Steaua Roşie, decembrie 1970 (Anul 21, nr. 282-308)

1970-12-01 / nr. 282

rAUSirt 4 blfcAUA KUSIJC Actualitatea internaţională Declaraţiile preşedintelui Seku Ture CONAKRY 30 (Agerpres). — Seku Ture, preşedintele Guineei, a făcut duminică o declaraţie, difuzată de postul de radio „Vocea revoluţiei", în care a cerut tuturor ţărilor africane să-şi intensifice acţiunile în vederea eliberării teritoriilor aflate încă sub jugul colonialiştilor sau regimurilor rasiste. Preşedintele Seku Ture a subliniat că evenimentele care au loc pe teritoriul guineez constituie o adevărată lecţie de care trebuie să ţină seama celelalte ţări. El a arătat în continuare că împotriva Guineei sunt permanent organizate comploturi din momentul dobîndirii independenţei, în anul 1958. Preşedintele Seriu Ture a arătat că el a denunţat în nenumărate rinduri, atit în declaraţiile făcute în ţară cît şi în faţa instanţelor internaţionale, existenţa unor centre de antrenament în diferite regiuni ale continentului african, care pregătesc grupuri pentru a provoca tulburări în ţările care şi-au dobindit recent independenţa. Seku Ture a relevat, totodată, larga solidaritate a ţărilor africane şi din alte regiuni ale lumii cu Guineea şi aspra lor condamnare a actelor de încălcare a suveranităţii acestei ţări. In sprijinul Guineei s-au pronunţat popoarele din Africa, Orientul Mijlociu, Europa, Asia, America, precum şi organizaţii sindicale, de tineret şi de femei din aproape toate ţările lumii. Cuvîntarea lui L. aniversării creării EREVAN 30 (Agerpres). — In cuvîntarea rostită cu prilejul celei de-a 50-a aniversări a creării Republicii Sovietice Socialiste Armeană și a Partidului Comunist din Armenia, Leonid Brejnev secretar general al C.C. al P.C.U.S., s-a referit pe larg la realizările obţinute de Armenia Sovietică în toate domeniile vieţii economice, sociale şi spirituale, succese cu care republica se prezintă la semicentenarul său. El a arătat că înfăptuirile poporului armean se înscriu în gama largă a realizărilor ce se obţin în întreaga Uniune Sovietică în întîmpinarea celui de-al XXIV-lea Congres al P.C.U.S. In cuvîntarea sa, vorbitorul a abordat, de asemenea, unele probleme ale vieţii internaţionale. In legătură cu situaţia din Vietnam, el a arătat că „drumul spre lichidarea războiului este clar — încetarea amestecului militar al S.U.A., retragerea trupelor agresorilor şi asigurarea pentru poporul vietnamez a posibilităţii de a-şi rezolva singur treburile sale. Tocmai în aceasta constă esenţa propunerilor Guvernului Revoluţionar Provizoriu al Republicii Vietnamului de Sud şi ale Republicii Democrate Vietnam pe care noi le sprijinim pe deplin". Referindu-se la situaţia din Orientul Apropiat, vorbitorul a reamintit importanţa pentru rezolvarea conflictului a rezoluţiei adop- Brejnev cu prilejul R. S. S. Armenia tate la 4 noiembrie de Adunarea Generală a O.N.U., care vorbeşte clar despre necesitatea evacuării teritoriilor arabe ocupate de Israel, despre necesitatea reglementării pe cale politică a conflictului, în, spiritul rezoluţiei Consiliului de Securitate din noiembrie 1967. Evocînd apoi unele probleme europene şi eforturile pe care Uniunea Sovietică şi celelalte ţări socialiste le depun pentru întărirea păcii, securităţii şi dezvoltării colaborării paşnice, vorbitorul a subliniat că pe continent au loc schimbări importante, care pot fi apreciate cu destul temei ca fiind schimbări spre bine. Sărbătorirea Zilei republicii in Iugoslavia BELGRAD 30. — Corespondentul Agerpres, George Ionescu, transmite: Ziua de 29 noiembrie, Ziua republicii, a fost sărbătorită în toată Iugoslavia prin numeroase manifestări, adunări festive, sesiuni □le unor instituţii ştiinţifice, programe cultural-artistice, precum şi festivităţi de inaugurare a unor obiective economice. . ........... In numeroase colective de muncă, universităţi muncitoreşti şi populare, in şcoli au fost organizate conferinţe în cadrul cărora a fost evocat evenimentul istoric de la 29 noiembrie 1943, dată cînd, în plin război, în oraşul Jaiţe din Bosnia a avut loc sesiunea Vecei antifasciste de eliberare naţională care a reunit pe reprezentanţii tuturor popoarelor iugoslave, sesiune care a pus bazele Iugoslaviei noi. Aniversarea zilei de 29 noiembrie a fost cinstită în mod deosebit in oraşul Maiţe, unde s-a desfăşurat o manifestare simbolică reunind sute de tineri din 20 de oraşe ale ţârii,exprimînd frăţia şi unitatea indisolubilă a popoarelor iugoslaviei socialiste. Adunare festivă la Tirana TIRANA 30 (Agerpres). La Tirana a avut loc o adunare festivă consacrată celei de-a 58-a aniversări a proclamării independenţei naţionale şi celei de-a 26-a aniversări a eliberării ţării de sub jugul fascist. Au fost de faţă Enver Hodja, prim-secretar al C.C al Partidului Muncii din Albania, Haxhi Lleshi, preşedintele Prezidiului Adunării Populare. Mehmet Shehu, preşedintele Consiliului de Miniştri, şi alţi conducători de partid şi de stat albanezi Kadri Hazbiu, membru supleant al Biroului Politic al C.C. al P.M.A., a rostit o cuvîntare în care a evocat marile succese obţinute de poporul albanez în direcţia apărării şi consolidării puterii populare, în activitatea de transformare socialistă a ţării. Referindu-se la relaţiile externe, vorbitorul a arătat printre altele, că Albania va urma, cu continuitate şi hotărîre politica de bună vecinătate şi coexistenţă paşnică leninistă cu toate ţările, pe baza principiilor neamestecului în treburile interne, respectului suveranităţii şi integrităţii teritoriale, egalităţii în drepturi şi avantajului reciproc. R.P. ALBANIA. — Noile construcţii de locuinţe din centrul oraşuluimuzeu Berat. La piele in Canegia PNOM PENH 30 (Agerpres). Agenţiile de presă relatează că forţele de rezistenţă populară au reuşit luni să izoleze complet întregul efectiv de 30.000 de soldaţi ai regimului Lon Noi, care participă la operaţiunile de pe aşa-zisul front de nord. Aceştia au fost dispersaţi în mici grupuri, în urma violentelor atacuri lansate continuu de forţele patriotice cambodgiene. Totodată, s-a anunţat că au fost tăiate toate căile de aprovizionare ale acestor trupe. In acelaşi timp, forţele de rezistenţă populară au iniţiat o serie de acţiuni ofensive pe întregul teritoriu cambodgian şi înaintează rapid spre Pnom Penh, menţionează agenţia France Presse. Forţele patriotice se află în prezent la numai 30 de kilometri de capitală — precizează agenţia citată. Atacuri ale forţelor patriotice din Vietnamul de sud SAIGON 30 (Agerpres). Forţele patriotice din Vietnamul de sud au lansat, în cursul nopţii de duminică spre luni, zece bombardamente cu mortiere şi rachete asupra unor obiective militare ale trupelor americano-saigoneze. Cel mai important dintre acestea a fost îndreptat împotriva bazei aeriene americane de la Phang Rang, din provincia de coastă Ninh Thuan, la 260 km de Saigon. In cursul aceleeaşi nopţi, o unitate de puşcaşi marini a trupelor americane a fost atacată de patrioţi la sud de Da Nang, suferind pierderi în oameni şi materiale. Pe de altă parte, duminică au fost înregistrate ciocniri între detaşamente ale forţelor patriotice şi mai multe companii ale trupelor saigoneze, în apropierea capitalei sud-vietnameze. . Preşedintele Ugandei, Milton Obote, a declarat că Africa nu a scăpat încă de manevrele unor forţe străine. El a relevat că evenimentele din Guineea demonstrează că aceste forţe încearcă „să ştirbească independenţa africanilor, să oprească înaintarea independentă a Africii spre o viaţă mai bună". • Luni s-au deschis la Tokio lucrările celui de-al 34-lea congres al Partidului Socialist din Japonia. Cei aproximativ 400 de delegaţi la congres urmează să examineze orientarea activităţii partidului în perioada următoare şi să aleagă organele de conducere ale partidului. @ Pentru prima oară după alegerile generale din iunie, care au adus la putere în Marea Britanie partidul conservator, popularitatea laburiștilor este mai mare decît a rivalilor lor, arată ziarul „Daily Express" de luni, publicînd rezultatele unui sondaj al opiniei exprimate de insulari. Potrivit ziarului, laburiştii se bucură de simpatia a 48 la sută dintre cei chestionaţi, iar pentru conservatori se pronunţă 45 la sută (aceasta în timp ce în iunie conservatorii au obţinut în alegeri 46,2 la sută din voturi, iar laburiştii 43,8 la sută). @ Comisia de anchetă asupra crimelor de război americane din Laos a dat publicităţii o declaraţie în care condamnă extinderea agresiunii S.U.A. în această ţară. Agen ţia Khaosan Pathet Lao, care difuzează această declaraţie, arată că numai în cinci zile, între 8 şi 13 octombrie a. c., avioane americane de bombardament „B-52“ au lansat asupra regiunilor sudice ale Laosului peste 500 de tone de bombe.  Pe aeroportul internaţional Lydda, care deserveşte Tel Avivul, un avion de transport „Boeing-707" al companiei americane TWA, care rula pe pista de decolare, s-a ciocnit în noaptea de duminică spre luni cu un avion militar de transport israelian, remorcat d- un tractor. In urma ciocnirii a rezultat un incendiu urmat de explozia aparatelor. Cei doi membri ai echipajului avionului israelian au fost uciși, în timp ce echipajul american a reuşit să se salveze. Potrivit datelor Institutului brazilian de statistică, populaţia oraşului Rio de Janeiro, fosta capitală a ţării şi în prezent cel de-al doilea oraş în ce priveşte numărul locuitorilor, a ajuns acum la aproximativ 4.200.000 de persoane. In apropierea localităţii columbiene Rovira, s-a prăbuşit duminică intr-o prăpastie un autocar. Accidentul s-a soldat cu 24 de morţi şi 22 de răniţi, dintre care mulţi în stare gravă. La Kinshasa au luat sfirşit convorbirile dintre delegaţiile economice ale R.S.F. Iugoslavia şi Republicii Democratice Congo. Intre cele două ţări a fost semnat un acord privind colaborarea tehnică şi ştiinţifică bilaterală. In Republica Coasta de Fildeş au avut loc duminică alegeri prezidenţiale şi legislative. Preşedintele Felix Houpehouet-Boigny a fost ales pentru a treia oară consecutiv în funcţia de şef al statului. Au fost desemnaţi, de asemenea, 100 de deputaţi pentru Adunarea Naţională. Potrivit primelor rezultate ale alegerilor, în faţa urnelor s-au prezentat un număr de 1.961.749 de alegători, din totalul de 1.977.934 înscrişi pe listele de vot. La Varşovia a fost semnat protocolul cu privire la schimbul de mărfuri pe anul 1971, între Ministerul Comerţului Interior al R.P. Polone şi Ministerul Comerţului al U.R.S.S. Protocolul prevede schimburi comerciale în ambele direcţii în valoare de 75 milioane zloţivalută. A fost semnat, de asemenea, un protocol privind colaborarea tehnico-ştiinţifică dintre cele două ministere pe anul 1971. Cercetările întreprinse pentru descoperirea diplomatului englez James Cross, răpit la 5 octombrie de membri ai organizaţiei separatiste Frontul pentru eliberarea Quebec-ului, au intrat în a noua săptămină, fără ca autorităţile să fie în măsură de a anunţa realizarea vreunui progres. Intenţiile actuale ale autorilor răpirii nu sunt însă cunoscute. „ Poluarea mediului înconjurător, un adevărat pericol pentru viaţa locuitorilor centrelor industriale şi a aglomerărilor urbane, a devenit una din principalele probleme aflate în atenţia opiniei publice nipone. Duminică, la apelul lansat de organizaţiile sindicale,in întreaga ţară au fost organizate mari adunări cu prilejul cărora participanţii au evocat marele pericol al infectării nocive în oraşele japoneze, fenomen datorat activităţii intense a fabricilor, uzinelor şi autovehiculelor. Peste 800.000 de persoane din 150 de oraşe nipone au cerut adoptarea urgentă de măsuri concrete împotriva poluării apei şi aerului, ce a devenit ameninţătoare pentru viaţa populaţiei din centrele industriale. Preşedintele Republicii Arabe Unite, Anwar Sadat, a ordonat eliberarea a 21 de membri ai partidului Baas din Irak, acuzaţi de activităţi subversive împotriva autorităţilor de la Cairo, anunţă agenţia M.E.N. Referindu-se la această hotărîre, ziarul egiptean „Al Ahram" scrie că ea a fost adoptată în scopul menţinerii legăturilor dintre poporul R.A.U. şi poporul irakian, legături care prevalează asupra divergenţelor. La Champigny a luat sfirşit Congresul Mişcării franceze pentru pace. Congresul a lansat un apel întregii opinii publice franceze precum şi conducătorilor tuturor organizaţiilor politice şi sociale cerindu-le să acţioneze cu energie pentru retragerea necondiţionată a trupelor americane din Indochina, pentru întărirea solidarităţii cu toate popoarele care luptă pentru independenţa lor. După cum relatează agenţia Taniug, şeful statului cambodgian, prinţul Norodom Sianuk, a declarat într-un interviu acordat la Pekin corespondentului special al ziarelor „Borba" şi „Vecerni Novosti" că, in primăvara sau in vara anului viitor, va face o vizită în Iugoslavia. Referitor la actuala situaţie din Cambodgia, Norodom Stanik a afirmat că Frontul Unit Naţional din Cambodgia a eliberat deja două treimi din teritoriul ţării. Lucrările Conferinţei anuale a Partidului Socialist Popular din Danemarca, desfăşurate la Copenhaga, s-au încheiat prin adoptarea în unanimitate a unei revoluţii în care se menţionează că P.S.P. se pronunţă pentru ieşirea ţării din N.A.T.O., pentru adoptarea unui statut de neutralitate şi împotriva aderării la Piaţa comună. TELEGRAME nn TELEGRAME ■ TELEGRAME PREZENŢE ROMÂNEŞTI VIENA 30. — Corespondentul Agerpres, Petre Stăncescu, transmite: Eisenstadt, capitala provinciei Burgenland, oraşul lui Haydn, găzduieşte în această săptămînă „Zilele culturii româneşti . Luni după-amiază, in prezenţa reprezentanţilor autorităţilor locale s-a deschis la „Stadthalle" expoziţia de artă populară românească şi peisaje din România. In cuvîntările rostite la deschidere, primarul oraşului Eisenstadt, Hans Tinhof, şi consilierul cultural F. Ohrhammer, membru al guvernului regional, au exprimat bucuria de a găzdui această expoziţie, mijloc de adincire a cunoaşterii reciproce. Vorbitorii au subliniat interesul pe care locuitorii din acest land îl manifestă faţă de dezvoltarea României şi a politicii ei de pace Mulţumind călduros gazdelor pentru concursul dat la realizarea expoziţiei, ambasadorul României la Viena, Dumitru Aninoiu, a arătat că această manifestare este o expresie a bunelor relaţii dintre Austria şi România. ★ MOSCOVA 30. — Corespondentul Agerpres, L. Duţă, transmite: In sala de festivităţi a Institutului pedagogic V.I. Lenin din Moscova a avut loc la 30 noiembrie o seară consacrată împlinirii a 90 de ani de la naşterea remarcabilului publicist, scriitor şi militant pe ţărim social român N.D. Cocea. La această manifestare, organizată de Uniunea asociaţiilor sovietice de prietenie şi relaţii culturale cu ţările străine, Asociaţia de prietenie sovieto-română (A.P.S.R.), Institutul de slavistică şi balcanistică al Academiei de Ştiinţe a U.R.S.S. şi Institutul pedagogic V. I. Lenin, au luat parte oameni de ştiinţă sovietici, membri ai conducerii centrale a A.P.S.R., ziarişti, studenți, membri ai Ambasadei române. REPUBLICA MAU: Vedere dintr-un sat. Pakistan Fonduri pentru reconstrucţie DACCA 30 (Agerpres). Consiliul de Miniştri al Pakistanului a aprobat duminică un plan de cheltuieli în valoare de 1.860 milioane rupii (aproximativ 172 milioane dolari), destinat reconstrucţiei în zonele recent calamitate de devastatorul ciclon care a lovit Pakistanul de Est. Pe lîngă lucrările de refacere, planul are în vedere, de asemenea, realizarea unor obiective care să asigure „un grad rezonabil de protejare a populaţiei împotriva unui dezastru asemănător". Consiliul de Miniştri a însărcinat, totodată, organele locale din Pakistanul de Est să creeze o organizaţie permanentă pentru soluţionarea problemelor care apar în urma calamităţilor naturale. Pentru a preveni repetarea unor catastrofe în viitor, guvernul pakistanez a solicitat experţilor din diferite ţări să acorde asistenţă în stabilirea mai precisă a traseelor pe care se deplasează cicloanele. După cum s-a precizat din surse oficiale, guvernul Pakistanului de Est a decis să treacă la aplicarea măsurilor de reconstrucţie pe baza unui plan de urgenţă, fără a mai aştepta fonduri din partea Băncii Mondiale. .89 Abonamentele se fac la oficiile poştale, factorii poştali şi difuzorii voluntari poligrafică Tg.-Mureş, Comanda nr. 893, din întreprinderi şi instituţii. Redacţia şi administraţia: Tg.-Mureş, Piaţa Eroilor Sovietici nr. 3. Telefoane: 1.16 88 1.16 Tiparul: întreprinderea Vizita, delegaţiei P.C.R. în Belgia BRUXELLES 30 (Agerpres). Regiunile flamande din nord-vestul Belgiei au constituit obiectul vizitelor de duminică ale delegaţiei Partidului Comunist Român, condusă de tovarăşul Manea Mănescu, membru al Comitetului Executiv, secretar al C.C. al P.C.R., care se află în Belgia la invitaţia Partidului Socialist Belgian. La Bruges, membrii delegaţiei au fost întîmpinaţi de Andre Legein, deputat permanent al P.S.B. in Consiliul provincial, şi de Omaar Carpeles, senator socialist. In cadrul cordialei întrevederi care a avut loc, gazdele şi-au exprimat satisfacţia de a primi în oraşul lor o delegaţie a P.C.R., cu atît mai mult cu cît le sînt foarte bine cunoscute lupta dusă de poporul român pentru independenţă şi libertate, precum şi succesele realizate astăzi in construcţia socialistă, pentru progresul multilateral al ţării. Din partea delegaţiei, tovarăşul Manea Mănescu a arătat că aceleaşi sentimente de preţuire sunt împărtăşite şi de poporul român faţă de poporul belgian; el şi-a exprimat încrederea că bunele relaţii existente între cele două ţări constituie o garanţie a extinderii lor fructuoase şi in viitor. Intre membrii delegaţiei P.C.R. şi gazde au avut loc discuţii cu privire la colaborarea româno-belgiană pe diverse planuri, printre care şi cel al turismului şi un schimb de vederi asupra experienţelor înregistrate de cele două ţări in această ramură din ce în ce mai importantă a activităţii economice. Oaspeţii români au vizitat apoi oraşul Bruges şi unele dintre monumentele sale reprezentative. Delegaţia U.G.S.R. in UD. Vietnam HANOI 30 (Agerpres). — Delegaţia Uniunii Generale a Sindicatelor din România, condusă de tovarăşul Constantin Dragan, membru al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., prim-vicepreşedinte al Consiliului Central al U.G.S.R. care întreprinde o vizită în R.D. Vietnam la invitaţia Federaţiei Sindicatelor din această ţară, a fost primită la Comitetul Central al Partidului celor ce Muncesc din Vietnam de către tovarăşul Le Thanh Nghi, membru al Biroului Politic al C.C. al Partidului. In cadrul convorbirii, desfăşurată într-o atmosferă cordială, tovărăşească, tovarăşul Le Thanh Nghi a subliniat că vizitele recente ale delegaţiei economice guvernamentale române şi a delegaţiei U.G.S.R. vor contribui la întărirea şi dezvoltarea in continuare a relaţiilor de prietenie şi colaborare frăţească ce leagă partidele şi popoarele noastre. La convorbire au fost de faţă Nguyen Cong Hoa, vicepreşedinte al Federaţiei Sindicatelor din Vietnam, şi Constantin Băbeanu, ambasadorul României la Hanoi. Delegaţia U.G.S.R. a avut, derul a exprimat profunda recunoştinţă faţă de Partidul Comunist Român, de guvernul şi poporul român pentru sprijinul preţios dat luptei drepte, eroice a poporului vietnamez. Luînd apoi cuvintul, tovarăşul Constantin Drăgan, în numele sindicatelor, al tuturor oamenilor muncii din România socialistă, a adresat un salut frăţesc şi cele mai calde urări de noi victorii poporului vietnamez în lupta nobilă pe care o duce pentru apărarea independenţei, suveranităţii şi libertăţii patriei sale, pentru făurirea societăţii socialiste. Exprimînd convingerea fermă, nestrămutată a poporului român că poporul vietnamez va repurta victoria, deoarece luptă pentru o cauză justă — cauza libertăţii şi independenţei — tovarăşul Constantin Drăgan a subliniat că partidul şi guvernul român, sindicatele, oamenii muncii din ţara noastră sunt şi vor fi şi de acum înainte alături de întregul popor vietnamez, hotărîţi să-i acorde întregul sprijin material, politic şi diplomatic, pină la victoria finală. _ ___★ mm -JfCfllg/igA',' 'ff'TrTtun Hoai Nam, membru permanent în Comitetul Executiv al Uniunii Sindicatelor pentru Eliberarea Vietnamului de Sud. Intîlnirea a decurs într-o atmosferă caldă, prietenească. In capitala R.D. Vietnam a avut loc, într-o atmosferă entuziastă, mitingul oamenilor muncii din Hanoi cu prilejul vizitei delegaţiei sindicatelor din Republica Socialistă România. In prezidiu au luat loc tovarăşii Constantin Drăgan, Constantin Băbeanu, precum şi Nguyen Cong Hoa, vicepreşedinte şi Le Van, secretar al Federaţiei Sindicatelor din Vietnam. In cuvîntul său, tovarăşul Vu Dinh, preşedintele sindicatelor din Hanoi, a salutat cu căldură delegaţia U.G.S.R., subliniind că această vizită constituie o manifestare vie a solidarităţii frăţeşti a simpatiei şi sprijinului oamenilor muncii, al întregului popor român faţă de poporul frate vietnamez. In numele muncitorilor vietnamezi, al sindicatelor din Hanoi, vorbiteCu prilejul vizitei în R.D. Viet-nam a delegaţiei U.G.S.R., ambasadorul român la Hanoi, Constantin Băbeanu, a oferit un cocteil. Au luat parte tovarăşii Le Thanh Nghi, membru al Biroului Politic al Partidului celor ceMuncesc din Vietnam, Nguyen Van Tran, secretar al C.C. al Partidului, Hoang Quoc Viet, membru al C.C. al Partidului celor ce Muncesc, preşedintele Federaţiei Sindicatelor din Vietnam, şi alte personalităţi. A fost prezent Kuong Cong Done, reprezentantul la Hanoi al Frontului Naţional de Eliberare din Vietnamul de Sud. Au participat tovarăşul Constantin Drăgan şi membrii delegaţiei sindicale române. Delegaţia sindicatelor din România a vizitat provinciile Thanh Hoa, Nam Ha şi Quang Ninh. Pretutindeni, pe parcurs ca şi în unităţile economice vizitate cu acest prilej, delegaţia română a fost intîmpinată cu multă căldură şi ospitalitate. 40 372