Steaua Roşie, iulie 1969 (Anul 20, nr. 153-179)

1969-07-01 / nr. 153

Adunarea Asociaţiei mondiale a medicilor şi-a încheiat lucrările PARIS 30. — Corespondentul Agerpres, Al. Gheorghiu, transmite: La Paris s-au încheiat lucrările celei de-a 23-a adunări a Asociaţiei mondiale a medicilor. La această conferinţă au participat peste 400 de medici din 65 de ţări. Din România au asistat ca observatori prof. dr. Teodor Ilea şi dr. I. Caloenescu. In cadrul lucrărilor adunării a avut loc prima conferinţă internaţională economico-socială. In prima zi a lucrărilor conferinţei, prof. dr. Ilea a făcut o intervenţie în problema factorilor care determină creşterea consumului medical (adică a tratamentelor de toate felurile), iar în a doua zi o intervenţie asupra căilor privind asigurarea unei cit mai bune asistenţe medicale a populaţiei. sIsIsIs Is *II *II INISIsIs I # Comitetul Central al Partidului Comunist din Canada a dat publicităţii o declaraţie in care cheamă guvernul de la Ottawa să recunoască guvernul revoluţionar provizoriu al Republicii Vietnamului de sud şi să refuze orice sprijin pentru continuarea războiului din această regiune a Asiei de sudest. • La 19 kilometri de localitatea Wells (statul Nevada) a explodat un tren de muniţii. După cum transmite agenţia United Press International, aproximativ 22 de vagoane au fost aruncate în aer. Pe o porţiune importantă, calea ferată a fost complet distrusă. In unele puncte au izbucnit incendii. O zonă de cîţiva kilometri pătraţi a fost declarată periculoasă şi înconjurată de unităţi militare. • O anchetă a U.N.E.S.C.O. indică faptul că invăţămintul mixt are tendinţa de a se generaliza în lume. Din cele 105 ţări sau teritorii în care a fost efectuată ancheta, 27 au adoptat învăţămintul mixt la toate nivelele, în cele mai multe învăţămintul mixt funcţionează in majoritatea şcolilor, iar in 14 ţări se preconizează introducerea sau lărgirea acestui sistem. Ancheta a stabilit, că în multe ţări, efectivul feminin descreşte pe măsură ce virsta elevilor creşte. , • In cadrul unei conferinţe de presă ţinute cu ocazia vizitei sale la Addis Abeba, preşedintele Republicii Arabe Yemen, Abdul Rahman Irani, a reafirmat dorinţa guvernului său de a se întîlni cu oficialităţile Yemenului de Sud în cadrul unei conferinţe consacrate problemei unificării Yemenului. # Ministrul danez de interne, Poul Soerensen, a încetat duminică din viaţă în urma unui atac de cord. El a fost unnul din liderii Partidului conservator din Danemarca, care participă la coaliţia guvernamentală, şi a făcut parte din conducerea mişcării de rezistenţă împotriva ocupaţiei naziste în timpul celui de-al doilea război mondial. Peste 3.000 de muncitori mineri de la compania nordamericană „Southern Peru Copper Corporation“ au declarat grevă, solicitînd majorarea salariilor şi îmbunătăţirea condiţiilor de muncă. După cum transmite din Lima corespondentul agenţiei Prensa Latina, în zona minieră au fost trimise detaşamente de poliţie. • Pentru a patra zi consecutiv, Seid, capitala sud-coreeană a fost martorul unor puternice demonstraţii studenţeşti, peste 3.000 de tineri, scrie corespondentul agenţiei Reuter au manifestat împotriva intenţiei preşedintelui Pak Cijan Hire a aduce o serie de amendamente aşa-zisei constituţii sudcoreene, în aşa fel incit el să-şi poată prelungi nestingherit mandatul prezidenţial cu încă patru ani. # După ce au interzis zborurile avioanelor Crucii Roşii internaţionale, autorităţile nigeriene au anunţat că atribuţiile C.R.I. vor fi preluate de către o comisie naţională nigeriana de ajutorare a regiunilor sinistrate. De asemenea, s-a precizat că activitatea organizaţiilor de ajutor în Nigeria va fi supusă unor noi reguli stricte. • Febra aftoasă ameninţă să se răspîndească în ţările din Orientul Apropiat. Potrivit unui raport înaintat F.A.O., de către secretarul Comisiei Europene de luptă împotriva epizootiei, Mario Boldini, în prezent febra aftoasă a cuprins Libanul şi Siria, ameninţînd serios şi Turcia. Au fost semnalate cazuri şi într-o serie de regiuni ale Iordaniei. 6 Liderul populaţiei de culoare din S.U.A., pastorul Ralph Abernathy, succesorul lui Martin Luther King la preşedinţia Conferinţei conducerii creştine din sud, a refuzat duminică să părăsească închisoarea din Charleston, unde este deţinut, pînă la satisfacerea revendicărilor personalului de culoare de la spitalul din localitate, aflat în grevă. • Ploile torenţiale care s-au abătut zilele acestea asupra regiunilor din sudul Japoniei au cauzat circa 500 de alunecări de teren, provocînd mari daune locuitorilor din zona sinistrată. Potrivit ultimelor ştiri transmise din Tokio, 12 persoane şi-au pierdut viaţa şi peste 3 000 au rămas fără adăpost, ca urmare a alunecărilor de teren. Cele mai mari daune au fost semnalate în Insula Kyushu. TELEGRAME ■ TELEGRAME ■ TELEGRAME S PAGINA 4 STEAUA ROȘIE Actualitatea internaţională LUPTELE DIN VIETNAMUL DE SUD SAIGON 30 (Agerpres). In cursul nopţii de duminică spre luni, forţele patriotice sudvietnameze au bombardat cu rachete cartierul general al diviziei de paraşutişti saigonezi, situat în apropiere de localitatea Tan Son Nhut. De asemenea, artileria Frontului Naţional de Eliberare a bombardat o tabără a forţelor speciale americano-saigoneze de la Ben Het, provocînd pierderi în oameni şi material de luptă. Agenţiile de presă menţionează că această tabără este bombardată de 53 de zile consecutiv. Totodată, în cursul zilei de duminică au fost înregistrate lupte în jurul fostei capitale imperiale Hue, lupte care au durat mai multe ore. In acelaşi timp, avioane americane de tip „B-52“ au efectuat mai multe misiuni de bombardament asupra unor presupuse concentrări ale forţelor patriotice, în special în jurul taberei de la Ben Het, din regiunea Platourilor înalte, în apropiere de Loc Ninh, precum şi asupra cîtorva puncte situate nu departe de tabăra forţelor speciale de la Katum, la 100 km nord-vest de Saigon. SAIGON 30 (Agerpres). Potrivit relatărilor agenţiei de presă Eliberarea, între 6 şi 24 iunie, forţele patriotice care acţionează în regiunea Play Can din provincia Kontum au scos din luptă aproximativ 1.600 militari ai trupelor americano-saigoneze. In aceeaşi perioadă — menţionează agenţia citate — patrioţii au distrus 41 avioane şi peste 180 vehicule militare ale forțelor inamice. ZIUA independenţei Republicii Burundi BUJUMBURA 30 (Agerpres). Poporul Republicii Burundi sărbătoreşte la 1 iulie Ziua independenţei. Situat în inima Africii, pe malul lacului Tanganica, micul stat Burundi a devenit independent la 1 iulie 1962. El făcea parte din fostul protectorat belgian Ruanda- Urundi. Vecin cu Congo (Kinshasa), Uganda şi Tanganica, statul Burundi este unul din teritoriile cu cea mai densă populaţie din Africa. Pe o suprafaţă de aproximativ 30.000 kmp trăiesc peste patru milioane de locuitori care se ocupă în principal cu agricultura şi creşterea vitelor. încă de la proclamarea independenţei, populaţia statului Burundi a trecut prin numeroase zguduiri şi crize politice şi a avut de înfruntat amestecul în treburile interne ale ţării din partea diferitelor cercuri colonialiste. Tînărul stat a trebuit să facă faţă şi disensiuni .. lor interne dintre triburi. Guvernul burundez acordă in prezent o atenţie deosebită in vederea refacerii şi dezvoltării producţiei agricole. In prezent se află în studiu efectuarea unei reforme agrare care ar duce atît la îmbunătăţirea situaţiei materiale a majorităţii populaţiei, cit şi la stimularea creşterii producţiei agricole, în special a produselor pentru export. Guvernul ia măsuri pentru sporirea producţiei de cafea, bumbac, produse alimentare. In întreaga ţară a început construcţia de locuinţe, se clădesc şcoli, se deschid spitale şi maternităţi, au fost înfiinţate primele cooperative pentru producerea şi desfacerea cafelei. In acelaşi timp, tinărul stat african caută să-şi dezvolte propria sa industrie, mai ales că subsolul său conţine bogate şi variate zăcăminte de minereuri, cum ar fi staniu, wolfram, tantal, columbit, aur etc. ..Poposuţele tuturor ţărilor — declara preşedintele republicii, Michel Micumboro — trebuie să-şi sporească eforturile pentru a-şi rezolva singure problemele lor interne". In ce priveşte politica externă, Republica Burundi promovează relaţii de prietenie cu toate statele. De asemenea, statul Burundi se pronunţă împotriva politicii de asuprire naţională şi participă la acţiunile de sprijinire a mişcărilor de eliberare naţională. R.D. GERMANA: Noul hotel „Bastei" din Dresda în aşteptarea primilor săi oaspeţi. Ministrul comerţului exterior al României a sosit în capitala Srangini TEHERAN. 30 — Corespondentul Agerpres, N. Popovici, transmite: Ministrul comerţului exterior, Cornel Burtică, a sosit în capitala Iranului, pentru a lua parte la sesiunea Comisiei mixte ministeriale româno-iraniene. La aeroportul Mehrabad, ministrul român a fost întîmpinat de Alinaghi Alikhani, ministrul economiei Iranului, de cadre de conducere din acest minister. A fost prezent Pavel Silard, ambasadorul României la Teheran. Luni dimineaţa, au început lucrările sesiunii Comisiei mixte ministeriale româno-iraniene. Conducătorii celor două delegaţii Cornel Burtică, şi A. Alikhani, au trecut în revistă activitatea în domeniul cooperării economice dintre cele două state de la sesiunea precedentă. După şedinţa plenară, lucrările sesiunii continuă pe comisii de specialitate. In cursul zilei de luni, ministrul comerţului exterior al României, a semnat în registrul special al Şahinşahului Iranului, Reza Pahlavi, a depus o coroană de flori la Mausoleul lui Reza Şah, a avut o întrevedere cu ministrul de interne, Khosrowani, în probleme de relaţii comerciale şi a făcut o vizită la Banca de încurajare a dezvoltării industriale, unde s-a întreţinut cu directorul acestei instituţii. TURNEUL lui Rockefeller în America Latină BUENOS AIRES 30 (Agerpres). Guvernatorul Nelson Rockefeller a sosit duminică seara la Buenos Aires pentru o vizită de 30 ore inaugurîndu-şi, astfel, cea de-a patra şi ultima etapă a turneului pe care îl întreprinde în America Latină în calitate de trimis special al preşedintelui Nixon. El este însoţit de un grup de 23 experţiDemonstraţiile de protest împotriva prezenţei sale ln Argentina au continuat duminică atît în capitală, cît şi în principalele oraşe din ţară. In cursul dimineţii, la Buenos Aires s-au înregistrat ciocniri între demonstranţi şi poliţia mobilizată pentru a menţine ordinea în timpul vizitei guvernatorului. Cu cîteva ore înainte de sosirea sa, poliţia a făcut uz de bombe cu gaze lacrimogene pentru a împrăştia pe demonstranţi. In cursul acestei ultime etape a turneului, Rockefeller va mai vizita Haiti, Republica Dominicană, Jamaica, Guyana și Insulele Barbados. MOISE CHOMBE A ÎNCETAT DIN VIAŢĂ ALGER 30 (Agerpres). — Fostul premier congolez, Moise Chombe, a încetat duminică din viaţă, transmite agenţia France Presse, citind un comunicat al agenţiei Algerie Presse Service. Decesul a fost consemnat într-un buletin oficial, publicat duminică seara la Alger și semnat de 17 medici, în care se arată, că „moartea pare să fi survenit subit în timpul somnului“ din cauza unei crize cardiace. Buletinul precizează că va fi efectuată o autopsie pentru a se confirma cauza decesului. După cum se știe, Chombe se afla în Algeria sub supraveghere de la 30 iunie 1967, cînd un avion la bordul căruia se afla a fost forțat să aterizeze la Alger. Ziua tineretului sovietic MOSCOVA 30 (Agerpres). — Ziua tineretului sovietic a fost sărbătorită duminică la Moscova printr-un mare miting la Palatul Congreselor din Kremlin, în cadrul căruia Evgheni Tiajelnikov, primsecretar al C.C. al U.T.C.L. din U.R.S.S., a vorbit despre tradiţiile comsomoliste şi despre realizările obţinute de tineretul sovietic în diferite ramuri de activitate. TS'j—ISJT'SMm'SA al JJ Redacţia şi administraţia: Tg.-Mureş, Piaţa Eroilor Sovietici nr. 3. Telefoane: 26-88, 26-89. Abonamentele se fac la oficiile poştale, factorii poştali şi difuzorii voluntari,din întreprinderi şi instituţii Tiparul: întreprinderea Poligrafică Tg.-Mureş, Comanda nr. 691. * Tulburări în Malayezi» KUALA LUMPUR 30 (Agerpres) După o lună de linişte şi calm, soldaţii şi poliţiştii patrulează din nou pe străzile capitalei malayeziene, Kuala Lumpur, întrucît in ultimele două nopţi au fost semnalate noi incidente. Tulburările, relatează in legătură cu aceasta corespondentul agenţiei France Presse, au reizbucnit în cartierul Sentul, locuit in cea mai mare parte de malayezieni de origine indiană, prin incendierea a peste 200 de locuinţe, posesorii lor rămînînd fără adăpost. Ei au fost găzduiţi in stadionul acoperit al oraşului, unde se mai află încă aproximativ 1.000 de victime ale tulburărilor din mai. In urma acestor incidente, menţionează agenţiile de presă, cinci persoane ar fi fost ucise, iar peste 20 rănite. In prezent, la Kuala Lumpur atmosfera pare destinsă şi calmă, numai că restricţiile de circulaţie au fost prelungite şi impresionante forţe poliţieneşti străbat ritmic străzile pustii. Congresul internaţional de securitate şi igiena muncii GENEVA. — Corespondentul Agerpres, Horia Liman, transmite : Luni au început la Palatul Naţiunilor lucrările Congresului internaţional de securitate şi igiena muncii, convocat de Biroul Internaţional al Muncii. La dezbateri participă peste 1.000 de delegaţi, din 60 de ţări. Din România participă o delegaţie de specialişti condusă de Traian Dudaş, şeful Inspecţiei de stat pentru protecţia muncii, adjunct al ministrului muncii. Organizat în cadrul celei de-a 50-a aniversări a Organizaţiei Internaţionale a Muncii, congresul va prilejui un schimb de experienţă în domenii ca promovarea securităţii şi igienii muncii, formarea de cadre specializate în această materie, prevenirea incendiilor şi protecţia contra focului. Sărbătoarea a Canadei La 1 iulie se împlinesc 102 ani de la crearea Confederaţiei canadiene, ţară care la o suprafaţă de 9.976.177 kmp — al doilea stat din lume ca întindere — numără în prezent aproape 21 milioane locuitori. Ţară industrial-agrară cu un înalt nivel de dezvoltare’, Canada continuă să progreseze din punct de vedere economic, obţinînd în 1968 o creştere a produsului naţional brut de 4,7 la sută, în comparaţie cu circa 3 la sută în anul precedent. Canada produce 80 la sută din nichelul ţărilor occidentale şi se situează pe primele locuri din lume la producţia de asbest, platină, zinc, uraniu, cadmiu, cobalt etc., iar majoritatea hîrtiei de ziar folosite în America de Nord este de provenienţă canadiană. Industria este diversificată şi se caracterizează printr-un înalt grad de tehnicitate. In agricultură predomină cultura cerealelor — Canada situîndu-se la producţia de grîu pe locul trei în lume, precum şi creşterea animalelor de lapte şi carne. Canada ocupă, de asemenea, locul doi în lume în ceea ce priveşte suprafaţa pădurilor şi producţia de cherestea şi de răşinoase Ridicarea potenţialului economic asigură ţării o participare tot mai sporită în comerţul internaţional. In 1968 exporturile au crescut cu 19 la sută faţă de 1967, iar importurile cu 12 la sută, ceea ce a avut drept rezultat un excedent al balanţei comerciale de 1.207,6 milioane dolari. Pe plan intern, guvernul de la Ottawa întreprinde sub deviza „Pentru o Canadă unită şi prosperă“ o serie de măsuri şi reforme vizînd elaborarea unei noi Constituţii, reorganizarea structurii organelor de stat federale şi provinciale pentru a le adapta la noile condiţii so naţională clare şi a asigura egalitatea juridică pe întregul teritoriu al ţării a celor două limbi oficiale : engleza şi franceza. In ceea ce priveşte politica externă a ţării, guvernul condus de primul ministru Pierre Elliott Trudeau se orientează în direcţia apărării intereselor fundamentale ale statului, a promovării destinderii în relaţiile internaţionale, a asigurării păcii şi cooperării cu toate statele. In acest context, hotărîrea canadiană de a reduce angajamentele sale în cadrul N.A.T.O. şi de a revizui programul său de apărare, pentru menţinerea în viitorii trei ani a nivelului actual al cheltuielilor militare, se încadrează în efortul general al popoarelor de a-şi apăra independenţa şi suveranitatea, de îmbunătăţire a relaţiilor Est-Vest şi intereuropene. Canada dezvoltă relaţii de cooperare cît mai largi, exprimîndu-şi în acest sens dorinţa de normalizare a relaţiilor cu Republica Populară Chineză pe baza principiului recunoaşterii acesteia ca unic reprezentant al poporului chinez. Intre Republica Socialistă România şi Canada s-au statornicit relaţii diplomatice normale şi s-au creat premise solide pentru o sporire substanţială a schimburilor comerciale şi colaborării economice şi tehnice. Pe această linie, se înscriu şi schimburile de vizate ale unor delegaţii de specialişti pentru discutarea unor probleme privind dezvoltarea colaborării ştiinţifice în domeniul aplicaţiilor paşnice a energiei nucleare. Aceste schimburi şi contacte deschid noi perspective pentru intensificarea legăturilor comerciale şi a cooperării economice, tehnice şi ştiinţifice, în interesul ambelor popoare, al cauzei păcii şi colaborării internaţionale. Maimuţa-astronaut în jurul Pâmîntului CAPE KENNEDY 30 (Agerpres). ■— Maimuţa-astronaut „Bonny", care a fost lansată în noaptea de sîmbătă spre duminică de la Cape Kennedy la bordul unui biosatelit, „se simte excelent" — au anunţat specialiştii americani însărcinaţi cu urmărirea acestui zbor. Maimuţa, care provine din junglele Tailandei, se va afla în spaţiu timp de 30 de zile, în cadrul celei mai îndelungate misiuni cosmice cu caracter medical. Scopul principal al zborului este de a se determina în amănunţime în ce măsură o stare prelungită de imponderabilitate afectează procesele vieţii. Informaţii obţinute prin radio de la cele 23 de aparate speciale conectate cu creierul, arterele şi alte părţi ale corpului maimuţei arată că „Bonny“ mănîncă, activează şi doarme normal, în timp ce biosatelitul, cu o greutate de 697 kg, înconjoară Pămîntul. „Datele obţinute asupra creierului, inimii şi sistemului muscular sunt de bună calitate“ , a declarat Charles Wilson, conducătorul proiectului. Dr. W. Rossidey, cercetător principal la Universitatea din Los Angeles, a subliniat că maimuţa-astronaută va furniza mai multe informaţii cu caracter medical decât toate zborurile cu echipaje umane luate la un loc“. S-a comunicat că „Bonny“ a manifestat o oarecare nervozitate în momentul lansării şi puţin timp după aceea, dar şi-a revenit repede la normal. Zborurile cosmice cu echipaje umane au indicat că o stare mai prelungită de imponderabilitate a afectat circulaţia sanguină şi sistemul muscular. „Misiunea biosatelitului — a declarat dr. Adey — este de a ne permite să găsim mijloacele necesare, pe plan medical, pentru a asigura ca oamenii să poată supravieţui chiar un an in spaţiul cosmic“. Un purtător de cuvînt al N.A.S.A. (Administraţia naţională pentru aeronautică şi cercetarea spaţiului cosmic) a declarat că acest biosatelit este al 4.000-lea obiect realizat de om, lansat in spaţiul cosmic. El este, de asemenea, cel de-al 1.720-lea obiect cosmic care se mai află încă în spațiu. Vedere din Insulele Filipine, așezate în sud-estul Asiei și formate din 7.112 insule, dintre care doar 2.700 au nume. 40.372 .. ....