Steaua Roşie, februarie 1970 (Anul 21, nr. 25-48)

1970-02-01 / nr. 25

PAGINA 4 STEAUA ROȘIE Actualitatea internaţională Convorbirile franco - vest-germane au luat sfîrşit PARIS 31 (Agerpres). — Sîmbătă au luat sfîrşit convorbirile francovest-germane prilejuite de vizita la Paris a cancelarului R.F. a Germaniei, Willy Brandt, şi a altor membri ai guvernului său. Preşedintele Georges Pompidou şi cancelarul Willy Brandt au avut o ultimă întrevedere de o oră la Palatul Elysee, urmată de o şedinţă plenară la care au luat parte toţi membrii celor două delegaţii. Cele două părţi şi-au manifestat satisfacţia pentru rezultatele convorbirilor. Cancelarul Willy Brandt a declarat că este pe deplin de acord cu preşedintele Pompidou care a descris întrevederile ca fiind deschise, pline de încredere şi folositoare. Purtătorii de cuvînt ai celor două delegaţii au făcut unele precizări asupra poziţiilor exprimate în timpul convorbirilor. In ce priveşte proiectata conferinţă asupra securităţii europene, purtătorul de cuvînt al delegaţiei vest-germane a declarat că „cele două părţi au căzut de acord că o astfel de conferinţă trebuie pregătită cu grijă şi trebuie dinainte să se ajungă la o înţelegere asupra problemelor înscrise pe ordinea ei de zi". TELEGRAME is> TELEGRAME isi TELEGRAME O Consiliul de Securitate a adoptat cu 13 voturi pentru şi 2 abţineri (Anglia şi Franţa) o rezoluţie care prevede crearea unui comitet de studiu în problema Africii de vest, care să fie însărcinat cu căutarea căilor şi mijloacelor de a se pune capăt opoziţiei R.S.A. de a preda mandatul asupra acestui teritoriu. D In luna aprilie îşi va deschide sediul la Geneva o nouă organizaţie internaţională cu caracter interguvernamental: Organizaţia Mondială a Proprietăţii Intelectuale (O.M.P.I.). Noua organizaţie va promova protecţia drepturilor de arutor asupra operelor literare şi artistice, a brevetelor, mărcilor de fabrică etc. Preşedintele R.S.F. Iugoslavia, Josip Broz Tito, va face o vizită oficială în Zambia, începînd de la 2 februarie anul acesta, la invitaţia preşedintelui Zambiei, Kenneth Kaunda, anunţă agenţia Tanjug. „ După o perioadă de 53 de zile de secetă, vineri şi sîmbătă pe coasta Japoniei dinspre Oceanul Pacific s-au înregistrat ploi torenţiale, care au provocat inundaţii, soldate cu opt morţi, numeroşi răniţi şi 11 dispăruţi. O Duminică vor avea loc in Costa Rica alegeri prezidenţiale. Printre candidaţii consideraţi a avea cele mai mari şanse se află foştii preşedinţi Jose Figueres şi Mario Echandi. Un număr de aproximativ 50 000 de studenţi de la Universitatea din Djakarta au declarat sîmbătă o grevă în semn de protest faţă de prădarea şi incendierea unei şcoli catolice din oraş, de către un grup de tineri musulmani. Corespondentul Agerpres, Al. Pintea, transmite: Sîmbătă a fost semnat la Budapesta protocolul privind schimbările directe de mărfuri şi colaborarea tehnico-ştiinţifică pe anul 1970 între ministerele Comerţului Interior din România şi Ungaria. Protocolul a fost semnat din partea română de către Nicolae Bozdog, ministrul comerţului interior, iar din partea ungară de Szurdi István, ministrul comerţului interior. Din cursul nopţii de vineri spre sîmbătă, în centrul Manilei au continuat incidentele dintre studenţi şi poliţie, care, după cum relevă agenţia Reuter, s-au transformat într-o adevărată bătălie. Poliţia a deschis focul împotriva demonstranţilor, omorînd patru studenţi şi rănind alţi 100. Acest bilanţ a fost anunţat oficial de poliţie. „ Vineri seara s-au terminat lucrările Conferinţei la nivel înalt a Organizaţiei comune africană şi malgaşă (O.C.A.M.). Lucrările conferinţei au permis şefilor statelor participanţi să facă un schimb de păreri in legătură cu realizarea unei înţelegeri depline intre toţi membrii organizaţiei, se relevă în comunicatul final. O la Londra a fost semnat acordul de colaborare în domeniul culturii şi învăţămîntului între Iugoslavia şi Marea Britanie pe o perioadă de doi ani, anunţă agenţia Tanjng. Documentul prevede acordarea reciprocă de burse de studii, schimburi de lucrători în domeniul învăţămîntului şi culturii, precum şi schimburi de grupuri artistice. Pentru a pune capăt tulburărilor şi incidentelor intercomunitare din Ulster autorităţile nordirlandeze au hotărît să reinstituie măsura închiderii barurilor şi a altor localuri de noapte, cu două ore mai devreme, în zilele de sîmbătă şi duminică. De asemenea, in urma conflictelor de la Belfast şi Londonderry, patrulele speciale ale trupelor britanice, dislocate în provincie, au fost puse în stare de alertă. Ministrul venezuelean al muncii, Alfredo Tarre Murzi, a declarat că în prezent în ţară există peste 700.000 de şomeri. Această cifră reprezintă 6,5 la sută din populaţia ţării şi se ridică la 11 la sută dacă se iau în considerare şi şomerii parţiali. TENSIUNE ÎN LESOTHO Ultimele rezultate oficiale ale alegerilor recente din această ţară, anunţate la Maseru, arată că Partidul naţional, al cărui lider este primul ministru Jonathan Leabua, ca şi Partidul „Congresul" au obţinut fiecare cite 23 de mandate în Consiliul Naţional (parlament), format din 60 de deputaţi. Agenţia Reuter arată însă că la Maseru circulă zvonuri potrivit cărora postul de radio oficial ar fi ascuns adevăratele rezultate. După cum se ştie, cu puţin înainte de arestarea sa, liderul partidului de opoziţie „Congresul", Ntsu Mokhehle, a afirmat că partidul său ar fi cîştigat 33 de locuri (deci majoritatea) în Parlament. Agenţia menţionată precizează, cu acest prilej, că autorităţile sudafricane urmăresc cu viu interes evoluţia situaţiei din Lesotho, mai ales datorită faptului că guvernul premierului Jonathan Leabua a dus pînă în prezent o politică „de cooperare cu R.S.A.", în timp ce Mokhehle, partizan al intereselor africane, a cerut apărarea independenţei economice a Lesotho-ului faţă de Republica Sud-Africană şi totodată înlocuirea tuturor funcţionarilor civili sud-africani din administraţia ţării. MASERU 31 (Agerpres). — După decretarea stării de urgenţă în Lesotho, primul ministru, Leabua Jonathan, a anunţat într-o declaraţie radiodifuzată că rezultatele recentei confruntări electorale au fost anulate şi că în ţară vor fi organizate noi alegeri generale cît mai curînd posibil şi va fi elaborată, de asemenea, o altă Constituţie. Leahua Jonathan a acuzat partidul de opoziţie „Congresul" că a provocat eşecul alegerilor parlamentare prin campania violentă iniţiată împotriva Partidului Naţional de guvernămînt. După cum se ştie, liderul partidului „Congresul", Nisu Mokhehle, a fost arestat după ce a declarat că partidul său, care se pronunţă pentru apărarea independenţei economice a ţării, aservită actualmente intereselor R.S.A., a obţinut victoria electorală, afirmaţie contrazisă ulterior de guvernul de la Maseru.După evenimentele survenite zilele acestea, situaţia se menţine încordată, mai ales în capitala ţării, Maseru, unde au fost instituite severe restricţii de circulaţie. Forţele poliţieneşti patrulează continuu pe străzile oraşului, pentru a preveni declanşarea unor tulburări de amploare. După cum s-a anunţat, regele Moshoeshoe al ll-lea este arestat la domiciliu, situaţia lui urmînd să fie clarificată abia după elaborarea noii Constituţii. in Salvador a fost proclamată starea excepţională SAN SALVADOR 31 (Agerpres). — In Salvador a fost proclamată starea excepţională, în urma noilor incidente cu Hondurasul, calificate de agenţiile de presă drept cele mai serioase de l- 18 iulie anul trecut, data care marca încetarea conflictului armat dintre cele două ţări, cunoscut sub denumirea de „războiul fotbalului". Starea excepţională în Salvador fusese retrasă după începerea tratativelor între cele două ţări, în capitala costaricană, în prezenţa unei echipe de mediere a C.S.A. Potrivit declaraţiei ministrului de externe al Salvadorului, Francisco Jose Guerrero, aceste tratative vor continua în ciuda noilor incidente semnalate. învinuirile şi ameninţările reciproce, remarcă agenţiile de presă, ar putea să se materializeze într-o nouă escaladare a conflictului dintre cele două ţări, care a făcut deja peste 2.000 de victime de ambele părţi. In acelaşi timp, cercurile C.S.A. îşi exprimă speranţa că incidentele nu se vor extinde şi că totul se va limita la o escaladă verbală. Înmînarea de ordine şi medalii româneşti unor cetăţeni sovietici MOSCOVA 31. — Corespondentul Agerpres, L. Duţă, transmite: La Odesa şi Lvov au avut loc solemnităţi în cadrul cărora ministrul Ion Ciubotaru, consilier al ambasadei române în U. R. S. S., şi colonel Cornel Berar, ataşatul militar, aero şi naval al României in Uniunea Sovietică, au înmînat unor cetăţeni sovietici ordine şi medalii româneşti conferite pentru participarea acestora la eliberarea ţării noastre de sub jugul fascist şi pentru contribuţia la întărirea prieteniei sovietoromâne. Printre cei distinşi au fost general-colonel A. G. Şurupov, comandantul regiunii militare Odesa, generalii-maior P. F. Ciuiko, N. Z. Galai, G. I. Grohoveţki, A. S. Gorbunov din regiunea militară Odesa, precum şi Zoia Nazarenko, vicepreşedintă a Comitetului Executiv al Sovietului regional Odesa, preşedinta filialei asociaţiei de prietenie sovieto-română, general-locotenent G. I. Obaturov, comandantul regiunii militare Lvov, generaliilocotenent V. I. Moroz şi P. S. Bilaonov şi general-maior M. I. Doronin din regiunea militară Lvov. Inmînînd decoraţiile, Ion Ciubotaru i-a felicitat pe cei distinşi în numele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România. Mai mulţi generali sovietici decoraţi au exprimat conducerii de partid şi de stat a României mulţumiri pentru distincţiile acordate. La solemnităţi au luat parte reprezentanţi ai organelor locale de partid şi de stat, precum şi ai regiunilor militare respective. PREZENŢE ROMÂNEŞTI HELSINKI 31 (Agerpres). — Mircea Maliţa, adjunct al ministrului afacerilor externe al României, care se află într-o vizită la Helsinki, la invitaţia ministrului de externe finlandez, a fost primit vineri de Mauno Koivisto, primul ministru al Finlandei. In aceeaşi zi, oaspetele român a avut o întrevedere cu Ahti Karjalainen, ministrul afacerilor externe finlandez. In timpul vizitei sale în Finlanda, adjunctul ministrului afacerilor externe a avut convorbiri cu Jorma Vanamo, secretar de stat, şi cu funcţionari superiori din Ministerul de Externe finlandez. Cu acest prilej, au fost trecute în revistă relaţiile dintre România şi Finlanda şi s-a procedat la un schimb de vederi în legătură cu problemele securităţii europene. La întrevederi a fost prezent ambasadorul României în Finlanda, Mircea Bălănescu. La solicitarea asociaţiei „Paasikivi", la 29 ianuarie, Mircea Maliţa a prezentat o expunere despre politica externă a României. MOSCOVA 31 Corespondentul Agerpres, L. Duţă, transmite: La Leningrad a fost deschisă o expoziţie românească de maşini-unelte şi utilaje forjă-presă, organizată de întreprinderea de stat pentru comerţ exterior „Maşinexport" din Bucureşti. Au participat reprezentanţi ai Ministerului Comerţului Exterior al U.R.S.S., ai Camerei de comerţ unionale, ai Sovietului orăşenesc Leningrad, ai întreprinderii de stat pentru comerţ exterior din Bucureşti, precum şi ai Ambasadei române din Moscova.După deschidere, a avut loc o conferinţă de presă în cadrul căreia directorul expoziţiei a răspuns la întrebările ziariştilor. CAIRO 31 — Corespondentul Agerpres, C. Oprică, transmite: Deputaţii români Ion Mărgineanu, secretar al Marii Adunări Naţionale, redactor-şef al ziarului „România Liberă", Ştefan Bîrlea, vicepreşedinte al Comisiei pentru învăţămînt, ştiinţă şi cultură, prim-vicepreşedinte al Consiliului Naţional al Cercetării Ştiinţifice, prof. univ. Mihail Ghelmegeanu, vicepreşedinte al Comisiei juridice şi vicepreşedinte al Ligii române de prietenie cu popoarele din Asia şi Africa, au sosit vineri după-amiază la Cairo, pentru a părticică la Conferinţa internaţională a parlamentarilor referitoare la situaţia din Orientul Apropiat. Deputaţii români au fost primiţi de Abdel Mohamed Zayat, secretar general al Adunării Naţionale a Republicii Arabe Unite, şi de deputaţi egipteni. Au fost prezenţi, de asemenea, Titus Sinu, ambasadorul extraordinar şi plenipotenţiar al Republicii Socialiste România în R.A.U., şi membri ai ambasadei române. VARŞOVIA 31. — Corespondentul Agerpres, I. Dumitraşcu, transmite: La invitaţia Uniunii Pionierilor din R.P. Polonă, o delegaţie a Consiliului Naţional al Organizaţiei pionierilor din Republica Socialistă România, condusă de preşedintele Consiliului, Virgiliu Radulian, adjunctul ministrului învăţămîntului, a sosit la Varşovia într-o vizită oficială. HAGA 31 Corespondenţă de la M. Moarcăş: Cu prilejul turneului pe care îl întreprinde în Olanda ansamblul folcloric „Căluşul" al căminului cultural din comuna Scorniceşti, sîmbătă a avut loc în localitatea Goes festivitatea inaugurării unei expoziţii turistice şi de artă populară românească. La inaugurarea expoziţiei au luat parte numeroase oficialităţi, cunoscuţi oameni de artă şi cultură din localitate, precum şi membrii ansamblului „Căluşul". Corul de copii al municipalităţii a intonat imnurile de stat ale Olandei şi României, după care locţiitorul guvernatorului provinciei Zeeland, Van Gijsbergen, şi ambasadorul României la Haga, George Elian, au rostit cuvîntări. Primul spectacol in Olanda al solilor artei populare din Scornicești — aşteptat cu mult interes — va avea loc miercuri seara în localitatea Goes. în urma incidentelor din India... re au avut loc vineri, după aflarea hotărîrii Cabinetului de la Delhi de a îngloba oraşul Chandigarh în teritoriul statului învecinat Punjab. Aproximativ 300 de demonstranţi au fost arestaţi. In cursul ciocnirilor cu aceştia, poliţia a deschis focul, provocînd moartea a şase persoane. Demonstranţii au atacat gările, oficiile guvernamentale, autobuzele şi au organizat numeroase procesiuni pe întreg teritoriul statului. ★ Deşi populaţia statului Punjab a primit cu satisfacţie hotărîrea privind menţinerea capitalei statului la Chandigarh, totuşi anumite persoane s-au arătat nemulţumite de unele prevederi ale deciziei cabinetului indian. Acestea se referă la acordarea unei despăgubiri de 200 milioane de rupii statului Haryana, pentru a-şi construi o nouă capitală, precum şi la înglobarea, cu titlu de compensaţie, în teritoriul acestui stat, a unei părţi din fertila regiune Fazilka, care pînă acum aparţinea Punjabului. DELHI 31 (Agerpres). — Sîmbătă, unităţile militare au continuat să patruleze în oraşele cu populaţie majoritară hindusă din statul indian Haryana, ca urmare a incidentelor singeroase ca- in ■ AM ___Smi m mmmmm mmmJI m m Mj§§| ■ 6 J§l ifc. lliiiliiiiiiiiiiiliiilii »»♦»»♦♦♦♦♦♦♦ INSULELE FIJI formează un arhipelag australian situat in Pacificul de sud. In componența lui intră circa 320 de insule din care peste o sută sunt locuite. In fotografie: Pe una din străzile orașului Suva, capitala arhipelagului. llllllllllllllllllllllll 'S NOTE Acorduri în rivalitate? A constituit oare recentul dialog franco-britanic, prilejuit de vizita ministrului de externe francez, Maurice Schumann, la Londra, un pas înainte în ameliorarea relaţiilor dintre cele două ţări? Este întrebarea pe care şi-o pun aproape în unanimitate observatorii politici. Influenţaţi, probabil, de „francheţea dialogului" (Le Monde), precum şi de afirmaţiile făcute la Londra cum că interlocutorii ar fi constatat că punctele lor de vedere asupra unor probleme nu sînt atît de divergente pe cît s-a crezut, aceştia sînt tentaţi să considere că relativa îmbunătăţire este întrucîtva reală. Afectate serios, mai ales de veto-ul francez opus intrării Angliei în Piaţa comună, relaţiile franco-britanice par să găsească în ultimul timp, cel puţin în această problemă, un climat mai favorabil. „Nu"-ul categoric al generalului de Gaulle a căpătat, după reuniunea la nivel înalt de la Haga, forma unui „da" condiţionat, care sporeşte vizibil speranţele Angliei. Schumann a ţinut însă cu tot dinadinsul să menţioneze încă o dată că, dacă Marea Britanie vrea să intre în Piaţa comună, va trebui să accepte atît prevederile Tratatului de la Roma, cît şi hotărîrile luate ulterior de „cei şase". Poziţiile franco-britanice înregistrează o apropiere şi în ce priveşte unele probleme internaţionale. Cel puţin în chestiunea Orientului Apropiat punctele de vedere cunosc o oarecare convergenţă. Britanicii au primit favorabil recentul plan francez de soluţionare a crizei. De asemenea, guvernul englez nu împărtăşeşte sentimentul de nemulţumire manifestat de Administraţia americană faţă de hotărîrea Franţei de a livra avioane „Mirage" Libiei. Acestor apropieri de poziţii li se mai pot adăuga şi altele de mai mică importanţă. Sunt ele suficiente pentru a putea vorbi de o ameliorare reală? Este puţin probabil. In ciuda faptului că Anglia doreşte reîntoarcerea Franţei în U.E.O., discuţiile referitoare la relaţiile din cadrul acestui organism au reliefat serioase controverse. Ca şi pînă acum, Franţa consideră că U.E.O. trebuie să aibă doar un caracter consultativ şi condiţionează revenirea ei de menţinerea acestui organism în limitele iniţiale. Ambasadorul englez la Paris, Christopher Soames, a declarat chiar că, între Franţa şi Anglia vor exista totdeauna rivalităţi. Fără îndoială că apropierea franco-britanică este condiţionată şi de evoluţia relaţiilor interoccidentale, şi în special a celor dintre Londra şi Washington. Primirea rece făcută premierului Wilson în S.U.A. ar putea determina guvernul laburist să forţeze şi mai mult orientarea politicii britanice spre o apropiere cu ţările Europei occidentale. AUREL ZAMFIRESCU IN Is Is s IIs Is Is Is Is I s încetinirea ritmului de dezvoltare in economia S. U. A. Noile comenzi primite de fabricanţii de bunuri de folosinţă îndelungată — unul dintre indicii cheie ai economiei S.U.A. — au scăzut în mod substanţial în decembrie, pentru a treia lună consecutiv. Declinul se cifrează valoric la 1,5 miliarde dolari, ceea ce reprezintă un procentaj neobișnuit de mare, aducînd totalul noilor comenzi din decembrie la 29,5 miliarde dolari. Raportul Ministerului Comerțului consacrat noilor comenzi adaugă astfel încă un element la lista crescîndă de statistici economice care confirmă o încetinire a ritmului de dezvoltare în economie. Cifrele pentru decembrie indică, de asemenea, faptul că producţia industrială în construcţia de locuinţe se află în declin, că venitul personal a crescut în cea mai mică măsură în comparaţie cu întregul an şi că, deşi pe ansamblu şomajul nu a crescut, nici numărul celor cuprinşi în noi locuri de muncă nu a crescut. Declinul noilor comenzi este o tendinţă care s-a răspîndit larg în rîndul diferitelor grupuri industriale. Cea mai accentuată scădere se semnalează la comenzile primite de Industria de utilaje pentru transporturi, un sector în care sunt incluse și uzinele de automobile. Declinul din această industrie se cifrează la 1,5 miliarde dolari, reducînd totalul valoric al comenzilor din luna decembrie la numai 6,6 miliarde dolari. Raportul Ministerului Comerţului susţine că toate ramurile acestei industrii au înregistrat reduceri similare. O altă scădere importantă a avut loc în contractele pentru producătorii de maşini şi utilaje care au pierdut 200 milioane dolari. Creşteri parţiale dar nesemnificative au avut loc numai în industria electrotehnică şi în industria de bunuri de consum durabile. Cele trei luni de declin constant în contracte reprezintă o scădere semnificativă faţă de nivelul maxim de 32,1 miliarde dolari atins în septembrie. Această reducere pare să indice în mod clar că în sectorul de producere a bunurilor de folosinţă îndelungată există o slăbiciune persistentă. Nivelul noilor comenzi se înfăţişează grafic ca un zig-zag, dar trei luni de declin constant reprezintă o excepţie neobişnuită în acest sector, într-un moment cînd toate ramurile de bază ale economei se află în declin. („International Herald Tribune") Din presa străină Decretarea stării de urgenţă în Guatemala CIUDAD DE GUATEMALA 31 (Agerpres). Actele de violenţă înregistrate în ultimul timp in Guatemala au determinat pe preşedintele Montenegro să suspende drepturile constituţionale şi să declare starea de urgenţă. Vineri s-a anunţat că colonelul în retragere, Oscar Giron Perrone a fost găsit împuşcat la locuinţa sa, situată la 30 km de capitala ţării. Moartea acestuia s-a produs la trei zile după asasinarea cunoscutului ziarist guatemalez, Isidoro Zarco. Nu se cunoaşte încă mobilul crimei. S-a precizat doar că Perrone era unul dintre sprijinitorii candidatului la alegerile prezidenţiale, Carlos Arana Osorio, din partea Partidului Mişcarea de eliberare naţională şi Partidului instituţional democratic. El fusese directorul penitenciarelor din Guatemala şi şef al poliţiei secrete. Redacția ,i .d,»M,tr„„, «* Mara,. Piata Er»,l, Sovietici 3. Teleto,„e , 26-88, 26-89 Abonamentele a. tac I, oficiile poeta,e. factor, poet.li « diluxoru voluntar, d,n întreprinderi « i„s,i.„„i l iparul , Întreprinderea Poligrafică Tg.-Mureș Comanda nr 267. "40 37?