Steaua Roşie, aprilie 1969 (Anul 20, nr. 76-101)

1969-04-01 / nr. 76

r Sabotaj de mari proporţii în apropierea capitalei nord-irlandeze BELFAST 31 (Agerpres). — Duminică a fost organizat în apropierea Belfastului un sabotaj la o uzină de electricitate din apropierea capitalei Irlandei de Nord. Poliţia a declarat că teroriştii au distrus două mari transformatoare electrice şi au produs un incendiu care a provocat pagube evaluate la 500.000 lire sterline Pentru arestarea atentatorilor a fost declanşată una dinte cele mai ample acţiuni poliţieneşti din ultimii ani. Toate maşinile sunt percheziţionate la punctele de control stabilite pe toate drumurile de acces spre Belfast. Pichete de control au fost create şi în oraşele Armagh, Tyrone, Down şi Antrim. Poliţia a lansat un apel către populaţia ţării, în care cere sprijinul acesteia în prinderea autorilor atentatului. Potrivit declaraţiilor oficiale, se crede că această acţiune teroristă ar fi fost pusă la cale de una din cele două organizaţii ilegale: „Armata republicană irlandeză" (I.R.A.) sau „Forţele voluntare din Ulster“ (U.V.F.), organizaţie a extremiştilor protestanţi, care a fost interzisă în 1966 în urma unor asasinate. Poliţia a declarat, de asemenea, că, potrivit informaţiilor pe care le deţine, organizaţia ilegală I.R.A este amestecată şi în jefuirea unor bănci situate de o parte şi de alta a frontierei dintre Irlanda de Nord şi Republica Irlanda. Unii observatori politici apreciază că atentatul ar putea să fie opera mişcării protestante U.V.F. în semn de protest faţă de condamnarea la închisoare a liderului mişcării protestante, reverendul Ian Paisley, şi a unuia dintre colaboratorii săi apropiaţi, Ronald Bunting. J,Ao..n . HAUA ROȘIE mm Actualitatea internaţională PROBLEMA VIETNAMEZA Guvernul american urmăreşte mizarea războiului“ r*vietna* Ziarul „Nhan Dan"' despre poziţia S.U.A. faţă de convorbirile de la Paris interviu al lui Henry Cabot Lodge WASHINGTON 31 (Agerpres). — Precizind poziţia guvernului în problema vietnameză, ministrul apărării al S.U.A., Melvin Laird, a declarat intr-un interviu acordat săptăminalului „U. S. News and World Report“ că deocamdată nu este momentul să se vorbească despre o retragere a unor trupe americane din Vietnamul de sud. Avînd în vedere cererile opiniei publice de retragere a trupelor americane din Vietnam el a afirmat din nou că guvernul american urmărește „vietnamizarea războiului“. După cum a arătat Laird, această „vietnamizare“ ar implica acordarea în viitorul imediat a unei sume suplimentare de 156 de milioane de dolari regimului de la Saigon, destinată procurării de echipament militar necesar trupelor saigoneze. Unii comentatori sunt de părere că prin această propunere se urmăreşte de fapt camuflarea sporirii cheltuielilor militare ale S.U.A. în Vietnam. HANOI 31 (Agerpres). — Referindu-se la poziţia guvernului S.U.A. faţă de convorbirile de la Paris, ziarul „Nhan Dan“ afirmă într-un comentariu că, după zece şedinţe, conferinţa de la Paris continuă să bată pasul pe loc din cauza refuzului Administraţiei S.U.A. de a renunţa la scopurile sale agresive în Vietnam. Contrar declaraţiilor sale împotriva escaladării războiului, S.U.A., arată ziarul, sporesc efectivele militare şi intensifică actele de război. Atit timp cit S.U.A. vor continua agresiunea împotriva ţării noastre, suntem hotărîţi să-i înfrîngem pe agresori, scrie „Nhan Dan“, subliniind că pentru înfăptuirea drepturilor sale naţionale fundamentale poporul vietnamez este hotărît să ducă lupta pină la victoria totală. Aceasta este voinţa de fier a întregului popor vietnamez, iar poziţia noastră justă se bucură de simpatia caldă şi sprijinul popoarelor lumii, inclusiv ale oamenilor progresişti din Statele Unite. Această poziţie este exprimată în cele patru puncte ale guvernului R.D. Vietnam şi cele cinci puncte ale F.N.E. din Vietnamul de sud şi ea constituie soluţia politică justă a problemei vietnameze. Opinia publică, subliniază comentariul, cere ca americanii să accepte această poziţie, adică să pună capăt agresiunii împotriva Vietnamului de sud, să înceteze orice act care ar viola suveranitatea şi securitatea R.D. Vietnam, să retragă treptat şi necondiţionat trupele lor şi ale aliaţilor lor din Vietnamul de sud şi să lase poporul sud-vietnamez să-şi rezolve singur problemele, potrivit programului politic al F.N.E., fără amestec din afară. WASHINGTON 31 (Agerpres). — Intr-un interviu acordat unei societăţi americane de radio, şeful delegaţiei americane la convorbirile de la Paris in problema vietnameză, Henry Cabot Lodge, a fost nevoit să recunoască faptul că S.U.A. nu pot să obţină o victorie militară în Vietnamul de sud şi că este necesară o soluţie politică pentru încetarea războiului din Vietnam. Referindu-se la stadiul negocierilor purtate în capitala Franţei, Lodge a arătat că, după părerea sa, „una din realizările pozitive constă în faptul că noi continuăm să ne întîlnim, luind loc în jurul aceleiaşi mese şi discutînd“, fiecare parte avînd astfel posibilitatea să cunoască mai bine poziţia celorlalte părţi. TELEGRAME ■ TELEGRAME ■ TELEGRAME • HANOI. — La Hanoi a avut loc o şedinţă a Comitetului Permanent al Adunării Naţionale a R.D. Vietnam, prezidată de Hoang Van Hoan, vicepreşedinte al Comitetului. Au fost ascultate rapoartele cu privire la realizarea planului de stat şi a bugetului pe anul 1968 şi proiectul planului şi al bugetului de stat pe 1969. Comitetul a aprobat orientarea, sarcinile şi indicii principali ai planului de stat pe 1969 şi proiectul bugetului de stat pe 1969. ROMA. — Intre 26 și 31 martie a avut loc la Roma reuniunea Comisiei mixte romăno-italiene pentru elaborarea programului de schimburi intre Republica Socialistă România şi Italia în domeniile culturii, ştiinţei şi învăţămîntului, pe perioada aprilie 1969 — iunie 1971. Programul stabilit cuprinde schimburi de oameni de ştiinţă, cadre didactice, bursieri, artişti, expoziţii, cărţi şi publicaţii, organizarea de gale de filme şi alte acţiuni în domeniul amintit. — WASHINGTON. — Preşedintele Statelor Unite, Richard Nixon, a avut luni dimineaţa o întrevedere la Casa Albă cu preşedintele Franţei, Charles de Gaulle, care a venit să asiste la funeraliile fostului preşedinte Eisenhower. In cercurile oficiale din capitala Statelor Unite se apreciază că aceasta este prima întîlnire din cadrul seriei de întrevederi pe care preşedintele S.U.A. le va avea cu şefii statelor străine veniţi să asiste la aceste funeralii. • NEW YORK. —Un grup de economişti cehoslovaci, care au făcut o vizită de studii în S.U.A., au părăsit New Yorkul, plecind spre patrie, anunţă agenţia C.T.R. Specialiştii din R.S. Cehoslovacă au studiat în S.U.A. probleme de organizare a conducerii industriei, probleme comerciale şi financiare. • NEW YORK. — Incidente violente s-au produs sîmbătă şi duminică la Detroit intre un grup de negri şi poliţie. Un poliţist a fost ucis, iar cinci negri au fost răniţi. Poliţia a arestat 135 de cetăţeni de culoare. # TEL AVIV. — In cadrul unei reuniuni a Comitetului Central al Partidului israelian MAPAM, care a avut loc la Tel Aviv, a fost adoptată o rezoluţie prin care se cere guvernului să adopte de urgenţă un plan de pace, pentru a evita o eventuală soluţie impusă din exterior în legătură cu reglementarea situaţiei din Orientul Mijlociu, relatează corespondentul agenţiei France Presse. # CARACAS. — Ministrul de externe venezuelian, Aristides Calvani a anunţat că guvernul său studiază posibilităţile de restabilire a relaţiilor diplomatice cu Argentina, Peru şi Panama. Acţiunea este urmarea renunţării de către guvernul preşedintelui recent instalat, Rafael Caldera, la aşa-numita „doctrină Betancourt" în baza căreia fostul guvern venezuelian a rupt relaţiile sale diplomatice cu aceste ţări pe motiv că regimurile respective au fost instalate în urma unor lovituri de stat. CALEIDOSCOP „FIAT 124“ A TRECUT PROBELE DE DRUM Au fost încheiate probele de drum cu autoturismul model „Fiat 124“, care urmează să fie fabricat la uzinele din oraşul Togliatti pe Volga, după licenţă şi cu instalaţii importate de la uzinele italiene „Fiat". Autoturismul a parcurs în probe aproximativ un milion de kilometri pe diferite drumuri. Cu acest prilej au fost propuse unele modificări ale caroseriei şi ale unor subansambluri. Toate modificările în vederea adaptării maşinii la condiţiile de climă şi de drumuri ale Uniunii Sovietice vor fi făcute de firma „Fiat“. SIMPTOME DE SIMPATIE.. .Surerbe gemene britanice Barbara Morgan şi Gillian Crosby împart fiecare, de ani de zile, durerile celeilalte. După cum precizează medicii, este vorba de aşa numitele „simptome de simpatie . Deunăzi, Barbara, studentă la Manchester, a simţit durerile naşterii ... dar cea care a născut a fost sora sa. Mai mult, vara trecută, constatînd că prezintă toate simptomele specifice gravidităţii, Barbara s-a grăbit să telegrafieze surorii sale, aflată în Germania occidentală, cerîndu-i să se prezinte neîntîrziat unui medic. Gillian i-a urmat sfatul şi abia cu acest prilej a aflat că va deveni mamă. „INTERFERON“ CONTRA GRIPEI Pentru profilaxia şi tratamentul gripei, specialiştii sovietici au realizat preparatul denumit „Interferon", care, în stare naturală, este produs de însăşi organismul oamenilor şi animalelor, ca răspuns la pătrunderea viruşilor gripali în corp. Experienţele cu „Interferon“ au fost efectuate în 20 de oraşe şi s-a stabilit că, de exemplu, în şcolile unde a fost aplicat profilactic, numărul îmbolnăvirilor de gripa a fost de 3,5 ori mai mic decât în celelalte şcoli. LA TELEFON: INIMA ŞI CREIERUL Cercetătorii de la clinica de neurochirurgie a Universităţii din Leipzig au construit un aparat cu ajutorul căruia vor putea fi transmişi curenţii biochimici ai inimii şi creierului, printr-o legătură telefonică obişnuită, la aparate de înregistrare şi prelucrare aflate la distanţă. Aparatul de transmisie, de mărimea unui radio portativ, intensifică de 1,5 milioane ori cei mai slabi curenţi biochimici primiţi de la pacient şi îi adaptează condiţiilor tehnice de transmisie ale reţelei telefonice. Aparatul receptor preia semnalele primite şi le transmite mai departe unui electrocardiograf obişnuit. Această invenţie va permite măsurarea curenţilor biochimici ai inimii şi creierului pacienţilor, chiar şi în clinici şi ambulatorii mici, la domiciliul pacientului sau in cadrul controlului medical în întreprinderi. 20 DE ORE PE SUPRAFAŢA LUNII. N.A.S.A. a comunicat că primii cosmonauţi americani, Neil Armstrong şi Edwin Aldrin, vor debarca pe suprafaţa Lunii la 20 iulie, în jurul orei 17,27 GMT, şi vor petrece aici 20 de ore, dacă planurile N.A.S.A. se vor desfăşura potrivit prevederilor. Lansarea navei spaţiale „Apollo-11", avînd la bord pe Michael Collins şi pe cei doi primi cuceritori ai Lunii, va avea loc, după cum s-a anunţat, la 16 iulie la Cape Kennedy. Programul de zbor prevede ca modulul lunar, în interiorul căruia se vor afla Armstrong şi Aldrin, să aselenizeze la patru zile şi trei ore după lansare. In timpul celor aproximativ trei ore pe care cei doi cosmonauţi le vor petrece în afara modulului, adică chiar pe suprafaţa Lunii, în regiunea Mării Liniştii, la bordul navei spaţiale care va gravita în jurul Lunii, va rămîne Michael Collins. gMS» - v ■■■■ §g!§t;-- - -; I || I? \) ii tvTyt || FRANȚA. — Primul submarin atomic francez „Le Redoutable" a fost lansat la Cherbourg. In luna mai el va începe exerciţiile de scufundare. Redacţia şi administraţia: Tg.-Mureş, Piaţa Eroilor Sovietici nr. 3, telefoane: 26 Tipăru h întreprindea^PohgrMică Tg^Mureş0 Comanda'nf «o!' *difUZOrU voluntar din întreprinderi şi instituţii *0.872 După vizita în Nigeria Premierul Wilson a plecat la Addis Abeba LAGOS 31 (Agerpres). Primul ministru britanic, Harold Wilson, care a făcut o vizita in capitala Nigeriei, Lagos, unde a avut convorbiri cu șeful statului federal, generalul Gowon, a plecat la Addis Abeba. Aici, premierul britanic urmează să aibă întrevederi cu împăratul Haile Selassie, unul din principalii iniţiatori ai tratativelor pentru reglementarea pe cale paşnică a situaţiei din Nigeria. In cercurile oficiale britanice se consideră că nu este exclus ca Harold Wilson să-şi continue călătoria, plecînd într-o altă ţară africană, pentru a se întîlni cu liderul biafrez, colonelul Odumegwu Ojukwu. Dar se pare că această întîlnire nu va putea fi concretizată, datorită imposibilităţii din partea lui Ojukwu de a-şi părăsi ţara în momentul de faţă. Agenţiile de presă relatează că rezultatele obţinute în cursul convorbirilor dintre Wilson cu conducătorii guvernului federal de la lagos sunt „extrem de satisfăcătoare“. Se pare că Wilson s-a declarat de acord să livreze în continuare ajutor militar Nigeriei. Situaţia din Pakistan CARACI 31 (Agerpres). Şeful noilor autorităţi din Pakistan, generalul Yahia Khan, „a început arestări în rândul persoanelor care se dovedesc corupte“, transmite agenţia U.P.I., care citează un comunicat al postului de radio pakistanez. Generalul Yahia Khan a dat ordin tuturor oficialităţilor „să se ocupe de eliminarea corupţiei şi să acţioneze în direcţia asigurării eficienţei administraţiei". Agenţiile de presă au transmis că luni s-au deschis şcolile, colegiile şi universităţile, reluîndu-se astfel cursurile după cinci luni de întrerupere. Marea majoritate a întreprinderilor industriale funcţionează, iar preţurile la principalele produse alimentare au scăzut mult sub nivelul atins în cursul lunii februarie. La Dacca, în Pakistanul de est, s-a anunţat oficial că persoanele arestate în virtutea legii marțiale instituite de conducerea militară se află acum în fața tribunalului. Demonstraţii în R.F. a Germaniei HAMBURG 31 (Agerpres). — In cadrul tradiţionalelor marşuri de primăvară, organizate în fiecare an în principalele oraşe vest-germane, duminică s-a desfăşurat la Hamburg o demonstraţie prin care numeroase grupuri de persoane au protestat împotriva războiului şi s-au pronunţat pentru dezarmarea nucleară. Au avut loc ciocniri cu poliţia, care a efectuat 26 de arestări. Demonstranţii au pătruns într-o închisoare din Hamburg, pentru a cere punerea în libertate a persoanelor arestate cu prilejul unei demonstraţii anterioare. Acţiuni similare ale participanţilor la marşurile de primăvară s-au desfăşurat duminică la Hanovra, Frankfurt pe Main, München şi alte oraşe. Paris Închiderea lucrărilor Congresului naţional al Convenţiei cluburilor republicane PARIS — Corespondentul Agerpres, Al. Gheorghiu, transmite: La Paris au luat sfîrşit lucrările Congresului naţional al Convenţiei cluburilor republicane, formaţiune politică a stîngii necomuniste. Congresul a hotărît în unanimitate să ducă o campanie pentru un vot negativ cu prilejul apropiatului referendum asupra reformei regionale şi a Senatului. Membrii Convenţiei au hotărît, de asemenea, în marea lor majoritate, să adere la viitorul partid socialist, al cărui congres constitutiv va avea loc între 7 şi 9 mai. Ei au mai apreciat că unul din obiectivele fundamentale ale viitorului partid socialist va trebui să fie unirea forţelor stângii. Francois Mitterand a insistat în discursul său de închidere asupra necesităţii imperioase de a se realiza socialismul, de a se înlătura toate formele de exploatare economică. El s-a pronunţat, din nou, pentru naţionalizarea principalelor mijloace de producţie. Moţiunea de politică externă adoptată de conferinţă se pronunţă printre altele, în favoarea dispariţiei blocurilor militare. „Pentru Franţa, se arată în moţiune, apartenenţa la N.A.T.O. nu înseamnă, azi, o garanţie de securitate, ci, oferă o facilitate suplimentară colonizării economice şi culturale din partea Statelor Unite“. FUNERALIILE GENERALULUI DWIGHT EISENHOWER WASHINGTON 31 (Agerpres). — Corespondentul Agerpres, C. Alexandroaie, transmite: La Washington au avut loc luni funeraliile generalului Dwight Eisenhower, fost preşedinte al Statelor Unite ale Americii, remarcabil om de stat şi conducător militar, care a adus o însemnată contribuţie la victoria forţelor aliate asupra fascismului. Pe întreg teritoriul Statelor Unite, drapelul naţional a fost coborît în beră, fiind zi de doliu naţional. Toate instituţiile, universităţile, şcolile au fost închise. Posturile de radio şi televiziune au transmis în întreaga ţară ceremonia funeraliilor generalului Eisenhower. Zeci de mii de oameni au adus un ultim omagiu fostului lor conducător de oşti şi de stat, al cărui corp neînsufleţit a fost depus în rotonda Capitoliului, pe acelaşi catafalc pe care, acum peste 100 de ani, se afla Abraham Lincoln, iar în urmă cu şase ani preşedintele John F. Kennedy. In cursul după-amiezii, sicriul a fost aşezat pe afetul unui tun şi transportat la catedrala Washington, unde a avut loc o ceremonie religioasă. In cortegiul funebru s-au aflat preşedintele S.U.A., Richard Nixon, văduva generalului Eisenhower, miniştri ai guvernului S.U.A., membrii Curţii Supreme a S.U.A., generali etc. De asemenea, la funeraliile generalului Eisenhower au participat demnitari din aproximativ 100 de ţări ale lumii, printre care preşedintele Franţei, Charles de Gaulle, regele Baudouin al Belgiei, şahul Mohammad Reza Pahlavi al Iranului, cancelarul R.F. a Germaniei, Kurt Georg Kiesinger, primul ministru al Canadei, Pierre Elliot Trudeau, primul ministru al Turciei, S. Demirel, mareşalul Vasili Ciuikov (U.R.S.S.), lordul Mountbatten (Marea Britanie). Din ţara noastră a participat George Macovescu, reprezentant al preşedintelui Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, Nicolae Ceauşescu. Pe întreg traseul străbătut de cortegiul funebru se aflau zeci de mii de locuitori ai capitalei S.U.A. şi ai statelor învecinate, sosiţi aici pentru a-şi lua un ultim rămas bun de la fostul lor conducător. După terminarea ceremoniei, sicriul acoperit cu drapelul de stat al S.U.A. a fost îmbarcat într-un tren special, care a plecat spre Abilene ((Kansas), orașul natal al generalului Eisenhower, unde miercuri va avea loc înhumarea. Pentru retragerea Islandei din N.A.T.O. REYKJAVIK 31 (Agerpres). In faţa clădirii Ambasadei americane din Reykjavik a avut loc duminică seara o demonstraţie la care peste 2.000 de persoane au scandat lozinci în sprijinul retragerii Islandei din N.A.T.O. şi pentru evacuarea bazelor militare ale S.U.A. de pe teritoriul insulei. Agenţia Reuter, care a transmis această informaţie, aminteşte că săptămîna trecută un grup de deputaţi din Altting (parlamentul insulei), a depus o moţiune în sprijinul retragerii imediate a ţării din Pactul Nord-Atlantic. Ca urmare a participării Islandei la N.A.T.O., pe teritoriul insulei se află amplasate numeroase baze navale și aeriene ale S.U.A. LONDRA: Piloţii de la B.O.A.C. în grevă LONDRA 31 (Agerpres). Toate avioanele aparţinînd societăţii ,,British Overseas Airlines Corporation“ (B.O.A.C.) nu vor mai efectua zborurile obişnuite pe liniile internaţionale, ca urmare a grevei declarate de cei 1.100 de piloţi aparţinînd acestei societăţi britanice. Hotărârea de a declara grevă a intrat in vigoare luni dimineaţa în urma eşecului tratativelor începute acum două săptămîni între Asociaţia britanică a piloţilor şi oficialităţile companiei. Efortul de mediere întreprins de barbara Căstţe, secretar de stat pentru problemele muncii şi productivităţii, care a încercat să determine cele două părţi aflate în conflict, să ajungă la un acord, nu a dat rezultatele scontate. Greviştii revendică majorarea salariilor şi îmbunătăţirea condiţiilor de muncă. Un reprezentant al Asociaţiei britanice a piloţilor de linie, referindu-se la refuzul companiei de a satisface cererile greviştilor, a declarat unui corespondent al agenţiei Reuter că acest conflict de muncă, al doilea la B.O.A.C. în ultimele 10 luni, poate dura „săptămîni sau poate luni“. In ceea ce priveşte compania B.O.A.C., aceasta a anunţat că greva îi va aduce prejudicii zilnice evaluate la 500.000 lire sterline.