Steaua Roşie, ianuarie 1971 (Anul 22, nr. 1-25)

1971-01-03 / nr. 1

TEACA ROSS ORGAN AL COMITETULUI JUDEŢEAN MUREŞ AL P.C.R. ŞI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEJEAN Anul XXIII. Nr. 1 (3.974) Duminică, 3 ianuarie 1971 4 pagini, 30 de bani CUVINTAREA TOVARĂŞULUI NICOLAE CEAUŞESCU rostită la posturile de radio cu prilejul Anului D- '.GI TOVARĂŞI Şl PRIETENI, CETĂŢENI Al REPUBLICII SOCIALISTE ROMÂNIA. In aceste clipe solemne, cînd se termină încă un an de activitate rodnică şi înfăptuiri remarcabile, cînd ne aflăm în pragul unui an nou, vă adresez tuturor un călduros mesaj de salut din partea Comitetului Central al Partidului Comunist Român, a Consiliului de Stat şi a guvernului Republicii Socialiste România. Pentru poporul nostru, această sărbătoare are o semnificaţie deosebită deoarece ea marchează nu numai sfîrşitul unui an de viaţă şi muncă, ci şi încheierea planului cincinal 1966— 1970 cu rezultate bune, cu un bilanţ bogat. In aceşti ani, România socialistă a urcat o nouă treaptă în ascensiunea ei continuă pe calea civilizaţiei. S-au dezvoltat şi modernizat forţele de producţie ale ţării, a crescut avuţia naţională. Ca urmare a rezultatelor obţinute în producţia materială, a crescut venitul naţional, au fost luate noi măsuri pentru îmbunătăţirea condiţiilor de viaţă ale populaţiei de la oraşe şi sate. In această perioadă s-a înfăptuit majorarea generală a salariilor, îndeosebi a celor mici, au fost sporite pensiile, alocaţiile pentru copii, s-a intensificat construita de locuinţe. Statul nostru socialist a alest fonduri însemnate pentru dezvoltarea Avăţămîntului, culturii, ocrotirii sănătăţii. Putent spune că întregul program de edificare economică şi socială adoptat cu cinci ani în urmă de Congresul al IX-lea al partidului a fost îndeplinit cu succes. Anul 1970 a fost, după cum se ştie, şi un an ^4 o w J + rvr-'r*-s- 'r daţiile din primăvară au pricinuit pagube mari economiei naţionale şi populaţiei. Poporul nostru şi-a dovedit însă şi cu acest prilej înalta forţă morală, eroismul, patriotismul său fierbinte. In ciuda greutăţilor, planul industrial a fost îndeplinit, agricultura a furnizat economiei naţionale importante cantităţi de produse. Măsurile luate au permis asigurarea fondului de mărfuri agroalimentare necesar aprovizionării populaţiei. Toate acestea sunt o dovadă elocventă a trăiniciei şi superiorităţii orînduirii noastre socialiste, a capacităţii poporului român de a infringe şi depăşi orice obstacole în mersul său triumfător spre comunism. Progresele pe care le-am obţinut sunt o vie şi pregnantă întruchipare a activităţii neobosite desfăşurate de clasa muncitoare, de ţărănime şi intelectualitate, de toţi cetăţenii, fără deosebire de naţionalitate, care urmează cu încredere nestrămutată politica partidului — expresie a intereselor fundamentale şi a aspiraţiilor celor mai arzătoare ale poporului nostru. Daţi-mi voie ca pentru toate aceste realizări, pentru munca nobilă închinată înfloririi patriei noastre scumpe, România socialistă, să vă adresez tuturor, dragi concetăţeni, cele mai sincere şi cordiale felicitări. O dată cu începutul anului 1971, intrăm intr-o nouă etapă a dezvoltării economice şi social-culturale a ţării, concretizată în prevederile noului plan cincinal. Pe drept cuvînt se poate spune că cincinalul viitor, întocmit pe baza Directivelor celui de-al X-lea Congres al partidului, va asigura ridicarea la un nivel superior a întregii economii naţionale, atît ca potenţial, dar mai ales din punct de vedere calitativ. îndeplinirea planului de stat pe 1971 — adoptat recent de Marea Adunare Naţională — va crea premisele pentru realizarea în cele mai bune condiţii a acestui măreţ program. Au fost luate — şi se vor lua în continuare ■— •măsuri pentru perfecţionarea activităţii economice, pentru creşterea eficienţei întregii producţii materiale. S-a trecut la aplicarea măsurilor pentru ridicarea nivelului agriculturii, atît prin dezvoltarea şi modernizarea bazei materiale, cit şi prin perfecţionarea organizării, conducerii şi planificării producţiei.in centrul preocupărilor partidului şi statului nostru va sta grija pentru satisfacerea într-un grad tot mai înalt a cerinţelor materiale şi spirituale ale poporului. Recenta plenară a Comitetului Central a adoptat în acest scop o serie de măsuri importante, in cursul anului 1971, ca şi în ceilalţi ani ai noului cincinal vor fi luate noi măsuri pentru creşterea nivelului de trai al maselor. Se vor asigura, pe măsura sporirii resurselor materiale şi financiare, venituri tot mai mari pentru oamenii muncii, condiţii de viaţă din ce în ce mai bune pentru întregul popor. Tot ceea ce se făureşte în ţara noastră, întreaga activitate de construcţie socialistă au drept ţel major bunăstarea oamenilor muncii, asigurarea accesului tuturor membrilor societăţii la binefacerile civilizaţiei moderne, dezvoltarea multilaterală a personalităţii umane. Realizarea acestor mari obiective cere din partea tuturor celor ce muncesc — în calitatea lor dublă de producători şi proprietari ai mijloacelor de producţie — o activitate susţinută, o contribuţie activă la soluţionarea problemelor generale ale vieţii economice, politice şi sociale. Perfecţionarea organizării şi planificării economiei, dezvoltarea democraţiei socialiste creează cadrul propice pentru participarea efectivă a oamenilor muncii, fără ■ ’ -•14 •atastate, corvi'. cursa producţiei, la activitatea tuturor organismelor sociale, la elaborarea şi înfăptuirea întregii politici de construcţie socialistă. Mersul înainte al României spre progres şi prosperitate este astfel rezultatul nemijlocit al creaţiei conştiente a poporului, deplin suveran în ţara sa, stăpîn pe destinele sale, liber să-şi făurească viitorul aşa cum doreşte. Dispunem de o bază economică puternică, avem o perspectivă clară, ţeluri precise. La cîrma ţării se află încercatul nostru partid comunist, strins legat de clasa muncitoare, de masele largi ale oamenilor muncii, trup din trupul poporului, care îşi îndeplineşte cu cinste rolul istoric de forţă politică conducătoare a societăţii socialiste, călăuzindu-se după legile generale ale noii orînduiri, după învăţătura marxist-leninistă aplicată creator la condiţiile istorice şi sociale ale României. Semnificaţia deosebită a noului an este accentuată şi prin faptul că în 1971 vom aniversa semicentenarul Partidului Comunist Român, a cărui glorioasă existenţă demonstrează că idealul suprem al comuniştilor români a fost şi rămîne slujirea devotată a poporului în mijlocul căruia s-au născut, asigurarea libertăţii şi prosperităţii patriei, a viitorului ei fericit. DRAGI TOVARĂŞI, Anul 1970 a fost un an bogat în evenimente internaţionale. Deşi cercurile imperialiste au întreprins o serie de acţiuni menite să pună în pericol cauza păcii, securitatea popoarelor, să agraveze încordarea pe arena mondială, putem afirma că linia dominantă a evoluţiei internaţionale a constituit-o succesele forţelor progresiste în lupta pentru înlăturarea pericolului unui nou război, pentru destindere şi şi televiziune Nou colaborare. Viaţa a adus noi şi noi dovezi că popoarele lumii doresc cu ardoare să trăiască liber şi independent, că ele sînt hotărîte să nu mai admită politica imperialistă de dominaţie, dictat şi agresiune, să lupte pentru ca toate naţiunile să poată colabora în deplină egalitate, în folosul propriu şi al progresului general. In anul 1970, Republica Socialistă România, credincioasă politicii sale de pace, securitate, pătrunsă de un înalt spirit de răspundere faţă de soarta poporului român şi a păcii mondiale, a desfăşurat o intensă activitate internaţională. S-au lărgit relaţiile de prietenie şi colaborare ale ţării noastre cu toate statele socialiste, s-a dezvoltat cooperarea noastră cu numeroase ţări ale lumii. In acest an au avut loc schimburi de vizite, contacte şi întîlniri intre reprezentanţii României şi ai unui mare număr de state de pe toate continentele. S-au dezvoltat raporturile dintre Partidul Comunist Român şi celelalte detaşamente ale mişcării comuniste şi muncitoreşti internaţionale, ale frontului antiimperialist. Ţara noastră a depus eforturi susţinute pentru normalizarea situaţiei pe continent şi înfăptuirea securităţii europene, pentru crearea unui climat care favorizeze o largă şi fructuoasă cooperare între state. In acelaşi timp, am acţionat consecvent pentru stingerea focarelor de război şi încordare care periclitează securitatea şi liniştea omenirii, pentru rezolvarea paşnică a luillor internaţionale. Ca rezultat al politicii şi activităţii sale, Republica Socialistă România se bucură de prestigiu şi simpatie în rindul tuturor popoarelor, are prieteni pe toate meridianele globului, ocupă un loc de cinste în voh. Internaţională, liniăm în noul an cu'nutiueu fermă de a extinde şi mai mult relaţiile de prietenie, alianţă şi colaborare cu toate ţările socialiste, de a face totul pentru întărirea unităţii şi coeziunii sistemului mondial sociaist, a mişcării comuniste şi muncitoreşti internaţionale, a tuturor forţelor antiimperialiste. In acelaşi timp, acţionînd în spiritul coexistenţei paşnice, vom lărgi legăturile economice, politice, tehnicoştiinţifice şi culturale cu toate ţările lumii, fără deosebire de orinduire socială. Vom milita neabătut pentru ca în raporturile dintre state să triumfe principiile egalitarii în drepturi, încrederii şi stimei reciproce, pentru ca fiecare popor să se poată bucura nestingherit de dreptul sacru de a-şi hotărî singur soarta, corespunzător voinţei, intereselor şi aspiraţiilor naţionale. Ne vom consacra eforturile şi în anul ce vine luptei pentru stingerea focarelor de război şi a conflictelor din Indochina şi Orientul Apropiat, pentru împlinirea idealurilor de progres, pace şi securitate ale omenirii contemporane. Fie ca anul 1971 să aducă poporului român noi înfăptuiri în opera de făurire a societăţii socialiste multilateral dezvoltate, în ridicarea bunăstării sale materiale şi spirituale, să marcheze succese şi mai mari în lupta popoarelor pentru progres, libertate, independenţă şi colaborare, să aducă noi victorii forţelor socialismului şi păcii. în această noapte de sărbătoare vă urez din adîncul inimii dumneavoastră, muncitori, ţărani, intelectuali, bărbaţi şi femei, tineri şi vîrstnîci, români, maghiari, germani şi de alte naţionalităţi, tuturor celor care prin activitatea şi eforturile lor înalţă luminosul edificiu al României socialiste — un an nou fericit, multă sănătate, împlinirea tuturor dorinţelor, realizări cît mai mari în muncă şi viaţă. La mulţi ani dragi compatrioţi ! Hotărîri ale Consiliului de Miniştri privind: — înfiinţarea întreprinderilor şi staţiunilor pentru mecanizarea agriculturii şi organizarea activităţii acestora; — îmbunătăţirea cointeresării materiale a lucrătorilor * din întreprinderile pentru mecanizarea agriculturii pentru înfăptuirea în continuare a măsurilor adoptate de conducerea partidului privind îmbunătăţirea organizării, conducerii şi planificării agriculturii cuprinse în expunerea tovarăşului Nicolae Ceauşescu din 23 noiembrie 1970, Consiliul de Miniştri a aprobat două hotărîri cu privire la organizarea întreprinderilor şi staţiunilor pentru mecanizarea agriculturii, precum şi în legătură cu sporirea cointeresării materiale a lucrătorilor din aceste unităţi. Corespunzător primei hotărîri, se înfiinţează în fiecare judeţ, cu începere de la 1 ianuarie 1971, cîte o întreprindere pentru mecanizarea agriculturii, organizaţii economice republicane care vor funcţiona pe principiul gestiunii economice proprii. Ele vor fi subordonate Ministerului Agriculturii şi Silviculturii şi comitetelor executive ale consiliilor populare judeţene. Hotărîrea prevede, de asemenea, că începînd tot de la 1 ianuarie vor funcţiona 772 staţiuni pentru mecanizarea agriculturii, ca unităţi ale întreprinderilor sus-menţionate. Staţiunile vor fi organizate pe principiul gestiunii economice interne, fiecare dintre ele deservind unităţile cooperatiste pentru care s-a constituit consiliul intercooperatist. întreprinderile şi staţiunile pentru mecanizarea agriculturii vor organiza pentru fiecare cooperativă agricolă cîte o secţie de mecanizare care va reuni, pentru exploatare şi întreţinere, atît mijloacele proprii cît şi cele care aparţin cooperativelor agricole, îndeplinind în acest fel funcţia de sector mecanic al cooperativei respective. Pentru executarea lucrărilor în fermele şi brigăzile cooperativelor, se vor constitui formaţiuni permanente alcătuite din mecanici agricoli şi cooperatori, care vor prelua anumite suprafeţe şi vor răspunde de întreaga activitate de la începutul lucrărilor şi pînă la stringerea şi depozitarea recoltei. Mecanicii agricoli vor lucra în acord global şi vor fi retribuiţi în raport cu producţiile ce se obţin de echipa în care sunt încadraţi. Staţiunile pentru mecanizarea agriculturii vor asigura mecanizarea lucrărilor la culturile de cereale şi plante tehnice, în legumicultură, viticultură, pomicultură, zootehnie, transporturi, irigaţii şi hidroamelioraţii, electrificarea proceselor de (Continuare în pag. a 3-a) ilo, mie Noaptea Anului Nou, noaptea voioşiei transformată în zi a succeselor înregistrate, a visurilor împlinite, a bucuriilor şi începutul unor noi izbînzi. — La mulţi ani ! Fericire! Sănătate! Să avem pace! Spor la muncă în noul an! Sunt urările care au răsunat la unison în clipa dintre ani. Moment culminant. Cu cîteva minute înainte de sosirea lui *71, în faţa televizoarelor sau a aparatelor de radio cetăţenii patriei noastre au ascultat cu emoţie mesajul tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretarul general al partidului. Oriunde ne-am aflat, în jurul meselor încărcate de bucate, în sînul familiilor noastre, alături de tovarăşii de muncă, în faţa pupitrelor de comandă ale centralelor electrice sau acolo unde focul nu se stinge niciodată, cuvintele mesajului au primit răspunsul nostru hotărit şi entuziast, născut din dorinţa fierbinte de a nu precupeţi nici un efort, de a ne TEOFIL TĂNĂSESCU (Continuare in pag. a 3-al Cu cintec și voie bună in întîmpinarea Anului Nou. violat între timpul Un brad bogat, frumos împodobit, urarea „La mulţi ani, 1971!“ şi atmosferă sărbătorească. Acestea te intîmpină in încăperea unde are loc Revelionul tineretului, organizat de Comitetul U.T.C. Reghin. Cu cîteva momente înaintea ultimului gong al anului '70, buna dispoziţie atinge proporţii. In acelaşi timp se serveşte cea mai „gustată“ masă a anului. Ora zero. Bolţile răsună sub uralele tradiţionale „LA MULŢI ANI!“. E singurul moment al anului cînd soţii nu au dreptul să fie geloşi ! De fapt, îmbrăţişările inundă sala şi toţi tinerii de aici intonează acelaşi imn. E imnul fericirii, al tinereţii, al bucuriilor, e hotarul dintre timpuri. Fii binevenit, 1971 ! îndrăznim să pătrundem în intimitatea citorva persoane, pentru a afla frînturi de gînd. Un numitor comun deosebit ele important al fiecărui interlocutor este faptul că visul personal e contopit în preocupările majore ale societăţii noastre. IOAN MOLDOVAN (secretarul comitetului U.T.C. de la Întreprinderea „Republica“): Suntem aici 28 de utecişti de la întreprinderea noastră. Ne dorim cu toţii un an cu realizări frumoase şi să ne menţinem fruntaşi. Sunt deosebit de fericit că am fost ales delegat la Congresul U.T.C. Voi face totul şi de acum înainte pentru a-mi onora şi mai mult această cinste! Organizatorii s-au îngrijit să primească pe cei 160 de tineri aşa cum se cuvine să fie sărbătorită, împreună, cumpăna dintre ani. Orchestra „Selene“ are un repertoriu r,rerr, faţL Coceci completează armonia. VLADIMIR MOLDOVAN (laborant C.P.l.): In 1970 , am avut o mare bucurie — sofia mi-a născut o fetiţă. 1971 aş vrea să-mi aducă şi un băiat. Am două pasiuni: navomodelism şi scena, bineînţeles ca amator. CHERECHEŞ NICOLAE (strungar, I.R.U.M.): In anul 1970 am ocupat locul I la faza judeţeană a Olimpiadei strungarilor. Pe ţară am ocupat locul 12. — Pentru 1971? — Voi face totul să ocup cel puţin locul III pe ţară la aceeaşi olimpiadă. — Altceva? — Sănătate, fericire tuturor tinerilor de pe aceste meleaguri precum şi părinţilor lor d . A. GIURGIU Din prima zi, realizări în producţie ... Şi a fost clipa aceea, mereu unică, în care oamenii îşi string bucuriile, privind spre anul ce îşi aşteaptă rindul încărcat de nădejdile pe care fiecare şi le pune in el. Clipele in care cupele sunt ridicate şi se toastează. Oamenii, aşa cum este din străbuni, tare de demult, işi făgăduiesc să dăruiască noului an tot ce au ei mai bun intrinşii. Poate tocmai de aceea cea mai plenară urare, in clipa dintre ani, a fost cea a muncii, inchinată de oamenii care şi-au petrecut Revelionul minuind sau supraveghind maşinile şi agregatele cu care au obţinut succesele anului şi ale cincinalului ce s-au încheiat, corolat de strădanii ale întregului popor ce inalţă patria noastră pe culmile tot mai inalte ale progresului şi civilizaţiei. Din acest minunat toast închinat muncii am desprins cîteva rînduri: Energeticienii... ... la posturile de veghe aşa cum i-am cunoscut şi ne-am obişnuit dintotdeauna. încheie socotelile unui an şi încep altul de la „zero", spre a-şi îmbogăţi zi de zi bilanţul milioanelor de kilowaţi. Anul ce-l lăsăm in urmă a însemnat şi, pentru colectorul întreprinderii de centrale termoelectrice din Iernut o etapă bogată in succese. Producţia de energie electrică realizată se ridică la 5,7 miliarde Kwh, reprezentind 19 la sută din întreaga producţie de energie a ţării. S-a pus la dispoziţia sistemului energetic naţional o producţie efectiv disponibilă maximă posibilă, ceea ce, comparativ cu anii precedenţi reprezintă o cifră record. Pe lingă faptul că în 1970 s-a asigurat o alimentare continuă şi de maximă siguranţă a consumatorilor, energeticienii de aici au realizat şi cea mai ieftină energie electrică din istoria Termocentralei de la Iernut. In noaptea de Revelion, cinci s-au ciocnit zeci şi sute de cupe de şampanie, aici la lernut, au fost la posturi, asigurind lumină şi funcţionarea normală a agregatelor, energeticienii ing. Iacob Olaru — dispecer pe centrală, maiştrii principali șefi de tură Ștefan Cocu, II. MUREȘANU (Continuare în pag. a 3-a) La Combinatul de îngrăşăminte azotoase Tg.-Mureş se ambalează primele cantităţi de azotat de amoniu din producţia anului 1971. LUI COOPERATORILOR Şi lucrătorii ogoarelor au sărbătorit Revelionul cinstind un pahar de vin în sănătatea tuturor, pentru rezultatele obţinute în anul care s-a încheiat şi pentru realizări mai bune în noul an 1971. Peste tot lucrătorii din întreprinderile agricole de stat, mecanizatorii din secţii, ţăranii cooperatori, întîmpină noul an optimişti, cu deplin ataşament şi încredere faţă de noile hotărîri adoptate privind perfecţionarea organizării, planificării şi conducerii agriculturii. Peste tot iarna nu este privită ca un anotimp inactiv. In aceste zile se fac intense calcule, pregătiri pentru buna desfăşurare a viitoarelor campanii agricole. Acţiunile intercooperatiste au prioritate, se fac proiecte, planuri, se trece operativ la fapte. Peste tot revelionul a fost plin de evenimente. In familia ţăranului cooperator Ioan Vaida din Şincai-Fînaţe micuţul Vasile, de curînd născut, al 14-lea copil din familie, şi-a sărbătorit primul revelion. La Bogata, majoritatea ţăranilor cooperatori, cu mic cu mare, au petrecut revelionul la căminul cultural, unde muzica a chemat toţi comesenii la joc, care TRAIAX GABOR REMIS CÂMPEAN (Continuare în peg. a 2-a)