Steaua Roşie, februarie 1971 (Anul 22, nr. 26-49)

1971-02-02 / nr. 26

PAail A 4 Orientul Apropiat AMMAN 1 (Agerpres). — „Poziţia Iordaniei rămîne neschimbată, ea va continua să respecte încetarea focului, aşa cum a făcut din 1967" — a declarat ministrul iordanian al informaţiilor, Adnan Abou Audeh. El a afirmat că forţele iordaniene „nu au deschis niciodată primele focul“. „Vom ataca numai dacă vom fi atacaţi , a subliniat Adnan Abou Audeh, menţionînd, totodată, că „dacă oricare ţară arabă ar fi atacată, iordanienii nu vor rămîne cu braţele încrucişate".  AMMAN (Agerpres). — La Amman a avut loc o nouă reuniune a Comitetului Superior Arab, însărcinat cu supravegherea aplicării acordurilor iordanianopalestiniene pentru normalizarea situaţiei din Iordania. La această întrunire, care a fost prezidată de Tayeb Sahbani, vicepreşedintele Comitetului Superior Arab, au participat şi primul ministru iordanian, Wasfi Tall, şi purtătorul de cuvint al Organizaţiei pentru Eliberarea Palestinei, Ibrahim Bakr. Intr-o declaraţie făcută reprezentanţilor presei, Sahbani a precizat că, în cursul convorbirilor, „s-a ajuns la soluţii satisfăcătoare" privind restabilirea completă a calmului în Iordania şi preîntîmpinarea unor eventuale noi incidente între armată şi forţele palestiniene. El nu a dezvăluit însă amănunte în legătură cu hotărîrile adoptate.  CAIRO (Agerpres). — In capitala R.A.U. a avut locla 31 ianuarie, o reuniune a guvernului, prezidată de primul ministru Mahmud Fawzî. După cum informează ziarul ,,Al Ahram", „reuniunea a fost consacrată examinării aspectelor politice și militare ale crizei din Orientul Apropiat", problemă care a constituit obiectul unor întrevederi anterioare între președintele R.A.U., Anwar Sadat, şi premierul Fawzi. Anunţînd programul activităţii politice din capitala R.A.U. in următoarele zile, „Al Ahram" arată că, la 2 februarie, preşedintele Sadat va prezida o reuniune a Consiliului Naţional al Apărării, la 3 februarie o reuniune a conducerii Uniunii Socialiste Arabe iar la 4 februarie va pronunţa un discurs în faţa sesiunii extraordinare a Adunării Naţionale a R.A.U. Acelaşi ziar relevă că sesiunea extraordinară a Adunării Naţionale va avea loc în ajunul expirării acordului de încetare a focului de-a lungul Canalului de Suez. ★ TEL AVIV 1 (Agerpres). — Cabinetul israelian s-a reunit pentru a examina raportul prezentat de ministrul de externe, Abba Eban, in legătură cu evoluţia convorbirilor Jarring. Au fost, de asemenea, discutate şi alte probleme referitoare la situaţia din Orientul Apropiat. Purtătorul de cuvint al guvernului a refuzat să dezvăluie detalii în legătură cu problemele abordate; el a precizat numai că o nouă reuniune a guvernului israelian urmează să aibă loc în ajunul zilei de 5 februarie, cînd expiră cea de-a doua perioadă de încetare a focului în regiunea Suezului. Noua rundă a convorbirilor dintre Anglia şi Piaţa comună LONDRA 1. — Corespondentul Agerpres, Nicolae Plopeanu, transmite: Marţi începe la Bruxelles o nouă rundă a convorbirilor dintre Anglia şi Piaţa comună la nivel ministerial. Această problemă a fiet, obiectultimei analize ce a avut loc simbala, m ■ Downing Street 10, la care au fost prezenţi primul ministru Heath, ministrul de externe Home, ministrul finanţelor Barber şi negociatorul britanic, Rippon. Deşi nu s-a furnizat nici un detaliu asupra celor discutate (se menţionează doar că, în cadrul convorbirilor, „s-a stabilit tactica (britanică) pentru noua rundă a tratativelor care încep marţi") ziarele londoneze de duminică şi luni încearcă să contureze perspectivele negocierilor de la Bruxelles. Apreciind că noua rundă „ar putea duce la o criză în negocierile privind aderarea Angliei la Piaţa comună" ziarul „Sunday Telegraph" scrie: „Schumann, ministrul de externe francez, care pentru următoarele şase luni este negociatorul celor şase, ar putea să încerce să silească Anglia să se conformeze în întregime regulilor financiare în cinci ani. In ceea ce îl priveşte pe Rippon, el este hotărît să se menţină la cererea sa ca Anglia să aplice aceste reguli în opt ani". Cotidianul arată că „Franţa, cu sprijinul unor parteneri ai săi, insistă, de asemenea, ca participarea Angliei la bugetul agricol al Pieţei să fie, in următorii cinci ani, de peste 20 la sută, în loc de maximum 15 la sută cit a propus Anglia. Şi în acest domeniu este de aşteptat ca Rippon să fie ferm". Desigur, ziarul are în vedere resentimentele opiniei publice din Anglia faţă de Piaţa comună, cînd afirmă că negociatorul britanic „va sta ferm pe poziţia sa“. Dar, cu o zi mai înainte, „Financial Times" anunţase „începerea, în Marea Britanie, a unei masive campanii în favoarea intrării în Piaţa comună" — campanie la care vor lua parte miniştri şi chiar premierul Heath. Scopul acestei campanii va fi de a determina ceea ce nu s-a reuşit pînă acum — schimbarea atitudinii opiniei publice din Anglia faţă de Piaţa comună. Dar, scrie „Sunday Express", „toate sondajele arată că două treimi din poporul englez este împotriva Pieţei comune", deoarece intrarea în acest organism „înseamnă sfîrşitul Angliei ca ţară independentă". După ce arată că, în „acest domeniu Camera Comunelor nu este calificată să hotărască", „Sunday Express“ cere premierului Heath „să consulte poporul" înainte de a hotărî alăturarea Angliei la „cei Simntetizând situaţia în care se găseşte în prezent guvernul englez, ziarul „Observer" remarcă: ,,Heath şi Rippon luptă pe două fronturi: cu „cei şase" la Bruxelles, şi cu adversarii Pieţei comune în Anglia". CIPRU. In foto: Vedere din capitala Ciprului, Nicosia. TELEGRAME O Luni a sosit la Belgrad, într-o vizită oficială, primul ministru al Republicii Guyana, Forbes Burnham. El a fost intimpinat de Mitia Ribicki, preşedintele Vecei Executive Federale a R.S.F. Iugoslavia, şi de alte persoane oficiale. La Helsinki s-au încheiat lucrările Plenarei C.C. al P.C. din Finlanda, care a examinat situaţia politică şi economică a ţării, precum şi sarcinile partidului la alegerile comunale ce vor avea loc in 1972. La Plenară au prezentat rapoarte A. Saarinen, preşedintele P.C. Finlandez, şi E. Kivmaki, secretar al C.C. al partidului. Ministrul afacerilor externe al Austriei, Rudolf Kirchschlaeger, a ţinut luni o conferinţă de presă, cu participarea ziariştilor austrieci şi a corespondenţilor presei străine. Cea mai mare parte a conferinţei de presă a fost consacrată securităţii europene. O Delegaţia de deputaţi ai Adunării Naţionale Franceze, condusă de Roger Fosse, preşedintele grupului parlamentar Franţa R.D.G., şi-a încheiat vizita la Berlin — informează agenţia A.D.N. Intr-o convorbire cu Ernst Scholtz, adjunct al ministrului afacerilor externe al R.D. Germane, oaspeţii francezi şi-au exprimat punctul de vedere că stabilirea unor relaţii normale între toate statele europene, inclusiv între Franţa şi R.D. Germană, este necesară în interesul securităţii europene. Da cursul nopţii de duminică spre luni unităţile Guvernului Revoluţionar Provizoriu al Republicii Vietnamului de Sud au lansat un puternic atac asupra bazei aeriene americane din oraşul Da Nang. Au fost bombardate şi scoase din funcţiune numeroase instalaţii ale acestei baze. Incepînd de luni dimineaţa, portul Rotterdam este paralizat de greva echipajelor navelor remorchere, declanşată în sprijinul unor revendicări economice. Zeci de cargouri se află imobilizate la intrarea în canalul ce leagă Marea Nordului de acest important port olandez. Preşedintele Finlandei, Urho Kekkonen, a făcut luni o vizită oficială la Cetatea Vaticanului, suveranului pontif, Papa Paul al Vl-lea. Este pentru prima dată în istorie cînd un președinte finlandez este primit de Papa. D Intr-un interviu acordat radiodifuziunii britanice (B.B.C.), ministrul afacerilor externe al Spaniei, Gregorio Lopez Bravo, şi-a exprimat dorinţa de a realiza „o apropiere serioasă şi paşnică" cu guvernul de la Londra in vederea rezolvării problemei Gibraltarului. El s-a declarat optimist în ceea ce priveşte o eventuală reglementare a acestei dispute. Luînd cuvintul la un miting care a avut loc la Delhi, primul ministru al Indiei, Indira Gandhi, a subliniat că progresul economic al ţării şi îmbunătăţirea condiţiilor de viaţă ale maselor populare sunt obiective primordiale ale politicii guvernului indian. Peste 5.000 de americani de origine mexicană au organizat duminica o demonstraţie paşnică la Los Angeles, protestînd împotriva „atitudinii brutale şi discriminatorii a poliţiei din acest oraş faţă de minoritatea mexicană". ii TELEGRAME im TELEGRAME in TELEGRAME Convorbiri sovieto-siriene MOSCOVA (Agerpres). — Luni au avut loc la Kremlin convorbiri între Leonid Brejnev, secretar general al C.C. al P.C.U.S., Nikolai Podgornîi, preşedintele Prezidiului Sovietului Suprem al U.R.S.S., Alexei Kosîghin, preşedintele Consiliului de Miniştri al U.R.S.S., şi alte persoane oficiale sovietice şi delegaţia de partid şi guvernamentală siriană condusă de Hafez Assad, prim-ministru şi ministrul apărării al Siriei, membru al Conducerii Regionale a Partidului BAAS, care face o vizită la Moscova. Agenţia TASS menţionează că discuţiile s-au referit la posibilităţile de lărgire şi consolidare a colaborării sovieto-siriene în domeniile politic şi economic, precum şi la principalele probleme internaţionale actuale, inclusiv situaţia din Orientul Apropiat. Preşedintele Mobutu , a sosit la Khartum KHARTUM (Agerpres). — Preşedintele Republicii Democratice Congo (K), Joseph Desire Mobutu, a sosit luni la Khartum, într-o vizită oficială de patru zile, anunţă agenţia M.E.N. El va avea convorbiri cu generalul Gaafar El Numery, preşedintele Consiliului Comandamentului Revoluţiei Sudaneze, consacrate examinării unor probleme referitoare la cooperarea bilaterală, la situaţia de pe continentul african şi din celelalte regiuni ale lumii. HOUSTON (Agerpres). — Nava spaţială „Apollo-14", avind la bord pe astronauţii Alan Shepard, Edgar Mitchell şi Stuart Roosa, îşi continuă zborul spre Lună. Lansată duminică, de pe poligonul de la Cape Kennedy, la ora 23:03 (ora Bucureştiului), cu o întirziere de 40 de minute din cauza timpului nefavorabil, ea s-a plasat pe orbita terestră, după care s-a înscris pe traiectoria ce o va duce spre Lună — operaţiuni efectuate cu precizia acelor cronometrului. Cînd totul se părea că se desfăşoară impecabil, s-a declanşat aşa-zisa criză a manevrei de transpoziţie, care constă în desprinderea cabinei de comandă de restul angrenajului, pentru întoarcerea sa cu 180 grade spre a o aduce în faţa modulului lunar, cuplat la cea de-a treia treaptă a rachetei purtătoare. Această operaţie era necesară în vederea facilitării apropierii de lună şi a alunizării propriu-zise. Primele încercări au eşuat, provocînd nelinişte la centrul spaţial de la Houston. Tehnicienii centrului de comandă au luat în considerare, la un moment dat, posibilitatea anulării întregii misiuni. Dar, datorită tenacităţii astronauţilor, cea de-a 7-a tentativă de cuplare a reuşit. Astfel, drumul spre lună a fost deschis. Problema intîrzierii cu 40 de minute a lansării preocupă în prezent pe specialiştii de la Houston, care apreciază că există toate şansele ca ea să fie redusă prin diferite operaţiuni de corecţie a traiectoriei sau prin mărirea vitezei de croazieră a trenului spaţial. Dacă totul va decurge normal, joi dimineaţă ,,Apallo-14" va ajunge în apropierea Lunii, şi se va înscrie pe o orbită circumlunară, după care va cobori la altitudinea de numai 15 km de suprafaţa Selenei. Vineri, in jurul orei 09,16 G.M.T., modulul lunar urmează să aselenizeze lin. WASHINGTON (Agerpres). — „Nu se poate preciza care vor fi urmările ulterioare ale cuplării dificile dintre cabina de comandă „Kitty Hawk" și modulul lunar ,,Antares" in îndeplinirea integrală a programului misiunii „Apollo", a declarat directorul operaţiunilor de zbor, Sigurd Sjoberg. După cele şase încercări nereuşite de cuplare a celor două vehicule spaţiale, astronauţii au utilizat o mică instalaţie cu azot pentru a produce presiunea necesară in interiorul dispozitivului care acţionează cele 12 braţe de cuplare, făcind astfel posibilă formarea trenului spaţial. Stuart Roosa a pătruns apoi in tunelul care leagă cele două moduluri, unde timp de o oră a încercat să depisteze cauzele defecţiunii. Deoarece mecanismele au răspuns totuşi comenzilor, tehnicienii N.A.S.A. au ordonat membrilor echipajului să demonteze întregul dispozitiv de cuplare pentru a fi studiat in interiorul cabinei. Operaţia a fost filmată şi retrans- misă de o cameră de televiziune a tehnicienilor de la Centrul spaţial Houston, pentru ca aceştia să poată indica echipajului modalităţile de înlăturare a defecţiunii. De asemenea, firma constructoare a dispozitivului de cuplare „North American Co" cercetează pe un mecanism asemănător cauzele defecţiunii pentru a ajuta Centrul spaţial in luarea hotărîrii finale. In cazul in care tehnicienii si directorii de zbor vor constata că dispozitivul nu poate funcţiona normal, aselenizarea va fi anulată, răminind ca „Apollo-14" să execute doar un zbor in jurul Lunii. Hotărirea definitivă urmează să fie comunicată în cursul dimineţii fi de vineri, dată pînă la care se speră să fie stabilite şi remediate cauzele defecţiunii. în ciuda dificultăţilor intimpinate pînă acum, starea echipajului este bună. PARIS 1 (Agerpres). — "In ultimele 48 de ore, asupra părţii centrale a Franţei au căzut din nou mari cantităţi de zăpadă, determinînd perturbaţii serioase ale traficului rutier. In regiunea Saint Flour, cablurile electrice şi telefonice au fost rupte, numeroase localităţi din Departamentul Cantal răminind fără curent electric. Mai multe semafoare electrice ale căilor ferate au fost avariate, ceea ce a produs, mari intîrzieri in traficul feroviar. — MOSCOVA 1 (Agerpres). — De sase zile consecutiv, in Peninsula Kamceatka bintuie un puternic ciclon. Meteorologii afirmă că un astfel de amestec de vint puternic, ploaie caldă şi de lapoviţă se întîlneşte un ţinut o dată la o sută de ani. Pagubele cele mai mari le aduc căderile de zăpadă umedă. in oraşul Petropavlovsk au fost deteriorate 50 km de linii de inaltă tensiune, 100 km linii de joasă tensiune și 400 km de linii telefonice și telegrafice. PREZENŢE ROMÂNEŞTI SANTIAGO DE CHILE 1.— Trimisul special Agerpres, Victor Stamate, transmite: Delegaţia română, formată din tovarăşii Valter Roman, membru al C.C. al P.C.R., şi Ştefan Andrei, membru supleant al C.C. al P.C.R., prim-adjunct de şef de secţie la C.C. al P.C.R., care participă la lucrările celui de-al 23-lea Congres al Partidului Socialist din Chile, a avut o intilnire cu ministrul afacerilor externe al Republicii Chile, Clodomiro Almeyda. In timpul intrevederii, au fost abordate probleme de interes comun privind relaţiile românochiliene. Convorbirea s-a desfăşurat intr-o atmosferă cordială, prietenească. * LONDRA 1. — Corespondentul Agerpres, N. Plopeanu, transmite: Timp de două săptămini, la renumitul restaurant londonez „Quaglino's", s-a desfăşurat Festivalul artei culinare româneşti, organizat de Ihr Athenee Palace cu sprijinul biroului O.N.T. din Londra. Festivalul a fost o surpriză plăcută şi pentru amatorii de muzică populară de un mare succes bucurindu-se formaţia orchestrală condusă de Titi Niculescu. Succesul Festivalului artei culinare româneşti a fost subliniat prin faptul că televiziunea londoneză a preluat o serie de secvenţe filmate, iar postul de radio B.B.C. a transmis selecţiuni de muzică populară românească. I. R. M. E. BUCUREŞTI întreprinderea pentru raţionalizarea şi modernizarea instalaţiilor energetice SIBIU STRADA UZINEI NR. 7 EXECUTĂ PENTRU ÎNTREPRINDERILE INDUSTRIALE studii şi asistenţă tehnică privind: _ factorul de putere, modul şi posibilităţile de compensare; — alimentarea cu energie electrică (instalaţii din incinta întreprinderii); — modernizări ale instalaţiilor electrice vechi ale întreprinderilor industriale; — arderea combustibililor; — aparate schimbătoare de căldură; — maşini termice cu aburi; — motoare cu ardere internă; — reţele cu aburi; — reţele hidropneumatice; — instalaţii de ventilaţie şi condiţionarea aerului; — bilanţuri termice; — instalaţii de tehnica frigului; — instalaţii pentru măsurarea debitului de abur; — procese termice industriale. ÎNTRE 1-20 FEBRUARIE ÎN CADRUL TÎRGULUI DE IARNĂ REDUCERI EXCEPŢIONALE de preţuri pînă la 3 U/C LA TOATE PALTOANELE ŞI LA NUMEROASE ARTICOLE DE CONFECŢII, TRICOTAJE, GALANTERIE DE IARNĂ. Mari cîştigători la Loto-Pronosport încă din primele zile ale anului 1971, norocul a scris participanţilor la sistemele Loto-Pronosport din judeţul Mureş. Bărbătei Andrei din Sighişoara, la tragerea specială Loto a revelionului, a cîştigat un autoturism „Dacia-1.300”. La aceeaşi tragere Popovici Octavian, Horváth Emil şi Aruncutean Petru, toţi din Tirgu-Mureş, precum şi Pora Octavian din Sighişoara au cîştigat cîte o excursie de 10 zile in R.D.G., iar Turos Eugen şi Boier Daniel, tot din Tîrgu-Mureş, au cîştigat cîte o excursie în R.S. Cehoslovacă la concursul special Pronoexpres al revelionului. Jucind la loc în plic, Şerban Anuţa din Tirgu-Mureş a început bine anul. A jucat şi a „tras" un „Fiat-850". Numai cine joacă, câştigă! în cadrul SÂPTÂMÎNII CINELOR NATIONALE a zi la restaurantul „MUREŞUL“ din Tîrgu-Mureş puteţi servi meniuri specifice româneşti întreprinderea agricolă de stat Iernut angajează urgentă STRUNGAR IN FIER pentru sectorul mecanic. Salarizarea conform H.C.M. 914/1968 categoriile IV—VI. Secţia drumuri şi poduri Tîrgu-Mureş angajează urgent NORMATOR pentru lotul de drumuri Gorneşti — Breaza. Informaţii la telefon: 1-1767, str. Sinaia nr. 4, Tg.-Mureş. Redacţia şi administraţia: Tg.-Mureş, Piaţa Eroilor Sovietici nr. 3. Telefoane: 1.16.88, 1.16.89 Abonamentele se fac la oficiile poştale, factorii poştali şi difuzorii voluntari din întreprinderi şi instituţii. Tiparur: întreprinderea poligrafică Tg.-Mureş, Comanda nr. 248. 40 372