îşi vor afirma superioritatea, vor impune voinţa de pace a întregii omeniri. Fie ca Anul nou să aducă poporului român satisfacţii tot mai mari in împlinirea aspiraţiilor sale de fericire şi prosperitate, să marcheze victorii noi în lupta popoarelor pentru pace şi progres, înainte de a răsuna prima bătaie de ceas a Anului nou, vă adresez, tuturor, dragi compatrioţi, tradiţionala urare strămoşească: ,,La mulţi ani“. Doresc fiecăruia ani mulţi şi fericiţi, împlinirea dorinţelor şi aspiraţiilor de mai bine! Să ridicăm paharul pentru clasa muncitoare, ţărănimea cooperatistă, intelectualitatea patriei noastre, pentru întregul popor — eroic constructor al societăţii socialiste, pentru Partidul Comunist Român, conducătorul încercat al naţiunii noastre; pentru propăşirea materială şi spirituală a României; pentru socialism, pentru pace şi colaborare între popoare Generatorul de turbină Alexandru Vâradi, de la grupul 6 de 200 MM al Termocentralei Iernut-Luduş stă la postul său (stingă), în timp ce la tabloul de comandă maistrul operator Gheorghe Roşea, veghează asupra bunei funcţionări a agregatelor (dreanin) .] toate acestea, în noaptea de Revelion. Pluguşorul energeticienilor din fernut din noapt de Anul nou Omul, de veacuri s-a obişnuit să păşească pragul anilor ce vin cu cîntec, joc şi voie bună. O noapte ce se transformă în zi. Noaptea voioşiei sau ziua succeselor înregistrate, a bucuriilor visurilor împlinite şi ajunul unor noi şi luminoase elanuri. Un imens pluguşor, cu rezultate minunate şi urări de bine. Clinchet de pahare şi zîmbete,milioane de feţe surîzătoare. Peste tot numai lumină. Lumină la propriu, în jurul meselor de sărbătoare şi lumină, la figurat, în păienjenişul firelor electrice. La ora 12 acţionează un imens decuplator, ca apoi numai după cîteva secunde să izbucnească o nouă strălucire: miliarde de megawaţi putere. Ţara cere şi energeticienii sunt la datorie. La Termocentrala din Iernut schimbul de noapte n-a avut surprize. A fost o noapte ca oricare alta. Şi totuşi ? ! Cei aproape 50 de oameni din tura de serviciu au vegheat cu atenţie sporită mai mult de o cincime, din lumina ţării. Iată rezultatul de anul trecut. Ei in zorii noului an?? Au fost primii care au cântat pluguşorul, urare care a venit la fiecare masă'/în *fi€dâră casă', Pria, intermediul hăţişului electric st'a'trimis un mesager — lumină. In primele ore ale anului, aleacestui nou an, ei au dat ţării peste 10.000.000 kwh energie electrică — o imensă urare de muncă — urare de bine! LUDOVIC CSATA R ... ŞI IATA SI UN ASPECT DE LA CARNAVALUL TINERETULUI Spor la muncă în noul an! Iată-ne, aşadar, la începutul unui alt an. Reluăm şi ducem mai departe spre noi culmi Înfăptuirile ! peste două decenii, ne angajăm întărimi şi să lărgim prestigiul internaţional al României socialiste. Succesele obţinute în îndeplinirea şi depăşirea, an de an, a planului de stat şi a angajamentelor luate, exprimă pregnant vitalitatea şi dinamismul orînduirii noastre, sunt o grăitoare manifestare a eroismului tuturor oamenilor muncii şi constituie o puternică bază pentru obţinerea de noi progrese în dezvoltarea ţării în perioada care urmează. Se cuvine acum, cînd începem un nou an, o nouă etapă a activităţii noastre, să trecem în revistă sarcinile şi îndatoririle ce ne revin. Liniile directoare ale planului pe anul 1969, care prevăd şi pentru judeţul Mureş menţinerea unor ritmuri înalte in toate ramurile economiei, creşterea însemnată a productivităţii muncii, reducerea mai accentuată a cheltuielilor de producţie şi de circulaţie, îmbunătăţirea calităţii produselor şi asigurarea competitivităţii lor pe piaţa externă, sporirea rentabilităţii întreprinderilor, precum şi creşterea veniturilor oamenilor muncii se înscriu în programul adoptat de Congresul al IX- lea al P.C.R. şi în măsurile stabilite de Conferinţa Naţională a partidului de înflorire şi prosperitate a patriei noastre socialiste. Planul valoric al producţiei globale prevede pentru judeţul nostru o creştere de 11 la sută faţă de realizările anului trecut. Este o creştere importantă, la stabilirea căreia s-au avut în vedere rezervele identificate în unităţile economice în cadrul acţiunii de organizare raţională a producţiei şi a muncii, îndeplinirea ei impune din partea organizaţiilor de partid, a comitetelor de direcţie aplicarea măsurilor care să asigure un ritm susţinut de realizare a tuturor indicatorilor de plan. Anul 1969 va marca evenimente deosebit de importante în viaţa partidului, a statului, a întregului nostru popor; aniversarea a 25 de ani de la eliberarea României de sub jugul fascist, şi probabil, Congresul al X-lea al Partidului Comunist Român. Ca o expresie a deplinei dăruiri în muncă, a patriotismului fierbinte de care dau dovadă, oamenii muncii din judeţul Mureş — români, maghiari, germani şi de alte naţionalităţi — sînt hotărîţi să întîmpine aceste evenimente cu realizări remarcabile în activitatea lor. Ei au primit cu o deosebită însufleţire chemările la întrecere ale organizaţiilor de partid din municipiul Bucureşti şi judeţul Timiş, în vederea depăşirii sarcinilor planului de dezvoltare a economiei naţionale pe anul 1969. Răspunzînd acestor chemări, adunarea activului Comitetului judeţean de partid Mureş, îşi exprimă hotărîrea ca, împreună cu cei peste 50 de mii de comunişti, să nu precupeţească nici un efort în vederea mobilizării tuturor oamenilor muncii pentru ca sarcinile planului de stat şi angajamentele pe acest an să fie îndeplinite întocmai; să întîmpinăm aniversarea eliberării patriei noastre şi cel de-al X-lea Congres al P.C.R. cu înfăptuiri demne de măreţia acestor evenimente, atît în economie, ştiinţă şi cultură, cît şi în toate domeniile construcţiei socialiste. In perioada imediat următoare, organizaţiile de partid şi sindicale să sprijine eficient comitetele de direcţie pentru ca acestea să de (Continuare in pag. a 3-a) PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNIȚI-VA ! REPUBLICA SOCIALISTA ROMÂNIA CONSILIUL POPULAR PROVIZORIU AL JUDEȚULUI MURES COMITETUL EXECUTIV DECIZIA Nr. 718/1968 Comitetul executiv al Consiliului popular provizoriu al județului Mures, în temeiul prevederilor art. 11 și 23 din Legea nr. 1957, precum și a Legii nr. 3 1968, privind asigurarea conducerii locale de stat în unităţile administrativ-teritoriale, pînă la alegerea consiliilor populare, decide: ART. UNIC — Convocarea în sesiunea a V-a a Consiliului popular provizoriu al judeţului Mureş, pe data de 11 ianuarie 1969, orele 10 dimineaţa, în sala mare a Palatului culturii din Tg.Mureş, cu următoarea ordine de zi: 1) Raportul Comitetului executiv al Consiliului popular provizoriu al judeţului Mureş, cu privire la analiza executării planului local şi a bugetului pe anul 1968 şi prezentarea spre aprobare a planului şi bugetului pe anul 1969. — Coraportul comisiilor permanente în această problemă. Tg.-Mureş la 30 decembrie 1968. Preşedinte, NICOLAE VEREŞ Secretar, AUREL TERO ----------------------------—— mzm Primele sute de tone de azotat Prima noapte a Anului nou schimbul de lucru al maiştrilor Şomfălean Gh. şi Ardeleanu Ioan de la secţia azotat de amoniu a Combinatului de îngrăşăminte azotoase din Tg.-Mureş a petrecut-o la ,,punte“ urmărind funcţionarea instalaţiilor. Totul a decurs normal. Fireşte, la miezul nopţii n-au lipsit tradiţionalele urări şi îmbrăţişări... Dimineaţa, bilanţul muncii a fost rodnic, s-au produs 507 tone de azotat, s-a lucrat peste capacitatea proiectată, s-au produs peste planul turei de noapte aproape 60 de tone. Un succes semnificativ. Cei care l-au înregistrat şi-au dorit mai mult şi mai bine. începutul promite, certitudini sunt, căci chimiştii din Tg.-Mureş sunt hotăriţi să-şi păstreze bunul renume. 99Schimbul Revelionului“ Noaptea albă, la lumina orbitoare a şarjelor, la flacăra neostoită a muncii creatoare. La cuptoarele de carbid ale Combinatului din Tîrnăveni, schimbul maistrului Petru Tocaciu, schimbul ..Revelionului“, se află la posturi. Ion Munteanu, Octavian Miller, Ștefan Korozsi — şefi arzători, Ioachim Ionaş, Nicolae László, Alexandru Colţea — alimentatori şi ceilalţi .ortaci“, au cinstea de a fabrica primele cantităţi de carbid din 1969. Dimineaţa, în registrul de rapoarte cîteva însemnări lapidare, munca s-a desfăşurat normal, sarcinile de plan îndeplinite, calitatea carbidului foarte bună. Frumos omagiu adus Anului nou! Spor la muncă, tovarăşi carbidari, şi în următoarele zile ale anului!