Steaua Roşie, martie 1971 (Anul 22, nr. 50-75)

1971-03-02 / nr. 50

PAGINA 4 STEAUA ROȘIE Sesiunea Comitetului O.N.U. pentru resursele naturale NEW YORK (Agerpres). — La New York se desfășoară lucrările primei sesiuni a Comitetului O.N.U. pentru resursele naturale. Ordinea de zi cuprinde un număr important de probleme privind dezvoltarea resurselor naturale și politica urmată de fiecare ţară în această privinţă. Sesiunea va examina, de asemenea, propuneri şi recomandări cu privire la lărgirea şi intensificarea formelor de cooperare, prin programe ON U. In cadrul discuţiilor cu caracter general, a luat cuvîntul şi reprezentantul român ing. Eugen Davidescu. Referindu-se la rolul şi importanţa resurselor naturale în dezvoltare, reprezentantul român a subliniat necesitatea exercitării suveranităţii permanente a fiecărei ţări asupra resurselor proprii şi exploatării acestora în conformitate cu interesele planurilor şi programelor de dezvoltare naţională. Reprezentantul român a vorbit despre experienţa şi rezultatele obţinute de către ţara noastră în explorarea şi exploatarea resurselor naturale, subliniind rolul cercetării ştiinţifice, al formării de specialişti şi al investiţiilor importante alocate activităţilor din acest domeniu. Au fost evocate unele iniţiative ale României în cadrul adunării generale şi în alte organisme, care au avut drept scop îmbogăţirea formelor şi căilor de cooperare. Lucrările comitetului continuă. Reuniunea uvernului R. A. D. CAIRO (Agerpres). Guvernul R.A.U., reunit duminică sub conducerea primului ministru, Mahmud Fawzi, a luat în discuţie „situaţia politică şi militară din Orientul Apropiat". In aceeaşi zi, un purtător de cuvînt oficial de la Cairo a declarat că R.A.U. consideră răspunsul israelian la propunerile mediatorului O.N.U., Gunnar Jarring, drept „o respingere pur şi simplu a acestor propuneri". „Prin documentul remis lui Jarring, Israelul reafirmă în faţa Naţiunilor Unite refuzul său de a evacua teritoriile ocupate şi de a pune in aplicare rezoluţia Consiliului de Securitate din 22 noiembrie 1967", a spus purtătorul de cuvînt. El a adăugat că, plasîndu-se pe această poziţie intransigentă, Israelul împiedică „tentativele în direcţia rezolvării crizei pe cale paşnică, eliberarea teritoriilor fiind pentru R.A.U. o problemă ce nu poate constitui subiect de tocmeală". " VARŞOVIA (Agerpres). — La clubul studenţesc al Universităţii din Varşovia a fost organizată o seară a culturii româneşti. Scriitoarea Danuta Bienkowska, cunoscută traducătoare din literatura română, a vorbit despre viaţa literară în ţara noastră şi despre prezenţa cărţii româneşti în Polonia. TELEGRAME ■ TELEGRAME TELEGRAME © Agenţia TASS anunţă că de la 1 martie în U.R.S.S. s-au redus preţurile de vînzare cu amănuntul la unele tipuri de televizoare (in medie cu 19—30 la sută), la maşini de spălat (16 la sută), precum şi la motociclete, motorete, scutere, biciclete cu motor, aparate de ras electrice şi mecanice. Mahmoud Riad, vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri şi ministru de externe al Republicii Arabe Unite, l-a primit duminică pe Otto Winzer, ministru de externe al R.D. Germane, aflat într-o scurtă vizită în R.A.U. D In anul ce a trecut, relatează agenţia Tanjug, valoarea schimbului de mărfuri şi servicii dintre Iugoslavia şi R.P. Chineză a cresiscut de zece ori în comparaţie cu anul 1969 ajungînd, potrivit unor date încă necomplete, la suma de circa 14 milioane dolari. La Frankfurt pe Main s-a încheiat Congresul „Pace cu Polonia", la care au participat 900 de reprezentanţi ai diferitelor cercuri ale opiniei publice din R.F. a Germaniei şi ai unor organizaţii de tineret, precum şi o delegaţie din R.P. Polonă. Acţiunile revendicative din Suedia continuă de aproape o lună de zile, fără să se întrevadă vreo şansă reală de soluţionare a acestora. Agenţia U.P.I. informează că reprezentanţii sindicatelor celor aproximativ 47.000 de grevişti au respins, ca inacceptabilă, o nouă propunere a guvernului privind majorarea salariilor. Agenţia Tanjug informează că o delegaţie a cercurilor economice iugoslave a sosit la Atena. Relaţiile economice dintre Grecia şi Iugoslavia — remarcă agenţia citată — cunosc o evoluţie favorabilă: în 1970, valoarea schimburilor comerciale bilaterale a atins 74 milioane dolari, faţă de 64,5 milioane în 1969. Un purtător de cuvînt al Ministerului vest-german al apărării a anunţat că un nou avion militar de tipul „Starfighter" s-a prăbuşit, în timp ce efectua un zbor de antrenament. Pilotul a reuşit să se salveze. Este cel de-al 128-lea aparat „Starfighter" pe care îl pierd forţele aeriene vest-germane. i S. Allende: „Poporul să devină conducătorul ţării sale“ MOSCOVA 1 (Agerpres). — Televiziunea din Moscova a transmis un interviu al preşedintelui statului Chile, Salvador Allende, acordat unui telecorespondent sovietic. Vorbind despre situaţia actuală din Chile şi despre activitatea guvernului său, preşedintele Allende a spus: „Noi punem pe primul plan lupta împotriva capitalului străin, care a acaparat principalele bogăţii chiliene, dar nu uităm, totodată, că în ţară trebuie să ducem o luptă permanentă cu forţele oligarhiei şi reacţiunii". Referindu-se la măsurile de apărare a bogăţiilor naţionale, Salvador Allende a amintit că guvernul chilian procedează la naţionalizarea zăcămintelor de cupru şi a luat măsuri de naţionalizare a industriei oţelului. O altă bogăţie de bază a ţării — salpetrul — stăpînită vreme îndelungată de o companie particulară va fi, de asemenea, naţionalizată, a spus preşedintele. „Datorită acestor măsuri de primă importanţă, vom putea fi siguri că statul va avea în mâinile sale pirghiile care îi vor permite să planifice economia , a spus preşedintele Allende. Pentru noiaspectul principal este cel economic. Totuşi, nu putem scăpa din vedere faptul că deosebit de importantă pentru noi este grija faţă de om. Doar lupta populară a fost dusă tocmai pentru ca poporul să devină conducătorul ţării sale, pentru ca oamenii muncii să fie stăpînî în Chile". Greva celor două milioane de muncitori englezi LONDRA 1. — Corespondentul Agerpres, N. Plopeanu, transmite: Luni dimineaţa, chioşcurile de ziare din Marea Britanie erau pustii; nici unul dintre marile cotidiene engleze nu a apărut. Astfel, cetăţeanul englez de rind a avut ocazia să constate că apelul la grevă în semn de protest împotriva proiectului guvernamental de reformă a legislaţiei sindicale care fusese lansat de puternicul sindicat al muncitorilor din industria construcţiilor de maşini, a fost urmat masiv. Mai tîrziu, din toate colţurile ţării au sosit veşti că la grevă participă aproximativ două milioane de oameni ai muncii, determinînd închiderea pentru 24 de ore a numeroase fabrici şi uzine. Au încetat complet lucrul fabricile de automobile din Middland, şantierele navale şi alte întreprinderi din întreaga ţară. In semn de solidaritate cu greviştii au încetat lucrul docherii din Liverpool, Hull şi Mersey Side. In marile centre muncitoreşti, au avut loc mitinguri şi demonstraţii la care vorbitorii au subliniat caracterul antidemocratic al proiectului guvernamental de reformă a legislaţiei sindicale, menţionînd că el ştirbeşte drepturile fundamentale ale celor ce muncesc. La mitingul din Hyde Park din Londra, participanţii au exprimat sprijinul lor faţă de cei peste 200.000 de salariaţi de la P.T.T., care sunt în grevă de aproape şapte săptămini şi cu cei 50.000 de muncitori de la fabricile firmei „Ford", care au încetat lucrul de mai bine de o lună de zile, în sprijinul revendicărilor lor privind mărirea salariilor. Redacţia şi administraţia: Tg.-Mureş. Piaţa Eroilor Sovietici Is IN • r srr * * I\* \ Is Is IN Is IN IS IN Is Is Is PREZENTE ROMÂNEŞTI TEHERAN 1 (Agerpres). — La Teheran s-au încheiat lucrările subcomisiei mixte ministeriale de colaborare economică dintre România şi Iran. In memorandumul semnat cu acest prilej sunt consemnate cu satisfacţie progresele realizate, precum şi noile posibilităţi de dezvoltare a cooperării românoiraniene pentru valorificarea resurselor hidraulice, în domeniul construcţiei de baraje şi reţelelor de irigaţii, precum şi in industria electroenergetică. Partea română a fost reprezentată de o delegaţie a Ministerului Energiei Electrice, condusă de Cristinel Vilciu, adjunct al ministrului. După cum se ştie, o grupă mixtă româno-iraniană de studii şi proiectări examinează soluţiile optime pentru amenajarea complexului hidrotehnic de la Saveh ALGER (Agerpres). Un ansamblu artistic românesc, format din pianişti, violonişti, cintăreţi de operă, balerini, a sosit la Alger. La primele două spectacole, prezentate in marea sală a Teatrului naţional din Alger, au participat oficialităţi algeriene, reprezentanţi ai vieţii cultural-artistice, membri ai corpului diplomatic, un numeros public, întreaga asistenţă a răsplătit pe artiştii români cu îndelungate aplauze la scenă deschisă. Presa algeriană publică cronici elogioase în legătură cu aceste spectacole. Ansamblul artistic românesc urmează să prezinte diverse spectacole in alte 13 oraşe algeriene, după care îşi va continua turneul in citeva ţări de pe continentul african, printre care Tunisia, Liban, Republica Arabă Unită şi altele. ir MELBOURNE (Agerpres). — In oraşul Melbourne a avut loc festivitatea inaugurării firmei ,,U.T.B. Australia LTD", profilată pe comercializarea tractoarelor româneşti. Printre cei prezenţi din partea oficialităţilor australiene s-a aflat Don Chipp, ministrul federal al vămilor şi tarifelor. Au participat R. I. Budura, consulul general al României in Australia, şi Mircea Florescu, directorul general al Uzinelor Tractorul-Braşov. Incuvintările rostite cu acest prilej a fost evidenţiată preocuparea celor două părţi de a extinde schimburile comerciale. sfc IS Is Noi Daze ocupate de forţele patriotice laofiene XIENG KUANG 1 (Agerpres). — Agenţiile de presă relatează că puternice unităţi ale forţelor patriotice laeţiene au reuşit să cucerească complet importanta bază strategică ,,Colina 31" — deţinută de cea de-a treia brigadă saigoneză de paraşutişti. De asemenea, patrioţii laoţieni au ocupat o bază a artileriei saigoneze, precum şi înălţimea ,,Hong Ha", luînd un mare număr de prizonieri. Se apreciază că în cursul acestor operaţiuni militare au fost decimate citeva unităţi ale trupelor agresoare. Comandamentul militar de la Saigon a anunţat, totodată, că pentru a se face faţă grelei situaţii de pe frontul laoţian vor fi trimişi acolo de urgenţă 11.000 de militari, sub comanda generalului Nguyen Khang, precum şi două brigăzi, aflate în prezent la Khe Sanh şi Neak Luong. CUBA. Spitalul psihiatric din Mazorra este considerat cel mai bun spital de acest gen din lume. Metoda de bază folosită aici este ergoterapia, adică terapia prin muncă şi ocupaţie. In fotografie: vedere parţială exterioară a spitalului. Provocările neofasciste din Italia au stîrnit indignarea forțelor progresiste ROMA 1 — Corespondentul Agerpres, Giorgio Pastore, transmite: Noile provocări brutale ale neofasciştilor, care, sub pretextul nemulţumirilor locale din regiunea Abruzzi, au incendiat şi devastat în oraşul Aquila mai multe sedii ale partidelor democratice, au stîrnit indignarea forţelor progresiste. Numeroase demonstraţii antifasciste au avut loc în toată ţara. Luînd cuvîntul în faţa participanţilor la un mare miting din Bologna, vicesecretarul general al P.C.I., Enrico Berlinguer, a criticat pasivitatea autorităţilor faţă de provocările neofasciştilor în oraşul Aquila, cerîndu-le să adopte măsuri energice care să garanteze respectarea constituţiei republicane. Provocările neofasciste au fost condamnate, de asemenea, de Federaţia Tineretului Comunist Italian, care a chemat tînăra generaţie să-şi stringă rîndurile din lupta antifascistă. Declaraţii similare au dat publicităţii organizaţiile de tineret ale Partidului Socialist Italian al Unităţii Proletare şi Partidului Socialist Italian. „Apollo-15“ şi... premierele sale WASHINGTON (Agerpres). Administraţia naţională pentru aeronautică şi cercetarea spaţiului cosmic (N.A.S.A.) a dat publicităţii programul viitoarei misiuni selenare americane ,,Apollo-15". Lansarea acestei nave spaţiale, care va avea la bord pe astronauţii David Scott — comandantul misiunii, James Irwin — pilotul modulului lunar, şi Alfred Worden — pilotul cabinei, a fost fixată pentru ziua de luni, 26 iulie, ora 13:34 GMT. Patru zile după lansare va avea loc aselenizarea. Scott şi Irwin vor petrece pe suprafaţa Lunii 66 ore. Două premiere spectaculoase sunt prevăzute în cadrul programului viitoarei misiuni selenare ,,Apollo-15": conducerea unui „automobil" pe suprafaţa Lunii şi ieşirea in spaţiu a pilotului cabinei în timpul reîntoarcerii spre Pămînt. II I I I II I I I I I In India au început luni alegerile generale pentru desemnarea membrilor Camerei Populare (Lok Sabha) a Parlamentului ţării. Totodată, în statele Bengalul de vest, Orissa şi Tamil Nadu vor fi reînnoite şi mandatele deputaţilor în adunările legislative locale. Organizate cu 14 luni înainte de termen, aceste alegeri, care vor dura zece zile, timp în care aproape 300 milioane de cetăţeni indieni se vor prezenta în faţa urnelor, sunt considerate printre cele mai importante confruntări electorale din perioada de după proclamarea independenţei Indiei. In ajunul alegerilor generale, partidele politice îşi desfăşurau încă din plin campania electorală, caracterizată printr-o efervescenţă neobişnuită. Capitala indiană prezintă în aceste zile aspectul specific al unui eveniment ieşit din comun: numeroasele afişe, panouri şi lozinci electorale anulează aproape deosebirile arhitectonice dintre numeroasele sale clădiri. La Delhi, alegătorii se vor prezenta, însă, la urne abia la 5 martie. In prima zi a alegerilor, aproximativ 73 de milioane de cetăţeni din 101 de circumscripţii (numărul total al acestora este 518) şi-au exprimat opţiunile. Primul ministru Indira Gandhi candidează în circumscripţia Rae Bareli din statul Uttar Pradesh, unde îl are ca principal adversar pe liderul Partidului socialist unit Smyatka, Raj Narain. In această circumscripţie, alegerile se desfăşoară în două etape, la 1 şi la 4 martie. Intr-o declaraţie făcută în ajunul competiţiei electorale, premierul Indira Gandhi atrăgea atenţia asupra faptului că „pe scena politică indiană se înfruntă acum forţele politice care sprijină realizarea programului guvernamental de dezvoltare multilaterală a Indiei şi cercurile reacţiunii, care încearcă să împiedice progresul ţării". Măsurile economice importante adoptate de guvernul indian în ultimii doi ani (naţionalizarea marilor instituţii bancare, decretul cu privire la anularea privilegiilor maharadjahilor, elaborarea unui proiect de reformă agrară ş. a.) au determinat, pe de o parte, gruparea unor pături largi ale populaţiei în jurul Congresului Naţional Indian (C.N.I.), partidul de guvernămînt, şi al celorlalte forţe politice democratice, iar, pe de alta, constituirea unui front al reacţiunii — „Congres Opposition" — sprijinit de grupările politice Jan Sangh, Swatantra, Samyutka, precum şi de „Partidul Congresului" (format din elemente disidente ale C.N.I.), care reprezintă interesele marilor monopoluri, ale foştilor maharadjahi şi ale altor cercuri conservatoare. Tulburările provocate de acestea din urmă în cursul campaniei electorale, cu scopul de a crea tensiune şi de a submina poziţia forţelor democratice, au fost în mare parte depăşite. In cercurile politice de la Delhi se subliniază, de altfel, că autorităţile centrale dispun de „un instrument forte" pentru a pune capăt unor asemenea tulburări: ele pot amina fără termen alegerile din orice stat indian, dacă situaţia politică ar reclama această măsură. Actualele alegeri generale sunt apreciate aici ca un adevărat referendum naţional, corpul electoral urmînd să se pronunţe implicit asupra reformelor sociale şi economice hotărîtoare pentru viitorul Indiei. Delhi, 1 martie PAUL FINANTU trimis special Agerpres CORESPONDENTĂ “ Alegerile generale din India I I I I I I 8 I r-' nr. 3, telefoane: 11688 11689 Abonamentele se fac tori oficiile costale factorii poştali şi difuzorii voluntari din întreprinderi şi instituţii. Tiparul: întreprinderea Poligrafică Tg.-Mureş. Comanda nr. 298. DIN TARILE SOCIALISTE CEA MAI MARE RAFINĂRIE DE PETROL DIN U.R.S.S. In apropierea orașului Cimkent, Kazahstan, a început construirea uneia dintre cele mai mari rafinării de petrol din Uniunea Sovietică. Noul obiectiv industrial va produce motorină, hidrocarburi aromatice, bitum de diferite tipuri, gaz carburant. Concomitent cu construirea rafinăriei se amenajează o instalaţie pentru captarea reziduurilor, din care se va produce sulf. In vederea dirijării proceselor tehnologice, rafinăria va fi dotată cu tehnică electronică de calcul. O CREŞTERE DE 2,4 ORI A PRODUCŢIEI MIJLOACELOR AUTO Transporturile rutiere şi maritime au cunoscut în R.P.D. Coreeană o rapidă dezvoltare în ultimii ani, datorită creşterii susţinute a bazei lor materiale. In prezent, uzinele ţării produc tipuri variate de autobuze, troleibuze şi autocamioane. Combinatul auto din Sungri, care a produs primul autocamion în 1958, fabrică acum autocamioane de mare capacitate, pentru încărcături de 10 şi chiar 25 de tone. în cursul actualului plan sesenat, producţia mijloacelor auto va spori de circa 2,4 ori. Construcţia de nave maritime de transport şi de pescuit, cuprinzînd şi vase de cite 5.000 de tone, a adus un aport substanţial la sporirea mijloacelor de transport ale R.P.D. Coreene. Un rol important l-a jucat modernizarea a numeroase porturi, între care Nampo, Hungnam şi Chongjin, unde proporţia de mecanizare a lucrărilor portuare a ajuns la 96 la sută. CUBA PE UNUL DIN PRIMELE LOCURI DIN LUME LA PRODUCŢIA DE OREZ Agricultorii cubanezi rezolvă cu succes sarcina de a asigura în mod complet necesităţile consumului de orez în ţară. Conform prevederilor planului, în acest an, producţia de orez urmează să se ridice la 500.000 de tone, ceea ce va situa Cuba pe unul din primele locuri în lume la consumul acestui produs calculat pe locuitor, in şase din provinciile ţării, dispunînd de condiţii prielnice cultivării acestei plante, au fost create gospodării specializate, a căror suprafaţă totală va ajunge în etapa finală la 230.000 de hectare, întinderile vaste ale culturilor de orez permit folosirea unui mare număr de maşini şi a aviaţiei agricole. Astfel, în gospodăria „Plan Arros", din provincia Havana, lucrările sunt mecanizate în proporţie de 95 la sută. Aici au fost recoltate in anul 1970, de pe o suprafaţă de 16.000 hectare, 337.000 de chintale de orez. 20 DE FELURI DE MEDICAMENTE Fabrica de medicamente din oraşul Dorog (R.P. Ungară), construită cu patru ani în urmă, produce în prezent 20 de feluri de medicamente, precum şi materia primă pentru acestea. Cererea sporită de produse farmaceutice ungare atît pe piaţa internă, cît şi pe pieţe externe, a determinat extinderea acestei întreprinderi. Recent, a fost dată în funcţiune o nouă secţie pentru producerea vitaminei „B-12", iar pînă la sfîrşitul acturiului cincinal, îtreprinderea urmează să se lărgească cu alte citeva secţii noi. INTR-UN AN, 120 NAVE In anul 1970, în R.D. Germană au fost construite 120 de nave cu o capacitate de circa 343.000 tone, cifra cea mai mare realizată pînă în prezent de şantierele navale din ţară. Dintre acestea, 38 sunt cargouri, 58 traulere şi 24 nave cu destinaţie specială. 107 nave, însumînd o capacitate de peste 300.000 tone, au fost construite pentru export. ÎN CONSTRUCŢIE, CEL MAI MARE PORT AL BULGARIEI La sud de oraşul Ruse, se construieşte cel mai mare port fluvial al Bulgariei, Ruse-est. Noul port va avea un dig lung de 400 metri şi un chei înclinat în lungime de 250 metri. El se construieşte în etape, urmind ca lucrările să fie încheiate in 1975. Portul va dispune de trei dane, fiecare putînd adăposti cîte 30 de nave, inclusiv cele maritime. El va fi utilat cu 74 macarale mari. Aci vor putea fi preluate circa 4 milioane tone de diferite încărcături. 10 372