Steaua Roşie, octombrie 1971 (Anul 22, nr. 235-260)

1971-10-01 / nr. 235

in ip-îi atmosfera entuziasie. rufluiul. tineretul studios al tarii Pe marele platou din faţa noului Institut Politehnic, s-au adunat zeci de mii de studenţi, elevi, oameni ai muncii din întreprinderile şi instituţiile Capitalei, care învaţă la învăţămîntul seral şi fără frecvenţă, numeroşi cetăţeni, pentru a participa la mitingul consacrat deschiderii anului de învăţămînt universitar. Este o adevărată revărsare de entuziasm, atît de caracteristică întâlnirilor tovarăşului Nicolae Ceauşescu cu poporul. Studenţii bucureşteni îşi reafirmă astăzi ataşamentul profund la politica internă şi externă, marxist-leninistă a partidului şi statului, hotărirea nestrămutată de a învăţa cu sîrguinţă şi pasiune, de a se instrui temeinic, în spiritul înaltelor exigenţe impuse de actuala etopă de dezvoltare a României, pentru a deveni constructori de nădejde ai socialismului şi comunismului în patria noastră. Cuvintele scrise pe numeroasele panouri, lozincile scandate de mii şi mii de glasuri exprimă dragostea şi recunoştinţa fierbinte a tineretului nostru faţă de partid, de conducătorul iubit al partidului şi statului nostru, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, pentru grija părintească ce i-o poartă, pentru înţelepciunea cu care îi călăuzeşte paşii, educîndu-i in spiritul iubirii de ţară, al patriotismului socialist, al răspunderii pentru destinele ei de azi şi de miine, al internaţionalismului proletar. Deasupra mulţimii, pe mari pancarte se pot citi: „Ceauşescu — P.C.R.", „Ceauşescu şi poporul", „Trăiască Partidul Comunist Român, forţa politică conducătoare a societăţii noastre socialiste", „Trăiască şi înflorească scumpa noastră patrie, Republica Socialistă România", „Trăiască unitatea partidelor comuniste şi muncitoreşti, a tuturor forţelor democratice şi antiimperialiste", „Trăiască marxism-leninismul", „Studenţimea bucureşteană îmbrăţişează cu entuziasm amplul program elaborat de tovarăşul Nicolae Ceauşescu privind ridicarea pe o treaptă superioară a conştiinţei socialiste". „Vom munci neobosit pentru însuşirea comorilor ştiinţei şi culturii, pentru dobîndirea unei înalte calificări profesionale şi a unei temeinice pregătiri politico-ideologice". La ieşirea din clădirea Institutului Politehnic, mulţimea face secretarului general o puternică manifestaţie de dragoste şi ataşament. Sunt fluturate buchete de flori, steaguri şi eşarfe. Faţada impunătoarei construcţii a Politehnicii este dominată de portretul conducătorului partidului şi statului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, încadrat de drapele roşii şi tricolore, de lozincile „Trăiască Partidul Comunist Român, conducătorul încercat al poporului, inspiratorul şi organizatorul victoriilor noastre!", „Trăiască Republica Socialistă România". m urajele şi aclamaţiile mulţimii, iau loc în tribuna oficială conducătorii de partid si de stat, rectorii institutelor de invătămînt superior din Capitală, reprezentanţi ai U.T.C. şi U.A.S.R. Mitingul a fost deschis de tovarăşul Dumitru Popa, membru al Comitetului Executiv al C.C al P.C.R., prim-secretar al Comitetului municipal Bucureşti al P.C.R., primarul general al Capitalei. Au luat apoi cuvintul Mircea Malsţa, ministrul învăţămîntului, prof dr. docent George Bălănescu, rectorul Politehnicii din Bucureşti, Gh. Cazan, secretarul comitetului de partid al Universităţii Bucureşti, Alexandru Soare, preşedintele Consiliului Uniunii Asociaţiilor Studenţeşti din Bucureşti studenta Ioana Văduva din anul V al Academiei de studii economice şi muncitorul Dumitru Niţoi, de la Uzina „Vulcan". (Continuare în pag. a 4-a) PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNIȚI-VA !m a ORGAN AL COMITETULUI JUDEŢEAN MUREŞ AL P.C.R. SI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEŢEAN * 7 * * Anul XXIII. Nr. 23S (4.208) Simbătă, 2 octombrie 1971 4 pagini 30 de bani. a început ieri noul an de învăţămînt Adunarea festivă din Capitală Cuvîntarea tovarăşului NICOLAE CEAUŞESCU STIMAR TOVARĂŞI PROFESORI, DRAGI TOVARĂŞI Şl PRIETENI STUDENŢ! ŞI ELEVI, începerea noului an de învăţămînt superior — la două săptămini după ce şi-au deschis porţile şcolile din învăţămîntul general, profesional şi liceal — reprezintă un eveniment de mare însemnătate pentru milioanele de copii şi tineri ai patriei noastre, pentru întreaga noastră societate socialistă. Doresc să folosesc acest prilej pentru a adresa profesorilor şi tuturor cadrelor didactice din învăţămîntul superior şi din întreaga reţea şcolară, studenţilor şi elevilor din Bucureşti şi din toată ţara un călduros salut din partea Comitetului Central al Partidului Comunist Român, a Consiliului de Stat şi a Consiliului de Miniştri al Republicii Socialiste România (Aplauze puternice, îndelungate) Inaugurarea acestui nou an de învăţămînt universitar şi şcolar coincide cu anul trecerii la înfăptuirea de către întregul nostru popor a programului elaborat de Congresul al X-lea al partidului privind dezvoltarea bazei tehnicomateriale, ridicarea învăţămîntului, ştiinţei, culturii şi a bunăstării tuturor celor ce muncesc, în vederea făuririi societăţii socialiste multilateral dezvoltate în România (Aplauze prelungite). După cum se ştie, actualul cincinal 1971—1975 pune în continuare pe prim plan dezvoltarea industriei socialiste, şi in primul rînd a industriei constructoare de maşini, menită să asigure înzestrarea într-o măsură mai însemnată a întregii economii naţionale cu maşini şi utilaje de înaltă tehnicitate. Totodată, se prevede dezvoltarea mai puternică a agriculturii, extinderea irigaţiilor, chimizarea şi mecanizarea tuturor proceselor de producţie, asigurîndu-se, pe această bază, sporirea substanţială a producţiei agroalimentare. O dată cu preocupările pentru dezvoltarea barei tehnico-materiale a societăţii, partidul se preocupă de mai buna amplasare a obiectivelor economice pe întreg teritoriul ţării, astfel incit creşterea rapidă a forţelor de producţie să asigure ridicarea nivelului general al tuturor judeţelor şi zonelor patriei noastre In acelaşi timp, ca urmare a dezvoltării racide a forţelor de producţie, se impune, ca o necesitate logică, luarea măsurilor necesare în vederea perfecţionării continue a relaţiilor de producţie, a conducerii întregii activităţi economico-sociale. Un loc de seamă în programul elaborat de Congresul al X-lea îl ocupă dezvoltarea învăţămîntului, ştiinţei şi culturii, factori de mare importanţe în făurirea societăţii socialiste multilateral dezvoltate in România (Aplauze puternice). Sînt de acum 9 luni de cînd clasa muncitoare, ţărănimea, intelectualitatea au trecut cu toate forţele la înfăptuirea noului plan cincinal. Rezultatele obţinute în industrie prin realizarea şi depăşirea sarcinilor de plan, cît şi succesele obţinute in producţia agricolă demonstrează atît realismul noului cincinal, cît şi forţa şi capacitatea creatoare a oamenilor muncii din România socialistă. (Vii aplauze). Pentru rezultatele bune obţinute, atît în industrie cît şi in agricultură, în realizarea sarcinilor de plan pe primele 9 luni ale noului cincinal, doresc ca, în numele conducerii de partid şi de stat, să adresez, la această adunare a studenţilor din Capitală, cele mai calde felicitări clasei muncitoare, ţărănimii, intelectualităţii, tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naţionalitate, şi să le urez noi şi amare succese în activitatea lor închinată prosperităţii patriei noastre. (Aplauze puternice, indelungate). După cum se ştie, Congresul al X-lea al partidului a acordat o atenţie deosebită măsurilor privind ridicarea continuă a nivelului de trai, material şi spiritual, al întregului nostru popor. Vă sunt cunoscute prevederile în această privinţă, şi nu doresc să mă refer la ele acum; voi menţiona numai că, încă din acest an, începînd din luna septembrie, s-a trecut la majorarea cu circa 45 la sută a alocaţiei pentru copii, realizîndu-se mai devreme decit se prevedea una din acţiunile importante legate de creşterea nivelului de viaţă al oamenilor muncii — şi care priveşte direct viaţa a milioane de copii din patria noastră şi a milioane de familii. (Vii aplauze). S-au elaborat un şir de măsuri privind îmbunătăţirea mai rapidă a producţiei alimentare, a serviciilor. Partidul şi guvernul se preocupă permanent ca, pe măsura realizării planului, a creşterii avuţiei şi a venitului naţional, să se realizeze, în cele mai bune condiţiuni, ridicarea nivelului de viaţă al oamenilor muncii. Partidul a pus şi pune acest obiectiv in centrul activităţii sale, considerînd că el constituie, de altfel, ţelul suprem al întregii sale politici, însăşi esenţa socialismului, care trebuie să asigure bunăstarea şi fericirea omului. (Aplauze puternice, îndelungate). Progresele obţinute in anii construcţiei socialiste in toate domeniile de activitate, îndeplinirea cu succes a cincinalului 1965—1970 şi realizările obţinute in primele 9 luni ale actualului cincinal, demonstrează justeţea politicii marxist-leniniste a partidului nostru, care, călăuzindu-se după adevărurile generale, universal valabile, se străduieşte de a găsi căile cele mai corespunzătoare condiţiilor concrete din ţara noastră, în vederea edificării cu succes a societăţii socialiste. (Aplauze îndelungate) Viaţa demonstrează — aş putea spune, zi de zi — că partidul nostru ştie să aplice legităţile generale la condiţiile concrete ale României, adueîndu-şi şi pe această cale contribuţia nu numai la făurirea orinduirii noi în patria noastră, dar şi la dezvoltarea şi afirmarea ideilor marxism-leninismului în întreaga lume. (Aplauze puternice). Oricine vede ce se realizează in întreaga ţară, in toate judeţele şi zonele patriei — care, se poate spune, reprezintă un vast şantier de construcţii industriale, agricole, social-culturale — nu poate să nu recunoască atit justeţea politicii partidului nostru comunist, cit şi forţa creatoare a clasei muncitoare aliată cu ţărănimea, cu intelectualitatea, hotărirea cu care toţi oamenii muncii, fără deosebire de naţionalitate, înfăptuiesc politica partidului, deoarece ea corespunde pe deplin năzuinţelor vitale ale întregii naţiuni. (Aplauze puternice). In această activitate constructivă uriaşă, se afirmă cu putere rolul politic conducător al partidului în toate domeniile. Se poate spune că toţi oamenii muncii din România înţeleg ca numai întărind continuu rolul conducător al partidului — care trebuie sa asigure indrumarea şi orientarea tuturor sectoarelor de activitate — se asigura făurirea cu succes a societăţii socialiste multilateral dezvoltate, crearea condiţiilor pentru trecerea la înfăptuirea societăţii comuniste in România. (Aplauze puternice, prelungite). Ştim, tovarăşi, că în activitatea noastră au existat şi mai există încă lipsuri, că mai avem mult de făcut pentru a ridica România la nivelul ţărilor avansate din punct de vedere economic. Programul stabilit de Congresul al X-lea, noile orientări în vederea elaborării perspectivei dezvoltării României pină in anii 1990—2000 creează condiţiile pentru a putea să ne concentrăm eforturile şi să ne unim forţele — materiale şi spirituale — sub conducerea partidului, în vederea asigurării progresului mai rapid al patriei noastre. (Vii aplauze). Realizările de pînă acum, justeţea politicii partidului nostru, dovedită în viaţă, ne dau garanţia că vom realiza aceste obiective, ca România se va număra, în curînd, printre naţiunile avansate din toate punctele de vedere. (Aplauze puternice; se scandează: „Ceauşescu—P.C.R.“). Avînd in vedere acest program şi perspectivele viitorului, vom înţelege mai bine şi preocupările partidului şi statului nostru privind îmbunătăţirea activităţii politico-educative, locul important pe care activitatea de educare şi de ibiritare a ordU6, nou,constructor al socialismului şi comunismului, il are în întreaga noastră societate. Nici nu se poate concepe progresul general, făurirea socialismului şi comunismului fără ridicarea nivelului de cunoştinţe generale, politico-ideologice al întregului popor! (Aplauze prelungite). Dacă tot ceea ce am realizat in ţara noastră pe drumul socialismului datorăm oamenilor muncii, atunci şi întreaga noastră preocupare trebuie să fie indreptata spre satisfacerea tot mai deplină a necesităţilor, atit materiale cit şi spirituale, ale tuturor celor ce muncesc din patria noastră. Să punem permanent în centrul tuturor preocupărilor omul, educarea lui, ridicarea conştiinţei sale, pentru că numai astfel el va putea participa în mod conştient, cu toate forţele, la făurirea propriului său destin, a propriei sale istorii ! (Aplauze puternice, prelungite). In acest proces multilateral de formare a omului nou, cu o inaltă conştiinţă socialistă, un loc primordial îl ocupă învăţămîntul, ca factor principal de educaţie şi cultură. Prin făurirea omului nou, cu o conştiinţă revoluţionară ridicată, înţelegem formarea unui om stăpîn pe tot ceea ce posedă mai bun, cunoaşterea umană în toate domeniile de activitate. Cînd vorbim de educaţia socialistă nu înţelegem nici pe departe numai însuşirea unor citate sau unor lozinci generale, ci a totalităţii cunoştinţelor, tehnice, profesionale, ştiinţifice şi politice Numai acest tot unitar poate crea omul societăţii de mîine, constructor al comunismului. (Vii aplauze). Pornind de la rolul pe care îl are învăţămîntul în societatea noastră, în anii construcţiei socialiste au fost luate măsuri şi s-au depus eforturi susţinute pentru realizarea unui învăţămînt dezvoltat din toate punctele de vedere. Sînt cunoscute marile succese obţinute de România în dezvoltarea învăţămîntului de toate gradele. Am trecut la învăţămîntul general de 10 ani, a cărui generalizare se va încheia în anii 1973— 1974. Peste 50 la sută din tineri urmează învăţămîntul liceal, iar alţii — învăţămîntul profesional. Numărul studenţilor în învăţămîntul superior aşează România în rîndul ţărilor cu un învăţămînt universitar dezvoltat In ultimii ani, statul a făcut eforturi serioase pentru dezvoltarea bazei materiale a învăţămîntului S-au construit noi şcoli şi instituţii de învăţămînt superior, cămine, cantine, internate. De altfel, chiar şi acest nou centru al învăţămintului tehnic din România — unde ne aflăm acum — este creaţia ultimului nostru cincinal. Aproape 60 la sută din studenţi primesc burse, iar mai mult de jumătate din ei locuiesc în cămine. Grija şi preocuparea partidului pentru dezvoltarea învăţămîntului de toate gradele izvorăsc din înţelegerea clară a faptului că edificarea socialismului, făurirea societăţii socialiste multilateral dezvoltate nu se poate realiza decit pe baza celor mai noi cuceriri ale gindirii şi ale tehnicii universale, că construcţia socialismului trebuie să meargă in strînsă concordanţă cu progresul rapid al ştiinţei şi culturii. (Aplauze puternice). Este evident că creşterea impetuoasă a forţelor de producţie, crearea, în cursul actualului cincinal, a circa 1.700 noi unităţi industriale, dezvoltarea agriculturii, a ştiinţei, a construcţiilor de locuinţe şi de aşezăminte social-culturale, cer un număr sporit de cadre cu studii superioare, liceale şi profesionale pentru toate sectoarele de activitate. In cincinalul în care ne găsim va trebui să intre în procesul producţiei industriale peste un milion de noi oameni. Aceasta presupune de asemenea, eforturi serioase pentru asigurarea şi formarea cadrelor de muncitori cu o inaltă calificare atit din punct de vedere al culturii generale cit şi tehnice Reamintesc toate acestea pentru a înţelege mai bine locul şi râspunderea pe care le are învăţămîntul — Ministerul învăţămîntului, ministerele economice, universităţile, politehnicile, toate şcolile din ţara noastră — în formarea cadrelor pentru diferitele sectoare de activitate. Rezultatele pe care le-am obţinut pînă acum le putem aprecia ca bune, cu toate neajunsurile care mai sînt încă în acest domeniu. Fără îndoială că învăţămîntul nostru de toate gradele a adus şi aduce o contribuţie de mare însemnătate la formarea cadrelor, la asigurarea economiei şi a celorlalte sectoare de activitate cu oameni cu o bună pregătire şi o înaltă conştiinţă. Iată de ce doresc să adresez, cu acest prilej, felicitări tuturor cadrelor din învăţămîntul românesc pentru activitatea pe care au depus-o şi o depun in vederea realizării marilor sarcini de răspundere, nobile, pe care le au în societatea noastră socialistă. (Aplauze puternice). De asemenea, aş dori să menţionez, la această adunare populară, faptul deosebit de îmbucurător că în ultimii ani tineretul şcolar, studenţii patriei noastre obţin rezultate tot mai bune la învăţătură, că absolvenţii institutelor de învăţămînt superior se prezintă an de an cu o tot mai bună pregătire aducînd o contribuţie de preţ la întreaga activitate ce se desfăşoară în patria noastră. Iată de ce doresc să felicit, de asemenea, tineretul nostru şcolar şi universitar pentru activitatea şi (Continuare in pag. a 3-a) N CENTRUL UNIVERSITAR TG.-MURES _________________________________________________________ | Festivitatea la Palatul culturii de La 1 octombrie, în Tg.-Mureş a avut loc, într-un cadru festiv, deschiderea noului an universitar. Festivitatea consacrată acestui eveniment, ce a avut loc in sala Palatului Culturii, a întrunit un mare număr de cadre didactice şi studenţi din cele trei institute de învăţămînt superior din municipiu, intr-o atmosferă entuziastă, cei prezenţi scandează şi ovaţionează pentru Partidul Comunist Român, conducătorul înţelept şi încercat al poporului pe calea construirii societăţii socialiste multilateral dezvoltate în patria noastră In prezidiul adunării iau loc tovarăşii Virgil Trofin, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent al C.C. al P.C.R., preşedintele Uniunii Generale a Sindicatelor din România, Nicolae Vereş, prim-secretar al Comitetului judeţean de partid, Vasile Rus, prim-secretar al Comitetului municipal de partid, Walter Iosif, secretar al C.C. al U.T.C., Gheorghe Puskas, rector al I.M.F., Ioan Lapohos, rector al Institutului pedagogic, Szabó Lajos, rector al InstTti*(Continuare in pag. a 2-a) Comitetului Central al Partidului Comunist Român, tovarăşului Nicolae Ceauşescu Studenţii şi cadrele didactice din centrul universitar Tîrgu- Mureş — români, maghiari, germani — întruniţi la festivitatea de deschidere a noului an universitar, folosim acest prilej pentru a transmite sentimentele noastre de dragoste fierbinte şi de profund devotament pe care toţi le nutrim pentru Partidul Comunist Român, pentru conducerea sa înţeleaptă şi clarvăzătoare, pentru Dumneavoastră personal, iubite tovarăşe Nicolae Ceauşescu. Pentru noi, ca şi pentru toţi comuniştii şi oamenii muncii din România socialistă, măsurile adoptate de partid la propunerea Dumneavoastră in vederea ridicării calităţii muncii în domeniul ideologiei, al întregii activităţi politice şi cultural-educative, conturează şi mai clar perspectiva activităţii noastre. Vedem în aceste măsuri un îndreptar preţios în acţiune, un bogat izvor de învăţăminte pentru modul in care noi, studenţii, trebuie să ne pregătim ca medici, profesori şi actori cu o inaltă calificare şi cetăţeni demni ai patriei noastre socialiste. Conştienţi de grija părintească şi permanentă a partidului, a Dumneavoastră personal, iubite tovarăşe Nicolae Ceauşescu, pentru a crea an de an condiţii tot mai bune de muncă şi de viaţă tineretului universitar, ne angajăm în mod ferm să folosim la cota cea mai înaltă a exigenţei aceste condiţii pentru a putea răspunde cu cinste sarcinilor puse de către partid în faţa noastră. Cu îndreptăţită mindrie raportăm conducerii partidului că în centrul nostru universitar există o bogată tradiţie de muncă , studiu. In cele trei institute de învăţămînt superior din Tg.Mr-,., trăiesc şi învaţă împreună studenţi români, maghiari, germa de alte naţionalităţi care, sub conducerea organizaţiilor de joi a asociaţiilor studenţeşti, sub permanenta îndrumare a casa lor didactice, au transformat centrul universitar într-o ade centru Si rezocitadelă a frăţiei indestructibile dintre tineretul român , aparţinind naţionalităţilor conlocuitoare. 1® din Vă asigurăm că, in lumina indicaţiilor cuprinse în recente endfcumente de partid, a îndemnurilor pe care ni le-aţi adresat ,trup cu ocazia deschiderii noului an universitar, vom milita permiena" pentru însuşirea temeinică a politicii interne şi externe apolrarea lui şi statului, pentru traducerea ei in viaţă, pentru promoturaspiritului partinic, a combativităţii revoluţionare, pentru educaena tuturor studenţilor prin muncă şi pentru muncă, străduindu-nd ţie, ne formăm ca oameni multilateral dezvoltaţi, buni patrioţi şi cuternaţionalişti, oameni cu o înaltă moralitate şi o bogată viaţa spirituală Prin munca noastră conştiincioasă de zi cu zi, printr-o comportare demnă şi civilizată, printr-o atitudine profund patriotică şi cetăţenească, vom dovedi că ne înţelegem pe deplin menirea în societatea contemporană pregătindu-ne să fim nu numai specialişti destoinici şi pricepuţi, ci şi la fel de destoinici militanţi politici atît în facultate, cît şi la viitoarele noastre locuri de muncă. Astăzi, în prima zi a noului an universitar, noi toţi, studenţi şi cadre didactice deopotrivă, asigurăm conducerea de partid şi de stat, pe Dumneavoastră iubite tovarăşe Nicolae Ceauşescu, că nu vom precupeţi nici un efort pentru a transpune în viaţă cu o mare responsabilitate comunistă toate sarcinile pe care partidul le pune în fața noastră, contribuind prin aceasta la înflorirea patriei noastre — Republica Socialistă România. Prezidiul adunării festive de la Tirgu-Mureș.